>

Na infekcje organizmu – odpowiednia dieta i to wszystko!

Na infekcje organizmu – odpowiednia dieta i to wszystko!

W trakcie choroby, przeziębienia czy infekcji nie można skupić się jedynie na lekach przepisanych przez lekarza. Osłabienie organizmu można przecież zmniejszyć dzięki właściwemu sposobowi odżywiania. Jaka dieta przy przeziębieniu grypie?

Dieta przy przeziębieniu – wewnętrzna walka organizmu z patogenami

Dostanie się bakterii czy wirusów do organizmu wiąże się z uruchomieniem procesów obronnych. Swoją pracę rozpoczyna układ odpornościowy. Przeziębienie jednak znacznie go obciąża i osłabia. W organizmie zaczyna się walka z patogenami. Zwiększa się produkcja białych krwinek. Reakcje obronne organizmu objawiają się w postaci kataru, gorączki czy kaszlu. Powrót do zdrowia można jednak przyspieszyć właśnie dzięki odpowiedniej diecie. Jaka dieta przy przeziębieniu? Jej głównymi założeniami są lekkostrawność i regularne spożywanie posiłków. Poniżej zasady diety przy przeziębieniu i grypie.

Czytaj także: Sport podczas chorób dróg oddechowych

Dieta przy przeziębieniu grypie – wspomagające witaminy i minerały

1. Witamina E. Wspomaga pracę układu odpornościowego. Działa wzmacniająco.

2. Witamina B6. Ma wpływ na stan błon śluzowych w gardle oraz na języku. Niewystarczająca ilość tej witaminy zwiększa

ryzyko pojawienia się infekcji (przeziębienia, grypy).

3. Witamina A. Odpowiada za właściwy stan tkanki nabłonkowej skóry i błon śluzowych. Bierze udział w syntezie śluzu ochronnego tkanki nabłonkowej. Tym samym chroni przed infekcjami układów oddechowego i pokarmowego. Co więcej, ma wpływ na wzmocnienie układu odpornościowego poprzez pobudzanie do produkcji białych krwinek.

4. Witamina C. Pierwszy bastion walki z infekcją. Jej zadaniem jest poprawa odporności oraz ochrona organizmu przed wpływem wolnych rodników. Doskonale zapobiega przeziębieniu i grypie.

5. Kwasy fenolowe. Stopują rozmnażanie się bakterii i wirusów.

6. Kwas sorbitanowy. Zmniejsza napady kaszlu.

7. Sulfidy. Mają właściwości bakteriobójcze. Nazywane są naturalnymi antybiotykami.

8. Magnez. Ma swój udział w produkcji komórek, które tworzą przeciwciała.

9. Cynk. Składnik każdej komórki organizmu. Uczestniczy w pracy około 300 enzymów. Co więcej, usprawnia pracę układu odpornościowego. Tym samym znacznie łatwiej uniknąć przeziębienia i grypy.

Dieta przy przeziębieniu i grypie
jaka dieta przy przeziębieniu

- Łatwo przyswajalne warzywa i owoce. Lepszym wyborem jest gotowanie warzyw na parze lub duszenie. W przypadku owoców – musy, soki lub koktajle. Podczas diety przy przeziębieniu warto zwiększyć ilość warzyw i owoców bogatych w witaminę C oraz antyoksydanty (m.in. dzika róża, malina, czarny bez, natka pietruszki, papryka).

- Pełnowartościowe białko w diecie lekkostrawnej. Dieta przy przeziębieniu powinna zawierać pieczone lub gotowane ryby, gotowane jaja czy drób. Sprawdzą się także warzywa strączkowe.

- Zdrowe tłuszcze. W diecie przy przeziębieniu liczą się przede wszystkim odpowiednie proporcje kwasów omega-3 i omega-6. Znajdziesz je m.in. w tłustych rybach morskich czy owocach morza.

- Unikaj ostrego jedzenia. Ma ono wpływ na podrażnianie gardła i zwiększanie temperatury ciała. Zamiast ostrych przypraw – wybierz zioła.

- Podczas diety przy przeziębieniu zrezygnuj z ciemnego pieczywa i grubych kasz na rzecz ryżu czy kaszy manny. Są to lekkostrawne węglowodany.

- Nawadnianie organizmu. Zwiększona temperatura ciała powoduje wzrost utraty wody w organizmie. Podczas diety przy przeziębieniu pamiętaj o piciu dużych ilości wody - około 2 litrów płynów dziennie.

- Zamiast kawy i herbaty – herbatki ziołowe. Nie zapomnij o uzupełnieniu elektrolitów!

- Miód i imbir. Miód stopuje postępowanie infekcji oraz zmniejsza stany zapalne gardła. Imbir natomiast ma właściwości bakteriobójcze, przeciwbólowe, przeciwzapalne i rozgrzewające.

- Czosnek i cebula. Naturalne antybiotyki. Spożywanie tych warzyw na surowo na diecie przy przeziębieniu odkaża organizm i niszczy patogeny.

- Przyjmujesz antybiotyki? Sięgnij po kefir lub jogurt naturalny. Należą one do naturalnych probiotyków. Mają więc wpływ na przywrócenie normalnego stanu flory bakteryjnej w jelitach. W przypadku nietolerancji laktozy możliwe jest stosowanie probiotyków i prebiotyków.

Jaka dieta przy przeziębieniu? Co należy jeść podczas infekcji?
dieta przy przeziębieniu grypie

1. Marchew. Zatrzymuje szkodliwy wpływ bakterii gnilnych zlokalizowanych w jelitach, niweluje kaszel i biegunki. Źródło karotenu.

2. Dynia. Również bogata w karoteny. Jest źródłem kwasu foliowego, a jej pestki zawierają duże ilości magnezu, witaminy E oraz cynku. Jest lekkostrawna i ma wpływ na usprawnienie procesów przyswajania składników odżywczych.

3. Owies. Zjedzenie owsianki podczas diety przy przeziębieniu pozwala na wzmocnienie odporności oraz przeciwdziałanie rozwojowi choroby.

4. Ziemniaki. Źródło witamin z grupy B, witaminy C, sodu i potasu. Dzięki tym minerałom pozwalają na zachowanie równowagi elektrolitowej.

5. Przyprawy: imbir, kurkuma, kardamon, goździki, tymianek, mięta, szałwia.

Dieta przy przeziębieniu: Czego unikać w trakcie infekcji?

- Zimnych napojów

- Produktów pochodzenia mlecznego

- Słodkości

- Smażonych posiłków

- Świeżych warzyw i owoców

Nie wiesz jak prawidłowo ułożyć posiłki, by wspomóc leczenie infekcji? Po dietę przy przeziębieniu zgłoś się do dietetyka.

Chcesz przeczytać cały artykuł?

admin 0 23 października 2018  < 1000

Dodaj komentarz

Artykuły z kategorii: Zdrowie i odżywianie

dobry-dietetyk-lublin-jak-go-wybrac-skuteczne-odchudzanie-w-lublinie

Dobry dietetyk Lublin – jak go wybrać? Skuteczne odchudzanie w Lublinie!

Jak wybrać dietetyka? Szczególnie w tak dużym mieście, jak Lublin? Czy jest sposób na skuteczne odchudzanie z dietetykiem? Oczywiście, że tak! Zobaczcie co powinien mieć dobry dietetyk Lublin!

jakie-owoce-jesc-zima

Jakie owoce jeść zimą?

Dostarczanie do organizmu warzyw i owoców powinno stanowić podstawę każdej diety. W okresie zimowym natomiast warto skupić się na jedzeniu owoców sezonowych. Dzięki nim można uzupełnić dietę w witaminy i zachować zdrowie. Jakie owoce jeść zimą? Oto owoce, które warto jeść w sezonie zimowym.

naturalna-energia-sproszkowany-korzen-maca

Naturalna energia – sproszkowany korzeń maca

Korzeń maca. W medycynie ludowej traktowany jako afrodyzjak. Obecnie – roślina, na bazie której powstają wszechstronne suplementy diety. Sproszkowany korzeń maca poleca się m.in. zabieganym, zapracowanym i zestresowanym osobom. Maca suplement diety może bowiem w naturalny sposób przywrócić witalność i dodać energii. Jak wykorzystać sproszkowany korzeń maca w swojej rutynie treningowej?

jedzenie-spowalniajace-metabolizm-czego-unikac

Jedzenie spowalniające metabolizm – czego unikać?

Metabolizm odpowiada za zapotrzebowanie organizmu na kalorie. W dużej mierze to od tempa metabolizmu zależy charakter treningu czy komponowanie diety. Ważne jest więc, by dostosowywać posiłki do wymagań metabolizmu. Jakie artykuły spożywcze mają jednak negatywny wpływ na jego działanie? Jak spowolnić metabolizm? A co pobudza metabolizm?

naturalne-odchudzanie-zielony-mlody-jeczmien-zalety

Naturalne odchudzanie – Zielony młody jęczmień zalety!

Młody jęczmień tabletki, młody jęczmień proszek, młody jęczmień rozdrobniony… W sklepach ze zdrową żywnością aż huczy od zalet młodego jęczmienia i jego rodzajów. Czym tak właściwie jest ta roślina? Jaki jest jej wpływ na organizm, a dokładniej – jak pomaga w odchudzaniu? Poznajcie zielony młody jęczmień!

orzechy-makadamia-na-cukrzyce-i-odchudzanie

Orzechy makadamia na cukrzycę i odchudzanie?

Maślane i lekko słodkawe orzechy macadamia bez wątpienia stanowią ważny składnik w cukiernictwie. Okazuje się jednak, że cenny jest nie tylko smak orzechów macadamia. Mają one wiele wartościowych składników odżywczych. Tym samym, orzechy macadamia mogą pomoc w zwalczaniu chorób cywilizacyjnych, a nawet przyspieszyć odchudzanie!

10-rosyjskich-posilkow-jako-uzupelnienie-twojej-diety-low-carb

10 rosyjskich posiłków jako uzupełnienie Twojej diety low-carb

Węglowodany i cukier już dawno opuściły Twój jadłospis? W obrębie jednej kuchni można odczuć monotonię… Mamy dla Was pomysły na posiłki tłuszczowo-błonnikowe wprost z Rosji! Oto 10 rosyjskich dań idealnych dla diety low-carb.

czy-orzechy-nerkowca-sa-zdrowe

Czy orzechy nerkowca są zdrowe?

Czy orzechy nerkowca są zdrowe? Orzechy nerkowca często zyskują pierwsze miejsce w zestawieniu najsmaczniejszych orzechów na świecie. To co smaczne jednak, nie zawsze musi być dobre dla zdrowia. Zobacz, jakie są właściwości orzechów nerkowca. Czy można spożywać orzechy nerkowca w ciąży? Orzechy nerkowca kcal, cena, wartości odżywcze.

slodka-trucizna-czy-cukier-naprawde-szkodzi

Słodka trucizna – czy cukier naprawdę szkodzi?

Słodycze i słodkie potrawy wielbi większość. Z każdej strony jednak słyszy się opinie o szkodliwości cukru. Przeciętny człowiek spożywa aż 55 kilogramów cukru w ciągu roku. Jaki ma to wpływ na jego zdrowie? Zobacz, dlaczego cukier jest szkodliwy i dlaczego powinno się go ograniczyć. Jaki jest najzdrowszy zamiennik cukru?

dobry-dietetyk-lublin-jak-go-wybrac-skuteczne-odchudzanie-w-lublinie

Dobry dietetyk Lublin – jak go wybrać? Skuteczne odchudzanie w Lublinie!

jakie-owoce-jesc-zima

Jakie owoce jeść zimą?

naturalna-energia-sproszkowany-korzen-maca

Naturalna energia – sproszkowany korzeń maca

jedzenie-spowalniajace-metabolizm-czego-unikac

Jedzenie spowalniające metabolizm – czego unikać?

naturalne-odchudzanie-zielony-mlody-jeczmien-zalety

Naturalne odchudzanie – Zielony młody jęczmień zalety!

orzechy-makadamia-na-cukrzyce-i-odchudzanie

Orzechy makadamia na cukrzycę i odchudzanie?

10-rosyjskich-posilkow-jako-uzupelnienie-twojej-diety-low-carb

10 rosyjskich posiłków jako uzupełnienie Twojej diety low-carb

czy-orzechy-nerkowca-sa-zdrowe

Czy orzechy nerkowca są zdrowe?

slodka-trucizna-czy-cukier-naprawde-szkodzi

Słodka trucizna – czy cukier naprawdę szkodzi?