Na czym polega wzmocnienie fazowe?

Na czym polega wzmocnienie fazowe?

To oczywiste, że sportowcy starają się wykorzystać każdą metodę, by poprawić własne wyniki. Takiemu celowi służy właśnie wzmocnienie fazowe. Najprościej rzecz ujmując – jest to podział cyklu treningowego na fazy. Czym jednak charakteryzuje się wzmocnienie fazowe i jak wprowadzić je we własnym treningu?

Maksymalizacja wyników – czyli czym jest wzmocnienie fazowe

Wzmocnienie fazowe w treningu siłowym opiera się na podzieleniu całości cyklu treningowego na mniejsze segmenty, czyli tzw. fazy. Kolejno wyróżnia się więc fazę przygotowawczą, fazę zawodów i fazę przejściową. W obrębie tych faz natomiast znajdują się jeszcze mniejsze okresy. Dzięki takiemu schematowi treningów możliwe jest postawienie sobie krótkookresowych celów treningowych. Tym samym sportowiec może skupić się na fazowym dążeniu do głównego celu treningowego. Każdy z następujących po sobie etapów treningu bowiem jest formą przygotowania zawodnika do kolejnego segmentu treningu.

Czytaj też: Ciekawostki o treningu siłowym

Wzmocnienie fazowe a trening siły
wzmocnienie fazowe

Segmentacja cyklu treningowego jest bardzo często wykorzystywana przez osoby trenujące siłowo. W trakcie pracy nad siłą mięśniową, wzmocnienie fazowe pozwala na ogólne przygotowanie sportowca do rozwijania specjalistycznego. Każdy etap treningów wykorzystuje więc różne metody treningowe. Mianowicie faza przygotowawcza obejmuje trening ukierunkowany na doskonalenie ogólnej siły. Z takim zapleczem natomiast zawodnik może przejść do fazy przygotowania specjalnego – czyli rozwoju konkretnego aspektu siły. W ten sposób ćwiczący stopniowo buduje efekty treningowe. Te zaś są następnie niejako „poddawane testom” podczas startu w zawodach (kolejna faza). Faza przejściowa natomiast służy ogólnej regeneracji organizmu. Zgodnie z nazwą – obejmuje okres od fazy zawodów do następnej fazy przygotowania ogólnego. Ten etap treningu siłowego charakteryzuje się zmniejszeniem objętości i intensywności treningów. Dzięki temu sportowiec wchodzi w kolejną fazę przygotowawczą w doskonałej formie.

Zobacz też: W jakim tempie podnosić ciężary?

Sportowcy mogą wykorzystać wzmocnienie fazowe w wielu następujących po sobie cyklach treningowych (właśnie ze względu na obecność fazy przejściowej). Nie ma jednak przeszkód, by zastosować ją jedynie raz. Faza regeneracyjna może bowiem stanowić również etap zamykający treningi.

Jak wygląda wzmocnienie fazowe w treningu trójboistów?
wzmocnienie fazowe co to

Trójbój – jak sama nazwa wskazuje – składa się z trzech bojów. W jego skład wchodzą: przysiad ze sztangą na barkach, wyciskanie sztangi w leżeniu i martwy ciąg. Pierwszy etap treningów takiego zawodnika to ogólne przygotowanie mięśni. Wykorzystywane są więc mniejsze ciężary, wzrasta natomiast liczba powtórzeń. W taki sposób wzmocnieniu ulega cały układ ruchu, wykształcają się prawidłowe wzorce ruchowe, a sportowiec zyskuje przygotowanie do trudniejszej fazy ćwiczeń. Następna faza w treningu trójboisty obejmuje zwiększanie masy mięśniowej. Zwykle stosuje się więc metody treningowe zaczerpnięte z treningu kulturystów. Sportowiec stopniowo zwiększa obciążenia, wydłuża także przerwy między seriami. Takie ćwiczenia stymulują układ nerwowy. Mięśnie pracują znacznie efektywniej ze względu na zwiększanie potencjału beztlenowego pozyskiwania energii. Ta faza pozwala natomiast na przejście do pracy nad budowaniem siły mięśniowej. Jest to już etap przygotowania specjalistycznego. Ważne jest wykorzystanie ciężaru maksymalnego podczas ćwiczeń. Co za tym idzie – wykonywanie minimalnej liczby powtórzeń. Sportowiec skupia się na pracy nad konkretnym aspektem siły wykorzystywanej w trakcie zawodów.

Jak bezpiecznie stosować wzmocnienie fazowe w treningu?

Wszystkie następujące po sobie fazy powinny płynnie po sobie następować. Warto więc wykorzystywać metody zapewniające stopniowe efekty, nie – skokowe. Duże znaczenie ma także wyodrębnienie segmentów treningowych przeznaczonych na doskonalenie określonych cech. Należy jednak pamiętać, że każdy sportowiec – nawet w obrębie jednej dyscypliny – ma różny staż treningowy czy możliwości. Podczas wpisywania cyklu treningowego w schemat wzmocnienia fazowego powinno się więc uwzględnić także te indywidualne cechy ćwiczącego. Efektywne i bezpieczne przygotowania do zawodów metodą wzmocnienia fazowego warto przeprowadzać pod okiem doświadczonego trenera personalnego. Sportowiec ma wtedy pewność, że żadna cecha nie zostanie pominięta, a progres treningowy przebiegnie we właściwy sposób.

admin 0 19 lutego 2019  < 1000

Dodaj komentarz

Artykuły z kategorii: Trening siłowy

ile-bialka-po-treningu-oblicz-sam-swoje-zapotrzebowanie

Ile białka po treningu? Oblicz sam swoje zapotrzebowanie!

Wielu sportowców zastanawia się, jaka ilość białka jest wskazana po konkretnym treningu. Ile dokładnie białka należy spożywać po aktywności fizycznej, aby zbudować mięśnie?

cardio-po-treningu-silowym-czy-warto

Cardio po treningu siłowym - czy warto?

Zdania na temat cardio po treningu siłowym są podzielone, jednak nie ulega wątpliwości, że jest on nieodzownym elementem całej sesji. Kiedy robić ćwiczenia cardio i w jakim celu?

pas-treningowy-twoj-sprzymierzeniec-w-drodze-na-szczyt

Pas treningowy - Twój sprzymierzeniec w drodze na szczyt

W wielu ćwiczeniach siłowych nasz pas lędźwiowy poddawany jest mocnym przeciążeniom. Wielostawowe boje na siłowni mogą wywierać duży nacisk na nasz kręgosłup. By choć w niewielkim stopniu odciążyć nasz grzbiet i zwiększyć efektywność, warto sięgnąć po kulturystyczny pas treningowy. Czym tak naprawdę jest i jak go używać?

trening-na-drazku-czy-warto-go-robic

Trening na drążku - czy warto go robić?

Trening na drążku może mieć imponujące efekty, a powtarzany regularnie pozwala na kształtowanie różnych obszarów mięśni. Jak poprawnie wykonywać trening na drążku?

zapoznaj-sie-z-miejscami-do-cwiczen-silowych-w-gdansku

Zapoznaj się z miejscami do ćwiczeń siłowych w Gdańsku

Jesteś mieszkańcem Trójmiasta? Chciałbyś konkretniej poćwiczyć w Gdańsku lub w jego okolicach, ale nie wiesz, która siłownia jest najlepsza i która najbardziej będzie spełniała twoje wszystkie oczekiwania? My ci pomożemy. Poniżej przedstawiamy zestawienie najlepszych i sprawdzonych siłowni w Gdańsku.

trening-na-silowni-od-czego-zaczac

Trening na siłowni – od czego zacząć?

Liczy się nie tylko lokalizacja siłowni, ale również towarzystwo i dobry trener. Sprawdź, co jeszcze!

intensywnosc-treningu

Intensywność treningu

Podczas treningów dobrze jest się zmęczyć. Sprawdź, jak dobrać intensywność ćwiczeń, by przyniosły one jak najlepsze rezultaty.

trening-w-biurze

Trening w biurze

Oto kilka prostych ruchów które możesz wykonać w pracy aby poczuć energię i ożywić umysł zmęczony biurową rutyną. Ćwiczenia które można wykonać nie wstając od biurka w pracy.

trening-funkcjonalny-co-to-za-zwierze

Trening Funkcjonalny co to za zwierzę?

Słowo trening funkcjonalny stało się ostatnio bardzo znane, modne, powszechnie używane lecz często błędnie rozumiane.

pilates-forma-ruchu-dla-osob-rozpoczynajacych-treningi

PILATES - forma ruchu dla osób rozpoczynających treningi

"Teraz już wiem - nie mogę się mylić. Cały kraj, cały świat powinien wykonywać moje ćwiczenia. Wtedy ludzie będą szczęśliwsi". Joseph H. Pilates.

ile-bialka-po-treningu-oblicz-sam-swoje-zapotrzebowanie

Ile białka po treningu? Oblicz sam swoje zapotrzebowanie!

Wielu sportowców zastanawia się, jaka ilość białka jest wskazana po konkretnym treningu. Ile dokładnie białka należy spożywać po aktywności fizycznej, aby zbudować mięśnie?

cardio-po-treningu-silowym-czy-warto

Cardio po treningu siłowym - czy warto?

Zdania na temat cardio po treningu siłowym są podzielone, jednak nie ulega wątpliwości, że jest on nieodzownym elementem całej sesji. Kiedy robić ćwiczenia cardio i w jakim celu?

pas-treningowy-twoj-sprzymierzeniec-w-drodze-na-szczyt

Pas treningowy - Twój sprzymierzeniec w drodze na szczyt

W wielu ćwiczeniach siłowych nasz pas lędźwiowy poddawany jest mocnym przeciążeniom. Wielostawowe boje na siłowni mogą wywierać duży nacisk na nasz kręgosłup. By choć w niewielkim stopniu odciążyć nasz grzbiet i zwiększyć efektywność, warto sięgnąć po kulturystyczny pas treningowy. Czym tak naprawdę jest i jak go używać?

trening-na-drazku-czy-warto-go-robic

Trening na drążku - czy warto go robić?

Trening na drążku może mieć imponujące efekty, a powtarzany regularnie pozwala na kształtowanie różnych obszarów mięśni. Jak poprawnie wykonywać trening na drążku?

zapoznaj-sie-z-miejscami-do-cwiczen-silowych-w-gdansku

Zapoznaj się z miejscami do ćwiczeń siłowych w Gdańsku

Jesteś mieszkańcem Trójmiasta? Chciałbyś konkretniej poćwiczyć w Gdańsku lub w jego okolicach, ale nie wiesz, która siłownia jest najlepsza i która najbardziej będzie spełniała twoje wszystkie oczekiwania? My ci pomożemy. Poniżej przedstawiamy zestawienie najlepszych i sprawdzonych siłowni w Gdańsku.

trening-na-silowni-od-czego-zaczac

Trening na siłowni – od czego zacząć?

Liczy się nie tylko lokalizacja siłowni, ale również towarzystwo i dobry trener. Sprawdź, co jeszcze!

intensywnosc-treningu

Intensywność treningu

Podczas treningów dobrze jest się zmęczyć. Sprawdź, jak dobrać intensywność ćwiczeń, by przyniosły one jak najlepsze rezultaty.

trening-w-biurze

Trening w biurze

Oto kilka prostych ruchów które możesz wykonać w pracy aby poczuć energię i ożywić umysł zmęczony biurową rutyną. Ćwiczenia które można wykonać nie wstając od biurka w pracy.

trening-funkcjonalny-co-to-za-zwierze

Trening Funkcjonalny co to za zwierzę?

Słowo trening funkcjonalny stało się ostatnio bardzo znane, modne, powszechnie używane lecz często błędnie rozumiane.

pilates-forma-ruchu-dla-osob-rozpoczynajacych-treningi

PILATES - forma ruchu dla osób rozpoczynających treningi

"Teraz już wiem - nie mogę się mylić. Cały kraj, cały świat powinien wykonywać moje ćwiczenia. Wtedy ludzie będą szczęśliwsi". Joseph H. Pilates.