Na czym polega trening równowagi i mięśni głębokich?

Na czym polega trening równowagi i mięśni głębokich?

Trenowanie mięśni głębokich pozwala na osiągnięcie m.in. płaskiego brzucha oraz osiągnięcie stabilizacji całego ciała. Pracowanie nad równowagą natomiast pomaga w poprawie koordynacji oraz wspomaga wzmocnienie mięśni głębokich. Zobacz, dlaczego warto skupić się na tych elementach podczas ćwiczeń oraz jak je wykonywać.

Mięśnie głębokie a prawidłowa postawa

Prawidłowa postawa jest uwarunkowana m.in. silnymi mięśniami pleców. Im są mocniejsze, tym zmniejsza się ryzyko urazów czy bólów kręgosłupa. Wzmocnienie pleców jest jednak możliwe dzięki treningowi mięśni antagonistycznych – mięśni brzucha. Zachowanie dysproporcji pomiędzy tymi partiami mięśniowymi może skutkować pogłębieniem się wad postawy. Z pomocą przychodzi trening core. Oznacza on ćwiczenie całego gorsetu mięśniowego, czyli mięśni środka oraz tułowia. Pod pojęciem mięśnie głębokie ukrywają się mięśnie proste i skośne brzucha, przykręgosłupowe, mięśnie wewnątrz miednicy, mięśnie najszersze grzbietu czy mięśnie pośladkowe. Powyższe grupy mięśniowe mają za zadanie utrzymać stabilizację miednicy i kręgosłupa – a zatem prawidłową postawę.

Trening core, czyli stabilność tułowia na celowniku

Trening core ma za zadanie poprawić stabilność tułowia, a tym samym – całego ciała. Uznaje się, że każdy ruch ma swój początek w tułowiu – centrum ciała (ang. core). Nieustabilizowane mięśnie tułowia utrudniają wykonanie jakichkolwiek czynności, a czasem nawet je blokują. Za stabilizację mięśni w ciele odpowiadają mięśnie głębokie, w szczególności mięśnie głębokie brzucha. Wzmocnienie wszystkich mięśni głębokich oraz nauka poprawnych ruchów są celem treningu core.  Stosowanie tej metody treningowej m.in. pomaga w utrzymaniu prawidłowej postawy, poprawia równowagę, zmniejsza ryzyko jakichkolwiek kontuzji oraz poprawia siłę.

Ważne jest, żeby podczas treningu core nauczyć się prawidłowej techniki. Dobrym sposobem jest więc rozpoczynanie ćwiczeń pod okiem trenera personalnego czy fizjoterapeuty. Dzięki nim ćwiczący znacznie szybciej przyswoi podstawy tej metody treningowej.

Trening core – naturalne krzywizny kręgosłupa
Trening mięśni głębokich

Wyróżnia się trzy naturalne krzywizny kręgosłupa. Są to: wygięcie piersiowe ku przodowi, szyjne wygięcie ku przodowi oraz lędźwiowe wygięcie ku przodowi. Ćwiczenia na stabilizację tułowia powinny zatem opierać się na zachowywaniu tych krzywizn. Dobrym ćwiczeniem na wypracowanie takiego ułożenia ciała jest ustawienie się bokiem do lustra. Należy oprzeć dłonie na biodrach i rozpocząć ruchy miednicą do przodu i do tyłu.  Jednocześnie trzeba wypychać brzuch do przodu, a następnie go wciągać. Napięty i wciągnięty brzuch powoduje cofanie się i spłaszczanie kręgosłupa lędźwiowego (dłonie powinny znaleźć się z tyłu). Neutralną pozycje kręgosłupa można osiągnąć w momencie pośrednim między maksymalnym wygięciem kręgosłupa lędźwiowego a jego spłaszczeniem. W tym momencie należy ściągnąć łopatki i ustawić barki i uszy w jednej linii.
Zobacz jak wygląda trening równowagi biomechanicznej u sportowców!

Trening core – przykładowe ćwiczenia

Dzięki tym ćwiczeniom można skutecznie poprawić stabilność całego ciała. Mięśnie głębokie nie wymagają całego treningu. Wystarczy kilka ćwiczeń na tę partię raz lub dwa razy w tygodniu.

 

Podpór bokiem na przedramieniu

Ustaw się w pozycji podporu bokiem na przedramieniu. Całe ciało powinno znajdować się w jednej linii (brak odchyleń w żadną stronę). Oprzyj jedną nogę o drugą. Wytrzymaj kilka sekund w tej pozycji. Powtórz ćwiczenie na drugą stronę ciała.

 

Rozciąganie zginaczy kolan

To ćwiczenie można z powodzeniem wykonywać w domu. Połóż się na plecach nogami w stronę futryny. Połóż na niej jedną nogę. Doprowadź do jak największego wyprostowania tej nogi (druga noga powinna być wyprostowana). Pamiętaj, by biodra przylegały do podłoża. W takiej pozycji wytrzymaj minimum 10 sekund. 

 

Klęczenie na jednej nodze

Uklęknij na jednaj nodze. Oprzyj stopę drugiej nogi z przodu na podłożu. Utrzymaj ciało w pozycji pionowej. Staraj się maksymalnie wypchnąć miednicę do przodu. W takiej pozycji wytrzymaj minimum 10 sekund.

 

Mostek izometryczny tzw. plank

Połóż się twarzą do podłoża. Następnie unieś ciało i podeprzyj się na przedramionach (łokcie pod kątem prostym, ramiona na szerokość barków, przedramiona w całości przylegają do podłoża). Oprzyj stopy na palcach (pozycja jak do pompki). Napnij mięśnie brzucha i pośladki oraz wciągnij miednicę. Ciało powinno znajdować się w linii prostej. Wytrzymaj w tej pozycji kilka/kilkanaście sekund.

Ćwiczenia na mięśnie głębokie – sprzęt fitness
Sprzęt do treningu mięśni głębokich

Mięśnie głębokie poprawiają własne funkcjonowanie w momencie postawienia im celu utrzymania równowagi ciała. Warto zatem skupić się także na kształtowaniu tej cechy motorycznej. W tym celu dobrym przyrządem do ćwiczeń może być bosu czy piłka fitness. Niestabilne sprzęty, na których trzeba się utrzymać w dużej mierze przyczyniają się do poprawy równowagi. Na bosu można wykonywać przysiady, na piłce fitness – pompki. Dzięki takiemu treningowi zmniejsza się ryzyko kontuzji, ze względu na odciążenie stawów.

Czemu warto trenować równowagę?

Równowaga wchodzi w skład koordynacji ruchowej człowieka. Ukształtowanie tej cechy motorycznej pozwala na utrzymanie jakiejkolwiek pozycji ciała. Jest przydatna zarówno w codziennym życiu, jak i w sporcie. Dzięki dobrze wyćwiczonej równowadze ciało staje się stabilne oraz umie reagować na nieprzewidziane sytuacje. Zwiększa się także świadomość własnego ciała – czynności wykonywane w codziennym życiu nabierają pewności i ekonomiczności. Co więcej, dużo łatwiej przychodzi nauka nowych ruchów (np. przy nieznanej aktywności fizycznej). Zrezygnowanie z treningu mięśni głębokich może prowadzić do zachwiania równowagi mięśniowej. Efektem może być zmiana funkcji mięśni obwodowych na funkcję mięśni stabilizujących. Co to oznacza dla naszego ciała? Pojawia się ból i sztywność mięśni, wzmożone napięcie spoczynkowe mięśni, zmiany zwyrodnieniowe czy przewlekłe bóle kręgosłupa.

W klubach fitness można trenować równowagę m.in. na zajęciach body balance, Fit Ball czy Bosu.

Przykładowe ćwiczenia na równowagę
Trening core ćwiczenia

Praca nad równowagą obejmuje dwie jej formy: statyczną (ciało w bezruchu) oraz dynamiczną (ciało w ruchu). Można wykonywać konkretne ćwiczenia albo rozpocząć określoną aktywność fizyczną. Sportami, które doskonale kształtują równowagę są m.in. taniec, badminton, tenis, squash czy tai-chi.

 

Stanie na jednej nodze

Stań wyprostowany, patrz przed siebie. Ramiona rozłóż na boki. Unieś zgięte kolano na wysokość bioder. Postaraj się wytrzymać w tej pozycji około 10-15 sekund. Wykonaj trzy powtórzenia tego ćwiczenia na obie nogi.

 

Wykroki na jednej nodze

Stań prosto, złącz nogi, ramiona rozłóż na boki. Unieś lewą nogę w bok (około 30 cm nad ziemię). Uniesioną nogę postaw do przodu (stawiaj stopę po skosie w prawo). Ugnij nogi w kolanach, wstań i wróć do pozycji z uniesieniem nogi. Wykonaj krok do tyłu. Ugnij nogi i wróć do pozycji wyjściowej. Zrób po 6 powtórzeń na obie strony ciała. To ćwiczenie doskonale kształtuje także uda i pośladki.

 

Ćwiczenie z Fit Ball

Połóż piłkę gimnastyczną na podłodze. Uklęknij na piłce, wyprostowane ręce oprzyj na piłce. Następnie usiądź na pietach i wytrzymaj jak najdłużej w tej pozycji. Możesz poruszać ciałem w celu zachowania równowagi (minimum 15 sekund). 

 

Kopnięcia

Stań na jednej nodze i wykonaj kopnięcie do przodu. Następnie bez dotykania stopą do podłogi wykonaj kopnięcie do tyłu. Wykonaj 4-5 powtórzeń na obie nogi.

 

Ćwiczenia z przeszkodą

Połóż na podłodze przeszkodę (może to być wałek, poduszka itp.). Rozpocznij skakanie na jednej nodze, a następnie przeskocz przez przeszkodę. Zrób kilka powtórzeń na obie nogi.

Codzienne czynności kształtujące równowagę

- pokonywanie dystansu komunikacją miejską bez trzymania;

- noszenie szklanki z wodą (tak, by jej nie rozlać);

- zakładanie butów na stojąco (stanie na jednej nodze);

- wykonywanie codziennych czynności na jednej nodze (np. mycie naczyń, czyszczenie zębów).

Dominika Górska 2 10 kwietnia 2018  < 1000

Dodaj komentarz

  • Jan
    19 kwietnia 2018
    Bardzo fajny temat. Mój trener ostatnio wprowadził mi trening na mięśnie głębokie i ćwiczę na piłce, fajne ćwiczenia :)
  • 10 kwietnia 2018
    Chętnie przetestuję ćwiczenia na BOSU, niewiele się w sumie myśli o mięśniach głębokich, a to duży błąd

Artykuły z kategorii: Trening

zawod-trener-personalny-gdynia-podstawowe-informacje

Zawód: Trener Personalny Gdynia – podstawowe informacje

Trener personalny to bardzo popularny zawód w Gdyni. Klienci mają podzielone opinie o usługach trenerów personalnych w nadmorskich miastach. Dowiedz się, jak naprawdę wygląda praca trenera personalnego w Gdyni i okolicach.

pilates-dla-kobiet-w-ciazy-podstawowe-informacje

Pilates dla kobiet w ciąży – podstawowe informacje

Wiele klubów fitness organizuje zajęcia pilates. Kobiety w ciąży zastanawiają się, czy mogą ćwiczyć pilates w pierwszym trymestrze ciąży. Wykonywane ćwiczenia przy użyciu piłki na zajęciach pilates są całkowicie bezpieczne dla kobiet w ciąży. Poznaj podstawowe informacje o zajęciach pilates w ciąży.

schudniecie-po-porodzie-moze-byc-proste

Schudnięcie po porodzie może być proste!

Pierwsze miesiące po ciąży to idealny moment na powrót do smukłej sylwetki. Schudnięcie po ciąży z brzucha może być proste. Dowiedz się, jak schudnąć po porodzie karmiąc piersią.

wybor-stroju-do-zumby-podstawowe-informacje

Wybór stroju do zumby – Podstawowe informacje

Zumba to bardzo energiczny sposób na spalanie kalorii. Jest idealnym rozwiązaniem dla ludzi lubiących latynoskie tańce. Strój pełnią bardzo ważną rolę w treningu zumby. Dowiedź się, jaki strój sprawdza się na zajęciach zumby.

trening-silowy-czas-na-cardio

Trening siłowy | czas na cardio!

Warunki występujące po odbyciu treningu siłowego przypominają stan, kiedy jesteśmy na czczo. Jest to idealny stan do wykonania treningu cardio. Dowiedz się jakie jest zalecane cardio po treningu siłowym i ile powinno trwać.

poszukiwania-trenera-personalnego-kielce-opinie-cena-praca

Poszukiwania trenera personalnego Kielce – opinie, cena, praca

Mieszkasz w województwie świętokrzyskim? Szukasz trenera personalnego, a może sam chcesz nim zostać? Jeśli interesuje Cię to, jak znaleźć trenera personalnego w Kielcach i okolicach to dobrze trafiłeś. Poznaj przydatne informacje o cenach, opiniach i pracy trenera personalnego w Kielcach.

domowa-bieznia-do-biegania-przydatne-informacje

Domowa bieżnia do biegania – przydatne informacje

Bieżnie do biegania są bardzo cenione przez osoby dbające o swoją kondycję. Szybki trucht lub wolny spacer na bieżni jest idealnym sposobem na zrzucenie zbędnych kilogramów. Jeśli zastanawiasz się nad zakupem bieżni do biegania w domu, ale nie wiesz, na którą się zdecydować, przeczytaj dalszą część artykułu.

trening-brzucha-abs-podstawowe-pojecia

Trening brzucha ABS – podstawowe pojęcia

Trening ABS to nic innego jak zestaw ćwiczeń na mięśnie brzucha. Ich głównym celem jest wyrzeźbienie górnej i dolnej partii mięśni brzucha. Niesamowite efekty widoczne są już po pierwszych tygodniach. Poznaj ciekawe przykłady treningu brzucha ABS.

cwiczenia-na-otylosc-brzuszna-przepis-na-plaski-brzuch

Ćwiczenia na otyłość brzuszną – przepis na płaski brzuch

Otyłość brzuszna może dotyczyć każdego – niezależnie od płci i wieku. Występuje u kobiet i mężczyzn, a nawet u dzieci. Najlepsze efekty w leczeniu otyłości brzusznej przynoszą ćwiczenia połączone z odpowiednią dietą. W tym artykule przedstawimy Ci różne rodzaje ćwiczeń wyszczuplających brzuch.

cwiczenia-cardio-w-domu-sposob-na-smukla-sylwetke

Ćwiczenia cardio w domu - sposób na smukłą sylwetkę

Aby posiadać smukłą sylwetkę, nie musisz wykonywać treningu na siłowni. Wystarczy, że codziennie poświęcisz trochę czasu na trening aerobowy. Nie potrzebujesz do tego drogiego sprzętu. Poznaj domowy zestaw ćwiczeń cardio, który pozwoli Ci poprawić kondycję organizmu i spalić zbędną tkankę tłuszczową.

zawod-trener-personalny-gdynia-podstawowe-informacje

Zawód: Trener Personalny Gdynia – podstawowe informacje

Trener personalny to bardzo popularny zawód w Gdyni. Klienci mają podzielone opinie o usługach trenerów personalnych w nadmorskich miastach. Dowiedz się, jak naprawdę wygląda praca trenera personalnego w Gdyni i okolicach.

pilates-dla-kobiet-w-ciazy-podstawowe-informacje

Pilates dla kobiet w ciąży – podstawowe informacje

Wiele klubów fitness organizuje zajęcia pilates. Kobiety w ciąży zastanawiają się, czy mogą ćwiczyć pilates w pierwszym trymestrze ciąży. Wykonywane ćwiczenia przy użyciu piłki na zajęciach pilates są całkowicie bezpieczne dla kobiet w ciąży. Poznaj podstawowe informacje o zajęciach pilates w ciąży.

schudniecie-po-porodzie-moze-byc-proste

Schudnięcie po porodzie może być proste!

Pierwsze miesiące po ciąży to idealny moment na powrót do smukłej sylwetki. Schudnięcie po ciąży z brzucha może być proste. Dowiedz się, jak schudnąć po porodzie karmiąc piersią.

wybor-stroju-do-zumby-podstawowe-informacje

Wybór stroju do zumby – Podstawowe informacje

Zumba to bardzo energiczny sposób na spalanie kalorii. Jest idealnym rozwiązaniem dla ludzi lubiących latynoskie tańce. Strój pełnią bardzo ważną rolę w treningu zumby. Dowiedź się, jaki strój sprawdza się na zajęciach zumby.

trening-silowy-czas-na-cardio

Trening siłowy | czas na cardio!

Warunki występujące po odbyciu treningu siłowego przypominają stan, kiedy jesteśmy na czczo. Jest to idealny stan do wykonania treningu cardio. Dowiedz się jakie jest zalecane cardio po treningu siłowym i ile powinno trwać.

poszukiwania-trenera-personalnego-kielce-opinie-cena-praca

Poszukiwania trenera personalnego Kielce – opinie, cena, praca

Mieszkasz w województwie świętokrzyskim? Szukasz trenera personalnego, a może sam chcesz nim zostać? Jeśli interesuje Cię to, jak znaleźć trenera personalnego w Kielcach i okolicach to dobrze trafiłeś. Poznaj przydatne informacje o cenach, opiniach i pracy trenera personalnego w Kielcach.

domowa-bieznia-do-biegania-przydatne-informacje

Domowa bieżnia do biegania – przydatne informacje

Bieżnie do biegania są bardzo cenione przez osoby dbające o swoją kondycję. Szybki trucht lub wolny spacer na bieżni jest idealnym sposobem na zrzucenie zbędnych kilogramów. Jeśli zastanawiasz się nad zakupem bieżni do biegania w domu, ale nie wiesz, na którą się zdecydować, przeczytaj dalszą część artykułu.

trening-brzucha-abs-podstawowe-pojecia

Trening brzucha ABS – podstawowe pojęcia

Trening ABS to nic innego jak zestaw ćwiczeń na mięśnie brzucha. Ich głównym celem jest wyrzeźbienie górnej i dolnej partii mięśni brzucha. Niesamowite efekty widoczne są już po pierwszych tygodniach. Poznaj ciekawe przykłady treningu brzucha ABS.

cwiczenia-na-otylosc-brzuszna-przepis-na-plaski-brzuch

Ćwiczenia na otyłość brzuszną – przepis na płaski brzuch

Otyłość brzuszna może dotyczyć każdego – niezależnie od płci i wieku. Występuje u kobiet i mężczyzn, a nawet u dzieci. Najlepsze efekty w leczeniu otyłości brzusznej przynoszą ćwiczenia połączone z odpowiednią dietą. W tym artykule przedstawimy Ci różne rodzaje ćwiczeń wyszczuplających brzuch.

cwiczenia-cardio-w-domu-sposob-na-smukla-sylwetke

Ćwiczenia cardio w domu - sposób na smukłą sylwetkę

Aby posiadać smukłą sylwetkę, nie musisz wykonywać treningu na siłowni. Wystarczy, że codziennie poświęcisz trochę czasu na trening aerobowy. Nie potrzebujesz do tego drogiego sprzętu. Poznaj domowy zestaw ćwiczeń cardio, który pozwoli Ci poprawić kondycję organizmu i spalić zbędną tkankę tłuszczową.