>

Na czym polega efekt jojo i jak go unikać?

Na czym polega efekt jojo i jak go unikać?

Miesiące wyrzeczeń, restrykcyjna dieta a w efekcie zrzucenie zbędnych kilogramów. Problem pojawia się jednak wtedy, gdy po zakończeniu diety, kilogramy wracają. Czasem nawet przybywa ich więcej. Oto efekt jojo. Jakie są przyczyny takiego stanu? I jak się ustrzec efektu jojo?

Zmora odchudzających się – efekt jojo

Efekt jojo to nic innego jak naprzemienne etapy redukcji i wzrostu masy ciała. Mówi się o nim, gdy w ciągu pięciu lat po zakończeniu kuracji odchudzającej wahania masy ciała sięgnęły 5 procent osiągniętej wagi. Przyczyny efektu jojo tkwią zwykle w charakterze diety odchudzającej. Zwykle występuje on bowiem po zakończeniu stosowania drastycznych diet odchudzających lub głodówek. Towarzyszy również osobom, które w krótkim czasie zrzuciły dużo kilogramów. Szybka utrata wagi „informuje” organizm o radykalnej zmianie diety, co ten traktuje jako atak. Rozpoczynają się więc procesy w organizmie prowadzące do odzyskania równowagi. Większość diet odchudzających przewiduje małą liczbę kalorii. Nie pokrywają więc one dziennego zapotrzebowania – tym samym organizm stara się odłożyć kalorie na wypadek kolejnych niedoborów. Niestety – kalorie odkłada właśnie w postaci tłuszczu. Innym powodem pojawienia się efektu jojo jest stosowanie diety odchudzającej, ale rezygnowanie z aktywności fizycznej. Zakończenie diety bowiem oznacza zwykle powrót do dawnych nawyków. Stąd już prosta droga do powrotu do dawnej wagi.

efekt jojo dieta odchudzanie przed i po

Jakie są przyczyny efektu jojo?

- nierozsądne stosowanie diet-cud i głodówek: jest to jedna z najczęstszych przyczyn efektu jojo

- wyjątkowo szybka utrata wagi: katowanie się dietami niskokalorycznymi, intensywnymi treningami czy suplementami na odchudzanie. To sprawia, że po zakończeniu diety organizm skrajnie oszczędza energię. Gdy zaczniemy jeść normalnie – magazynuje ją w tkance tłuszczowej. Spowalnia także metabolizm. Organizm przygotowuje się na kolejne okresy głodu.

- brak treningów: jeśli nie ćwiczymy w okresie odchudzania – zanika nam masa mięśniowa, a ta jest potrzebna do spalania tkanki tłuszczowej. Ćwiczenia mają wpływ także na podkręcenie metabolizmu. Warto wybrać treningi fitness, pilates, jogi - o takiej intensywności, jaka ci pasuje. 

- wracanie do stylu życia sprzed odchudzania: radykalne dostarczanie dużej liczby kalorii czy  niezdrowego jedzenia, niekontrolowanie się – to prosta droga do efektu jojo.

Dieta po diecie – zdrowe odchudzanie

Powrót do dawnego sposobu odżywiania po zakończeniu diety odchudzającej może spowodować szybką utratę osiągniętych efektów. Zdrowe odchudzanie bowiem nie polega jedynie na „przemęczeniu się” przez określony czas na restrykcyjnej diecie. Duże znaczenie ma również wyuczenie się dobrych nawyków żywieniowych w odchudzaniu. Przede wszystkim należy przerzucić się na zdrowy sposób odżywiania. Dzięki temu wyjście z diety będzie stopniowe, a organizm nie będzie traktował innego sposobu odżywiania jako formy ataku. Skutecznie można uniknąć efektu jojo poprzez stopniowe rozszerzanie diety o kolejne kalorie. Bezpieczne jest włączanie produktów zawierających 100 kalorii w każdym kolejnym tygodniu po zakończeniu diety odchudzającej. Dobrym wyjściem jest spożywanie 4-5 posiłków dziennie. Można również włączyć picie herbatek ziołowych (np. pokrzywy). W ten sposób zmniejszy się uczucie głodu, a organizm zostanie oczyszczony z toksyn.

Efekt jojo – powracający problem

Nadprogramowych kilogramów wcale nie jest tak trudno się nabawić. Wystarczy kilka zaniedbań w codziennym stylu życia. Batoniki, chipsy, ciasteczka, godzinne siedzenie przed komputerem i brak sportu. Dodatkowe kilogramy na wadze murowane. I to wcale w nie tak długim czasie. Więc bierzemy się za siebie i rozpoczynamy dietę i ćwiczenia. Chudniemy. Następnie znowu  nieco przesadzamy z rozpieszczaniem siebie i przybieramy na wadze. Efekt jojo to właśnie te cykliczne naprzemienne okresy chudnięcia i tycia. Wyzbyć się takiego schematu jest dość trudno. Spada nam przecież motywacja do trzymania diety czy kontynuowania ćwiczeń. Co więcej, przyjmuje się, że dopiero po 5 latach od zakończenia procesu odchudzania przestaje nam grozić efekt jojo. Jak się z nim rozprawić?

Mówimy nie efektowi jojo!

1. Najskuteczniejszym sposobem na unikanie efektu jojo jest prawidłowe zaplanowanie diety odchudzającej. Plany żywieniowe powinny zawierać odpowiednie proporcje wszystkich składników odżywczych. Najrozsądniejszym wyjściem jest więc skorzystanie z usług dietetyka. Wytrzymanie na prawidłowo ułożonej diecie nie jest takie trudne. Co więcej, istnieje mała szansa na powrót utraconych kilogramów.

2. Zdrowe odchudzanie nie powinno przekraczać utraty jednego kilograma na tydzień. Jeśli spadki wagi są większe – pojawia się ryzyko, że wystąpi efekt jojo.

3. Ważne jest przyspieszenie metabolizmu już na diecie odchudzającej. Dzięki treningom bowiem kalorie spalają się znacznie efektywniej. Po zakończeniu kuracji odchudzającej warto wciąż wykonywać ćwiczenia fizyczne. Dobrym sposobem jest również zwiększenie ilości białka w diecie. Ono również ma wpływ na zwiększenie tempa przemiany materii. Regularna aktywność fizyczna (np. trening oporowy lub tlenowy) zmniejszy ryzyko pojawienia się efektu jojo.

4. Wyuczenie się zdrowych nawyków. Powrót do nieodpowiedniego trybu życia po zakończeniu diety odchudzającej jest prostą drogą do zwiększenia masy ciała. Ważne jest zatem zrezygnowanie z podjadania między posiłkami i zwrócenie się w stronę sportu. Dzięki temu nie tylko nie pojawi się efekt jojo, lecz także zyskamy wiele korzyści zdrowotnych.

efekt jojo jak mu zapobiec uniknąć

5. Im wolniejsze odchudzanie, tym mniejsze ryzyko efektu jojo. Organizm znacznie lepiej znosi utratę zbędnych kilogramów jeśli jest ona przeprowadzona stopniowo. Oczywiścnie nie należy tego traktować jako wymówki do porzucenia diety!

6. Motywacja. Przejście na dietę odchudzającą odbywa się zawsze z jakiegoś powodu. Jeśli jednak odchudzamy się na lato – mamy mniejszą motywację, by nie podjadać niezdrowych przekąsek na wakacjach. Cel przecież został osiągnięty. Niestety – w taki sposób bardzo łatwo jest wrócić do dawnej wagi, a czasem nawet ją przekroczyć. Ważne jest więc zdrowe określenie celu odchudzania. Nie powinien być on związany z jakąś okazją – kilogramy przecież chcesz zrzucić na całe życie.

Chcesz przeczytać cały artykuł?

Dominika Górska 4 11 maja 2017  < 1000

Dodaj komentarz

  • Darioa
    28 czerwca 2017
    Bo to trzeba z rozsądkiem podchodzić do odchudzania, a nie stawiać na jakieś diety cud. Dietetyk i tyle.
  • Marlena
    16 maja 2017
    Po głodówkach i innych dietach dukana efekt jojo murowany
  • Szymon
    15 maja 2017
    Żeby nie było efektu jojo nie można wrócić do takiego samego jedzenia jak przed dietą. Bo to przecież całkiem bez sensu
  • 15 maja 2017
    U mnie zawsze jest efekt jojo. Chyba niektórzy są na niego bardziej podatni po prostu

Artykuły z kategorii: Odchudzanie

jak-schudnac-z-brzucha-z-ud-z-twarzy-sposoby-na-szybkie-odchudzanie

Jak schudnąć: z brzucha? Z ud? Z twarzy? | Sposoby na szybkie odchudzanie

Odwieczne pytanie: Jak schudnąć? Jak pozbyć się nadmiaru tłuszczu z brzucha, ud, twarzy… Jak schudnąć w 30 dni? Jak schudnąć 5 kg? A jak schudnąć 10 kg? Oto wskazówki, jak mądrze się odchudzać, by osiągnąć swój cel.

triki-na-szybkie-odchudzanie-jak-szybciej-schudnac

Triki na szybkie odchudzanie | Jak szybciej schudnąć?

Poznaj proste triki na odchudzanie. Każdy jest w stanie schudnąć szybko i skutecznie. Wystarczy świadomie się odchudzać i znać triki wspomagające odchudzanie!

magiczne-odchudzanie-poznaj-blonnik-oczyszczajacy

Magiczne odchudzanie? Poznaj błonnik oczyszczający!

Proces odchudzania dla wielu osób jest bardzo trudny. Szczególnie, gdy jesteśmy na samym jego początku. W odchudzaniu może pomóc nam błonnik oczyszczający – jak go stosować? Jakie są właściwości i efekty błonnika? Co znajdziemy w jego składzie? Oto poradnik o błonniku oczyszczającym dla odchudzających się.

odliczanie-do-swiat-jak-schudnac-w-2-miesiace

Odliczanie do świąt – jak schudnąć w 2 miesiące?

Dieta na odchudzanie przed świętami. Rozpoczynamy wielkie odliczanie do świąt. Jak szybko i skutecznie zgubić zbędne kilogramy przed Bożym Narodzeniem? Sprawdzone porady wprost od specjalisty!

dobry-dietetyk-krakow-jak-go-wybrac

Dobry dietetyk Kraków – jak go wybrać?

Poradnie dietetyczne i dietetycy w Krakowie rosną jak grzyby po deszczu. Co zrobić, jeśli naszym celem jest współpraca z dobrym sprawdzonym dietetykiem w Krakowie? Odchudzanie Kraków – konkretne porady. Jesteś dietetykiem z Krakowa? Zobacz, czego klienci oczekują od poradni dietetycznych i dietetyków w Krakowie!

from-fit-to-fat-to-fit-trener-personalny-wzruszyl-swoja-klientke

From FIT to FAT to FIT – trener personalny wzruszył swoją klientkę!

Współpraca między trenerem personalnym a klientem często jest zażyła. Okazuje się jednak, że można pójść jeszcze dalej. Wrócić do otyłości z bycia fit? Przecież to się nie opłaca! Adonis Hill, trener personalny z Brooklynu, uważa zupełnie inaczej. Zobaczcie, jak wzruszył swoją klientkę!

czy-jedzenie-jagod-goji-odchudza-zobacz-przepisy

Czy jedzenie jagód goji odchudza? Zobacz przepisy!

O dobroczynnym wpływie jagód goji przeczytamy wiele. Dla zdrowia mogą zdziałać naprawdę wiele. Ale jak to jest z jagodami goji na odchudzanie? Jak wkomponować je w nasze dotychczasowe przepisy? I czy ich cena jest przystępna? Zobacz wszystko, co powinieneś wiedzieć o jagodach goji na odchudzanie!

morwa-biala-na-odchudzanie-i-dla-cukrzykow

Morwa biała na odchudzanie i dla cukrzyków?

Coraz popularniejsze staje się suplementowanie morwy białej suszonej. Często pojawia się pytanie: czy morwa biała jest szkodliwa? Postanowiliśmy sprawdzić, jakie jest zastosowanie morwy białej. Czy zgodnie z obiegową opinią morwa biała suszona to panaceum dla cukrzyków i osób odchudzających się? Zobaczmy jak stosować morwę białą!

trening-w-walce-z-rozstepami-1

Trening w walce z rozstępami!

Rozstępy są zmorą dużej liczby młodych mam. Problem dotyczy również osób, które szybko przybierają bądź tracą na wadze. Jak się ich pozbyć? Zobacz skuteczne ćwiczenia na rozstępy!

trening-na-redukcje-tkanki-tluszczowej

Trening na redukcję tkanki tłuszczowej

Pozbycie się określonej ilości tkanki tłuszczowej jest celem, jaki stawia przed sobą bardzo wiele osób. Osiągniecie tego celu zasadniczo dla wielu osób jest czymś bardzo trudnym, wręcz niemożliwym, ale bardzo często wynika to z niewłaściwego podejścia do tego zagadnienia. Zobacz jak skutecznie zredukować kilogramy!

jak-schudnac-z-brzucha-z-ud-z-twarzy-sposoby-na-szybkie-odchudzanie

Jak schudnąć: z brzucha? Z ud? Z twarzy? | Sposoby na szybkie odchudzanie

triki-na-szybkie-odchudzanie-jak-szybciej-schudnac

Triki na szybkie odchudzanie | Jak szybciej schudnąć?

magiczne-odchudzanie-poznaj-blonnik-oczyszczajacy

Magiczne odchudzanie? Poznaj błonnik oczyszczający!

odliczanie-do-swiat-jak-schudnac-w-2-miesiace

Odliczanie do świąt – jak schudnąć w 2 miesiące?

dobry-dietetyk-krakow-jak-go-wybrac

Dobry dietetyk Kraków – jak go wybrać?

from-fit-to-fat-to-fit-trener-personalny-wzruszyl-swoja-klientke

From FIT to FAT to FIT – trener personalny wzruszył swoją klientkę!

czy-jedzenie-jagod-goji-odchudza-zobacz-przepisy

Czy jedzenie jagód goji odchudza? Zobacz przepisy!

morwa-biala-na-odchudzanie-i-dla-cukrzykow

Morwa biała na odchudzanie i dla cukrzyków?

trening-w-walce-z-rozstepami-1

Trening w walce z rozstępami!

trening-na-redukcje-tkanki-tluszczowej

Trening na redukcję tkanki tłuszczowej

{