Motywacja w kolarstwie szosowym

Motywacja w kolarstwie szosowym

Motywacja jest kluczowym elementem każdego treningu sportowego. W kolarstwie nie jest inaczej. Zobaczcie jak dbać o przygotowanie mentalne i pozostać zmotywowanym przez cały rok.

Nadchodzący sezon to kolejne cele, założenia i postanowienia. Refleksja płynąca z minionego roku treningowego to dobry punkt wyjścia, bo niekiedy mamy problem z wygórowaną ambicją, aby to, co sobie założyliśmy, jak najszybciej osiągnąć. Nic bardziej mylnego. W życiu każdego sportowca bardzo ważne jest, aby umieć znaleźć odpowiednią motywację do tego. W niniejszym artykule opisuję jak można się motywować na nowo, aby sport, który uprawiamy był dla nas źródłem przede wszystkim prostej przyjemności, robienia tego co CHCEMY, a nie PRZYMUSU.

Obietnica nowego

W momencie kiedy kończy się stary rok i nadchodzi nowy, wówczas prawie każdy z nas dokonuje podsumowania swoich celów, założeń, wyników jakie osiągnął w minionym sezonie. Okres pomiędzy Świętami Bożego Narodzenia a Nowym Rokiem to jeden z nielicznych, kiedy pozwalamy sobie pofolgować z jedzeniem, przestajemy patrzeć na wagę, a z treningami lekko sobie odpuszczamy. Tłumaczymy się sami przed sobą, że z końcówką roku możemy sobie na to pozwolić, ponieważ od nowego zaczniemy ponownie ostro trenować. Powiedzmy sobie jasno, nie ma niczego złego w takim podejściu. Dopóki jesteśmy sportowcami dla których sport z jednej strony jest przyjemnością i pasją, a z drugiej zaś nie jest zawodem, wtedy mamy przed sobą więcej swobody, nasze działania powinny przede wszystkim wynikać z tego, że czegoś CHCEMY, a nie, że MUSIMY to czy tamto robić.

Etyka pracy

U pasjonatów sportu często pojawia się etyka pracy, czyli wiara w to, że ciężki trening przyniesie dobre wyniki. Do pewnego momentu takie podejście jest korzystne. Problem pojawia się wtedy, gdy zamiłowanie do kolarstwa w połączeniu z silnie wykształconą etyką pracy zaczyna prowadzić do trenowania w sposób przymusowy czy nawet obsesyjny. Krótko mówiąc, po prostu nie potrafimy przestać jeździć na rowerze. Każda przerwa w treningu spowodowana czy to kontuzjami, wyjazdami służbowymi czy wakacjami z rodziną są dla takich sportowców trudne do zniesienia. Dzieje się tak, ponieważ zostaje zaburzony porządek treningów, a silna motywacja przecież pozostaje i wywiera presję. Warto podkreślić, że obsesyjna, przymusowa jazda przeważnie cechuje początkujących sportowców, którzy sądzą, że sport odkryli w swoim życiu zbyt późno i trenując więcej chcą dogonić pozostałych.

Motywacja

Bez względu na to w jakim wieku zaczęliśmy uprawiać kolarstwo oraz jak mocno pragniemy być dobrymi kolarzami, bardzo ważne jest – może nawet najważniejsze, żeby osiąganie doskonałości w sporcie traktować jako niekończącą się podróż, a nie cel sam w sobie. Jest mało prawdopodobne, że osiągniemy kiedykolwiek taki poziom, który będzie nas w pełni satysfakcjonował. Trening należy traktować jako proces długofalowy, bo gdy patrzymy na niego z szerszej perspektywy, wówczas wszelkie niepowodzenia spowodowane czy to przetrenowaniem, wyeksploatowaniem organizmu czy chorobami, po prostu znikną. Dzięki takiemu podejściu nasze treningi staną się bardziej regularne, a dzięki temu poprawimy nasze wyniki. Zniwelujemy frustrację do zera w chwilach, gdy coś pójdzie nam nie tak lub, najzwyczajniej, w nieuniknionych przerwach w trenowaniu. Czego nie udało nam się zrealizować w minionym roku treningowym, niech stanie się celem w nowym sezonie. Czego nie udało nam się polepszyć w swojej jeździe, na przykład, w technice podjazdów, nad tym skoncentrujmy się układając kolejny plan treningowy ze swoim trenerem.

Szanowni Państwo, – kolarze i nie tylko – wstajemy rano, pilnujemy świadomego odżywiania się, trenujemy, wypoczywamy, nasze życie sportowe staramy się jak najlepiej pogodzić z życiem zawodowym i rodzinnym. Pomiędzy różnymi sferami naszego działania TRZEBA ZACHOWAĆ ODPOWIEDNI BALANS. Bez względu na to, czy w nowym sezonie zakładamy sobie takie czy inne cele, założenia, to jedno powinno być niezmienne, powinniśmy do nich dążyć bo tego po prostu CHCEMY. CHCEMY, a nie MUSIMY.

Wiele dyscyplin sportowych, w tym kolarstwo, posiada zalety, którymi możemy cieszyć się niemalże przez całe życie. Znakomita forma, zdrowie, miło spędzony czas z przyjaciółmi, niezapomniane widoki. Sport nie jest naszym wrogiem, z którym należy walczyć by go pokonać, lecz stanowi łańcuch nieustających doznań
i przyjemności - dlatego starajmy się ich sobie dostarczać partiami, aby cieszyć się nimi jak najdłużej.

Autor:

Trener kolarstwa: Paweł Michałowski 

CKK Trening 2 2 stycznia 2017  1038

Dodaj komentarz

  • Klaudusia
    9 stycznia 2017
    Bardzo motywujący artykuł!
  • Anna1977
    9 stycznia 2017
    To prawda. We wszystkim trzeba znać umiar.

Artykuły z kategorii: Motywacja

odpornosc-psychiczna-w-sporcie

Odporność psychiczna w sporcie

Na podstawie wieloletnich badań i obserwacji Peter Clough oraz Keitha Earle, stworzyli Model 4C, mówiący o najważniejszych czterech filarach charakteryzujących cztery cechy odporności psychicznej – potrzebnej do osiągnięcia sukcesu w sporcie. Odporność psychiczną w tym kontekście należy rozumieć jako bufor, obronną tarczę, nasze osobiste wewnętrzne narzędzia psychiczne, dzięki którym po niekorzystnym zdarzeniu sportowym (przegranej, kontuzji itp.) jesteśmy w stanie wstać, szybo się otrząsnąć i dalej podążać w kierunku realizacji naszych celów sportowych.

jak-zaczac-cwiczyc-czyli-jak-polubic-sport-i-aktywnosc-fizyczna

Jak zacząć ćwiczyć? Czyli jak polubić sport i aktywność fizyczną?

Regularna aktywność fizyczna to nie tylko szereg korzyści dla zdrowia. Dzięki niej możliwa jest również poprawa samopoczucia czy osiągnięcie wymarzonej sylwetki. Jak jednak „zmusić się” do ćwiczeń? Poznaj sposoby bezbolesnego przekonania się do sportu i aktywności fizycznej! Dzisiaj o tym, jak zacząć ćwiczyć od zera!

zajecia-grupowe-czy-trening-personalny-co-da-lepsze-efekty

Zajęcia grupowe czy trening personalny – co da lepsze efekty?

Większość z nas kiedyś zadawała sobie to pytanie. Bierzemy się za siebie – dieta, trening na siłowni. Ale właśnie: Jak zacząć trening na siłowni? Wybrać zajęcia grupowe fitness czy raczej trening personalny na odchudzanie?

jak-zostac-fit-praktyczne-porady-i-wskazowki

Jak zostać FIT? Praktyczne porady i wskazówki

Chcesz być FIT? Marzysz o zgrabnej sylwetce? Myślisz o tym, by zdrowo się odżywiać? Ale jak i kiedy to wszystko zacząć? Po co i dla kogo stać się FIT? O tym opowie nam Agnieszka Polarczyk-Białek – Executive Coach, trener rozwoju osobistego i zawodowego.

psychologia-sportow-walki-jak-pokonac-strach-przed-bolem

Psychologia sportów walki – jak pokonać strach przed bólem?

Sporty walki nie są zbyt łatwą dyscypliną. Szczególnie w kontekście podejścia. Wiążą się przecież z uderzeniami czy kopnięciami, a więc także z bólem. Jak przezwyciężyć słabości i wygrać ze strachem? Oto skuteczne wskazówki psychologiczne do treningu sportów walki.

zmysl-kibica-dlaczego-kibicowanie-sprawia-przyjemnosc

Zmysł kibica – dlaczego kibicowanie sprawia przyjemność?

Od zarania dziejów uprawianie sportu nieodłącznie wiąże się z kibicowaniem. Wiele osób czerpie ogromną przyjemność z dopingowania ulubionych sportowców. Na kibicowaniu zyskują również sami startujący w zawodach. Jak to się jednak dzieje, że dopingowanie przynosi tyle obustronnych korzyści?

trening-po-zlamaniu-jak-wrocic-do-cwiczen-po-kontuzji

Trening po złamaniu – jak wrócić do ćwiczeń po kontuzji?

Jedne z najmniej przyjemnych konsekwencji treningów – złamania. Zdarzają się jednak i u sportowców rekreacyjnych, i zawodowych. Kontuzje często blokują możliwość wykonywania ćwiczeń przez określony czas. Nie oznaczają jednak końca przygody ze sportem. Dowiedz się, jak ułatwić sobie powrót do treningów po złamaniu.

jak-skutecznie-okreslic-wlasne-cele-treningowe

Jak skutecznie określić własne cele treningowe?

Określenie celu ćwiczeń jest jednym z najważniejszych elementów skutecznych treningów. Każdy przecież trenuje w jakimś celu. Może to być spalanie tkanki tłuszczowej, budowanie masy mięśniowej, rzeźbienie ciała… Jak jednak określać cele treningowe tak, by były możliwe do zrealizowania i dodatkowo motywowały do działania?

jak-zrealizowac-marzenie-o-pieknej-sylwetce

Jak zrealizować marzenie o pięknej sylwetce

Pięknie wyrzeźbione i seksowne ciało, delikatna i jędrna skóra – to marzenia wielu kobiet. Jak jednak zamienić je w rzeczywistość? Oto kilka prostych porad, które pomogą ci osiągnąć wymarzony wygląd!

psychologia-motywacji-metoda-implementacyjna-w-sporcie

Psychologia motywacji – metoda implementacyjna w sporcie

Realizacja zamierzonych celów treningowych łączy się z utrzymaniem motywacji. Z pomocą przychodzi tutaj psychologia. Dzięki metodzie implementacyjnej osiągnięcie własnych zamierzeń może stać się znacznie łatwiejsze. Na czym polega metoda implementacyjna? Jak ją wykorzystać w sporcie?

odpornosc-psychiczna-w-sporcie

Odporność psychiczna w sporcie

Na podstawie wieloletnich badań i obserwacji Peter Clough oraz Keitha Earle, stworzyli Model 4C, mówiący o najważniejszych czterech filarach charakteryzujących cztery cechy odporności psychicznej – potrzebnej do osiągnięcia sukcesu w sporcie. Odporność psychiczną w tym kontekście należy rozumieć jako bufor, obronną tarczę, nasze osobiste wewnętrzne narzędzia psychiczne, dzięki którym po niekorzystnym zdarzeniu sportowym (przegranej, kontuzji itp.) jesteśmy w stanie wstać, szybo się otrząsnąć i dalej podążać w kierunku realizacji naszych celów sportowych.

jak-zaczac-cwiczyc-czyli-jak-polubic-sport-i-aktywnosc-fizyczna

Jak zacząć ćwiczyć? Czyli jak polubić sport i aktywność fizyczną?

Regularna aktywność fizyczna to nie tylko szereg korzyści dla zdrowia. Dzięki niej możliwa jest również poprawa samopoczucia czy osiągnięcie wymarzonej sylwetki. Jak jednak „zmusić się” do ćwiczeń? Poznaj sposoby bezbolesnego przekonania się do sportu i aktywności fizycznej! Dzisiaj o tym, jak zacząć ćwiczyć od zera!

zajecia-grupowe-czy-trening-personalny-co-da-lepsze-efekty

Zajęcia grupowe czy trening personalny – co da lepsze efekty?

Większość z nas kiedyś zadawała sobie to pytanie. Bierzemy się za siebie – dieta, trening na siłowni. Ale właśnie: Jak zacząć trening na siłowni? Wybrać zajęcia grupowe fitness czy raczej trening personalny na odchudzanie?

jak-zostac-fit-praktyczne-porady-i-wskazowki

Jak zostać FIT? Praktyczne porady i wskazówki

Chcesz być FIT? Marzysz o zgrabnej sylwetce? Myślisz o tym, by zdrowo się odżywiać? Ale jak i kiedy to wszystko zacząć? Po co i dla kogo stać się FIT? O tym opowie nam Agnieszka Polarczyk-Białek – Executive Coach, trener rozwoju osobistego i zawodowego.

psychologia-sportow-walki-jak-pokonac-strach-przed-bolem

Psychologia sportów walki – jak pokonać strach przed bólem?

Sporty walki nie są zbyt łatwą dyscypliną. Szczególnie w kontekście podejścia. Wiążą się przecież z uderzeniami czy kopnięciami, a więc także z bólem. Jak przezwyciężyć słabości i wygrać ze strachem? Oto skuteczne wskazówki psychologiczne do treningu sportów walki.

zmysl-kibica-dlaczego-kibicowanie-sprawia-przyjemnosc

Zmysł kibica – dlaczego kibicowanie sprawia przyjemność?

Od zarania dziejów uprawianie sportu nieodłącznie wiąże się z kibicowaniem. Wiele osób czerpie ogromną przyjemność z dopingowania ulubionych sportowców. Na kibicowaniu zyskują również sami startujący w zawodach. Jak to się jednak dzieje, że dopingowanie przynosi tyle obustronnych korzyści?

trening-po-zlamaniu-jak-wrocic-do-cwiczen-po-kontuzji

Trening po złamaniu – jak wrócić do ćwiczeń po kontuzji?

Jedne z najmniej przyjemnych konsekwencji treningów – złamania. Zdarzają się jednak i u sportowców rekreacyjnych, i zawodowych. Kontuzje często blokują możliwość wykonywania ćwiczeń przez określony czas. Nie oznaczają jednak końca przygody ze sportem. Dowiedz się, jak ułatwić sobie powrót do treningów po złamaniu.

jak-skutecznie-okreslic-wlasne-cele-treningowe

Jak skutecznie określić własne cele treningowe?

Określenie celu ćwiczeń jest jednym z najważniejszych elementów skutecznych treningów. Każdy przecież trenuje w jakimś celu. Może to być spalanie tkanki tłuszczowej, budowanie masy mięśniowej, rzeźbienie ciała… Jak jednak określać cele treningowe tak, by były możliwe do zrealizowania i dodatkowo motywowały do działania?

jak-zrealizowac-marzenie-o-pieknej-sylwetce

Jak zrealizować marzenie o pięknej sylwetce

Pięknie wyrzeźbione i seksowne ciało, delikatna i jędrna skóra – to marzenia wielu kobiet. Jak jednak zamienić je w rzeczywistość? Oto kilka prostych porad, które pomogą ci osiągnąć wymarzony wygląd!

psychologia-motywacji-metoda-implementacyjna-w-sporcie

Psychologia motywacji – metoda implementacyjna w sporcie

Realizacja zamierzonych celów treningowych łączy się z utrzymaniem motywacji. Z pomocą przychodzi tutaj psychologia. Dzięki metodzie implementacyjnej osiągnięcie własnych zamierzeń może stać się znacznie łatwiejsze. Na czym polega metoda implementacyjna? Jak ją wykorzystać w sporcie?