Mobility trening - czym tak właściwie jest?

Mobility trening - czym tak właściwie jest?

Mobility trening zyskuje rosnącą popularność, ale niewiele osób wie, na czym dokładnie polega. Jak przeprowadzać mobility trening i jakie są jego efekty?

Mobility trening - co to jest?

Słowo „mobility” to z angielskiego ruchliwość i tym właśnie zajmuje się mobility trening. Jego celem jest zwiększenie zakresu ruchów w stawie poprzez oddziaływanie na różne tkanki i struktury. Jest on wykorzystywany w różnych dyscyplinach sportu, ponieważ uzyskane efekty wyraźnie wpływają na osiągnięcia sportowe. Jednak mobility trening może być przeprowadzany również w przypadku osób, które nie są zawodowymi sportowcami i trenują jedynie dla siebie. W takim przypadku przed rozpoczęciem aktywności należy skonsultować się ze specjalistą.

Mobility trening - efekty

Prawidłowo wykonany trening mobility jest w stanie przynieść widoczne efekty poprawiające osiągnięcia ćwiczącego. Jednym z rezultatów takiej aktywności jest zwiększenie zakresu ruchu w stawach, co pozwala na prawidłowe wykonywanie poszczególnych ćwiczeń. Trening mobility jest również w stanie przyspieszyć regenerację organizmu, zmniejszyć ból oraz sprawić, że powrót do aktywności fizycznej po długiej przerwie jest znacznie szybszy. Jednak warto pamiętać, że efektywność treningu mobility zależy wyłącznie od jego regularnego przeprowadzania, dlatego powinien on stać się stałym elementem każdej sesji ćwiczeniowej.

Mobility trening - przed czy po treningu?
mobility trening ćwiczenia

Mobility trening ma na celu zwiększenie ruchliwości stawów poprzez regularne powtarzanie ćwiczeń. Z tego powodu powinien być on wykonywany podczas przedtreningowej rozgrzewki i wykorzystywany podczas późniejszej aktywności fizycznej. Mówi się, że na każdą strukturę powinno się poświęcić około 2-3 minut, co pozwoli na wykonanie zaplanowanych ćwiczeń w pełniejszym zakresie. Takie rozwiązanie sprawdza się świetnie w przypadku sportowców, ponieważ znacznie polepsza osiągane wyniki.

Czytaj: Mobility na barki i kolana

Mobility trening - ćwiczenia

Istnieją różne ćwiczenia mobility wykonywane podczas zwiększania ruchliwości stawów. Każde z nich odpowiada za konkretną strukturę. W sytuacji, gdy podczas przysiadów odrywasz pięty od podłogi najlepiej sprawdzą się ćwiczenia na stawy skokowe, dzięki czemu Twoja technika stanie się poprawna i bezpieczna dla zdrowia. Istnieją jednak różne sposoby przeprowadzania treningu mobility uzależnione od potrzeb konkretnej osoby. Jednym z nich jest użycie power bandu w sytuacji, gdy występują problemy z mechaniką stawów. Natomiast w przypadku łokci i kolan najlepiej sprawdza się bezpośrednie rozciąganie stawu.

Mobility trening - jak wykonywać?

Trening mobility musi być dostosowany do potrzeb danej osoby i jej problemów. Istnieją różne techniki pozwalające na bezpieczne uzyskanie pożądanych efektów. W przypadku niezdolności stawów do pełnych ruchów poprzez niewłaściwe ustawienie kości najlepiej sprawdza się power band. Owinięcie wokół wadliwie ułożonego stawu pozwala na uzyskanie jego prawidłowej pozycji i rozruszanie torebki stawowej. Podczas problemów z ruchliwością stawów można również zastosować technikę napinania i rozluźniania, użyć piłki lub wałka do mobilizacji lub rozciągnąć staw.

Mobility trening w domu

Istnieje możliwość wykonywania treningu mobility w domu, jednak wówczas należy upewnić się co do poprawności realizowanych ćwiczeń. Z tego powodu przed rozpoczęciem samodzielnych treningów warto skonsultować się z osobą posiadającą odpowiednią wiedzę i zdiagnozować swój problem - z trenerem. Nie wszystkie techniki mobilizacji mogą być bowiem wykonywane w przypadku różnych problemów ze stawami, dlatego wiedza o konkretnych nieprawidłowościach może pomóc w przeprowadzaniu treningu w sposób bezpieczny i efektowny.

Mobility trening - czy warto?

Prawidłowa technika podczas przeprowadzania treningu mobility pozwala na pełne wykorzystanie potencjału konkretnego ćwiczenia niezależnie od jego typu. Z tego powodu ćwiczenia mobilizujące sprawdzają się doskonale podczas treningów na siłowni i ważnych zawodów. Regularnie wykonywane rozciąganie stawów poprawia również komfort codziennych czynności, dlatego warto zainteresować się tym tematem.

Nikola Łuszyńska 0 8 listopada 2019  < 1000

Dodaj komentarz

Artykuły z kategorii: Trening

jak-planowac-treningi-gdy-pracuje-sie-noca

Jak planować treningi, gdy pracuje się nocą?

Praca na nocne zmiany może znacznie komplikować układanie planu treningowego. Dowiedz się, jak dopasować aktywność fizyczną do pracy w godzinach nocnych. Oto porady w zakresie planowania treningów dla nocnych marków!

cwiczenia-na-lydki-niepozorny-trening-ktory-nada-ksztalt-twoim-nogom

Ćwiczenia na łydki - niepozorny trening, który nada kształt twoim nogom

Trening nóg to nie tylko przysiady, wykroki czy martwy ciąg. Niedoceniane na co dzień mięśnie łydek to tak naprawdę wielki potencjał o małych rozmiarach. Ważne jest, aby w twoim planie treningowym znalazły się również ćwiczenia na łydki. Czy można trenować w domu i czy istnieje sposób na zmniejszenie uczucia ciężkich nóg?

cwiczenia-wielostawowe-twoj-sposob-na-miesnie-ze-stali

Ćwiczenia wielostawowe - twój sposób na mięśnie ze stali

Na pewno niejeden raz stajesz przed wyzwaniem ułożenia własnego planu treningowego. Dobrze wiesz, że najlepiej sprawdzają się ćwiczenia wielostawowe, ale nie masz wystarczającej wprawy, by je wykonać? A może nie wiesz, czym są te ćwiczenia i na czym polegają? Sprawdź najlepsze ćwiczenia wielostawowe na duże i małe partie mięśniowe.

trening-wytrzymalosciowy-sprawdz-narzedzia-na-zwiekszenie-swojej-wydolnosci

Trening wytrzymałościowy - sprawdź narzędzia na zwiększenie swojej wydolności!

Wielu z nas trening wytrzymałościowy kojarzy się z wycieńczającym wysiłkiem. Tak naprawdę to świetna forma aktywności fizycznej pozwalająca na zwiększenie wydolności tlenowej organizmu i jednocześnie redukuje tkankę tłuszczową. Jak zorganizować trening wytrzymałościowy i jakie ćwiczenia wybrać?

przysiady-z-obciazeniem-czy-bez-jaki-trening-bedzie-dla-ciebie-najlepszy

Przysiady z obciążeniem czy bez - jaki trening będzie dla ciebie najlepszy?

Gdy w grę wchodzi trening nóg i pośladków, na myśl kobiet przychodzą przysiady z obciążeniem. Choć mężczyźni wolą trening z hantlami, również i w ich przypadku przysiady sprawdzą się świetnie. Kluczowa jest jednak technika, bo to od niej zależy dalszy rozwój.

trenuj-jak-strazak-czyli-strazacki-trening-bojowy

Trenuj jak strażak, czyli strażacki trening bojowy

Jeden z najbardziej pożytecznych zawodów na Świecie. Ich trening do walki z ogniem, jest trudny i wyczerpujący, poznajcie ćwiczenia ludzi którzy często pierwsi przybywają na miejsce zdarzenia.

trening-mobility-wzmocnienie-stawow

Trening Mobility wzmocnienie stawów

Mobilność stawów i ich wytrzymałość można zwiększyć. Trening Crossfit metodą Mobility usprawni działanie stawów, w tym tych kluczowych jak kolana, biodra czy barki. Odpowiednio przeprowadzone ćwiczenia pomagają w leczeniu bólu stawów, zapobiegają kontuzjom i poprawiają wyniki sportowe. Do treningu można wykorzystać gumy oporowe, TRX, oraz wałki do masażu.

crossfit-co-musisz-wiedziec-na-poczatek

Crossfit – co musisz wiedzieć na początek 

Połączenie treningu siłowego, kondycyjnego i szybkościowego. Crossfit dostosowuje się do potrzeb trenującego. Potrzebujesz siły? Proszę bardzo. Chcesz poprawić swoją moc, szybkość? Nie ma problemu. Metody dowolne: kalistenika, wolne ciężary, izometria - wybór jest praktycznie nieograniczony. Zobaczcie co koniecznie trzeba wiedzieć o Crossfit.

zostan-trenerem-crossfit

Zostań trenerem Crossfit

Co trzeba zrobić, aby zostać trenerem Crossfit? Dlaczego warto jest rozwijać się w tym kierunku? Na te pytania odpowiada certyfikowany trener CrossFit: Paweł Wojciechowski - Head Coach w krakowskim boxie CrossFit Reymonta

crossfit-dla-poczatkujacych-szybka-droga-do-poprawy-sprawnosci

Crossfit dla początkujących – szybka droga do poprawy sprawności

Crossfit to nic innego jak plan treningowy, który jest alternatywą dla zwykłych ćwiczeń kulturystycznych na siłowni. Ćwiczenia crossfit angażują całe ciało, ze szczególnym akcentem na pośladki, uda i mięśnie brzucha. Jak żaden inny trening przynosi wymierne efekty w postaci wymarzonej sylwetki, lecz od trenującego wymaga nie lada determinacji. Dlaczego warto rozpocząć treningi? Dla kogo przeznaczona jest dyscyplina? Jakie są podstawowe zasady crossfitu?

jak-planowac-treningi-gdy-pracuje-sie-noca

Jak planować treningi, gdy pracuje się nocą?

Praca na nocne zmiany może znacznie komplikować układanie planu treningowego. Dowiedz się, jak dopasować aktywność fizyczną do pracy w godzinach nocnych. Oto porady w zakresie planowania treningów dla nocnych marków!

cwiczenia-na-lydki-niepozorny-trening-ktory-nada-ksztalt-twoim-nogom

Ćwiczenia na łydki - niepozorny trening, który nada kształt twoim nogom

Trening nóg to nie tylko przysiady, wykroki czy martwy ciąg. Niedoceniane na co dzień mięśnie łydek to tak naprawdę wielki potencjał o małych rozmiarach. Ważne jest, aby w twoim planie treningowym znalazły się również ćwiczenia na łydki. Czy można trenować w domu i czy istnieje sposób na zmniejszenie uczucia ciężkich nóg?

cwiczenia-wielostawowe-twoj-sposob-na-miesnie-ze-stali

Ćwiczenia wielostawowe - twój sposób na mięśnie ze stali

Na pewno niejeden raz stajesz przed wyzwaniem ułożenia własnego planu treningowego. Dobrze wiesz, że najlepiej sprawdzają się ćwiczenia wielostawowe, ale nie masz wystarczającej wprawy, by je wykonać? A może nie wiesz, czym są te ćwiczenia i na czym polegają? Sprawdź najlepsze ćwiczenia wielostawowe na duże i małe partie mięśniowe.

trening-wytrzymalosciowy-sprawdz-narzedzia-na-zwiekszenie-swojej-wydolnosci

Trening wytrzymałościowy - sprawdź narzędzia na zwiększenie swojej wydolności!

Wielu z nas trening wytrzymałościowy kojarzy się z wycieńczającym wysiłkiem. Tak naprawdę to świetna forma aktywności fizycznej pozwalająca na zwiększenie wydolności tlenowej organizmu i jednocześnie redukuje tkankę tłuszczową. Jak zorganizować trening wytrzymałościowy i jakie ćwiczenia wybrać?

przysiady-z-obciazeniem-czy-bez-jaki-trening-bedzie-dla-ciebie-najlepszy

Przysiady z obciążeniem czy bez - jaki trening będzie dla ciebie najlepszy?

Gdy w grę wchodzi trening nóg i pośladków, na myśl kobiet przychodzą przysiady z obciążeniem. Choć mężczyźni wolą trening z hantlami, również i w ich przypadku przysiady sprawdzą się świetnie. Kluczowa jest jednak technika, bo to od niej zależy dalszy rozwój.

trenuj-jak-strazak-czyli-strazacki-trening-bojowy

Trenuj jak strażak, czyli strażacki trening bojowy

Jeden z najbardziej pożytecznych zawodów na Świecie. Ich trening do walki z ogniem, jest trudny i wyczerpujący, poznajcie ćwiczenia ludzi którzy często pierwsi przybywają na miejsce zdarzenia.

trening-mobility-wzmocnienie-stawow

Trening Mobility wzmocnienie stawów

Mobilność stawów i ich wytrzymałość można zwiększyć. Trening Crossfit metodą Mobility usprawni działanie stawów, w tym tych kluczowych jak kolana, biodra czy barki. Odpowiednio przeprowadzone ćwiczenia pomagają w leczeniu bólu stawów, zapobiegają kontuzjom i poprawiają wyniki sportowe. Do treningu można wykorzystać gumy oporowe, TRX, oraz wałki do masażu.

crossfit-co-musisz-wiedziec-na-poczatek

Crossfit – co musisz wiedzieć na początek 

Połączenie treningu siłowego, kondycyjnego i szybkościowego. Crossfit dostosowuje się do potrzeb trenującego. Potrzebujesz siły? Proszę bardzo. Chcesz poprawić swoją moc, szybkość? Nie ma problemu. Metody dowolne: kalistenika, wolne ciężary, izometria - wybór jest praktycznie nieograniczony. Zobaczcie co koniecznie trzeba wiedzieć o Crossfit.

zostan-trenerem-crossfit

Zostań trenerem Crossfit

Co trzeba zrobić, aby zostać trenerem Crossfit? Dlaczego warto jest rozwijać się w tym kierunku? Na te pytania odpowiada certyfikowany trener CrossFit: Paweł Wojciechowski - Head Coach w krakowskim boxie CrossFit Reymonta

crossfit-dla-poczatkujacych-szybka-droga-do-poprawy-sprawnosci

Crossfit dla początkujących – szybka droga do poprawy sprawności

Crossfit to nic innego jak plan treningowy, który jest alternatywą dla zwykłych ćwiczeń kulturystycznych na siłowni. Ćwiczenia crossfit angażują całe ciało, ze szczególnym akcentem na pośladki, uda i mięśnie brzucha. Jak żaden inny trening przynosi wymierne efekty w postaci wymarzonej sylwetki, lecz od trenującego wymaga nie lada determinacji. Dlaczego warto rozpocząć treningi? Dla kogo przeznaczona jest dyscyplina? Jakie są podstawowe zasady crossfitu?