Mobility trening - czym tak właściwie jest?

Mobility trening - czym tak właściwie jest?

Mobility trening zyskuje rosnącą popularność, ale niewiele osób wie, na czym dokładnie polega. Jak przeprowadzać mobility trening i jakie są jego efekty?

Mobility trening - co to jest?

Słowo „mobility” to z angielskiego ruchliwość i tym właśnie zajmuje się mobility trening. Jego celem jest zwiększenie zakresu ruchów w stawie poprzez oddziaływanie na różne tkanki i struktury. Jest on wykorzystywany w różnych dyscyplinach sportu, ponieważ uzyskane efekty wyraźnie wpływają na osiągnięcia sportowe. Jednak mobility trening może być przeprowadzany również w przypadku osób, które nie są zawodowymi sportowcami i trenują jedynie dla siebie. W takim przypadku przed rozpoczęciem aktywności należy skonsultować się ze specjalistą.

Mobility trening - efekty

Prawidłowo wykonany trening mobility jest w stanie przynieść widoczne efekty poprawiające osiągnięcia ćwiczącego. Jednym z rezultatów takiej aktywności jest zwiększenie zakresu ruchu w stawach, co pozwala na prawidłowe wykonywanie poszczególnych ćwiczeń. Trening mobility jest również w stanie przyspieszyć regenerację organizmu, zmniejszyć ból oraz sprawić, że powrót do aktywności fizycznej po długiej przerwie jest znacznie szybszy. Jednak warto pamiętać, że efektywność treningu mobility zależy wyłącznie od jego regularnego przeprowadzania, dlatego powinien on stać się stałym elementem każdej sesji ćwiczeniowej.

Mobility trening - przed czy po treningu?
mobility trening ćwiczenia

Mobility trening ma na celu zwiększenie ruchliwości stawów poprzez regularne powtarzanie ćwiczeń. Z tego powodu powinien być on wykonywany podczas przedtreningowej rozgrzewki i wykorzystywany podczas późniejszej aktywności fizycznej. Mówi się, że na każdą strukturę powinno się poświęcić około 2-3 minut, co pozwoli na wykonanie zaplanowanych ćwiczeń w pełniejszym zakresie. Takie rozwiązanie sprawdza się świetnie w przypadku sportowców, ponieważ znacznie polepsza osiągane wyniki.

Czytaj: Mobility na barki i kolana

Mobility trening - ćwiczenia

Istnieją różne ćwiczenia mobility wykonywane podczas zwiększania ruchliwości stawów. Każde z nich odpowiada za konkretną strukturę. W sytuacji, gdy podczas przysiadów odrywasz pięty od podłogi najlepiej sprawdzą się ćwiczenia na stawy skokowe, dzięki czemu Twoja technika stanie się poprawna i bezpieczna dla zdrowia. Istnieją jednak różne sposoby przeprowadzania treningu mobility uzależnione od potrzeb konkretnej osoby. Jednym z nich jest użycie power bandu w sytuacji, gdy występują problemy z mechaniką stawów. Natomiast w przypadku łokci i kolan najlepiej sprawdza się bezpośrednie rozciąganie stawu.

Mobility trening - jak wykonywać?

Trening mobility musi być dostosowany do potrzeb danej osoby i jej problemów. Istnieją różne techniki pozwalające na bezpieczne uzyskanie pożądanych efektów. W przypadku niezdolności stawów do pełnych ruchów poprzez niewłaściwe ustawienie kości najlepiej sprawdza się power band. Owinięcie wokół wadliwie ułożonego stawu pozwala na uzyskanie jego prawidłowej pozycji i rozruszanie torebki stawowej. Podczas problemów z ruchliwością stawów można również zastosować technikę napinania i rozluźniania, użyć piłki lub wałka do mobilizacji lub rozciągnąć staw.

Mobility trening w domu

Istnieje możliwość wykonywania treningu mobility w domu, jednak wówczas należy upewnić się co do poprawności realizowanych ćwiczeń. Z tego powodu przed rozpoczęciem samodzielnych treningów warto skonsultować się z osobą posiadającą odpowiednią wiedzę i zdiagnozować swój problem - z trenerem. Nie wszystkie techniki mobilizacji mogą być bowiem wykonywane w przypadku różnych problemów ze stawami, dlatego wiedza o konkretnych nieprawidłowościach może pomóc w przeprowadzaniu treningu w sposób bezpieczny i efektowny.

Mobility trening - czy warto?

Prawidłowa technika podczas przeprowadzania treningu mobility pozwala na pełne wykorzystanie potencjału konkretnego ćwiczenia niezależnie od jego typu. Z tego powodu ćwiczenia mobilizujące sprawdzają się doskonale podczas treningów na siłowni i ważnych zawodów. Regularnie wykonywane rozciąganie stawów poprawia również komfort codziennych czynności, dlatego warto zainteresować się tym tematem.

Chcesz przeczytać cały artykuł?

Nikola Łuszyńska 0 8 listopada 2019  < 1000

Dodaj komentarz

Artykuły z kategorii: Trening

trening-silowo-wytrzymalosciowy-jak-go-dobrze-zaplanowac

Trening siłowo-wytrzymałościowy - jak go dobrze zaplanować?

Siłowy trening w klubie fitness albo jego bliźniacza wersja do wykonania w domu z czasem przestanie przynosić wymierne efekty. Coś będzie się dziać, ale nie do końca będzie wiadomo, czy to nadal droga do przodu. Z pomocą przyjdzie trening siłowo-wytrzymałościowy. Co to takiego?

bezpieczenstwo-i-higiena-w-pigulce-jak-zadbac-o-swoje-stawy-podczas-treningow

Bezpieczeństwo i higiena w pigułce: jak zadbać o swoje stawy podczas treningów?

Choć w istocie stawy to ruchome połączenia kości, należy pamiętać, że nadmierny wysiłek może szybko doprowadzić do stanów zapalnych czy kontuzji. Ważne jest odpowiednie podejście do wysiłku i diety, aby cały proces treningowy był jak najbardziej optymalny. Zobacz, jak zadbać o swoje stawy podczas treningów i nie martw się o swoją kondycję za kilka lat.

jak-powinno-sie-trenowac-przy-nadcisnieniu

Jak powinno się trenować przy nadciśnieniu?

Choroby układu krążenia i serca są nam nieobce w dzisiejszej rzeczywistości. To, że regularna aktywność fizyczna może im zapobiec jest jasne. Jak jednak powinno się trenować, jeśli już cierpi się na nadciśnienie? Zobacz, jakie sporty są bezpieczne przy tej chorobie serca.

odwodnienie-czyli-najwiekszy-wrog-sportowca-jak-go-pokonac

Odwodnienie, czyli największy wróg sportowca. Jak go pokonać?

Podczas intensywnego treningu metabolizm przyspiesza nawet dwudziestokrotnie. Zwiększa się temperatura ciała, a tym samym wypacanie wody i soli mineralnych z organizmu. Odwodnienie może prowadzić do znacznego osłabienia organizmu, a nawet zagrożenia życia. Zobacz, jak skutecznie nawadniać organizm, by ustrzec się skutków odwodnienia.

trening-tlenowy-czy-beztlenowy-ktory-rodzaj-wysilku-lepiej-sie-sprawdzi

Trening tlenowy czy beztlenowy: który rodzaj wysiłku lepiej się sprawdzi?

Wiele osób podchodzi do form organizacji treningu zero-jedynkowo. Przyjmuje się, że skoro dana forma treningowa działa, inna mogłaby nie dać takiego efektu. Tymczasem sprawa jest bardziej złożona i trudno jednoznacznie stwierdzić, która forma wysiłku będzie lepsza. To jak: trening tlenowy czy beztlenowy?

trenuj-jak-strazak-czyli-strazacki-trening-bojowy

Trenuj jak strażak, czyli strażacki trening bojowy

Jeden z najbardziej pożytecznych zawodów na Świecie. Ich trening do walki z ogniem, jest trudny i wyczerpujący, poznajcie ćwiczenia ludzi którzy często pierwsi przybywają na miejsce zdarzenia.

trening-mobility-wzmocnienie-stawow

Trening Mobility wzmocnienie stawów

Mobilność stawów i ich wytrzymałość można zwiększyć. Trening Crossfit metodą Mobility usprawni działanie stawów, w tym tych kluczowych jak kolana, biodra czy barki. Odpowiednio przeprowadzone ćwiczenia pomagają w leczeniu bólu stawów, zapobiegają kontuzjom i poprawiają wyniki sportowe. Do treningu można wykorzystać gumy oporowe, TRX, oraz wałki do masażu.

crossfit-co-musisz-wiedziec-na-poczatek

Crossfit – co musisz wiedzieć na początek 

Połączenie treningu siłowego, kondycyjnego i szybkościowego. Crossfit dostosowuje się do potrzeb trenującego. Potrzebujesz siły? Proszę bardzo. Chcesz poprawić swoją moc, szybkość? Nie ma problemu. Metody dowolne: kalistenika, wolne ciężary, izometria - wybór jest praktycznie nieograniczony. Zobaczcie co koniecznie trzeba wiedzieć o Crossfit.

zostan-trenerem-crossfit

Zostań trenerem Crossfit

Co trzeba zrobić, aby zostać trenerem Crossfit? Dlaczego warto jest rozwijać się w tym kierunku? Na te pytania odpowiada certyfikowany trener CrossFit: Paweł Wojciechowski - Head Coach w krakowskim boxie CrossFit Reymonta

crossfit-dla-poczatkujacych-szybka-droga-do-poprawy-sprawnosci

Crossfit dla początkujących – szybka droga do poprawy sprawności

Crossfit to nic innego jak plan treningowy, który jest alternatywą dla zwykłych ćwiczeń kulturystycznych na siłowni. Ćwiczenia crossfit angażują całe ciało, ze szczególnym akcentem na pośladki, uda i mięśnie brzucha. Jak żaden inny trening przynosi wymierne efekty w postaci wymarzonej sylwetki, lecz od trenującego wymaga nie lada determinacji. Dlaczego warto rozpocząć treningi? Dla kogo przeznaczona jest dyscyplina? Jakie są podstawowe zasady crossfitu?

trening-silowo-wytrzymalosciowy-jak-go-dobrze-zaplanowac

Trening siłowo-wytrzymałościowy - jak go dobrze zaplanować?

Siłowy trening w klubie fitness albo jego bliźniacza wersja do wykonania w domu z czasem przestanie przynosić wymierne efekty. Coś będzie się dziać, ale nie do końca będzie wiadomo, czy to nadal droga do przodu. Z pomocą przyjdzie trening siłowo-wytrzymałościowy. Co to takiego?

bezpieczenstwo-i-higiena-w-pigulce-jak-zadbac-o-swoje-stawy-podczas-treningow

Bezpieczeństwo i higiena w pigułce: jak zadbać o swoje stawy podczas treningów?

Choć w istocie stawy to ruchome połączenia kości, należy pamiętać, że nadmierny wysiłek może szybko doprowadzić do stanów zapalnych czy kontuzji. Ważne jest odpowiednie podejście do wysiłku i diety, aby cały proces treningowy był jak najbardziej optymalny. Zobacz, jak zadbać o swoje stawy podczas treningów i nie martw się o swoją kondycję za kilka lat.

jak-powinno-sie-trenowac-przy-nadcisnieniu

Jak powinno się trenować przy nadciśnieniu?

Choroby układu krążenia i serca są nam nieobce w dzisiejszej rzeczywistości. To, że regularna aktywność fizyczna może im zapobiec jest jasne. Jak jednak powinno się trenować, jeśli już cierpi się na nadciśnienie? Zobacz, jakie sporty są bezpieczne przy tej chorobie serca.

odwodnienie-czyli-najwiekszy-wrog-sportowca-jak-go-pokonac

Odwodnienie, czyli największy wróg sportowca. Jak go pokonać?

Podczas intensywnego treningu metabolizm przyspiesza nawet dwudziestokrotnie. Zwiększa się temperatura ciała, a tym samym wypacanie wody i soli mineralnych z organizmu. Odwodnienie może prowadzić do znacznego osłabienia organizmu, a nawet zagrożenia życia. Zobacz, jak skutecznie nawadniać organizm, by ustrzec się skutków odwodnienia.

trening-tlenowy-czy-beztlenowy-ktory-rodzaj-wysilku-lepiej-sie-sprawdzi

Trening tlenowy czy beztlenowy: który rodzaj wysiłku lepiej się sprawdzi?

Wiele osób podchodzi do form organizacji treningu zero-jedynkowo. Przyjmuje się, że skoro dana forma treningowa działa, inna mogłaby nie dać takiego efektu. Tymczasem sprawa jest bardziej złożona i trudno jednoznacznie stwierdzić, która forma wysiłku będzie lepsza. To jak: trening tlenowy czy beztlenowy?

trenuj-jak-strazak-czyli-strazacki-trening-bojowy

Trenuj jak strażak, czyli strażacki trening bojowy

Jeden z najbardziej pożytecznych zawodów na Świecie. Ich trening do walki z ogniem, jest trudny i wyczerpujący, poznajcie ćwiczenia ludzi którzy często pierwsi przybywają na miejsce zdarzenia.

trening-mobility-wzmocnienie-stawow

Trening Mobility wzmocnienie stawów

Mobilność stawów i ich wytrzymałość można zwiększyć. Trening Crossfit metodą Mobility usprawni działanie stawów, w tym tych kluczowych jak kolana, biodra czy barki. Odpowiednio przeprowadzone ćwiczenia pomagają w leczeniu bólu stawów, zapobiegają kontuzjom i poprawiają wyniki sportowe. Do treningu można wykorzystać gumy oporowe, TRX, oraz wałki do masażu.

crossfit-co-musisz-wiedziec-na-poczatek

Crossfit – co musisz wiedzieć na początek 

Połączenie treningu siłowego, kondycyjnego i szybkościowego. Crossfit dostosowuje się do potrzeb trenującego. Potrzebujesz siły? Proszę bardzo. Chcesz poprawić swoją moc, szybkość? Nie ma problemu. Metody dowolne: kalistenika, wolne ciężary, izometria - wybór jest praktycznie nieograniczony. Zobaczcie co koniecznie trzeba wiedzieć o Crossfit.

zostan-trenerem-crossfit

Zostań trenerem Crossfit

Co trzeba zrobić, aby zostać trenerem Crossfit? Dlaczego warto jest rozwijać się w tym kierunku? Na te pytania odpowiada certyfikowany trener CrossFit: Paweł Wojciechowski - Head Coach w krakowskim boxie CrossFit Reymonta

crossfit-dla-poczatkujacych-szybka-droga-do-poprawy-sprawnosci

Crossfit dla początkujących – szybka droga do poprawy sprawności

Crossfit to nic innego jak plan treningowy, który jest alternatywą dla zwykłych ćwiczeń kulturystycznych na siłowni. Ćwiczenia crossfit angażują całe ciało, ze szczególnym akcentem na pośladki, uda i mięśnie brzucha. Jak żaden inny trening przynosi wymierne efekty w postaci wymarzonej sylwetki, lecz od trenującego wymaga nie lada determinacji. Dlaczego warto rozpocząć treningi? Dla kogo przeznaczona jest dyscyplina? Jakie są podstawowe zasady crossfitu?