Miewasz problemy z zaśnięciem? Wieczorna joga pomoże Ci to zmienić!

Miewasz problemy z zaśnięciem? Wieczorna joga pomoże Ci to zmienić!

Problemy ze snem ma wiele osób. Stresujący tryb życia, problemy, nieodpowiednie żywienie czy brak ruchu powodują, że trudno zasnąć. Nie chcesz brać tabletek wspomagających sen, gdyż nie wierzysz w ich moc? Warto korzystać z naturalnych metod. Ćwiczenia jogi na noc pomogą Ci szybciej zasnąć i cieszyć się komfortowym snem.

Dlaczego sen jest ważny?

Odpowiednia ilość snu jest ważna dla prawidłowego funkcjonowania organizmu. W czasie, gdy śpisz, Twój organizm nie tylko nabiera energii na nadchodzące wyzwania, ale także regeneruje się po ciężkim lub stresującym dniu. Ile w takim razie powinien spać człowiek? Osoba dorosła potrzebuje od 6 do 8 godzin ciągłego snu. Dzieci w zależności od wieku śpią od 9 do 13 godzin.

Co się dzieje z organizmem, gdy jest niewyspany?

Niewysypianie się może wpłynąć niekorzystnie na wiele aspektów zdrowia. Przede wszystkim spada odporność organizmu, dlatego możesz łapać częściej infekcje, mieć mniej energii oraz bardziej się stresować. Co więcej, jeżeli masz problemy z chudnięciem, to lepiej się wysypiaj. Nieodpowiednia ilość snu powoduje zaburzenia metabolizmu, dlatego Twoja waga może stać w miejscu nawet jeżeli się odchudzasz.

Zła jakość snu to także więcej chorób. Istnieje większe prawdopodobieństwo, że możesz zachorować na cukrzycę czy nawet depresję. Twoja pamięć i koncentracja będą osłabione. Refleks również może szwankować. Zmień to czym prędzej, nie warto marnować swojego zdrowia. Jeżeli cierpisz na bezsenność albo twój sen nie jest uregulowany to szukaj naturalnych rozwiązań. Jednym z nich może być joga na dobranoc.

Co daje joga wykonywana co wieczór?

Joga wykonywana przed snem wpływa korzystnie na zdrowie, a to informacja potwierdzona naukowo. Połączenie odpowiednich pozycji jogi, z technikami oddechowymi, relaksacyjnymi oraz z medytacją przyczynia się do:

  • zmniejsza napięć mięśniowych

  • redukcji stresu

  • poprawy układu krążenia

  • poprawy układu oddechowego

  • poprawy wzmocnienia odporności

  • uspokojenia nerwów i poprawy koncentracji

Regularne praktykowanie jogi wpływa na produkcję melatoniny, czyli substancji wpływającej na dobry sen, odpowiedzialnej za zasypianie i budzenie się. Wieczorne ćwiczenia jogi wykonywane przez dłuższy czas powodują, że poziom melatoniny wzrasta, zwłaszcza podczas snu. Joga przed snem zmniejsza ilość kortyzolu w ślinie oraz redukuje stres.

Pamiętaj, że joga to aktywność fizyczna, a ćwiczenia wpływają na podniesie produkcji endorfin, czyli hormonu szczęścia.

Wieczorna higiena snu
joga na dobry sen

Przed snem warto zadbać o regularne nawyki, ułatwiające zasypianie. Zjedz kolację, wykąp się i wykonaj ulubiony zestaw ćwiczeń jogi na dobry sen. Zadbaj o powtarzalność, wycisz się, zrób nastrój, który także umożliwi szybsze zaśnięcie. Nie poddawaj się, ponieważ spokój i ćwiczenia pomagają zasnąć, jednak daj sobie czas.

Jakie asany wykonywać, aby szybciej zasnąć?

Joga opiera się na wykonywaniu pozycji, zwanymi asanami. Każdy asan wpływa na ciało i organizm w odmienny sposób. Jeżeli problemy ze snem utrudniają wykonywanie codziennych obowiązków, obniżając samopoczucie spróbuj wszystkich asanów odwróconych. Te pozycje wspomagają układ nerwowy, uspokajają i rozluźniają mięsnie.

Pozycje wspomagające zasypianie:

  • Uttanasana – prosta pozycja, w której wykonujesz skłon do przodu przy wyprostowanych nogach. Utrzymaj pozycję kilka sekund, rozluźniając ciało.

  • Pies z głową do dołu – stopy i dłonie dotykają twardego podłoża. Głowa stanowi przedłużenie kręgosłupa. Ręce i stopy powinny być wyprostowane, dlatego są od siebie oddalone. Ręce, nogi i pośladki tworzą tzw. trójkąt.

  • Skłon w pozycji siedzącej – usiądź na twardym podłożu, wyprostuj nogi, ciągnąc dłonie do stóp, a tułów do kolan. Pamiętaj, że tę pozycję należy ciągnąć od odcinka lędźwiowego.

  • Świeca – połóż się na plecach, wyprostuj nogi i unieś je pionowo w górę. Możesz podeprzeć odcinek lędźwiowy rękoma i trzymać nogi nad podłożem.

Jeżeli jesteś osobą zaawansowaną spróbuj stania na głowie lub na rękach, te pozycje najbardziej odprężają i pomagają w zaśnięciu.

Chcesz przeczytać cały artykuł?

Daria Wejman 0 20 lipca 2021  < 1000

Dodaj komentarz

Artykuły z kategorii: Joga i Rozciąganie

czym-sa-asany-i-z-czym-one-sie-wiaza

Czym są asany i z czym one się wiążą?

Asany związane są z praktyką jogi. To pozycje, które wykonujemy podczas treningu. Mają na celu rozluźnić ciało, wzmocnić mięśnie i pozwolić odnaleźć w ciele więcej miejsca. Asanów jest wiele. Wszystko zależy od tego, nad czym chcemy popracować na treningu. Poznaj najbardziej popularne asany w jodze!

joga-wcale-nie-taka-straszna-dowiedz-sie-jak-rozpoczac-nauke

Joga wcale nie taka straszna – dowiedz się, jak rozpocząć naukę!

Joga w ostatnich latach zyskała na popularności. Naprawdę nic w tym dziwnego. Jest to sport, który daje ciału wiele dobrego. Dzięki zajęciom jogi można wypracować całe ciało, nawet nie zdając sobie sprawy jak bardzo. Ma też wiele innych zalet, które warto wziąć pod uwagę. Dowiedz się wszystkiego, na temat jogi! I zacznij trenować!

jak-skutecznie-rozciagnac-miesnie-nog

Jak skutecznie rozciągnąć mięśnie nóg?

Rozciąganie nóg powinno być często praktykowane, zwłaszcza przez osoby regularnie uprawiające sport. Przykurcze mięśni mogą powodować bóle, a nawet kontuzje, dlatego bardzo ważne jest wykonanie odpowiedniego strechingu. Nie wiesz w jaki sposób do niego podejść? Poniżej znajdziesz kilka praktycznych wskazówek!

joga-efekty-ten-trening-to-prawdziwe-zrodlo-komfortu-zycia

Joga efekty: ten trening to prawdziwe źródło komfortu życia!

Coraz modniejsza w ostatnich latach joga znajduje swoich kolejnych zwolenników. Nic dziwnego, bo regularna praktyka jogiczna pozytywnie wpływa na nasze ciało i zwiększa wydolność mózgu. Zobacz, jakie efekty daje joga i w jaki sposób może przełożyć się na większy komfort życia każdego dnia!

naukowa-sztuka-boskiej-uwaznosci-na-czym-polega-kriya-yoga

Naukowa sztuka boskiej uważności: na czym polega kriya yoga?

Szczęście, miłość, oświecenie i szeroko rozumiany pokój - to cele życia wielu z nas. A gdyby tak codzienną praktyką jogiczną zbliżać się do osiągnięcia tych celów? Trening uważności kriya yoga skupia się właśnie na tych małych wielkich rzeczach, wynikających bezpośrednio z pragnienia doskonałości. Czym dokładnie jest kriya yoga, czym się wyróżnia na tle innych odmian jogi i jak ją praktykować?

rozciaganie-kregoslupa-ktore-da-ci-ulge-jak-sie-do-tego-zabrac

Rozciąganie kręgosłupa, które da ci ulgę. Jak się do tego zabrać?

Każdego dnia twój kręgosłup spotyka się z brutalną rzeczywistością, a praca za biurkiem to dla niego prawdziwa gehenna. Jeśli cierpisz na bóle pleców lub chcesz ich uniknąć, możesz łatwo zadbać o profilaktykę grzbietu. Sprawdź ćwiczenia na rozciąganie kręgosłupa i działaj choćby od zaraz!

cwiczenia-rozciagajace-do-szpagatu

Ćwiczenia rozciągające do szpagatu

W wielu dyscyplinach sportowych rozciągnięte ciało jest ogromnym atutem. Szpagat należy do bardzo prostych figur gimnastycznych, jednak przygotowanie do jej wykonania wymaga sporo pracy i cierpliwości. Zobacz jak ćwiczyć by zrobić szpagat. Oto, jak zrobić szpagat krok po kroku. Rozciąganie do szpagatu ćwiczenia. Przewiń artykuł, żeby zobaczyć aktualizację.

podstawy-jogi-powitanie-slonca

Podstawy jogi – powitanie słońca

Powitaniem słońca określa się konkretną sekwencję asan. Mogą one stanowić wprowadzenie do praktyki jogi. Mogą także być sposobem na wyzwolenie energii o poranku. Na czym polega powitanie słońca w jodze i jak je wykonywać? Powitanie słońca opis. Przewiń artykuł, żeby zobaczyć aktualizację 2020.

przykladowe-cwiczenia-na-rozciaganie-plecow-jak-pokonac-bol

Przykładowe ćwiczenia na rozciąganie pleców – jak pokonać ból?

Bóle pleców są zmorą naszych czasów. Wszystko za sprawą siedzącego trybu życia i nie dbania o własne zdrowie. Jak wyleczyć się z bólu pleców i kręgosłupa? Okazuje się, że ulgę mogą przynieść ćwiczenia na rozciąganie pleców! Przewiń artykuł, żeby przejść do aktualizacji 2020.

czym-sa-asany-i-z-czym-one-sie-wiaza

Czym są asany i z czym one się wiążą?

Asany związane są z praktyką jogi. To pozycje, które wykonujemy podczas treningu. Mają na celu rozluźnić ciało, wzmocnić mięśnie i pozwolić odnaleźć w ciele więcej miejsca. Asanów jest wiele. Wszystko zależy od tego, nad czym chcemy popracować na treningu. Poznaj najbardziej popularne asany w jodze!

joga-wcale-nie-taka-straszna-dowiedz-sie-jak-rozpoczac-nauke

Joga wcale nie taka straszna – dowiedz się, jak rozpocząć naukę!

Joga w ostatnich latach zyskała na popularności. Naprawdę nic w tym dziwnego. Jest to sport, który daje ciału wiele dobrego. Dzięki zajęciom jogi można wypracować całe ciało, nawet nie zdając sobie sprawy jak bardzo. Ma też wiele innych zalet, które warto wziąć pod uwagę. Dowiedz się wszystkiego, na temat jogi! I zacznij trenować!

jak-skutecznie-rozciagnac-miesnie-nog

Jak skutecznie rozciągnąć mięśnie nóg?

Rozciąganie nóg powinno być często praktykowane, zwłaszcza przez osoby regularnie uprawiające sport. Przykurcze mięśni mogą powodować bóle, a nawet kontuzje, dlatego bardzo ważne jest wykonanie odpowiedniego strechingu. Nie wiesz w jaki sposób do niego podejść? Poniżej znajdziesz kilka praktycznych wskazówek!

joga-efekty-ten-trening-to-prawdziwe-zrodlo-komfortu-zycia

Joga efekty: ten trening to prawdziwe źródło komfortu życia!

Coraz modniejsza w ostatnich latach joga znajduje swoich kolejnych zwolenników. Nic dziwnego, bo regularna praktyka jogiczna pozytywnie wpływa na nasze ciało i zwiększa wydolność mózgu. Zobacz, jakie efekty daje joga i w jaki sposób może przełożyć się na większy komfort życia każdego dnia!

naukowa-sztuka-boskiej-uwaznosci-na-czym-polega-kriya-yoga

Naukowa sztuka boskiej uważności: na czym polega kriya yoga?

Szczęście, miłość, oświecenie i szeroko rozumiany pokój - to cele życia wielu z nas. A gdyby tak codzienną praktyką jogiczną zbliżać się do osiągnięcia tych celów? Trening uważności kriya yoga skupia się właśnie na tych małych wielkich rzeczach, wynikających bezpośrednio z pragnienia doskonałości. Czym dokładnie jest kriya yoga, czym się wyróżnia na tle innych odmian jogi i jak ją praktykować?

rozciaganie-kregoslupa-ktore-da-ci-ulge-jak-sie-do-tego-zabrac

Rozciąganie kręgosłupa, które da ci ulgę. Jak się do tego zabrać?

Każdego dnia twój kręgosłup spotyka się z brutalną rzeczywistością, a praca za biurkiem to dla niego prawdziwa gehenna. Jeśli cierpisz na bóle pleców lub chcesz ich uniknąć, możesz łatwo zadbać o profilaktykę grzbietu. Sprawdź ćwiczenia na rozciąganie kręgosłupa i działaj choćby od zaraz!

cwiczenia-rozciagajace-do-szpagatu

Ćwiczenia rozciągające do szpagatu

W wielu dyscyplinach sportowych rozciągnięte ciało jest ogromnym atutem. Szpagat należy do bardzo prostych figur gimnastycznych, jednak przygotowanie do jej wykonania wymaga sporo pracy i cierpliwości. Zobacz jak ćwiczyć by zrobić szpagat. Oto, jak zrobić szpagat krok po kroku. Rozciąganie do szpagatu ćwiczenia. Przewiń artykuł, żeby zobaczyć aktualizację.

podstawy-jogi-powitanie-slonca

Podstawy jogi – powitanie słońca

Powitaniem słońca określa się konkretną sekwencję asan. Mogą one stanowić wprowadzenie do praktyki jogi. Mogą także być sposobem na wyzwolenie energii o poranku. Na czym polega powitanie słońca w jodze i jak je wykonywać? Powitanie słońca opis. Przewiń artykuł, żeby zobaczyć aktualizację 2020.

przykladowe-cwiczenia-na-rozciaganie-plecow-jak-pokonac-bol

Przykładowe ćwiczenia na rozciąganie pleców – jak pokonać ból?

Bóle pleców są zmorą naszych czasów. Wszystko za sprawą siedzącego trybu życia i nie dbania o własne zdrowie. Jak wyleczyć się z bólu pleców i kręgosłupa? Okazuje się, że ulgę mogą przynieść ćwiczenia na rozciąganie pleców! Przewiń artykuł, żeby przejść do aktualizacji 2020.