Mięśnie proste brzucha – jak je skutecznie ćwiczyć?

Mięśnie proste brzucha – jak je skutecznie ćwiczyć?

Mięśnie proste brzucha biorą udział w różnych ćwiczeniach i pełnią liczne funkcje, a ich rozbudowanie jest celem wielu osób. Jaka aktywność fizyczna jest najlepsza na ten fragment tkanki mięśniowej?

Mięsień prosty brzucha – anatomia

Mięsień prosty brzucha znajduje się w centralnej części tułowia i odpowiada za jego zginanie do przodu. Wpływa on także na statykę zawartości jamy brzusznej oraz wzmacnia tłocznię brzuszną. Dzięki niemu możliwe jest unoszenie górnej części tułowia lub samej miednicy z pozycji leżącej na plecach. Istnieją jednak różne schorzenia dotykające tego mięśnia. Jednym z nich jest rozstęp pojawiający się po ciąży, który jest w stanie w znaczny sposób uniemożliwić normalne funkcjonowanie.

Mięsień prosty brzucha i jego położenie

Górna część mięśnia prostego brzucha jest połączona z chrząstką żeber V-VII, wyrostkiem mieczykowatym mostka i więzadłem żebrowo-mieczykowym, natomiast dolna - ze spojeniem łonowym oraz grzebieniem łonowym kości miednicznej. Takie umiejscowienie mięśni brzucha prostych pozwala na zginanie sylwetki, oddychanie oraz unoszenie miednicy. Są to jednak tylko niektóre funkcje pełnione przez tę część tkanki mięśniowej.

Mięśnie proste brzucha – trening

Istnieje wiele ćwiczeń na mięśnie brzucha proste, jednak warto łączyć je również z innymi aktywnościami pozwalającymi na wzmocnienie pozostałych fragmentów tego obszaru. W okolicach brzucha znajduje się bowiem znacznie więcej mięśni, których wzmocnienie może mieć bardzo pożądane skutki. Z tego powodu planowanie treningu nie powinno ograniczać się jedynie do ćwiczeń angażujących centralną część tułowia.

Skuteczne ćwiczenia na mięśnie proste brzucha

Mięsień prosty brzucha pełni wiele funkcji, dlatego wskazane jest jego regularne wzmacnianie i rozciąganie poprzez odpowiednie ćwiczenia. W tym celu doskonale sprawdzają się brzuszki czy pozycja polegająca na położeniu się na brzuchu i podnoszeniu tułowia na prostych rękach. Istnieją jednak również inne ćwiczenia na mięśnie proste tej części ciała.

Jak rozbudować mięśnie proste brzucha?
mięśnie proste brzucha

Regularna aktywność fizyczna jest w stanie w znaczny sposób rozbudować Twoje mięśnie brzucha, dzięki czemu będą one widoczne pod cienką warstwą skóry. Oprócz brzuszków istnieją również inne sposoby na wzmocnienie tej części ciała. Dobrym pomysłem jest na przykład deska przodem czy unoszenie bioder w pozycji leżącej. Włączenie takich ćwiczeń do swojego planu treningowego pozwoli na znaczną poprawę wyglądu i wytrzymałości Twoich mięśni prostych brzucha.

Mięśnie proste brzucha w ciąży

Zwykle po ciąży pojawia się takie zjawisko, jak rozstęp mięśni prostych brzucha. Jest on związany z faktem, że w trakcie tego okresu brzuch znacznie zwiększa swoje wymiary, a jego mięśnie zostają wypchnięte przez macicę. Po porodzie powinny one samoistnie wrócić do poprzedniego stanu, jednak w niektórych przypadkach konieczne jest wykonywanie regularnych ćwiczeń w celu odzyskania sylwetki sprzed ciąży.

Mięśnie proste brzucha po ciąży – ćwiczenia

W przypadku rozstępu mięśni prostych brzucha po ciąży powrót do poprzedniej sylwetki jest niezwykle pracochłonny i wymaga zastosowania nieco innych ćwiczeń niż podczas wzmacniania lub rozciągania tej części ciała. W celu opracowania odpowiedniego planu treningowego warto skonsultować się ze specjalistą, jednak ważna jest także wiedza o tym, czego nie powinno się robić. W przypadku rozstępu mięśni prostych brzucha po ciąży nie należy wykonywać brzuszków ani innych ćwiczeń wymagających ,,wypinania” się do przodu.

Czytaj: Wszystko o treningu mięśni brzucha

Efekty ćwiczeń mięśni prostych brzucha

Przy utrzymaniu prawidłowej diety mięśnie proste brzucha są w stanie wyglądać naprawdę imponująco. Ważna jest jednak regularność w ćwiczeniach i ich odpowiednie dostosowanie do Twoich potrzeb. Rozbudowanie mięśni prostych brzucha może mieć również inne skutki, takie jak poprawa wytrzymałości korzystna podczas wielu czynności dnia codziennego czy spalenie zbędnej tkanki tłuszczowej.

Nikola Łuszyńska 0 7 lutego 2020  < 1000

Dodaj komentarz

Artykuły z kategorii: Trening

gorset-treningu-jak-wyglada-trening-na-miesnie-glebokie-in-miesnie-posturalne-aktualizacja-2020

Gorset treningu – jak wygląda trening na mięśnie głębokie in. mięśnie posturalne? | AKTUALIZACJA 2020

Lwia część treningów skupia się na ćwiczeniu mięśni powierzchniowych. Nic dziwnego – to one odpowiadają za kształt i wygląd ciała. Nie można jednak zapominać o tym, co kryje się wewnątrz ciała – czyli gorsecie mięśniowym. Dzięki niemu możliwe jest zachowanie prawidłowej postawy ciała i stabilnej sylwetki. Czym właściwie są mięśnie posturalne i jak się je ćwiczy? Kto szczególnie powinien przekonać się do treningu mięśni głębokich?

muzyka-do-treningu-czyli-jak-zwiekszyc-jego-efektywnosc

Muzyka do treningu, czyli jak zwiększyć jego efektywność

Muzyka nie tylko umila czas podczas aktywności fizycznej, lecz także przekłada się na odczuwanie znacznie mniejszego zmęczenia. Jaką muzykę wybrać do konkretnych aktywności fizycznych?

co-daje-regularna-jazda-na-rowerze-stacjonarnym

Co daje regularna jazda na rowerze stacjonarnym?

Jazda na rowerze stacjonarnym to jedna z wielu aktywności, które można realizować we własnym domu lub na terenie niemal każdej siłowni. Na jakie mięśnie oddziałują takie ćwiczenia?

joga-solo-w-domowym-zaciszu-sprawdz-cwiczenia-na-glebokie-rozciaganie

Joga solo w domowym zaciszu - sprawdź ćwiczenia na głębokie rozciąganie

Korzyści płynące z regularnego stretchingu są nieocenione. To nie tylko sprężyste mięśnie i giętkie ciało. Ćwiczenia na rozciąganie zwiększają mobilność stawów, mogą zagwarantować lepszą integrację powięziowo-mięśniową oraz zapobiec ewentualnym kontuzjom. Jeśli brakuje ci pomysłu na stretching, wypróbuj pozycji jogi na rozciąganie. Ćwiczenia możesz wykonać w domu we własnym zakresie!

podciaganie-na-drazku-nachwytem-czy-podchwytem-aktualizacja-2020

Podciąganie na drążku nachwytem czy podchwytem? | AKTUALIZACJA 2020

Wybranie odpowiedniego chwytu podczas podciągania na drążku wiąże się z inną pracą mięśni. Podciąganie nachwytem lub podchwytem to więc w dużej mierze wzmacnianie innych partii mięśniowych. Na czym jednak polega różnica między tymi chwytami? Czy któryś z nich jest lepszy? Przewiń artykuł do aktualizacji 2020.

nowe-dyscypliny-fitness

Nowe dyscypliny Fitness

Jak we wszystkich dziedzinach życia tak w fitnessie, aby nie zostać w tyle trzeba się rozwijać. Dlatego ciągle powstają nowe typy zajęć, metody treningowe i korzystające z nowego sprzętu treningowego. W tym artykule przyjrzymy się najpopularniejszym nowym treningom.

ciekawe-gadzety-fitness-dostepne-od-2016-roku

Ciekawe gadżety fitness dostępne od 2016 roku

Nowy rok przynosi kilka nowości na rynku akcesorii fitness. Zobaczcie listę 7 gadżetów dla aktywnych. Nowoczesny sprzęt dostarczy szczegółowych danych o treningu, zagra muzykę pod wodą lub oszczędzi miejsce w torbie na siłownię!

jak-wybrac-silownie-lub-klub-fitness-krok-po-kroku

Jak wybrać siłownię lub klub fitness, krok po kroku

Klamka zapadła! Postanawiamy chodzić na siłownię, aby zrzucić kilka kilogramów, wysmuklić sylwetkę bądź zbudować mięśnie. Mamy przed sobą cel, widzimy siebie po półrocznych regularnych treningach i już chcemy zmotywowani podjąć się wyzwania. Ale jak wybrać siłownię na nasz plac boju o lepsze ciało? Podpowiadamy krok po kroku.

abecadlo-fitnessu

Abecadło fitnessu

W tym materiale rozszyfrujemy skróty ABS, ABT, ATC, TRX, TBC oraz Tae Bo. Wszystkie te skróty odnoszą się do zajęć typu fitness czyli treningów kształtujących sylwetkę i poprawiających kondycję organizmu.

najsprawniejsza-babcia-na-swiecie-80-letnia-kulturystka-trenujaca-fitness-ernestine-shepherd

Najsprawniejsza babcia na świecie – 80 letnia kulturystka trenująca fitness Ernestine Shepherd

Najstarsza bodybuilderka, kulturystka i zawodniczka fitness. Kondycja i siła tej babki może zaskoczyć. Mimo 80 lat wygląda jak wysportowana 40 latka. Poznajcie Ernestine Shepherd.

gorset-treningu-jak-wyglada-trening-na-miesnie-glebokie-in-miesnie-posturalne-aktualizacja-2020

Gorset treningu – jak wygląda trening na mięśnie głębokie in. mięśnie posturalne? | AKTUALIZACJA 2020

Lwia część treningów skupia się na ćwiczeniu mięśni powierzchniowych. Nic dziwnego – to one odpowiadają za kształt i wygląd ciała. Nie można jednak zapominać o tym, co kryje się wewnątrz ciała – czyli gorsecie mięśniowym. Dzięki niemu możliwe jest zachowanie prawidłowej postawy ciała i stabilnej sylwetki. Czym właściwie są mięśnie posturalne i jak się je ćwiczy? Kto szczególnie powinien przekonać się do treningu mięśni głębokich?

muzyka-do-treningu-czyli-jak-zwiekszyc-jego-efektywnosc

Muzyka do treningu, czyli jak zwiększyć jego efektywność

Muzyka nie tylko umila czas podczas aktywności fizycznej, lecz także przekłada się na odczuwanie znacznie mniejszego zmęczenia. Jaką muzykę wybrać do konkretnych aktywności fizycznych?

co-daje-regularna-jazda-na-rowerze-stacjonarnym

Co daje regularna jazda na rowerze stacjonarnym?

Jazda na rowerze stacjonarnym to jedna z wielu aktywności, które można realizować we własnym domu lub na terenie niemal każdej siłowni. Na jakie mięśnie oddziałują takie ćwiczenia?

joga-solo-w-domowym-zaciszu-sprawdz-cwiczenia-na-glebokie-rozciaganie

Joga solo w domowym zaciszu - sprawdź ćwiczenia na głębokie rozciąganie

Korzyści płynące z regularnego stretchingu są nieocenione. To nie tylko sprężyste mięśnie i giętkie ciało. Ćwiczenia na rozciąganie zwiększają mobilność stawów, mogą zagwarantować lepszą integrację powięziowo-mięśniową oraz zapobiec ewentualnym kontuzjom. Jeśli brakuje ci pomysłu na stretching, wypróbuj pozycji jogi na rozciąganie. Ćwiczenia możesz wykonać w domu we własnym zakresie!

podciaganie-na-drazku-nachwytem-czy-podchwytem-aktualizacja-2020

Podciąganie na drążku nachwytem czy podchwytem? | AKTUALIZACJA 2020

Wybranie odpowiedniego chwytu podczas podciągania na drążku wiąże się z inną pracą mięśni. Podciąganie nachwytem lub podchwytem to więc w dużej mierze wzmacnianie innych partii mięśniowych. Na czym jednak polega różnica między tymi chwytami? Czy któryś z nich jest lepszy? Przewiń artykuł do aktualizacji 2020.

nowe-dyscypliny-fitness

Nowe dyscypliny Fitness

Jak we wszystkich dziedzinach życia tak w fitnessie, aby nie zostać w tyle trzeba się rozwijać. Dlatego ciągle powstają nowe typy zajęć, metody treningowe i korzystające z nowego sprzętu treningowego. W tym artykule przyjrzymy się najpopularniejszym nowym treningom.

ciekawe-gadzety-fitness-dostepne-od-2016-roku

Ciekawe gadżety fitness dostępne od 2016 roku

Nowy rok przynosi kilka nowości na rynku akcesorii fitness. Zobaczcie listę 7 gadżetów dla aktywnych. Nowoczesny sprzęt dostarczy szczegółowych danych o treningu, zagra muzykę pod wodą lub oszczędzi miejsce w torbie na siłownię!

jak-wybrac-silownie-lub-klub-fitness-krok-po-kroku

Jak wybrać siłownię lub klub fitness, krok po kroku

Klamka zapadła! Postanawiamy chodzić na siłownię, aby zrzucić kilka kilogramów, wysmuklić sylwetkę bądź zbudować mięśnie. Mamy przed sobą cel, widzimy siebie po półrocznych regularnych treningach i już chcemy zmotywowani podjąć się wyzwania. Ale jak wybrać siłownię na nasz plac boju o lepsze ciało? Podpowiadamy krok po kroku.

abecadlo-fitnessu

Abecadło fitnessu

W tym materiale rozszyfrujemy skróty ABS, ABT, ATC, TRX, TBC oraz Tae Bo. Wszystkie te skróty odnoszą się do zajęć typu fitness czyli treningów kształtujących sylwetkę i poprawiających kondycję organizmu.

najsprawniejsza-babcia-na-swiecie-80-letnia-kulturystka-trenujaca-fitness-ernestine-shepherd

Najsprawniejsza babcia na świecie – 80 letnia kulturystka trenująca fitness Ernestine Shepherd

Najstarsza bodybuilderka, kulturystka i zawodniczka fitness. Kondycja i siła tej babki może zaskoczyć. Mimo 80 lat wygląda jak wysportowana 40 latka. Poznajcie Ernestine Shepherd.