Mata treningowa - ćwicz w każdym miejscu!

Mata treningowa - ćwicz w każdym miejscu!

Do czego służy mata treningowa i jakie ćwiczenia na niej wykonywać? Jak wybrać odpowiedni model do konkretnego typu aktywności fizycznej? Sprawdź!

Mata treningowa na każdą okazję

Ćwiczenia na macie treningowej mogą być wykonywane w dowolnym miejscu i o dowolnej porze. Nie potrzebujesz udawać się na siłownię lub specjalną salę. Wystarczy jedynie zakupić własną matę dostosowaną do Twoich potrzeb i typu aktywności fizycznej. Po skończonym treningu możesz ją szybko zwinąć i przechowywać w znacznie mniejszej formie, co sprawdza się doskonale w przypadku pomieszczeń o ograniczonym metrażu. Mata treningowa nie stanowi osobnego elementu wyposażenia wnętrza, tak jak dzieje się to w przypadku rowerów stacjonarnych lub orbitreków, dlatego będzie spisywać się świetnie w każdym miejscu.

Mata treningowa - dla kogo?

Maty treningowe są wykorzystywane zarówno podczas aerobiku, pilates i innych ćwiczeń tego typu, jak i w trakcie zajęć ze sztuk walki. Jej właściwości pozwalają na wykonywanie odpowiednich pozycji i upadanie bezpośrednio na podłodze, dzięki czemu nie musisz posiadać specjalnych wykładzin i pianek ułożonych na stałe na posadzce, co ma miejsce w profesjonalnych salach treningowych. Takie rozwiązanie sprawia, że po skończonych ćwiczeniach nie nabawisz się siniaków i otarć wynikających z uderzeń o twardą powierzchnię.

Mata do treningu mięśni brzucha

Maty treningowe sprawdzają się doskonale podczas ćwiczeń, które wykonuje się leżąc na podłodze. Doskonałym przykładem takich czynności są popularne brzuszki mające na celu zwiększenie ilości tkanki mięśniowej w górnym odcinku brzucha. Podczas ich wykonywania na macie nie naciska się biodrami i kręgosłupem na twardą powierzchnię, dzięki czemu ćwiczenia stają się znacznie bardziej komfortowe. Mata treningowa sprawdza się doskonale również podczas innych aktywności wymagających położenia się na podłodze. Trening na macie w domu jest przyjemnością. 

Mata do treningu celności
mata do treningu

Mata treningowa może być stosowana nie tylko podczas ćwiczeń rozciągających czy siłowych. Jej wykorzystanie można znaleźć również w przypadku strzelania do celu. Na rynku są dostępne różne modele mat wykonanych z pianki lub nawet słomy żytniej imitującej twardsze podłoże. Dzięki temu każdy ćwiczący jest w stanie dopasować odpowiednią matę treningową spełniającą jego wymagania i odpowiadającą potrzebom danej dyscypliny sportowej.

Mata do treningu karate

Maty są wykorzystywane również podczas treningów różnych sportów walki, od judo, aż po karate. Wówczas ważne jest, aby wybrany model nie był zbyt miękki, co mogłoby utrudniać właściwe wykonywanie chwytów. Istotną kwestią jest również zadbanie o to, żeby mata skutecznie chroniła ćwiczących przed bolesnymi upadkami, które mogłoby być problematyczne w przypadku regularnych treningów. Zajęcia bez użycia maty są bowiem w stanie skończyć się stłuczeniami i siniakami utrudniającymi dalsze wykonywanie chwytów.

Mata treningowa - którą wybrać?

Poszczególne maty różnią się od siebie pod względem różnych aspektów, takich jak grubość i materiał wykorzystany do ich stworzenia. Większość mat treningowych została zaprojektowana z myślą o ochronie przed poślizgnięciami, otarciami, stłuczeniami i innymi kontuzjami przy jednoczesnym zachowaniu możliwości utrzymania równowagi. Ich działanie jest również w stanie zapewniać izolację cieplną, co sprawdza się doskonale w przypadku ćwiczeń na zimnej powierzchni. Z tego powodu przed wyborem odpowiedniej maty należy zorientować się we własnych potrzebach i wymaganiach konkretnego sportu.

Mata treningowa - Twoje parametry są ważne!

Wybór odpowiedniej maty treningowej powinien uwzględniać nie tylko jej grubość, lecz także ogólne wymiary. Właściwie dopasowany model musi bazować na wzroście konkretnego ćwiczącego. Na rynku można znaleźć głównie warianty o długości około 180-190 centymetrów, jednak istnieją także znacznie krótsze maty dostosowane do potrzeb dzieci i drobnych kobiet. Natomiast wyższe osoby powinny skupić się na zakupie znacznie dłuższych mat.

Nikola Łuszyńska 0 17 października 2019  < 1000

Dodaj komentarz

Artykuły z kategorii: Joga i Rozciąganie

taki-stretching-nie-tylko-w-balecie-abc-rozciagania-bioder

Taki stretching nie tylko w balecie. ABC rozciągania bioder

Wielu z nas stretching kojarzy się z lekkością baletu, innym z ćwiczeniami rozciągającymi, które w swej intensywności stają się niekiedy nazbyt bolesne. Unieruchomione na kilka godzin dziennie mięśnie tracą swoją gibkość, a tą można odzyskać np. poprzez rozciąganie. Skąd się jednak bierze bolesność podczas stretchingu i dlaczego tak ważne w dobie office reality jest rozciąganie bioder?

rozciaganie-do-szpagatu-w-4-krokach-sprawdzone-cwiczenia-dla-kazdego

Rozciąganie do szpagatu w 4 krokach - sprawdzone ćwiczenia dla każdego

Wbrew powszechnej opinii, osoby które nie ćwiczyły rozciągania do szpagatu w dzieciństwie wcale nie są skazane na porażkę i mogą swobodnie trenować, by osiągnąć sukces. Najważniejsza jest duża mobilność w stawach biodrowych, a systematyczna praca na pewno zbliży cię do szpagatu. Sprawdź, jakie ćwiczenia wykonywać, by rozciąganie do szpagatu przyniosło oczekiwane efekty.

cwiczenia-rozciagajace-do-szpagatu-aktualizacja-2020

Ćwiczenia rozciągające do szpagatu | Aktualizacja 2020

W wielu dyscyplinach sportowych rozciągnięte ciało jest ogromnym atutem. Szpagat należy do bardzo prostych figur gimnastycznych, jednak przygotowanie do jej wykonania wymaga sporo pracy i cierpliwości. Zobacz jak ćwiczyć by zrobić szpagat. Oto, jak zrobić szpagat krok po kroku. Rozciąganie do szpagatu ćwiczenia.

yoga-challenge-dla-2-osob-sprobujcie-sami-aktualizacja-2020

Yoga challenge dla 2 osób | spróbujcie sami! Aktualizacja 2020

Od kiedy yoga challenge stała się popularna w internecie, internauci wciąż prześcigają się w coraz to lepszych pomysłach. Jedni skrupulatnie naśladują pozycje trenerów jogi, drudzy z dystansem fotografują się w przedziwnych pozach. Jednak nie można zapominać o tym, że ćwiczenie jogi wpływa rewelacyjnie na stan naszego zdrowia, ciała i samopoczucie.

sprawdzone-cwiczenia-na-rozciaganie-barkow-aktualizacja-2020

Sprawdzone ćwiczenia na rozciąganie barków | Aktualizacja 2020

Rozciąganie powinno stanowić nieodłączny element każdego treningu. Prawidłowy stretching barków i ramion to pozycja obowiązkowa. Dzięki temu stawy uzyskują prawidłową mobilność, a same ćwiczenia stają się bezpieczniejsze i wydajniejsze. Oto najlepsze ćwiczenia na rozciąganie barków.

trening-na-silowni-od-czego-zaczac

Trening na siłowni – od czego zacząć?

Liczy się nie tylko lokalizacja siłowni, ale również towarzystwo i dobry trener. Sprawdź, co jeszcze!

intensywnosc-treningu

Intensywność treningu

Podczas treningów dobrze jest się zmęczyć. Sprawdź, jak dobrać intensywność ćwiczeń, by przyniosły one jak najlepsze rezultaty.

trening-w-biurze

Trening w biurze

Oto kilka prostych ruchów które możesz wykonać w pracy aby poczuć energię i ożywić umysł zmęczony biurową rutyną. Ćwiczenia które można wykonać nie wstając od biurka w pracy.

trening-funkcjonalny-co-to-za-zwierze

Trening Funkcjonalny co to za zwierzę?

Słowo trening funkcjonalny stało się ostatnio bardzo znane, modne, powszechnie używane lecz często błędnie rozumiane.

pilates-forma-ruchu-dla-osob-rozpoczynajacych-treningi

PILATES - forma ruchu dla osób rozpoczynających treningi

"Teraz już wiem - nie mogę się mylić. Cały kraj, cały świat powinien wykonywać moje ćwiczenia. Wtedy ludzie będą szczęśliwsi". Joseph H. Pilates.

taki-stretching-nie-tylko-w-balecie-abc-rozciagania-bioder

Taki stretching nie tylko w balecie. ABC rozciągania bioder

Wielu z nas stretching kojarzy się z lekkością baletu, innym z ćwiczeniami rozciągającymi, które w swej intensywności stają się niekiedy nazbyt bolesne. Unieruchomione na kilka godzin dziennie mięśnie tracą swoją gibkość, a tą można odzyskać np. poprzez rozciąganie. Skąd się jednak bierze bolesność podczas stretchingu i dlaczego tak ważne w dobie office reality jest rozciąganie bioder?

rozciaganie-do-szpagatu-w-4-krokach-sprawdzone-cwiczenia-dla-kazdego

Rozciąganie do szpagatu w 4 krokach - sprawdzone ćwiczenia dla każdego

Wbrew powszechnej opinii, osoby które nie ćwiczyły rozciągania do szpagatu w dzieciństwie wcale nie są skazane na porażkę i mogą swobodnie trenować, by osiągnąć sukces. Najważniejsza jest duża mobilność w stawach biodrowych, a systematyczna praca na pewno zbliży cię do szpagatu. Sprawdź, jakie ćwiczenia wykonywać, by rozciąganie do szpagatu przyniosło oczekiwane efekty.

cwiczenia-rozciagajace-do-szpagatu-aktualizacja-2020

Ćwiczenia rozciągające do szpagatu | Aktualizacja 2020

W wielu dyscyplinach sportowych rozciągnięte ciało jest ogromnym atutem. Szpagat należy do bardzo prostych figur gimnastycznych, jednak przygotowanie do jej wykonania wymaga sporo pracy i cierpliwości. Zobacz jak ćwiczyć by zrobić szpagat. Oto, jak zrobić szpagat krok po kroku. Rozciąganie do szpagatu ćwiczenia.

yoga-challenge-dla-2-osob-sprobujcie-sami-aktualizacja-2020

Yoga challenge dla 2 osób | spróbujcie sami! Aktualizacja 2020

Od kiedy yoga challenge stała się popularna w internecie, internauci wciąż prześcigają się w coraz to lepszych pomysłach. Jedni skrupulatnie naśladują pozycje trenerów jogi, drudzy z dystansem fotografują się w przedziwnych pozach. Jednak nie można zapominać o tym, że ćwiczenie jogi wpływa rewelacyjnie na stan naszego zdrowia, ciała i samopoczucie.

sprawdzone-cwiczenia-na-rozciaganie-barkow-aktualizacja-2020

Sprawdzone ćwiczenia na rozciąganie barków | Aktualizacja 2020

Rozciąganie powinno stanowić nieodłączny element każdego treningu. Prawidłowy stretching barków i ramion to pozycja obowiązkowa. Dzięki temu stawy uzyskują prawidłową mobilność, a same ćwiczenia stają się bezpieczniejsze i wydajniejsze. Oto najlepsze ćwiczenia na rozciąganie barków.

trening-na-silowni-od-czego-zaczac

Trening na siłowni – od czego zacząć?

Liczy się nie tylko lokalizacja siłowni, ale również towarzystwo i dobry trener. Sprawdź, co jeszcze!

intensywnosc-treningu

Intensywność treningu

Podczas treningów dobrze jest się zmęczyć. Sprawdź, jak dobrać intensywność ćwiczeń, by przyniosły one jak najlepsze rezultaty.

trening-w-biurze

Trening w biurze

Oto kilka prostych ruchów które możesz wykonać w pracy aby poczuć energię i ożywić umysł zmęczony biurową rutyną. Ćwiczenia które można wykonać nie wstając od biurka w pracy.

trening-funkcjonalny-co-to-za-zwierze

Trening Funkcjonalny co to za zwierzę?

Słowo trening funkcjonalny stało się ostatnio bardzo znane, modne, powszechnie używane lecz często błędnie rozumiane.

pilates-forma-ruchu-dla-osob-rozpoczynajacych-treningi

PILATES - forma ruchu dla osób rozpoczynających treningi

"Teraz już wiem - nie mogę się mylić. Cały kraj, cały świat powinien wykonywać moje ćwiczenia. Wtedy ludzie będą szczęśliwsi". Joseph H. Pilates.