Małpi trening

Małpi trening

Naturalnym środowiskiem małp są głównie korony drzew. Z tego powodu doskonale radzą sobie ze wspinaczką i chodzeniem po drzewach. Czy można wykorzystać umiejętności małp we własnym planie treningowym?

Małpi trening – dlaczego wspinają się tak dobrze?

małpi trening wspinaczka po drzewie

Wśród małp znajdziemy zarówno te małe (pigmejki), jak i te ogromne (goryle). Znaczna część z nich całe życie spędza na drzewach. Jest to możliwe dzięki specyficznej budowie ciała. Małpy nadrzewne są smukłe i wyjątkowo zgrabne. Nie można tego natomiast powiedzieć o gorylach. Te są dużo większe od człowieka, krępe i masywne.

Małpy podczas wspinaczki czy chodzenia po gałęziach wykorzystują do tego celu swoje kończyny oraz ogon. Dzieje się tak ze względu na silne mięśnie kończyn. Treningi małp mogą się więc składać ze zwisu czy podciągania (małpy mogą naprawdę długo wisieć na jednej ręce). Ogon natomiast jest pozbawiony owłosienia i bardzo unerwiony. Dzięki temu także może służyć do chwytania gałęzi. Tej umiejętności jednak nie jesteśmy w stanie przełożyć na nasz plan treningowy :)

Z gałęzi na gałąź – jak poruszają się małpy?

skakanie między gałęziami drążkiem małpie skoki

Niektóre gatunki małp są w stanie przeskoczyć nawet na gałąź oddaloną o 10 metrów [!]. Są bardzo zręczne i doskonale koordynują własne ruchy. Możliwe jest to za sprawą umiejętności widzenia stereoskopowego. To ono odpowiada za właściwą ocenę odległości. Małpy żyjące na drzewach są zwykle lekkiej wagi. Dzięki temu ich zdolności sprawnego poruszania się w koronach drzew są zdecydowanie bardziej rozwinięte. Wspinanie się i chodzenie po gałęziach drzew to domena małp. Jak jednak wykorzystać te umiejętności w naszym małpim treningu?

Z koron drzew – na ziemię

Zgodnie z teorią ewolucji kolejnym etapem w rozwoju gatunku było przestawienie się na naziemny tryb życia i przyjęcie wyprostowanej postawy. Tak właśnie małpy „zeszły z drzew”, a następnie (w telegraficznym skrócie) pojawił się człowiek. Dużo jednak możemy się nauczyć od naszych bliskich krewniaków. Miłośnicy wspinaczki pewnie zazdroszczą małpom wdzięku i łatwości, z jaką pokonują one kolejne odcinki. Podobnie rzecz ma się ze wspinaniem po drzewach. Tę czynność szczególnie upodobały sobie dzieci. Zdaje się, że każdy w dzieciństwie w tajemnicy przed rodzicami udawał się na „dzikie wyprawy” w korony drzew. Taki trening uczy nas zręczności, wytrzymałości oraz rozwija siłę mięśni.

Małpi trening – drzewni alpiniści

małpi trening tor przeszkód wyścig ultra

Nie bez powodu tę trening podobny do małpiego stosują także alpiniści oraz osoby startujące w biegach z przeszkodami. Pomysł zrodził się w Tychach. Przyjęli, że wspinanie się latem może być doskonałym sposobem na budowanie formy przed alpejskim wyzwaniem. Szybko pokusili się również o zimowe wspinanie się po drzewach. Ta metoda stwarza symulację warunków panujących na lodowcu (śliskie, oblodzone gałęzie). Małpi trening alpinistów opiera się na prostych założeniach. Mianowicie wychodzą z domu i biegną do określonych drzew. Następnie wspinają się z asekuracją osoby z dołu. Po osiągnięciu zamierzonej wysokości zjeżdżają po linie asekuracyjnej i powtarzają ćwiczenia. Brzmi prosto, jednak taki trening jest wyjątkowo męczący.

Małpi trening – wspinanie się po linie

Małpy doskonale opanowały także umiejętność wspinania się po lianach czy pnączach. W naszym treningu naturalny „sprzęt treningowy” małp zastępują nam liny. Trening wchodzenia na linie jest popularny w crossficie oraz podczas testów wojskowych. Jeśli chcesz się dowiedzieć, jak nauczyć się wspinać po linie zajrzyj tutaj. Podczas treningu z wykorzystaniem liny można przeprowadzić całą gamę ćwiczeń m.in. podciąganie się obiema rękami z wyjściowej pozycji siedzącej, wspinanie się krótkimi podciągnięciami czy ściskanie dłoni podczas trzymania liny. Można zatem pracować nad mięśniami grzbietu, ramion, pleców… Ćwiczący zwiększa także własną siłę i wytrzymałość całego ciała.

Małpi trening – wspinaczka

Od wspinania się po linie blisko do wspinaczki jako takiej. Zakłada ona przecież przemieszczanie się po na tyle stromym terenie, by ćwiczący musiał użyć rąk do chociażby utrzymania równowagi. Uprawianie tej dyscypliny w warunkach górskich znacznie bardziej przypomina małpi trening. Z powodzeniem jednak można przenieść te techniki na sztuczne ścianki wspinaczkowe. Do dyspozycji mamy różne rodzaje wspinaczki m.in. klasyczną i hakową. A wspinać się można po praktycznie każdym pochyłym terenie: górach, skałach, piaskowcach… We wspinaczce przydadzą się silne mięśnie rąk – podobnie jak u naszych bliskich krewniaków. Nie bez przyczyny także urządzenie do podchodzenia na linie i przemieszczania się na kolejne odcinki nosi nazwę „małpa”.

Małpi trening – małpi chwyt

W treningu siłowym także pozostało nam coś z małpiego treningu. Wykonywanie ćwiczeń na drążku wiąże się przecież ze stosowaniem chwytów. Małpi chwyt polega na złapaniu drążka w taki sposób, by kciuk znajdował się w tej samej linii co reszta palców. Ten chwyt jest wyjątkowo trudny, ponieważ kciuk nie oplata drążka. Powinny go więc stosować jedynie zaawansowane osoby. W tym przypadku z małpiego treningu czerpiemy także konkretne ćwiczenia, takie jak podciąganie się czy zwisy.

Nie wszyscy zeszliśmy z drzew – plemię Korowai

W Nowej Gwinei możemy spotkać się z plemieniem, które – podobnie do małp – upodobało sobie życie w koronach drzew. Nie jest to jednak wynik zatrzymania się postępu ewolucji. Wręcz przeciwnie – plemię Korowai w taki sposób unika zagrożeń ze strony innych plemion, zwierząt i złych duchów. Swoje domy budują nawet na wysokościach sięgających 40 metrów [!]. Co ciekawe, trzymają nawet zwierzęta domowe. Każde zejście z wysoko położonych domostw to doskonały trening wytrwałości i wytrzymałości całego ciała.

Dominika Górska 3 20 stycznia 2017  2099

Dodaj komentarz

  • Bartosz
    25 stycznia 2017
    Fajny humorystyczny materiał. I jednocześnie z zacięciem sportowym. Bardzo mi się podoba!
  • Wiktoria87
    23 stycznia 2017
    Jak to można wciąż żyć na drzewie i to dlatego, że na dole "czają się złe duchy"... hahaha, ewolucja to jednak piękna rzecz!
  • Ewa34
    20 stycznia 2017
    O jaki fajny artykuł! Kto by pomyślał, że mamy aż tyle wspólnego z małpami w zakresie treningu :)

Artykuły z kategorii: Trening

scyzoryki-czyli-doskonale-cwiczenie-na-plaski-brzuch

Scyzoryki, czyli doskonałe ćwiczenie na płaski brzuch

Scyzoryki to jedno z najpopularniejszych ćwiczeń praktykowanych w celu zgubienia oponki i wzmocnienia mięśni brzucha, większości osób znane jeszcze z czasów szkolnych. Jak prawidłowo wykonywać scyzoryki?

jak-wykonywac-brzuszki-z-wykorzystaniem-poszczegolnych-przyrzadow

Jak wykonywać brzuszki z wykorzystaniem poszczególnych przyrządów?

Na siłowni znaleźć można wiele przyrządów o różnych zastosowaniach. Niektóre z nich sprawdzają się doskonale podczas robienia brzuszków. Jak wykonywać takie ćwiczenia z wykorzystaniem konkretnych urządzeń?

recepta-na-mocne-i-sprezyste-miesnie-sprawdz-cwiczenia-izometryczne-aktualizacja-2020

Recepta na mocne i sprężyste mięśnie? Sprawdź ćwiczenia izometryczne! | AKTUALIZACJA 2020

Twoje mięśnie są mało stabilne i sprężyste? Ten rodzaj treningu jest dla ciebie! Nie tylko wzmocnisz mięśnie, ale i zwiększysz siłę bez konieczności przerzucania ton żelastwa. Przedstawiamy ćwiczenia izometryczne - lekarstwo na wiele treningowych bolączek i skuteczne narzędzie fizjoterapeutyczne. Przewiń artykuł, żeby zobaczyć aktualizację!

trening-brzucha-abs-podstawowe-pojecia-aktualizacja-2020

Trening brzucha ABS – podstawowe pojęcia | AKTUALIZACJA 2020

Trening ABS to nic innego jak zestaw ćwiczeń na mięśnie brzucha. Ich głównym celem jest wyrzeźbienie górnej i dolnej partii mięśni brzucha. Niesamowite efekty widoczne są już po pierwszych tygodniach. Poznaj ciekawe przykłady treningu brzucha ABS. Przewiń artykuł, żeby zobaczyć aktualizację.

energia-z-kofeiny-czy-siegac-po-kawe-przed-treningiem-aktualizacja-2020

Energia z kofeiny – czy sięgać po kawę przed treningiem? | AKTUALIZACJA 2020

Sportowcy i osoby trenujące sięgają po różnego rodzaju wspomagacze energetyczne. Jednym z nich jest kofeina. A jej naturalnym źródłem – kawa. Jakie są efekty po wypiciu kawy przed treningiem? Czy jest to bezpieczne dla zdrowia? Czy w ogóle powinno się ją pić przed wysiłkiem fizycznym? Kawa przed treningiem siłowym i treningiem cardio – czy to dobry pomysł? Przewiń artykuł, żeby zobaczyć aktualizację.

czy-mozna-uzaleznic-sie-od-sportu-sprawdz-czy-jestes-uzalezniony

Czy można uzależnić się od sportu? Sprawdź, czy jesteś uzależniony!

Mówi się, że sport to zdrowie. Mówi się też, że co za dużo to nie zdrowo. Czy katorżnicze codzienne treningi, rezygnowanie z życia towarzyskiego i ciągłe kontrolowanie własnego wyglądu może doprowadzić do uzależnienia od wysiłku fizycznego? Jak sprawdzić czy jesteśmy uzależnieni od sportu? Jakie jest ryzyko takiego podejścia do treningów i cy zawsze jest dla nas niekorzystne? Odpowiedzi na te – i inne – pytania znajdziecie w poniższym artykule.

czym-rozni-sie-trening-na-boso-od-tego-w-butach

Czym różni się trening na boso od tego w butach?

Większość treningów przeprowadza się w butach, jednak istnieją zajęcia pozwalające na ćwiczenie na bosaka. Takie rozwiązanie niesie za sobą liczne korzyści, z których nie wszyscy zdają sobie sprawę.

gdy-trening-wejdzie-za-bardzo-co-na-zakwasy

Gdy trening wejdzie za bardzo. Co na zakwasy?

Na pewno niejednokrotnie masz taki moment w treningu, że chętnie wykonujesz więcej powtórzeń czy serii niż zakłada twój plan treningowy. Krew pięknie pompuje mięśnie, a tobie zależy na jeszcze lepszych efektach. Jak sobie radzić, gdy pojawi się ból mięśni po treningu? Co na zakwasy?

pompki-na-wszystkie-sposoby-aktualizacja-2020

Pompki na wszystkie sposoby! | AKTUALIZACJA 2020

Pompka – popularne ćwiczenie siłowe, z którym miał do czynienia chyba każdy. Pompki klasyczne, na pięściach, na poręczach… Istnieje mnóstwo konfiguracji o różnym stopniu trudności. Zobacz, jakie są warianty pompek. Przewiń artykuł, żeby zobaczyć aktualizację.

gorset-treningu-jak-wyglada-trening-na-miesnie-glebokie-in-miesnie-posturalne-aktualizacja-2020

Gorset treningu – jak wygląda trening na mięśnie głębokie in. mięśnie posturalne? | AKTUALIZACJA 2020

Lwia część treningów skupia się na ćwiczeniu mięśni powierzchniowych. Nic dziwnego – to one odpowiadają za kształt i wygląd ciała. Nie można jednak zapominać o tym, co kryje się wewnątrz ciała – czyli gorsecie mięśniowym. Dzięki niemu możliwe jest zachowanie prawidłowej postawy ciała i stabilnej sylwetki. Czym właściwie są mięśnie posturalne i jak się je ćwiczy? Kto szczególnie powinien przekonać się do treningu mięśni głębokich?

scyzoryki-czyli-doskonale-cwiczenie-na-plaski-brzuch

Scyzoryki, czyli doskonałe ćwiczenie na płaski brzuch

Scyzoryki to jedno z najpopularniejszych ćwiczeń praktykowanych w celu zgubienia oponki i wzmocnienia mięśni brzucha, większości osób znane jeszcze z czasów szkolnych. Jak prawidłowo wykonywać scyzoryki?

jak-wykonywac-brzuszki-z-wykorzystaniem-poszczegolnych-przyrzadow

Jak wykonywać brzuszki z wykorzystaniem poszczególnych przyrządów?

Na siłowni znaleźć można wiele przyrządów o różnych zastosowaniach. Niektóre z nich sprawdzają się doskonale podczas robienia brzuszków. Jak wykonywać takie ćwiczenia z wykorzystaniem konkretnych urządzeń?

recepta-na-mocne-i-sprezyste-miesnie-sprawdz-cwiczenia-izometryczne-aktualizacja-2020

Recepta na mocne i sprężyste mięśnie? Sprawdź ćwiczenia izometryczne! | AKTUALIZACJA 2020

Twoje mięśnie są mało stabilne i sprężyste? Ten rodzaj treningu jest dla ciebie! Nie tylko wzmocnisz mięśnie, ale i zwiększysz siłę bez konieczności przerzucania ton żelastwa. Przedstawiamy ćwiczenia izometryczne - lekarstwo na wiele treningowych bolączek i skuteczne narzędzie fizjoterapeutyczne. Przewiń artykuł, żeby zobaczyć aktualizację!

trening-brzucha-abs-podstawowe-pojecia-aktualizacja-2020

Trening brzucha ABS – podstawowe pojęcia | AKTUALIZACJA 2020

Trening ABS to nic innego jak zestaw ćwiczeń na mięśnie brzucha. Ich głównym celem jest wyrzeźbienie górnej i dolnej partii mięśni brzucha. Niesamowite efekty widoczne są już po pierwszych tygodniach. Poznaj ciekawe przykłady treningu brzucha ABS. Przewiń artykuł, żeby zobaczyć aktualizację.

energia-z-kofeiny-czy-siegac-po-kawe-przed-treningiem-aktualizacja-2020

Energia z kofeiny – czy sięgać po kawę przed treningiem? | AKTUALIZACJA 2020

Sportowcy i osoby trenujące sięgają po różnego rodzaju wspomagacze energetyczne. Jednym z nich jest kofeina. A jej naturalnym źródłem – kawa. Jakie są efekty po wypiciu kawy przed treningiem? Czy jest to bezpieczne dla zdrowia? Czy w ogóle powinno się ją pić przed wysiłkiem fizycznym? Kawa przed treningiem siłowym i treningiem cardio – czy to dobry pomysł? Przewiń artykuł, żeby zobaczyć aktualizację.

czy-mozna-uzaleznic-sie-od-sportu-sprawdz-czy-jestes-uzalezniony

Czy można uzależnić się od sportu? Sprawdź, czy jesteś uzależniony!

Mówi się, że sport to zdrowie. Mówi się też, że co za dużo to nie zdrowo. Czy katorżnicze codzienne treningi, rezygnowanie z życia towarzyskiego i ciągłe kontrolowanie własnego wyglądu może doprowadzić do uzależnienia od wysiłku fizycznego? Jak sprawdzić czy jesteśmy uzależnieni od sportu? Jakie jest ryzyko takiego podejścia do treningów i cy zawsze jest dla nas niekorzystne? Odpowiedzi na te – i inne – pytania znajdziecie w poniższym artykule.

czym-rozni-sie-trening-na-boso-od-tego-w-butach

Czym różni się trening na boso od tego w butach?

Większość treningów przeprowadza się w butach, jednak istnieją zajęcia pozwalające na ćwiczenie na bosaka. Takie rozwiązanie niesie za sobą liczne korzyści, z których nie wszyscy zdają sobie sprawę.

gdy-trening-wejdzie-za-bardzo-co-na-zakwasy

Gdy trening wejdzie za bardzo. Co na zakwasy?

Na pewno niejednokrotnie masz taki moment w treningu, że chętnie wykonujesz więcej powtórzeń czy serii niż zakłada twój plan treningowy. Krew pięknie pompuje mięśnie, a tobie zależy na jeszcze lepszych efektach. Jak sobie radzić, gdy pojawi się ból mięśni po treningu? Co na zakwasy?

pompki-na-wszystkie-sposoby-aktualizacja-2020

Pompki na wszystkie sposoby! | AKTUALIZACJA 2020

Pompka – popularne ćwiczenie siłowe, z którym miał do czynienia chyba każdy. Pompki klasyczne, na pięściach, na poręczach… Istnieje mnóstwo konfiguracji o różnym stopniu trudności. Zobacz, jakie są warianty pompek. Przewiń artykuł, żeby zobaczyć aktualizację.

gorset-treningu-jak-wyglada-trening-na-miesnie-glebokie-in-miesnie-posturalne-aktualizacja-2020

Gorset treningu – jak wygląda trening na mięśnie głębokie in. mięśnie posturalne? | AKTUALIZACJA 2020

Lwia część treningów skupia się na ćwiczeniu mięśni powierzchniowych. Nic dziwnego – to one odpowiadają za kształt i wygląd ciała. Nie można jednak zapominać o tym, co kryje się wewnątrz ciała – czyli gorsecie mięśniowym. Dzięki niemu możliwe jest zachowanie prawidłowej postawy ciała i stabilnej sylwetki. Czym właściwie są mięśnie posturalne i jak się je ćwiczy? Kto szczególnie powinien przekonać się do treningu mięśni głębokich?