Małpi trening

Małpi trening

Naturalnym środowiskiem małp są głównie korony drzew. Z tego powodu doskonale radzą sobie ze wspinaczką i chodzeniem po drzewach. Czy można wykorzystać umiejętności małp we własnym planie treningowym?

Małpi trening – dlaczego wspinają się tak dobrze?

małpi trening wspinaczka po drzewie

Wśród małp znajdziemy zarówno te małe (pigmejki), jak i te ogromne (goryle). Znaczna część z nich całe życie spędza na drzewach. Jest to możliwe dzięki specyficznej budowie ciała. Małpy nadrzewne są smukłe i wyjątkowo zgrabne. Nie można tego natomiast powiedzieć o gorylach. Te są dużo większe od człowieka, krępe i masywne.

Małpy podczas wspinaczki czy chodzenia po gałęziach wykorzystują do tego celu swoje kończyny oraz ogon. Dzieje się tak ze względu na silne mięśnie kończyn. Treningi małp mogą się więc składać ze zwisu czy podciągania (małpy mogą naprawdę długo wisieć na jednej ręce). Ogon natomiast jest pozbawiony owłosienia i bardzo unerwiony. Dzięki temu także może służyć do chwytania gałęzi. Tej umiejętności jednak nie jesteśmy w stanie przełożyć na nasz plan treningowy :)

Z gałęzi na gałąź – jak poruszają się małpy?

skakanie między gałęziami drążkiem małpie skoki

Niektóre gatunki małp są w stanie przeskoczyć nawet na gałąź oddaloną o 10 metrów [!]. Są bardzo zręczne i doskonale koordynują własne ruchy. Możliwe jest to za sprawą umiejętności widzenia stereoskopowego. To ono odpowiada za właściwą ocenę odległości. Małpy żyjące na drzewach są zwykle lekkiej wagi. Dzięki temu ich zdolności sprawnego poruszania się w koronach drzew są zdecydowanie bardziej rozwinięte. Wspinanie się i chodzenie po gałęziach drzew to domena małp. Jak jednak wykorzystać te umiejętności w naszym małpim treningu?

Z koron drzew – na ziemię

Zgodnie z teorią ewolucji kolejnym etapem w rozwoju gatunku było przestawienie się na naziemny tryb życia i przyjęcie wyprostowanej postawy. Tak właśnie małpy „zeszły z drzew”, a następnie (w telegraficznym skrócie) pojawił się człowiek. Dużo jednak możemy się nauczyć od naszych bliskich krewniaków. Miłośnicy wspinaczki pewnie zazdroszczą małpom wdzięku i łatwości, z jaką pokonują one kolejne odcinki. Podobnie rzecz ma się ze wspinaniem po drzewach. Tę czynność szczególnie upodobały sobie dzieci. Zdaje się, że każdy w dzieciństwie w tajemnicy przed rodzicami udawał się na „dzikie wyprawy” w korony drzew. Taki trening uczy nas zręczności, wytrzymałości oraz rozwija siłę mięśni.

Małpi trening – drzewni alpiniści

małpi trening tor przeszkód wyścig ultra

Nie bez powodu tę trening podobny do małpiego stosują także alpiniści oraz osoby startujące w biegach z przeszkodami. Pomysł zrodził się w Tychach. Przyjęli, że wspinanie się latem może być doskonałym sposobem na budowanie formy przed alpejskim wyzwaniem. Szybko pokusili się również o zimowe wspinanie się po drzewach. Ta metoda stwarza symulację warunków panujących na lodowcu (śliskie, oblodzone gałęzie). Małpi trening alpinistów opiera się na prostych założeniach. Mianowicie wychodzą z domu i biegną do określonych drzew. Następnie wspinają się z asekuracją osoby z dołu. Po osiągnięciu zamierzonej wysokości zjeżdżają po linie asekuracyjnej i powtarzają ćwiczenia. Brzmi prosto, jednak taki trening jest wyjątkowo męczący.

Małpi trening – wspinanie się po linie

Małpy doskonale opanowały także umiejętność wspinania się po lianach czy pnączach. W naszym treningu naturalny „sprzęt treningowy” małp zastępują nam liny. Trening wchodzenia na linie jest popularny w crossficie oraz podczas testów wojskowych. Jeśli chcesz się dowiedzieć, jak nauczyć się wspinać po linie zajrzyj tutaj. Podczas treningu z wykorzystaniem liny można przeprowadzić całą gamę ćwiczeń m.in. podciąganie się obiema rękami z wyjściowej pozycji siedzącej, wspinanie się krótkimi podciągnięciami czy ściskanie dłoni podczas trzymania liny. Można zatem pracować nad mięśniami grzbietu, ramion, pleców… Ćwiczący zwiększa także własną siłę i wytrzymałość całego ciała.

Małpi trening – wspinaczka

Od wspinania się po linie blisko do wspinaczki jako takiej. Zakłada ona przecież przemieszczanie się po na tyle stromym terenie, by ćwiczący musiał użyć rąk do chociażby utrzymania równowagi. Uprawianie tej dyscypliny w warunkach górskich znacznie bardziej przypomina małpi trening. Z powodzeniem jednak można przenieść te techniki na sztuczne ścianki wspinaczkowe. Do dyspozycji mamy różne rodzaje wspinaczki m.in. klasyczną i hakową. A wspinać się można po praktycznie każdym pochyłym terenie: górach, skałach, piaskowcach… We wspinaczce przydadzą się silne mięśnie rąk – podobnie jak u naszych bliskich krewniaków. Nie bez przyczyny także urządzenie do podchodzenia na linie i przemieszczania się na kolejne odcinki nosi nazwę „małpa”.

Małpi trening – małpi chwyt

W treningu siłowym także pozostało nam coś z małpiego treningu. Wykonywanie ćwiczeń na drążku wiąże się przecież ze stosowaniem chwytów. Małpi chwyt polega na złapaniu drążka w taki sposób, by kciuk znajdował się w tej samej linii co reszta palców. Ten chwyt jest wyjątkowo trudny, ponieważ kciuk nie oplata drążka. Powinny go więc stosować jedynie zaawansowane osoby. W tym przypadku z małpiego treningu czerpiemy także konkretne ćwiczenia, takie jak podciąganie się czy zwisy.

Nie wszyscy zeszliśmy z drzew – plemię Korowai

W Nowej Gwinei możemy spotkać się z plemieniem, które – podobnie do małp – upodobało sobie życie w koronach drzew. Nie jest to jednak wynik zatrzymania się postępu ewolucji. Wręcz przeciwnie – plemię Korowai w taki sposób unika zagrożeń ze strony innych plemion, zwierząt i złych duchów. Swoje domy budują nawet na wysokościach sięgających 40 metrów [!]. Co ciekawe, trzymają nawet zwierzęta domowe. Każde zejście z wysoko położonych domostw to doskonały trening wytrwałości i wytrzymałości całego ciała.

Chcesz przeczytać cały artykuł?

Dominika Górska 3 20 stycznia 2017  3003

Dodaj komentarz

  • Bartosz
    25 stycznia 2017
    Fajny humorystyczny materiał. I jednocześnie z zacięciem sportowym. Bardzo mi się podoba!
  • Wiktoria87
    23 stycznia 2017
    Jak to można wciąż żyć na drzewie i to dlatego, że na dole "czają się złe duchy"... hahaha, ewolucja to jednak piękna rzecz!
  • Ewa34
    20 stycznia 2017
    O jaki fajny artykuł! Kto by pomyślał, że mamy aż tyle wspólnego z małpami w zakresie treningu :)

Artykuły z kategorii: Trening

odpoczynek-od-treningow-tez-trzeba-zaplanowac

Odpoczynek od treningów też trzeba zaplanować!

Błędne jest przekonanie, że zwiększenie częstotliwości treningów zapewni lepsze wyniki sportowe. To regeneracja mięśniowa jest kluczem do osiągnięcia zamierzonych efektów treningowych. Zobacz, jak powinno się planować przerwy od treningów. Poznaj sposoby na skuteczne wykorzystanie dni odpoczynku!

street-workout-w-damskiej-wersji

Street workout w damskiej wersji

Nikt nie powiedział, że miejski trening jest zarezerwowany tylko dla mężczyzn. Panie także chętnie trenują street workout. Oto, dlaczego ten typ treningu sprawdza się w damskim wydaniu!

jak-powinno-sie-trenowac-przy-podcisnieniu

Jak powinno się trenować przy podciśnieniu?

Podciśnienie, zwane też niedociśnieniem zwykle nie jest przeciwwskazaniem do uprawiania sportu. Wręcz przeciwnie – wysiłek fizyczny może wzmocnić serce oraz usprawnić pracę układu krążenia. Ważne jest jednak umiejętne i bezpieczne dobranie ćwiczeń dla osób cierpiących na tę chorobę serca. Jak wygląda trening osób z podciśnieniem?

czy-wada-wzroku-moze-przeszkodzic-w-treningach-silowych-i-biegowych

Czy wada wzroku może przeszkodzić w treningach siłowych i biegowych?

Panuje przekonanie, że wada wzroku może w pewien sposób ograniczać możliwość uprawiania niektórych rodzajów sportów. Jak ta sytuacja przedstawia się w przypadku treningu siłowego i biegania? Czy te metody treningowe mogą być niebezpieczne dla osób z wadą wzroku? A może ćwiczenia dodatkowo pogłębiają wadę lub narażają wzrok na poważniejsze następstwa? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdziecie w poniższym artykule.

silownia-w-domu-chwilowa-zmiana-czy-nowy-nawyk

Siłownia w domu - chwilowa zmiana czy nowy nawyk?

Definicja aktywności fizycznej zdecydowanie zmieniła swój wymiar w ostatnim roku. Definicją, autentycznego zaangażowania w trening stała się codzienna indywidualna determinacja. Wypad na siłownię przestał być zwykłym elementem dnia, a zajęcia fitness w grupie są wręcz dobrem luksusowym.

trening-silowo-wytrzymalosciowy-jak-go-dobrze-zaplanowac

Trening siłowo-wytrzymałościowy - jak go dobrze zaplanować?

Siłowy trening w klubie fitness albo jego bliźniacza wersja do wykonania w domu z czasem przestanie przynosić wymierne efekty. Coś będzie się dziać, ale nie do końca będzie wiadomo, czy to nadal droga do przodu. Z pomocą przyjdzie trening siłowo-wytrzymałościowy. Co to takiego?

bezpieczenstwo-i-higiena-w-pigulce-jak-zadbac-o-swoje-stawy-podczas-treningow

Bezpieczeństwo i higiena w pigułce: jak zadbać o swoje stawy podczas treningów?

Choć w istocie stawy to ruchome połączenia kości, należy pamiętać, że nadmierny wysiłek może szybko doprowadzić do stanów zapalnych czy kontuzji. Ważne jest odpowiednie podejście do wysiłku i diety, aby cały proces treningowy był jak najbardziej optymalny. Zobacz, jak zadbać o swoje stawy podczas treningów i nie martw się o swoją kondycję za kilka lat.

jak-powinno-sie-trenowac-przy-nadcisnieniu

Jak powinno się trenować przy nadciśnieniu?

Choroby układu krążenia i serca są nam nieobce w dzisiejszej rzeczywistości. To, że regularna aktywność fizyczna może im zapobiec jest jasne. Jak jednak powinno się trenować, jeśli już cierpi się na nadciśnienie? Zobacz, jakie sporty są bezpieczne przy tej chorobie serca.

odwodnienie-czyli-najwiekszy-wrog-sportowca-jak-go-pokonac

Odwodnienie, czyli największy wróg sportowca. Jak go pokonać?

Podczas intensywnego treningu metabolizm przyspiesza nawet dwudziestokrotnie. Zwiększa się temperatura ciała, a tym samym wypacanie wody i soli mineralnych z organizmu. Odwodnienie może prowadzić do znacznego osłabienia organizmu, a nawet zagrożenia życia. Zobacz, jak skutecznie nawadniać organizm, by ustrzec się skutków odwodnienia.

trening-tlenowy-czy-beztlenowy-ktory-rodzaj-wysilku-lepiej-sie-sprawdzi

Trening tlenowy czy beztlenowy: który rodzaj wysiłku lepiej się sprawdzi?

Wiele osób podchodzi do form organizacji treningu zero-jedynkowo. Przyjmuje się, że skoro dana forma treningowa działa, inna mogłaby nie dać takiego efektu. Tymczasem sprawa jest bardziej złożona i trudno jednoznacznie stwierdzić, która forma wysiłku będzie lepsza. To jak: trening tlenowy czy beztlenowy?

odpoczynek-od-treningow-tez-trzeba-zaplanowac

Odpoczynek od treningów też trzeba zaplanować!

Błędne jest przekonanie, że zwiększenie częstotliwości treningów zapewni lepsze wyniki sportowe. To regeneracja mięśniowa jest kluczem do osiągnięcia zamierzonych efektów treningowych. Zobacz, jak powinno się planować przerwy od treningów. Poznaj sposoby na skuteczne wykorzystanie dni odpoczynku!

street-workout-w-damskiej-wersji

Street workout w damskiej wersji

Nikt nie powiedział, że miejski trening jest zarezerwowany tylko dla mężczyzn. Panie także chętnie trenują street workout. Oto, dlaczego ten typ treningu sprawdza się w damskim wydaniu!

jak-powinno-sie-trenowac-przy-podcisnieniu

Jak powinno się trenować przy podciśnieniu?

Podciśnienie, zwane też niedociśnieniem zwykle nie jest przeciwwskazaniem do uprawiania sportu. Wręcz przeciwnie – wysiłek fizyczny może wzmocnić serce oraz usprawnić pracę układu krążenia. Ważne jest jednak umiejętne i bezpieczne dobranie ćwiczeń dla osób cierpiących na tę chorobę serca. Jak wygląda trening osób z podciśnieniem?

czy-wada-wzroku-moze-przeszkodzic-w-treningach-silowych-i-biegowych

Czy wada wzroku może przeszkodzić w treningach siłowych i biegowych?

Panuje przekonanie, że wada wzroku może w pewien sposób ograniczać możliwość uprawiania niektórych rodzajów sportów. Jak ta sytuacja przedstawia się w przypadku treningu siłowego i biegania? Czy te metody treningowe mogą być niebezpieczne dla osób z wadą wzroku? A może ćwiczenia dodatkowo pogłębiają wadę lub narażają wzrok na poważniejsze następstwa? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdziecie w poniższym artykule.

silownia-w-domu-chwilowa-zmiana-czy-nowy-nawyk

Siłownia w domu - chwilowa zmiana czy nowy nawyk?

Definicja aktywności fizycznej zdecydowanie zmieniła swój wymiar w ostatnim roku. Definicją, autentycznego zaangażowania w trening stała się codzienna indywidualna determinacja. Wypad na siłownię przestał być zwykłym elementem dnia, a zajęcia fitness w grupie są wręcz dobrem luksusowym.

trening-silowo-wytrzymalosciowy-jak-go-dobrze-zaplanowac

Trening siłowo-wytrzymałościowy - jak go dobrze zaplanować?

Siłowy trening w klubie fitness albo jego bliźniacza wersja do wykonania w domu z czasem przestanie przynosić wymierne efekty. Coś będzie się dziać, ale nie do końca będzie wiadomo, czy to nadal droga do przodu. Z pomocą przyjdzie trening siłowo-wytrzymałościowy. Co to takiego?

bezpieczenstwo-i-higiena-w-pigulce-jak-zadbac-o-swoje-stawy-podczas-treningow

Bezpieczeństwo i higiena w pigułce: jak zadbać o swoje stawy podczas treningów?

Choć w istocie stawy to ruchome połączenia kości, należy pamiętać, że nadmierny wysiłek może szybko doprowadzić do stanów zapalnych czy kontuzji. Ważne jest odpowiednie podejście do wysiłku i diety, aby cały proces treningowy był jak najbardziej optymalny. Zobacz, jak zadbać o swoje stawy podczas treningów i nie martw się o swoją kondycję za kilka lat.

jak-powinno-sie-trenowac-przy-nadcisnieniu

Jak powinno się trenować przy nadciśnieniu?

Choroby układu krążenia i serca są nam nieobce w dzisiejszej rzeczywistości. To, że regularna aktywność fizyczna może im zapobiec jest jasne. Jak jednak powinno się trenować, jeśli już cierpi się na nadciśnienie? Zobacz, jakie sporty są bezpieczne przy tej chorobie serca.

odwodnienie-czyli-najwiekszy-wrog-sportowca-jak-go-pokonac

Odwodnienie, czyli największy wróg sportowca. Jak go pokonać?

Podczas intensywnego treningu metabolizm przyspiesza nawet dwudziestokrotnie. Zwiększa się temperatura ciała, a tym samym wypacanie wody i soli mineralnych z organizmu. Odwodnienie może prowadzić do znacznego osłabienia organizmu, a nawet zagrożenia życia. Zobacz, jak skutecznie nawadniać organizm, by ustrzec się skutków odwodnienia.

trening-tlenowy-czy-beztlenowy-ktory-rodzaj-wysilku-lepiej-sie-sprawdzi

Trening tlenowy czy beztlenowy: który rodzaj wysiłku lepiej się sprawdzi?

Wiele osób podchodzi do form organizacji treningu zero-jedynkowo. Przyjmuje się, że skoro dana forma treningowa działa, inna mogłaby nie dać takiego efektu. Tymczasem sprawa jest bardziej złożona i trudno jednoznacznie stwierdzić, która forma wysiłku będzie lepsza. To jak: trening tlenowy czy beztlenowy?