Lordoza lędźwiowa i szyjna a siłownia – ćwiczenia | AKTUALIZACJA 2020

Lordoza lędźwiowa i szyjna  a siłownia – ćwiczenia | AKTUALIZACJA 2020

Pozycja siedząca zdominowała życie współczesnego człowieka. Coraz więcej ludzi boryka się z problemami prawidłowej postawy kręgosłupa. Popularną wadą jest nadmierne wygięcie kręgosłupa w dolnej części pleców – lordoza. Nieleczona lordoza może prowadzić do wystąpienia wielu poważnych powikłań. Warto wykonywać ćwiczenia na lordozę na siłowni. Dowiedz się, na czym polega leczenie lordozy szyjnej i lędźwiowej. Przewiń artykuł, żeby zobaczyć aktualizację.

Wada prawidłowej postawy – lordoza

Niektóre części kręgosłupa są wygięte w naturalny sposób. Zabezpieczają one  głowę przed wstrząsami i zapewniają prawidłową postawę ciała. Wada postawy związana z lordozą (plecy wklęsłe) to nadmierne wygięcie kręgosłupa ku przodowi w dolnej części pleców. Lordoza patologiczna występuje w momencie zbyt wielkiego załamania pleców w odcinku lędźwiowym lub szyjnym. Zaniedbanie stopniowo pogłębiającego się problemu lordozy szyjnej i lędźwiowej może doprowadzić do występowania przewlekłych bóli pleców i artretyzmu. Do głównych przyczyn występowania bardzo popularnej wady postawy zaliczamy np.:

- występowanie innych wad postawy m.in. kifozy

- występowanie powikłań pourazowych

- posiadanie licznych schorzeń np. krzywicy, zapalenia krążków międzykręgowych, kręgozmyk

Główne objawy występowania lordozy lędźwiowej

Człowiek, który boryka się z posiadaniem lordozy lędźwiowej, wyglądem przypomina osobę, która na siłę stara się utrzymać prostą pozycję. Między dolną a górną częścią kręgosłupa tworzy się charakterystyczna litera C. Do głównych cech wyglądu osoby z lordozą zaliczamy:

- wklęsłe plecy

- nadmiernie uwypuklone pośladki

- wypięty brzuch

Dodatkowo, objawy lordozy lędźwiowej nie tylko mogą być  widoczne w wyglądzie zewnętrznym. Przede wszystkim mogą pojawić się dolegliwości związane z bólem kręgosłupa w dolnym odcinku pleców. Towarzyszą temu skurcze mięśniowe, mrowienie oraz drętwienie  nóg. Nie można lekceważyć  objawów występowania  lordozy lędźwiowej i szyjnej.

Niebezpieczna wada – lordoza szyjna

Naturalne wygięcie kręgosłupa do przodu występuje w odcinku krzyżowym i szyjnym.  Śmiało można stwierdzić, że kręgosłup przypominający  swoim kształtem literę S  działa jak amortyzator.  Wygięcie odcinka szyjnego  do przodu  jest potrzebne do zapewnienia prawidłowej postawy głowy bez nadwyrężania mięśni i wiązadeł.   Na występowanie lordozy szyjnej może wpływać wiele czynników. Najczęściej wada  odcinka szyjnego polega na całkowitym lub częściowym spłaszczeniu  naturalnych krzywizn.  Zmiany mogą prowadzić do występowania bardzo bolesnych  objawów wymagających natychmiastowego leczenia lordozy szyjnej.

Rehabilitacja – leczenie  lordozy szyjnej
lordoza lędźwiowa

Leczenie spłaszczenia fizjologicznych krzywizn  odcinka szyjnego wymaga  regularnej rehabilitacji,  która powinna trwać przynajmniej 3 miesiące. Każdy specjalista  dopasowuje ćwiczenia do  indywidualnych potrzeb  chorego.  Celem dobranych  ćwiczeń jest wyeliminowanie występującego bólu  podczas ich wykonywania. Dodatkowo,  ćwiczenia na lordozę szyjną  pomagają  w korekcie postawy i  rozluźniają mięśnia. Ważne jest, aby  chora osoba wykonywała je prawidłowo, aby nie pogłębić istniejącej już wady.  Najczęściej zestaw ćwiczeń rehabilitacyjnych  wybierany jest we współpracy z lekarzem i   fizjoterapeutą.    Osoby borykające się z lordoza  szyjną  lub lędźwiową powinny szczególnie uważać podczas wykonywania ćwiczeń na siłowni.

Lordoza a siłownia –  na co należy zwracać uwagę?

Podczas występowania wady kręgosłupa w odcinku lędźwiowym i szyjnym należy zwracać szczególną  uwagę na zestaw wykonywanych ćwiczeń na siłowni.  Osoba borykająca się z  występowaniem lordozy lędźwiowej powinna unikać  ćwiczeń  obciążających.  Należy wykluczyć wszelkiego rodzaju przysiady ze sztangą i unoszenie hantli wzdłuż tułowia.  Przysiady należy wykonywać wyłącznie na maszynie.   Osoba  mająca problem z lordozą powinna zwracać szczególną uwagę na  odpowiednie rozciąganie przed rozgrzaniem i  po rozgrzaniu mięśni.  W ciągu całego treningu na siłowni  należy pamiętać o  prawidłowej podstawie ciała  podczas wykonywania ćwiczeń!

W przypadku pogłębionej lordozy należy wzmocnić mięśnie  przykurczowe m.in.  pośladków i lędźwiowe.  Dobrze jest także wzmocnić mięśnie brzucha.   

Najlepiej jest wykonywać ćwiczenia  na siłowni  przy asyście odpowiedniej osoby. Warto skorzystać z pomocy trenera personalnego lub fizjoterapeuty, który będzie bacznie obserwował prawidłowe wykonywanie wszystkich ćwiczeń na lordozę.  Instruktor sportowy  pomoże  Ci  ułożyć odpowiedni plan treningowy, który  będzie dostosowany do  indywidualnych potrzeb. Bezpieczeństwo to podstawa udanego treningu.

AKTUALIZACJA 2020
lordoza ćwiczenia

Pogłębiona lordoza - sprawdzone ćwiczenia na wklęsłe plecy

Jeśli słyszysz, że chodzisz jak kaczuszka lub że masz wklęsłe plecy, najprawdopodobniej masz dość popularną wadę postawy. Pogłębiona lordoza lędźwiowa to obok skoliozy i pleców okrągłych częsta dolegliwość. Aby skutecznie zmniejszyć wadę i poprawić sylwetkę, konieczne jest wykonywanie ćwiczeń korekcyjnych. Lordoza nie ma szans!

Na czym polega lordoza: charakterystyka i przyczyny

Naturalne krzywizny kręgosłupa sprawiają, że nasza postawa, mimo wygięcia grzbietu w kilku miejscach, jest prosta. Głowa ustawiona jest w prawidłowy sposób względem tułowia, a szkielet jest chroniony przed wstrząsami. Niestety, coraz częściej stwierdza się tzw. hiperlordozę, czyli plecy wklęsłe. Ta wada postawy polega na nadmiernym wygięciu grzbietu w lędźwiowym odcinku kręgosłupa, przez co plecy są wklęsłe, brzuch wypięty, a pośladki zdecydowanie bardziej uwypuklone. Przyczyny pogłębionej lordozy nie są jednoznaczne - najczęściej wada postawy wynika z innej np. pogłębionej kifozy lub z urazów (zwichnięcie biodra). W skrajnych przypadkach lordoza może być efektem powikłań chorób układu oddechowego jak np. gruźlica. Odpowiednio wczesna diagnoza lordozy może sprawić, że ewentualna gimnastyka korekcyjna zmniejszy wadę i pozwoli na zachowanie higieny kręgosłupa.

Lordoza ćwiczenia korekcyjne: wzmocnij mięśnie brzucha

W diagnostyce lordozy często pomocne jest badanie RTG kręgosłupa. Zdecydowana większość przypadków nie wymaga specjalistycznego leczenia, wystarczą tak naprawdę ćwiczenia korekcyjne, dzięki którym lordoza ulegnie zmniejszeniu. Ponieważ za naturalną lordozę w tym odcinku grzbietu odpowiadają mięśnie pasa lędźwiowego, najprostsze jest wzmocnienie właśnie ich. Zacznij od mięśni brzucha - ćwiczenia na lordozę wykonujesz bez dodatkowych obciążeń, liczy się skrupulatność i technika. Wykonaj spięcia brzucha w leżeniu tyłem na macie i skręty tułowia w leżeniu tyłem. Dobrze sprawdzą się też boczne spięcia tułowia, które nie tylko wzmocnią mm. proste brzucha, ale jednocześnie zwiększą wytrzymałość mm. skośnych wewnętrznych i zewnętrznych. Każde z tych ćwiczeń wykonuj w liczbie ok. 20 powtórzeń około 3-4 serie. Taki trening wykonuj min. 3 razy w tygodniu.

Rozciąganie pośladków i koci grzbiet: pogłębiona lordoza ćwiczenia
wady kręgosłupa

Pogłębiona lordoza to także ćwiczenia mm. grzbietu oraz rozciąganie. Jeśli problem nie jest zaawansowany i nie wymaga leczenia, łatwo zredukujesz widoczność wady. Na początek rozciąganie mm. pośladkowych. Połóż się na plecach i zegnij jedną nogę w kolanie Druga pozostaje wyprostowana i cały czas przylega do podłoża. Zgiętą nogę przyciągnij do klatki piersiowej. Dociśnij kolano dłońmi i wytrzymaj przez ok. 20 sekund, a następnie zmień nogi. Profilaktyczne ćwiczenia na lordozę to również koci grzbiet znany m.in. z gimnastyki w szkole podstawowej. W klęku podpartym wypychaj kręgosłup raz w górę, raz w dół. Pamiętaj o odpowiednim oddychaniu i ostrożności podczas pracy mięśniami grzbietu, tak by nie narazić się na niepotrzebne przeciążenia.

Pogłębiona lordoza ćwiczenia: jakich efektów się spodziewać?

Jeśli podejdziesz do zadania całkowicie na serio, możesz spodziewać się naprawdę dobrych efektów. Ćwiczenia na pogłębioną lordozę pozwolą ci na zmniejszenie widoczności wady postawy i skutecznie poprawią twój komfort codziennego życia. Wszystkie czynności, które dotychczas sprawiały ci trudność, przestają takie być. Co ważniejsze, przeciążone mm. prostowniki grzbietu będą mogły wreszcie odetchnąć z ulgą, a wzmocnione mm. brzucha pozwolą na wykonywanie codziennych ruchów bez najmniejszych przeszkód. Pamiętaj, że ćwiczenia na lordozę sprawdzą się jedynie wówczas, gdy wada nie jest bardzo zaawansowana. Dlatego tak ważna jest odpowiednio szybka reakcja i jak najszybsze działanie. Jeśli tylko możesz, wykonuj regularnie ćwiczenia korekcyjne, a nadmiernie wygięty kręgosłup lędźwiowy przestanie być twoim utrapieniem.

~ Aleks Dorosiński

admin 1 15 kwietnia 2020  < 1000

Dodaj komentarz

  • Ela
    4 maja 2020
    Uwielbiam chodzić na siłownię, ale to jest dla mnie straszny ból. Oczywiście ćwiczenia pomagają się tego bólu pozbyć, ale trzeba dokładnie wiedzieć, jak ćwiczyć. To też często jest indywidualne i ustala się to metodą prób i błędów. Fajne kompendium wiedzy na ten temat [moderowane] Ja osobiście zastanawiam się nad ostateczną opcją, czyli operacja.

Artykuły z kategorii: Fizjoterapia i Masaż

wady-postawy-jak-cwiczyc-przy-kifozie-aktualizacja-2020

Wady postawy – jak ćwiczyć przy kifozie? | AKTUALIZACJA 2020

Kifoza, czyli tzw. okrągłe plecy jest bardzo częstą przypadłością. Odpowiednie ćwiczenia na kifozę (szyjną, piersiową) mogą jednak zniwelować tę wadę postawy. Zobacz, jak wygląda trening dla osób z kifozą. Nadmierna kifoza piersiowa ćwiczenia, kifoza szyjna ćwiczenia - jak wygląda taki trening? Przewiń artykuł, żeby zobaczyć aktualizację.

przeszywajacy-bol-plecow-co-zrobic-gdy-kregoslup-bije-na-alarm

Przeszywający ból pleców - co zrobić, gdy kręgosłup bije na alarm?

Grzbiet człowieka pełni kluczowe funkcje w codziennym funkcjonowaniu organizmu. To tutaj znajdują się mięśnie najszersze grzbietu, prostowniki i kompleks mięśni wspomagających barki, które razem z mięśniami brzucha stabilizują naszą sylwetkę w pionie i chronią kręgosłup przed uszkodzeniami. Co zrobić, gdy przeszywający ból pleców skutecznie utrudnia nam codzienne życie?

fizjoterapeuta-sportowy-kielce-gdzie-warto-sie-udac

Fizjoterapeuta sportowy Kielce - gdzie warto się udać

Praca fizjoterapeuty jest zbawieniem dla każdego sportowca, który doświadczył poważnej kontuzji. Jak wybrać odpowiedniego fizjoterapeutę sportowego na terenie Kielc?

rwa-udowa-czym-jest-i-jak-ja-leczyc

Rwa udowa – czym jest i jak ją leczyć?

Wbrew nazwie, rwa udowa objawia się nie tylko bólem w przedniej części uda, lecz także w lędźwiach, łydkach i pośladkach. Bezpośrednią przyczyną tej dolegliwości jest stan zapalny w obrębie kręgosłupa. Czym właściwie jest rwa udowa i jakie są jej objawy? Na czym polega leczenie i rehabilitacja tej dolegliwości?

bol-miesni-po-masazu-dlaczego-sie-pojawia

Ból mięśni po masażu – dlaczego się pojawia?

Masaże mają na celu rozluźnienie, ukrwienie i odżywienie mięśni. Po takim zabiegu powinno się odczuwać odprężenie i relaks – mamy prawidłowo rozmasowane mięśnie. Czasem jednak pojawia się ból po masażu pleców, kręgosłupa a nawet po masażu leczniczym. Czy oznacza to, że został on przeprowadzony nieprawidłowo? A może to dobrze, że boli po masażu?

dyskopatia-jak-sobie-z-nia-radzic

Dyskopatia – jak sobie z nią radzić?

We współczesnym świecie dolegliwości kręgosłupa są chorobą cywilizacyjną. Bardzo często ludzie cierpią na dyskopatię. Jej główną przyczyną jest siedzący tryb życia i niedobór ruchu. Na czym polega dyskopatia? Jak się ją leczy i ile czasu to zajmuje? Do kogo zgłosić się po pomoc?

artroza-czym-jest-i-jak-jej-zapobiegac

Artroza – czym jest i jak jej zapobiegać?

Choroba zwyrodnieniowa stawów objawia się głównie bólem w ich obrębie oraz ograniczeniem ich ruchomości. Pełne wyleczenie artrozy niestety jest niemożliwe. Na czym właściwie polega ta dolegliwość? Kto jest najbardziej narażony na pojawienie się artrozy? Co należy zrobić w przypadku jej wystąpienia?

ciesn-nadgarstka-test-i-cwiczenia-terapeutyczne

Cieśń nadgarstka - test i ćwiczenia terapeutyczne

Zespół cieśni nadgarstka nazywamy uczucie mrowienia, osłabienia a nawet bólu oraz innych problemów dłoni powstałych w wyniku nacisku na nerw pośrodkowy w nadgarstku. Zobacz jak wyleczyć tą dolegliwość domowymi sposobami.

wy-roluj-sie-na-zdrowie-czyli-masaz-rolerem

(Wy)roluj się na zdrowie – czyli masaż rolerem

Tzw. rolowaniem określa się automasaż mięśniowo-powięziowy. Wykonuje się go za pomocą rolera. Kiedy ten typ rozciągania mięśni jest najskuteczniejszy? Powinno się go wykonywać przed treningiem czy po jego zakończeniu? Jakie są efekty rolowania? Na te – i wiele więcej pytań – znajdziecie odpowiedź w poniższym artykule!

wady-postawy-jak-cwiczyc-przy-kifozie-aktualizacja-2020

Wady postawy – jak ćwiczyć przy kifozie? | AKTUALIZACJA 2020

Kifoza, czyli tzw. okrągłe plecy jest bardzo częstą przypadłością. Odpowiednie ćwiczenia na kifozę (szyjną, piersiową) mogą jednak zniwelować tę wadę postawy. Zobacz, jak wygląda trening dla osób z kifozą. Nadmierna kifoza piersiowa ćwiczenia, kifoza szyjna ćwiczenia - jak wygląda taki trening? Przewiń artykuł, żeby zobaczyć aktualizację.

przeszywajacy-bol-plecow-co-zrobic-gdy-kregoslup-bije-na-alarm

Przeszywający ból pleców - co zrobić, gdy kręgosłup bije na alarm?

Grzbiet człowieka pełni kluczowe funkcje w codziennym funkcjonowaniu organizmu. To tutaj znajdują się mięśnie najszersze grzbietu, prostowniki i kompleks mięśni wspomagających barki, które razem z mięśniami brzucha stabilizują naszą sylwetkę w pionie i chronią kręgosłup przed uszkodzeniami. Co zrobić, gdy przeszywający ból pleców skutecznie utrudnia nam codzienne życie?

fizjoterapeuta-sportowy-kielce-gdzie-warto-sie-udac

Fizjoterapeuta sportowy Kielce - gdzie warto się udać

Praca fizjoterapeuty jest zbawieniem dla każdego sportowca, który doświadczył poważnej kontuzji. Jak wybrać odpowiedniego fizjoterapeutę sportowego na terenie Kielc?

rwa-udowa-czym-jest-i-jak-ja-leczyc

Rwa udowa – czym jest i jak ją leczyć?

Wbrew nazwie, rwa udowa objawia się nie tylko bólem w przedniej części uda, lecz także w lędźwiach, łydkach i pośladkach. Bezpośrednią przyczyną tej dolegliwości jest stan zapalny w obrębie kręgosłupa. Czym właściwie jest rwa udowa i jakie są jej objawy? Na czym polega leczenie i rehabilitacja tej dolegliwości?

bol-miesni-po-masazu-dlaczego-sie-pojawia

Ból mięśni po masażu – dlaczego się pojawia?

Masaże mają na celu rozluźnienie, ukrwienie i odżywienie mięśni. Po takim zabiegu powinno się odczuwać odprężenie i relaks – mamy prawidłowo rozmasowane mięśnie. Czasem jednak pojawia się ból po masażu pleców, kręgosłupa a nawet po masażu leczniczym. Czy oznacza to, że został on przeprowadzony nieprawidłowo? A może to dobrze, że boli po masażu?

dyskopatia-jak-sobie-z-nia-radzic

Dyskopatia – jak sobie z nią radzić?

We współczesnym świecie dolegliwości kręgosłupa są chorobą cywilizacyjną. Bardzo często ludzie cierpią na dyskopatię. Jej główną przyczyną jest siedzący tryb życia i niedobór ruchu. Na czym polega dyskopatia? Jak się ją leczy i ile czasu to zajmuje? Do kogo zgłosić się po pomoc?

artroza-czym-jest-i-jak-jej-zapobiegac

Artroza – czym jest i jak jej zapobiegać?

Choroba zwyrodnieniowa stawów objawia się głównie bólem w ich obrębie oraz ograniczeniem ich ruchomości. Pełne wyleczenie artrozy niestety jest niemożliwe. Na czym właściwie polega ta dolegliwość? Kto jest najbardziej narażony na pojawienie się artrozy? Co należy zrobić w przypadku jej wystąpienia?

ciesn-nadgarstka-test-i-cwiczenia-terapeutyczne

Cieśń nadgarstka - test i ćwiczenia terapeutyczne

Zespół cieśni nadgarstka nazywamy uczucie mrowienia, osłabienia a nawet bólu oraz innych problemów dłoni powstałych w wyniku nacisku na nerw pośrodkowy w nadgarstku. Zobacz jak wyleczyć tą dolegliwość domowymi sposobami.

wy-roluj-sie-na-zdrowie-czyli-masaz-rolerem

(Wy)roluj się na zdrowie – czyli masaż rolerem

Tzw. rolowaniem określa się automasaż mięśniowo-powięziowy. Wykonuje się go za pomocą rolera. Kiedy ten typ rozciągania mięśni jest najskuteczniejszy? Powinno się go wykonywać przed treningiem czy po jego zakończeniu? Jakie są efekty rolowania? Na te – i wiele więcej pytań – znajdziecie odpowiedź w poniższym artykule!