Łączenie pokarmów - dieta rozdzielna wspomagająca trawienie

Łączenie pokarmów - dieta rozdzielna wspomagająca trawienie

W obecnych czasach wiele osób cierpi na dolegliwości związane z układem pokarmowym. Nawet jedząc świeże i teoretycznie zdrowe produkty - źle zestawione mogą zaszkodzić. Co zrobić, aby wspomóc trawienie? Co jeść aby czuć się dobrze po posiłku? W tym artykule znajdziesz wszystko o zdrowym łączeniu pokarmów.

Popularne dolegliwości związane z trawieniem

Jedzenie zdrowych i świeżych produktów spożywczych to nie wszystko. Możesz odzywiać się zdrowo, ale źle łącząc produkty i tak będziesz mieć problemy żołądkowe. Zdarza ci się, że po posiłku jesteś ospały i marzysz o drzemce? Nawet jeśli będziesz jadł tylko świeże produkty ekologiczne, ustąpienie dolegliwości nie jest oczywiste. Problemem często okazuje się błędne łączenie pokarmów, a nie ich jakość. Oto jak komponować posiłki, aby dawały energię i zapobiegały nieprzyjemnym dolegliwościom żołądkowym jak bóle brzucha lub gazy i wzdęcia. Odpowiednio łącząc pokarmy unikniesz wielu infekcji i zrzucisz zbędne kilogramy. 

Natura przewodu pokarmowego człowieka

Człowiek prehistoryczny nie miał dużego wyboru, jeśli chodzi o kompozycję posiłków. Jadł to co akurat znalazł. Zazwyczaj były to proste posiłki złożone z warzyw i nasion. Zdecydowanie rzadziej jadano to co się upolowało. Na takich założeniach opiera się dieta rozdzielna.

Mieszanie produktów spożywczych - Dieta rozdzielna

Wyjątkiem jest sytuacja kiedy w jednym posiłku zmieszane są produkty które do siebie pasują. Jakie więc produkty spożywcze pasują do siebie. Dieta rozdzielna wskazuje na te same typy jedzenia. Czyli, aby nie mieć problemów z trawieniem należy w ramach jednego posiłku jeść np. tylko owoce, lub tylko białka.  Dopiero po zakończeniu posiłku można bezpiecznie sięgnąć do innej grupy produktów np. cukrów lub tłuszczy. Poniżej znajdziecie wszystkie podstawowe grupy produktów spożywczych oraz zasady, wg których dieta rozdzielna zaleca komponować swoje posiłki. 

Podział grup produktów: tabela

grupy produktów spożywczych jedzenia

BIAŁKA

 

SKROBIA

TŁUSZCZE

ZIELONE

WARZYWA LIŚCIASTE

WARZYWA NIESKROBIOWE

WARZYWA

WYSOKO-SKROBIOWE

OWOCE

produkty odzwierzęce (ryby, jaja, mięso, nabiał)

 

rośliny strączkowe (fasola, groch, soczewica, kiełki)

 

orzechy i nasiona

zboża i produkty pochodne

 

ziemniaki

 

kiełki zbóż

 

ryż

tłuszcze odzwierzęce (smalec, słonina)

 

oleje roślinne

 

tłuste warzywa (awokado)

szpinak,

sałata,

kapusta,

pietruszka,

kiełki

 

 

brokuł,

kalafior,

ogórek,

cebula,

groszek,

por,

czosnek,

bakłażan,

papryka

ziemniak,

kukurydza,

burak,

marchew,

dynia

Słodkie (banany, daktyle, figi, owoce suszone)

 

Półkwaśne (jabłka, jagody, morele, brzoskwinie, śliwki, wiśnie, nektarynki)

 

kwaśne (cytryny, pomarańcze, grejpfruty, ananasy, porzeczki,  truskawki)

Rodzaje trawienia

Organizm człowieka z pokarmem może radzić sobie na dwa sposoby. Może wykorzystywać naturalne trawienie enzymatyczne lub o wiele mniej korzystne dla naszego samopoczucia trawienie bakteryjne.

  • Trawienie enzymatyczne to naturalny sposób organizmu na trawienie pożywienia. Występuje ono wtedy, gdy konsumujemy odpowiednio skomponowane posiłki. Wówczas do procesu trawienia angażuje się jeden wybrany enzym, dzięki czemu nie tracimy energii na trawienie. Trawienie enzymatyczne jest wydajne i pozwala organizmowi czerpać wszystkie korzyści z wartościowego posiłku. Jakie enzymy trawią poszczególne grupy produktów? Otóż sok trzustkowy (wydzielny w ilości ok 1 litra dziennie) zawiera enzymy trawiące węglowodany, białka i tłuszcze. 
  • Trawienie bakteryjne pojawia się, gdy nieodpowiednio skomponujemy posiłek. Złe połączenie grup pokarmowych powoduje, że organizm nie wie jaki enzym wyprodukować. W takim momencie do działania przechodzą bakterie. To właśnie bakterie powodują nieprzyjemne dolegliwości związane z gazami i wzdęciami, ponieważ zaburzają naturalną kwasowość organizmu. Wynika to z wydzielania przez bakterie substancji szkodliwych, które muszą zostać w jakiś sposób wydalone. Energia zużyta na trawienie bakteryjne mogłaby zostać spożytkowana na wykonywanie codziennych czynności, dlatego warto odpowiednio łączyć pokarmy i przykładać wagę do komponowania posiłków.

Trawienie białka - trudny proces

Dodatkowo na podstawie ostatnich badań udowodniono, że układ pokarmowy człowieka nie jest dobrze przystosowany do trawienia mięsa. Proces trawienia mięsa i generalnie produktów białkowych jest bardzo złożony i wieloetapowy. Brak jakiegokolwiek enzymu trawiennego prowadzi do zaburzenia procesu trawienia i dolegliwości żołądkowych. Brak enzymu może być spowodowany przez uszkodzenie układu trawiennego lub defekt genetyczny zaburzający syntezę enzymów. Z natury ludzkiego żołądka wynika, że najlepiej przyswaja on nieprzetworzone pokarmy. Nasze żołądki najlepiej przyswajają jak najprostsze posiłki. Wtedy nawet osoby z wrażliwymi żołądkami mogą cieszyć się zdrowiem i brakiem problemów z trawieniem. Najlepiej więc, aby posiłek składał się z tylko jednego, dwóch produktów. Im więcej mieszania składników z różnych grup, tym gorzej.

Zasady łączenia pokarmów i komponowania posiłków

Zobacz uniwersalne zasady łączenia jedzenia, by skomponować maksymalnie zdrowy posiłek.

  • Skrobię i białka jedz osobno.

Łączenie tych grup pokarmowych prowadzi do zdecydowanego spowolnienia trawienia i nieprzyjemnych dolegliwości. Zupełne rozdzielenie skrobi i białka może być trudne. Do mięsa lub innego białka staraj się dodawać zielone lub niskoskrobiowe warzywa zamiast ziemniaków i makaronów. Spożycie warzyw dodatkowo obniży pH krwi, czyli poprawi nam samopoczucie. Warzywa można łączyć z dowolnym pokarmem, dlatego są uniwersalnym dodatkiem zarówno do posiłków białkowych jak i skrobiowych.

  • Zawsze zaczynaj od białka.

Jeśli nie potrafisz żyć bez domowych obiadków, białko jedz na samym początku. Żołądek trawi je wolno, dlatego potrzebuje sporo czasu na dokończenie całego procesu. Jedząc domowy obiad, zacznij od kotleta, a ziemniaki zostaw na koniec.

  • Białka i tłuszcze jedz osobno.

Tłuszcze wymagają sporego zaangażowania soków trawiennych, które w pierwszej kolejności powinny być przeznaczone do trawienia białka. Z tego powodu najgorszym rozwiązaniem jest spożywanie tłustego, smażonego mięsa. Lepszym rozwiązaniem jest pieczenie lub gotowanie mięsa tak, aby było jak najmniej tłuste.

  • Owoce jedz na pusty żołądek.

Są głównym źródłem cukrów prostych, które trawimy zaraz po włożeniu ich do ust. Z tego wynika, że owoce potrafią znacznie spowolnić proces trawienny, który odbywa się w żołądku po zjedzonym posiłku, a nawet fermentować. Dlatego najlepiej jeść owoce na pusty żołądek i to z samego rana.

  • Owoce łącz w dwóch kombinacjach.

Owoce słodkie jedz z półkwaśnymi lub półkwaśne z kwaśnymi. Słodkie i kwaśne owoce nie powinny być spożywane jednocześnie. Wyjątkiem są melony i arbuzy, których nie powinniśmy łączyć z czymkolwiek. Najlepiej jeść je niezależnie od innych produktów.

  • Łącz tłuszcz ze skrobią.

Oczywiście z umiarem. Tłuszcz jest niezbędny do przyswajania witamin D, E i K oraz do produkcji hormonów, ale nie można z nim przesadzać. Nadmierne spożywanie tłuszczu szybko doprowadzi do przybrania na wadze i pogorszenia samopoczucia. Do potraw dodawaj głównie zdrowe tłuszcze, czyli kwasy omega 3. Znajdziesz je w rybach i nasionach chia.

  • Zielone i niskoskrobiowe warzywa możesz dodawać do każdego posiłku.

Warzywo ma tym niższy odczyn pH, im jest ciemniejsze. Zielone warzywa skutecznie obniżają kwasowość posiłku, dlatego jedz ich jak najwięcej. Najlepiej surowe. Nie oszczędzaj zwłaszcza na szpinaku i jarmużu bogatych w wiele mikroskładników.

  • W trawieniu tłuszczów pomagają kwaśne i tylko kwaśne owoce. Słodkie owoce prowadzą do odwrotnego skutku.

Popularne błędy w łączeniu składników na co dzień

Niekorzystny wpływ na nasze zdrowie ma nie tylko niewłaściwe łączenie wybranych grup pokarmowych, ale również pojedynczych składników, które jemy codziennie.

Nie należy łączyć ze sobą:

  • źródeł witaminy C z ogórkami. Ogórek zawiera askrobinazę, która niszczy witaminę C w innych produktach. Aby posiłek był wartościowy, nie dodawaj do niego świeżego ogórka lub jedz go bez dodatku innych warzyw.
  • pomidora z białym serem. Pomidor reaguje z wapniem, który zawarty jest w produktach nabiałowych i prowadzi do tworzenia się nierozkładalnych kryształków, które odkładają się w stawach.
  • grzybów z alkoholem. Grzyby są bardzo ciężkostrawne, dlatego nie powinno się ich spożywać później niż dobę przed spożywaniem alkoholu i wcześniej niż dobę po jego spożyciu.
  • herbatę z cytryną. Wynika to z obecności glinu w liściach herbaty, który dzięki sokom z cytryny staje się przyswajalny. Nadmiar glinu jest dla organizmu toksyczny. Aby zminimalizować niekorzystne skutki picia herbaty z cytryną, dodawaj ją dopiero po wyjęciu torebki z naparu.
  • ryb z roślinami krzyżowymi (kapustowymi). Jod, którego jest w rybach pod dostatkiem, nie zostanie przyswojony przez organizm w towarzystwie roślin krzyżowych.

 

Chcesz dowiedzieć się więcej o diecie rozdzielnej i odżywianiu? Sprawdź naszą bazę wykwalifikowanych dietetyków i trenerów personalnych. Nasi specjaliści pomogą Ci w odchudzaniu i skomponowaniu smacznej i zdrowej diety. 

Karolina Szweda 4 30 sierpnia 2016  5719

Dodaj komentarz

  • Marek
    28 października 2016
    Zdrowe i świadome odżywianie to trudna sztuka. Ciężko zapamiętać te wszystkie zasady, co należy jeść osobno, jakie produkty warto łączyć... Nie byłbym w stanie tego wszystkiego zapamietać, dlatego korzystam z usług dietetyka.
  • Amadeusz190
    29 września 2016
    Odżywiam się zdrowo, ale dopiero teraz wiem jakich produktów nie wolno łączyć. Aż mi wstyd, że nie wiedziałem tego wcześniej.
  • 1 września 2016
    Artykuł pomoże uporządkować żywienie. Stosowanie takiej diety może pomóc w zgubieniu zbędnych centymetrów :) Może nie zastąpi to prywatnego dietetyka
  • kamil23
    1 września 2016
    W końcu przejrzysty artykuł na temat zdrowego odżywiania. Próbuję zmienić swoją dietę już od jakiegoś czasu, więc zacząłem jeść warzywa i owoce w większych ilościach. Niestety, wszystkie informacje w internecie się wykluczają i nie można zaufać większości portali. Tu, mam wszystko w jednym miejscu, uporządkowane i !logiczne. Liczę na więcej takich artykułów!

Artykuły z kategorii: Zdrowie i Odżywianie

dieta-metaboliczna-czyli-zywienie-bazujace-na-przemianie-materii

Dieta metaboliczna, czyli żywienie bazujące na przemianie materii

Dieta metaboliczna cieszy się rosnącą popularnością głównie w zachodniej Europie, co ma związek ze spektakularnymi efektami, do jakich jest ona w stanie doprowadzić. Dlaczego jest ona aż takim fenomenem i na czym dokładnie polega?

dieta-od-dietetyka-od-kuchni-na-co-zwrocic-uwage-w-kontakcie-ze-specjalista

Dieta od dietetyka od kuchni. Na co zwrócić uwagę w kontakcie ze specjalistą?

Łatwy dostęp do wiedzy i certyfikaty wydawane od ręki to spore ryzyko. Coraz trudniej o dobrego specjalistę, a jeśli już go znajdziesz, nie wiesz tak naprawdę, czego się spodziewać. Jak powinna wyglądać współpraca ze specem od żywienia i czy dieta od dietetyka naprostować twoje złe nawyki żywieniowe?

dieta-1000-kalorii-dla-kogo-po-co-i-na-czym-polega

Dieta 1000 kalorii - dla kogo, po co i na czym polega

Dieta 1000 kalorii to dosyć rygorystyczny sposób żywienia mający na celu szybkie zrzucenie zbędnych kilogramów. Czym dokładnie cechuje się taka dieta i z myślą o kim została ona stworzona?

przyprawy-w-diecie-czym-przyprawiac-potrawy-w-konkretnych-dietach

Przyprawy w diecie - czym przyprawiać potrawy w konkretnych dietach?

Przyprawy to obowiązkowy element każdego dania, bez którego staje się ono mdłe i niesmaczne. Niektórych z nich nie powinno się jednak stosować w przypadku konkretnych problemów zdrowotnych. W jaki sposób przyprawiać potrawy zgodnie z zasadami danej diety?

buraki-rodzaje-wlasciwosci-zdrowotne-i-przepisy

Buraki - rodzaje, właściwości zdrowotne i przepisy

Buraki stanowią jedno z popularniejszych warzyw, które z powodzeniem możemy uprawiać w przydomowym ogródku. Są one bogatym źródłem wielu wartości odżywczych, dzięki czemu zaleca się je w różnych dietach. Sprawdź, czym skutkuje regularne spożywanie tych purpurowych warzyw i jak można je przyrządzić.

szparagi-wlasciwosci-odzywcze-i-zastosowanie

Szparagi - właściwości odżywcze i zastosowanie

Szparagi to mało popularne warzywo pełne wielu wartości odżywczych wpływających pozytywnie na ludzki organizm. Jakie potrawy można wykonać z jego udziałem i czym jeszcze charakteryzują się szparagi?

jedz-truskawki-wartosci-zdrowotne-i-wlasciwosci-odzywcze

Jedz truskawki! Wartości zdrowotne i właściwości odżywcze

Truskawki to element bardzo wielu słodkich potraw oraz wyjątkowo popularne owoce w sezonie letnim. Jakie wartości odżywcze mają truskawki i w jaki sposób wpływają na Twoje zdrowie?

redukcyjna-kolacja-kulturysty-przepisy-aktualizacja-2020

Redukcyjna kolacja kulturysty – przepisy | AKTUALIZACJA 2020

Redukcja w kulturystyce jest procesem, który prowadzi do pozbycia się tkanki tłuszczowej z organizmu, a dzięki temu – uwidoczniają się mięśnie. Poznaj przepisy na kolacje, które są doskonałym źródłem energii podczas diety redukcyjnej. Przewiń artykuł, żeby zobaczyć aktualizację.

piwo-po-treningu-wskazane-czy-nie-aktualizacja-2020

Piwo po treningu - wskazane czy nie? | AKTUALIZACJA 2020

Przyjrzyjmy się popularnemu ostatnimi czasy mitowi: Piwo jest dobre po treningu. Według tego mitu spożycie jednego piwa (500 ml) po treningu przyśpiesza regenerację, dostarcza wartości odżywczych i minerałów, przeciwdziała zakwasom, a nawet nawadnia organizm. Jak jest naprawdę?

jak-odzywiac-sie-w-sposob-zdrowy

Jak odżywiać się w sposób zdrowy?

Zdrowe odżywianie w ostatnim czasie cieszy się ogromna popularnością. Sprawdź, jak samodzielnie przygotowywać poszczególne posiłki w sposób zbilansowany.

dieta-metaboliczna-czyli-zywienie-bazujace-na-przemianie-materii

Dieta metaboliczna, czyli żywienie bazujące na przemianie materii

Dieta metaboliczna cieszy się rosnącą popularnością głównie w zachodniej Europie, co ma związek ze spektakularnymi efektami, do jakich jest ona w stanie doprowadzić. Dlaczego jest ona aż takim fenomenem i na czym dokładnie polega?

dieta-od-dietetyka-od-kuchni-na-co-zwrocic-uwage-w-kontakcie-ze-specjalista

Dieta od dietetyka od kuchni. Na co zwrócić uwagę w kontakcie ze specjalistą?

Łatwy dostęp do wiedzy i certyfikaty wydawane od ręki to spore ryzyko. Coraz trudniej o dobrego specjalistę, a jeśli już go znajdziesz, nie wiesz tak naprawdę, czego się spodziewać. Jak powinna wyglądać współpraca ze specem od żywienia i czy dieta od dietetyka naprostować twoje złe nawyki żywieniowe?

dieta-1000-kalorii-dla-kogo-po-co-i-na-czym-polega

Dieta 1000 kalorii - dla kogo, po co i na czym polega

Dieta 1000 kalorii to dosyć rygorystyczny sposób żywienia mający na celu szybkie zrzucenie zbędnych kilogramów. Czym dokładnie cechuje się taka dieta i z myślą o kim została ona stworzona?

przyprawy-w-diecie-czym-przyprawiac-potrawy-w-konkretnych-dietach

Przyprawy w diecie - czym przyprawiać potrawy w konkretnych dietach?

Przyprawy to obowiązkowy element każdego dania, bez którego staje się ono mdłe i niesmaczne. Niektórych z nich nie powinno się jednak stosować w przypadku konkretnych problemów zdrowotnych. W jaki sposób przyprawiać potrawy zgodnie z zasadami danej diety?

buraki-rodzaje-wlasciwosci-zdrowotne-i-przepisy

Buraki - rodzaje, właściwości zdrowotne i przepisy

Buraki stanowią jedno z popularniejszych warzyw, które z powodzeniem możemy uprawiać w przydomowym ogródku. Są one bogatym źródłem wielu wartości odżywczych, dzięki czemu zaleca się je w różnych dietach. Sprawdź, czym skutkuje regularne spożywanie tych purpurowych warzyw i jak można je przyrządzić.

szparagi-wlasciwosci-odzywcze-i-zastosowanie

Szparagi - właściwości odżywcze i zastosowanie

Szparagi to mało popularne warzywo pełne wielu wartości odżywczych wpływających pozytywnie na ludzki organizm. Jakie potrawy można wykonać z jego udziałem i czym jeszcze charakteryzują się szparagi?

jedz-truskawki-wartosci-zdrowotne-i-wlasciwosci-odzywcze

Jedz truskawki! Wartości zdrowotne i właściwości odżywcze

Truskawki to element bardzo wielu słodkich potraw oraz wyjątkowo popularne owoce w sezonie letnim. Jakie wartości odżywcze mają truskawki i w jaki sposób wpływają na Twoje zdrowie?

redukcyjna-kolacja-kulturysty-przepisy-aktualizacja-2020

Redukcyjna kolacja kulturysty – przepisy | AKTUALIZACJA 2020

Redukcja w kulturystyce jest procesem, który prowadzi do pozbycia się tkanki tłuszczowej z organizmu, a dzięki temu – uwidoczniają się mięśnie. Poznaj przepisy na kolacje, które są doskonałym źródłem energii podczas diety redukcyjnej. Przewiń artykuł, żeby zobaczyć aktualizację.

piwo-po-treningu-wskazane-czy-nie-aktualizacja-2020

Piwo po treningu - wskazane czy nie? | AKTUALIZACJA 2020

Przyjrzyjmy się popularnemu ostatnimi czasy mitowi: Piwo jest dobre po treningu. Według tego mitu spożycie jednego piwa (500 ml) po treningu przyśpiesza regenerację, dostarcza wartości odżywczych i minerałów, przeciwdziała zakwasom, a nawet nawadnia organizm. Jak jest naprawdę?

jak-odzywiac-sie-w-sposob-zdrowy

Jak odżywiać się w sposób zdrowy?

Zdrowe odżywianie w ostatnim czasie cieszy się ogromna popularnością. Sprawdź, jak samodzielnie przygotowywać poszczególne posiłki w sposób zbilansowany.