Łączenie pokarmów - dieta rozdzielna wspomagająca trawienie

Łączenie pokarmów - dieta rozdzielna wspomagająca trawienie

W obecnych czasach wiele osób cierpi na dolegliwości związane z układem pokarmowym. Nawet jedząc świeże i teoretycznie zdrowe produkty - źle zestawione mogą zaszkodzić. Co zrobić, aby wspomóc trawienie? Co jeść aby czuć się dobrze po posiłku? W tym artykule znajdziesz wszystko o zdrowym łączeniu pokarmów.

Popularne dolegliwości związane z trawieniem

Jedzenie zdrowych i świeżych produktów spożywczych to nie wszystko. Możesz odzywiać się zdrowo, ale źle łącząc produkty i tak będziesz mieć problemy żołądkowe. Zdarza ci się, że po posiłku jesteś ospały i marzysz o drzemce? Nawet jeśli będziesz jadł tylko świeże produkty ekologiczne, ustąpienie dolegliwości nie jest oczywiste. Problemem często okazuje się błędne łączenie pokarmów, a nie ich jakość. Oto jak komponować posiłki, aby dawały energię i zapobiegały nieprzyjemnym dolegliwościom żołądkowym jak bóle brzucha lub gazy i wzdęcia. Odpowiednio łącząc pokarmy unikniesz wielu infekcji i zrzucisz zbędne kilogramy. 

Natura przewodu pokarmowego człowieka

Człowiek prehistoryczny nie miał dużego wyboru, jeśli chodzi o kompozycję posiłków. Jadł to co akurat znalazł. Zazwyczaj były to proste posiłki złożone z warzyw i nasion. Zdecydowanie rzadziej jadano to co się upolowało. Na takich założeniach opiera się dieta rozdzielna.

Mieszanie produktów spożywczych - Dieta rozdzielna

Wyjątkiem jest sytuacja kiedy w jednym posiłku zmieszane są produkty które do siebie pasują. Jakie więc produkty spożywcze pasują do siebie. Dieta rozdzielna wskazuje na te same typy jedzenia. Czyli, aby nie mieć problemów z trawieniem należy w ramach jednego posiłku jeść np. tylko owoce, lub tylko białka.  Dopiero po zakończeniu posiłku można bezpiecznie sięgnąć do innej grupy produktów np. cukrów lub tłuszczy. Poniżej znajdziecie wszystkie podstawowe grupy produktów spożywczych oraz zasady, wg których dieta rozdzielna zaleca komponować swoje posiłki. 

Podział grup produktów: tabela

grupy produktów spożywczych jedzenia

BIAŁKA

 

SKROBIA

TŁUSZCZE

ZIELONE

WARZYWA LIŚCIASTE

WARZYWA NIESKROBIOWE

WARZYWA

WYSOKO-SKROBIOWE

OWOCE

produkty odzwierzęce (ryby, jaja, mięso, nabiał)

 

rośliny strączkowe (fasola, groch, soczewica, kiełki)

 

orzechy i nasiona

zboża i produkty pochodne

 

ziemniaki

 

kiełki zbóż

 

ryż

tłuszcze odzwierzęce (smalec, słonina)

 

oleje roślinne

 

tłuste warzywa (awokado)

szpinak,

sałata,

kapusta,

pietruszka,

kiełki

 

 

brokuł,

kalafior,

ogórek,

cebula,

groszek,

por,

czosnek,

bakłażan,

papryka

ziemniak,

kukurydza,

burak,

marchew,

dynia

Słodkie (banany, daktyle, figi, owoce suszone)

 

Półkwaśne (jabłka, jagody, morele, brzoskwinie, śliwki, wiśnie, nektarynki)

 

kwaśne (cytryny, pomarańcze, grejpfruty, ananasy, porzeczki,  truskawki)

Rodzaje trawienia

Organizm człowieka z pokarmem może radzić sobie na dwa sposoby. Może wykorzystywać naturalne trawienie enzymatyczne lub o wiele mniej korzystne dla naszego samopoczucia trawienie bakteryjne.

  • Trawienie enzymatyczne to naturalny sposób organizmu na trawienie pożywienia. Występuje ono wtedy, gdy konsumujemy odpowiednio skomponowane posiłki. Wówczas do procesu trawienia angażuje się jeden wybrany enzym, dzięki czemu nie tracimy energii na trawienie. Trawienie enzymatyczne jest wydajne i pozwala organizmowi czerpać wszystkie korzyści z wartościowego posiłku. Jakie enzymy trawią poszczególne grupy produktów? Otóż sok trzustkowy (wydzielny w ilości ok 1 litra dziennie) zawiera enzymy trawiące węglowodany, białka i tłuszcze. 
  • Trawienie bakteryjne pojawia się, gdy nieodpowiednio skomponujemy posiłek. Złe połączenie grup pokarmowych powoduje, że organizm nie wie jaki enzym wyprodukować. W takim momencie do działania przechodzą bakterie. To właśnie bakterie powodują nieprzyjemne dolegliwości związane z gazami i wzdęciami, ponieważ zaburzają naturalną kwasowość organizmu. Wynika to z wydzielania przez bakterie substancji szkodliwych, które muszą zostać w jakiś sposób wydalone. Energia zużyta na trawienie bakteryjne mogłaby zostać spożytkowana na wykonywanie codziennych czynności, dlatego warto odpowiednio łączyć pokarmy i przykładać wagę do komponowania posiłków.

Trawienie białka - trudny proces

Dodatkowo na podstawie ostatnich badań udowodniono, że układ pokarmowy człowieka nie jest dobrze przystosowany do trawienia mięsa. Proces trawienia mięsa i generalnie produktów białkowych jest bardzo złożony i wieloetapowy. Brak jakiegokolwiek enzymu trawiennego prowadzi do zaburzenia procesu trawienia i dolegliwości żołądkowych. Brak enzymu może być spowodowany przez uszkodzenie układu trawiennego lub defekt genetyczny zaburzający syntezę enzymów. Z natury ludzkiego żołądka wynika, że najlepiej przyswaja on nieprzetworzone pokarmy. Nasze żołądki najlepiej przyswajają jak najprostsze posiłki. Wtedy nawet osoby z wrażliwymi żołądkami mogą cieszyć się zdrowiem i brakiem problemów z trawieniem. Najlepiej więc, aby posiłek składał się z tylko jednego, dwóch produktów. Im więcej mieszania składników z różnych grup, tym gorzej.

Zasady łączenia pokarmów i komponowania posiłków

Zobacz uniwersalne zasady łączenia jedzenia, by skomponować maksymalnie zdrowy posiłek.

  • Skrobię i białka jedz osobno.

Łączenie tych grup pokarmowych prowadzi do zdecydowanego spowolnienia trawienia i nieprzyjemnych dolegliwości. Zupełne rozdzielenie skrobi i białka może być trudne. Do mięsa lub innego białka staraj się dodawać zielone lub niskoskrobiowe warzywa zamiast ziemniaków i makaronów. Spożycie warzyw dodatkowo obniży pH krwi, czyli poprawi nam samopoczucie. Warzywa można łączyć z dowolnym pokarmem, dlatego są uniwersalnym dodatkiem zarówno do posiłków białkowych jak i skrobiowych.

  • Zawsze zaczynaj od białka.

Jeśli nie potrafisz żyć bez domowych obiadków, białko jedz na samym początku. Żołądek trawi je wolno, dlatego potrzebuje sporo czasu na dokończenie całego procesu. Jedząc domowy obiad, zacznij od kotleta, a ziemniaki zostaw na koniec.

  • Białka i tłuszcze jedz osobno.

Tłuszcze wymagają sporego zaangażowania soków trawiennych, które w pierwszej kolejności powinny być przeznaczone do trawienia białka. Z tego powodu najgorszym rozwiązaniem jest spożywanie tłustego, smażonego mięsa. Lepszym rozwiązaniem jest pieczenie lub gotowanie mięsa tak, aby było jak najmniej tłuste.

  • Owoce jedz na pusty żołądek.

Są głównym źródłem cukrów prostych, które trawimy zaraz po włożeniu ich do ust. Z tego wynika, że owoce potrafią znacznie spowolnić proces trawienny, który odbywa się w żołądku po zjedzonym posiłku, a nawet fermentować. Dlatego najlepiej jeść owoce na pusty żołądek i to z samego rana.

  • Owoce łącz w dwóch kombinacjach.

Owoce słodkie jedz z półkwaśnymi lub półkwaśne z kwaśnymi. Słodkie i kwaśne owoce nie powinny być spożywane jednocześnie. Wyjątkiem są melony i arbuzy, których nie powinniśmy łączyć z czymkolwiek. Najlepiej jeść je niezależnie od innych produktów.

  • Łącz tłuszcz ze skrobią.

Oczywiście z umiarem. Tłuszcz jest niezbędny do przyswajania witamin D, E i K oraz do produkcji hormonów, ale nie można z nim przesadzać. Nadmierne spożywanie tłuszczu szybko doprowadzi do przybrania na wadze i pogorszenia samopoczucia. Do potraw dodawaj głównie zdrowe tłuszcze, czyli kwasy omega 3. Znajdziesz je w rybach i nasionach chia.

  • Zielone i niskoskrobiowe warzywa możesz dodawać do każdego posiłku.

Warzywo ma tym niższy odczyn pH, im jest ciemniejsze. Zielone warzywa skutecznie obniżają kwasowość posiłku, dlatego jedz ich jak najwięcej. Najlepiej surowe. Nie oszczędzaj zwłaszcza na szpinaku i jarmużu bogatych w wiele mikroskładników.

  • W trawieniu tłuszczów pomagają kwaśne i tylko kwaśne owoce. Słodkie owoce prowadzą do odwrotnego skutku.

Popularne błędy w łączeniu składników na co dzień

Niekorzystny wpływ na nasze zdrowie ma nie tylko niewłaściwe łączenie wybranych grup pokarmowych, ale również pojedynczych składników, które jemy codziennie.

Nie należy łączyć ze sobą:

  • źródeł witaminy C z ogórkami. Ogórek zawiera askrobinazę, która niszczy witaminę C w innych produktach. Aby posiłek był wartościowy, nie dodawaj do niego świeżego ogórka lub jedz go bez dodatku innych warzyw.
  • pomidora z białym serem. Pomidor reaguje z wapniem, który zawarty jest w produktach nabiałowych i prowadzi do tworzenia się nierozkładalnych kryształków, które odkładają się w stawach.
  • grzybów z alkoholem. Grzyby są bardzo ciężkostrawne, dlatego nie powinno się ich spożywać później niż dobę przed spożywaniem alkoholu i wcześniej niż dobę po jego spożyciu.
  • herbatę z cytryną. Wynika to z obecności glinu w liściach herbaty, który dzięki sokom z cytryny staje się przyswajalny. Nadmiar glinu jest dla organizmu toksyczny. Aby zminimalizować niekorzystne skutki picia herbaty z cytryną, dodawaj ją dopiero po wyjęciu torebki z naparu.
  • ryb z roślinami krzyżowymi (kapustowymi). Jod, którego jest w rybach pod dostatkiem, nie zostanie przyswojony przez organizm w towarzystwie roślin krzyżowych.

 

Chcesz dowiedzieć się więcej o diecie rozdzielnej i odżywianiu? Sprawdź naszą bazę wykwalifikowanych dietetyków i trenerów personalnych. Nasi specjaliści pomogą Ci w odchudzaniu i skomponowaniu smacznej i zdrowej diety. 

Chcesz przeczytać cały artykuł?

Karolina Szweda 4 30 sierpnia 2016  6605

Dodaj komentarz

  • Marek
    28 października 2016
    Zdrowe i świadome odżywianie to trudna sztuka. Ciężko zapamiętać te wszystkie zasady, co należy jeść osobno, jakie produkty warto łączyć... Nie byłbym w stanie tego wszystkiego zapamietać, dlatego korzystam z usług dietetyka.
  • Amadeusz190
    29 września 2016
    Odżywiam się zdrowo, ale dopiero teraz wiem jakich produktów nie wolno łączyć. Aż mi wstyd, że nie wiedziałem tego wcześniej.
  • 1 września 2016
    Artykuł pomoże uporządkować żywienie. Stosowanie takiej diety może pomóc w zgubieniu zbędnych centymetrów :) Może nie zastąpi to prywatnego dietetyka
  • kamil23
    1 września 2016
    W końcu przejrzysty artykuł na temat zdrowego odżywiania. Próbuję zmienić swoją dietę już od jakiegoś czasu, więc zacząłem jeść warzywa i owoce w większych ilościach. Niestety, wszystkie informacje w internecie się wykluczają i nie można zaufać większości portali. Tu, mam wszystko w jednym miejscu, uporządkowane i !logiczne. Liczę na więcej takich artykułów!

Artykuły z kategorii: Zdrowie i Odżywianie

skad-bierze-sie-bialko-w-diecie-weganskiej

Skąd bierze się białko w diecie wegańskiej?

Dieta wegańska i wegetariańska stały się niezwykle popularne w ostatnich latach. Obie te diety całkowicie wykluczają z jadłospisu mięso. Wszystkie niezbędne składniki odżywcze dostarczane są z warzyw, ale nie tylko. Czy jest możliwe zapewnienie organizmowi odpowiedniego doboru wszystkich witamin, ale przede wszystkim białka?

wylecz-niedoczynnosc-tarczycy-dieta

Wylecz niedoczynność tarczycy dietą!

Niestety coraz więcej kobiet cierpi z powodu niedoczynności tarczycy. Schorzenie to staje się dość powszechne. Życie z tą chorobą przysparza wielu problemów i trudno ją wyleczyć. Jednak pamiętajmy, że jedząc prawidłowo i odpowiednio można wspomóc leczenie wielu dolegliwości. Przekonaj się sama i zacznij przyglądać się temu co jesz!

skuteczna-dieta-na-obnizenie-cholesterolu

Skuteczna dieta na obniżenie cholesterolu!

W dzisiejszych czasach otyłość powoli staje się chorobą cywilizacyjną. Bardzo często osoby z nadwagą i otyłością mają podwyższony cholesterol LDL. Ale nie tylko te osoby to grupa ryzyka. Co raz częściej zdarza się, że osoby młode i na pierwszy rzut oka zdrowa, również mają wysoki cholesterol. Od czego zależy jego zbyt wysoki poziom i jak go skutecznie obniżyć?

jedz-wszystko-na-co-masz-ochote-i-chudnij-jak-dziala-dieta-3d-chili

Jedz wszystko na co masz ochotę i chudnij! Jak działa dieta 3D chili?

Czy słyszeliście już o zbawiennym działaniu diety 3D chili? Jeżeli nie, to może warto się nią zainteresować? Fenomen diety 3D chili opiera się na stosowaniu przypraw. Jak to działa? Jakie przyprawy stosować? Czy szybko można schudnąć na tej diecie?

dieta-hashimoto-jak-podejsc-do-zywienia-w-tak-trudnym-przypadku

Dieta Hashimoto: jak podejść do żywienia w tak trudnym przypadku?

Stosowanie dietoterapii w jednostkach chorobowych to ważny krok w całym procesie. Choroby tarczycy to temat szczególnie trudny, a choroba Hashimoto jest co do zasady przypadkiem najtrudniejszym. Nie oznacza to jednak, że dieta w Hashimoto nie poprawi jakości naszego życia. Czym jest ta choroba, jak podejść do diety w takim przypadku i jakich efektów można się spodziewać?

zdrowe-zamienniki-dla-niezdrowych-przekasek-czyli-jak-przetrwac-redukcje

Zdrowe zamienniki dla niezdrowych przekąsek, czyli jak przetrwać redukcję?

Odchudzanie to dość trudny okres w całym procesie treningowym. Nie tylko brakuje nam energii, ale też coraz więcej jest pokus ciągnących nas w stronę podjadania. I nie ma w tym nic dziwnego - to naturalna reakcja organizmu! Podpowiadamy, jakie są zdrowe zamienniki dla niezdrowych przekąsek, aby bez wyrzutów sumienia móc skubnąć co i raz małe co nieco, gdy nikt nie patrzy.

bialko-na-mase-bialko-na-rzezbe-co-musisz-wiedziec-w-tym-temacie

Białko na masę, białko na rzeźbę: co musisz wiedzieć w tym temacie?

Choć wielu osobom kojarzy się głównie z koncentratem serwatki, białko to przede wszystkim budulec naszych mięśni i komórek. Źródła pozyskiwania białka to nie tylko odżywki sportowe, ale też produkty, które spożywamy na co dzień. Co ciekawe, nie każde źródła białka będą działać tak samo. Dlaczego?

naturalne-spalacze-tluszczu-gdzie-ich-szukac-i-ktore-sa-najlepsze

Naturalne spalacze tłuszczu - gdzie ich szukać i które są najlepsze?

To już znak naszych czasów - nie mamy czasu na aktywność fizyczną, dużo pracujemy i przez to nasza sylwetka nie wygląda najlepiej. Jeśli zależy ci na szybkich efektach odchudzania lub chcesz pozbyć się nadliczbowych kilogramów w sprytny sposób, włącz do swojej diety naturalne spalacze tłuszczu. Oto 5 grup produktów, po które warto sięgnąć!

pomysly-na-fit-kolacje-czyli-co-zjesc-by-utrzymac-piekna-i-zadbana-sylwetke

Pomysły na fit kolację, czyli co zjeść, by utrzymać piękną i zadbaną sylwetkę?

Trenujesz i nie wiesz, co jeść wieczorem? A może zastanawiasz się, jaki posiłek będzie najlepszy przed snem, jeśli zależy ci na szczupłej sylwetce? Z nami będzie ci łatwiej - sprawdź nasze pomysły na fit kolację i już teraz wybierz swój ulubiony. To idealnie skomponowane posiłki, które nie pozwolą ci pójść spać o pustym żołądku i jednocześnie nie dadzą wyrzutów sumienia. Zaczynamy?

dieta-wzmacniajaca-odpornosc-poznaj-jej-tajniki-i-zadbaj-o-zdrowie

Dieta wzmacniająca odporność: poznaj jej tajniki i zadbaj o zdrowie!

Witalność i wysoka odporność - to obecnie nasze najbardziej pożądane supermoce. Wbrew pozorom, aby utrzymać wysoki poziom zdrowia i wieść życie wysokiej jakości nie trzeba wprowadzać egzotycznych diet, w których stosowane produkty miałyby cudownie wpływać na nasze zdrowie. Sprawdź, jak wygląda dieta wzmacniająca odporność i jakie produkty powinny stanowić bazę żywieniową.

skad-bierze-sie-bialko-w-diecie-weganskiej

Skąd bierze się białko w diecie wegańskiej?

Dieta wegańska i wegetariańska stały się niezwykle popularne w ostatnich latach. Obie te diety całkowicie wykluczają z jadłospisu mięso. Wszystkie niezbędne składniki odżywcze dostarczane są z warzyw, ale nie tylko. Czy jest możliwe zapewnienie organizmowi odpowiedniego doboru wszystkich witamin, ale przede wszystkim białka?

wylecz-niedoczynnosc-tarczycy-dieta

Wylecz niedoczynność tarczycy dietą!

Niestety coraz więcej kobiet cierpi z powodu niedoczynności tarczycy. Schorzenie to staje się dość powszechne. Życie z tą chorobą przysparza wielu problemów i trudno ją wyleczyć. Jednak pamiętajmy, że jedząc prawidłowo i odpowiednio można wspomóc leczenie wielu dolegliwości. Przekonaj się sama i zacznij przyglądać się temu co jesz!

skuteczna-dieta-na-obnizenie-cholesterolu

Skuteczna dieta na obniżenie cholesterolu!

W dzisiejszych czasach otyłość powoli staje się chorobą cywilizacyjną. Bardzo często osoby z nadwagą i otyłością mają podwyższony cholesterol LDL. Ale nie tylko te osoby to grupa ryzyka. Co raz częściej zdarza się, że osoby młode i na pierwszy rzut oka zdrowa, również mają wysoki cholesterol. Od czego zależy jego zbyt wysoki poziom i jak go skutecznie obniżyć?

jedz-wszystko-na-co-masz-ochote-i-chudnij-jak-dziala-dieta-3d-chili

Jedz wszystko na co masz ochotę i chudnij! Jak działa dieta 3D chili?

Czy słyszeliście już o zbawiennym działaniu diety 3D chili? Jeżeli nie, to może warto się nią zainteresować? Fenomen diety 3D chili opiera się na stosowaniu przypraw. Jak to działa? Jakie przyprawy stosować? Czy szybko można schudnąć na tej diecie?

dieta-hashimoto-jak-podejsc-do-zywienia-w-tak-trudnym-przypadku

Dieta Hashimoto: jak podejść do żywienia w tak trudnym przypadku?

Stosowanie dietoterapii w jednostkach chorobowych to ważny krok w całym procesie. Choroby tarczycy to temat szczególnie trudny, a choroba Hashimoto jest co do zasady przypadkiem najtrudniejszym. Nie oznacza to jednak, że dieta w Hashimoto nie poprawi jakości naszego życia. Czym jest ta choroba, jak podejść do diety w takim przypadku i jakich efektów można się spodziewać?

zdrowe-zamienniki-dla-niezdrowych-przekasek-czyli-jak-przetrwac-redukcje

Zdrowe zamienniki dla niezdrowych przekąsek, czyli jak przetrwać redukcję?

Odchudzanie to dość trudny okres w całym procesie treningowym. Nie tylko brakuje nam energii, ale też coraz więcej jest pokus ciągnących nas w stronę podjadania. I nie ma w tym nic dziwnego - to naturalna reakcja organizmu! Podpowiadamy, jakie są zdrowe zamienniki dla niezdrowych przekąsek, aby bez wyrzutów sumienia móc skubnąć co i raz małe co nieco, gdy nikt nie patrzy.

bialko-na-mase-bialko-na-rzezbe-co-musisz-wiedziec-w-tym-temacie

Białko na masę, białko na rzeźbę: co musisz wiedzieć w tym temacie?

Choć wielu osobom kojarzy się głównie z koncentratem serwatki, białko to przede wszystkim budulec naszych mięśni i komórek. Źródła pozyskiwania białka to nie tylko odżywki sportowe, ale też produkty, które spożywamy na co dzień. Co ciekawe, nie każde źródła białka będą działać tak samo. Dlaczego?

naturalne-spalacze-tluszczu-gdzie-ich-szukac-i-ktore-sa-najlepsze

Naturalne spalacze tłuszczu - gdzie ich szukać i które są najlepsze?

To już znak naszych czasów - nie mamy czasu na aktywność fizyczną, dużo pracujemy i przez to nasza sylwetka nie wygląda najlepiej. Jeśli zależy ci na szybkich efektach odchudzania lub chcesz pozbyć się nadliczbowych kilogramów w sprytny sposób, włącz do swojej diety naturalne spalacze tłuszczu. Oto 5 grup produktów, po które warto sięgnąć!

pomysly-na-fit-kolacje-czyli-co-zjesc-by-utrzymac-piekna-i-zadbana-sylwetke

Pomysły na fit kolację, czyli co zjeść, by utrzymać piękną i zadbaną sylwetkę?

Trenujesz i nie wiesz, co jeść wieczorem? A może zastanawiasz się, jaki posiłek będzie najlepszy przed snem, jeśli zależy ci na szczupłej sylwetce? Z nami będzie ci łatwiej - sprawdź nasze pomysły na fit kolację i już teraz wybierz swój ulubiony. To idealnie skomponowane posiłki, które nie pozwolą ci pójść spać o pustym żołądku i jednocześnie nie dadzą wyrzutów sumienia. Zaczynamy?

dieta-wzmacniajaca-odpornosc-poznaj-jej-tajniki-i-zadbaj-o-zdrowie

Dieta wzmacniająca odporność: poznaj jej tajniki i zadbaj o zdrowie!

Witalność i wysoka odporność - to obecnie nasze najbardziej pożądane supermoce. Wbrew pozorom, aby utrzymać wysoki poziom zdrowia i wieść życie wysokiej jakości nie trzeba wprowadzać egzotycznych diet, w których stosowane produkty miałyby cudownie wpływać na nasze zdrowie. Sprawdź, jak wygląda dieta wzmacniająca odporność i jakie produkty powinny stanowić bazę żywieniową.