Łączenie pokarmów - dieta rozdzielna wspomagająca trawienie

Łączenie pokarmów - dieta rozdzielna wspomagająca trawienie

W obecnych czasach wiele osób cierpi na dolegliwości związane z układem pokarmowym. Nawet jedząc świeże i teoretycznie zdrowe produkty - źle zestawione mogą zaszkodzić. Co zrobić, aby wspomóc trawienie? Co jeść aby czuć się dobrze po posiłku? W tym artykule znajdziesz wszystko o zdrowym łączeniu pokarmów.

Popularne dolegliwości związane z trawieniem

Jedzenie zdrowych i świeżych produktów spożywczych to nie wszystko. Możesz odzywiać się zdrowo, ale źle łącząc produkty i tak będziesz mieć problemy żołądkowe. Zdarza ci się, że po posiłku jesteś ospały i marzysz o drzemce? Nawet jeśli będziesz jadł tylko świeże produkty ekologiczne, ustąpienie dolegliwości nie jest oczywiste. Problemem często okazuje się błędne łączenie pokarmów, a nie ich jakość. Oto jak komponować posiłki, aby dawały energię i zapobiegały nieprzyjemnym dolegliwościom żołądkowym jak bóle brzucha lub gazy i wzdęcia. Odpowiednio łącząc pokarmy unikniesz wielu infekcji i zrzucisz zbędne kilogramy. 

Natura przewodu pokarmowego człowieka

Człowiek prehistoryczny nie miał dużego wyboru, jeśli chodzi o kompozycję posiłków. Jadł to co akurat znalazł. Zazwyczaj były to proste posiłki złożone z warzyw i nasion. Zdecydowanie rzadziej jadano to co się upolowało. Na takich założeniach opiera się dieta rozdzielna.

Mieszanie produktów spożywczych - Dieta rozdzielna

Wyjątkiem jest sytuacja kiedy w jednym posiłku zmieszane są produkty które do siebie pasują. Jakie więc produkty spożywcze pasują do siebie. Dieta rozdzielna wskazuje na te same typy jedzenia. Czyli, aby nie mieć problemów z trawieniem należy w ramach jednego posiłku jeść np. tylko owoce, lub tylko białka.  Dopiero po zakończeniu posiłku można bezpiecznie sięgnąć do innej grupy produktów np. cukrów lub tłuszczy. Poniżej znajdziecie wszystkie podstawowe grupy produktów spożywczych oraz zasady, wg których dieta rozdzielna zaleca komponować swoje posiłki. 

Podział grup produktów: tabela

grupy produktów spożywczych jedzenia

BIAŁKA

 

SKROBIA

TŁUSZCZE

ZIELONE

WARZYWA LIŚCIASTE

WARZYWA NIESKROBIOWE

WARZYWA

WYSOKO-SKROBIOWE

OWOCE

produkty odzwierzęce (ryby, jaja, mięso, nabiał)

 

rośliny strączkowe (fasola, groch, soczewica, kiełki)

 

orzechy i nasiona

zboża i produkty pochodne

 

ziemniaki

 

kiełki zbóż

 

ryż

tłuszcze odzwierzęce (smalec, słonina)

 

oleje roślinne

 

tłuste warzywa (awokado)

szpinak,

sałata,

kapusta,

pietruszka,

kiełki

 

 

brokuł,

kalafior,

ogórek,

cebula,

groszek,

por,

czosnek,

bakłażan,

papryka

ziemniak,

kukurydza,

burak,

marchew,

dynia

Słodkie (banany, daktyle, figi, owoce suszone)

 

Półkwaśne (jabłka, jagody, morele, brzoskwinie, śliwki, wiśnie, nektarynki)

 

kwaśne (cytryny, pomarańcze, grejpfruty, ananasy, porzeczki,  truskawki)

Rodzaje trawienia

Organizm człowieka z pokarmem może radzić sobie na dwa sposoby. Może wykorzystywać naturalne trawienie enzymatyczne lub o wiele mniej korzystne dla naszego samopoczucia trawienie bakteryjne.

  • Trawienie enzymatyczne to naturalny sposób organizmu na trawienie pożywienia. Występuje ono wtedy, gdy konsumujemy odpowiednio skomponowane posiłki. Wówczas do procesu trawienia angażuje się jeden wybrany enzym, dzięki czemu nie tracimy energii na trawienie. Trawienie enzymatyczne jest wydajne i pozwala organizmowi czerpać wszystkie korzyści z wartościowego posiłku. Jakie enzymy trawią poszczególne grupy produktów? Otóż sok trzustkowy (wydzielny w ilości ok 1 litra dziennie) zawiera enzymy trawiące węglowodany, białka i tłuszcze. 
  • Trawienie bakteryjne pojawia się, gdy nieodpowiednio skomponujemy posiłek. Złe połączenie grup pokarmowych powoduje, że organizm nie wie jaki enzym wyprodukować. W takim momencie do działania przechodzą bakterie. To właśnie bakterie powodują nieprzyjemne dolegliwości związane z gazami i wzdęciami, ponieważ zaburzają naturalną kwasowość organizmu. Wynika to z wydzielania przez bakterie substancji szkodliwych, które muszą zostać w jakiś sposób wydalone. Energia zużyta na trawienie bakteryjne mogłaby zostać spożytkowana na wykonywanie codziennych czynności, dlatego warto odpowiednio łączyć pokarmy i przykładać wagę do komponowania posiłków.

Trawienie białka - trudny proces

Dodatkowo na podstawie ostatnich badań udowodniono, że układ pokarmowy człowieka nie jest dobrze przystosowany do trawienia mięsa. Proces trawienia mięsa i generalnie produktów białkowych jest bardzo złożony i wieloetapowy. Brak jakiegokolwiek enzymu trawiennego prowadzi do zaburzenia procesu trawienia i dolegliwości żołądkowych. Brak enzymu może być spowodowany przez uszkodzenie układu trawiennego lub defekt genetyczny zaburzający syntezę enzymów. Z natury ludzkiego żołądka wynika, że najlepiej przyswaja on nieprzetworzone pokarmy. Nasze żołądki najlepiej przyswajają jak najprostsze posiłki. Wtedy nawet osoby z wrażliwymi żołądkami mogą cieszyć się zdrowiem i brakiem problemów z trawieniem. Najlepiej więc, aby posiłek składał się z tylko jednego, dwóch produktów. Im więcej mieszania składników z różnych grup, tym gorzej.

Zasady łączenia pokarmów i komponowania posiłków

Zobacz uniwersalne zasady łączenia jedzenia, by skomponować maksymalnie zdrowy posiłek.

  • Skrobię i białka jedz osobno.

Łączenie tych grup pokarmowych prowadzi do zdecydowanego spowolnienia trawienia i nieprzyjemnych dolegliwości. Zupełne rozdzielenie skrobi i białka może być trudne. Do mięsa lub innego białka staraj się dodawać zielone lub niskoskrobiowe warzywa zamiast ziemniaków i makaronów. Spożycie warzyw dodatkowo obniży pH krwi, czyli poprawi nam samopoczucie. Warzywa można łączyć z dowolnym pokarmem, dlatego są uniwersalnym dodatkiem zarówno do posiłków białkowych jak i skrobiowych.

  • Zawsze zaczynaj od białka.

Jeśli nie potrafisz żyć bez domowych obiadków, białko jedz na samym początku. Żołądek trawi je wolno, dlatego potrzebuje sporo czasu na dokończenie całego procesu. Jedząc domowy obiad, zacznij od kotleta, a ziemniaki zostaw na koniec.

  • Białka i tłuszcze jedz osobno.

Tłuszcze wymagają sporego zaangażowania soków trawiennych, które w pierwszej kolejności powinny być przeznaczone do trawienia białka. Z tego powodu najgorszym rozwiązaniem jest spożywanie tłustego, smażonego mięsa. Lepszym rozwiązaniem jest pieczenie lub gotowanie mięsa tak, aby było jak najmniej tłuste.

  • Owoce jedz na pusty żołądek.

Są głównym źródłem cukrów prostych, które trawimy zaraz po włożeniu ich do ust. Z tego wynika, że owoce potrafią znacznie spowolnić proces trawienny, który odbywa się w żołądku po zjedzonym posiłku, a nawet fermentować. Dlatego najlepiej jeść owoce na pusty żołądek i to z samego rana.

  • Owoce łącz w dwóch kombinacjach.

Owoce słodkie jedz z półkwaśnymi lub półkwaśne z kwaśnymi. Słodkie i kwaśne owoce nie powinny być spożywane jednocześnie. Wyjątkiem są melony i arbuzy, których nie powinniśmy łączyć z czymkolwiek. Najlepiej jeść je niezależnie od innych produktów.

  • Łącz tłuszcz ze skrobią.

Oczywiście z umiarem. Tłuszcz jest niezbędny do przyswajania witamin D, E i K oraz do produkcji hormonów, ale nie można z nim przesadzać. Nadmierne spożywanie tłuszczu szybko doprowadzi do przybrania na wadze i pogorszenia samopoczucia. Do potraw dodawaj głównie zdrowe tłuszcze, czyli kwasy omega 3. Znajdziesz je w rybach i nasionach chia.

  • Zielone i niskoskrobiowe warzywa możesz dodawać do każdego posiłku.

Warzywo ma tym niższy odczyn pH, im jest ciemniejsze. Zielone warzywa skutecznie obniżają kwasowość posiłku, dlatego jedz ich jak najwięcej. Najlepiej surowe. Nie oszczędzaj zwłaszcza na szpinaku i jarmużu bogatych w wiele mikroskładników.

  • W trawieniu tłuszczów pomagają kwaśne i tylko kwaśne owoce. Słodkie owoce prowadzą do odwrotnego skutku.

Popularne błędy w łączeniu składników na co dzień

Niekorzystny wpływ na nasze zdrowie ma nie tylko niewłaściwe łączenie wybranych grup pokarmowych, ale również pojedynczych składników, które jemy codziennie.

Nie należy łączyć ze sobą:

  • źródeł witaminy C z ogórkami. Ogórek zawiera askrobinazę, która niszczy witaminę C w innych produktach. Aby posiłek był wartościowy, nie dodawaj do niego świeżego ogórka lub jedz go bez dodatku innych warzyw.
  • pomidora z białym serem. Pomidor reaguje z wapniem, który zawarty jest w produktach nabiałowych i prowadzi do tworzenia się nierozkładalnych kryształków, które odkładają się w stawach.
  • grzybów z alkoholem. Grzyby są bardzo ciężkostrawne, dlatego nie powinno się ich spożywać później niż dobę przed spożywaniem alkoholu i wcześniej niż dobę po jego spożyciu.
  • herbatę z cytryną. Wynika to z obecności glinu w liściach herbaty, który dzięki sokom z cytryny staje się przyswajalny. Nadmiar glinu jest dla organizmu toksyczny. Aby zminimalizować niekorzystne skutki picia herbaty z cytryną, dodawaj ją dopiero po wyjęciu torebki z naparu.
  • ryb z roślinami krzyżowymi (kapustowymi). Jod, którego jest w rybach pod dostatkiem, nie zostanie przyswojony przez organizm w towarzystwie roślin krzyżowych.

 

Chcesz dowiedzieć się więcej o diecie rozdzielnej i odżywianiu? Sprawdź naszą bazę wykwalifikowanych dietetyków i trenerów personalnych. Nasi specjaliści pomogą Ci w odchudzaniu i skomponowaniu smacznej i zdrowej diety. 

Karolina Szweda 4 30 sierpnia 2016  5089

Dodaj komentarz

  • Marek
    28 października 2016
    Zdrowe i świadome odżywianie to trudna sztuka. Ciężko zapamiętać te wszystkie zasady, co należy jeść osobno, jakie produkty warto łączyć... Nie byłbym w stanie tego wszystkiego zapamietać, dlatego korzystam z usług dietetyka.
  • Amadeusz190
    29 września 2016
    Odżywiam się zdrowo, ale dopiero teraz wiem jakich produktów nie wolno łączyć. Aż mi wstyd, że nie wiedziałem tego wcześniej.
  • 1 września 2016
    Artykuł pomoże uporządkować żywienie. Stosowanie takiej diety może pomóc w zgubieniu zbędnych centymetrów :) Może nie zastąpi to prywatnego dietetyka
  • kamil23
    1 września 2016
    W końcu przejrzysty artykuł na temat zdrowego odżywiania. Próbuję zmienić swoją dietę już od jakiegoś czasu, więc zacząłem jeść warzywa i owoce w większych ilościach. Niestety, wszystkie informacje w internecie się wykluczają i nie można zaufać większości portali. Tu, mam wszystko w jednym miejscu, uporządkowane i !logiczne. Liczę na więcej takich artykułów!

Artykuły z kategorii: Zdrowie i odżywianie

zdrowe-zycie-piramida-zdrowego-zywienia-i-aktywnosci-fizycznej

Zdrowe życie - piramida zdrowego żywienia i aktywności fizycznej

Wiedza o wpływie diety na zdrowie człowieka podlega stałej ewolucji. Wiele osób stara się odżywiać zgodnie z zasadami piramidy zdrowego żywienia sporządzanej przez Instytut Żywności i Żywienia. Dowiedz się, jakie zasady przyjmowania posiłków są zgodne z piramidą zdrowego żywienia i aktywności fizycznej.

produkty-zawierajace-duzo-bialka

Produkty zawierające dużo białka!

Dużo białka możemy znaleźć w różnych produktach do suplementacji. Często w ich skład wchodzą także duże ilości węglowodanów. Dowiedz się, jakie produkty do suplementacji są wysokobiałkowe. Dlaczego białko jest tak ważne dla naszego organizmu?

zdrowie-to-wartosc-zasady-zdrowego-stylu-zycia

Zdrowie to wartość! Zasady zdrowego stylu życia

Zdrowie to najważniejsza wartość w życiu człowieka. Każda osoba powinna dbać o swój styl życia niezależnie od wieku. Stosowanie zasad zdrowego stylu życia w 50% odpowiada za stan organizmu. Jeśli chcesz zmienić swoje nawyki, to postaraj się żyć zgodnie z zasadami zdrowego stylu życia. Dowiedz się, jakimi zasadami należy się kierować i czego należy unikać.

dieta-ketogeniczna-szybkie-schudniecie

Dieta ketogeniczna | szybkie schudnięcie

Dieta ketogeniczna uważana była za jeden z najmodniejszych jadłospisów w 2018 roku. Wielu ludziom przyniosła zadowalające efekty, a niektórym wyrządziła wiele nieodwracalnych szkód w organizmie. Dowiedz się, czy dieta ketogeniczna jest dobra dla Ciebie! Poznaj zasady, przepisy i jadłospis w diecie ketogenicznej.

zapotrzebowanie-na-bialko-weglowodany-i-tluszcze-redukcja-i-budowanie-masy

Zapotrzebowanie na białko, węglowodany i tłuszcze | Redukcja i budowanie masy

Nasz organizm wysyła sygnały dotyczące zapotrzebowania na białko i inne składniki odżywcze. Białko stanowi główny materiał budulcowy w naszym organizmie. Musimy uzupełniać jego niedobór każdego dnia. Dowiedz się, jakie jest dziennie zapotrzebowanie na białko podczas diety redukcyjnej i budującej mase.

bole-kregoslupa-ledzwiowego-przyczyny-leczenie-cwiczenia

Bóle kręgosłupa lędźwiowego – przyczyny, leczenie, ćwiczenia

Każdy człowiek przynajmniej raz w życiu spotkał się z dolegliwością bólu kręgosłupa lędźwiowego. Jest to bardzo bolesne uczucie u osób dorosłych. Jest uporczywy do takiego stopnia, że może nawet przeszkadzać w codziennym funkcjonowaniu. Poznaj przyczyny i sposoby leczenia tej bardzo bolesnej dolegliwości.

zrelaksuj-sie-metody-radzenia-sobie-ze-stresem

Zrelaksuj się! Metody radzenia sobie ze stresem

Dziewiąta godzina w pracy, a Ty wciąż nie zwalniasz tempa? Zalegasz z terminami i niedobrze ci już na widok kawy? Wcale nie trzeba tak żyć! Zobacz, do czego prowadzi przewlekły stres, jak go zwalczyć i osiągnąć pełen relaks.

dobry-dietetyk-bialystok-opinie-jak-wybrac-dietetyka-w-bialymstoku

Dobry dietetyk Białystok opinie | Jak wybrać dietetyka w Białymstoku?

Tani dietetyk Białystok – czy to w ogóle możliwe? Sprawdziliśmy, jak znaleźć dobrego dietetyka w Białymstoku i nie wydać na niego milionów. Na co zwracać uwagę podczas wyboru dietetyka i poradni dietetycznej?

kalkulator-kalorii-hit-czy-kit

Kalkulator kalorii – hit czy kit?

Na rynku pojawiło się wiele aplikacji mobilnych związanych z fitnessem. Dzięki nim w łatwy sposób możesz monitorować swoje osiągnięcia sportowe. W tym artykule przyjrzymy się dostępnym wersjom kalkulatorów kalorii.

bio-i-eko-zywnosc-opanowala-polki-sklepowe

Bio i eko żywność opanowała półki sklepowe!

W Polsce coraz głośniej mówi się o zdrowym podejściu do życia. Wiedzą o tym także nieuczciwi producenci. Większość sklepowych półek oblegana jest produktami oznaczonymi hasłami „Zdrowa Żywność”. Po czym można rozpoznać prawdziwą zdrową żywność?

zdrowe-zycie-piramida-zdrowego-zywienia-i-aktywnosci-fizycznej

Zdrowe życie - piramida zdrowego żywienia i aktywności fizycznej

Wiedza o wpływie diety na zdrowie człowieka podlega stałej ewolucji. Wiele osób stara się odżywiać zgodnie z zasadami piramidy zdrowego żywienia sporządzanej przez Instytut Żywności i Żywienia. Dowiedz się, jakie zasady przyjmowania posiłków są zgodne z piramidą zdrowego żywienia i aktywności fizycznej.

produkty-zawierajace-duzo-bialka

Produkty zawierające dużo białka!

Dużo białka możemy znaleźć w różnych produktach do suplementacji. Często w ich skład wchodzą także duże ilości węglowodanów. Dowiedz się, jakie produkty do suplementacji są wysokobiałkowe. Dlaczego białko jest tak ważne dla naszego organizmu?

zdrowie-to-wartosc-zasady-zdrowego-stylu-zycia

Zdrowie to wartość! Zasady zdrowego stylu życia

Zdrowie to najważniejsza wartość w życiu człowieka. Każda osoba powinna dbać o swój styl życia niezależnie od wieku. Stosowanie zasad zdrowego stylu życia w 50% odpowiada za stan organizmu. Jeśli chcesz zmienić swoje nawyki, to postaraj się żyć zgodnie z zasadami zdrowego stylu życia. Dowiedz się, jakimi zasadami należy się kierować i czego należy unikać.

dieta-ketogeniczna-szybkie-schudniecie

Dieta ketogeniczna | szybkie schudnięcie

Dieta ketogeniczna uważana była za jeden z najmodniejszych jadłospisów w 2018 roku. Wielu ludziom przyniosła zadowalające efekty, a niektórym wyrządziła wiele nieodwracalnych szkód w organizmie. Dowiedz się, czy dieta ketogeniczna jest dobra dla Ciebie! Poznaj zasady, przepisy i jadłospis w diecie ketogenicznej.

zapotrzebowanie-na-bialko-weglowodany-i-tluszcze-redukcja-i-budowanie-masy

Zapotrzebowanie na białko, węglowodany i tłuszcze | Redukcja i budowanie masy

Nasz organizm wysyła sygnały dotyczące zapotrzebowania na białko i inne składniki odżywcze. Białko stanowi główny materiał budulcowy w naszym organizmie. Musimy uzupełniać jego niedobór każdego dnia. Dowiedz się, jakie jest dziennie zapotrzebowanie na białko podczas diety redukcyjnej i budującej mase.

bole-kregoslupa-ledzwiowego-przyczyny-leczenie-cwiczenia

Bóle kręgosłupa lędźwiowego – przyczyny, leczenie, ćwiczenia

Każdy człowiek przynajmniej raz w życiu spotkał się z dolegliwością bólu kręgosłupa lędźwiowego. Jest to bardzo bolesne uczucie u osób dorosłych. Jest uporczywy do takiego stopnia, że może nawet przeszkadzać w codziennym funkcjonowaniu. Poznaj przyczyny i sposoby leczenia tej bardzo bolesnej dolegliwości.

zrelaksuj-sie-metody-radzenia-sobie-ze-stresem

Zrelaksuj się! Metody radzenia sobie ze stresem

Dziewiąta godzina w pracy, a Ty wciąż nie zwalniasz tempa? Zalegasz z terminami i niedobrze ci już na widok kawy? Wcale nie trzeba tak żyć! Zobacz, do czego prowadzi przewlekły stres, jak go zwalczyć i osiągnąć pełen relaks.

dobry-dietetyk-bialystok-opinie-jak-wybrac-dietetyka-w-bialymstoku

Dobry dietetyk Białystok opinie | Jak wybrać dietetyka w Białymstoku?

Tani dietetyk Białystok – czy to w ogóle możliwe? Sprawdziliśmy, jak znaleźć dobrego dietetyka w Białymstoku i nie wydać na niego milionów. Na co zwracać uwagę podczas wyboru dietetyka i poradni dietetycznej?

kalkulator-kalorii-hit-czy-kit

Kalkulator kalorii – hit czy kit?

Na rynku pojawiło się wiele aplikacji mobilnych związanych z fitnessem. Dzięki nim w łatwy sposób możesz monitorować swoje osiągnięcia sportowe. W tym artykule przyjrzymy się dostępnym wersjom kalkulatorów kalorii.

bio-i-eko-zywnosc-opanowala-polki-sklepowe

Bio i eko żywność opanowała półki sklepowe!

W Polsce coraz głośniej mówi się o zdrowym podejściu do życia. Wiedzą o tym także nieuczciwi producenci. Większość sklepowych półek oblegana jest produktami oznaczonymi hasłami „Zdrowa Żywność”. Po czym można rozpoznać prawdziwą zdrową żywność?