Łączenie pokarmów - dieta rozdzielna wspomagająca trawienie

Łączenie pokarmów - dieta rozdzielna wspomagająca trawienie

W obecnych czasach wiele osób cierpi na dolegliwości związane z układem pokarmowym. Nawet jedząc świeże i teoretycznie zdrowe produkty - źle zestawione mogą zaszkodzić. Co zrobić, aby wspomóc trawienie? Co jeść aby czuć się dobrze po posiłku? W tym artykule znajdziesz wszystko o zdrowym łączeniu pokarmów.

Popularne dolegliwości związane z trawieniem

Jedzenie zdrowych i świeżych produktów spożywczych to nie wszystko. Możesz odzywiać się zdrowo, ale źle łącząc produkty i tak będziesz mieć problemy żołądkowe. Zdarza ci się, że po posiłku jesteś ospały i marzysz o drzemce? Nawet jeśli będziesz jadł tylko świeże produkty ekologiczne, ustąpienie dolegliwości nie jest oczywiste. Problemem często okazuje się błędne łączenie pokarmów, a nie ich jakość. Oto jak komponować posiłki, aby dawały energię i zapobiegały nieprzyjemnym dolegliwościom żołądkowym jak bóle brzucha lub gazy i wzdęcia. Odpowiednio łącząc pokarmy unikniesz wielu infekcji i zrzucisz zbędne kilogramy. 

Natura przewodu pokarmowego człowieka

Człowiek prehistoryczny nie miał dużego wyboru, jeśli chodzi o kompozycję posiłków. Jadł to co akurat znalazł. Zazwyczaj były to proste posiłki złożone z warzyw i nasion. Zdecydowanie rzadziej jadano to co się upolowało. Na takich założeniach opiera się dieta rozdzielna.

Mieszanie produktów spożywczych - Dieta rozdzielna

Wyjątkiem jest sytuacja kiedy w jednym posiłku zmieszane są produkty które do siebie pasują. Jakie więc produkty spożywcze pasują do siebie. Dieta rozdzielna wskazuje na te same typy jedzenia. Czyli, aby nie mieć problemów z trawieniem należy w ramach jednego posiłku jeść np. tylko owoce, lub tylko białka.  Dopiero po zakończeniu posiłku można bezpiecznie sięgnąć do innej grupy produktów np. cukrów lub tłuszczy. Poniżej znajdziecie wszystkie podstawowe grupy produktów spożywczych oraz zasady, wg których dieta rozdzielna zaleca komponować swoje posiłki. 

Podział grup produktów: tabela

grupy produktów spożywczych jedzenia

BIAŁKA

 

SKROBIA

TŁUSZCZE

ZIELONE

WARZYWA LIŚCIASTE

WARZYWA NIESKROBIOWE

WARZYWA

WYSOKO-SKROBIOWE

OWOCE

produkty odzwierzęce (ryby, jaja, mięso, nabiał)

 

rośliny strączkowe (fasola, groch, soczewica, kiełki)

 

orzechy i nasiona

zboża i produkty pochodne

 

ziemniaki

 

kiełki zbóż

 

ryż

tłuszcze odzwierzęce (smalec, słonina)

 

oleje roślinne

 

tłuste warzywa (awokado)

szpinak,

sałata,

kapusta,

pietruszka,

kiełki

 

 

brokuł,

kalafior,

ogórek,

cebula,

groszek,

por,

czosnek,

bakłażan,

papryka

ziemniak,

kukurydza,

burak,

marchew,

dynia

Słodkie (banany, daktyle, figi, owoce suszone)

 

Półkwaśne (jabłka, jagody, morele, brzoskwinie, śliwki, wiśnie, nektarynki)

 

kwaśne (cytryny, pomarańcze, grejpfruty, ananasy, porzeczki,  truskawki)

Rodzaje trawienia

Organizm człowieka z pokarmem może radzić sobie na dwa sposoby. Może wykorzystywać naturalne trawienie enzymatyczne lub o wiele mniej korzystne dla naszego samopoczucia trawienie bakteryjne.

  • Trawienie enzymatyczne to naturalny sposób organizmu na trawienie pożywienia. Występuje ono wtedy, gdy konsumujemy odpowiednio skomponowane posiłki. Wówczas do procesu trawienia angażuje się jeden wybrany enzym, dzięki czemu nie tracimy energii na trawienie. Trawienie enzymatyczne jest wydajne i pozwala organizmowi czerpać wszystkie korzyści z wartościowego posiłku. Jakie enzymy trawią poszczególne grupy produktów? Otóż sok trzustkowy (wydzielny w ilości ok 1 litra dziennie) zawiera enzymy trawiące węglowodany, białka i tłuszcze. 
  • Trawienie bakteryjne pojawia się, gdy nieodpowiednio skomponujemy posiłek. Złe połączenie grup pokarmowych powoduje, że organizm nie wie jaki enzym wyprodukować. W takim momencie do działania przechodzą bakterie. To właśnie bakterie powodują nieprzyjemne dolegliwości związane z gazami i wzdęciami, ponieważ zaburzają naturalną kwasowość organizmu. Wynika to z wydzielania przez bakterie substancji szkodliwych, które muszą zostać w jakiś sposób wydalone. Energia zużyta na trawienie bakteryjne mogłaby zostać spożytkowana na wykonywanie codziennych czynności, dlatego warto odpowiednio łączyć pokarmy i przykładać wagę do komponowania posiłków.

Trawienie białka - trudny proces

Dodatkowo na podstawie ostatnich badań udowodniono, że układ pokarmowy człowieka nie jest dobrze przystosowany do trawienia mięsa. Proces trawienia mięsa i generalnie produktów białkowych jest bardzo złożony i wieloetapowy. Brak jakiegokolwiek enzymu trawiennego prowadzi do zaburzenia procesu trawienia i dolegliwości żołądkowych. Brak enzymu może być spowodowany przez uszkodzenie układu trawiennego lub defekt genetyczny zaburzający syntezę enzymów. Z natury ludzkiego żołądka wynika, że najlepiej przyswaja on nieprzetworzone pokarmy. Nasze żołądki najlepiej przyswajają jak najprostsze posiłki. Wtedy nawet osoby z wrażliwymi żołądkami mogą cieszyć się zdrowiem i brakiem problemów z trawieniem. Najlepiej więc, aby posiłek składał się z tylko jednego, dwóch produktów. Im więcej mieszania składników z różnych grup, tym gorzej.

Zasady łączenia pokarmów i komponowania posiłków

Zobacz uniwersalne zasady łączenia jedzenia, by skomponować maksymalnie zdrowy posiłek.

  • Skrobię i białka jedz osobno.

Łączenie tych grup pokarmowych prowadzi do zdecydowanego spowolnienia trawienia i nieprzyjemnych dolegliwości. Zupełne rozdzielenie skrobi i białka może być trudne. Do mięsa lub innego białka staraj się dodawać zielone lub niskoskrobiowe warzywa zamiast ziemniaków i makaronów. Spożycie warzyw dodatkowo obniży pH krwi, czyli poprawi nam samopoczucie. Warzywa można łączyć z dowolnym pokarmem, dlatego są uniwersalnym dodatkiem zarówno do posiłków białkowych jak i skrobiowych.

  • Zawsze zaczynaj od białka.

Jeśli nie potrafisz żyć bez domowych obiadków, białko jedz na samym początku. Żołądek trawi je wolno, dlatego potrzebuje sporo czasu na dokończenie całego procesu. Jedząc domowy obiad, zacznij od kotleta, a ziemniaki zostaw na koniec.

  • Białka i tłuszcze jedz osobno.

Tłuszcze wymagają sporego zaangażowania soków trawiennych, które w pierwszej kolejności powinny być przeznaczone do trawienia białka. Z tego powodu najgorszym rozwiązaniem jest spożywanie tłustego, smażonego mięsa. Lepszym rozwiązaniem jest pieczenie lub gotowanie mięsa tak, aby było jak najmniej tłuste.

  • Owoce jedz na pusty żołądek.

Są głównym źródłem cukrów prostych, które trawimy zaraz po włożeniu ich do ust. Z tego wynika, że owoce potrafią znacznie spowolnić proces trawienny, który odbywa się w żołądku po zjedzonym posiłku, a nawet fermentować. Dlatego najlepiej jeść owoce na pusty żołądek i to z samego rana.

  • Owoce łącz w dwóch kombinacjach.

Owoce słodkie jedz z półkwaśnymi lub półkwaśne z kwaśnymi. Słodkie i kwaśne owoce nie powinny być spożywane jednocześnie. Wyjątkiem są melony i arbuzy, których nie powinniśmy łączyć z czymkolwiek. Najlepiej jeść je niezależnie od innych produktów.

  • Łącz tłuszcz ze skrobią.

Oczywiście z umiarem. Tłuszcz jest niezbędny do przyswajania witamin D, E i K oraz do produkcji hormonów, ale nie można z nim przesadzać. Nadmierne spożywanie tłuszczu szybko doprowadzi do przybrania na wadze i pogorszenia samopoczucia. Do potraw dodawaj głównie zdrowe tłuszcze, czyli kwasy omega 3. Znajdziesz je w rybach i nasionach chia.

  • Zielone i niskoskrobiowe warzywa możesz dodawać do każdego posiłku.

Warzywo ma tym niższy odczyn pH, im jest ciemniejsze. Zielone warzywa skutecznie obniżają kwasowość posiłku, dlatego jedz ich jak najwięcej. Najlepiej surowe. Nie oszczędzaj zwłaszcza na szpinaku i jarmużu bogatych w wiele mikroskładników.

  • W trawieniu tłuszczów pomagają kwaśne i tylko kwaśne owoce. Słodkie owoce prowadzą do odwrotnego skutku.

Popularne błędy w łączeniu składników na co dzień

Niekorzystny wpływ na nasze zdrowie ma nie tylko niewłaściwe łączenie wybranych grup pokarmowych, ale również pojedynczych składników, które jemy codziennie.

Nie należy łączyć ze sobą:

  • źródeł witaminy C z ogórkami. Ogórek zawiera askrobinazę, która niszczy witaminę C w innych produktach. Aby posiłek był wartościowy, nie dodawaj do niego świeżego ogórka lub jedz go bez dodatku innych warzyw.
  • pomidora z białym serem. Pomidor reaguje z wapniem, który zawarty jest w produktach nabiałowych i prowadzi do tworzenia się nierozkładalnych kryształków, które odkładają się w stawach.
  • grzybów z alkoholem. Grzyby są bardzo ciężkostrawne, dlatego nie powinno się ich spożywać później niż dobę przed spożywaniem alkoholu i wcześniej niż dobę po jego spożyciu.
  • herbatę z cytryną. Wynika to z obecności glinu w liściach herbaty, który dzięki sokom z cytryny staje się przyswajalny. Nadmiar glinu jest dla organizmu toksyczny. Aby zminimalizować niekorzystne skutki picia herbaty z cytryną, dodawaj ją dopiero po wyjęciu torebki z naparu.
  • ryb z roślinami krzyżowymi (kapustowymi). Jod, którego jest w rybach pod dostatkiem, nie zostanie przyswojony przez organizm w towarzystwie roślin krzyżowych.

 

Chcesz dowiedzieć się więcej o diecie rozdzielnej i odżywianiu? Sprawdź naszą bazę wykwalifikowanych dietetyków i trenerów personalnych. Nasi specjaliści pomogą Ci w odchudzaniu i skomponowaniu smacznej i zdrowej diety. 

Karolina Szweda 4 30 sierpnia 2016  5349

Dodaj komentarz

  • Marek
    28 października 2016
    Zdrowe i świadome odżywianie to trudna sztuka. Ciężko zapamiętać te wszystkie zasady, co należy jeść osobno, jakie produkty warto łączyć... Nie byłbym w stanie tego wszystkiego zapamietać, dlatego korzystam z usług dietetyka.
  • Amadeusz190
    29 września 2016
    Odżywiam się zdrowo, ale dopiero teraz wiem jakich produktów nie wolno łączyć. Aż mi wstyd, że nie wiedziałem tego wcześniej.
  • 1 września 2016
    Artykuł pomoże uporządkować żywienie. Stosowanie takiej diety może pomóc w zgubieniu zbędnych centymetrów :) Może nie zastąpi to prywatnego dietetyka
  • kamil23
    1 września 2016
    W końcu przejrzysty artykuł na temat zdrowego odżywiania. Próbuję zmienić swoją dietę już od jakiegoś czasu, więc zacząłem jeść warzywa i owoce w większych ilościach. Niestety, wszystkie informacje w internecie się wykluczają i nie można zaufać większości portali. Tu, mam wszystko w jednym miejscu, uporządkowane i !logiczne. Liczę na więcej takich artykułów!

Artykuły z kategorii: Zdrowie i Odżywianie

amerykanski-sen-na-talerzu-dieta-dubrow-w-roli-glownej

Amerykański sen na talerzu. Dieta Dubrow w roli głównej

Kult smukłej, wysportowanej sylwetki i wszechogarniające diety na redukcję tkanki tłuszczowej wciąż są na topie. Obok redukcyjnych diet paleo czy planu żywieniowego samuraja, równie słynna stała się dieta oczyszczająca dr Dąbrowskiej. Jedną z najnowszych form żywienia jest dieta Dubrow. Na czym polega?

miesny-full-wypas-na-diecie-karniwora-z-czym-to-sie-w-zasadzie-je

Mięsny full wypas na diecie Karniwora. Z czym to się w zasadzie je?

Im bardziej zaawansowany rozwój i im bardziej restrykcyjne wymagania stawiane przez lekarzy, tym bardziej restrykcyjna dieta nas czeka. Pośród diet niskowęglowodanowych uwagę zwraca odmiana planu żywienia składającego się niemal w stu procentach z mięsa. Czym jest dieta Karniwora i jakie produkty obejmuje jadłospis?

zycie-na-objetosciowce-zasady-i-efekty-diety-wolumetrycznej

Życie na objętościówce - zasady i efekty diety wolumetrycznej

Jeść więcej i nie tyć to chyba marzenie każdego wielbiciela lodówkowych pielgrzymek. Dobrym rozwiązaniem może być dieta wolumetryczna, według której dobieramy produkty pod względem ich kaloryczności i choć zjadamy większe ilości, tak naprawdę dostarczamy organizmowi mniej kalorii. Jak stosować dietę objętościową i czy to dobry pomysł na redukcję?

piramida-zdrowego-zywienia-bez-ograniczen-jak-to-jest-z-dieta-sirtuinowa

Piramida zdrowego żywienia bez ograniczeń - jak to jest z dietą sirtuinową?

Konwencjonalne podejście do odchudzania i zdrowego żywienia odchodzi powoli do lamusa. Na rynku usług wellness pojawiają się coraz nowsze sposoby regulowania masy ciała i dobrego samopoczucia. Do bardziej innowacyjnych odmian metod odchudzania należy dieta sirtuinowa. Czym jest i na czym polega?

jak-nie-przytyc-w-swieta-czyli-festiwal-kalorii-z-glowa

Jak nie przytyć w święta, czyli festiwal kalorii z głową

Święta za pasem, ze świętami przysmaki, z przysmakami rodzina biesiadująca przy wspólnym stole. Brzmi pięknie i bardzo znajomo, w końcu to czas najbardziej wyczekiwany przez każdego z nas! Ponieważ Boże Narodzenie to dla większości z nas istny festiwal kalorii, podpowiemy, jak jeść, by nie przytyć w te święta.

10-zasad-zdrowego-zywienia-czyli-jak-zyc-dlugo-i-szczesliwie

10 zasad zdrowego żywienia, czyli jak żyć długo i szczęśliwie

Wydawać by się mogło, że raz ustalone zasady żywienia będą zawsze aktualne. Okazuje się, że wraz z rozwojem świata zmieniają się potrzeby ludzi co do samego jedzenia, dlatego też piramida zdrowego żywienia i aktywności fizycznej co jakiś czas ewoluuje. Przedstawiamy najważniejsze zasady zbilansowanego odżywiania oparte o najnowsze wytyczne WHO.

poznaj-wszystkie-metody-radzenia-sobie-ze-stresem

Poznaj wszystkie metody radzenia sobie ze stresem

Stres, chcąc nie chcąc, jest ważnym i nieodłącznym aspektem naszego życia. Stresu doświadcza każdy człowiek, dlatego warto jest przybliżyć sobie ten temat i dowiedzieć się, czy istnieją jakiekolwiek metody radzenia sobie ze stresem?

dietetyczne-dania-z-cukinii-przepisy-na-fit-cukinie

Dietetyczne dania z cukinii – przepisy na fit cukinię

Cukinia jest jednym ze zdrowszych warzyw. Sprawdza się szczególnie u osób będących na diecie. Oto przepisy na proste i zdrowe dania z cukinii – idealne na zimowy obiad!

zycie-w-dobrej-formie-wyprobuj-trening-zdrowotny

Życie w dobrej formie: wypróbuj trening zdrowotny!

“Każdy może ćwiczyć. Wszyscy mogą ćwiczyć. Wiek nie odgrywa żadnej roli” - brzmi znajomo? Szeroko pojęty sport atakuje z każdej strony. Odpowiednia aktywność fizyczna, uprawiana przez całe życie, może mieć zbawienny wpływ na opóźnienie procesów starzenia się organizmu. Jednak trening zdrowotny to idealne rozwiązanie nie tylko dla osób starszych. W końcu wiek nie gra roli!

odchudzanie-bez-tajemnic-sprawdz-po-jakie-suplementy-siegnac

Odchudzanie bez tajemnic - sprawdź, po jakie suplementy sięgnąć!

Suplementy na odchudzanie wiodą prym popularności pośród wszystkich preparatów wspomagających dietę redukcyjną. Nie bez powodu sprzedawalność tej grupy odżywek jest na wysokim poziomie przez niemal cały rok. Jak zdrowo podejść do diety redukcyjnej? Po jakie suplementy sięgnąć w pierwszej kolejności? I czy naturalna suplementacja ma sens?

amerykanski-sen-na-talerzu-dieta-dubrow-w-roli-glownej

Amerykański sen na talerzu. Dieta Dubrow w roli głównej

Kult smukłej, wysportowanej sylwetki i wszechogarniające diety na redukcję tkanki tłuszczowej wciąż są na topie. Obok redukcyjnych diet paleo czy planu żywieniowego samuraja, równie słynna stała się dieta oczyszczająca dr Dąbrowskiej. Jedną z najnowszych form żywienia jest dieta Dubrow. Na czym polega?

miesny-full-wypas-na-diecie-karniwora-z-czym-to-sie-w-zasadzie-je

Mięsny full wypas na diecie Karniwora. Z czym to się w zasadzie je?

Im bardziej zaawansowany rozwój i im bardziej restrykcyjne wymagania stawiane przez lekarzy, tym bardziej restrykcyjna dieta nas czeka. Pośród diet niskowęglowodanowych uwagę zwraca odmiana planu żywienia składającego się niemal w stu procentach z mięsa. Czym jest dieta Karniwora i jakie produkty obejmuje jadłospis?

zycie-na-objetosciowce-zasady-i-efekty-diety-wolumetrycznej

Życie na objętościówce - zasady i efekty diety wolumetrycznej

Jeść więcej i nie tyć to chyba marzenie każdego wielbiciela lodówkowych pielgrzymek. Dobrym rozwiązaniem może być dieta wolumetryczna, według której dobieramy produkty pod względem ich kaloryczności i choć zjadamy większe ilości, tak naprawdę dostarczamy organizmowi mniej kalorii. Jak stosować dietę objętościową i czy to dobry pomysł na redukcję?

piramida-zdrowego-zywienia-bez-ograniczen-jak-to-jest-z-dieta-sirtuinowa

Piramida zdrowego żywienia bez ograniczeń - jak to jest z dietą sirtuinową?

Konwencjonalne podejście do odchudzania i zdrowego żywienia odchodzi powoli do lamusa. Na rynku usług wellness pojawiają się coraz nowsze sposoby regulowania masy ciała i dobrego samopoczucia. Do bardziej innowacyjnych odmian metod odchudzania należy dieta sirtuinowa. Czym jest i na czym polega?

jak-nie-przytyc-w-swieta-czyli-festiwal-kalorii-z-glowa

Jak nie przytyć w święta, czyli festiwal kalorii z głową

Święta za pasem, ze świętami przysmaki, z przysmakami rodzina biesiadująca przy wspólnym stole. Brzmi pięknie i bardzo znajomo, w końcu to czas najbardziej wyczekiwany przez każdego z nas! Ponieważ Boże Narodzenie to dla większości z nas istny festiwal kalorii, podpowiemy, jak jeść, by nie przytyć w te święta.

10-zasad-zdrowego-zywienia-czyli-jak-zyc-dlugo-i-szczesliwie

10 zasad zdrowego żywienia, czyli jak żyć długo i szczęśliwie

Wydawać by się mogło, że raz ustalone zasady żywienia będą zawsze aktualne. Okazuje się, że wraz z rozwojem świata zmieniają się potrzeby ludzi co do samego jedzenia, dlatego też piramida zdrowego żywienia i aktywności fizycznej co jakiś czas ewoluuje. Przedstawiamy najważniejsze zasady zbilansowanego odżywiania oparte o najnowsze wytyczne WHO.

poznaj-wszystkie-metody-radzenia-sobie-ze-stresem

Poznaj wszystkie metody radzenia sobie ze stresem

Stres, chcąc nie chcąc, jest ważnym i nieodłącznym aspektem naszego życia. Stresu doświadcza każdy człowiek, dlatego warto jest przybliżyć sobie ten temat i dowiedzieć się, czy istnieją jakiekolwiek metody radzenia sobie ze stresem?

dietetyczne-dania-z-cukinii-przepisy-na-fit-cukinie

Dietetyczne dania z cukinii – przepisy na fit cukinię

Cukinia jest jednym ze zdrowszych warzyw. Sprawdza się szczególnie u osób będących na diecie. Oto przepisy na proste i zdrowe dania z cukinii – idealne na zimowy obiad!

zycie-w-dobrej-formie-wyprobuj-trening-zdrowotny

Życie w dobrej formie: wypróbuj trening zdrowotny!

“Każdy może ćwiczyć. Wszyscy mogą ćwiczyć. Wiek nie odgrywa żadnej roli” - brzmi znajomo? Szeroko pojęty sport atakuje z każdej strony. Odpowiednia aktywność fizyczna, uprawiana przez całe życie, może mieć zbawienny wpływ na opóźnienie procesów starzenia się organizmu. Jednak trening zdrowotny to idealne rozwiązanie nie tylko dla osób starszych. W końcu wiek nie gra roli!

odchudzanie-bez-tajemnic-sprawdz-po-jakie-suplementy-siegnac

Odchudzanie bez tajemnic - sprawdź, po jakie suplementy sięgnąć!

Suplementy na odchudzanie wiodą prym popularności pośród wszystkich preparatów wspomagających dietę redukcyjną. Nie bez powodu sprzedawalność tej grupy odżywek jest na wysokim poziomie przez niemal cały rok. Jak zdrowo podejść do diety redukcyjnej? Po jakie suplementy sięgnąć w pierwszej kolejności? I czy naturalna suplementacja ma sens?