Łączenie pokarmów - dieta rozdzielna wspomagająca trawienie

Łączenie pokarmów - dieta rozdzielna wspomagająca trawienie

W obecnych czasach wiele osób cierpi na dolegliwości związane z układem pokarmowym. Nawet jedząc świeże i teoretycznie zdrowe produkty - źle zestawione mogą zaszkodzić. Co zrobić, aby wspomóc trawienie? Co jeść aby czuć się dobrze po posiłku? W tym artykule znajdziesz wszystko o zdrowym łączeniu pokarmów.

Popularne dolegliwości związane z trawieniem

Jedzenie zdrowych i świeżych produktów spożywczych to nie wszystko. Możesz odzywiać się zdrowo, ale źle łącząc produkty i tak będziesz mieć problemy żołądkowe. Zdarza ci się, że po posiłku jesteś ospały i marzysz o drzemce? Nawet jeśli będziesz jadł tylko świeże produkty ekologiczne, ustąpienie dolegliwości nie jest oczywiste. Problemem często okazuje się błędne łączenie pokarmów, a nie ich jakość. Oto jak komponować posiłki, aby dawały energię i zapobiegały nieprzyjemnym dolegliwościom żołądkowym jak bóle brzucha lub gazy i wzdęcia. Odpowiednio łącząc pokarmy unikniesz wielu infekcji i zrzucisz zbędne kilogramy. 

Natura przewodu pokarmowego człowieka

Człowiek prehistoryczny nie miał dużego wyboru, jeśli chodzi o kompozycję posiłków. Jadł to co akurat znalazł. Zazwyczaj były to proste posiłki złożone z warzyw i nasion. Zdecydowanie rzadziej jadano to co się upolowało. Na takich założeniach opiera się dieta rozdzielna.

Mieszanie produktów spożywczych - Dieta rozdzielna

Wyjątkiem jest sytuacja kiedy w jednym posiłku zmieszane są produkty które do siebie pasują. Jakie więc produkty spożywcze pasują do siebie. Dieta rozdzielna wskazuje na te same typy jedzenia. Czyli, aby nie mieć problemów z trawieniem należy w ramach jednego posiłku jeść np. tylko owoce, lub tylko białka.  Dopiero po zakończeniu posiłku można bezpiecznie sięgnąć do innej grupy produktów np. cukrów lub tłuszczy. Poniżej znajdziecie wszystkie podstawowe grupy produktów spożywczych oraz zasady, wg których dieta rozdzielna zaleca komponować swoje posiłki. 

Podział grup produktów: tabela

grupy produktów spożywczych jedzenia

BIAŁKA

 

SKROBIA

TŁUSZCZE

ZIELONE

WARZYWA LIŚCIASTE

WARZYWA NIESKROBIOWE

WARZYWA

WYSOKO-SKROBIOWE

OWOCE

produkty odzwierzęce (ryby, jaja, mięso, nabiał)

 

rośliny strączkowe (fasola, groch, soczewica, kiełki)

 

orzechy i nasiona

zboża i produkty pochodne

 

ziemniaki

 

kiełki zbóż

 

ryż

tłuszcze odzwierzęce (smalec, słonina)

 

oleje roślinne

 

tłuste warzywa (awokado)

szpinak,

sałata,

kapusta,

pietruszka,

kiełki

 

 

brokuł,

kalafior,

ogórek,

cebula,

groszek,

por,

czosnek,

bakłażan,

papryka

ziemniak,

kukurydza,

burak,

marchew,

dynia

Słodkie (banany, daktyle, figi, owoce suszone)

 

Półkwaśne (jabłka, jagody, morele, brzoskwinie, śliwki, wiśnie, nektarynki)

 

kwaśne (cytryny, pomarańcze, grejpfruty, ananasy, porzeczki,  truskawki)

Rodzaje trawienia

Organizm człowieka z pokarmem może radzić sobie na dwa sposoby. Może wykorzystywać naturalne trawienie enzymatyczne lub o wiele mniej korzystne dla naszego samopoczucia trawienie bakteryjne.

  • Trawienie enzymatyczne to naturalny sposób organizmu na trawienie pożywienia. Występuje ono wtedy, gdy konsumujemy odpowiednio skomponowane posiłki. Wówczas do procesu trawienia angażuje się jeden wybrany enzym, dzięki czemu nie tracimy energii na trawienie. Trawienie enzymatyczne jest wydajne i pozwala organizmowi czerpać wszystkie korzyści z wartościowego posiłku. Jakie enzymy trawią poszczególne grupy produktów? Otóż sok trzustkowy (wydzielny w ilości ok 1 litra dziennie) zawiera enzymy trawiące węglowodany, białka i tłuszcze. 
  • Trawienie bakteryjne pojawia się, gdy nieodpowiednio skomponujemy posiłek. Złe połączenie grup pokarmowych powoduje, że organizm nie wie jaki enzym wyprodukować. W takim momencie do działania przechodzą bakterie. To właśnie bakterie powodują nieprzyjemne dolegliwości związane z gazami i wzdęciami, ponieważ zaburzają naturalną kwasowość organizmu. Wynika to z wydzielania przez bakterie substancji szkodliwych, które muszą zostać w jakiś sposób wydalone. Energia zużyta na trawienie bakteryjne mogłaby zostać spożytkowana na wykonywanie codziennych czynności, dlatego warto odpowiednio łączyć pokarmy i przykładać wagę do komponowania posiłków.

Trawienie białka - trudny proces

Dodatkowo na podstawie ostatnich badań udowodniono, że układ pokarmowy człowieka nie jest dobrze przystosowany do trawienia mięsa. Proces trawienia mięsa i generalnie produktów białkowych jest bardzo złożony i wieloetapowy. Brak jakiegokolwiek enzymu trawiennego prowadzi do zaburzenia procesu trawienia i dolegliwości żołądkowych. Brak enzymu może być spowodowany przez uszkodzenie układu trawiennego lub defekt genetyczny zaburzający syntezę enzymów. Z natury ludzkiego żołądka wynika, że najlepiej przyswaja on nieprzetworzone pokarmy. Nasze żołądki najlepiej przyswajają jak najprostsze posiłki. Wtedy nawet osoby z wrażliwymi żołądkami mogą cieszyć się zdrowiem i brakiem problemów z trawieniem. Najlepiej więc, aby posiłek składał się z tylko jednego, dwóch produktów. Im więcej mieszania składników z różnych grup, tym gorzej.

Zasady łączenia pokarmów i komponowania posiłków

Zobacz uniwersalne zasady łączenia jedzenia, by skomponować maksymalnie zdrowy posiłek.

  • Skrobię i białka jedz osobno.

Łączenie tych grup pokarmowych prowadzi do zdecydowanego spowolnienia trawienia i nieprzyjemnych dolegliwości. Zupełne rozdzielenie skrobi i białka może być trudne. Do mięsa lub innego białka staraj się dodawać zielone lub niskoskrobiowe warzywa zamiast ziemniaków i makaronów. Spożycie warzyw dodatkowo obniży pH krwi, czyli poprawi nam samopoczucie. Warzywa można łączyć z dowolnym pokarmem, dlatego są uniwersalnym dodatkiem zarówno do posiłków białkowych jak i skrobiowych.

  • Zawsze zaczynaj od białka.

Jeśli nie potrafisz żyć bez domowych obiadków, białko jedz na samym początku. Żołądek trawi je wolno, dlatego potrzebuje sporo czasu na dokończenie całego procesu. Jedząc domowy obiad, zacznij od kotleta, a ziemniaki zostaw na koniec.

  • Białka i tłuszcze jedz osobno.

Tłuszcze wymagają sporego zaangażowania soków trawiennych, które w pierwszej kolejności powinny być przeznaczone do trawienia białka. Z tego powodu najgorszym rozwiązaniem jest spożywanie tłustego, smażonego mięsa. Lepszym rozwiązaniem jest pieczenie lub gotowanie mięsa tak, aby było jak najmniej tłuste.

  • Owoce jedz na pusty żołądek.

Są głównym źródłem cukrów prostych, które trawimy zaraz po włożeniu ich do ust. Z tego wynika, że owoce potrafią znacznie spowolnić proces trawienny, który odbywa się w żołądku po zjedzonym posiłku, a nawet fermentować. Dlatego najlepiej jeść owoce na pusty żołądek i to z samego rana.

  • Owoce łącz w dwóch kombinacjach.

Owoce słodkie jedz z półkwaśnymi lub półkwaśne z kwaśnymi. Słodkie i kwaśne owoce nie powinny być spożywane jednocześnie. Wyjątkiem są melony i arbuzy, których nie powinniśmy łączyć z czymkolwiek. Najlepiej jeść je niezależnie od innych produktów.

  • Łącz tłuszcz ze skrobią.

Oczywiście z umiarem. Tłuszcz jest niezbędny do przyswajania witamin D, E i K oraz do produkcji hormonów, ale nie można z nim przesadzać. Nadmierne spożywanie tłuszczu szybko doprowadzi do przybrania na wadze i pogorszenia samopoczucia. Do potraw dodawaj głównie zdrowe tłuszcze, czyli kwasy omega 3. Znajdziesz je w rybach i nasionach chia.

  • Zielone i niskoskrobiowe warzywa możesz dodawać do każdego posiłku.

Warzywo ma tym niższy odczyn pH, im jest ciemniejsze. Zielone warzywa skutecznie obniżają kwasowość posiłku, dlatego jedz ich jak najwięcej. Najlepiej surowe. Nie oszczędzaj zwłaszcza na szpinaku i jarmużu bogatych w wiele mikroskładników.

  • W trawieniu tłuszczów pomagają kwaśne i tylko kwaśne owoce. Słodkie owoce prowadzą do odwrotnego skutku.

Popularne błędy w łączeniu składników na co dzień

Niekorzystny wpływ na nasze zdrowie ma nie tylko niewłaściwe łączenie wybranych grup pokarmowych, ale również pojedynczych składników, które jemy codziennie.

Nie należy łączyć ze sobą:

  • źródeł witaminy C z ogórkami. Ogórek zawiera askrobinazę, która niszczy witaminę C w innych produktach. Aby posiłek był wartościowy, nie dodawaj do niego świeżego ogórka lub jedz go bez dodatku innych warzyw.
  • pomidora z białym serem. Pomidor reaguje z wapniem, który zawarty jest w produktach nabiałowych i prowadzi do tworzenia się nierozkładalnych kryształków, które odkładają się w stawach.
  • grzybów z alkoholem. Grzyby są bardzo ciężkostrawne, dlatego nie powinno się ich spożywać później niż dobę przed spożywaniem alkoholu i wcześniej niż dobę po jego spożyciu.
  • herbatę z cytryną. Wynika to z obecności glinu w liściach herbaty, który dzięki sokom z cytryny staje się przyswajalny. Nadmiar glinu jest dla organizmu toksyczny. Aby zminimalizować niekorzystne skutki picia herbaty z cytryną, dodawaj ją dopiero po wyjęciu torebki z naparu.
  • ryb z roślinami krzyżowymi (kapustowymi). Jod, którego jest w rybach pod dostatkiem, nie zostanie przyswojony przez organizm w towarzystwie roślin krzyżowych.

 

Chcesz dowiedzieć się więcej o diecie rozdzielnej i odżywianiu? Sprawdź naszą bazę wykwalifikowanych dietetyków i trenerów personalnych. Nasi specjaliści pomogą Ci w odchudzaniu i skomponowaniu smacznej i zdrowej diety. 

Karolina Szweda 4 30 sierpnia 2016  4844

Dodaj komentarz

  • Marek
    28 października 2016
    Zdrowe i świadome odżywianie to trudna sztuka. Ciężko zapamiętać te wszystkie zasady, co należy jeść osobno, jakie produkty warto łączyć... Nie byłbym w stanie tego wszystkiego zapamietać, dlatego korzystam z usług dietetyka.
  • Amadeusz190
    29 września 2016
    Odżywiam się zdrowo, ale dopiero teraz wiem jakich produktów nie wolno łączyć. Aż mi wstyd, że nie wiedziałem tego wcześniej.
  • 1 września 2016
    Artykuł pomoże uporządkować żywienie. Stosowanie takiej diety może pomóc w zgubieniu zbędnych centymetrów :) Może nie zastąpi to prywatnego dietetyka
  • kamil23
    1 września 2016
    W końcu przejrzysty artykuł na temat zdrowego odżywiania. Próbuję zmienić swoją dietę już od jakiegoś czasu, więc zacząłem jeść warzywa i owoce w większych ilościach. Niestety, wszystkie informacje w internecie się wykluczają i nie można zaufać większości portali. Tu, mam wszystko w jednym miejscu, uporządkowane i !logiczne. Liczę na więcej takich artykułów!

Artykuły z kategorii: Zdrowie i odżywianie

bio-i-eko-zywnosc-opanowala-polki-sklepowe

Bio i eko żywność opanowała półki sklepowe!

W Polsce coraz głośniej mówi się o zdrowym podejściu do życia. Wiedzą o tym także nieuczciwi producenci. Większość sklepowych półek oblegana jest produktami oznaczonymi hasłami „Zdrowa Żywność”. Po czym można rozpoznać prawdziwą zdrową żywność?

kakao-dobre-na-wszystko

Kakao - dobre na wszystko

Kakao ma liczne właściwości zdrowotne, które mają niesamowity wpływ na nasz organizm. Moc tych magicznych ziaren była już znana w starożytności. Sporządzony napój na bazie zmielonych nasion nosił nazwę napoju bogów.

sniadanie-z-innej-bajki

Śniadanie z innej bajki

Żyjemy w czasach, w których człowiek jest w ciągłym biegu. Niczym maratończycy w ekspresowym tempie wykonujemy wszystkie obowiązki. Wstajemy z samego rana i śpieszymy się do pracy. Zapominamy o zjedzeniu śniadania, przecież nie ma co się martwić: kupimy je na mieście – brzmi znajomo?

oczyszczanie-organizmu-lepsze-samopoczucie

Oczyszczanie organizmu = lepsze samopoczucie

Mało osób zdaje sobie sprawę, że nasze samopoczucie jest zależne od diety. Podobno jesteśmy tym, co jemy. Warto zadbać o swoje zdrowie i oczyścić swój organizm z toksyn. Poprawi to nie tylko pracę twojego organizmu, ale także samopoczucie.

zielona-yerba-mate-wlasciwosci-zdrowotne

Zielona yerba mate – właściwości zdrowotne

Cenne właściwości yerba mate odkryliśmy już jakiś czas temu. Yerba mate to bogactwo składników poprawiających koncentrację, skupienie czy detoksykujących organizm. Mniej popularna jest jednak yerba mate zielona. O jej właściwościach przeczytacie w dzisiejszym artykule!

dobry-dietetyk-gdansk-na-co-zwrocic-uwage-podczas-poszukiwan-w-trojmiescie

Dobry dietetyk Gdańsk – na co zwrócić uwagę podczas poszukiwań w Trójmieście?

W dzisiejszych czasach wielu z nas potrzebna jest pomoc specjalisty. I nie jest tu mowa jedynie o lekarzach – szukamy dietetyków, trenerów, fizjoterapeutów… Możemy podpowiedzieć, jak takie poszukiwania ułatwić. Oto wskazówki dla tych, którzy szukają dietetyka w Gdańsku!

zdrowie-w-sloiku-pasta-kokosowa-do-czego-sie-przyda

Zdrowie w słoiku | Pasta kokosowa do czego się przyda?

Olej kokosowy przebojem zdobył popularność. Jego wszechstronne zastosowanie pozwoliło na mocne osadzenie na rynku. Obecnie z kokosów wycisnęliśmy coś jeszcze. Wśród zdrowych produktów pojawiła się pasta kokosowa. Do czego się nam przyda i jakie jest zastosowanie pasty kokosowej?

dietetyczne-bounty-homemade

Dietetyczne bounty. Homemade!

Wiosną większość kobiet, a coraz częściej również i mężczyzn (tak trzymać!) zaczyna uważniej przyglądać się swojej diecie. Po zimowych szaleństwach kulinarnych i eksperymentach ze zbyt ciężkim i kalorycznym jedzeniem, zaczyna być oczywiste, że tak dalej być nie może.

zielony-mlody-jeczmien-zielona-bomba-witaminowa

Zielony młody jęczmień - zielona bomba witaminowa

Młody jęczmień stał się niejako gwiazdą, zdobywając coraz to większą popularność na rynku farmaceutycznym. Coraz częściej spotykamy rekomendacje znanych osobistości, specjalistów w danej branży, jak i lekarzy, którzy zauważają znaczący, pozytywny wpływ na nasz organizm.

jak-radzic-sobie-z-wiosenna-alergia-podczas-treningow-na-dworze

Jak radzić sobie z wiosenną alergią podczas treningów na dworze?

Piękna słoneczna pogoda za oknem aż kusi do rozpoczęcia treningów na zewnątrz. Wraz z wiosną jednak rozpoczyna się pylenie roślin, a w konsekwencji – wiosenna alergia. Sportowcy uczuleni na pyłki powinni szczególnie na siebie uważać w trakcie treningów na dworze. Zobacz, jak nie dać się skutkom alergii wziewnej i trenować w komfortowych warunkach!

bio-i-eko-zywnosc-opanowala-polki-sklepowe

Bio i eko żywność opanowała półki sklepowe!

W Polsce coraz głośniej mówi się o zdrowym podejściu do życia. Wiedzą o tym także nieuczciwi producenci. Większość sklepowych półek oblegana jest produktami oznaczonymi hasłami „Zdrowa Żywność”. Po czym można rozpoznać prawdziwą zdrową żywność?

kakao-dobre-na-wszystko

Kakao - dobre na wszystko

Kakao ma liczne właściwości zdrowotne, które mają niesamowity wpływ na nasz organizm. Moc tych magicznych ziaren była już znana w starożytności. Sporządzony napój na bazie zmielonych nasion nosił nazwę napoju bogów.

sniadanie-z-innej-bajki

Śniadanie z innej bajki

Żyjemy w czasach, w których człowiek jest w ciągłym biegu. Niczym maratończycy w ekspresowym tempie wykonujemy wszystkie obowiązki. Wstajemy z samego rana i śpieszymy się do pracy. Zapominamy o zjedzeniu śniadania, przecież nie ma co się martwić: kupimy je na mieście – brzmi znajomo?

oczyszczanie-organizmu-lepsze-samopoczucie

Oczyszczanie organizmu = lepsze samopoczucie

Mało osób zdaje sobie sprawę, że nasze samopoczucie jest zależne od diety. Podobno jesteśmy tym, co jemy. Warto zadbać o swoje zdrowie i oczyścić swój organizm z toksyn. Poprawi to nie tylko pracę twojego organizmu, ale także samopoczucie.

zielona-yerba-mate-wlasciwosci-zdrowotne

Zielona yerba mate – właściwości zdrowotne

Cenne właściwości yerba mate odkryliśmy już jakiś czas temu. Yerba mate to bogactwo składników poprawiających koncentrację, skupienie czy detoksykujących organizm. Mniej popularna jest jednak yerba mate zielona. O jej właściwościach przeczytacie w dzisiejszym artykule!

dobry-dietetyk-gdansk-na-co-zwrocic-uwage-podczas-poszukiwan-w-trojmiescie

Dobry dietetyk Gdańsk – na co zwrócić uwagę podczas poszukiwań w Trójmieście?

W dzisiejszych czasach wielu z nas potrzebna jest pomoc specjalisty. I nie jest tu mowa jedynie o lekarzach – szukamy dietetyków, trenerów, fizjoterapeutów… Możemy podpowiedzieć, jak takie poszukiwania ułatwić. Oto wskazówki dla tych, którzy szukają dietetyka w Gdańsku!

zdrowie-w-sloiku-pasta-kokosowa-do-czego-sie-przyda

Zdrowie w słoiku | Pasta kokosowa do czego się przyda?

Olej kokosowy przebojem zdobył popularność. Jego wszechstronne zastosowanie pozwoliło na mocne osadzenie na rynku. Obecnie z kokosów wycisnęliśmy coś jeszcze. Wśród zdrowych produktów pojawiła się pasta kokosowa. Do czego się nam przyda i jakie jest zastosowanie pasty kokosowej?

dietetyczne-bounty-homemade

Dietetyczne bounty. Homemade!

Wiosną większość kobiet, a coraz częściej również i mężczyzn (tak trzymać!) zaczyna uważniej przyglądać się swojej diecie. Po zimowych szaleństwach kulinarnych i eksperymentach ze zbyt ciężkim i kalorycznym jedzeniem, zaczyna być oczywiste, że tak dalej być nie może.

zielony-mlody-jeczmien-zielona-bomba-witaminowa

Zielony młody jęczmień - zielona bomba witaminowa

Młody jęczmień stał się niejako gwiazdą, zdobywając coraz to większą popularność na rynku farmaceutycznym. Coraz częściej spotykamy rekomendacje znanych osobistości, specjalistów w danej branży, jak i lekarzy, którzy zauważają znaczący, pozytywny wpływ na nasz organizm.

jak-radzic-sobie-z-wiosenna-alergia-podczas-treningow-na-dworze

Jak radzić sobie z wiosenną alergią podczas treningów na dworze?

Piękna słoneczna pogoda za oknem aż kusi do rozpoczęcia treningów na zewnątrz. Wraz z wiosną jednak rozpoczyna się pylenie roślin, a w konsekwencji – wiosenna alergia. Sportowcy uczuleni na pyłki powinni szczególnie na siebie uważać w trakcie treningów na dworze. Zobacz, jak nie dać się skutkom alergii wziewnej i trenować w komfortowych warunkach!