Kulturystyka witaminy i minerały – jakie suplementy do treningu?

Kulturystyka witaminy i minerały – jakie suplementy do treningu?

Uprawianie kulturystyki wiąże się z dużym wysiłkiem fizycznym. Spożywanie węglowodanów, białek i tłuszczy nie wystarczy do zbudowania doskonałej muskulatury. Do prawidłowego funkcjonowania komórek mięśniowych niezbędne są także witaminy. Zobacz, dlaczego kulturyści sięgają po suplementy witaminowe. Trening siłowy jakie witaminy stosować? W jakich produktach można znaleźć witaminy dla kulturystów?

Witaminy kulturystyka opinie | rola witamin

Witaminy stanowią jeden z niezbędnych do życia składników odżywczych. Organizm nie jest w stanie jednak ich samodzielne wytworzyć. Muszą być dostarczane wraz z pożywieniem. Witaminy można podzielić na te, które rozpuszczają się w tłuszczach i w wodzie. Odpowiadają one za wiele funkcji w organizmie. Należą do nich m.in. rozpoczynanie reakcji biochemicznych mających wpływ na wzrost i utrzymanie mięśni (hipertrofia). Witaminy oddziałują również na pracę metabolizmu, mają swój udział w syntezie energii i wzmocnieniu kości. Dostarczanie witamin do organizmu chroni także komórki przed rozpadem i normuje pracę nerwowo-mięśniową.

Witaminy mają swój udział w syntezie białka. Ten aspekt jest szczególnie istotny dla kulturystów. Większość witamin bowiem ma wpływ na tworzenie białka oraz wzrost mięśni. Braki witamin w organizmie mogą więc zahamować rozwój mięśni lub zatrzymać proces spalania tkanki tłuszczowej.

Witaminy kulturystyka – które są najważniejsze?
Kulturystyka witaminy i minerały

1. Jedną z ważniejszych witamin w kulturystyce jest witamina C. Odpowiada ona za wchłanianie białka z jedzenia. Ma również swój udział w syntezie białek w mięśniach. Dzięki witaminie C jest możliwy wzrost mięśni (stan anaboliczny). Jej dodatkowym działaniem jest wzmocnienie układu immunologicznego.

2. Na drugim miejscu warto wymienić witaminę B6. Jej głównym obszarem działania jest wspomaganie procesów rozrostu tkanek białkowych w mięśniach. Intensywne treningi kulturystyczne zwiększają zapotrzebowanie na witaminę B6.

3. Za pobudzenie metabolizmu węglowodanów odpowiada witamina B1. Ten proces ma duże znaczenie w kulturystyce. Niedobory witaminy B1 wpływają na zatrzymanie absorpcji węglowodanów w organizmie.

4. Trening kulturystyczny nie obędzie się bez skurczów mięśniowych. Te są możliwe jedynie przy obecności wapnia i fosforu. Witamina D natomiast wspomaga ich wchłanianie się w organizmie. Co więcej, braki tej witaminy wywołują zmniejszanie się wytrzymałości i siły kulturysty.

5. Za produkcję testosteronu, normowanie pracy mięśni i zmniejszanie zmęczenia odpowiada witamina E.

6. Składnikiem procesu metabolizmu białka oraz wytwarzania się aminokwasów jest witamina B12. Tym samym uczestniczy w budowie mięśni. Witamina B12 ma również wpływ na gospodarkę energetyczną w organizmie. Co więcej, pośrednio umożliwia prawidłowe funkcjonowanie mięśni. Ma bowiem wpływ na komórki nerwowe odpowiedzialne za ten proces.

7. W kulturystyce istotne jest budowanie mięśni. W tym celu przydaje się witamina A. Jest odpowiedzialna za tworzenie nowych komórek mięśniowych oraz regenerację potreningową.

Witaminy dla kulturysty – w jakich produktach je znajdziemy?
witaminy kulturystyka opinie

1. Witamina C

Źródła: szpinak, kalafior, czarna porzeczka, kiwi, brukselka, dzika róża

2. Witamina B6

Źródła: mięso, jaja, zboża, orzechy włoskie, banany, mleko, drób

3. Witamina B1

Źródła: pistacje, groszek, orzechy laskowe, kiełki pszenicy, kasza gryczana

4. Witamina D

Źródła: mleko, ryby, tran, mąka pełnoziarnista

5. Witamina E

Źródła: migdały, sałata, oliwa z oliwek, masło, kapusta, kiełki pszenicy

6. Witamina B12

Źródła: produkty pochodzenia zwierzęcego (m.in. jaja, ryby, produkty mleczne)

7. Witamina A

Źródła: marchewka, dynia, pomidory, natka pietruszki, żółty ser

Kulturystyka – niedobory witamin uzupełnić suplementami?

Osoby trenujące siłowo mają nawet półtora razy większe zapotrzebowanie na witaminy niż osoby nieuprawiające sportu. Dzieje się tak ze względu na przyspieszony metabolizm, który znacznie szybciej „wykorzystuje” dostarczone składniki odżywcze. Niedobory poszczególnych witamin nie są więc niczym dziwnym w przypadku kulturystów. Organizm bowiem nie zawsze otrzymuje wystarczającą ilość tych składników wraz z posiłkami. W tym celu kulturyści sięgają po suplementy witaminowe. Pozwalają one na uzupełnienie niedoborów. Tym samym – prawidłowe funkcjonowanie procesów w organizmie. Przed rozpoczęciem suplementacji warto jednak zgłosić się do trenera personalnego lub dietetyka. Ich wiedza pozwala na bezpieczne dobranie odpowiednich środków uzupełniających treningi.

admin 1 1 lutego 2019  < 1000

Dodaj komentarz

  • Aman
    15 kwietnia 2019
    Warto wspomnieć (szczególnie dla wegan i wegetarian), że witamina D może zostać wytworzona w naszym organizmie, jeśli wystawimy naszą skórę (co najmniej nogi i ręce) na ekspozycję światła słonecznego ,20-30 minut na dworze pokrywa całe dzienne zapotrzebowanie z lekką nawiązką. Inną interesującą informacją o której warto wspomnieć to wytwarzanie przez nasz mikrobiom jelitowy witamin z grupy B w tym witaminy B12, przy odpowiedniej podarzy błonnika pokarmowego (rozpuszczalnego i nierozpuszczalnego).Pozdrawiam

Artykuły z kategorii: Trening siłowy

plecy-jak-lotnisko-najlepsze-cwiczenia-na-silownie-na-mocne-i-szerokie-plecy

Plecy jak lotnisko - najlepsze ćwiczenia na siłownię na mocne i szerokie plecy

Grzbiet to strategiczna partia mięśniowa. Szerokie plecy kojarzą się z siłą, wzmacniają nasz kręgosłup i chronią go przed urazami, a razem z mięśniami brzucha skutecznie stabilizują całą naszą sylwetkę. Podpowiadamy, które ćwiczenia na plecy wybrać, by trening na siłowni przynosił oczekiwane efekty.

challenge-na-silna-klate-jak-zrobic-100-pompek-w-serii

Challenge na silną klatę - jak zrobić 100 pompek w serii?

Pompki to jedno z popularniejszych ćwiczeń siłowych. Są przedmiotem chłopięcych rywalizacji w szkolnych latach. Pompki to też solidna podstawa do rozbudowy muskularnej i silnej klatki piersiowej i barków oraz wzmocnienia mięśni tułowia. Tylko jak zrobić 100 pompek w serii i czy to w ogóle możliwe?

trening-silowy-twoj-plan-na-dobra-forme

Trening siłowy - twój plan na dobrą formę

Trening siłowy jest na tyle uniwersalny, że sprawdza się jako forma aktywności w wielu sportowych dyscyplinach. W zależności od zastosowanej metody i bieżącego celu treningowego może przynieść rozbudowę mięśni lub redukcję. Jak zorganizować trening siłowy i w jakiej formie go przeprowadzić?

ile-bialka-po-treningu-oblicz-sam-swoje-zapotrzebowanie

Ile białka po treningu? Oblicz sam swoje zapotrzebowanie!

Wielu sportowców zastanawia się, jaka ilość białka jest wskazana po konkretnym treningu. Ile dokładnie białka należy spożywać po aktywności fizycznej, aby zbudować mięśnie?

cardio-po-treningu-silowym-czy-warto

Cardio po treningu siłowym - czy warto?

Zdania na temat cardio po treningu siłowym są podzielone, jednak nie ulega wątpliwości, że jest on nieodzownym elementem całej sesji. Kiedy robić ćwiczenia cardio i w jakim celu?

zawod-trener-personalny

Zawód: Trener Personalny

Wiele młodych osób po zakończeniu edukacji zastanawia się nad wybraniem swojej przyszłej drogi kariery. Z wszystkich dostępnych zawodów jeden rozwija się w Polsce szczególnie dynamicznie. Jest to trener personalny.

typy-trenerow-personalnych

Typy trenerów personalnych

Nowy Rok to nowe postanowienia w życiu. Jednym z nich jest profesjonalny trening, dlatego od dziś na poważnie podchodzisz do tematu. Przekraczasz próg siłowni, aby spotkać się i poćwiczyć z trenerem personalnym. Poznaj typy trenerów, z którymi możesz mieć do czynienia!

dlaczego-oplaca-sie-cwiczyc-z-trenerem-personalnym

Dlaczego opłaca się ćwiczyć z trenerem personalnym

Każdy trenuje z innych powodów, jedni chcą schudnąć inni przeciwnie zbudować masę mięśniową. Jedni trenują, aby być lepszymi w określonym sporcie lub aktywności, inni po prostu chcą miło spędzić czas na ćwiczeniach i mieć więcej energii na co dzień. Jednak niezależnie od celów stojących za treningami warto jest się wspomóc doświadczeniem i wiedzą trenera. Dlaczego?

dobry-trener-a-zly-trener-personalny

Dobry trener, a zły trener personalny

Trener, trenerowi nierówny. Po czym można rozróżnić dobrego trenera osobistego z którym warto ćwiczyć, od takiego na którego tylko wydasz niepotrzebnie pieniądze? Zobaczcie wskazówki od ekspertów z LepszyTrener.pl po których rozpoznasz z jakim trenerem bądź instruktorem sportowym masz do czynienia.

10-rzeczy-ktorych-nie-mowisz-trenerowi

10 rzeczy których nie mówisz trenerowi

Jeżeli korzystasz z pomocy trenera personalnego warto jest zadbać o dobrą komunikację. Będąc otwartym i szczerym sprawisz, że Trener lepiej dopasuje treningi do Twoich potrzeb i oczekiwań. A Twoje ćwiczenia będą bezpieczniejsze i skuteczniejsze.

plecy-jak-lotnisko-najlepsze-cwiczenia-na-silownie-na-mocne-i-szerokie-plecy

Plecy jak lotnisko - najlepsze ćwiczenia na siłownię na mocne i szerokie plecy

Grzbiet to strategiczna partia mięśniowa. Szerokie plecy kojarzą się z siłą, wzmacniają nasz kręgosłup i chronią go przed urazami, a razem z mięśniami brzucha skutecznie stabilizują całą naszą sylwetkę. Podpowiadamy, które ćwiczenia na plecy wybrać, by trening na siłowni przynosił oczekiwane efekty.

challenge-na-silna-klate-jak-zrobic-100-pompek-w-serii

Challenge na silną klatę - jak zrobić 100 pompek w serii?

Pompki to jedno z popularniejszych ćwiczeń siłowych. Są przedmiotem chłopięcych rywalizacji w szkolnych latach. Pompki to też solidna podstawa do rozbudowy muskularnej i silnej klatki piersiowej i barków oraz wzmocnienia mięśni tułowia. Tylko jak zrobić 100 pompek w serii i czy to w ogóle możliwe?

trening-silowy-twoj-plan-na-dobra-forme

Trening siłowy - twój plan na dobrą formę

Trening siłowy jest na tyle uniwersalny, że sprawdza się jako forma aktywności w wielu sportowych dyscyplinach. W zależności od zastosowanej metody i bieżącego celu treningowego może przynieść rozbudowę mięśni lub redukcję. Jak zorganizować trening siłowy i w jakiej formie go przeprowadzić?

ile-bialka-po-treningu-oblicz-sam-swoje-zapotrzebowanie

Ile białka po treningu? Oblicz sam swoje zapotrzebowanie!

Wielu sportowców zastanawia się, jaka ilość białka jest wskazana po konkretnym treningu. Ile dokładnie białka należy spożywać po aktywności fizycznej, aby zbudować mięśnie?

cardio-po-treningu-silowym-czy-warto

Cardio po treningu siłowym - czy warto?

Zdania na temat cardio po treningu siłowym są podzielone, jednak nie ulega wątpliwości, że jest on nieodzownym elementem całej sesji. Kiedy robić ćwiczenia cardio i w jakim celu?

zawod-trener-personalny

Zawód: Trener Personalny

Wiele młodych osób po zakończeniu edukacji zastanawia się nad wybraniem swojej przyszłej drogi kariery. Z wszystkich dostępnych zawodów jeden rozwija się w Polsce szczególnie dynamicznie. Jest to trener personalny.

typy-trenerow-personalnych

Typy trenerów personalnych

Nowy Rok to nowe postanowienia w życiu. Jednym z nich jest profesjonalny trening, dlatego od dziś na poważnie podchodzisz do tematu. Przekraczasz próg siłowni, aby spotkać się i poćwiczyć z trenerem personalnym. Poznaj typy trenerów, z którymi możesz mieć do czynienia!

dlaczego-oplaca-sie-cwiczyc-z-trenerem-personalnym

Dlaczego opłaca się ćwiczyć z trenerem personalnym

Każdy trenuje z innych powodów, jedni chcą schudnąć inni przeciwnie zbudować masę mięśniową. Jedni trenują, aby być lepszymi w określonym sporcie lub aktywności, inni po prostu chcą miło spędzić czas na ćwiczeniach i mieć więcej energii na co dzień. Jednak niezależnie od celów stojących za treningami warto jest się wspomóc doświadczeniem i wiedzą trenera. Dlaczego?

dobry-trener-a-zly-trener-personalny

Dobry trener, a zły trener personalny

Trener, trenerowi nierówny. Po czym można rozróżnić dobrego trenera osobistego z którym warto ćwiczyć, od takiego na którego tylko wydasz niepotrzebnie pieniądze? Zobaczcie wskazówki od ekspertów z LepszyTrener.pl po których rozpoznasz z jakim trenerem bądź instruktorem sportowym masz do czynienia.

10-rzeczy-ktorych-nie-mowisz-trenerowi

10 rzeczy których nie mówisz trenerowi

Jeżeli korzystasz z pomocy trenera personalnego warto jest zadbać o dobrą komunikację. Będąc otwartym i szczerym sprawisz, że Trener lepiej dopasuje treningi do Twoich potrzeb i oczekiwań. A Twoje ćwiczenia będą bezpieczniejsze i skuteczniejsze.