Kulturystyka witaminy i minerały – jakie suplementy do treningu?

Kulturystyka witaminy i minerały – jakie suplementy do treningu?

Uprawianie kulturystyki wiąże się z dużym wysiłkiem fizycznym. Spożywanie węglowodanów, białek i tłuszczy nie wystarczy do zbudowania doskonałej muskulatury. Do prawidłowego funkcjonowania komórek mięśniowych niezbędne są także witaminy. Zobacz, dlaczego kulturyści sięgają po suplementy witaminowe. Trening siłowy jakie witaminy stosować? W jakich produktach można znaleźć witaminy dla kulturystów?

Witaminy kulturystyka opinie | rola witamin

Witaminy stanowią jeden z niezbędnych do życia składników odżywczych. Organizm nie jest w stanie jednak ich samodzielne wytworzyć. Muszą być dostarczane wraz z pożywieniem. Witaminy można podzielić na te, które rozpuszczają się w tłuszczach i w wodzie. Odpowiadają one za wiele funkcji w organizmie. Należą do nich m.in. rozpoczynanie reakcji biochemicznych mających wpływ na wzrost i utrzymanie mięśni (hipertrofia). Witaminy oddziałują również na pracę metabolizmu, mają swój udział w syntezie energii i wzmocnieniu kości. Dostarczanie witamin do organizmu chroni także komórki przed rozpadem i normuje pracę nerwowo-mięśniową.

Witaminy mają swój udział w syntezie białka. Ten aspekt jest szczególnie istotny dla kulturystów. Większość witamin bowiem ma wpływ na tworzenie białka oraz wzrost mięśni. Braki witamin w organizmie mogą więc zahamować rozwój mięśni lub zatrzymać proces spalania tkanki tłuszczowej.

Witaminy kulturystyka – które są najważniejsze?
Kulturystyka witaminy i minerały

1. Jedną z ważniejszych witamin w kulturystyce jest witamina C. Odpowiada ona za wchłanianie białka z jedzenia. Ma również swój udział w syntezie białek w mięśniach. Dzięki witaminie C jest możliwy wzrost mięśni (stan anaboliczny). Jej dodatkowym działaniem jest wzmocnienie układu immunologicznego.

2. Na drugim miejscu warto wymienić witaminę B6. Jej głównym obszarem działania jest wspomaganie procesów rozrostu tkanek białkowych w mięśniach. Intensywne treningi kulturystyczne zwiększają zapotrzebowanie na witaminę B6.

3. Za pobudzenie metabolizmu węglowodanów odpowiada witamina B1. Ten proces ma duże znaczenie w kulturystyce. Niedobory witaminy B1 wpływają na zatrzymanie absorpcji węglowodanów w organizmie.

4. Trening kulturystyczny nie obędzie się bez skurczów mięśniowych. Te są możliwe jedynie przy obecności wapnia i fosforu. Witamina D natomiast wspomaga ich wchłanianie się w organizmie. Co więcej, braki tej witaminy wywołują zmniejszanie się wytrzymałości i siły kulturysty.

5. Za produkcję testosteronu, normowanie pracy mięśni i zmniejszanie zmęczenia odpowiada witamina E.

6. Składnikiem procesu metabolizmu białka oraz wytwarzania się aminokwasów jest witamina B12. Tym samym uczestniczy w budowie mięśni. Witamina B12 ma również wpływ na gospodarkę energetyczną w organizmie. Co więcej, pośrednio umożliwia prawidłowe funkcjonowanie mięśni. Ma bowiem wpływ na komórki nerwowe odpowiedzialne za ten proces.

7. W kulturystyce istotne jest budowanie mięśni. W tym celu przydaje się witamina A. Jest odpowiedzialna za tworzenie nowych komórek mięśniowych oraz regenerację potreningową.

Witaminy dla kulturysty – w jakich produktach je znajdziemy?
witaminy kulturystyka opinie

1. Witamina C

Źródła: szpinak, kalafior, czarna porzeczka, kiwi, brukselka, dzika róża

2. Witamina B6

Źródła: mięso, jaja, zboża, orzechy włoskie, banany, mleko, drób

3. Witamina B1

Źródła: pistacje, groszek, orzechy laskowe, kiełki pszenicy, kasza gryczana

4. Witamina D

Źródła: mleko, ryby, tran, mąka pełnoziarnista

5. Witamina E

Źródła: migdały, sałata, oliwa z oliwek, masło, kapusta, kiełki pszenicy

6. Witamina B12

Źródła: produkty pochodzenia zwierzęcego (m.in. jaja, ryby, produkty mleczne)

7. Witamina A

Źródła: marchewka, dynia, pomidory, natka pietruszki, żółty ser

Kulturystyka – niedobory witamin uzupełnić suplementami?

Osoby trenujące siłowo mają nawet półtora razy większe zapotrzebowanie na witaminy niż osoby nieuprawiające sportu. Dzieje się tak ze względu na przyspieszony metabolizm, który znacznie szybciej „wykorzystuje” dostarczone składniki odżywcze. Niedobory poszczególnych witamin nie są więc niczym dziwnym w przypadku kulturystów. Organizm bowiem nie zawsze otrzymuje wystarczającą ilość tych składników wraz z posiłkami. W tym celu kulturyści sięgają po suplementy witaminowe. Pozwalają one na uzupełnienie niedoborów. Tym samym – prawidłowe funkcjonowanie procesów w organizmie. Przed rozpoczęciem suplementacji warto jednak zgłosić się do trenera personalnego lub dietetyka. Ich wiedza pozwala na bezpieczne dobranie odpowiednich środków uzupełniających treningi.

admin 1 1 lutego 2019  1102

Dodaj komentarz

  • Aman
    15 kwietnia 2019
    Warto wspomnieć (szczególnie dla wegan i wegetarian), że witamina D może zostać wytworzona w naszym organizmie, jeśli wystawimy naszą skórę (co najmniej nogi i ręce) na ekspozycję światła słonecznego ,20-30 minut na dworze pokrywa całe dzienne zapotrzebowanie z lekką nawiązką. Inną interesującą informacją o której warto wspomnieć to wytwarzanie przez nasz mikrobiom jelitowy witamin z grupy B w tym witaminy B12, przy odpowiedniej podarzy błonnika pokarmowego (rozpuszczalnego i nierozpuszczalnego).Pozdrawiam

Artykuły z kategorii: Trening Siłowy

krolewskie-cwiczenia-na-biceps-zobacz-jak-zwiekszyc-obwod-swoich-ramion

Królewskie ćwiczenia na biceps - zobacz, jak zwiększyć obwód swoich ramion!

Jeśli twój trening ramion nie przynosi pożądanych efektów, najpewniej robisz coś nie tak. Być może stosujesz niedostateczne obciążenia lub sięgasz po niewłaściwe ćwiczenia na biceps lub triceps. Podpowiadamy, jak zorganizować trening oraz jakie ćwiczenia na biceps dadzą najlepsze efekty. Sprawdź!

gainer-przed-treningiem-kiedy-warto-go-wypic-i-czy-to-dobry-pomysl

Gainer przed treningiem - kiedy warto go wypić i czy to dobry pomysł?

Produkty na masę mięśniową stosowane około treningowo to na pewno dobry patent w przypadku, gdy trudno zapewnić odpowiednią podaż kalorii. Gainer może stanowić zamiennik pełnowartościowego posiłku lub pewnej jego części, a przyjęty bezpośrednio po treningu może zahamować katabolizm. A gdyby tak wypić gainer przed treningiem? Zobacz, kiedy warto i czy to w ogóle ma sens!

squats-alternative-wyprobuj-przysiadow-z-hantlami-i-dopompuj-miesnie-nog

Squats alternative - wypróbuj przysiadów z hantlami i dopompuj mięśnie nóg!

Wydawać by się mogło, że na trening nóg składają się te same ćwiczenia i być może to jest powodem częstego pomijania tej partii mięśniowej w tygodniowym rozkładzie ćwiczeń. Okazuje się, że liczba ćwiczeń jest dosyć obszerna, a samych przysiadów jest ponad 10 kombinacji. Sprawdź przysiady z hantlami i zobacz, jak łatwo wycisnąć więcej z treningu!

szrugsy-z-hantlami-twoj-przepis-na-kaptury-jak-postronki

Szrugsy z hantlami - twój przepis na kaptury jak postronki!

Typowy trening domatora czy kilka ćwiczeń na maszynach to za mało. Imponującą muskulaturę i atletyczną sylwetkę można wykuć tylko przy kompleksowym treningu całego ciała z wykorzystaniem różnorodnych bodźców. Zobacz, jak wykonać szrugsy z hantlami i zbudować kaptury niewielkim kosztem.

kreatyna-na-redukcji-komu-sluzy-i-w-jaki-sposob-powinno-sie-ja-przyjmowac

Kreatyna na redukcji - komu służy i w jaki sposób powinno się ją przyjmować?

Kreatyna na redukcji to dosyć kontrowersyjny temat. Wiąże się on głównie z możliwością powodowania niekorzystnego zatrzymywania wody w organizmie przez ten suplement. Czy jest to prawda i w jaki sposób należy przyjmować kreatynę na redukcji?

zawod-trener-personalny

Zawód: Trener Personalny

Wiele młodych osób po zakończeniu edukacji zastanawia się nad wybraniem swojej przyszłej drogi kariery. Z wszystkich dostępnych zawodów jeden rozwija się w Polsce szczególnie dynamicznie. Jest to trener personalny.

typy-trenerow-personalnych

Typy trenerów personalnych

Nowy Rok to nowe postanowienia w życiu. Jednym z nich jest profesjonalny trening, dlatego od dziś na poważnie podchodzisz do tematu. Przekraczasz próg siłowni, aby spotkać się i poćwiczyć z trenerem personalnym. Poznaj typy trenerów, z którymi możesz mieć do czynienia!

dlaczego-oplaca-sie-cwiczyc-z-trenerem-personalnym

Dlaczego opłaca się ćwiczyć z trenerem personalnym

Każdy trenuje z innych powodów, jedni chcą schudnąć inni przeciwnie zbudować masę mięśniową. Jedni trenują, aby być lepszymi w określonym sporcie lub aktywności, inni po prostu chcą miło spędzić czas na ćwiczeniach i mieć więcej energii na co dzień. Jednak niezależnie od celów stojących za treningami warto jest się wspomóc doświadczeniem i wiedzą trenera. Dlaczego?

dobry-trener-a-zly-trener-personalny

Dobry trener, a zły trener personalny

Trener, trenerowi nierówny. Po czym można rozróżnić dobrego trenera osobistego z którym warto ćwiczyć, od takiego na którego tylko wydasz niepotrzebnie pieniądze? Zobaczcie wskazówki od ekspertów z LepszyTrener.pl po których rozpoznasz z jakim trenerem bądź instruktorem sportowym masz do czynienia.

10-rzeczy-ktorych-nie-mowisz-trenerowi

10 rzeczy których nie mówisz trenerowi

Jeżeli korzystasz z pomocy trenera personalnego warto jest zadbać o dobrą komunikację. Będąc otwartym i szczerym sprawisz, że Trener lepiej dopasuje treningi do Twoich potrzeb i oczekiwań. A Twoje ćwiczenia będą bezpieczniejsze i skuteczniejsze.

krolewskie-cwiczenia-na-biceps-zobacz-jak-zwiekszyc-obwod-swoich-ramion

Królewskie ćwiczenia na biceps - zobacz, jak zwiększyć obwód swoich ramion!

Jeśli twój trening ramion nie przynosi pożądanych efektów, najpewniej robisz coś nie tak. Być może stosujesz niedostateczne obciążenia lub sięgasz po niewłaściwe ćwiczenia na biceps lub triceps. Podpowiadamy, jak zorganizować trening oraz jakie ćwiczenia na biceps dadzą najlepsze efekty. Sprawdź!

gainer-przed-treningiem-kiedy-warto-go-wypic-i-czy-to-dobry-pomysl

Gainer przed treningiem - kiedy warto go wypić i czy to dobry pomysł?

Produkty na masę mięśniową stosowane około treningowo to na pewno dobry patent w przypadku, gdy trudno zapewnić odpowiednią podaż kalorii. Gainer może stanowić zamiennik pełnowartościowego posiłku lub pewnej jego części, a przyjęty bezpośrednio po treningu może zahamować katabolizm. A gdyby tak wypić gainer przed treningiem? Zobacz, kiedy warto i czy to w ogóle ma sens!

squats-alternative-wyprobuj-przysiadow-z-hantlami-i-dopompuj-miesnie-nog

Squats alternative - wypróbuj przysiadów z hantlami i dopompuj mięśnie nóg!

Wydawać by się mogło, że na trening nóg składają się te same ćwiczenia i być może to jest powodem częstego pomijania tej partii mięśniowej w tygodniowym rozkładzie ćwiczeń. Okazuje się, że liczba ćwiczeń jest dosyć obszerna, a samych przysiadów jest ponad 10 kombinacji. Sprawdź przysiady z hantlami i zobacz, jak łatwo wycisnąć więcej z treningu!

szrugsy-z-hantlami-twoj-przepis-na-kaptury-jak-postronki

Szrugsy z hantlami - twój przepis na kaptury jak postronki!

Typowy trening domatora czy kilka ćwiczeń na maszynach to za mało. Imponującą muskulaturę i atletyczną sylwetkę można wykuć tylko przy kompleksowym treningu całego ciała z wykorzystaniem różnorodnych bodźców. Zobacz, jak wykonać szrugsy z hantlami i zbudować kaptury niewielkim kosztem.

kreatyna-na-redukcji-komu-sluzy-i-w-jaki-sposob-powinno-sie-ja-przyjmowac

Kreatyna na redukcji - komu służy i w jaki sposób powinno się ją przyjmować?

Kreatyna na redukcji to dosyć kontrowersyjny temat. Wiąże się on głównie z możliwością powodowania niekorzystnego zatrzymywania wody w organizmie przez ten suplement. Czy jest to prawda i w jaki sposób należy przyjmować kreatynę na redukcji?

zawod-trener-personalny

Zawód: Trener Personalny

Wiele młodych osób po zakończeniu edukacji zastanawia się nad wybraniem swojej przyszłej drogi kariery. Z wszystkich dostępnych zawodów jeden rozwija się w Polsce szczególnie dynamicznie. Jest to trener personalny.

typy-trenerow-personalnych

Typy trenerów personalnych

Nowy Rok to nowe postanowienia w życiu. Jednym z nich jest profesjonalny trening, dlatego od dziś na poważnie podchodzisz do tematu. Przekraczasz próg siłowni, aby spotkać się i poćwiczyć z trenerem personalnym. Poznaj typy trenerów, z którymi możesz mieć do czynienia!

dlaczego-oplaca-sie-cwiczyc-z-trenerem-personalnym

Dlaczego opłaca się ćwiczyć z trenerem personalnym

Każdy trenuje z innych powodów, jedni chcą schudnąć inni przeciwnie zbudować masę mięśniową. Jedni trenują, aby być lepszymi w określonym sporcie lub aktywności, inni po prostu chcą miło spędzić czas na ćwiczeniach i mieć więcej energii na co dzień. Jednak niezależnie od celów stojących za treningami warto jest się wspomóc doświadczeniem i wiedzą trenera. Dlaczego?

dobry-trener-a-zly-trener-personalny

Dobry trener, a zły trener personalny

Trener, trenerowi nierówny. Po czym można rozróżnić dobrego trenera osobistego z którym warto ćwiczyć, od takiego na którego tylko wydasz niepotrzebnie pieniądze? Zobaczcie wskazówki od ekspertów z LepszyTrener.pl po których rozpoznasz z jakim trenerem bądź instruktorem sportowym masz do czynienia.

10-rzeczy-ktorych-nie-mowisz-trenerowi

10 rzeczy których nie mówisz trenerowi

Jeżeli korzystasz z pomocy trenera personalnego warto jest zadbać o dobrą komunikację. Będąc otwartym i szczerym sprawisz, że Trener lepiej dopasuje treningi do Twoich potrzeb i oczekiwań. A Twoje ćwiczenia będą bezpieczniejsze i skuteczniejsze.