Kulturystyka – suplementacja testosteronu

Kulturystyka – suplementacja testosteronu

Nie da się ukryć, że kulturyści bardzo często sięgają po suplementy i odżywki. Jedną z najbardziej popularnych form wspomagających jest kuracja testosteronem. Jak przebiega suplementacja tego hormonu? Jakie są jej efekty? Czy kuracja testosteronem jest bezpieczna? Odpowiedzi na te – i inne – pytania znajdziecie w naszym artykule!

Testosteron – męski hormon na masę

Hormon wzrostu i testosteron są najistotniejszymi hormonami odpowiadającymi za zwiększanie masy mięśniowej. Pierwszy z nich bierze udział w tworzeniu nowych komórek mięśniowych. Drugi natomiast – jest pozbawiony takich właściwości. Dlaczego więc jest tak ważny w trakcie budowania masy mięśniowej u kulturystów? Otóż, połączenie obu tych hormonów objawia się poprawą efektów treningu kulturystycznego. Testosteron jest również koniecznym składnikiem cyklów sterydowych – nawet wśród początkujących sportowców. Suplementację hormonu wzrostu natomiast zaleca się głównie zaawansowanym zawodnikom.

Kuracja testosteronem – oszukiwanie natury?

Kuracja testosteronem na zwiększanie masy mięśniowej

Podobnie jak hormon wzrostu, testosteron jest naturalnym hormonem występującym w organizmie. Dlaczego zatem kulturyści tak często sięgają po suplementy na jego bazie? Odpowiedź jest prosta – organizm produkuje ograniczone ilości testosteronu. Jeśli sportowcom zależy na szybkich i większych efektach – włączają do treningu dodatkową suplementację tego hormonu. Ponadto, testosteron ma właściwości antykataboliczne – blokuje azot i fosfor w organizmie.

Jak wygląda kuracja testosteronem w kulturystyce?

Charakter i czas działania hormonu, częstotliwość iniekcji czy długość kuracji zależą od rodzaju przyjmowanego środka. Najczęściej mówi się jednak o działaniu testosteronu obejmującym 5-7 dni. Podczas budowania masy mięśniowej w treningu kulturystycznym zwykle stosuje się dawki 250-500 mg – dostarczane do organizmu co około 5 dzień. Taka kuracja testosteronem trwa zazwyczaj 8-12 tygodni. Działanie i efekty są odczuwalne po około 2-3 tygodniach kuracji.

Przyjmowanie syntetycznej formy testosteronu wiąże się z odbyciem kuracji pocyklowej (PCT). Pozwala ona na uruchomienie produkcji HPTA – zablokowanej w trakcie suplementacji testosteronu z zewnątrz. Zwykle odbywa się ją dwa tygodnie po ostatnim zastrzyku z syntetycznym testosteronem.

Testosteron – nie tylko dla kulturystów

Jako, że testosteron występuje naturalnie w organizmie, ma pełni również określone funkcje. Ten hormon ma ogromny wpływ na zwiększanie libido oraz nastrój. Co więcej, odgrywa ważną rolę w okresie dojrzewania. Mianowicie, odpowiada za rozwój męskich narządów rozrodczych oraz pojawienie się owłosienia na ciele. Po osiągnięciu dorosłości natomiast bierze udział w procesie łysienia oraz produkcji plemników. Testosteron umożliwia również prawidłowy rozwój i wzmocnienie kości oraz zwiększanie się masy i siły mięśniowej.

Czy kuracja testosteronem jest bezpieczna?

Kuracja testosteronem

Jak większość odżywek i suplementów, testosteron ma swoje wady. Dostarczanie tego hormonu z zewnątrz może wywołać tzw. sprzężenie zwrotne w jądrach, czyli uniemożliwić naturalną produkcję testosteronu w organizmie. Taki stan może zaistnieć po zakończeniu cyklu z testosteronem. Dlaczego? Zaprzestanie suplementacji oznacza dynamiczne zmniejszenie się jego poziomu w organizmie. Skutkiem tego będzie radykalne znikanie efektów treningowych (zmniejszanie się masy mięśniowej). Środkiem zapobiegawczym w tej sytuacji może być suplementowanie substancji mających wpływ na pobudzenie naturalnej produkcji testosteronu.

Ważne jest zatem umiejętne i rozsądne stosowanie środków wspomagających w kulturystyce. Także przesadzenie z czasem trwania kuracji testosteronem oraz przyjmowanie zbyt dużych jego dawek może skończyć się nieprzyjemnie. Odnotowywane są m.in. przypadki ginekomastii czy retencji wody w organizmie.

Kuracja testosteronem – skutki uboczne

- Pojawienie się nadmiernego owłosienia na ciele;

- Impotencja;

- Nadwrażliwość pęcherza;

- Powiększenie się gruczołów sutkowych;

- Zahamowanie wzrostu (w wyniku przyspieszonego rozwoju układu kostnego);

- Pojawienie się trądziku;

- Zaburzenia w morfologii krwi;

- Upośledzenie procesu wydzielania żółci oraz czynności wątroby.

 

Kulturysto, jeśli decydujesz się na kurację testosteronem – sprawdź czy zakupiony przez ciebie środek jest legalny i niezanieczyszczony. Suplementowanie substancji niewiadomego powodzenia bardzo często kończy się poważnymi problemami zdrowotnymi.

Nie samym testosteronem kulturysta żyje

Prawdą jest, że rozsądna suplementacja testosteronu ma ogromny wpływ na zmaksymalizowanie wyników treningowych. Niemniej, najważniejszymi kwestiami w treningu kulturystycznym są dieta oraz plan treningowy. Zamiast sięgać po niesprawdzone syntetyczne hormony – trenuj pod okiem wykwalifikowanego trenera kulturystyki. Profesjonalne ułożone ćwiczenia oraz plany żywieniowe dają lepsze efekty niż skupienie się na suplementacji testosteronu.

Dominika Górska 1 6 czerwca 2017  < 1000

Dodaj komentarz

  • Jan
    27 czerwca 2017
    Właściwie to nie wszyscy mężczyźni potrzebują kuracji testosteronem. Przecież ilość testosteronu w organizmie jest bardzo indywidualna. Lepiej postawić na trening i dietę, a nie faszerować się jakimiś specyfikami.

Artykuły z kategorii: Trening siłowy

hipertrofia-miofibrylarna-i-sarkoplazmatyczna

Hipertrofia miofibrylarna i sarkoplazmatyczna

Czym jest proces hipertrofii i jak wpływa na budowę masy mięśniowej. Poznaj mechanikę swoich mięśni!

trening-na-sile-czy-mase-miesniowa

Trening na siłę czy masę mięśniową?

Choć metody treningowe różnią się zamierzonym efektem – i tak trudno wybrać tę, nad którą chce się najbardziej pracować. W treningu siłowym czy kulturystycznym dominują dwa typy ćwiczeń – na siłę i na masę mięśniową. Na czym polegają oba typy treningów? I który z nich jest skuteczniejszy?

czym-jest-kapilarnosc-miesni-i-jak-nad-nia-pracowac

Czym jest kapilarność mięśni i jak nad nią pracować?

Przyrost beztłuszczowej masy ciała jest celem wielu osób trenujących na siłowni. Żeby to osiągnąć, ważna jest praca nad zwiększaniem kapilarności mięśni, czyli po prostu ich objętości. W jaki sposób można to osiągnąć? Zobacz sprawdzone sposoby na zwiększenie masy mięśniowej.

hipertrofia-czyli-jak-zbudowac-miesnie

Hipertrofia – czyli jak zbudować mięśnie

Hipertrofia jest jedynym potwierdzonym procesem wzrostu mięśni. Stanowi zarówno skutek ćwiczeń fizycznych, jak i ich cel. Z tego powodu powstała również metoda treningowa określana treningiem hipertroficznym. Na czym jednak właściwie polega ten proces? Jak ćwiczyć, żeby skutecznie budować mięśnie przy niskim poziomie tkanki tłuszczowej? O tym w poniższym artykule.

trening-silowy-ciezary-podnosic-wolno-czy-szybko

Trening siłowy – ciężary podnosić wolno czy szybko?

Zgodnie z klasycznym podejściem mówi się o skuteczności wolnego podnoszenia ciężarów w treningu siłowym. W praktyce jednak tempo ćwiczeń zależy od wybranego celu treningowego. Jaka więc powinna być szybkość wykonywania powtórzeń w treningu siłowym?

ile-bialka-mozna-przyswoic-w-jednym-posilku

Ile białka można przyswoić w jednym posiłku?

Białko jest podstawowym budulcem do budowy masy mięśniowej. W wielu źródłach pojawia się jednak informacja o (rzekomym) limicie białka, które jednorazowo jest w stanie przyswoić organizm. Jak jest jednak naprawdę? Od czego zależy ilość spożywanego białka i jak ją skutecznie ustalić?

5-skutecznych-metod-szokowania-miesni

5 skutecznych metod szokowania mięśni

Krew, pot i łzy - tego pragnie wielu miłośników sportu od treningu siłowego. Jest wiele metod, którymi można katować mięśnie. Zobaczcie, co na ten temat mówi specjalista. Oto porady treningowe pozwalające na kontrolowany wzrost mięśni. No pain - no gain!

ciekawostki-na-temat-treningow-silowych-1

Ciekawostki na temat treningów siłowych

Coraz więcej osób przekonuje się do treningów siłowych. I dobrze! Niosą one ze sobą wiele korzyści zdrowotnych. Co jednak na ten temat mówi nauka? Oto 5 ciekawostek na temat treningów siłowych - prosto od trenera!

zakres-ruchu-vs-ciezar

Zakres ruchu vs ciężar

„Machać sztangą każdy może, trochę lepiej lub trochę gorzej, ale nie o to chodzi, jak co komu wychodzi…” . Tak zacząłem parafrazując nieco piosenkę Jerzego Stuhra. „(…) nie o to chodzi jak co komu wychodzi…” –  no chyba tutaj nie do końca, jeżeli chcesz budować w sposób przemyślany swoje mięśnie. Podnosząc sztangę z wybranym przez ciebie założonym ciężarem masz dwie opcje: podnieść go i tyle… lub podnieść go poprawnie technicznie.

hipertrofia-miofibrylarna-i-sarkoplazmatyczna

Hipertrofia miofibrylarna i sarkoplazmatyczna

trening-na-sile-czy-mase-miesniowa

Trening na siłę czy masę mięśniową?

czym-jest-kapilarnosc-miesni-i-jak-nad-nia-pracowac

Czym jest kapilarność mięśni i jak nad nią pracować?

hipertrofia-czyli-jak-zbudowac-miesnie

Hipertrofia – czyli jak zbudować mięśnie

trening-silowy-ciezary-podnosic-wolno-czy-szybko

Trening siłowy – ciężary podnosić wolno czy szybko?

ile-bialka-mozna-przyswoic-w-jednym-posilku

Ile białka można przyswoić w jednym posiłku?

5-skutecznych-metod-szokowania-miesni

5 skutecznych metod szokowania mięśni

ciekawostki-na-temat-treningow-silowych-1

Ciekawostki na temat treningów siłowych

zakres-ruchu-vs-ciezar

Zakres ruchu vs ciężar