Kulturystyka – suplementacja testosteronu

Kulturystyka – suplementacja testosteronu

Nie da się ukryć, że kulturyści bardzo często sięgają po suplementy i odżywki. Jedną z najbardziej popularnych form wspomagających jest kuracja testosteronem. Jak przebiega suplementacja tego hormonu? Jakie są jej efekty? Czy kuracja testosteronem jest bezpieczna? Odpowiedzi na te – i inne – pytania znajdziecie w naszym artykule!

Testosteron – męski hormon na masę

Hormon wzrostu i testosteron są najistotniejszymi hormonami odpowiadającymi za zwiększanie masy mięśniowej. Pierwszy z nich bierze udział w tworzeniu nowych komórek mięśniowych. Drugi natomiast – jest pozbawiony takich właściwości. Dlaczego więc jest tak ważny w trakcie budowania masy mięśniowej u kulturystów? Otóż, połączenie obu tych hormonów objawia się poprawą efektów treningu kulturystycznego. Testosteron jest również koniecznym składnikiem cyklów sterydowych – nawet wśród początkujących sportowców. Suplementację hormonu wzrostu natomiast zaleca się głównie zaawansowanym zawodnikom.

Kuracja testosteronem – oszukiwanie natury?

Kuracja testosteronem na zwiększanie masy mięśniowej

Podobnie jak hormon wzrostu, testosteron jest naturalnym hormonem występującym w organizmie. Dlaczego zatem kulturyści tak często sięgają po suplementy na jego bazie? Odpowiedź jest prosta – organizm produkuje ograniczone ilości testosteronu. Jeśli sportowcom zależy na szybkich i większych efektach – włączają do treningu dodatkową suplementację tego hormonu. Ponadto, testosteron ma właściwości antykataboliczne – blokuje azot i fosfor w organizmie.

Jak wygląda kuracja testosteronem w kulturystyce?

Charakter i czas działania hormonu, częstotliwość iniekcji czy długość kuracji zależą od rodzaju przyjmowanego środka. Najczęściej mówi się jednak o działaniu testosteronu obejmującym 5-7 dni. Podczas budowania masy mięśniowej w treningu kulturystycznym zwykle stosuje się dawki 250-500 mg – dostarczane do organizmu co około 5 dzień. Taka kuracja testosteronem trwa zazwyczaj 8-12 tygodni. Działanie i efekty są odczuwalne po około 2-3 tygodniach kuracji.

Przyjmowanie syntetycznej formy testosteronu wiąże się z odbyciem kuracji pocyklowej (PCT). Pozwala ona na uruchomienie produkcji HPTA – zablokowanej w trakcie suplementacji testosteronu z zewnątrz. Zwykle odbywa się ją dwa tygodnie po ostatnim zastrzyku z syntetycznym testosteronem.

Testosteron – nie tylko dla kulturystów

Jako, że testosteron występuje naturalnie w organizmie, ma pełni również określone funkcje. Ten hormon ma ogromny wpływ na zwiększanie libido oraz nastrój. Co więcej, odgrywa ważną rolę w okresie dojrzewania. Mianowicie, odpowiada za rozwój męskich narządów rozrodczych oraz pojawienie się owłosienia na ciele. Po osiągnięciu dorosłości natomiast bierze udział w procesie łysienia oraz produkcji plemników. Testosteron umożliwia również prawidłowy rozwój i wzmocnienie kości oraz zwiększanie się masy i siły mięśniowej.

Czy kuracja testosteronem jest bezpieczna?

Kuracja testosteronem

Jak większość odżywek i suplementów, testosteron ma swoje wady. Dostarczanie tego hormonu z zewnątrz może wywołać tzw. sprzężenie zwrotne w jądrach, czyli uniemożliwić naturalną produkcję testosteronu w organizmie. Taki stan może zaistnieć po zakończeniu cyklu z testosteronem. Dlaczego? Zaprzestanie suplementacji oznacza dynamiczne zmniejszenie się jego poziomu w organizmie. Skutkiem tego będzie radykalne znikanie efektów treningowych (zmniejszanie się masy mięśniowej). Środkiem zapobiegawczym w tej sytuacji może być suplementowanie substancji mających wpływ na pobudzenie naturalnej produkcji testosteronu.

Ważne jest zatem umiejętne i rozsądne stosowanie środków wspomagających w kulturystyce. Także przesadzenie z czasem trwania kuracji testosteronem oraz przyjmowanie zbyt dużych jego dawek może skończyć się nieprzyjemnie. Odnotowywane są m.in. przypadki ginekomastii czy retencji wody w organizmie.

Kuracja testosteronem – skutki uboczne

- Pojawienie się nadmiernego owłosienia na ciele;

- Impotencja;

- Nadwrażliwość pęcherza;

- Powiększenie się gruczołów sutkowych;

- Zahamowanie wzrostu (w wyniku przyspieszonego rozwoju układu kostnego);

- Pojawienie się trądziku;

- Zaburzenia w morfologii krwi;

- Upośledzenie procesu wydzielania żółci oraz czynności wątroby.

 

Kulturysto, jeśli decydujesz się na kurację testosteronem – sprawdź czy zakupiony przez ciebie środek jest legalny i niezanieczyszczony. Suplementowanie substancji niewiadomego powodzenia bardzo często kończy się poważnymi problemami zdrowotnymi.

Nie samym testosteronem kulturysta żyje

Prawdą jest, że rozsądna suplementacja testosteronu ma ogromny wpływ na zmaksymalizowanie wyników treningowych. Niemniej, najważniejszymi kwestiami w treningu kulturystycznym są dieta oraz plan treningowy. Zamiast sięgać po niesprawdzone syntetyczne hormony – trenuj pod okiem wykwalifikowanego trenera kulturystyki. Profesjonalne ułożone ćwiczenia oraz plany żywieniowe dają lepsze efekty niż skupienie się na suplementacji testosteronu.

Dominika Górska 2 6 czerwca 2017  1565

Dodaj komentarz

  • Danio
    28 marca 2018
    Moim zdaniem to całkiem bez sensu. To co natura dała trzeba jak najlepiej wykorzystać. A nie się pakować jakimiś sterydami
  • Jan
    27 czerwca 2017
    Właściwie to nie wszyscy mężczyźni potrzebują kuracji testosteronem. Przecież ilość testosteronu w organizmie jest bardzo indywidualna. Lepiej postawić na trening i dietę, a nie faszerować się jakimiś specyfikami.

Artykuły z kategorii: Trening siłowy

silownia-dla-dzieci-czy-posylac-dziecko-na-silownie

Siłownia dla dzieci – czy posyłać dziecko na siłownię?

Treningi siłowe dla dzieci i młodzieży zawsze budzą kontrowersje. Czy siłownia dla dzieci jest dobrym pomysłem? Czy ćwiczenia nie wpłyną na rozwój dziecka? O wadach i zaletach chodzenia na siłownię przez dzieci i młodzież w dzisiejszym materiale!

na-czym-polega-wzmocnienie-fazowe

Na czym polega wzmocnienie fazowe?

To oczywiste, że sportowcy starają się wykorzystać każdą metodę, by poprawić własne wyniki. Takiemu celowi służy właśnie wzmocnienie fazowe. Najprościej rzecz ujmując – jest to podział cyklu treningowego na fazy. Czym jednak charakteryzuje się wzmocnienie fazowe i jak wprowadzić je we własnym treningu?

kulturystyka-witaminy-i-mineraly-jakie-suplementy-do-treningu

Kulturystyka witaminy i minerały – jakie suplementy do treningu?

Uprawianie kulturystyki wiąże się z dużym wysiłkiem fizycznym. Spożywanie węglowodanów, białek i tłuszczy nie wystarczy do zbudowania doskonałej muskulatury. Do prawidłowego funkcjonowania komórek mięśniowych niezbędne są także witaminy. Zobacz, dlaczego kulturyści sięgają po suplementy witaminowe. Trening siłowy jakie witaminy stosować? W jakich produktach można znaleźć witaminy dla kulturystów?

czym-jest-kompleks-sztangowy-redukcja-plan-trening

Czym jest kompleks sztangowy? | redukcja, plan, trening

Kompleks sztangowy – przebojem zdobywająca popularność metoda ćwiczeń rodem z treningu crossfit. Zobacz, na czym polega ten rodzaj treningu. Poznaj przykładowe zestawy ćwiczeń. Kto skorzysta najbardziej na włączeniu kompleksu sztangowego do własnego planu?

cwiczenia-na-miesnie-klatki-piersiowej-oto-najlepsze-z-nich

Ćwiczenia na mięśnie klatki piersiowej – oto najlepsze z nich!

Doskonale rozbudowana klatka piersiowa jest marzeniem wielu ćwiczących na siłowni. Taki efekt można osiągnąć dzięki ćwiczeniom opartym na właściwych skurczach i rozkurczach mięśni. Co więcej, duże znaczenie ma wykorzystanie ćwiczeń izolowanych. Poznaj najlepsze ćwiczenia na klatkę piersiową.

czym-jest-trening-push-pull-legs

Czym jest trening Push Pull Legs?

Trening Push Pull Legs, czyli pchaj i ciągnij jest jedną z odmian treningu dzielonego. Ta metoda ćwiczeń pozwala na zapewnienie odpowiedniego czasu na regenerację mięśni. Czym jednak właściwie charakteryzuje się trening Push Pull Legs?

jak-laczyc-partie-miesni-ile-razy-w-tygodniu-trenowac-jedna-partie

Jak łączyć partie mięśni – ile razy w tygodniu trenować jedną partię?

Zbyt częste treningi siłowe nie dadzą wymiernych efektów. Podobnie rzecz ma się ze zbyt rzadkimi sesjami treningowymi. Jednak co metoda treningowa, to inna częstotliwość trenowania danych partii mięśniowych. Ile razy w tygodniu można ćwiczyć jedną partię mięśni? Jak łączyć partie mięśni? Jakie partie mięśni ćwiczyć razem? Trening na wszystkie partie mięśni.

trening-silowy-dla-dzieci-i-mlodziezy

Trening siłowy dla dzieci i młodzieży?

Panuje przekonanie, że trening siłowy jest zbyt dużym obciążeniem dla układu mięśniowo-szkieletowego dziecka. Czy jednak jest ono uzasadnione? Jak wygląda bezpieczny trening siłowy dla dzieci i młodzieży?

czy-silownie-w-duzych-miastach-sa-drozsze

Czy siłownie w dużych miastach są droższe?

Treningi na siłowni stanowią nieodłączny element aktywnego życia. Chodzimy także na zajęcia fitness, zumbę, pilates czy jogę. Korzystanie z takich usług wiąże się z kosztami. Czy w dużych miastach zapłacimy więcej za karnet na siłownię?

rola-testosteronu-w-treningu-silowym

Rola testosteronu w treningu siłowym

Testosteron jest odpowiedzialny za budowanie masy mięśniowej, rozwój kości czy stabilizowanie nastroju u mężczyzn. Podnoszenie jego poziomu jest możliwe również podczas treningów siłowych. Zobacz, jaką rolę odgrywa ten hormon w typowo męskich treningach na siłowni.

silownia-dla-dzieci-czy-posylac-dziecko-na-silownie

Siłownia dla dzieci – czy posyłać dziecko na siłownię?

Treningi siłowe dla dzieci i młodzieży zawsze budzą kontrowersje. Czy siłownia dla dzieci jest dobrym pomysłem? Czy ćwiczenia nie wpłyną na rozwój dziecka? O wadach i zaletach chodzenia na siłownię przez dzieci i młodzież w dzisiejszym materiale!

na-czym-polega-wzmocnienie-fazowe

Na czym polega wzmocnienie fazowe?

To oczywiste, że sportowcy starają się wykorzystać każdą metodę, by poprawić własne wyniki. Takiemu celowi służy właśnie wzmocnienie fazowe. Najprościej rzecz ujmując – jest to podział cyklu treningowego na fazy. Czym jednak charakteryzuje się wzmocnienie fazowe i jak wprowadzić je we własnym treningu?

kulturystyka-witaminy-i-mineraly-jakie-suplementy-do-treningu

Kulturystyka witaminy i minerały – jakie suplementy do treningu?

Uprawianie kulturystyki wiąże się z dużym wysiłkiem fizycznym. Spożywanie węglowodanów, białek i tłuszczy nie wystarczy do zbudowania doskonałej muskulatury. Do prawidłowego funkcjonowania komórek mięśniowych niezbędne są także witaminy. Zobacz, dlaczego kulturyści sięgają po suplementy witaminowe. Trening siłowy jakie witaminy stosować? W jakich produktach można znaleźć witaminy dla kulturystów?

czym-jest-kompleks-sztangowy-redukcja-plan-trening

Czym jest kompleks sztangowy? | redukcja, plan, trening

Kompleks sztangowy – przebojem zdobywająca popularność metoda ćwiczeń rodem z treningu crossfit. Zobacz, na czym polega ten rodzaj treningu. Poznaj przykładowe zestawy ćwiczeń. Kto skorzysta najbardziej na włączeniu kompleksu sztangowego do własnego planu?

cwiczenia-na-miesnie-klatki-piersiowej-oto-najlepsze-z-nich

Ćwiczenia na mięśnie klatki piersiowej – oto najlepsze z nich!

Doskonale rozbudowana klatka piersiowa jest marzeniem wielu ćwiczących na siłowni. Taki efekt można osiągnąć dzięki ćwiczeniom opartym na właściwych skurczach i rozkurczach mięśni. Co więcej, duże znaczenie ma wykorzystanie ćwiczeń izolowanych. Poznaj najlepsze ćwiczenia na klatkę piersiową.

czym-jest-trening-push-pull-legs

Czym jest trening Push Pull Legs?

Trening Push Pull Legs, czyli pchaj i ciągnij jest jedną z odmian treningu dzielonego. Ta metoda ćwiczeń pozwala na zapewnienie odpowiedniego czasu na regenerację mięśni. Czym jednak właściwie charakteryzuje się trening Push Pull Legs?

jak-laczyc-partie-miesni-ile-razy-w-tygodniu-trenowac-jedna-partie

Jak łączyć partie mięśni – ile razy w tygodniu trenować jedną partię?

Zbyt częste treningi siłowe nie dadzą wymiernych efektów. Podobnie rzecz ma się ze zbyt rzadkimi sesjami treningowymi. Jednak co metoda treningowa, to inna częstotliwość trenowania danych partii mięśniowych. Ile razy w tygodniu można ćwiczyć jedną partię mięśni? Jak łączyć partie mięśni? Jakie partie mięśni ćwiczyć razem? Trening na wszystkie partie mięśni.

trening-silowy-dla-dzieci-i-mlodziezy

Trening siłowy dla dzieci i młodzieży?

Panuje przekonanie, że trening siłowy jest zbyt dużym obciążeniem dla układu mięśniowo-szkieletowego dziecka. Czy jednak jest ono uzasadnione? Jak wygląda bezpieczny trening siłowy dla dzieci i młodzieży?

czy-silownie-w-duzych-miastach-sa-drozsze

Czy siłownie w dużych miastach są droższe?

Treningi na siłowni stanowią nieodłączny element aktywnego życia. Chodzimy także na zajęcia fitness, zumbę, pilates czy jogę. Korzystanie z takich usług wiąże się z kosztami. Czy w dużych miastach zapłacimy więcej za karnet na siłownię?

rola-testosteronu-w-treningu-silowym

Rola testosteronu w treningu siłowym

Testosteron jest odpowiedzialny za budowanie masy mięśniowej, rozwój kości czy stabilizowanie nastroju u mężczyzn. Podnoszenie jego poziomu jest możliwe również podczas treningów siłowych. Zobacz, jaką rolę odgrywa ten hormon w typowo męskich treningach na siłowni.