Kulturystyka – suplementacja testosteronu

Kulturystyka – suplementacja testosteronu

Nie da się ukryć, że kulturyści bardzo często sięgają po suplementy i odżywki. Jedną z najbardziej popularnych form wspomagających jest kuracja testosteronem. Jak przebiega suplementacja tego hormonu? Jakie są jej efekty? Czy kuracja testosteronem jest bezpieczna? Odpowiedzi na te – i inne – pytania znajdziecie w naszym artykule!

Testosteron – męski hormon na masę

Hormon wzrostu i testosteron są najistotniejszymi hormonami odpowiadającymi za zwiększanie masy mięśniowej. Pierwszy z nich bierze udział w tworzeniu nowych komórek mięśniowych. Drugi natomiast – jest pozbawiony takich właściwości. Dlaczego więc jest tak ważny w trakcie budowania masy mięśniowej u kulturystów? Otóż, połączenie obu tych hormonów objawia się poprawą efektów treningu kulturystycznego. Testosteron jest również koniecznym składnikiem cyklów sterydowych – nawet wśród początkujących sportowców. Suplementację hormonu wzrostu natomiast zaleca się głównie zaawansowanym zawodnikom.

Kuracja testosteronem – oszukiwanie natury?

Kuracja testosteronem na zwiększanie masy mięśniowej

Podobnie jak hormon wzrostu, testosteron jest naturalnym hormonem występującym w organizmie. Dlaczego zatem kulturyści tak często sięgają po suplementy na jego bazie? Odpowiedź jest prosta – organizm produkuje ograniczone ilości testosteronu. Jeśli sportowcom zależy na szybkich i większych efektach – włączają do treningu dodatkową suplementację tego hormonu. Ponadto, testosteron ma właściwości antykataboliczne – blokuje azot i fosfor w organizmie.

Jak wygląda kuracja testosteronem w kulturystyce?

Charakter i czas działania hormonu, częstotliwość iniekcji czy długość kuracji zależą od rodzaju przyjmowanego środka. Najczęściej mówi się jednak o działaniu testosteronu obejmującym 5-7 dni. Podczas budowania masy mięśniowej w treningu kulturystycznym zwykle stosuje się dawki 250-500 mg – dostarczane do organizmu co około 5 dzień. Taka kuracja testosteronem trwa zazwyczaj 8-12 tygodni. Działanie i efekty są odczuwalne po około 2-3 tygodniach kuracji.

Przyjmowanie syntetycznej formy testosteronu wiąże się z odbyciem kuracji pocyklowej (PCT). Pozwala ona na uruchomienie produkcji HPTA – zablokowanej w trakcie suplementacji testosteronu z zewnątrz. Zwykle odbywa się ją dwa tygodnie po ostatnim zastrzyku z syntetycznym testosteronem.

Testosteron – nie tylko dla kulturystów

Jako, że testosteron występuje naturalnie w organizmie, ma pełni również określone funkcje. Ten hormon ma ogromny wpływ na zwiększanie libido oraz nastrój. Co więcej, odgrywa ważną rolę w okresie dojrzewania. Mianowicie, odpowiada za rozwój męskich narządów rozrodczych oraz pojawienie się owłosienia na ciele. Po osiągnięciu dorosłości natomiast bierze udział w procesie łysienia oraz produkcji plemników. Testosteron umożliwia również prawidłowy rozwój i wzmocnienie kości oraz zwiększanie się masy i siły mięśniowej.

Czy kuracja testosteronem jest bezpieczna?

Kuracja testosteronem

Jak większość odżywek i suplementów, testosteron ma swoje wady. Dostarczanie tego hormonu z zewnątrz może wywołać tzw. sprzężenie zwrotne w jądrach, czyli uniemożliwić naturalną produkcję testosteronu w organizmie. Taki stan może zaistnieć po zakończeniu cyklu z testosteronem. Dlaczego? Zaprzestanie suplementacji oznacza dynamiczne zmniejszenie się jego poziomu w organizmie. Skutkiem tego będzie radykalne znikanie efektów treningowych (zmniejszanie się masy mięśniowej). Środkiem zapobiegawczym w tej sytuacji może być suplementowanie substancji mających wpływ na pobudzenie naturalnej produkcji testosteronu.

Ważne jest zatem umiejętne i rozsądne stosowanie środków wspomagających w kulturystyce. Także przesadzenie z czasem trwania kuracji testosteronem oraz przyjmowanie zbyt dużych jego dawek może skończyć się nieprzyjemnie. Odnotowywane są m.in. przypadki ginekomastii czy retencji wody w organizmie.

Kuracja testosteronem – skutki uboczne

- Pojawienie się nadmiernego owłosienia na ciele;

- Impotencja;

- Nadwrażliwość pęcherza;

- Powiększenie się gruczołów sutkowych;

- Zahamowanie wzrostu (w wyniku przyspieszonego rozwoju układu kostnego);

- Pojawienie się trądziku;

- Zaburzenia w morfologii krwi;

- Upośledzenie procesu wydzielania żółci oraz czynności wątroby.

 

Kulturysto, jeśli decydujesz się na kurację testosteronem – sprawdź czy zakupiony przez ciebie środek jest legalny i niezanieczyszczony. Suplementowanie substancji niewiadomego powodzenia bardzo często kończy się poważnymi problemami zdrowotnymi.

Nie samym testosteronem kulturysta żyje

Prawdą jest, że rozsądna suplementacja testosteronu ma ogromny wpływ na zmaksymalizowanie wyników treningowych. Niemniej, najważniejszymi kwestiami w treningu kulturystycznym są dieta oraz plan treningowy. Zamiast sięgać po niesprawdzone syntetyczne hormony – trenuj pod okiem wykwalifikowanego trenera kulturystyki. Profesjonalne ułożone ćwiczenia oraz plany żywieniowe dają lepsze efekty niż skupienie się na suplementacji testosteronu.

Dominika Górska 2 6 czerwca 2017  < 1000

Dodaj komentarz

  • Danio
    28 marca 2018
    Moim zdaniem to całkiem bez sensu. To co natura dała trzeba jak najlepiej wykorzystać. A nie się pakować jakimiś sterydami
  • Jan
    27 czerwca 2017
    Właściwie to nie wszyscy mężczyźni potrzebują kuracji testosteronem. Przecież ilość testosteronu w organizmie jest bardzo indywidualna. Lepiej postawić na trening i dietę, a nie faszerować się jakimiś specyfikami.

Artykuły z kategorii: Trening siłowy

co-to-za-dziwny-sprzet-na-silowni

Co to za dziwny sprzęt na siłowni?

Słyszysz dziwne określenia sprzętu na siłowni? Zupełnie nie wiesz jak trenować na niektórych przyrządach? Oto krótki poradnik wyjaśniający zawiłe kwestie treningu ze sprzętem na siłowni.

cwiczenie-cwiczeniu-nierowne-poznaj-najgorsze-cwiczenia-na-silowni

Ćwiczenie ćwiczeniu nierówne – poznaj najgorsze ćwiczenia na siłowni

Treningi na siłowni niosą ze sobą wiele możliwości wykonywania ćwiczeń. Większość z nich jest skuteczna. Są jednak i te, których lepiej nie robić. Dlaczego? Część z nich jest niebezpieczna, a cześć – niemal zabawna. Oto zestawienie najgorszych ćwiczeń na siłowni!

automasaz-miesni-po-treningu

Automasaż mięśni po treningu?

Nie da się zaprzeczyć, że masaż jest efektywnym uzupełnieniem treningu. Niewiele osób jednak jest w stanie pozwolić sobie na skorzystanie z usług masażysty. A gdyby tak istniały techniki, które można wykonywać na własną rękę? Zobacz, jak przeprowadzić automasaż mięśni po treningu siłowym oraz sesji rozciągania!

jaroslaw-domanski-specjalista-optymista

Jarosław Domański: specjalista-optymista

W dzisiejszym odcinku – Jarosław Domański – trener jakich mało. Poznaj specjalistę który poradzi sobie nawet z najtrudniejszym zadaniem!

przedtreningowka-sposob-na-energie

Przedtreningówka – sposób na energię

Brakuje energii do treningu? Odczuwasz zmęczenie? Oto materiał o rodzajach przedtreningówek i ich wpływie na organizm. Poznaj sposoby na podniesienie własnej wydajności przed treningiem siłowym czy wytrzymałościowym. Opowie nam o tym trener personalny Jacek Kremer.

podciaganie-na-drazku-a-ryzyko-kontuzji

Podciąganie na drążku a ryzyko kontuzji

Uprawianie każdej aktywności fizycznej wiąże się z możliwością nabawienia się kontuzji. Jak to jest w przypadku podciągania się na drążku? Otóż najbardziej narażone są barki i łokcie. Czy to ćwiczenie szkodzi na stawy barkowe i łokciowe? Jak prawidłowo się podciągać, by zmniejszyć ryzyko urazów? O tym w poniższym artykule!

hipertrofia-miofibrylarna-i-sarkoplazmatyczna

Hipertrofia miofibrylarna i sarkoplazmatyczna

Czym jest proces hipertrofii i jak wpływa na budowę masy mięśniowej. Poznaj mechanikę swoich mięśni!

trening-na-sile-czy-mase-miesniowa

Trening na siłę czy masę mięśniową?

Choć metody treningowe różnią się zamierzonym efektem – i tak trudno wybrać tę, nad którą chce się najbardziej pracować. W treningu siłowym czy kulturystycznym dominują dwa typy ćwiczeń – na siłę i na masę mięśniową. Na czym polegają oba typy treningów? I który z nich jest skuteczniejszy?

czym-jest-kapilarnosc-miesni-i-jak-nad-nia-pracowac

Czym jest kapilarność mięśni i jak nad nią pracować?

Przyrost beztłuszczowej masy ciała jest celem wielu osób trenujących na siłowni. Żeby to osiągnąć, ważna jest praca nad zwiększaniem kapilarności mięśni, czyli po prostu ich objętości. W jaki sposób można to osiągnąć? Zobacz sprawdzone sposoby na zwiększenie masy mięśniowej.

hipertrofia-czyli-jak-zbudowac-miesnie

Hipertrofia – czyli jak zbudować mięśnie

Hipertrofia jest jedynym potwierdzonym procesem wzrostu mięśni. Stanowi zarówno skutek ćwiczeń fizycznych, jak i ich cel. Z tego powodu powstała również metoda treningowa określana treningiem hipertroficznym. Na czym jednak właściwie polega ten proces? Jak ćwiczyć, żeby skutecznie budować mięśnie przy niskim poziomie tkanki tłuszczowej? O tym w poniższym artykule.

co-to-za-dziwny-sprzet-na-silowni

Co to za dziwny sprzęt na siłowni?

cwiczenie-cwiczeniu-nierowne-poznaj-najgorsze-cwiczenia-na-silowni

Ćwiczenie ćwiczeniu nierówne – poznaj najgorsze ćwiczenia na siłowni

automasaz-miesni-po-treningu

Automasaż mięśni po treningu?

jaroslaw-domanski-specjalista-optymista

Jarosław Domański: specjalista-optymista

przedtreningowka-sposob-na-energie

Przedtreningówka – sposób na energię

podciaganie-na-drazku-a-ryzyko-kontuzji

Podciąganie na drążku a ryzyko kontuzji

hipertrofia-miofibrylarna-i-sarkoplazmatyczna

Hipertrofia miofibrylarna i sarkoplazmatyczna

trening-na-sile-czy-mase-miesniowa

Trening na siłę czy masę mięśniową?

czym-jest-kapilarnosc-miesni-i-jak-nad-nia-pracowac

Czym jest kapilarność mięśni i jak nad nią pracować?

hipertrofia-czyli-jak-zbudowac-miesnie

Hipertrofia – czyli jak zbudować mięśnie