>

Kulturystyka – suplementacja testosteronu

Kulturystyka – suplementacja testosteronu

Nie da się ukryć, że kulturyści bardzo często sięgają po suplementy i odżywki. Jedną z najbardziej popularnych form wspomagających jest kuracja testosteronem. Jak przebiega suplementacja tego hormonu? Jakie są jej efekty? Czy kuracja testosteronem jest bezpieczna? Odpowiedzi na te – i inne – pytania znajdziecie w naszym artykule!

Testosteron – męski hormon na masę

Hormon wzrostu i testosteron są najistotniejszymi hormonami odpowiadającymi za zwiększanie masy mięśniowej. Pierwszy z nich bierze udział w tworzeniu nowych komórek mięśniowych. Drugi natomiast – jest pozbawiony takich właściwości. Dlaczego więc jest tak ważny w trakcie budowania masy mięśniowej u kulturystów? Otóż, połączenie obu tych hormonów objawia się poprawą efektów treningu kulturystycznego. Testosteron jest również koniecznym składnikiem cyklów sterydowych – nawet wśród początkujących sportowców. Suplementację hormonu wzrostu natomiast zaleca się głównie zaawansowanym zawodnikom.

14pt;">Kuracja testosteronem – oszukiwanie natury?

Kuracja testosteronem na zwiększanie masy mięśniowej

Podobnie jak hormon wzrostu, testosteron jest naturalnym hormonem występującym w organizmie. Dlaczego zatem kulturyści tak często sięgają po suplementy na jego bazie? Odpowiedź jest prosta – organizm produkuje ograniczone ilości testosteronu. Jeśli sportowcom zależy na szybkich i większych efektach – włączają do treningu dodatkową suplementację tego hormonu. Ponadto, testosteron ma właściwości antykataboliczne – blokuje azot i fosfor w organizmie.

Jak wygląda kuracja testosteronem w kulturystyce?

Charakter i czas działania hormonu, częstotliwość iniekcji czy długość kuracji zależą od rodzaju przyjmowanego środka. Najczęściej mówi się jednak o działaniu testosteronu obejmującym 5-7 dni. Podczas budowania masy mięśniowej w treningu kulturystycznym zwykle stosuje się dawki 250-500 mg – dostarczane do organizmu co około 5 dzień. Taka kuracja testosteronem trwa zazwyczaj 8-12 tygodni. Działanie i efekty są odczuwalne po około 2-3 tygodniach kuracji.

Przyjmowanie syntetycznej formy testosteronu wiąże się z odbyciem kuracji pocyklowej (PCT). Pozwala ona na uruchomienie produkcji HPTA – zablokowanej w trakcie suplementacji testosteronu z zewnątrz. Zwykle odbywa się ją dwa tygodnie po ostatnim zastrzyku z syntetycznym testosteronem.

Testosteron – nie tylko dla kulturystów

Jako, że testosteron występuje naturalnie w organizmie, ma pełni również określone funkcje. Ten hormon ma ogromny wpływ na zwiększanie libido oraz nastrój. Co więcej, odgrywa ważną rolę w okresie dojrzewania. Mianowicie, odpowiada za rozwój męskich narządów rozrodczych oraz pojawienie się owłosienia na ciele. Po osiągnięciu dorosłości natomiast bierze udział w procesie łysienia oraz produkcji plemników. Testosteron umożliwia również prawidłowy rozwój i wzmocnienie kości oraz zwiększanie się masy i siły mięśniowej.

Czy kuracja testosteronem jest bezpieczna?

Kuracja testosteronem

Jak większość odżywek i suplementów, testosteron ma swoje wady. Dostarczanie tego hormonu z zewnątrz może wywołać tzw. sprzężenie zwrotne w jądrach, czyli uniemożliwić naturalną produkcję testosteronu w organizmie. Taki stan może zaistnieć po zakończeniu cyklu z testosteronem. Dlaczego? Zaprzestanie suplementacji oznacza dynamiczne zmniejszenie się jego poziomu w organizmie. Skutkiem tego będzie radykalne znikanie efektów treningowych (zmniejszanie się masy mięśniowej). Środkiem zapobiegawczym w tej sytuacji może być suplementowanie substancji mających wpływ na pobudzenie naturalnej produkcji testosteronu.

Ważne jest zatem umiejętne i rozsądne stosowanie środków wspomagających w kulturystyce. Także przesadzenie z czasem trwania kuracji testosteronem oraz przyjmowanie zbyt dużych jego dawek może skończyć się nieprzyjemnie. Odnotowywane są m.in. przypadki ginekomastii czy retencji wody w organizmie.

Kuracja testosteronem – skutki uboczne

- Pojawienie się nadmiernego owłosienia na ciele;

- Impotencja;

- Nadwrażliwość pęcherza;

- Powiększenie się gruczołów sutkowych;

- Zahamowanie wzrostu (w wyniku przyspieszonego rozwoju układu kostnego);

- Pojawienie się trądziku;

- Zaburzenia w morfologii krwi;

- Upośledzenie procesu wydzielania żółci oraz czynności wątroby.

 

Kulturysto, jeśli decydujesz się na kurację testosteronem – sprawdź czy zakupiony przez ciebie środek jest legalny i niezanieczyszczony. Suplementowanie substancji niewiadomego powodzenia bardzo często kończy się poważnymi problemami zdrowotnymi.

Nie samym testosteronem kulturysta żyje

Prawdą jest, że rozsądna suplementacja testosteronu ma ogromny wpływ na zmaksymalizowanie wyników treningowych. Niemniej, najważniejszymi kwestiami w treningu kulturystycznym są dieta oraz plan treningowy. Zamiast sięgać po niesprawdzone syntetyczne hormony – trenuj pod okiem wykwalifikowanego trenera kulturystyki. Profesjonalne ułożone ćwiczenia oraz plany żywieniowe dają lepsze efekty niż skupienie się na suplementacji testosteronu.

Chcesz przeczytać cały artykuł?

Dominika Górska 2 6 czerwca 2017  < 1000

Dodaj komentarz

  • Danio
    28 marca 2018
    Moim zdaniem to całkiem bez sensu. To co natura dała trzeba jak najlepiej wykorzystać. A nie się pakować jakimiś sterydami
  • Jan
    27 czerwca 2017
    Właściwie to nie wszyscy mężczyźni potrzebują kuracji testosteronem. Przecież ilość testosteronu w organizmie jest bardzo indywidualna. Lepiej postawić na trening i dietę, a nie faszerować się jakimiś specyfikami.

Artykuły z kategorii: Trening siłowy

jak-laczyc-partie-miesni-ile-razy-w-tygodniu-trenowac-jedna-partie

Jak łączyć partie mięśni – ile razy w tygodniu trenować jedną partię?

Zbyt częste treningi siłowe nie dadzą wymiernych efektów. Podobnie rzecz ma się ze zbyt rzadkimi sesjami treningowymi. Jednak co metoda treningowa, to inna częstotliwość trenowania danych partii mięśniowych. Ile razy w tygodniu można ćwiczyć jedną partię mięśni? Jak łączyć partie mięśni? Trening na wszystkie partie mięśni.

trening-silowy-dla-dzieci-i-mlodziezy

Trening siłowy dla dzieci i młodzieży?

Panuje przekonanie, że trening siłowy jest zbyt dużym obciążeniem dla układu mięśniowo-szkieletowego dziecka. Czy jednak jest ono uzasadnione? Jak wygląda bezpieczny trening siłowy dla dzieci i młodzieży?

czy-silownie-w-duzych-miastach-sa-drozsze

Czy siłownie w dużych miastach są droższe?

Treningi na siłowni stanowią nieodłączny element aktywnego życia. Chodzimy także na zajęcia fitness, zumbę, pilates czy jogę. Korzystanie z takich usług wiąże się z kosztami. Czy w dużych miastach zapłacimy więcej za karnet na siłownię?

rola-testosteronu-w-treningu-silowym

Rola testosteronu w treningu siłowym

Testosteron jest odpowiedzialny za budowanie masy mięśniowej, rozwój kości czy stabilizowanie nastroju u mężczyzn. Podnoszenie jego poziomu jest możliwe również podczas treningów siłowych. Zobacz, jaką rolę odgrywa ten hormon w typowo męskich treningach na siłowni.

trening-silowy-dzieci-i-mlodziezy-mity-kontra-fakty

Trening siłowy dzieci i młodzieży. Mity kontra fakty

Trening oporowy (siłowy) dzieci i młodzieży to wciąż temat TABU, z którym związane jest więcej MITÓW niż FAKTÓW. Rozmawiając z trenerami, instruktorami i rodzicami młodych atletów, temat ten jest rzadko poruszany. A jeśli już, to budzi on niemałe emocje. Najczęstsze zarzuty, jakie kierowane są w stronę treningu siłowego to: hamowanie wzrostu, duża urazowość a także spadek ogólnie rozumianej wydajności organizmu.

co-to-za-dziwny-sprzet-na-silowni

Co to za dziwny sprzęt na siłowni?

Słyszysz dziwne określenia sprzętu na siłowni? Zupełnie nie wiesz jak trenować na niektórych przyrządach? Oto krótki poradnik wyjaśniający zawiłe kwestie treningu ze sprzętem na siłowni.

cwiczenie-cwiczeniu-nierowne-poznaj-najgorsze-cwiczenia-na-silowni

Ćwiczenie ćwiczeniu nierówne – poznaj najgorsze ćwiczenia na siłowni

Treningi na siłowni niosą ze sobą wiele możliwości wykonywania ćwiczeń. Większość z nich jest skuteczna. Są jednak i te, których lepiej nie robić. Dlaczego? Część z nich jest niebezpieczna, a cześć – niemal zabawna. Oto zestawienie najgorszych ćwiczeń na siłowni!

automasaz-miesni-po-treningu

Automasaż mięśni po treningu?

Nie da się zaprzeczyć, że masaż jest efektywnym uzupełnieniem treningu. Niewiele osób jednak jest w stanie pozwolić sobie na skorzystanie z usług masażysty. A gdyby tak istniały techniki, które można wykonywać na własną rękę? Zobacz, jak przeprowadzić automasaż mięśni po treningu siłowym oraz sesji rozciągania!

jaroslaw-domanski-specjalista-optymista

Jarosław Domański: specjalista-optymista

W dzisiejszym odcinku – Jarosław Domański – trener jakich mało. Poznaj specjalistę który poradzi sobie nawet z najtrudniejszym zadaniem!

przedtreningowka-sposob-na-energie

Przedtreningówka – sposób na energię

Brakuje energii do treningu? Odczuwasz zmęczenie? Oto materiał o rodzajach przedtreningówek i ich wpływie na organizm. Poznaj sposoby na podniesienie własnej wydajności przed treningiem siłowym czy wytrzymałościowym. Opowie nam o tym trener personalny Jacek Kremer.

jak-laczyc-partie-miesni-ile-razy-w-tygodniu-trenowac-jedna-partie

Jak łączyć partie mięśni – ile razy w tygodniu trenować jedną partię?

trening-silowy-dla-dzieci-i-mlodziezy

Trening siłowy dla dzieci i młodzieży?

czy-silownie-w-duzych-miastach-sa-drozsze

Czy siłownie w dużych miastach są droższe?

rola-testosteronu-w-treningu-silowym

Rola testosteronu w treningu siłowym

trening-silowy-dzieci-i-mlodziezy-mity-kontra-fakty

Trening siłowy dzieci i młodzieży. Mity kontra fakty

co-to-za-dziwny-sprzet-na-silowni

Co to za dziwny sprzęt na siłowni?

cwiczenie-cwiczeniu-nierowne-poznaj-najgorsze-cwiczenia-na-silowni

Ćwiczenie ćwiczeniu nierówne – poznaj najgorsze ćwiczenia na siłowni

automasaz-miesni-po-treningu

Automasaż mięśni po treningu?

jaroslaw-domanski-specjalista-optymista

Jarosław Domański: specjalista-optymista

przedtreningowka-sposob-na-energie

Przedtreningówka – sposób na energię

Wszystkie artykuły z blogu

jak-laczyc-partie-miesni-ile-razy-w-tygodniu-trenowac-jedna-partie

Jak łączyć partie mięśni – ile razy w tygodniu trenować jedną partię?

czy-jedzenie-jagod-goji-odchudza-zobacz-przepisy

Czy jedzenie jagód goji odchudza? Zobacz przepisy!

taniec-warszawa-przeglad-ofert-szkola-tanca-nauka-kursy

Taniec Warszawa – przegląd ofert, szkoła tańca, nauka, kursy

slodka-trucizna-czy-cukier-naprawde-szkodzi

Słodka trucizna – czy cukier naprawdę szkodzi?

poradnik-wspinacza-rodzaje-chwytow-wspinaczkowych

Poradnik wspinacza – rodzaje chwytów wspinaczkowych

poradnik-wspinacza-jak-cwiczyc-rozne-chwyty

Poradnik wspinacza – jak ćwiczyć różne chwyty?

dobry-trener-personalny-wroclaw-znajdz-specjaliste-dla-siebie

Dobry trener personalny Wrocław – znajdź specjalistę dla siebie!

mowa-biala-na-odchudzanie-i-dla-cukrzykow

Mowa biała na odchudzanie i dla cukrzyków?

trening-crossfit-gumy-do-cwiczen

Trening crossfit gumy do ćwiczeń

korpodieta-nie-zdrowe-odzywianie-w-biurze

Korpodieta – (nie)zdrowe odżywianie w biurze