Kulturystyka – problemy z mobilnością

Kulturystyka – problemy z mobilnością

Dobrze wypracowana mobilność pozwala na dokładne wykonywanie ruchów oraz chroni przed kontuzją mięśnie i stawy. Dzięki niej sportowcy mogą zachować wysoką sprawność i siłę. Jak poprawić swoją mobilność i zakresy ruchu stawów w kulturystyce i sportach siłowych? Zobacz też najpoważniejsze problemy z mobilnością u kulturystów.

Problemy z mobilnością u kulturystów i osób trenujących siłowo

Wiele ćwiczeń kulturystycznych polega na przysiadzie. Wykonuje się je zwykle poprzez pionowe obniżanie ciała do dołu. W przypadku słabej mobilności stawu skokowego mogą pojawić się problemy z kolanami. Warto zatem pomyśleć o prawidłowym rozciągnięciu i wzmocnieniu mięśni. Co więcej, nierównomierny rozwój mobilności mięśni i stawów może powodować dysproporcje i brak symetrii mięśni. Przykładowo: obie nogi mogą mieć różne zakresy ruchu. Wykonywanie ćwiczeń w takim przypadku jest ryzykowne – może pogłębiać nierówności.

Kulturystyka – skurcze mięśni

problemy z mobilnością i skurcze mięśni siłownia

Odczuwanie bólu w danej partii mięśniowej może oznaczać skurcz lub przeciążenie. Najczęściej skurcze zdarzają się w mięśniach stóp, dłoni, łydek, pleców, ud czy ramion. Jest on powodowany skurczeniem się tkanki mięśniowej i zwykle trwa nie dłużej niż minutę. Skurcze mogą być izometryczne, czyli powodujące wzrost napięcia danego mięśnia (bez zmiany długości). Wyróżnia się także skurcze izotoniczne, które oznaczają skrócenie mięśnia bez zmiany napięcia. Ta dolegliwość jest charakterystyczna dla wszystkich ludzi. Szczególnie często skurcze zdarzają się początkującym i średnio zaawansowanym kulturystom. Dzieje się tak ze względu na zbytnie odwodnienie organizmu i późniejsze rzeźbienie ciała.

Przyczyny skurczy mięśni podczas treningu kulturystycznego

- zbyt duża intensywność oraz szybkość treningu;

- krótka lub nieprawidłowa rozgrzewka;

- przegrzanie organizmu;

- niedobory minerałów oraz soli w organizmie;

- przetrenowanie;

- odwodnienie organizmu.

Sposoby na zapobieganie skurczom mięśni podczas treningu

- wybieranie suplementów z dodatkiem magnezu, wapnia oraz witamin z grupy B;

- wprowadzenie kilkuminutowej rozgrzewki o charakterze aerobowym (plus lekkie ćwiczenia rozciągające);

- spożywanie odpowiedniej ilości wody podczas treningu kulturystycznego;

- stosowanie gorących kąpieli – mają wpływ na rozluźnienie mięśni;

- wprowadzenie do diety m.in. produktów pełnoziarnistych, warzyw strączkowych, bananów, drobiu czy mleka;

- gdy podczas treningu złapie cię skurcz: przerwij ćwiczenia, rozmasuj bolące mięśnie, napij się wody i mocno uciskaj bolące miejsce.

Kulturystyka – napięte, przykurczone mięśnie

Po intensywnych treningach o dużej objętości mogą pojawić się napięcia i przykurczenia mięśni. Najczęściej powodem jest to, że mięśnie nie zostały odpowiednio przygotowane do wzmożonego wysiłku fizycznego (np. zbyt krótka rozgrzewka, mało serii danego ćwiczenia). Ponadto, takie dolegliwości mogą się pojawić po treningu, który nierównomiernie rozkładał nacisk na ćwiczone partie mięśniowe lub nie angażował wszystkich partii ciała. W takim przypadku zaburzona zostakje równowaga pomiędzy mięśniami agonistycznymi a antagonistycznymi.

Napięte i przykurczone mięśnie powodują skurcze, które nie ustępują nawet po przerwaniu treningu. Co więcej, mogą wystąpić także bóle oraz sztywność mięśni. Taki stan utrudnia prawidłowe wykonanie treningu. Tym samym, utrudnione zostaje osiągnięcie lepszych wyników czy poprawienie wyglądu sylwetki.

Sposoby na napięte i przykurczone mięśnie po treningu

1. Masaż. Uciskanie i masowanie napiętych mięśni znacznie pomaga w ich rozluźnieniu. Co więcej, taki masaż można przeprowadzić samodzielnie. Działanie masażu można wspomóc poprzez wykorzystanie maści arnikowej. Ma ona właściwości przeciwbólowe, przeciwobrzękowe oraz poprawiające krążenie krwi. Dobrym sposobem jest także skorzystanie z usług masażystów sportowych.

Czytaj więcej: Samodzielny masaż sportowy na wszystkie partie ciała

2. Akupunktura. Leczenie igłami spiętych i przykurczonych mięśni przynosi doskonałe rezultaty. Rozluźnienie osiąga się natychmiastowo. Bezpieczny i prawidłowy zabieg może wykonać jedynie specjalista.

3. Rozciąganie. Mięśnie powinno się rozciągać w te strony, w których obserwuje się najmniejsze zakresy ruchowe. Przykładowo: w przypadku przykurczu mięśni brzucha, należy wykonać np. skłony tułowia w tył.

4. Wzmacnianie mięśni antagonistycznych. Należy wzmacniać przeciwne partie mięśniowe niż te, które są przykurczone. Przykładowo: w przypadku przykurczu mięśni brzucha, należy wzmocnić mięśnie lędźwi.

Dominika Górska 3 1 grudnia 2016  1551

Dodaj komentarz

  • Mania
    5 grudnia 2016
    Akupunktura jest raczej podejrzana. Ja tam nie wierzę w leczenie igłami
  • Hilary
    2 grudnia 2016
    Ja kiedyś miałem częste skurcze mięśni na treningu. Ale wystarczyło kupić magnez w aptece i wszystko wróciło do normy po jakichś dwóch tygodniach brania. Polecam :)
  • Anna
    1 grudnia 2016
    Oj to chyba we wszystkich sportach zdarzają się przeciążenia czy skurcze... Chociaż wiadomo, że po treningu siłowym czy kulturystycznym jest ich większe prawdopodobieństwo niż po zajęciach z pilatesu.

Artykuły z kategorii: Trening Siłowy

trening-silowy-efektywne-cwiczenia-na-przedramiona-aktualizacja-2020

Trening siłowy – efektywne ćwiczenia na przedramiona | AKTUALIZACJA 2020

Ćwiczenia na przedramiona to dla jednych ważny element treningu, dla drugich – wypadkowa ćwiczeń na inne partie ciała. Trening mięśni przedramion jednak zapobiega dysproporcjom ciała. Poznaj skuteczne ćwiczenia na przedramiona.

trening-push-pull-legs-poznaj-skuteczny-plan-dla-pasjonatow-zelastwa-aktualizacja

Trening PUSH PULL LEGS - poznaj skuteczny plan dla pasjonatów żelastwa | AKTUALIZACJA

Obok treningu obwodowego i FBW, split cieszy się sporym zainteresowaniem ze względu na mocne oddziaływanie na poszczególne partie mięśniowe. Specyficzną odmianą treningu dzielonego jest PUSH PULL LEGS, który zakłada podział całego ciała na 3 części i ćwiczenie każdej z nich na osobnym treningu. Jak działa i jak powinien wyglądać trening w takim wydaniu?

jak-laczyc-partie-miesni-ile-razy-w-tygodniu-trenowac-jedna-partie-aktualizacja-2020

Jak łączyć partie mięśni – ile razy w tygodniu trenować jedną partię? | AKTUALIZACJA 2020

Zbyt częste treningi siłowe nie dadzą wymiernych efektów. Podobnie rzecz ma się ze zbyt rzadkimi sesjami treningowymi. Jednak co metoda treningowa, to inna częstotliwość trenowania danych partii mięśniowych. Ile razy w tygodniu można ćwiczyć jedną partię mięśni? Jak łączyć partie mięśni? Jakie partie mięśni ćwiczyć razem? Trening na wszystkie partie mięśni.

czym-jest-kompleks-sztangowy-redukcja-plan-trening-aktualizacja-2020

Czym jest kompleks sztangowy? | redukcja, plan, trening | AKTUALIZACJA 2020

Kompleks sztangowy – przebojem zdobywająca popularność metoda ćwiczeń rodem z treningu crossfit. Zobacz, na czym polega ten rodzaj treningu. Poznaj przykładowe zestawy ćwiczeń. Kto skorzysta najbardziej na włączeniu kompleksu sztangowego do własnego planu? Przewiń artykuł, żeby zobaczyć aktualizację.

top-najpopularniejszych-cwiczen-na-drazku-aktualizacja-2020

Top najpopularniejszych ćwiczeń na drążku | AKTUALIZACJA 2020

Drążek jest przyrządem, który znalazł szerokie zastosowanie w różnych dziedzinach sportu m.in. street workoucie, kalistenice, treningach siłowych czy gimnastyce. Oto zestawienie najczęściej wykonywanych ćwiczeń na drążku dla początkujących i nie tylko. Zobacz, jak je prawidłowo wykonywać oraz co można dzięki nim osiągnąć.

ktora-kreatyna-dostepna-na-rynku-jest-najlepsza-na-mase

Która kreatyna dostępna na rynku jest najlepsza na masę?

Kreatyna to jeden z suplementów pozwalających na przyspieszenie przyrostu masy mięśniowej. Która ogólnodostępna kreatyna jest najlepsza i umożliwia osiągnięcie najbardziej zadowalających efektów?

idealne-cwiczenie-na-szerokie-bary-podciaganie-sztangi-do-brody-w-pigulce

Idealne ćwiczenie na szerokie bary! Podciąganie sztangi do brody w pigułce

Każdemu z nas trening barków kojarzy się z dobrym dopompowaniem wszystkich aktonów mięśni naramiennych, w szczególności części bocznych. Dobry trening barków to tony przerzuconego żelastwa i w efekcie maksymalizacja ukrwienia komórek. Jak zapewnić sobie możliwie największe ukrwienie barków i jednocześnie rozbudować kaptury? Warto sięgnąć po podciąganie sztangi do brody.

armwrestling-podstawowe-informacje-o-silowaniu-na-reke-aktualizacja-2020

Armwrestling – podstawowe informacje o siłowaniu na rękę | Aktualizacja 2020

Zobaczcie zasady obowiązujące w siłowaniu na rękę. Armwrestling nie jest tak oczywisty na jaki wygląda. Ten sport siłowy wymaga dobrego przygotowania i przemyślanej taktyki.

przykladowy-trening-fbw-jak-go-wykonac

Przykładowy trening FBW – jak go wykonać?

Trening Full Body Workout to jedna z bardziej uniwersalnych aktywności fizycznych trafiająca w gusta wielu osób posiadających różne cele. Jak poprawnie ćwiczyć FBW i o czym warto pamiętać?

wyciskanie-hantli-lezac-technika-wzmacniania-miesni

Wyciskanie hantli leżąc | technika wzmacniania mięśni

Wyciskanie hantli leżąc to jedna z popularniejszych metod na wzmocnienie mięśni znajdujących się na długości całych rąk i klatki piersiowej. Jak prawidłowo wykonywać ćwiczenia tego typu?

trening-silowy-efektywne-cwiczenia-na-przedramiona-aktualizacja-2020

Trening siłowy – efektywne ćwiczenia na przedramiona | AKTUALIZACJA 2020

Ćwiczenia na przedramiona to dla jednych ważny element treningu, dla drugich – wypadkowa ćwiczeń na inne partie ciała. Trening mięśni przedramion jednak zapobiega dysproporcjom ciała. Poznaj skuteczne ćwiczenia na przedramiona.

trening-push-pull-legs-poznaj-skuteczny-plan-dla-pasjonatow-zelastwa-aktualizacja

Trening PUSH PULL LEGS - poznaj skuteczny plan dla pasjonatów żelastwa | AKTUALIZACJA

Obok treningu obwodowego i FBW, split cieszy się sporym zainteresowaniem ze względu na mocne oddziaływanie na poszczególne partie mięśniowe. Specyficzną odmianą treningu dzielonego jest PUSH PULL LEGS, który zakłada podział całego ciała na 3 części i ćwiczenie każdej z nich na osobnym treningu. Jak działa i jak powinien wyglądać trening w takim wydaniu?

jak-laczyc-partie-miesni-ile-razy-w-tygodniu-trenowac-jedna-partie-aktualizacja-2020

Jak łączyć partie mięśni – ile razy w tygodniu trenować jedną partię? | AKTUALIZACJA 2020

Zbyt częste treningi siłowe nie dadzą wymiernych efektów. Podobnie rzecz ma się ze zbyt rzadkimi sesjami treningowymi. Jednak co metoda treningowa, to inna częstotliwość trenowania danych partii mięśniowych. Ile razy w tygodniu można ćwiczyć jedną partię mięśni? Jak łączyć partie mięśni? Jakie partie mięśni ćwiczyć razem? Trening na wszystkie partie mięśni.

czym-jest-kompleks-sztangowy-redukcja-plan-trening-aktualizacja-2020

Czym jest kompleks sztangowy? | redukcja, plan, trening | AKTUALIZACJA 2020

Kompleks sztangowy – przebojem zdobywająca popularność metoda ćwiczeń rodem z treningu crossfit. Zobacz, na czym polega ten rodzaj treningu. Poznaj przykładowe zestawy ćwiczeń. Kto skorzysta najbardziej na włączeniu kompleksu sztangowego do własnego planu? Przewiń artykuł, żeby zobaczyć aktualizację.

top-najpopularniejszych-cwiczen-na-drazku-aktualizacja-2020

Top najpopularniejszych ćwiczeń na drążku | AKTUALIZACJA 2020

Drążek jest przyrządem, który znalazł szerokie zastosowanie w różnych dziedzinach sportu m.in. street workoucie, kalistenice, treningach siłowych czy gimnastyce. Oto zestawienie najczęściej wykonywanych ćwiczeń na drążku dla początkujących i nie tylko. Zobacz, jak je prawidłowo wykonywać oraz co można dzięki nim osiągnąć.

ktora-kreatyna-dostepna-na-rynku-jest-najlepsza-na-mase

Która kreatyna dostępna na rynku jest najlepsza na masę?

Kreatyna to jeden z suplementów pozwalających na przyspieszenie przyrostu masy mięśniowej. Która ogólnodostępna kreatyna jest najlepsza i umożliwia osiągnięcie najbardziej zadowalających efektów?

idealne-cwiczenie-na-szerokie-bary-podciaganie-sztangi-do-brody-w-pigulce

Idealne ćwiczenie na szerokie bary! Podciąganie sztangi do brody w pigułce

Każdemu z nas trening barków kojarzy się z dobrym dopompowaniem wszystkich aktonów mięśni naramiennych, w szczególności części bocznych. Dobry trening barków to tony przerzuconego żelastwa i w efekcie maksymalizacja ukrwienia komórek. Jak zapewnić sobie możliwie największe ukrwienie barków i jednocześnie rozbudować kaptury? Warto sięgnąć po podciąganie sztangi do brody.

armwrestling-podstawowe-informacje-o-silowaniu-na-reke-aktualizacja-2020

Armwrestling – podstawowe informacje o siłowaniu na rękę | Aktualizacja 2020

Zobaczcie zasady obowiązujące w siłowaniu na rękę. Armwrestling nie jest tak oczywisty na jaki wygląda. Ten sport siłowy wymaga dobrego przygotowania i przemyślanej taktyki.

przykladowy-trening-fbw-jak-go-wykonac

Przykładowy trening FBW – jak go wykonać?

Trening Full Body Workout to jedna z bardziej uniwersalnych aktywności fizycznych trafiająca w gusta wielu osób posiadających różne cele. Jak poprawnie ćwiczyć FBW i o czym warto pamiętać?

wyciskanie-hantli-lezac-technika-wzmacniania-miesni

Wyciskanie hantli leżąc | technika wzmacniania mięśni

Wyciskanie hantli leżąc to jedna z popularniejszych metod na wzmocnienie mięśni znajdujących się na długości całych rąk i klatki piersiowej. Jak prawidłowo wykonywać ćwiczenia tego typu?