Kulturystyka - piękno w sile

Kulturystyka - piękno w sile

Rozbudowana klatka piersiowa, szerokie plecy, wyraźnie zarysowane bicepsy i tricepsy, kaloryfer na brzuchu, muskularne nogi. Widzisz mężczyznę? To stereotyp. Kulturystykę i bodybuilding uprawia się niezależnie od płci. To nie tylko sport, ale dbałość o harmonijny rozwój ciała i dążenie do piękna.

Choć kult masywnego, umięśnionego ciała przeważnie dotyczy panów, panie również mogą się pochwalić sporymi osiągnięciami w dziedzinie kulturystyki. Czym różni się kobiecy trening siłowy i jak prawidłowo rozwijać muskulaturę? 

Co decyduje o rozwoju muskulatury? 

Kto powiedział, że kobieca siła przydaje się jedynie do wyrabiania ciasta na pierogi? Kobiety świetnie radzą sobie w sportach siłowych. Ich trening różni się trochę od męskiego, choćby ze względu na inną budowę i fizjologię ciała. Kluczową rolę w budowaniu sylwetki kulturysty odgrywają hormony, szczególnie testosteron. Mimo że u mężczyzn jest go dużo, nie każdy może poszczycić się pokaźną muskulaturą. Kobiety mają trudniej, bo w ich przypadku tego testosteronu jest nawet kilkadziesiąt razy mniej. Na szczęście są kategorie kulturystyki takie jak Fitness Bikini, w których szanse mają kobiety o niezbyt mocno zarysowanej muskulaturze. W ich przypadku oprócz wysportowanej sylwetki oceniane są także kobiecość, wygląd twarzy i włosów oraz strój. Dlatego panie trenują nie tylko mięśnie, ale również chodzenie na wysokich obcasach i grację ruchów.

Siłownia? Brakuje tu kobiecej ręki 

Jakie ćwiczenia siłowe są wskazane dla kobiety? Na pewno te, które pozwolą ukształtować sylwetkę zgodnie z proporcjami. Martwy ciąg, wiosłowanie, podciąganie na drążku, przysiady ze sztangą, pompki, wykroki, a także wyciskanie z pozycji leżącej - te ćwiczenia pomogą wymodelować mięśnie pleców, pośladków i ud, a przy okazji rozwiną bicepsy i klatkę piersiową. Pamiętajmy jednak, że kulturystyka w wydaniu kobiecym wymaga ciężkiej pracy i regularnych ćwiczeń, minimum 4 razy w tygodniu. 

Więcej masy mięśniowej

Oprócz treningu liczy się także wysoka zawartość białka w diecie. Jego najlepszym źródłem jest nie tylko mięso, ale również nabiał, zboża i warzywa. Na rynku odżywek dostępne są specjalne preparaty białkowe dla kobiet, które można spożywać po treningu. Posiłek, który wspomoże rozwój mięśni po wysiłku, można również przygotować samodzielnie. Przykład? Koktajl na bazie 2 bananów, 1 szklanki mleka ryżowego, szklanki jarmużu (bez łodygi) oraz 2 łyżek sezamowej pasty tahini. 

Trening na biceps dla kobiet

Regularne treningi siłowe mogą przynieść wizualne korzyści już po dwóch tygodniach. Dość zaniedbaną częścią damskiego ciała są bicepsy. A szczególnie, gdy nasz organizm się nieuchronnie starzeje. Mięśnie wiotczeją, słabną, a skóra traci swoją elastyczność.

Jakie ćwiczenia na silne i jędrne kobiece bicepsy? Okazuje się, że chodzenie na siłownię nie jest konieczne! Wystarczą treningi w domu z hantalmi, kettlami czy butelkami wody.

Czytaj także: Trening na jędrne piersi

Kilka porad dla miłośniczek kulturystyki

Nie zapomnij, że trening siłowy/kulturystyczny nie powinien skupiać się tylko na jednej partii ciała. Bardzo ważne jest holistyczne podejście. Wszystkie mięśnie powinny rozwijać się równomiernie. Wskazówka – podczas ćwiczeń na jedną partię koniecznie pamiętaj o treningu mięśni antagonistycznych. W przypadku bicepsów będą to tricepsy. Ważne jest więc zapewnienie kompleksowego treningu na ramiona.

Powody, dla których panie powinny trenować kulturystykę

- Siła i sprawność poprawia jakość codziennego życia. Kobiety stają się bardziej samowystarczalne.

- Zmniejsza się ryzyko kontuzji oraz gęstość kości.

- Spowalnia proces starzenia się organizmu.

- Poprawiają się kondycja i możliwości – można je wykorzystać podczas uprawiania innych sportów.

- Lepszy wygląd i dobre samopoczucie. O tym już chyba nikogo nie trzeba przekonywać ;)

 

Maria Krajewska 2 5 kwietnia 2016  2450

Dodaj komentarz

  • Ula
    23 lipca 2017
    Okej, jeśli nie ma w tym przesady. Nie okej, jeśli kobiety robią z siebie wielkich mięsniaków. To już nie jest wcale ładne ani estetyczne
  • 23 lipca 2017
    Kulturystyka + kobiety = to się nie ima

Artykuły z kategorii: Trening Siłowy

przykladowy-trening-fbw-jak-go-wykonac

Przykładowy trening FBW – jak go wykonać?

Trening Full Body Workout to jedna z bardziej uniwersalnych aktywności fizycznych trafiająca w gusta wielu osób posiadających różne cele. Jak poprawnie ćwiczyć FBW i o czym warto pamiętać?

wyciskanie-hantli-lezac-technika-wzmacniania-miesni

Wyciskanie hantli leżąc | technika wzmacniania mięśni

Wyciskanie hantli leżąc to jedna z popularniejszych metod na wzmocnienie mięśni znajdujących się na długości całych rąk i klatki piersiowej. Jak prawidłowo wykonywać ćwiczenia tego typu?

zolnierskie-wyciskanie-czyli-jak-budowac-mase-miesniowa

Żołnierskie wyciskanie, czyli jak budować masę mięśniową

Wyciskanie żołnierskie to jedno z najefektywniejszych ćwiczeń na masę. Istnieje wiele wariantów tego rodzaju aktywności. Jak ćwiczyć żołnierskie wyciskanie?

wioslowanie-sztanga-twoj-przepis-na-plecy-jak-lotnisko-w-atlancie

Wiosłowanie sztangą: twój przepis na plecy jak lotnisko w Atlancie

Kiedy w marcu 2019 roku władze Turcji otworzyły nową część lotniska w Stambule, turyści myśleli, że to obecnie największe lotnisko świata. Niezależnie od tego, który kierunek obieramy na swój urlop, nasze plecy mogą być równie imponujących rozmiarów. Jak się takich dorobić? Wiosłowanie sztangą to idealna recepta! Przedstawiamy 4 warianty tego ćwiczenia i jego kompleksowy wpływ na sylwetkę!

rwanie-sztangi-jak-robic-to-prawidlowo-aktualizacja-2020

Rwanie sztangi – jak robić to prawidłowo? Aktualizacja 2020

Rwanie sztangi jest jednym z trudniejszych ćwiczeń pod względem technicznym. Składa się ze skomplikowanych ruchów, które należy wykonać w jednym czasie. Zobacz, w jaki sposób można poprawnie wykonywać rwanie sztangi i podrzut sztangi.

jak-prowadzic-dziennik-treningowy-aktualizacja-2020

Jak prowadzić dziennik treningowy? Aktualizacja 2020

Regularne treningi mogą trwać latami, a zapamiętanie wszystkich wykonanych ćwiczeń, powtórzeń i ciężarów graniczy z cudem. Dziennik treningowy pomaga w usystematyzowaniu informacji o ćwiczeniach. Zobacz, jak prawidłowo prowadzić dziennik treningu oraz dlaczego warto to robić.

tkanka-tluszczowa-u-mezczyzn-jaki-powinien-byc-wlasciwy-poziom

Tkanka tłuszczowa u mężczyzn | jaki powinien być właściwy poziom?

Poziom tkanki tłuszczowej jest różny u mężczyzn i u kobiet, co ma związek z wieloma czynnikami. Jaka jest prawidłowa zawartość tkanki tłuszczowej w ciele mężczyzny i czym grozi jej zbyt wysoki lub zbyt niski poziom?

o-co-chodzi-z-tkanka-tluszczowa-body-fat-percentage-bez-tajemnic

O co chodzi z tkanką tłuszczową? Body fat percentage bez tajemnic

Jeszcze do niedawna rolę delfickiej wyroczni w kwestiach kondycji naszego organizmu sprowadzano do indeksu masy ciała. Z czasem opieranie wszelkich zmian w organizmie na wskaźniku BMI okazało się niewystarczające i rozpoczęto pomiar tkanki tłuszczowej. Czym jest body fat percentage i jak go obliczyć?

trening-push-pull-legs-poznaj-skuteczny-plan-dla-pasjonatow-zelastwa

Trening PUSH PULL LEGS - poznaj skuteczny plan dla pasjonatów żelastwa

Obok treningu obwodowego i FBW, split cieszy się sporym zainteresowaniem ze względu na mocne oddziaływanie na poszczególne partie mięśniowe. Specyficzną odmianą treningu dzielonego jest PUSH PULL LEGS, który zakłada podział całego ciała na 3 części i ćwiczenie każdej z nich na osobnym treningu. Jak działa i jak powinien wyglądać trening w takim wydaniu?

plecy-jak-lotnisko-najlepsze-cwiczenia-na-silownie-na-mocne-i-szerokie-plecy

Plecy jak lotnisko - najlepsze ćwiczenia na siłownię na mocne i szerokie plecy

Grzbiet to strategiczna partia mięśniowa. Szerokie plecy kojarzą się z siłą, wzmacniają nasz kręgosłup i chronią go przed urazami, a razem z mięśniami brzucha skutecznie stabilizują całą naszą sylwetkę. Podpowiadamy, które ćwiczenia na plecy wybrać, by trening na siłowni przynosił oczekiwane efekty.

przykladowy-trening-fbw-jak-go-wykonac

Przykładowy trening FBW – jak go wykonać?

Trening Full Body Workout to jedna z bardziej uniwersalnych aktywności fizycznych trafiająca w gusta wielu osób posiadających różne cele. Jak poprawnie ćwiczyć FBW i o czym warto pamiętać?

wyciskanie-hantli-lezac-technika-wzmacniania-miesni

Wyciskanie hantli leżąc | technika wzmacniania mięśni

Wyciskanie hantli leżąc to jedna z popularniejszych metod na wzmocnienie mięśni znajdujących się na długości całych rąk i klatki piersiowej. Jak prawidłowo wykonywać ćwiczenia tego typu?

zolnierskie-wyciskanie-czyli-jak-budowac-mase-miesniowa

Żołnierskie wyciskanie, czyli jak budować masę mięśniową

Wyciskanie żołnierskie to jedno z najefektywniejszych ćwiczeń na masę. Istnieje wiele wariantów tego rodzaju aktywności. Jak ćwiczyć żołnierskie wyciskanie?

wioslowanie-sztanga-twoj-przepis-na-plecy-jak-lotnisko-w-atlancie

Wiosłowanie sztangą: twój przepis na plecy jak lotnisko w Atlancie

Kiedy w marcu 2019 roku władze Turcji otworzyły nową część lotniska w Stambule, turyści myśleli, że to obecnie największe lotnisko świata. Niezależnie od tego, który kierunek obieramy na swój urlop, nasze plecy mogą być równie imponujących rozmiarów. Jak się takich dorobić? Wiosłowanie sztangą to idealna recepta! Przedstawiamy 4 warianty tego ćwiczenia i jego kompleksowy wpływ na sylwetkę!

rwanie-sztangi-jak-robic-to-prawidlowo-aktualizacja-2020

Rwanie sztangi – jak robić to prawidłowo? Aktualizacja 2020

Rwanie sztangi jest jednym z trudniejszych ćwiczeń pod względem technicznym. Składa się ze skomplikowanych ruchów, które należy wykonać w jednym czasie. Zobacz, w jaki sposób można poprawnie wykonywać rwanie sztangi i podrzut sztangi.

jak-prowadzic-dziennik-treningowy-aktualizacja-2020

Jak prowadzić dziennik treningowy? Aktualizacja 2020

Regularne treningi mogą trwać latami, a zapamiętanie wszystkich wykonanych ćwiczeń, powtórzeń i ciężarów graniczy z cudem. Dziennik treningowy pomaga w usystematyzowaniu informacji o ćwiczeniach. Zobacz, jak prawidłowo prowadzić dziennik treningu oraz dlaczego warto to robić.

tkanka-tluszczowa-u-mezczyzn-jaki-powinien-byc-wlasciwy-poziom

Tkanka tłuszczowa u mężczyzn | jaki powinien być właściwy poziom?

Poziom tkanki tłuszczowej jest różny u mężczyzn i u kobiet, co ma związek z wieloma czynnikami. Jaka jest prawidłowa zawartość tkanki tłuszczowej w ciele mężczyzny i czym grozi jej zbyt wysoki lub zbyt niski poziom?

o-co-chodzi-z-tkanka-tluszczowa-body-fat-percentage-bez-tajemnic

O co chodzi z tkanką tłuszczową? Body fat percentage bez tajemnic

Jeszcze do niedawna rolę delfickiej wyroczni w kwestiach kondycji naszego organizmu sprowadzano do indeksu masy ciała. Z czasem opieranie wszelkich zmian w organizmie na wskaźniku BMI okazało się niewystarczające i rozpoczęto pomiar tkanki tłuszczowej. Czym jest body fat percentage i jak go obliczyć?

trening-push-pull-legs-poznaj-skuteczny-plan-dla-pasjonatow-zelastwa

Trening PUSH PULL LEGS - poznaj skuteczny plan dla pasjonatów żelastwa

Obok treningu obwodowego i FBW, split cieszy się sporym zainteresowaniem ze względu na mocne oddziaływanie na poszczególne partie mięśniowe. Specyficzną odmianą treningu dzielonego jest PUSH PULL LEGS, który zakłada podział całego ciała na 3 części i ćwiczenie każdej z nich na osobnym treningu. Jak działa i jak powinien wyglądać trening w takim wydaniu?

plecy-jak-lotnisko-najlepsze-cwiczenia-na-silownie-na-mocne-i-szerokie-plecy

Plecy jak lotnisko - najlepsze ćwiczenia na siłownię na mocne i szerokie plecy

Grzbiet to strategiczna partia mięśniowa. Szerokie plecy kojarzą się z siłą, wzmacniają nasz kręgosłup i chronią go przed urazami, a razem z mięśniami brzucha skutecznie stabilizują całą naszą sylwetkę. Podpowiadamy, które ćwiczenia na plecy wybrać, by trening na siłowni przynosił oczekiwane efekty.