Kulturystyka - piękno w sile

Kulturystyka - piękno w sile

Rozbudowana klatka piersiowa, szerokie plecy, wyraźnie zarysowane bicepsy i tricepsy, kaloryfer na brzuchu, muskularne nogi. Widzisz mężczyznę? To stereotyp. Kulturystykę i bodybuilding uprawia się niezależnie od płci. To nie tylko sport, ale dbałość o harmonijny rozwój ciała i dążenie do piękna.

Choć kult masywnego, umięśnionego ciała przeważnie dotyczy panów, panie również mogą się pochwalić sporymi osiągnięciami w dziedzinie kulturystyki. Czym różni się kobiecy trening siłowy i jak prawidłowo rozwijać muskulaturę? 

Co decyduje o rozwoju muskulatury? 

Kto powiedział, że kobieca siła przydaje się jedynie do wyrabiania ciasta na pierogi? Kobiety świetnie radzą sobie w sportach siłowych. Ich trening różni się trochę od męskiego, choćby ze względu na inną budowę i fizjologię ciała. Kluczową rolę w budowaniu sylwetki kulturysty odgrywają hormony, szczególnie testosteron. Mimo że u mężczyzn jest go dużo, nie każdy może poszczycić się pokaźną muskulaturą. Kobiety mają trudniej, bo w ich przypadku tego testosteronu jest nawet kilkadziesiąt razy mniej. Na szczęście są kategorie kulturystyki takie jak Fitness Bikini, w których szanse mają kobiety o niezbyt mocno zarysowanej muskulaturze. W ich przypadku oprócz wysportowanej sylwetki oceniane są także kobiecość, wygląd twarzy i włosów oraz strój. Dlatego panie trenują nie tylko mięśnie, ale również chodzenie na wysokich obcasach i grację ruchów.

Siłownia? Brakuje tu kobiecej ręki 

Jakie ćwiczenia siłowe są wskazane dla kobiety? Na pewno te, które pozwolą ukształtować sylwetkę zgodnie z proporcjami. Martwy ciąg, wiosłowanie, podciąganie na drążku, przysiady ze sztangą, pompki, wykroki, a także wyciskanie z pozycji leżącej - te ćwiczenia pomogą wymodelować mięśnie pleców, pośladków i ud, a przy okazji rozwiną bicepsy i klatkę piersiową. Pamiętajmy jednak, że kulturystyka w wydaniu kobiecym wymaga ciężkiej pracy i regularnych ćwiczeń, minimum 4 razy w tygodniu. 

Więcej masy mięśniowej

Oprócz treningu liczy się także wysoka zawartość białka w diecie. Jego najlepszym źródłem jest nie tylko mięso, ale również nabiał, zboża i warzywa. Na rynku odżywek dostępne są specjalne preparaty białkowe dla kobiet, które można spożywać po treningu. Posiłek, który wspomoże rozwój mięśni po wysiłku, można również przygotować samodzielnie. Przykład? Koktajl na bazie 2 bananów, 1 szklanki mleka ryżowego, szklanki jarmużu (bez łodygi) oraz 2 łyżek sezamowej pasty tahini. 

Trening na biceps dla kobiet

Regularne treningi siłowe mogą przynieść wizualne korzyści już po dwóch tygodniach. Dość zaniedbaną częścią damskiego ciała są bicepsy. A szczególnie, gdy nasz organizm się nieuchronnie starzeje. Mięśnie wiotczeją, słabną, a skóra traci swoją elastyczność.

Jakie ćwiczenia na silne i jędrne kobiece bicepsy? Okazuje się, że chodzenie na siłownię nie jest konieczne! Wystarczą treningi w domu z hantalmi, kettlami czy butelkami wody.

Czytaj także: Trening na jędrne piersi

Kilka porad dla miłośniczek kulturystyki

Nie zapomnij, że trening siłowy/kulturystyczny nie powinien skupiać się tylko na jednej partii ciała. Bardzo ważne jest holistyczne podejście. Wszystkie mięśnie powinny rozwijać się równomiernie. Wskazówka – podczas ćwiczeń na jedną partię koniecznie pamiętaj o treningu mięśni antagonistycznych. W przypadku bicepsów będą to tricepsy. Ważne jest więc zapewnienie kompleksowego treningu na ramiona.

Powody, dla których panie powinny trenować kulturystykę

- Siła i sprawność poprawia jakość codziennego życia. Kobiety stają się bardziej samowystarczalne.

- Zmniejsza się ryzyko kontuzji oraz gęstość kości.

- Spowalnia proces starzenia się organizmu.

- Poprawiają się kondycja i możliwości – można je wykorzystać podczas uprawiania innych sportów.

- Lepszy wygląd i dobre samopoczucie. O tym już chyba nikogo nie trzeba przekonywać ;)

 

Maria Krajewska 2 5 kwietnia 2016  2008

Dodaj komentarz

  • Ula
    23 lipca 2017
    Okej, jeśli nie ma w tym przesady. Nie okej, jeśli kobiety robią z siebie wielkich mięsniaków. To już nie jest wcale ładne ani estetyczne
  • 23 lipca 2017
    Kulturystyka + kobiety = to się nie ima

Artykuły z kategorii: Trening siłowy

silownia-dla-dzieci-czy-posylac-dziecko-na-silownie

Siłownia dla dzieci – czy posyłać dziecko na siłownię?

Treningi siłowe dla dzieci i młodzieży zawsze budzą kontrowersje. Czy siłownia dla dzieci jest dobrym pomysłem? Czy ćwiczenia nie wpłyną na rozwój dziecka? O wadach i zaletach chodzenia na siłownię przez dzieci i młodzież w dzisiejszym materiale!

na-czym-polega-wzmocnienie-fazowe

Na czym polega wzmocnienie fazowe?

To oczywiste, że sportowcy starają się wykorzystać każdą metodę, by poprawić własne wyniki. Takiemu celowi służy właśnie wzmocnienie fazowe. Najprościej rzecz ujmując – jest to podział cyklu treningowego na fazy. Czym jednak charakteryzuje się wzmocnienie fazowe i jak wprowadzić je we własnym treningu?

kulturystyka-witaminy-i-mineraly-jakie-suplementy-do-treningu

Kulturystyka witaminy i minerały – jakie suplementy do treningu?

Uprawianie kulturystyki wiąże się z dużym wysiłkiem fizycznym. Spożywanie węglowodanów, białek i tłuszczy nie wystarczy do zbudowania doskonałej muskulatury. Do prawidłowego funkcjonowania komórek mięśniowych niezbędne są także witaminy. Zobacz, dlaczego kulturyści sięgają po suplementy witaminowe. Trening siłowy jakie witaminy stosować? W jakich produktach można znaleźć witaminy dla kulturystów?

czym-jest-kompleks-sztangowy-redukcja-plan-trening

Czym jest kompleks sztangowy? | redukcja, plan, trening

Kompleks sztangowy – przebojem zdobywająca popularność metoda ćwiczeń rodem z treningu crossfit. Zobacz, na czym polega ten rodzaj treningu. Poznaj przykładowe zestawy ćwiczeń. Kto skorzysta najbardziej na włączeniu kompleksu sztangowego do własnego planu?

cwiczenia-na-miesnie-klatki-piersiowej-oto-najlepsze-z-nich

Ćwiczenia na mięśnie klatki piersiowej – oto najlepsze z nich!

Doskonale rozbudowana klatka piersiowa jest marzeniem wielu ćwiczących na siłowni. Taki efekt można osiągnąć dzięki ćwiczeniom opartym na właściwych skurczach i rozkurczach mięśni. Co więcej, duże znaczenie ma wykorzystanie ćwiczeń izolowanych. Poznaj najlepsze ćwiczenia na klatkę piersiową.

czym-jest-trening-push-pull-legs

Czym jest trening Push Pull Legs?

Trening Push Pull Legs, czyli pchaj i ciągnij jest jedną z odmian treningu dzielonego. Ta metoda ćwiczeń pozwala na zapewnienie odpowiedniego czasu na regenerację mięśni. Czym jednak właściwie charakteryzuje się trening Push Pull Legs?

jak-laczyc-partie-miesni-ile-razy-w-tygodniu-trenowac-jedna-partie

Jak łączyć partie mięśni – ile razy w tygodniu trenować jedną partię?

Zbyt częste treningi siłowe nie dadzą wymiernych efektów. Podobnie rzecz ma się ze zbyt rzadkimi sesjami treningowymi. Jednak co metoda treningowa, to inna częstotliwość trenowania danych partii mięśniowych. Ile razy w tygodniu można ćwiczyć jedną partię mięśni? Jak łączyć partie mięśni? Jakie partie mięśni ćwiczyć razem? Trening na wszystkie partie mięśni.

trening-silowy-dla-dzieci-i-mlodziezy

Trening siłowy dla dzieci i młodzieży?

Panuje przekonanie, że trening siłowy jest zbyt dużym obciążeniem dla układu mięśniowo-szkieletowego dziecka. Czy jednak jest ono uzasadnione? Jak wygląda bezpieczny trening siłowy dla dzieci i młodzieży?

czy-silownie-w-duzych-miastach-sa-drozsze

Czy siłownie w dużych miastach są droższe?

Treningi na siłowni stanowią nieodłączny element aktywnego życia. Chodzimy także na zajęcia fitness, zumbę, pilates czy jogę. Korzystanie z takich usług wiąże się z kosztami. Czy w dużych miastach zapłacimy więcej za karnet na siłownię?

rola-testosteronu-w-treningu-silowym

Rola testosteronu w treningu siłowym

Testosteron jest odpowiedzialny za budowanie masy mięśniowej, rozwój kości czy stabilizowanie nastroju u mężczyzn. Podnoszenie jego poziomu jest możliwe również podczas treningów siłowych. Zobacz, jaką rolę odgrywa ten hormon w typowo męskich treningach na siłowni.

silownia-dla-dzieci-czy-posylac-dziecko-na-silownie

Siłownia dla dzieci – czy posyłać dziecko na siłownię?

Treningi siłowe dla dzieci i młodzieży zawsze budzą kontrowersje. Czy siłownia dla dzieci jest dobrym pomysłem? Czy ćwiczenia nie wpłyną na rozwój dziecka? O wadach i zaletach chodzenia na siłownię przez dzieci i młodzież w dzisiejszym materiale!

na-czym-polega-wzmocnienie-fazowe

Na czym polega wzmocnienie fazowe?

To oczywiste, że sportowcy starają się wykorzystać każdą metodę, by poprawić własne wyniki. Takiemu celowi służy właśnie wzmocnienie fazowe. Najprościej rzecz ujmując – jest to podział cyklu treningowego na fazy. Czym jednak charakteryzuje się wzmocnienie fazowe i jak wprowadzić je we własnym treningu?

kulturystyka-witaminy-i-mineraly-jakie-suplementy-do-treningu

Kulturystyka witaminy i minerały – jakie suplementy do treningu?

Uprawianie kulturystyki wiąże się z dużym wysiłkiem fizycznym. Spożywanie węglowodanów, białek i tłuszczy nie wystarczy do zbudowania doskonałej muskulatury. Do prawidłowego funkcjonowania komórek mięśniowych niezbędne są także witaminy. Zobacz, dlaczego kulturyści sięgają po suplementy witaminowe. Trening siłowy jakie witaminy stosować? W jakich produktach można znaleźć witaminy dla kulturystów?

czym-jest-kompleks-sztangowy-redukcja-plan-trening

Czym jest kompleks sztangowy? | redukcja, plan, trening

Kompleks sztangowy – przebojem zdobywająca popularność metoda ćwiczeń rodem z treningu crossfit. Zobacz, na czym polega ten rodzaj treningu. Poznaj przykładowe zestawy ćwiczeń. Kto skorzysta najbardziej na włączeniu kompleksu sztangowego do własnego planu?

cwiczenia-na-miesnie-klatki-piersiowej-oto-najlepsze-z-nich

Ćwiczenia na mięśnie klatki piersiowej – oto najlepsze z nich!

Doskonale rozbudowana klatka piersiowa jest marzeniem wielu ćwiczących na siłowni. Taki efekt można osiągnąć dzięki ćwiczeniom opartym na właściwych skurczach i rozkurczach mięśni. Co więcej, duże znaczenie ma wykorzystanie ćwiczeń izolowanych. Poznaj najlepsze ćwiczenia na klatkę piersiową.

czym-jest-trening-push-pull-legs

Czym jest trening Push Pull Legs?

Trening Push Pull Legs, czyli pchaj i ciągnij jest jedną z odmian treningu dzielonego. Ta metoda ćwiczeń pozwala na zapewnienie odpowiedniego czasu na regenerację mięśni. Czym jednak właściwie charakteryzuje się trening Push Pull Legs?

jak-laczyc-partie-miesni-ile-razy-w-tygodniu-trenowac-jedna-partie

Jak łączyć partie mięśni – ile razy w tygodniu trenować jedną partię?

Zbyt częste treningi siłowe nie dadzą wymiernych efektów. Podobnie rzecz ma się ze zbyt rzadkimi sesjami treningowymi. Jednak co metoda treningowa, to inna częstotliwość trenowania danych partii mięśniowych. Ile razy w tygodniu można ćwiczyć jedną partię mięśni? Jak łączyć partie mięśni? Jakie partie mięśni ćwiczyć razem? Trening na wszystkie partie mięśni.

trening-silowy-dla-dzieci-i-mlodziezy

Trening siłowy dla dzieci i młodzieży?

Panuje przekonanie, że trening siłowy jest zbyt dużym obciążeniem dla układu mięśniowo-szkieletowego dziecka. Czy jednak jest ono uzasadnione? Jak wygląda bezpieczny trening siłowy dla dzieci i młodzieży?

czy-silownie-w-duzych-miastach-sa-drozsze

Czy siłownie w dużych miastach są droższe?

Treningi na siłowni stanowią nieodłączny element aktywnego życia. Chodzimy także na zajęcia fitness, zumbę, pilates czy jogę. Korzystanie z takich usług wiąże się z kosztami. Czy w dużych miastach zapłacimy więcej za karnet na siłownię?

rola-testosteronu-w-treningu-silowym

Rola testosteronu w treningu siłowym

Testosteron jest odpowiedzialny za budowanie masy mięśniowej, rozwój kości czy stabilizowanie nastroju u mężczyzn. Podnoszenie jego poziomu jest możliwe również podczas treningów siłowych. Zobacz, jaką rolę odgrywa ten hormon w typowo męskich treningach na siłowni.