Kulturystyka – jak osiągnąć symetryczne mięśnie?

Kulturystyka – jak osiągnąć symetryczne mięśnie?

Większość kulturystów marzy o tym, by ich ciało było symetrycznie zbudowane. Dysproporcje w mięśniach nie należą do najbardziej estetycznych. Zobacz, jak można wypracować symetryczne mięśnie.

Dysproporcja mięśni w kulturystyce

W kulturystyce wyróżnia się dwa rodzaje asymetrii mięśni. Pierwsza dotyczy różnicy między tym samym mięśniem (np. lewy i prawy biceps), druga natomiast – różnicy między wielkościami poszczególnych sąsiadujących ze sobą mięśni (np. biceps do tricepsu). Pierwsza z dysproporcji jest zazwyczaj wykształcona przez wykonywanie innych ćwiczeń na obie partie mięśni. Druga natomiast w większości przypadków ma podłoże genetyczne. Powodem wykształcenia podczas treningu asymetrycznych mięśni jest przede wszystkim powielanie złej techniki ćwiczeń.

Jak ćwiczyć, by wypracować symetryczne mięśnie?

- Zbyt duże obciążenia podczas ćwiczeń mogą doprowadzić do powstawania lub powiększania się dysproporcji mięśni. Ważne jest, by podczas treningu używać ciężarów, które są dostosowane do możliwości ćwiczącego. Należy również pamiętać o prawidłowej technice. Podczas dźwigania obciążeń nie powinno się podnosić ciężarów tylko mocniejszą ręką (np. podczas podawania sobie ciężaru). Może to sprawić, że mięśnie jednej ręki będą pracowały ciężej i tym samym dysproporcje się pogłębią. Ponadto, warto pamiętać o takim samym torze ruchu obu rąk podczas ćwiczeń np. z hantlami;

- Ćwiczenia z hantlami pozwalają na izolowanie mięśni podczas wysiłku. Jest to dobry sposób na wypracowanie symetrycznych mięśni. Trening z hantlami nie wymaga dużych obciążeń, dlatego też ryzyko powielania złej techniki jest znacznie mniejsze;

- Ćwiczenia przed lustrem pozwalają na bieżące poprawianie własnych ruchów oraz obserwowanie każdego ćwiczenia. Dzięki takiemu sposobowi ćwiczący widzi jak wykonuje ćwiczenie i może je idealnie odwzorować na drugiej partii ciała. Z czasem prawidłowa technika zaczyna się utrwalać. Jeśli nie masz możliwości obserwowania się w lustrze możesz wykorzystać do tego celu trenera personalnego lub partnera treningowego, który skoryguje twoje błędy i wskaże ci właściwą technikę;

- Jeśli zauważasz na swoim ciele dysproporcje w mięśniach – nie rozpoczynaj intensywnych ćwiczeń na słabszą partię ciała. Każde kształtowanie mięśni podczas treningu powinno być zrównoważone i przemyślane. Wykorzystywanie dużych obciążeń na słabszy mięsień może skutkować kontuzją lub pogłębieniem dysproporcji.

- Podczas wykonywania serii jednorącz rozpocznij ćwiczenia od słabszej grupy mięśniowej. Początek treningu to moment, kiedy jesteś pełen energii i siły, dlatego warto je spożytkować na skupieniu się na pracy słabszych mięśni. Takie ćwiczenia pozwolą na szybsze i skuteczniejsze zlikwidowanie dysproporcji mięśni;

- Ćwiczenia na maszynach ograniczają ruchy ćwiczącego, a tym samym narzucają prawidłową technikę ćwiczeń. Wykorzystanie maszyn podczas treningu może zatem znacznie przyczynić się do kształtowania symetrycznego ciała;

- Kluczem do wykształcenia lub zlikwidowania dysproporcji w ciele jest cierpliwość. Praca nad symetrycznym ciałem jest planem długoterminowym. Pamiętaj, by nie przejmować się brakiem wyników na początku ćwiczeń. Ważne jest, by dać sobie czas na wypracowanie pożądanych efektów;

- Plan treningowy nie może zawierać intensywniejszych ćwiczeń na tę partię ciała, którą ćwiczący sobie upodobał. Ważne jest utrzymanie prawidłowych proporcji między kształtowaniem poszczególnych mięśni. Całe ciało powinno rozwijać się w harmonijny i symetryczny sposób, dzięki ćwiczeniom na wszystkie partie ciała.

Dlaczego symetria ciała jest tak ważna w kulturystyce?

Pomijając aspekt estetyczny, który dla znacznej części ćwiczących jest jedną z głównych motywacji, pracowanie nad symetrią ciała ma wiele korzyści zdrowotnych. Dzięki dobrze rozwiniętym mięśniom stawy są chronione i funkcjonują prawidłowo. Ponadto, dobrze rozwinięte mięśnie grzbietu są gwarancją wzrostu siły trenującego. Prawidłowo ukształtowane mięśnie zapobiegają kontuzjom oraz urazom. Dodatkowo, mięśnie są podkreślone, pełne i kształtne.

Dominika Górska 2 28 września 2016  1541

Dodaj komentarz

  • Dnnny
    29 września 2016
    Ja miałem problem z symetrią mięśni klatki piersiowej. Podobnie jak wielu moich znajomych na siłowni. Chłopaki próbowali na to wielu sposobów ale generalnie najlepiej jest stosować dodatkową serię na mniejszy mięsień i kontrolować przyrosty. Ewentualnie na symetrię pomaga też branie lżejszych ciężarów na bardziej rozbudowaną stronę ciała.
  • Jagoda
    29 września 2016
    No i już wiem dlaczego mój chłopak ciągle tylko mówi o tej symetrii i proporcji ciała. Nie wiedziałam, że to aż tyle pracy. Zacznę go w końcu doceniać :)

Artykuły z kategorii: Trening siłowy

silownia-dla-dzieci-czy-posylac-dziecko-na-silownie

Siłownia dla dzieci – czy posyłać dziecko na siłownię?

Treningi siłowe dla dzieci i młodzieży zawsze budzą kontrowersje. Czy siłownia dla dzieci jest dobrym pomysłem? Czy ćwiczenia nie wpłyną na rozwój dziecka? O wadach i zaletach chodzenia na siłownię przez dzieci i młodzież w dzisiejszym materiale!

na-czym-polega-wzmocnienie-fazowe

Na czym polega wzmocnienie fazowe?

To oczywiste, że sportowcy starają się wykorzystać każdą metodę, by poprawić własne wyniki. Takiemu celowi służy właśnie wzmocnienie fazowe. Najprościej rzecz ujmując – jest to podział cyklu treningowego na fazy. Czym jednak charakteryzuje się wzmocnienie fazowe i jak wprowadzić je we własnym treningu?

kulturystyka-witaminy-i-mineraly-jakie-suplementy-do-treningu

Kulturystyka witaminy i minerały – jakie suplementy do treningu?

Uprawianie kulturystyki wiąże się z dużym wysiłkiem fizycznym. Spożywanie węglowodanów, białek i tłuszczy nie wystarczy do zbudowania doskonałej muskulatury. Do prawidłowego funkcjonowania komórek mięśniowych niezbędne są także witaminy. Zobacz, dlaczego kulturyści sięgają po suplementy witaminowe. Trening siłowy jakie witaminy stosować? W jakich produktach można znaleźć witaminy dla kulturystów?

czym-jest-kompleks-sztangowy-redukcja-plan-trening

Czym jest kompleks sztangowy? | redukcja, plan, trening

Kompleks sztangowy – przebojem zdobywająca popularność metoda ćwiczeń rodem z treningu crossfit. Zobacz, na czym polega ten rodzaj treningu. Poznaj przykładowe zestawy ćwiczeń. Kto skorzysta najbardziej na włączeniu kompleksu sztangowego do własnego planu?

cwiczenia-na-miesnie-klatki-piersiowej-oto-najlepsze-z-nich

Ćwiczenia na mięśnie klatki piersiowej – oto najlepsze z nich!

Doskonale rozbudowana klatka piersiowa jest marzeniem wielu ćwiczących na siłowni. Taki efekt można osiągnąć dzięki ćwiczeniom opartym na właściwych skurczach i rozkurczach mięśni. Co więcej, duże znaczenie ma wykorzystanie ćwiczeń izolowanych. Poznaj najlepsze ćwiczenia na klatkę piersiową.

czym-jest-trening-push-pull-legs

Czym jest trening Push Pull Legs?

Trening Push Pull Legs, czyli pchaj i ciągnij jest jedną z odmian treningu dzielonego. Ta metoda ćwiczeń pozwala na zapewnienie odpowiedniego czasu na regenerację mięśni. Czym jednak właściwie charakteryzuje się trening Push Pull Legs?

jak-laczyc-partie-miesni-ile-razy-w-tygodniu-trenowac-jedna-partie

Jak łączyć partie mięśni – ile razy w tygodniu trenować jedną partię?

Zbyt częste treningi siłowe nie dadzą wymiernych efektów. Podobnie rzecz ma się ze zbyt rzadkimi sesjami treningowymi. Jednak co metoda treningowa, to inna częstotliwość trenowania danych partii mięśniowych. Ile razy w tygodniu można ćwiczyć jedną partię mięśni? Jak łączyć partie mięśni? Jakie partie mięśni ćwiczyć razem? Trening na wszystkie partie mięśni.

trening-silowy-dla-dzieci-i-mlodziezy

Trening siłowy dla dzieci i młodzieży?

Panuje przekonanie, że trening siłowy jest zbyt dużym obciążeniem dla układu mięśniowo-szkieletowego dziecka. Czy jednak jest ono uzasadnione? Jak wygląda bezpieczny trening siłowy dla dzieci i młodzieży?

czy-silownie-w-duzych-miastach-sa-drozsze

Czy siłownie w dużych miastach są droższe?

Treningi na siłowni stanowią nieodłączny element aktywnego życia. Chodzimy także na zajęcia fitness, zumbę, pilates czy jogę. Korzystanie z takich usług wiąże się z kosztami. Czy w dużych miastach zapłacimy więcej za karnet na siłownię?

rola-testosteronu-w-treningu-silowym

Rola testosteronu w treningu siłowym

Testosteron jest odpowiedzialny za budowanie masy mięśniowej, rozwój kości czy stabilizowanie nastroju u mężczyzn. Podnoszenie jego poziomu jest możliwe również podczas treningów siłowych. Zobacz, jaką rolę odgrywa ten hormon w typowo męskich treningach na siłowni.

silownia-dla-dzieci-czy-posylac-dziecko-na-silownie

Siłownia dla dzieci – czy posyłać dziecko na siłownię?

Treningi siłowe dla dzieci i młodzieży zawsze budzą kontrowersje. Czy siłownia dla dzieci jest dobrym pomysłem? Czy ćwiczenia nie wpłyną na rozwój dziecka? O wadach i zaletach chodzenia na siłownię przez dzieci i młodzież w dzisiejszym materiale!

na-czym-polega-wzmocnienie-fazowe

Na czym polega wzmocnienie fazowe?

To oczywiste, że sportowcy starają się wykorzystać każdą metodę, by poprawić własne wyniki. Takiemu celowi służy właśnie wzmocnienie fazowe. Najprościej rzecz ujmując – jest to podział cyklu treningowego na fazy. Czym jednak charakteryzuje się wzmocnienie fazowe i jak wprowadzić je we własnym treningu?

kulturystyka-witaminy-i-mineraly-jakie-suplementy-do-treningu

Kulturystyka witaminy i minerały – jakie suplementy do treningu?

Uprawianie kulturystyki wiąże się z dużym wysiłkiem fizycznym. Spożywanie węglowodanów, białek i tłuszczy nie wystarczy do zbudowania doskonałej muskulatury. Do prawidłowego funkcjonowania komórek mięśniowych niezbędne są także witaminy. Zobacz, dlaczego kulturyści sięgają po suplementy witaminowe. Trening siłowy jakie witaminy stosować? W jakich produktach można znaleźć witaminy dla kulturystów?

czym-jest-kompleks-sztangowy-redukcja-plan-trening

Czym jest kompleks sztangowy? | redukcja, plan, trening

Kompleks sztangowy – przebojem zdobywająca popularność metoda ćwiczeń rodem z treningu crossfit. Zobacz, na czym polega ten rodzaj treningu. Poznaj przykładowe zestawy ćwiczeń. Kto skorzysta najbardziej na włączeniu kompleksu sztangowego do własnego planu?

cwiczenia-na-miesnie-klatki-piersiowej-oto-najlepsze-z-nich

Ćwiczenia na mięśnie klatki piersiowej – oto najlepsze z nich!

Doskonale rozbudowana klatka piersiowa jest marzeniem wielu ćwiczących na siłowni. Taki efekt można osiągnąć dzięki ćwiczeniom opartym na właściwych skurczach i rozkurczach mięśni. Co więcej, duże znaczenie ma wykorzystanie ćwiczeń izolowanych. Poznaj najlepsze ćwiczenia na klatkę piersiową.

czym-jest-trening-push-pull-legs

Czym jest trening Push Pull Legs?

Trening Push Pull Legs, czyli pchaj i ciągnij jest jedną z odmian treningu dzielonego. Ta metoda ćwiczeń pozwala na zapewnienie odpowiedniego czasu na regenerację mięśni. Czym jednak właściwie charakteryzuje się trening Push Pull Legs?

jak-laczyc-partie-miesni-ile-razy-w-tygodniu-trenowac-jedna-partie

Jak łączyć partie mięśni – ile razy w tygodniu trenować jedną partię?

Zbyt częste treningi siłowe nie dadzą wymiernych efektów. Podobnie rzecz ma się ze zbyt rzadkimi sesjami treningowymi. Jednak co metoda treningowa, to inna częstotliwość trenowania danych partii mięśniowych. Ile razy w tygodniu można ćwiczyć jedną partię mięśni? Jak łączyć partie mięśni? Jakie partie mięśni ćwiczyć razem? Trening na wszystkie partie mięśni.

trening-silowy-dla-dzieci-i-mlodziezy

Trening siłowy dla dzieci i młodzieży?

Panuje przekonanie, że trening siłowy jest zbyt dużym obciążeniem dla układu mięśniowo-szkieletowego dziecka. Czy jednak jest ono uzasadnione? Jak wygląda bezpieczny trening siłowy dla dzieci i młodzieży?

czy-silownie-w-duzych-miastach-sa-drozsze

Czy siłownie w dużych miastach są droższe?

Treningi na siłowni stanowią nieodłączny element aktywnego życia. Chodzimy także na zajęcia fitness, zumbę, pilates czy jogę. Korzystanie z takich usług wiąże się z kosztami. Czy w dużych miastach zapłacimy więcej za karnet na siłownię?

rola-testosteronu-w-treningu-silowym

Rola testosteronu w treningu siłowym

Testosteron jest odpowiedzialny za budowanie masy mięśniowej, rozwój kości czy stabilizowanie nastroju u mężczyzn. Podnoszenie jego poziomu jest możliwe również podczas treningów siłowych. Zobacz, jaką rolę odgrywa ten hormon w typowo męskich treningach na siłowni.

{