Krav Maga – obroń się w każdej sytuacji

Krav Maga – obroń się w każdej sytuacji

Zapewnienie bezpieczeństwa jest dużym wyzwaniem. Szczególnie jeżeli potencjalny przeciwnik jest większy i silniejszy. Tutaj z odsieczą przychodzi Krav Maga. Zobaczcie na czym polega ten izraelski system samoobrony stosowany z powodzeniem zarówno w służbach specjalnych, jak i na kursach samoobrony dla kobiet.

Krav maga to nie sport, w którym rywalizujesz o wygraną. Dyscyplina ta służy wyłącznie zastosowaniom w realnych sytuacjach zagrożenia. Łączy różne techniki walki, uczy też jak wykorzystać naturalne odruchy obronne człowieka.

Skąd pochodzi krav maga?

Ten system samoobrony ma już ponad 80-letnią historię. Opracował go w Czechosłowacji Imi Lichtenfeld, mistrz zapasów, który uprawiał również boks, jiu-jitsu i gimnastykę. W czasie okupacji niemieckiej wykorzystywał swoje umiejętności w celu obrony dzielnicy żydowskiej. System w latach 40-tych wykorzystywały również izraelskie grupy wyzwoleńcze. Po wojnie brał udział w tworzeniu systemu walki dla izraelskich służb specjalnych.

Siła tkwi w opanowaniu stresu

Celem walki w systemie krav maga nie jest pokonanie przeciwnika, ale uniemożliwienie mu dalszej walki. Liczy się zdecydowana postawa, umiejętność przewidywania zachowań napastnika oraz skutecznego unikania zagrożenia. Mają w tym pomóc koncentracja i zdolność podjęcia działania mimo stresu.

Najważniejsze techniki samoobrony

Do osiągnięcia celu, czyli ochrony własnego życia i zdrowia, służą przede wszystkim naturalne odruchy obronne – a tych nie trzeba długo trenować i doskonalić. Wśród najczęściej używanych technik są uderzenia rękami, łokciami i kolanami, niskie kopnięcia oraz uniki, które ochronią przed bronią przeciwnika, np. nożem. Ważne, aby zaatakować najwrażliwsze części ciała napastnika – oczy, nerki, krocze, kolana czy splot słoneczny. Podczas obrony liczy się minimalna liczba ruchów oraz umiejętność wykorzystania wszystkich przedmiotów, które znajdują się w zasięgu ręki, np. kluczy lub damskiej torebki.

Do podstawowych technik w krav madze zalicza się również pady i przewroty. Pomogą one w uniknięciu zagrożenia – bez narażenia na przykład na uraz ręki. Ten system samoobrony uczy ogólnego ruchu ciała tza. movement. Obejmuje on uniki, zasłony i poruszanie się na ograniczonej przestrzeni. Co więcej, ważna jest umiejętność trzymania gardy. To ona pozwala na zasłonięcie się przed uderzeniami oraz unikanie ich. Niemniej, krav maga w większym stopniu uczy zasad niż technik. Nie da się bowiem przewidzieć zachowania napastnika w sytuacji zagrożenia.

Podstawowe techniki w krav madze są bardzo łatwe do opanowania. Już po pierwszym treningu kusanci przyswajają prawidłowe odruchy. Są one również podstawą do nauki technik na wyższym poziomie zaawansowania.

Treningi krav magi to nie tylko nauka samoobrony. Istotne jest ogólne wzmocnienie ciała i przystosowanie go do większych obciążeń. Zwykle w tym celu stosuje się metodę treningu funkcjonalnego. Wzrostowi ulega również siła i wytrzymałość.

Psychika wojownika

Osoba trenująca ten system walki nabywa nie tylko umiejętności obrony i ataku. W miarę postępów na treningach wzrasta pewność siebie i swoich umiejętności. To sprawia, że taka osoba rzadziej staje się ofiarą ataków przestępczych. Wiele badań nad zachowaniami sprawców ataków wskazuje na to, że wybierają oni najłatwiejsze cele. Kiedy napastnik zorientuje się, że wybrał pewną siebie, mocną osobę, najczęściej rezygnuje z ataku i czeka na łatwiejszą ofiarę. To sprawia, że spotyka nas najlepsza z możliwych sytuacji – do ataku nie dochodzi wcale.

Czego nauczę się na treningach krav magi?

1. Pozycja

W sytuacji zagrożenia nie można stawać do przeciwnika ani bokiem, ani przodem. Dlaczego? Jesteśmy wtedy wystawieni na uderzenie bądź kopnięcie. Należy więc – w miarę możliwości – ustawić się do napastnika pod kątem 45 stopni.

2. Garda

- walka w dystansie: braki podciągnięte w górę, lekkie zgrabienie, głowa w dół. Tylna ręka przy kości policzkowej, ramię podciągnięte lekko w przód (tak, by zasłaniało żebra). Druga ręka ugięta, łokieć osłania żebra, bark do góry – tą ręką zadajemy ewentualne uderzenia.

- walka w półdystansie: barki obrócone frontalnie, obie ręce podniesione w górę tak, by zasłaniały twarz. Ułożenie obu rąk takie samo jak w przypadku tylnej ręki w gardzie stosowanej w walce w dystansie.

3. Poruszanie

Stanie na palcach, trzymanie gardy. Najpierw należy stawiać tę nogę, w którą stronę się poruszamy. Następnie dostawia się do niej drugą. W krav madze ważne jest nieustanne poruszanie się. Dlaczego? Nie jest on w stanie zapamiętać naszej pozycji. Tym samym znacznie łatwiej jest uniknąć ciosu.

Pady i przewroty w Krav Maga

Do podstawowych technik w krav madze zalicza się również pady i przewroty. Pomogą one w uniknięciu zagrożenia – bez narażenia na przykład na uraz ręki. Ten system samoobrony uczy ogólnego ruchu ciała tza. movement. Obejmuje on uniki, zasłony i poruszanie się na ograniczonej przestrzeni. Co więcej, ważna jest umiejętność trzymania gardy. To ona pozwala na zasłonięcie się przed uderzeniami oraz unikanie ich. Niemniej, krav maga w większym stopniu uczy zasad niż technik. Nie da się bowiem przewidzieć zachowania napastnika w sytuacji zagrożenia.

Podstawowe techniki w krav madze są bardzo łatwe do opanowania. Już po pierwszym treningu kusanci przyswajają prawidłowe odruchy. Są one również podstawą do nauki technik na wyższym poziomie zaawansowania.

Treningi krav magi to nie tylko nauka samoobrony. Istotne jest ogólne wzmocnienie ciała i przystosowanie go do większych obciążeń. Zwykle w tym celu stosuje się metodę treningu funkcjonalnego. Wzrostowi ulega również siła i wytrzymałość.

Sekcje w Polsce

Chcesz nauczyć się sytemu Krav Maga? Odwiedź stronę kravmaga.mazowsze.pl -zapisz się na treningi odbywajace się w kilku miastach w Polsce, min. Warszawie, Pruszkowie i Grodzisku Mazowieckim.

Maria Krajewska 2 15 marca 2016  1489

Dodaj komentarz

  • Pamela43
    24 lipca 2017
    Moim zdaniem można nauczyć się technik, ale jak przyjdzie co do czego, to czasem ciężko jest racjonalnie myśleć i zastosować to, co się umie...
  • 24 lipca 2017
    Krav maga jest świetnym treningiem samoobrony. Po kursie wiadomo, jak się zachować w każdej sytuacji

Artykuły z kategorii: Trening

polski-wyciag-narciarski-zobacz-gdzie-sie-wybrac-na-narty-w-tym-sezonie

Polski wyciąg narciarski - zobacz, gdzie się wybrać na narty w tym sezonie!

Jak Polska długa i szeroka, tak tylko na południu kraju możemy cieszyć się górzystymi terenami. Nie musimy jednak jechać aż do Zakopanego, żeby nacieszyć się dobrym ślizgiem na stoku, choć i tam na pewno warto zahaczyć podczas zimowego turnusu. Przed wami 4 gorące miejsca z zimowym wyciągiem narciarskim w roli głównej i to nie tylko w górach!

przygotuj-sie-na-zime-zdradzamy-prognozy-na-sezon-2019-2020

Przygotuj się na zimę! Zdradzamy prognozy na sezon 2019/2020

Czas srogich zim i długo trzymających mrozów już dawno za nami. W obecnym klimacie lokalnym trudno o temperatury ujemne sięgające 20 kresek poniżej zera. Wiemy, na jaką zimę trzeba się szykować w nadchodzącym sezonie 2019/2020. Przedstawiamy prognozy na najbliższe miesiące!

poczatkujacy-silowniomaniak-jakie-buty-na-silownie

Początkujący siłowniomaniak | Jakie buty na siłownię?

Wybór odpowiednich butów na siłownię ma ogromne znaczenie, szczególnie podczas regularnych treningów. Jak dobrać właściwe buty na siłownię i gdzie je kupić?

pompki-na-poreczach-przenies-swoj-trening-klatki-na-wyzszy-level

Pompki na poręczach - przenieś swój trening klatki na wyższy level!

Każdy kolejny plan treningowy to nowe wyzwania dla naszych mięśni. Sięgamy po coraz bardziej wymyślne ćwiczenia, a w treningu na klatkę, priorytetowym dla większości z nas, pojawiają się prawdziwe akrobacje. Niepotrzebne są jednak te wszystkie udziwnienia. Pora na pompki na poręczach!

mobility-trening-czym-tak-wlasciwie-jest

Mobility trening - czym tak właściwie jest?

Mobility trening zyskuje rosnącą popularność, ale niewiele osób wie, na czym dokładnie polega. Jak przeprowadzać mobility trening i jakie są jego efekty?

bezpieczny-trening-na-barki-cwiczenia-na-barki-w-domu

Bezpieczny trening na barki | Ćwiczenia na barki w domu

Wiele trenujących osób zmaga się z bólem barków. Skąd się biorą problemy w tych okolicach? Zobacz, co należy robić by zwiększyć bezpieczeństwo podczas treningu tej partii mięśniowej. Ćwiczenia na barki w domu. Ćwiczenia na barki z hantlami.

top-9-ranking-najwiekszych-sieci-silowni-w-polsce

TOP 9 - ranking największych sieci siłowni w Polsce

Już blisko 10 lat drzwiami i oknami wali do nas kult ciała. Jędrne pośladki smukłych kobiecych sylwetek, szerokie męskie ramiona, płaskie brzuchy, szerokie plecy. Do tego koniecznie zdrowy styl życia i pożywienie z jak najlepszych składników. Tylko gdzie tak szlifować atletyczną formę i czy to na pewno na każdą kieszeń? Przedstawiamy ranking 9 największych sieci siłowni dostępnych na Polskim rynku.

trening-ems-wroclaw-zacznij-cwiczyc-juz-dzis

Trening EMS Wrocław - zacznij ćwiczyć już dziś!

Trening EMS Wrocław jest zupełnie nową formą aktywności fizycznej znacznie różniącą się od standardowych ćwiczeń na siłowni. Na czym polega EMS i czemu zyskuje rosnącą popularność?

trening-na-nogi-w-domu-hantle-i-gumy-plan-treningowy

Trening na nogi w domu – hantle i gumy | Plan treningowy

Dużo osób ćwiczących zapomina o wyrzeźbieniu dolnej partii ciała. Trening nóg można przeprowadzać nawet w domu. Najczęściej plan treningu nóg opiera się na ćwiczeniach z użyciem hantli i gum oporowych. Poznaj najpopularniejsze ćwiczenia na nogi, które możesz wykonać w swoim domu.

wybor-odpowiednich-butow-do-cwiczen-silownia-fitness

Wybór odpowiednich butów do ćwiczeń – siłownia, fitness

Buty do ćwiczeń to podstawa każdego stroju treningowego na siłowni. Wiele marek sportowych wypuściło na rynek buty przystosowane do wykonywania treningu siłowego. Wybór odpowiedniego obuwia powinien być oczywiście przemyślany. Dowiedz się, jakie wybrać buty, aby zapewnić sobie optymalny komfort podczas różnego rodzaju treningów.

polski-wyciag-narciarski-zobacz-gdzie-sie-wybrac-na-narty-w-tym-sezonie

Polski wyciąg narciarski - zobacz, gdzie się wybrać na narty w tym sezonie!

Jak Polska długa i szeroka, tak tylko na południu kraju możemy cieszyć się górzystymi terenami. Nie musimy jednak jechać aż do Zakopanego, żeby nacieszyć się dobrym ślizgiem na stoku, choć i tam na pewno warto zahaczyć podczas zimowego turnusu. Przed wami 4 gorące miejsca z zimowym wyciągiem narciarskim w roli głównej i to nie tylko w górach!

przygotuj-sie-na-zime-zdradzamy-prognozy-na-sezon-2019-2020

Przygotuj się na zimę! Zdradzamy prognozy na sezon 2019/2020

Czas srogich zim i długo trzymających mrozów już dawno za nami. W obecnym klimacie lokalnym trudno o temperatury ujemne sięgające 20 kresek poniżej zera. Wiemy, na jaką zimę trzeba się szykować w nadchodzącym sezonie 2019/2020. Przedstawiamy prognozy na najbliższe miesiące!

poczatkujacy-silowniomaniak-jakie-buty-na-silownie

Początkujący siłowniomaniak | Jakie buty na siłownię?

Wybór odpowiednich butów na siłownię ma ogromne znaczenie, szczególnie podczas regularnych treningów. Jak dobrać właściwe buty na siłownię i gdzie je kupić?

pompki-na-poreczach-przenies-swoj-trening-klatki-na-wyzszy-level

Pompki na poręczach - przenieś swój trening klatki na wyższy level!

Każdy kolejny plan treningowy to nowe wyzwania dla naszych mięśni. Sięgamy po coraz bardziej wymyślne ćwiczenia, a w treningu na klatkę, priorytetowym dla większości z nas, pojawiają się prawdziwe akrobacje. Niepotrzebne są jednak te wszystkie udziwnienia. Pora na pompki na poręczach!

mobility-trening-czym-tak-wlasciwie-jest

Mobility trening - czym tak właściwie jest?

Mobility trening zyskuje rosnącą popularność, ale niewiele osób wie, na czym dokładnie polega. Jak przeprowadzać mobility trening i jakie są jego efekty?

bezpieczny-trening-na-barki-cwiczenia-na-barki-w-domu

Bezpieczny trening na barki | Ćwiczenia na barki w domu

Wiele trenujących osób zmaga się z bólem barków. Skąd się biorą problemy w tych okolicach? Zobacz, co należy robić by zwiększyć bezpieczeństwo podczas treningu tej partii mięśniowej. Ćwiczenia na barki w domu. Ćwiczenia na barki z hantlami.

top-9-ranking-najwiekszych-sieci-silowni-w-polsce

TOP 9 - ranking największych sieci siłowni w Polsce

Już blisko 10 lat drzwiami i oknami wali do nas kult ciała. Jędrne pośladki smukłych kobiecych sylwetek, szerokie męskie ramiona, płaskie brzuchy, szerokie plecy. Do tego koniecznie zdrowy styl życia i pożywienie z jak najlepszych składników. Tylko gdzie tak szlifować atletyczną formę i czy to na pewno na każdą kieszeń? Przedstawiamy ranking 9 największych sieci siłowni dostępnych na Polskim rynku.

trening-ems-wroclaw-zacznij-cwiczyc-juz-dzis

Trening EMS Wrocław - zacznij ćwiczyć już dziś!

Trening EMS Wrocław jest zupełnie nową formą aktywności fizycznej znacznie różniącą się od standardowych ćwiczeń na siłowni. Na czym polega EMS i czemu zyskuje rosnącą popularność?

trening-na-nogi-w-domu-hantle-i-gumy-plan-treningowy

Trening na nogi w domu – hantle i gumy | Plan treningowy

Dużo osób ćwiczących zapomina o wyrzeźbieniu dolnej partii ciała. Trening nóg można przeprowadzać nawet w domu. Najczęściej plan treningu nóg opiera się na ćwiczeniach z użyciem hantli i gum oporowych. Poznaj najpopularniejsze ćwiczenia na nogi, które możesz wykonać w swoim domu.

wybor-odpowiednich-butow-do-cwiczen-silownia-fitness

Wybór odpowiednich butów do ćwiczeń – siłownia, fitness

Buty do ćwiczeń to podstawa każdego stroju treningowego na siłowni. Wiele marek sportowych wypuściło na rynek buty przystosowane do wykonywania treningu siłowego. Wybór odpowiedniego obuwia powinien być oczywiście przemyślany. Dowiedz się, jakie wybrać buty, aby zapewnić sobie optymalny komfort podczas różnego rodzaju treningów.