Krav Maga – obroń się w każdej sytuacji

Krav Maga – obroń się w każdej sytuacji

Zapewnienie bezpieczeństwa jest dużym wyzwaniem. Szczególnie jeżeli potencjalny przeciwnik jest większy i silniejszy. Tutaj z odsieczą przychodzi Krav Maga. Zobaczcie na czym polega ten izraelski system samoobrony stosowany z powodzeniem zarówno w służbach specjalnych, jak i na kursach samoobrony dla kobiet.

Krav maga to nie sport, w którym rywalizujesz o wygraną. Dyscyplina ta służy wyłącznie zastosowaniom w realnych sytuacjach zagrożenia. Łączy różne techniki walki, uczy też jak wykorzystać naturalne odruchy obronne człowieka.

Skąd pochodzi krav maga?

Ten system samoobrony ma już ponad 80-letnią historię. Opracował go w Czechosłowacji Imi Lichtenfeld, mistrz zapasów, który uprawiał również boks, jiu-jitsu i gimnastykę. W czasie okupacji niemieckiej wykorzystywał swoje umiejętności w celu obrony dzielnicy żydowskiej. System w latach 40-tych wykorzystywały również izraelskie grupy wyzwoleńcze. Po wojnie brał udział w tworzeniu systemu walki dla izraelskich służb specjalnych.

Siła tkwi w opanowaniu stresu

Celem walki w systemie krav maga nie jest pokonanie przeciwnika, ale uniemożliwienie mu dalszej walki. Liczy się zdecydowana postawa, umiejętność przewidywania zachowań napastnika oraz skutecznego unikania zagrożenia. Mają w tym pomóc koncentracja i zdolność podjęcia działania mimo stresu.

Najważniejsze techniki samoobrony

Do osiągnięcia celu, czyli ochrony własnego życia i zdrowia, służą przede wszystkim naturalne odruchy obronne – a tych nie trzeba długo trenować i doskonalić. Wśród najczęściej używanych technik są uderzenia rękami, łokciami i kolanami, niskie kopnięcia oraz uniki, które ochronią przed bronią przeciwnika, np. nożem. Ważne, aby zaatakować najwrażliwsze części ciała napastnika – oczy, nerki, krocze, kolana czy splot słoneczny. Podczas obrony liczy się minimalna liczba ruchów oraz umiejętność wykorzystania wszystkich przedmiotów, które znajdują się w zasięgu ręki, np. kluczy lub damskiej torebki.

Do podstawowych technik w krav madze zalicza się również pady i przewroty. Pomogą one w uniknięciu zagrożenia – bez narażenia na przykład na uraz ręki. Ten system samoobrony uczy ogólnego ruchu ciała tza. movement. Obejmuje on uniki, zasłony i poruszanie się na ograniczonej przestrzeni. Co więcej, ważna jest umiejętność trzymania gardy. To ona pozwala na zasłonięcie się przed uderzeniami oraz unikanie ich. Niemniej, krav maga w większym stopniu uczy zasad niż technik. Nie da się bowiem przewidzieć zachowania napastnika w sytuacji zagrożenia.

Podstawowe techniki w krav madze są bardzo łatwe do opanowania. Już po pierwszym treningu kusanci przyswajają prawidłowe odruchy. Są one również podstawą do nauki technik na wyższym poziomie zaawansowania.

Treningi krav magi to nie tylko nauka samoobrony. Istotne jest ogólne wzmocnienie ciała i przystosowanie go do większych obciążeń. Zwykle w tym celu stosuje się metodę treningu funkcjonalnego. Wzrostowi ulega również siła i wytrzymałość.

Psychika wojownika

Osoba trenująca ten system walki nabywa nie tylko umiejętności obrony i ataku. W miarę postępów na treningach wzrasta pewność siebie i swoich umiejętności. To sprawia, że taka osoba rzadziej staje się ofiarą ataków przestępczych. Wiele badań nad zachowaniami sprawców ataków wskazuje na to, że wybierają oni najłatwiejsze cele. Kiedy napastnik zorientuje się, że wybrał pewną siebie, mocną osobę, najczęściej rezygnuje z ataku i czeka na łatwiejszą ofiarę. To sprawia, że spotyka nas najlepsza z możliwych sytuacji – do ataku nie dochodzi wcale.

Czego nauczę się na treningach krav magi?

1. Pozycja

W sytuacji zagrożenia nie można stawać do przeciwnika ani bokiem, ani przodem. Dlaczego? Jesteśmy wtedy wystawieni na uderzenie bądź kopnięcie. Należy więc – w miarę możliwości – ustawić się do napastnika pod kątem 45 stopni.

2. Garda

- walka w dystansie: braki podciągnięte w górę, lekkie zgrabienie, głowa w dół. Tylna ręka przy kości policzkowej, ramię podciągnięte lekko w przód (tak, by zasłaniało żebra). Druga ręka ugięta, łokieć osłania żebra, bark do góry – tą ręką zadajemy ewentualne uderzenia.

- walka w półdystansie: barki obrócone frontalnie, obie ręce podniesione w górę tak, by zasłaniały twarz. Ułożenie obu rąk takie samo jak w przypadku tylnej ręki w gardzie stosowanej w walce w dystansie.

3. Poruszanie

Stanie na palcach, trzymanie gardy. Najpierw należy stawiać tę nogę, w którą stronę się poruszamy. Następnie dostawia się do niej drugą. W krav madze ważne jest nieustanne poruszanie się. Dlaczego? Nie jest on w stanie zapamiętać naszej pozycji. Tym samym znacznie łatwiej jest uniknąć ciosu.

Pady i przewroty w Krav Maga

Do podstawowych technik w krav madze zalicza się również pady i przewroty. Pomogą one w uniknięciu zagrożenia – bez narażenia na przykład na uraz ręki. Ten system samoobrony uczy ogólnego ruchu ciała tza. movement. Obejmuje on uniki, zasłony i poruszanie się na ograniczonej przestrzeni. Co więcej, ważna jest umiejętność trzymania gardy. To ona pozwala na zasłonięcie się przed uderzeniami oraz unikanie ich. Niemniej, krav maga w większym stopniu uczy zasad niż technik. Nie da się bowiem przewidzieć zachowania napastnika w sytuacji zagrożenia.

Podstawowe techniki w krav madze są bardzo łatwe do opanowania. Już po pierwszym treningu kusanci przyswajają prawidłowe odruchy. Są one również podstawą do nauki technik na wyższym poziomie zaawansowania.

Treningi krav magi to nie tylko nauka samoobrony. Istotne jest ogólne wzmocnienie ciała i przystosowanie go do większych obciążeń. Zwykle w tym celu stosuje się metodę treningu funkcjonalnego. Wzrostowi ulega również siła i wytrzymałość.

Sekcje w Polsce

Chcesz nauczyć się sytemu Krav Maga? Odwiedź stronę kravmaga.mazowsze.pl -zapisz się na treningi odbywajace się w kilku miastach w Polsce, min. Warszawie, Pruszkowie i Grodzisku Mazowieckim.

Maria Krajewska 2 15 marca 2016  1531

Dodaj komentarz

  • Pamela43
    24 lipca 2017
    Moim zdaniem można nauczyć się technik, ale jak przyjdzie co do czego, to czasem ciężko jest racjonalnie myśleć i zastosować to, co się umie...
  • 24 lipca 2017
    Krav maga jest świetnym treningiem samoobrony. Po kursie wiadomo, jak się zachować w każdej sytuacji

Artykuły z kategorii: Trening

trening-tlenowy-na-czym-polega-i-jak-go-przeprowadzac

Trening tlenowy - na czym polega i jak go przeprowadzać?

Trening tlenowy może nieść za sobą bardzo wiele pozytywnych skutków wpływających nie tylko na poprawienie kondycji fizycznej, lecz także na inne aspekty życia. Jak prawidłowo przeprowadzać trening tlenowy i czym on tak właściwie jest?

co-jest-dobre-na-zakwasy-czyli-jak-sobie-poradzic-z-piekacym-bolem-miesni

Co jest dobre na zakwasy - czyli jak sobie poradzić z piekącym bólem mięśni?

Wbrew powszechnej opinii zakwasy nie są wynikiem gromadzenia nadmiernych ilości kwasu mlekowego w mięśniach. Ta nieprzyjemna dolegliwość występuje w obrębie włókien mięśniowych i ich przyczepów po nagłym i intensywnym wysiłku fizycznym. Co jest dobre na zakwasy i czy można ich uniknąć?

cwiczenia-z-gumami-oporowymi-aktualizacja-2020

Ćwiczenia z gumami oporowymi | Aktualizacja 2020

Guma jak to guma ma wiele zastosowań, nic dziwnego, że jest coraz częściej spotykana na siłowniach i w klubach fitness. Przyjrzyjmy się bliżej temu wszechstronnemu gadżetowi treningowemu. Zobacz jak trenować za pomocą taśm oporowych.

deska-cwiczenie-o-wielu-zastosowaniach-aktualizacja-2020

Deska – ćwiczenie o wielu zastosowaniach | Aktualizacja 2020

Deska (ang. plank) należy do ćwiczeń ogólnorozwojowych, które sprawdzają się w wielu dyscyplinach sportowych. Podczas wykonywania tego ćwiczenia pracuje dużo grup mięśniowych. Zobacz, co można zyskać robiąc deskę! Deska ćwiczenie plan - podejmiesz wyzwanie?

recepta-na-mocne-i-sprezyste-miesnie-sprawdz-cwiczenia-izometryczne

Recepta na mocne i sprężyste mięśnie? Sprawdź ćwiczenia izometryczne!

Twoje mięśnie są mało stabilne i sprężyste? Ten rodzaj treningu jest dla ciebie! Nie tylko wzmocnisz mięśnie, ale i zwiększysz siłę bez konieczności przerzucania ton żelastwa. Przedstawiamy ćwiczenia izometryczne - lekarstwo na wiele treningowych bolączek i skuteczne narzędzie fizjoterapeutyczne.

koniec-z-zakwasami-sposoby-na-zakwasy-klatki-piersiowej-po-treningu-aktualizacja-2020

Koniec z zakwasami – sposoby na zakwasy klatki piersiowej po treningu | Aktualizacja 2020

Zbyt duże obciążenia treningowe czy zbyt duża objętość treningu klatki piersiowej mogą spowodować pojawienie się zakwasów w tej partii ciała. Poznaj sposoby na zakwasy mięśni, które pomogą zniwelować bolesność mięśni po treningu wywołaną mikrourazami.

bezpieczny-trening-na-barki-cwiczenia-na-barki-w-domu-aktualizacja-2020

Bezpieczny trening na barki | Ćwiczenia na barki w domu | Aktualizacja 2020

Wiele trenujących osób zmaga się z bólem barków. Skąd się biorą problemy w tych okolicach? Zobacz, co należy robić by zwiększyć bezpieczeństwo podczas treningu tej partii mięśniowej. Ćwiczenia na barki w domu. Ćwiczenia na barki z hantlami.

jak-nauczyc-sie-stania-na-rekach-od-podstaw-aktualizacja-2020

Jak nauczyć się stania na rękach od podstaw | Aktualizacja 2020

Stanie na rękach typowe ćwiczenie z masą własnego ciała jest nie tylko fajną sztuczką. Jest też dobrym ćwiczeniem wzmacniającym na całe ciało. Poradnik ABC stania rękach, zobacz jak ćwiczyć hand stand od zera. Stanie na rękach nauka. Co daje to ćwiczenie?

sekrety-treningu-czym-jest-koci-grzbiet-aktualizacja-2020

Sekrety treningu – czym jest koci grzbiet? Aktualizacja 2020

Z jednej strony prawidłowa technika wielu ćwiczeń siłowych wymaga unikania tzw. kociego grzbietu. Z drugiej natomiast – istnieje niezależne ćwiczenie o tej samej nazwie. Zobacz, na czym polega robienie kociego grzbietu. Czy taki ruch może być niebezpieczny dla zdrowia?

full-body-workout-plan-treningowy-dla-calego-ciala

Full Body Workout - plan treningowy dla całego ciała

Treningi Full Body Workout cieszą się rosnącą popularnością wśród ćwiczących w każdym wieku i każdej płci. Jak opracować kompleksowy plan takiej aktywności fizycznej?

trening-tlenowy-na-czym-polega-i-jak-go-przeprowadzac

Trening tlenowy - na czym polega i jak go przeprowadzać?

Trening tlenowy może nieść za sobą bardzo wiele pozytywnych skutków wpływających nie tylko na poprawienie kondycji fizycznej, lecz także na inne aspekty życia. Jak prawidłowo przeprowadzać trening tlenowy i czym on tak właściwie jest?

co-jest-dobre-na-zakwasy-czyli-jak-sobie-poradzic-z-piekacym-bolem-miesni

Co jest dobre na zakwasy - czyli jak sobie poradzić z piekącym bólem mięśni?

Wbrew powszechnej opinii zakwasy nie są wynikiem gromadzenia nadmiernych ilości kwasu mlekowego w mięśniach. Ta nieprzyjemna dolegliwość występuje w obrębie włókien mięśniowych i ich przyczepów po nagłym i intensywnym wysiłku fizycznym. Co jest dobre na zakwasy i czy można ich uniknąć?

cwiczenia-z-gumami-oporowymi-aktualizacja-2020

Ćwiczenia z gumami oporowymi | Aktualizacja 2020

Guma jak to guma ma wiele zastosowań, nic dziwnego, że jest coraz częściej spotykana na siłowniach i w klubach fitness. Przyjrzyjmy się bliżej temu wszechstronnemu gadżetowi treningowemu. Zobacz jak trenować za pomocą taśm oporowych.

deska-cwiczenie-o-wielu-zastosowaniach-aktualizacja-2020

Deska – ćwiczenie o wielu zastosowaniach | Aktualizacja 2020

Deska (ang. plank) należy do ćwiczeń ogólnorozwojowych, które sprawdzają się w wielu dyscyplinach sportowych. Podczas wykonywania tego ćwiczenia pracuje dużo grup mięśniowych. Zobacz, co można zyskać robiąc deskę! Deska ćwiczenie plan - podejmiesz wyzwanie?

recepta-na-mocne-i-sprezyste-miesnie-sprawdz-cwiczenia-izometryczne

Recepta na mocne i sprężyste mięśnie? Sprawdź ćwiczenia izometryczne!

Twoje mięśnie są mało stabilne i sprężyste? Ten rodzaj treningu jest dla ciebie! Nie tylko wzmocnisz mięśnie, ale i zwiększysz siłę bez konieczności przerzucania ton żelastwa. Przedstawiamy ćwiczenia izometryczne - lekarstwo na wiele treningowych bolączek i skuteczne narzędzie fizjoterapeutyczne.

koniec-z-zakwasami-sposoby-na-zakwasy-klatki-piersiowej-po-treningu-aktualizacja-2020

Koniec z zakwasami – sposoby na zakwasy klatki piersiowej po treningu | Aktualizacja 2020

Zbyt duże obciążenia treningowe czy zbyt duża objętość treningu klatki piersiowej mogą spowodować pojawienie się zakwasów w tej partii ciała. Poznaj sposoby na zakwasy mięśni, które pomogą zniwelować bolesność mięśni po treningu wywołaną mikrourazami.

bezpieczny-trening-na-barki-cwiczenia-na-barki-w-domu-aktualizacja-2020

Bezpieczny trening na barki | Ćwiczenia na barki w domu | Aktualizacja 2020

Wiele trenujących osób zmaga się z bólem barków. Skąd się biorą problemy w tych okolicach? Zobacz, co należy robić by zwiększyć bezpieczeństwo podczas treningu tej partii mięśniowej. Ćwiczenia na barki w domu. Ćwiczenia na barki z hantlami.

jak-nauczyc-sie-stania-na-rekach-od-podstaw-aktualizacja-2020

Jak nauczyć się stania na rękach od podstaw | Aktualizacja 2020

Stanie na rękach typowe ćwiczenie z masą własnego ciała jest nie tylko fajną sztuczką. Jest też dobrym ćwiczeniem wzmacniającym na całe ciało. Poradnik ABC stania rękach, zobacz jak ćwiczyć hand stand od zera. Stanie na rękach nauka. Co daje to ćwiczenie?

sekrety-treningu-czym-jest-koci-grzbiet-aktualizacja-2020

Sekrety treningu – czym jest koci grzbiet? Aktualizacja 2020

Z jednej strony prawidłowa technika wielu ćwiczeń siłowych wymaga unikania tzw. kociego grzbietu. Z drugiej natomiast – istnieje niezależne ćwiczenie o tej samej nazwie. Zobacz, na czym polega robienie kociego grzbietu. Czy taki ruch może być niebezpieczny dla zdrowia?

full-body-workout-plan-treningowy-dla-calego-ciala

Full Body Workout - plan treningowy dla całego ciała

Treningi Full Body Workout cieszą się rosnącą popularnością wśród ćwiczących w każdym wieku i każdej płci. Jak opracować kompleksowy plan takiej aktywności fizycznej?