Krav Maga – obroń się w każdej sytuacji

Krav Maga – obroń się w każdej sytuacji

Zapewnienie bezpieczeństwa jest dużym wyzwaniem. Szczególnie jeżeli potencjalny przeciwnik jest większy i silniejszy. Tutaj z odsieczą przychodzi Krav Maga. Zobaczcie na czym polega ten izraelski system samoobrony stosowany z powodzeniem zarówno w służbach specjalnych, jak i na kursach samoobrony dla kobiet.

Krav maga to nie sport, w którym rywalizujesz o wygraną. Dyscyplina ta służy wyłącznie zastosowaniom w realnych sytuacjach zagrożenia. Łączy różne techniki walki, uczy też jak wykorzystać naturalne odruchy obronne człowieka.

Skąd pochodzi krav maga?

Ten system samoobrony ma już ponad 80-letnią historię. Opracował go w Czechosłowacji Imi Lichtenfeld, mistrz zapasów, który uprawiał również boks, jiu-jitsu i gimnastykę. W czasie okupacji niemieckiej wykorzystywał swoje umiejętności w celu obrony dzielnicy żydowskiej. System w latach 40-tych wykorzystywały również izraelskie grupy wyzwoleńcze. Po wojnie brał udział w tworzeniu systemu walki dla izraelskich służb specjalnych.

Siła tkwi w opanowaniu stresu

Celem walki w systemie krav maga nie jest pokonanie przeciwnika, ale uniemożliwienie mu dalszej walki. Liczy się zdecydowana postawa, umiejętność przewidywania zachowań napastnika oraz skutecznego unikania zagrożenia. Mają w tym pomóc koncentracja i zdolność podjęcia działania mimo stresu.

Najważniejsze techniki samoobrony

Do osiągnięcia celu, czyli ochrony własnego życia i zdrowia, służą przede wszystkim naturalne odruchy obronne – a tych nie trzeba długo trenować i doskonalić. Wśród najczęściej używanych technik są uderzenia rękami, łokciami i kolanami, niskie kopnięcia oraz uniki, które ochronią przed bronią przeciwnika, np. nożem. Ważne, aby zaatakować najwrażliwsze części ciała napastnika – oczy, nerki, krocze, kolana czy splot słoneczny. Podczas obrony liczy się minimalna liczba ruchów oraz umiejętność wykorzystania wszystkich przedmiotów, które znajdują się w zasięgu ręki, np. kluczy lub damskiej torebki.

Do podstawowych technik w krav madze zalicza się również pady i przewroty. Pomogą one w uniknięciu zagrożenia – bez narażenia na przykład na uraz ręki. Ten system samoobrony uczy ogólnego ruchu ciała tza. movement. Obejmuje on uniki, zasłony i poruszanie się na ograniczonej przestrzeni. Co więcej, ważna jest umiejętność trzymania gardy. To ona pozwala na zasłonięcie się przed uderzeniami oraz unikanie ich. Niemniej, krav maga w większym stopniu uczy zasad niż technik. Nie da się bowiem przewidzieć zachowania napastnika w sytuacji zagrożenia.

Podstawowe techniki w krav madze są bardzo łatwe do opanowania. Już po pierwszym treningu kusanci przyswajają prawidłowe odruchy. Są one również podstawą do nauki technik na wyższym poziomie zaawansowania.

Treningi krav magi to nie tylko nauka samoobrony. Istotne jest ogólne wzmocnienie ciała i przystosowanie go do większych obciążeń. Zwykle w tym celu stosuje się metodę treningu funkcjonalnego. Wzrostowi ulega również siła i wytrzymałość.

Psychika wojownika

Osoba trenująca ten system walki nabywa nie tylko umiejętności obrony i ataku. W miarę postępów na treningach wzrasta pewność siebie i swoich umiejętności. To sprawia, że taka osoba rzadziej staje się ofiarą ataków przestępczych. Wiele badań nad zachowaniami sprawców ataków wskazuje na to, że wybierają oni najłatwiejsze cele. Kiedy napastnik zorientuje się, że wybrał pewną siebie, mocną osobę, najczęściej rezygnuje z ataku i czeka na łatwiejszą ofiarę. To sprawia, że spotyka nas najlepsza z możliwych sytuacji – do ataku nie dochodzi wcale.

Czego nauczę się na treningach krav magi?

1. Pozycja

W sytuacji zagrożenia nie można stawać do przeciwnika ani bokiem, ani przodem. Dlaczego? Jesteśmy wtedy wystawieni na uderzenie bądź kopnięcie. Należy więc – w miarę możliwości – ustawić się do napastnika pod kątem 45 stopni.

2. Garda

- walka w dystansie: braki podciągnięte w górę, lekkie zgrabienie, głowa w dół. Tylna ręka przy kości policzkowej, ramię podciągnięte lekko w przód (tak, by zasłaniało żebra). Druga ręka ugięta, łokieć osłania żebra, bark do góry – tą ręką zadajemy ewentualne uderzenia.

- walka w półdystansie: barki obrócone frontalnie, obie ręce podniesione w górę tak, by zasłaniały twarz. Ułożenie obu rąk takie samo jak w przypadku tylnej ręki w gardzie stosowanej w walce w dystansie.

3. Poruszanie

Stanie na palcach, trzymanie gardy. Najpierw należy stawiać tę nogę, w którą stronę się poruszamy. Następnie dostawia się do niej drugą. W krav madze ważne jest nieustanne poruszanie się. Dlaczego? Nie jest on w stanie zapamiętać naszej pozycji. Tym samym znacznie łatwiej jest uniknąć ciosu.

Pady i przewroty w Krav Maga

Do podstawowych technik w krav madze zalicza się również pady i przewroty. Pomogą one w uniknięciu zagrożenia – bez narażenia na przykład na uraz ręki. Ten system samoobrony uczy ogólnego ruchu ciała tza. movement. Obejmuje on uniki, zasłony i poruszanie się na ograniczonej przestrzeni. Co więcej, ważna jest umiejętność trzymania gardy. To ona pozwala na zasłonięcie się przed uderzeniami oraz unikanie ich. Niemniej, krav maga w większym stopniu uczy zasad niż technik. Nie da się bowiem przewidzieć zachowania napastnika w sytuacji zagrożenia.

Podstawowe techniki w krav madze są bardzo łatwe do opanowania. Już po pierwszym treningu kusanci przyswajają prawidłowe odruchy. Są one również podstawą do nauki technik na wyższym poziomie zaawansowania.

Treningi krav magi to nie tylko nauka samoobrony. Istotne jest ogólne wzmocnienie ciała i przystosowanie go do większych obciążeń. Zwykle w tym celu stosuje się metodę treningu funkcjonalnego. Wzrostowi ulega również siła i wytrzymałość.

Sekcje w Polsce

Chcesz nauczyć się sytemu Krav Maga? Odwiedź stronę kravmaga.mazowsze.pl -zapisz się na treningi odbywajace się w kilku miastach w Polsce, min. Warszawie, Pruszkowie i Grodzisku Mazowieckim.

Maria Krajewska 2 15 marca 2016  1395

Dodaj komentarz

  • Pamela43
    24 lipca 2017
    Moim zdaniem można nauczyć się technik, ale jak przyjdzie co do czego, to czasem ciężko jest racjonalnie myśleć i zastosować to, co się umie...
  • 24 lipca 2017
    Krav maga jest świetnym treningiem samoobrony. Po kursie wiadomo, jak się zachować w każdej sytuacji

Artykuły z kategorii: Trening

wybor-stroju-do-zumby-podstawowe-informacje

Wybór stroju do zumby – Podstawowe informacje

Zumba to bardzo energiczny sposób na spalanie kalorii. Jest idealnym rozwiązaniem dla ludzi lubiących latynoskie tańce. Strój pełnią bardzo ważną rolę w treningu zumby. Dowiedź się, jaki strój sprawdza się na zajęciach zumby.

trening-silowy-czas-na-cardio

Trening siłowy | czas na cardio!

Warunki występujące po odbyciu treningu siłowego przypominają stan, kiedy jesteśmy na czczo. Jest to idealny stan do wykonania treningu cardio. Dowiedz się jakie jest zalecane cardio po treningu siłowym i ile powinno trwać.

poszukiwania-trenera-personalnego-kielce-opinie-cena-praca

Poszukiwania trenera personalnego Kielce – opinie, cena, praca

Mieszkasz w województwie świętokrzyskim? Szukasz trenera personalnego, a może sam chcesz nim zostać? Jeśli interesuje Cię to, jak znaleźć trenera personalnego w Kielcach i okolicach to dobrze trafiłeś. Poznaj przydatne informacje o cenach, opiniach i pracy trenera personalnego w Kielcach.

domowa-bieznia-do-biegania-przydatne-informacje

Domowa bieżnia do biegania – przydatne informacje

Bieżnie do biegania są bardzo cenione przez osoby dbające o swoją kondycję. Szybki trucht lub wolny spacer na bieżni jest idealnym sposobem na zrzucenie zbędnych kilogramów. Jeśli zastanawiasz się nad zakupem bieżni do biegania w domu, ale nie wiesz, na którą się zdecydować, przeczytaj dalszą część artykułu.

trening-brzucha-abs-podstawowe-pojecia

Trening brzucha ABS – podstawowe pojęcia

Trening ABS to nic innego jak zestaw ćwiczeń na mięśnie brzucha. Ich głównym celem jest wyrzeźbienie górnej i dolnej partii mięśni brzucha. Niesamowite efekty widoczne są już po pierwszych tygodniach. Poznaj ciekawe przykłady treningu brzucha ABS.

cwiczenia-na-otylosc-brzuszna-przepis-na-plaski-brzuch

Ćwiczenia na otyłość brzuszną – przepis na płaski brzuch

Otyłość brzuszna może dotyczyć każdego – niezależnie od płci i wieku. Występuje u kobiet i mężczyzn, a nawet u dzieci. Najlepsze efekty w leczeniu otyłości brzusznej przynoszą ćwiczenia połączone z odpowiednią dietą. W tym artykule przedstawimy Ci różne rodzaje ćwiczeń wyszczuplających brzuch.

cwiczenia-cardio-w-domu-sposob-na-smukla-sylwetke

Ćwiczenia cardio w domu - sposób na smukłą sylwetkę

Aby posiadać smukłą sylwetkę, nie musisz wykonywać treningu na siłowni. Wystarczy, że codziennie poświęcisz trochę czasu na trening aerobowy. Nie potrzebujesz do tego drogiego sprzętu. Poznaj domowy zestaw ćwiczeń cardio, który pozwoli Ci poprawić kondycję organizmu i spalić zbędną tkankę tłuszczową.

wybor-pilki-gimnastycznej-do-pilatesu

Wybór piłki gimnastycznej do pilatesu

Piłka gimnastyczna to nieodłączny element wyposażenia każdej siłowni. Wykorzystuje się ją na zajęciach fitness. Jaką wybrać piłkę, aby trening pilatessu był jeszcze bardziej efektywny? Na to pytanie znajdziesz odpowiedź w tym artykule.

zajecia-fitness-dla-poczatkujacych-cwiczenia

Zajęcia fitness dla początkujących | Ćwiczenia

W życiu każdego człowieka przychodzi moment, w którym praca ogranicza jego czas. Aktywność fizyczna to zapomniane słowo, a ciało nie prezentuje się już tak dobrze, jak kiedyś. Dobrym sposobem na powrót do smukłej sylwetki i dobrej kondycji jest zapisanie się na zajęcia fitness dla początkujących.

wioslowanie-sztanga-cwiczenia

Wiosłowanie Sztangą | Ćwiczenia

Wiosłowanie sztangą to idealne ćwiczenie na plecy. Głównym celem jest rozwój mięśni grzbietowych. Efekty widoczne są już po kilku treningach. Nie ma na co czekać - złap za sztangę i wiosłuj!

wybor-stroju-do-zumby-podstawowe-informacje

Wybór stroju do zumby – Podstawowe informacje

Zumba to bardzo energiczny sposób na spalanie kalorii. Jest idealnym rozwiązaniem dla ludzi lubiących latynoskie tańce. Strój pełnią bardzo ważną rolę w treningu zumby. Dowiedź się, jaki strój sprawdza się na zajęciach zumby.

trening-silowy-czas-na-cardio

Trening siłowy | czas na cardio!

Warunki występujące po odbyciu treningu siłowego przypominają stan, kiedy jesteśmy na czczo. Jest to idealny stan do wykonania treningu cardio. Dowiedz się jakie jest zalecane cardio po treningu siłowym i ile powinno trwać.

poszukiwania-trenera-personalnego-kielce-opinie-cena-praca

Poszukiwania trenera personalnego Kielce – opinie, cena, praca

Mieszkasz w województwie świętokrzyskim? Szukasz trenera personalnego, a może sam chcesz nim zostać? Jeśli interesuje Cię to, jak znaleźć trenera personalnego w Kielcach i okolicach to dobrze trafiłeś. Poznaj przydatne informacje o cenach, opiniach i pracy trenera personalnego w Kielcach.

domowa-bieznia-do-biegania-przydatne-informacje

Domowa bieżnia do biegania – przydatne informacje

Bieżnie do biegania są bardzo cenione przez osoby dbające o swoją kondycję. Szybki trucht lub wolny spacer na bieżni jest idealnym sposobem na zrzucenie zbędnych kilogramów. Jeśli zastanawiasz się nad zakupem bieżni do biegania w domu, ale nie wiesz, na którą się zdecydować, przeczytaj dalszą część artykułu.

trening-brzucha-abs-podstawowe-pojecia

Trening brzucha ABS – podstawowe pojęcia

Trening ABS to nic innego jak zestaw ćwiczeń na mięśnie brzucha. Ich głównym celem jest wyrzeźbienie górnej i dolnej partii mięśni brzucha. Niesamowite efekty widoczne są już po pierwszych tygodniach. Poznaj ciekawe przykłady treningu brzucha ABS.

cwiczenia-na-otylosc-brzuszna-przepis-na-plaski-brzuch

Ćwiczenia na otyłość brzuszną – przepis na płaski brzuch

Otyłość brzuszna może dotyczyć każdego – niezależnie od płci i wieku. Występuje u kobiet i mężczyzn, a nawet u dzieci. Najlepsze efekty w leczeniu otyłości brzusznej przynoszą ćwiczenia połączone z odpowiednią dietą. W tym artykule przedstawimy Ci różne rodzaje ćwiczeń wyszczuplających brzuch.

cwiczenia-cardio-w-domu-sposob-na-smukla-sylwetke

Ćwiczenia cardio w domu - sposób na smukłą sylwetkę

Aby posiadać smukłą sylwetkę, nie musisz wykonywać treningu na siłowni. Wystarczy, że codziennie poświęcisz trochę czasu na trening aerobowy. Nie potrzebujesz do tego drogiego sprzętu. Poznaj domowy zestaw ćwiczeń cardio, który pozwoli Ci poprawić kondycję organizmu i spalić zbędną tkankę tłuszczową.

wybor-pilki-gimnastycznej-do-pilatesu

Wybór piłki gimnastycznej do pilatesu

Piłka gimnastyczna to nieodłączny element wyposażenia każdej siłowni. Wykorzystuje się ją na zajęciach fitness. Jaką wybrać piłkę, aby trening pilatessu był jeszcze bardziej efektywny? Na to pytanie znajdziesz odpowiedź w tym artykule.

zajecia-fitness-dla-poczatkujacych-cwiczenia

Zajęcia fitness dla początkujących | Ćwiczenia

W życiu każdego człowieka przychodzi moment, w którym praca ogranicza jego czas. Aktywność fizyczna to zapomniane słowo, a ciało nie prezentuje się już tak dobrze, jak kiedyś. Dobrym sposobem na powrót do smukłej sylwetki i dobrej kondycji jest zapisanie się na zajęcia fitness dla początkujących.

wioslowanie-sztanga-cwiczenia

Wiosłowanie Sztangą | Ćwiczenia

Wiosłowanie sztangą to idealne ćwiczenie na plecy. Głównym celem jest rozwój mięśni grzbietowych. Efekty widoczne są już po kilku treningach. Nie ma na co czekać - złap za sztangę i wiosłuj!