Krav Maga – obroń się w każdej sytuacji

Krav Maga – obroń się w każdej sytuacji

Zapewnienie bezpieczeństwa jest dużym wyzwaniem. Szczególnie jeżeli potencjalny przeciwnik jest większy i silniejszy. Tutaj z odsieczą przychodzi Krav Maga. Zobaczcie na czym polega ten izraelski system samoobrony stosowany z powodzeniem zarówno w służbach specjalnych, jak i na kursach samoobrony dla kobiet.

Krav maga to nie sport, w którym rywalizujesz o wygraną. Dyscyplina ta służy wyłącznie zastosowaniom w realnych sytuacjach zagrożenia. Łączy różne techniki walki, uczy też jak wykorzystać naturalne odruchy obronne człowieka.

Skąd pochodzi krav maga?

Ten system samoobrony ma już ponad 80-letnią historię. Opracował go w Czechosłowacji Imi Lichtenfeld, mistrz zapasów, który uprawiał również boks, jiu-jitsu i gimnastykę. W czasie okupacji niemieckiej wykorzystywał swoje umiejętności w celu obrony dzielnicy żydowskiej. System w latach 40-tych wykorzystywały również izraelskie grupy wyzwoleńcze. Po wojnie brał udział w tworzeniu systemu walki dla izraelskich służb specjalnych.

Siła tkwi w opanowaniu stresu

Celem walki w systemie krav maga nie jest pokonanie przeciwnika, ale uniemożliwienie mu dalszej walki. Liczy się zdecydowana postawa, umiejętność przewidywania zachowań napastnika oraz skutecznego unikania zagrożenia. Mają w tym pomóc koncentracja i zdolność podjęcia działania mimo stresu.

Najważniejsze techniki samoobrony

Do osiągnięcia celu, czyli ochrony własnego życia i zdrowia, służą przede wszystkim naturalne odruchy obronne – a tych nie trzeba długo trenować i doskonalić. Wśród najczęściej używanych technik są uderzenia rękami, łokciami i kolanami, niskie kopnięcia oraz uniki, które ochronią przed bronią przeciwnika, np. nożem. Ważne, aby zaatakować najwrażliwsze części ciała napastnika – oczy, nerki, krocze, kolana czy splot słoneczny. Podczas obrony liczy się minimalna liczba ruchów oraz umiejętność wykorzystania wszystkich przedmiotów, które znajdują się w zasięgu ręki, np. kluczy lub damskiej torebki.

Do podstawowych technik w krav madze zalicza się również pady i przewroty. Pomogą one w uniknięciu zagrożenia – bez narażenia na przykład na uraz ręki. Ten system samoobrony uczy ogólnego ruchu ciała tza. movement. Obejmuje on uniki, zasłony i poruszanie się na ograniczonej przestrzeni. Co więcej, ważna jest umiejętność trzymania gardy. To ona pozwala na zasłonięcie się przed uderzeniami oraz unikanie ich. Niemniej, krav maga w większym stopniu uczy zasad niż technik. Nie da się bowiem przewidzieć zachowania napastnika w sytuacji zagrożenia.

Podstawowe techniki w krav madze są bardzo łatwe do opanowania. Już po pierwszym treningu kusanci przyswajają prawidłowe odruchy. Są one również podstawą do nauki technik na wyższym poziomie zaawansowania.

Treningi krav magi to nie tylko nauka samoobrony. Istotne jest ogólne wzmocnienie ciała i przystosowanie go do większych obciążeń. Zwykle w tym celu stosuje się metodę treningu funkcjonalnego. Wzrostowi ulega również siła i wytrzymałość.

Psychika wojownika

Osoba trenująca ten system walki nabywa nie tylko umiejętności obrony i ataku. W miarę postępów na treningach wzrasta pewność siebie i swoich umiejętności. To sprawia, że taka osoba rzadziej staje się ofiarą ataków przestępczych. Wiele badań nad zachowaniami sprawców ataków wskazuje na to, że wybierają oni najłatwiejsze cele. Kiedy napastnik zorientuje się, że wybrał pewną siebie, mocną osobę, najczęściej rezygnuje z ataku i czeka na łatwiejszą ofiarę. To sprawia, że spotyka nas najlepsza z możliwych sytuacji – do ataku nie dochodzi wcale.

Czego nauczę się na treningach krav magi?

1. Pozycja

W sytuacji zagrożenia nie można stawać do przeciwnika ani bokiem, ani przodem. Dlaczego? Jesteśmy wtedy wystawieni na uderzenie bądź kopnięcie. Należy więc – w miarę możliwości – ustawić się do napastnika pod kątem 45 stopni.

2. Garda

- walka w dystansie: braki podciągnięte w górę, lekkie zgrabienie, głowa w dół. Tylna ręka przy kości policzkowej, ramię podciągnięte lekko w przód (tak, by zasłaniało żebra). Druga ręka ugięta, łokieć osłania żebra, bark do góry – tą ręką zadajemy ewentualne uderzenia.

- walka w półdystansie: barki obrócone frontalnie, obie ręce podniesione w górę tak, by zasłaniały twarz. Ułożenie obu rąk takie samo jak w przypadku tylnej ręki w gardzie stosowanej w walce w dystansie.

3. Poruszanie

Stanie na palcach, trzymanie gardy. Najpierw należy stawiać tę nogę, w którą stronę się poruszamy. Następnie dostawia się do niej drugą. W krav madze ważne jest nieustanne poruszanie się. Dlaczego? Nie jest on w stanie zapamiętać naszej pozycji. Tym samym znacznie łatwiej jest uniknąć ciosu.

Pady i przewroty w Krav Maga

Do podstawowych technik w krav madze zalicza się również pady i przewroty. Pomogą one w uniknięciu zagrożenia – bez narażenia na przykład na uraz ręki. Ten system samoobrony uczy ogólnego ruchu ciała tza. movement. Obejmuje on uniki, zasłony i poruszanie się na ograniczonej przestrzeni. Co więcej, ważna jest umiejętność trzymania gardy. To ona pozwala na zasłonięcie się przed uderzeniami oraz unikanie ich. Niemniej, krav maga w większym stopniu uczy zasad niż technik. Nie da się bowiem przewidzieć zachowania napastnika w sytuacji zagrożenia.

Podstawowe techniki w krav madze są bardzo łatwe do opanowania. Już po pierwszym treningu kusanci przyswajają prawidłowe odruchy. Są one również podstawą do nauki technik na wyższym poziomie zaawansowania.

Treningi krav magi to nie tylko nauka samoobrony. Istotne jest ogólne wzmocnienie ciała i przystosowanie go do większych obciążeń. Zwykle w tym celu stosuje się metodę treningu funkcjonalnego. Wzrostowi ulega również siła i wytrzymałość.

Sekcje w Polsce

Chcesz nauczyć się sytemu Krav Maga? Odwiedź stronę kravmaga.mazowsze.pl -zapisz się na treningi odbywajace się w kilku miastach w Polsce, min. Warszawie, Pruszkowie i Grodzisku Mazowieckim.

Maria Krajewska 2 15 marca 2016  1650

Dodaj komentarz

  • Pamela43
    24 lipca 2017
    Moim zdaniem można nauczyć się technik, ale jak przyjdzie co do czego, to czasem ciężko jest racjonalnie myśleć i zastosować to, co się umie...
  • 24 lipca 2017
    Krav maga jest świetnym treningiem samoobrony. Po kursie wiadomo, jak się zachować w każdej sytuacji

Artykuły z kategorii: Trening

scyzoryki-czyli-doskonale-cwiczenie-na-plaski-brzuch

Scyzoryki, czyli doskonałe ćwiczenie na płaski brzuch

Scyzoryki to jedno z najpopularniejszych ćwiczeń praktykowanych w celu zgubienia oponki i wzmocnienia mięśni brzucha, większości osób znane jeszcze z czasów szkolnych. Jak prawidłowo wykonywać scyzoryki?

jak-wykonywac-brzuszki-z-wykorzystaniem-poszczegolnych-przyrzadow

Jak wykonywać brzuszki z wykorzystaniem poszczególnych przyrządów?

Na siłowni znaleźć można wiele przyrządów o różnych zastosowaniach. Niektóre z nich sprawdzają się doskonale podczas robienia brzuszków. Jak wykonywać takie ćwiczenia z wykorzystaniem konkretnych urządzeń?

recepta-na-mocne-i-sprezyste-miesnie-sprawdz-cwiczenia-izometryczne-aktualizacja-2020

Recepta na mocne i sprężyste mięśnie? Sprawdź ćwiczenia izometryczne! | AKTUALIZACJA 2020

Twoje mięśnie są mało stabilne i sprężyste? Ten rodzaj treningu jest dla ciebie! Nie tylko wzmocnisz mięśnie, ale i zwiększysz siłę bez konieczności przerzucania ton żelastwa. Przedstawiamy ćwiczenia izometryczne - lekarstwo na wiele treningowych bolączek i skuteczne narzędzie fizjoterapeutyczne. Przewiń artykuł, żeby zobaczyć aktualizację!

trening-brzucha-abs-podstawowe-pojecia-aktualizacja-2020

Trening brzucha ABS – podstawowe pojęcia | AKTUALIZACJA 2020

Trening ABS to nic innego jak zestaw ćwiczeń na mięśnie brzucha. Ich głównym celem jest wyrzeźbienie górnej i dolnej partii mięśni brzucha. Niesamowite efekty widoczne są już po pierwszych tygodniach. Poznaj ciekawe przykłady treningu brzucha ABS. Przewiń artykuł, żeby zobaczyć aktualizację.

energia-z-kofeiny-czy-siegac-po-kawe-przed-treningiem-aktualizacja-2020

Energia z kofeiny – czy sięgać po kawę przed treningiem? | AKTUALIZACJA 2020

Sportowcy i osoby trenujące sięgają po różnego rodzaju wspomagacze energetyczne. Jednym z nich jest kofeina. A jej naturalnym źródłem – kawa. Jakie są efekty po wypiciu kawy przed treningiem? Czy jest to bezpieczne dla zdrowia? Czy w ogóle powinno się ją pić przed wysiłkiem fizycznym? Kawa przed treningiem siłowym i treningiem cardio – czy to dobry pomysł? Przewiń artykuł, żeby zobaczyć aktualizację.

czy-mozna-uzaleznic-sie-od-sportu-sprawdz-czy-jestes-uzalezniony

Czy można uzależnić się od sportu? Sprawdź, czy jesteś uzależniony!

Mówi się, że sport to zdrowie. Mówi się też, że co za dużo to nie zdrowo. Czy katorżnicze codzienne treningi, rezygnowanie z życia towarzyskiego i ciągłe kontrolowanie własnego wyglądu może doprowadzić do uzależnienia od wysiłku fizycznego? Jak sprawdzić czy jesteśmy uzależnieni od sportu? Jakie jest ryzyko takiego podejścia do treningów i cy zawsze jest dla nas niekorzystne? Odpowiedzi na te – i inne – pytania znajdziecie w poniższym artykule.

czym-rozni-sie-trening-na-boso-od-tego-w-butach

Czym różni się trening na boso od tego w butach?

Większość treningów przeprowadza się w butach, jednak istnieją zajęcia pozwalające na ćwiczenie na bosaka. Takie rozwiązanie niesie za sobą liczne korzyści, z których nie wszyscy zdają sobie sprawę.

gdy-trening-wejdzie-za-bardzo-co-na-zakwasy

Gdy trening wejdzie za bardzo. Co na zakwasy?

Na pewno niejednokrotnie masz taki moment w treningu, że chętnie wykonujesz więcej powtórzeń czy serii niż zakłada twój plan treningowy. Krew pięknie pompuje mięśnie, a tobie zależy na jeszcze lepszych efektach. Jak sobie radzić, gdy pojawi się ból mięśni po treningu? Co na zakwasy?

pompki-na-wszystkie-sposoby-aktualizacja-2020

Pompki na wszystkie sposoby! | AKTUALIZACJA 2020

Pompka – popularne ćwiczenie siłowe, z którym miał do czynienia chyba każdy. Pompki klasyczne, na pięściach, na poręczach… Istnieje mnóstwo konfiguracji o różnym stopniu trudności. Zobacz, jakie są warianty pompek. Przewiń artykuł, żeby zobaczyć aktualizację.

gorset-treningu-jak-wyglada-trening-na-miesnie-glebokie-in-miesnie-posturalne-aktualizacja-2020

Gorset treningu – jak wygląda trening na mięśnie głębokie in. mięśnie posturalne? | AKTUALIZACJA 2020

Lwia część treningów skupia się na ćwiczeniu mięśni powierzchniowych. Nic dziwnego – to one odpowiadają za kształt i wygląd ciała. Nie można jednak zapominać o tym, co kryje się wewnątrz ciała – czyli gorsecie mięśniowym. Dzięki niemu możliwe jest zachowanie prawidłowej postawy ciała i stabilnej sylwetki. Czym właściwie są mięśnie posturalne i jak się je ćwiczy? Kto szczególnie powinien przekonać się do treningu mięśni głębokich?

scyzoryki-czyli-doskonale-cwiczenie-na-plaski-brzuch

Scyzoryki, czyli doskonałe ćwiczenie na płaski brzuch

Scyzoryki to jedno z najpopularniejszych ćwiczeń praktykowanych w celu zgubienia oponki i wzmocnienia mięśni brzucha, większości osób znane jeszcze z czasów szkolnych. Jak prawidłowo wykonywać scyzoryki?

jak-wykonywac-brzuszki-z-wykorzystaniem-poszczegolnych-przyrzadow

Jak wykonywać brzuszki z wykorzystaniem poszczególnych przyrządów?

Na siłowni znaleźć można wiele przyrządów o różnych zastosowaniach. Niektóre z nich sprawdzają się doskonale podczas robienia brzuszków. Jak wykonywać takie ćwiczenia z wykorzystaniem konkretnych urządzeń?

recepta-na-mocne-i-sprezyste-miesnie-sprawdz-cwiczenia-izometryczne-aktualizacja-2020

Recepta na mocne i sprężyste mięśnie? Sprawdź ćwiczenia izometryczne! | AKTUALIZACJA 2020

Twoje mięśnie są mało stabilne i sprężyste? Ten rodzaj treningu jest dla ciebie! Nie tylko wzmocnisz mięśnie, ale i zwiększysz siłę bez konieczności przerzucania ton żelastwa. Przedstawiamy ćwiczenia izometryczne - lekarstwo na wiele treningowych bolączek i skuteczne narzędzie fizjoterapeutyczne. Przewiń artykuł, żeby zobaczyć aktualizację!

trening-brzucha-abs-podstawowe-pojecia-aktualizacja-2020

Trening brzucha ABS – podstawowe pojęcia | AKTUALIZACJA 2020

Trening ABS to nic innego jak zestaw ćwiczeń na mięśnie brzucha. Ich głównym celem jest wyrzeźbienie górnej i dolnej partii mięśni brzucha. Niesamowite efekty widoczne są już po pierwszych tygodniach. Poznaj ciekawe przykłady treningu brzucha ABS. Przewiń artykuł, żeby zobaczyć aktualizację.

energia-z-kofeiny-czy-siegac-po-kawe-przed-treningiem-aktualizacja-2020

Energia z kofeiny – czy sięgać po kawę przed treningiem? | AKTUALIZACJA 2020

Sportowcy i osoby trenujące sięgają po różnego rodzaju wspomagacze energetyczne. Jednym z nich jest kofeina. A jej naturalnym źródłem – kawa. Jakie są efekty po wypiciu kawy przed treningiem? Czy jest to bezpieczne dla zdrowia? Czy w ogóle powinno się ją pić przed wysiłkiem fizycznym? Kawa przed treningiem siłowym i treningiem cardio – czy to dobry pomysł? Przewiń artykuł, żeby zobaczyć aktualizację.

czy-mozna-uzaleznic-sie-od-sportu-sprawdz-czy-jestes-uzalezniony

Czy można uzależnić się od sportu? Sprawdź, czy jesteś uzależniony!

Mówi się, że sport to zdrowie. Mówi się też, że co za dużo to nie zdrowo. Czy katorżnicze codzienne treningi, rezygnowanie z życia towarzyskiego i ciągłe kontrolowanie własnego wyglądu może doprowadzić do uzależnienia od wysiłku fizycznego? Jak sprawdzić czy jesteśmy uzależnieni od sportu? Jakie jest ryzyko takiego podejścia do treningów i cy zawsze jest dla nas niekorzystne? Odpowiedzi na te – i inne – pytania znajdziecie w poniższym artykule.

czym-rozni-sie-trening-na-boso-od-tego-w-butach

Czym różni się trening na boso od tego w butach?

Większość treningów przeprowadza się w butach, jednak istnieją zajęcia pozwalające na ćwiczenie na bosaka. Takie rozwiązanie niesie za sobą liczne korzyści, z których nie wszyscy zdają sobie sprawę.

gdy-trening-wejdzie-za-bardzo-co-na-zakwasy

Gdy trening wejdzie za bardzo. Co na zakwasy?

Na pewno niejednokrotnie masz taki moment w treningu, że chętnie wykonujesz więcej powtórzeń czy serii niż zakłada twój plan treningowy. Krew pięknie pompuje mięśnie, a tobie zależy na jeszcze lepszych efektach. Jak sobie radzić, gdy pojawi się ból mięśni po treningu? Co na zakwasy?

pompki-na-wszystkie-sposoby-aktualizacja-2020

Pompki na wszystkie sposoby! | AKTUALIZACJA 2020

Pompka – popularne ćwiczenie siłowe, z którym miał do czynienia chyba każdy. Pompki klasyczne, na pięściach, na poręczach… Istnieje mnóstwo konfiguracji o różnym stopniu trudności. Zobacz, jakie są warianty pompek. Przewiń artykuł, żeby zobaczyć aktualizację.

gorset-treningu-jak-wyglada-trening-na-miesnie-glebokie-in-miesnie-posturalne-aktualizacja-2020

Gorset treningu – jak wygląda trening na mięśnie głębokie in. mięśnie posturalne? | AKTUALIZACJA 2020

Lwia część treningów skupia się na ćwiczeniu mięśni powierzchniowych. Nic dziwnego – to one odpowiadają za kształt i wygląd ciała. Nie można jednak zapominać o tym, co kryje się wewnątrz ciała – czyli gorsecie mięśniowym. Dzięki niemu możliwe jest zachowanie prawidłowej postawy ciała i stabilnej sylwetki. Czym właściwie są mięśnie posturalne i jak się je ćwiczy? Kto szczególnie powinien przekonać się do treningu mięśni głębokich?