Kontuzje podczas treningu pływackiego – czy pływanie jest bezpieczne?

Kontuzje podczas treningu pływackiego – czy pływanie jest bezpieczne?

Pływanie uważa się na jeden z najmniej kontuzyjnych sportów. Jest w tym wiele prawdy, choć pływacy także są narażeni na urazy. Czasem podczas pływania trzeba zachować szczególną ostrożność. Zobacz, jakie są zagrożenia podczas tej formy treningu.

Dlaczego warto wybrać pływanie?

Pływanie angażuje do pracy wiele mięśni, dzięki czemu są wzmacniane kompleksowo. Co więcej, przebywanie w wodzie ma działanie relaksacyjne – ciało odpoczywa. Ze względu na intensywność tej aktywności fizycznej można spalić dużo kalorii i pięknie kształtować sylwetkę. Pływanie jest także sposobem na korektę wad postawy oraz poprawienie ogólnego stanu zdrowia. Ta forma aktywności fizycznej jest także wykorzystywana jako rehabilitacja po kontuzjach. Woda doskonale wpływa na zmniejszenie obciążenia stawów i mięśni. Dzieje się tak, ponieważ w wodzie masa ciała jest zdecydowanie mniejsza.

Znaj umiar – nawet w bezpiecznym sporcie

Przesadzanie z treningami na basenie może wiązać się z nieprzyjemnymi konsekwencjami. Najczęstsze kontuzje podczas treningów pływackich są powodowane złą techniką oraz wzmożoną intensywnością sesji treningowych. Warto więc słuchać swojego ciała i dostosowywać wykonywane ćwiczenia do własnych możliwości.

Czy pływanie jest bezpieczne?

Pływanie zmniejsza obciążenie ciała, dlatego wykonywanie ruchów w wodzie jest opatrzone mniejszym ryzykiem kontuzji. Nie oznacza to jednak, że nigdy się one nie zdarzają. Między innymi osoby, które pływają po przebytych kontuzjach powinny szczególnie uważać podczas treningów. Podobnie rzecz ma się z zawodowymi pływakami. Ci zdecydowanie bardziej obciążają stawy i mięśnie (ze względu na cykliczność powtarzanych czynności).

Ogólnie trudno jest nabawić się kontuzji podczas treningów pływackich. Problemy ze zdrowiem wynikające z tej aktywności to m.in. przeziębienie czy katar.

Najczęstsze kontuzje podczas treningu pływackiego

Kontuzje – kończyny dolne

Do najczęstszych przypadków należą uszkodzenia lub przeciążenia stawów kolanowych. Dzieje się tak ze względu na ryzyko ich urazu podczas wykonywania nawrotów. Te kontuzje dotyczą zazwyczaj pływaków stosujących styl klasyczny. Intensywny ruch kończyn dolnych oraz ich uginanie w znacznym stopniu obciążają kolana. Pływacy (szczególnie pływający żabką) dodatkowo narażają kolana podczas ćwiczeń na lądzie, takich jak wysoki z przysiadu czy same przysiady.

Kontuzje – kończyny górne

Szczególnie narażone są łokcie, barki oraz mięśnie i stawy. Ból barków może wynikać ze zbyt dużej intensywności treningów pływackich. Na zwiększenie stopnia kontuzji może mieć wpływ używanie łapek do pływania podczas ćwiczeń. Mają one wpływ na zwiększenie oporu, a tym samym większe obciążenie barków (a nawet naderwanie mięśni). Podczas pływania mogą pojawić się także przykurcze w stawie ramiennym. Pojawiają się zazwyczaj podczas pływania na brzuchu. Czasem zdarzają się również urazy kręgosłupa. W dużej mierze wynikają ze złej techniki treningu pływackiego. Nieskoordynowane ruchy mogą wywołać również ból w odcinku piersiowym oraz szyjnym.

Rozgrzewka przed treningiem na basenie a bezpieczeństwo

Rozgrzewka pozwala na przygotowanie organizmu do wysiłku fizycznego. Powinno się ją stosować dwuetapowo (ogólnie i specjalistycznie). Pierwsza z nich odpowiada za zwiększanie temperatury ciała, pobudzenie mięśni oraz stawów oraz układu nerwowego i narządów wewnętrznych. Przede wszystkim przed rozpoczęciem głównego treningu pływackiego należy wykonać ćwiczenia rozluźniające. Specjalistyczna rozgrzewka obejmuje indywidualne dopasowanie do możliwości ćwiczącego. Powinna zawierać ćwiczenia zbliżone do właściwego treningu na basenie. W ten sposób zwiększa się ukrwienie ciała, poprawiają się reakcje energetyczne, dzięki czemu wzrasta sprawność mięśni. Dzięki takiej rozgrzewce zmniejsza się ryzyko kontuzji (tkanka mięśniowa i więzadła są bardziej elastyczne).

Chcesz przeczytać cały artykuł?

Dominika Górska 5 9 stycznia 2017  1649

Dodaj komentarz

  • Kasia97
    13 stycznia 2017
    Jak się umiejętnie trenuje, to żadne kontuzje nie są straszne :)
  • karola
    12 stycznia 2017
    Ja tam nigdy nie słyszałam, żeby po treningu pływackim cokolwiek komukolwiek się stało. No może poza katarem i przeziębieniem :)
  • Dawid Jan
    11 stycznia 2017
    Trzeba, przecież bez niej pływanie też może być kontuzyjne.
  • Emilia
    9 stycznia 2017
    To rozgrzewkę trzeba robić na sucho?
  • Oliwka18
    9 stycznia 2017
    Bardzo przydatny materiał, ludzie często przesadzają z basenem, nawet rekreacyjnym. Warto ich trochę doedukować :)

Artykuły z kategorii: Pływanie i Triathlon

trening-do-triathlonu-jak-go-przeprowadzic

Trening do triathlonu - jak go przeprowadzić?

Odpowiedni trening przeprowadzany przed wzięciem udzieli w triathlonu to klucz do uzyskania satysfakcjonującego wyniku. Jak dokładnie powinien on przebiegać?

style-plywackie-charakterystyka-aktualizacja-2020

Style pływackie – charakterystyka | AKTUALIZACJA 2020

Pływanie należy do najbezpieczniejszych form treningowych. Pozwala na szybką utratę wagi i poprawia siłę mięśni. Pływać może każdy, również dzieci i seniorzy. Oto najważniejsze style pływackie i ich opisy. Przewiń artykuł do aktualizacji 2020.

nie-taka-zabka-straszna-styl-klasyczny-w-plywaniu-w-pigulce

Nie taka żabka straszna! Styl klasyczny w pływaniu w pigułce

Jeden z najstarszych stylów pływackich, który jako pierwszy pojawił się w zawodach. Co ciekawe, pływanie żabką daje nie tylko świetne wyniki, ale i efekty rehabilitacyjne. Od czego zacząć, jak doskonalić swój styl klasyczny w pływaniu i jak skoordynować pracę rąk i nóg przy odpowiednim oddechu?

przelam-swoje-leki-krotko-o-tym-jak-nauczyc-sie-plywac

Przełam swoje lęki - krótko o tym, jak nauczyć się pływać

Naukę pływania najlepiej zacząć w dzieciństwie, kiedy nasz organizm się rozwija. Nie każdy był jednak na tyle odważny, by przełamać swoje lęki, a potem zabrakło na to wszystko czasu. Na naukę nigdy nie jest za późno! Podpowiemy, jak przełamać dotychczasowe lęki, by nauczyć się pływać i być jak ryba w wodzie!

plywanie-efektywny-trening-plywacki-na-basenie-aktualizacja-2020

Pływanie efektywny trening pływacki na basenie | Aktualizacja 2020

Znajomość stylów pływackich jest pierwszym krokiem do osiągania efektów w pływaniu. Duże znaczenie ma zarówno technika pływania, jak i skuteczny plan treningowy. Oto zasady, które mogą się przydać podczas każdego treningu pływackiego na basenie.

trojboj-nie-tylko-silowy-swiatowej-slawy-zawody-w-ultra-triathlon

Trójbój nie tylko siłowy - światowej sławy zawody w ultra triathlon!

Choć klasyczny triathlon ma niewiele ponad 40-letnią historię, na całym świecie jest całe mnóstwo zapaleńców, którym wciąż mało. Ultra triathlon przez niedługi czas zdążył już wyłonić kilka znanych osobistości, których nazwiska na zawsze wpiszą się w arkanach zasłużonych sportowców. Czym tak naprawdę jest i jak przebiega ultra triathlon?

jak-nauczyc-sie-plywac-kraulem-metoda-total-immersion

Jak nauczyć się pływać kraulem? Metoda Total Immersion

Nowe wydanie książki Terry’ego Laughlina „Kraul metodą Total Immersion” już w sprzedaży! Autor odkrywa sposób na to, jak pływać kraulem lepiej – wkładając w to dużo mniej wysiłku. W naszej redakcji zagościł egzemplarz tej pozycji dzięki uprzejmości wydawnictwa Bukrower. A oto nasze wnioski po lekturze tej książki!

trening-na-papierze-podrecznik-dla-triathlonisty

Trening na papierze – podręcznik dla triathlonisty

Dzięki uprzejmości wydawnictwa Buk Rower w nasze redakcyjne ręce wpadła nowa pozycja uwielbiana przez miłośników triathlonu. „Trening siłowy do triathlonu” Patricka Hagermana znika z półek szybciej niż byśmy przypuszczali. Co znajduje się w książce i czy warto po nią sięgnąć?

kalendarz-triathlonowy-2018-najpopularniejsze-zawody

Kalendarz triathlonowy 2018 – najpopularniejsze zawody

Przygotowania do startu w przyszłorocznych zawodach triathlonowych już niemal w toku. Co nas czeka jeśli chodzi o tę dyscyplinę sportową? Oto kalendarz wydarzeń triathlonowych w Polsce i na świecie na rok 2018. Zobacz, które zawody cieszą się największą popularnością!

plywanie-cwiczenia-na-czucie-wody

Pływanie – ćwiczenia na „czucie wody”

Czuciem wody określa się zdolność do zmaksymalizowania wytwarzanego napędu w wodzie. Składa się na nie m.in. odpowiednie ułożenie ciała w wodzie, właściwe chwyty czy pracy poszczególnych mięśni. Czym w praktyce jest jednak czucie wody? Oto ćwiczenia na zwiększenie wydajności pływaka!

trening-do-triathlonu-jak-go-przeprowadzic

Trening do triathlonu - jak go przeprowadzić?

Odpowiedni trening przeprowadzany przed wzięciem udzieli w triathlonu to klucz do uzyskania satysfakcjonującego wyniku. Jak dokładnie powinien on przebiegać?

style-plywackie-charakterystyka-aktualizacja-2020

Style pływackie – charakterystyka | AKTUALIZACJA 2020

Pływanie należy do najbezpieczniejszych form treningowych. Pozwala na szybką utratę wagi i poprawia siłę mięśni. Pływać może każdy, również dzieci i seniorzy. Oto najważniejsze style pływackie i ich opisy. Przewiń artykuł do aktualizacji 2020.

nie-taka-zabka-straszna-styl-klasyczny-w-plywaniu-w-pigulce

Nie taka żabka straszna! Styl klasyczny w pływaniu w pigułce

Jeden z najstarszych stylów pływackich, który jako pierwszy pojawił się w zawodach. Co ciekawe, pływanie żabką daje nie tylko świetne wyniki, ale i efekty rehabilitacyjne. Od czego zacząć, jak doskonalić swój styl klasyczny w pływaniu i jak skoordynować pracę rąk i nóg przy odpowiednim oddechu?

przelam-swoje-leki-krotko-o-tym-jak-nauczyc-sie-plywac

Przełam swoje lęki - krótko o tym, jak nauczyć się pływać

Naukę pływania najlepiej zacząć w dzieciństwie, kiedy nasz organizm się rozwija. Nie każdy był jednak na tyle odważny, by przełamać swoje lęki, a potem zabrakło na to wszystko czasu. Na naukę nigdy nie jest za późno! Podpowiemy, jak przełamać dotychczasowe lęki, by nauczyć się pływać i być jak ryba w wodzie!

plywanie-efektywny-trening-plywacki-na-basenie-aktualizacja-2020

Pływanie efektywny trening pływacki na basenie | Aktualizacja 2020

Znajomość stylów pływackich jest pierwszym krokiem do osiągania efektów w pływaniu. Duże znaczenie ma zarówno technika pływania, jak i skuteczny plan treningowy. Oto zasady, które mogą się przydać podczas każdego treningu pływackiego na basenie.

trojboj-nie-tylko-silowy-swiatowej-slawy-zawody-w-ultra-triathlon

Trójbój nie tylko siłowy - światowej sławy zawody w ultra triathlon!

Choć klasyczny triathlon ma niewiele ponad 40-letnią historię, na całym świecie jest całe mnóstwo zapaleńców, którym wciąż mało. Ultra triathlon przez niedługi czas zdążył już wyłonić kilka znanych osobistości, których nazwiska na zawsze wpiszą się w arkanach zasłużonych sportowców. Czym tak naprawdę jest i jak przebiega ultra triathlon?

jak-nauczyc-sie-plywac-kraulem-metoda-total-immersion

Jak nauczyć się pływać kraulem? Metoda Total Immersion

Nowe wydanie książki Terry’ego Laughlina „Kraul metodą Total Immersion” już w sprzedaży! Autor odkrywa sposób na to, jak pływać kraulem lepiej – wkładając w to dużo mniej wysiłku. W naszej redakcji zagościł egzemplarz tej pozycji dzięki uprzejmości wydawnictwa Bukrower. A oto nasze wnioski po lekturze tej książki!

trening-na-papierze-podrecznik-dla-triathlonisty

Trening na papierze – podręcznik dla triathlonisty

Dzięki uprzejmości wydawnictwa Buk Rower w nasze redakcyjne ręce wpadła nowa pozycja uwielbiana przez miłośników triathlonu. „Trening siłowy do triathlonu” Patricka Hagermana znika z półek szybciej niż byśmy przypuszczali. Co znajduje się w książce i czy warto po nią sięgnąć?

kalendarz-triathlonowy-2018-najpopularniejsze-zawody

Kalendarz triathlonowy 2018 – najpopularniejsze zawody

Przygotowania do startu w przyszłorocznych zawodach triathlonowych już niemal w toku. Co nas czeka jeśli chodzi o tę dyscyplinę sportową? Oto kalendarz wydarzeń triathlonowych w Polsce i na świecie na rok 2018. Zobacz, które zawody cieszą się największą popularnością!

plywanie-cwiczenia-na-czucie-wody

Pływanie – ćwiczenia na „czucie wody”

Czuciem wody określa się zdolność do zmaksymalizowania wytwarzanego napędu w wodzie. Składa się na nie m.in. odpowiednie ułożenie ciała w wodzie, właściwe chwyty czy pracy poszczególnych mięśni. Czym w praktyce jest jednak czucie wody? Oto ćwiczenia na zwiększenie wydajności pływaka!