Kompendium wiedzy o witaminie C!

Kompendium wiedzy o witaminie C!

Większa odporność organizmu, działanie przeciwnowotworowe, poprawa wyglądu i stanu skóry… To tylko namiastka działania kwasu askorbinowego – czyli popularnej witaminy C – w organizmie. Jakie jeszcze właściwości ma witamina C? W jakich produktach ją znajdziemy? Jakie są skutki niedoboru tej witaminy? Odpowiedzi na te pytania – i na wiele więcej – znajdziecie w poniższym materiale!

Witaminki witaminki dla chłopczyka i dziewczynki

Witaminy C chyba nie trzeba nikomu przedstawiać. Niemal każdy pamięta ją z okresu dzieciństwa. Szczególnie zimą, kiedy mieliśmy znacznie słabszą odporność. Nie zdawaliśmy sobie pewnie jeszcze sprawy z tego, jak ważna ona jest dla prawidłowego funkcjonowania organizmu. Kwas askorbinowy uczestniczy bowiem w wielu procesach. Między innymi, jest niezbędny podczas powstawania tkanki łącznej oraz bierze udział w metabolizmie lipidów. Co więcej, zapobiega chorobie niedokrwiennej serca. Witamina C ma także wpływ na produkcję kolagenu. Ten natomiast zapewnia szybsze gojenie się ran, złamań czy siniaków (także krwawienia przy urazach są mniejsze).
Jak już wspomnieliśmy, kwas askorbinowy kojarzy się głównie z dobroczynnym wpływem na odporność organizmu. Nie dość, że zapobiega przeziębieniom. Jeśli jednak zachorujemy – choroba przebiega znacznie łagodniej. Ponadto, witamina C ochrania serce oraz układ nerwowy.

Witamina C, czyli właściwie cóż takiego?
Rola witaminy C w organizmie

Jaka jest rola witaminy C w organizmie? Na to pytanie niestety nie da się udzielić krótkiej odpowiedzi. Kwas askorbinowy to przede wszystkim jeden z podstawowych antyutleniaczy. To oznacza, że niszczy wolne rodniki odpowiedzialne za zapadanie na nowotwory. Przykładowo, wykazuje działanie prewencyjne przed nowotworem jelita grubego, nowotworem żołądka czy przełyku. Znajduje swoje zastosowanie również jako wspomagacz przyswajania żelaza i wapnia. Inną właściwością jest jej zastosowanie w przypadku trudno gojących się ran, krwotoków czy odleżyn. Witamina C to także strażnik przed uszkodzeniami układu nerwowego (przede wszystkim mózgu). Zmniejsza więc ryzyko rozwoju takich chorób jak m.in. schizofrenia, stwardnienie rozsiane czy Alzheimer.

Witamina C – gdzie ją znajdziemy?

Głównym źródłem kwasu askorbinowego są świeże warzywa i owoce. Największe dawki tej witaminy znajdziemy w:
- zielonych i żółtych warzywach (np. kalarepie, szpinaku, groszku)
- warzywach kapustnych (np. brukselce, brokułach)
- ziemniakach
- owocach (np. jeżynach, poziomkach, cytrusach, porzeczce).

Czym objawiają się niedobory kwasu askorbinowego?
Witamina C a odporność organizmu

Jedną z poważniejszych chorób, wynikających z niedoboru witaminy C w organizmie, jest szkorbut. Objawia się on niszczeniem się tkanki kostnej i tkanki łącznej. W dzisiejszych czasach jest on jednak bardzo rzadką chorobą. U dzieci może natomiast pojawić się choroba Moellera-Barlowa. Skutkuje ona deformacją układu kostnego oraz niedokrwistością.
Niedobory witaminy C to także większe ryzyko zaburzeń w procesie powstawania kolagenu. Tym samym organizm staje się bardziej podatny na złamania. Co więcej, istniejące rany czy urazy goją się znacznie wolniej. Ponadto, niewystarczająca ilość tego kwasu w organizmie ma wpływ na pojawienie się zaburzeń w przemianie kwasów tłuszczowych. Jest również odpowiedzialna za zmniejszenie wytrzymałości naczyń włosowatych. W wyniku niedoborów mogą pojawiać się także siniaki, wybroczyny, zapalenia i bolesność dziąseł, osłabienie organizmu, bóle stawów i mięśni czy osteoporoza. Notuje się także utratę apetytu, podatność na depresję czy zaburzenia neurologiczne.
 
Duże większe prawdopodobieństwo niedoborów witaminy C obserwuje się wśród osób palących, pijących alkohol oraz seniorów.

Dzienne spożycie witaminy C dla określonych grup wiekowych

Dzieci 1-3 lat: 40 mg/d
Dzieci 4-8 lat: 65 mg/d
Dzieci 9-13 lat: 120 mg/d
Dzieci 14-18 lat: 180 mg/d
Dorośli powyżej 18 roku życia: 200 mg/d
Kobiety w okresie ciąży i laktacji: 180 mg/d
 
Osoby cierpiące na nadciśnienie tętnicze, cukrzycę, chroniczny stres, osoby palące papierosy, oraz te narażone na działanie spalin i zanieczyszczeń powinny przyjmować większe dawki kwasu askorbinowego. Warto pamiętać, że prawidłowe dawki witaminy C różnią się w zależności od badaczy. Warto więc skorzystać z usług dietetyka, by ustalić odpowiednią jej ilość w naszej diecie.

Skutki nadmiernego spożycia witaminy C

Jako że nadwyżki kwasu askorbinowego są wydalane wraz z moczem – ryzyko „przedawkowania” jest niewielkie. Niemniej, mogą pojawić się m.in. uszkodzenia w szkliwie zębów, zgaga, bóle brzucha czy efekty przeczyszczające.
Dominika Górska 0 13 grudnia 2017  < 1000

Dodaj komentarz

Artykuły z kategorii: Zdrowie i odżywianie

herbata-yerba-mate-a-odchudzanie

Herbata Yerba Mate a odchudzanie

Moda na picie yerba mate utrzymuje się w naszym kraju już od dłuższego czasu. Zachwala się przede wszystkim jej właściwości pobudzające i prozdrowotne. Jak to jednak jest z tą yerbą? Zobaczmy wpływ naparu z ostrokrzewu paragwajskiego na organizm.

ktory-suplement-witaminowy-jest-najlepszy

Który suplement witaminowy jest najlepszy?

Ze względu na coraz gorszą jakość produktów spożywczych, praktycznie każda osoba powinna zadbać o dodatkową suplementację witamin i minerałów, aby zapewnić prawidłowe funkcjonowanie organizmu. Zobaczcie zestawienie popularnych suplementów witaminowych.

czemu-sport-odciaga-od-zazywania-narkotykow

Czemu sport odciąga od zażywania narkotyków?

Pozytywne działanie ćwiczeń nie zamyka się na poprawie zdrowia fizycznego. Wysiłek to także sposób na lepsze samopoczucie, pozytywny nastrój i ogólne zadowolenie z siebie. Osoby uprawiające sport znacznie rzadziej sięgają też po używki i narkotyki. Gdzie tkwi tajemnica takiego działania ćwiczeń fizycznych?

ziolowa-apteczka-sportowca

Ziołowa apteczka sportowca

Poprawianie własnych wyników sportowych nie musi jedynie opierać się na samych treningach i diecie. Doskonałym sposobem na poprawę wydolności, zwiększenie masy mięśniowej czy przyspieszenie regeneracji są… zioła! Poznaj naturalne sposoby na zwiększenie efektywności własnych treningów.

czy-aktywnosc-fizyczna-powstrzymuje-lysienie

Czy aktywność fizyczna powstrzymuje łysienie?

Łysienie jest przeważnie męskim problemem. Może być wynikiem uwarunkowań genetycznych, złej diety, używania niewłaściwych kosmetyków czy uszkodzeń mechanicznych. Jak jednak wyglądają zależności między łysieniem a sportem? Czy aktywność fizyczna może powstrzymać postępowanie łysiny? A może wręcz przeciwnie – przyspiesza ten proces?

nietolerancja-laktozy-i-skaza-bialkowa-czym-sie-roznia

Nietolerancja laktozy i skaza białkowa – czym się różnią?

Nietolerancja laktozy często jest mylona z nietolerancją białka, czyli tzw. skazą białkową. Czym tak właściwie charakteryzują się obie dolegliwości? Jak sobie z nimi radzić i układać plany żywieniowe dla osób uczulonych na laktozę lub białko?

jak-pozbyc-sie-nadmiaru-wody-z-organizmu

Jak pozbyć się nadmiaru wody z organizmu?

Nadmiar wody w organizmie może m.in. powodować zmęczenie, wzrost wagi czy obrzęki na kostkach. Taki stan nie musi się jednak utrzymywać. Zobacz naturalne sposoby na pozbycie się zbędnych ilości wody z organizmu.

aktywnosc-fizyczna-i-optymizm-w-walce-z-chorobami

Aktywność fizyczna i optymizm w walce z chorobami!

Nie od dziś wiadomo, że treningi mogą być lekiem na wiele dolegliwości. Podobną funkcję pełnią także pozytywne nastawienie oraz uśmiech. Stąd już prosta droga do poprawy samopoczucia i osiągnięcia szczęścia. A jak sport i pozytywna energia radzą sobie z chorobami i dolegliwościami psychosomatycznymi?

czy-picie-kawy-przeszkadza-w-zdrowym-stylu-zycia

Czy picie kawy przeszkadza w zdrowym stylu życia?

Niektórzy nie wyobrażają sobie poranka czy dnia w pracy bez filiżanki kawy. Dzięki niej mają energię do działania. Jak jednak kawa ma się do zdrowego stylu życia? Czy może przynosić korzyści także na treningach? Jakie właściwości ma kawa?

herbata-yerba-mate-a-odchudzanie

Herbata Yerba Mate a odchudzanie

ktory-suplement-witaminowy-jest-najlepszy

Który suplement witaminowy jest najlepszy?

czemu-sport-odciaga-od-zazywania-narkotykow

Czemu sport odciąga od zażywania narkotyków?

ziolowa-apteczka-sportowca

Ziołowa apteczka sportowca

czy-aktywnosc-fizyczna-powstrzymuje-lysienie

Czy aktywność fizyczna powstrzymuje łysienie?

nietolerancja-laktozy-i-skaza-bialkowa-czym-sie-roznia

Nietolerancja laktozy i skaza białkowa – czym się różnią?

jak-pozbyc-sie-nadmiaru-wody-z-organizmu

Jak pozbyć się nadmiaru wody z organizmu?

aktywnosc-fizyczna-i-optymizm-w-walce-z-chorobami

Aktywność fizyczna i optymizm w walce z chorobami!

czy-picie-kawy-przeszkadza-w-zdrowym-stylu-zycia

Czy picie kawy przeszkadza w zdrowym stylu życia?