Kompendium wiedzy o witaminie C!

Kompendium wiedzy o witaminie C!

Większa odporność organizmu, działanie przeciwnowotworowe, poprawa wyglądu i stanu skóry… To tylko namiastka działania kwasu askorbinowego – czyli popularnej witaminy C – w organizmie. Jakie jeszcze właściwości ma witamina C? W jakich produktach ją znajdziemy? Jakie są skutki niedoboru tej witaminy? Odpowiedzi na te pytania – i na wiele więcej – znajdziecie w poniższym materiale!

Witaminki witaminki dla chłopczyka i dziewczynki

Witaminy C chyba nie trzeba nikomu przedstawiać. Niemal każdy pamięta ją z okresu dzieciństwa. Szczególnie zimą, kiedy mieliśmy znacznie słabszą odporność. Nie zdawaliśmy sobie pewnie jeszcze sprawy z tego, jak ważna ona jest dla prawidłowego funkcjonowania organizmu. Kwas askorbinowy uczestniczy bowiem w wielu procesach. Między innymi, jest niezbędny podczas powstawania tkanki łącznej oraz bierze udział w metabolizmie lipidów. Co więcej, zapobiega chorobie niedokrwiennej serca. Witamina C ma także wpływ na produkcję kolagenu. Ten natomiast zapewnia szybsze gojenie się ran, złamań czy siniaków (także krwawienia przy urazach są mniejsze).

Jak już wspomnieliśmy, kwas askorbinowy kojarzy się głównie z dobroczynnym wpływem na odporność organizmu. Nie dość, że zapobiega przeziębieniom. Jeśli jednak zachorujemy – choroba przebiega znacznie łagodniej. Ponadto, witamina C ochrania serce oraz układ nerwowy.

Zobacz także, jakie suplementy są polecane sportowcom

Witamina C, czyli właściwie cóż takiego?
Rola witaminy C w organizmie

Jaka jest rola witaminy C w organizmie? Na to pytanie niestety nie da się udzielić krótkiej odpowiedzi. Kwas askorbinowy to przede wszystkim jeden z podstawowych antyutleniaczy. To oznacza, że niszczy wolne rodniki odpowiedzialne za zapadanie na nowotwory. Przykładowo, wykazuje działanie prewencyjne przed nowotworem jelita grubego, nowotworem żołądka czy przełyku. Znajduje swoje zastosowanie również jako wspomagacz przyswajania żelaza i wapnia. Inną właściwością jest jej zastosowanie w przypadku trudno gojących się ran, krwotoków czy odleżyn. Witamina C to także strażnik przed uszkodzeniami układu nerwowego (przede wszystkim mózgu). Zmniejsza więc ryzyko rozwoju takich chorób jak m.in. schizofrenia, stwardnienie rozsiane czy Alzheimer.

Witamina C – gdzie ją znajdziemy?

Głównym źródłem kwasu askorbinowego są świeże warzywa i owoce. Największe dawki tej witaminy znajdziemy w:

- zielonych i żółtych warzywach (np. kalarepie, szpinaku, groszku)

- warzywach kapustnych (np. brukselce, brokułach)

- ziemniakach

- owocach (np. jeżynach, poziomkach, cytrusach, porzeczce).

Czym objawiają się niedobory kwasu askorbinowego?
Witamina C a odporność organizmu

Jedną z poważniejszych chorób, wynikających z niedoboru witaminy C w organizmie, jest szkorbut. Objawia się on niszczeniem się tkanki kostnej i tkanki łącznej. W dzisiejszych czasach jest on jednak bardzo rzadką chorobą. U dzieci może natomiast pojawić się choroba Moellera-Barlowa. Skutkuje ona deformacją układu kostnego oraz niedokrwistością.

Niedobory witaminy C to także większe ryzyko zaburzeń w procesie powstawania kolagenu. Tym samym organizm staje się bardziej podatny na złamania. Co więcej, istniejące rany czy urazy goją się znacznie wolniej. Ponadto, niewystarczająca ilość tego kwasu w organizmie ma wpływ na pojawienie się zaburzeń w przemianie kwasów tłuszczowych. Jest również odpowiedzialna za zmniejszenie wytrzymałości naczyń włosowatych. W wyniku niedoborów mogą pojawiać się także siniaki, wybroczyny, zapalenia i bolesność dziąseł, osłabienie organizmu, bóle stawów i mięśni czy osteoporoza. Notuje się także utratę apetytu, podatność na depresję czy zaburzenia neurologiczne.

 

Duże większe prawdopodobieństwo niedoborów witaminy C obserwuje się wśród osób palących, pijących alkohol oraz seniorów.

Dzienne spożycie witaminy C dla określonych grup wiekowych

Dzieci 1-3 lat: 40 mg/d

Dzieci 4-8 lat: 65 mg/d

Dzieci 9-13 lat: 120 mg/d

Dzieci 14-18 lat: 180 mg/d

Dorośli powyżej 18 roku życia: 200 mg/d

Kobiety w okresie ciąży i laktacji: 180 mg/d

 

Osoby cierpiące na nadciśnienie tętnicze, cukrzycę, chroniczny stres, osoby palące papierosy, oraz te narażone na działanie spalin i zanieczyszczeń powinny przyjmować większe dawki kwasu askorbinowego. Warto pamiętać, że prawidłowe dawki witaminy C różnią się w zależności od badaczy. Warto więc skorzystać z usług dietetyka, by ustalić odpowiednią jej ilość w naszej diecie.

Skutki nadmiernego spożycia witaminy C

Jako że nadwyżki kwasu askorbinowego są wydalane wraz z moczem – ryzyko „przedawkowania” jest niewielkie. Niemniej, mogą pojawić się m.in. uszkodzenia w szkliwie zębów, zgaga, bóle brzucha czy efekty przeczyszczające.

Dominika Górska 1 13 grudnia 2017  < 1000

Dodaj komentarz

  • Fifek
    23 marca 2018
    Witaminę C pamiętam od najmłodszych lat. Mama zawsze przed szkołą kazała łykać tableteczki. I dzięki temu teraz mam super odporność, a branie suplementów weszło mi w krew :)

Artykuły z kategorii: Zdrowie i odżywianie

10-zasad-zdrowego-zywienia-czyli-jak-zyc-dlugo-i-szczesliwie

10 zasad zdrowego żywienia, czyli jak żyć długo i szczęśliwie

Wydawać by się mogło, że raz ustalone zasady żywienia będą zawsze aktualne. Okazuje się, że wraz z rozwojem świata zmieniają się potrzeby ludzi co do samego jedzenia, dlatego też piramida zdrowego żywienia i aktywności fizycznej co jakiś czas ewoluuje. Przedstawiamy najważniejsze zasady zbilansowanego odżywiania oparte o najnowsze wytyczne WHO.

poznaj-wszystkie-metody-radzenia-sobie-ze-stresem

Poznaj wszystkie metody radzenia sobie ze stresem

Stres, chcąc nie chcąc, jest ważnym i nieodłącznym aspektem naszego życia. Stresu doświadcza każdy człowiek, dlatego warto jest przybliżyć sobie ten temat i dowiedzieć się, czy istnieją jakiekolwiek metody radzenia sobie ze stresem?

dietetyczne-dania-z-cukinii-przepisy-na-fit-cukinie

Dietetyczne dania z cukinii – przepisy na fit cukinię

Cukinia jest jednym ze zdrowszych warzyw. Sprawdza się szczególnie u osób będących na diecie. Oto przepisy na proste i zdrowe dania z cukinii – idealne na zimowy obiad!

zycie-w-dobrej-formie-wyprobuj-trening-zdrowotny

Życie w dobrej formie: wypróbuj trening zdrowotny!

“Każdy może ćwiczyć. Wszyscy mogą ćwiczyć. Wiek nie odgrywa żadnej roli” - brzmi znajomo? Szeroko pojęty sport atakuje z każdej strony. Odpowiednia aktywność fizyczna, uprawiana przez całe życie, może mieć zbawienny wpływ na opóźnienie procesów starzenia się organizmu. Jednak trening zdrowotny to idealne rozwiązanie nie tylko dla osób starszych. W końcu wiek nie gra roli!

odchudzanie-bez-tajemnic-sprawdz-po-jakie-suplementy-siegnac

Odchudzanie bez tajemnic - sprawdź, po jakie suplementy sięgnąć!

Suplementy na odchudzanie wiodą prym popularności pośród wszystkich preparatów wspomagających dietę redukcyjną. Nie bez powodu sprzedawalność tej grupy odżywek jest na wysokim poziomie przez niemal cały rok. Jak zdrowo podejść do diety redukcyjnej? Po jakie suplementy sięgnąć w pierwszej kolejności? I czy naturalna suplementacja ma sens?

dieta-bez-weglowodanow-szybki-sposob-na-redukcje

Dieta bez węglowodanów - szybki sposób na redukcję?

Dla jednych nadmiar węglowodanów w diecie to przyczyna tycia, dla innych dobra pożywka dla rozrastających się mięśni. Jak jest naprawdę z tymi węglowodanami? Czy można ograniczyć ich podaż do minimum? Jak wygląda dieta bez węglowodanów i jaki ma wpływ na nasz organizm?

dieta-od-dietetyka-czyli-po-co-i-jak-siegnac-by-osiagnac-zamierzone-efekty

Dieta od dietetyka, czyli po co i jak sięgnąć, by osiągnąć zamierzone efekty?

Kult ciała stanowi chleb powszedni niemal każdego z nas. Warto zastanowić się, co będzie idealnym paliwem dla naszego ciała. Jakie są idealne proporcje dziennego jadłospisu? Czy dietetyk faktycznie wywróci Twoje żywieniowe nawyki do góry nogami? I czy dieta od specjalisty nie będzie nudna?

dieta-na-mase-miesniowa-dla-szczuplych-ile-kalorii-powinienem-jesc

Dieta na masę mięśniową dla szczupłych – ile kalorii powinienem jeść?

Wiele szczupłych osób marzy o zwiększeniu swojej masy mięśniowej. Nie wystarczy więcej jeść, aby zwiększyć swoją masę mięśniową. Ile kalorii potrzebujesz, aby zmienić swoją sylwetkę? Poznaj podstawowe informacje o diecie na masę!

fit-dania-z-cukinii-proste-i-smaczne

Fit dania z cukinii – proste i smaczne

Fit dania z cukinii stały się bardzo popularne w różnych dietach odchudzających. Cukinia to bardzo uniwersalne warzywo i można je dodawać do prawie wszystkiego. Wykonanie posiłków z cukinią i papryką jest bardzo proste. Poznaj przykładowe przepisy na różnego rodzaju fit dania z cukinii!

zdrowe-zycie-piramida-zdrowego-zywienia-i-aktywnosci-fizycznej

Zdrowe życie - piramida zdrowego żywienia i aktywności fizycznej

Wiedza o wpływie diety na zdrowie człowieka podlega stałej ewolucji. Wiele osób stara się odżywiać zgodnie z zasadami piramidy zdrowego żywienia sporządzanej przez Instytut Żywności i Żywienia. Dowiedz się, jakie zasady przyjmowania posiłków są zgodne z piramidą zdrowego żywienia i aktywności fizycznej.

10-zasad-zdrowego-zywienia-czyli-jak-zyc-dlugo-i-szczesliwie

10 zasad zdrowego żywienia, czyli jak żyć długo i szczęśliwie

Wydawać by się mogło, że raz ustalone zasady żywienia będą zawsze aktualne. Okazuje się, że wraz z rozwojem świata zmieniają się potrzeby ludzi co do samego jedzenia, dlatego też piramida zdrowego żywienia i aktywności fizycznej co jakiś czas ewoluuje. Przedstawiamy najważniejsze zasady zbilansowanego odżywiania oparte o najnowsze wytyczne WHO.

poznaj-wszystkie-metody-radzenia-sobie-ze-stresem

Poznaj wszystkie metody radzenia sobie ze stresem

Stres, chcąc nie chcąc, jest ważnym i nieodłącznym aspektem naszego życia. Stresu doświadcza każdy człowiek, dlatego warto jest przybliżyć sobie ten temat i dowiedzieć się, czy istnieją jakiekolwiek metody radzenia sobie ze stresem?

dietetyczne-dania-z-cukinii-przepisy-na-fit-cukinie

Dietetyczne dania z cukinii – przepisy na fit cukinię

Cukinia jest jednym ze zdrowszych warzyw. Sprawdza się szczególnie u osób będących na diecie. Oto przepisy na proste i zdrowe dania z cukinii – idealne na zimowy obiad!

zycie-w-dobrej-formie-wyprobuj-trening-zdrowotny

Życie w dobrej formie: wypróbuj trening zdrowotny!

“Każdy może ćwiczyć. Wszyscy mogą ćwiczyć. Wiek nie odgrywa żadnej roli” - brzmi znajomo? Szeroko pojęty sport atakuje z każdej strony. Odpowiednia aktywność fizyczna, uprawiana przez całe życie, może mieć zbawienny wpływ na opóźnienie procesów starzenia się organizmu. Jednak trening zdrowotny to idealne rozwiązanie nie tylko dla osób starszych. W końcu wiek nie gra roli!

odchudzanie-bez-tajemnic-sprawdz-po-jakie-suplementy-siegnac

Odchudzanie bez tajemnic - sprawdź, po jakie suplementy sięgnąć!

Suplementy na odchudzanie wiodą prym popularności pośród wszystkich preparatów wspomagających dietę redukcyjną. Nie bez powodu sprzedawalność tej grupy odżywek jest na wysokim poziomie przez niemal cały rok. Jak zdrowo podejść do diety redukcyjnej? Po jakie suplementy sięgnąć w pierwszej kolejności? I czy naturalna suplementacja ma sens?

dieta-bez-weglowodanow-szybki-sposob-na-redukcje

Dieta bez węglowodanów - szybki sposób na redukcję?

Dla jednych nadmiar węglowodanów w diecie to przyczyna tycia, dla innych dobra pożywka dla rozrastających się mięśni. Jak jest naprawdę z tymi węglowodanami? Czy można ograniczyć ich podaż do minimum? Jak wygląda dieta bez węglowodanów i jaki ma wpływ na nasz organizm?

dieta-od-dietetyka-czyli-po-co-i-jak-siegnac-by-osiagnac-zamierzone-efekty

Dieta od dietetyka, czyli po co i jak sięgnąć, by osiągnąć zamierzone efekty?

Kult ciała stanowi chleb powszedni niemal każdego z nas. Warto zastanowić się, co będzie idealnym paliwem dla naszego ciała. Jakie są idealne proporcje dziennego jadłospisu? Czy dietetyk faktycznie wywróci Twoje żywieniowe nawyki do góry nogami? I czy dieta od specjalisty nie będzie nudna?

dieta-na-mase-miesniowa-dla-szczuplych-ile-kalorii-powinienem-jesc

Dieta na masę mięśniową dla szczupłych – ile kalorii powinienem jeść?

Wiele szczupłych osób marzy o zwiększeniu swojej masy mięśniowej. Nie wystarczy więcej jeść, aby zwiększyć swoją masę mięśniową. Ile kalorii potrzebujesz, aby zmienić swoją sylwetkę? Poznaj podstawowe informacje o diecie na masę!

fit-dania-z-cukinii-proste-i-smaczne

Fit dania z cukinii – proste i smaczne

Fit dania z cukinii stały się bardzo popularne w różnych dietach odchudzających. Cukinia to bardzo uniwersalne warzywo i można je dodawać do prawie wszystkiego. Wykonanie posiłków z cukinią i papryką jest bardzo proste. Poznaj przykładowe przepisy na różnego rodzaju fit dania z cukinii!

zdrowe-zycie-piramida-zdrowego-zywienia-i-aktywnosci-fizycznej

Zdrowe życie - piramida zdrowego żywienia i aktywności fizycznej

Wiedza o wpływie diety na zdrowie człowieka podlega stałej ewolucji. Wiele osób stara się odżywiać zgodnie z zasadami piramidy zdrowego żywienia sporządzanej przez Instytut Żywności i Żywienia. Dowiedz się, jakie zasady przyjmowania posiłków są zgodne z piramidą zdrowego żywienia i aktywności fizycznej.