>

Kompendium wiedzy o witaminie C!

Kompendium wiedzy o witaminie C!

Większa odporność organizmu, działanie przeciwnowotworowe, poprawa wyglądu i stanu skóry… To tylko namiastka działania kwasu askorbinowego – czyli popularnej witaminy C – w organizmie. Jakie jeszcze właściwości ma witamina C? W jakich produktach ją znajdziemy? Jakie są skutki niedoboru tej witaminy? Odpowiedzi na te pytania – i na wiele więcej – znajdziecie w poniższym materiale!

Witaminki witaminki dla chłopczyka i dziewczynki

Witaminy C chyba nie trzeba nikomu przedstawiać. Niemal każdy pamięta ją z okresu dzieciństwa. Szczególnie zimą, kiedy mieliśmy znacznie słabszą odporność. Nie zdawaliśmy sobie pewnie jeszcze sprawy z tego, jak ważna ona jest dla prawidłowego funkcjonowania organizmu. Kwas askorbinowy uczestniczy bowiem w wielu procesach. Między innymi, jest niezbędny podczas powstawania tkanki łącznej oraz bierze udział w metabolizmie lipidów. Co więcej, zapobiega chorobie niedokrwiennej serca. Witamina C ma także wpływ na produkcję kolagenu. Ten natomiast zapewnia szybsze gojenie się ran, złamań czy siniaków (także krwawienia przy urazach są mniejsze).

"left">Jak już wspomnieliśmy, kwas askorbinowy kojarzy się głównie z dobroczynnym wpływem na odporność organizmu. Nie dość, że zapobiega przeziębieniom. Jeśli jednak zachorujemy – choroba przebiega znacznie łagodniej. Ponadto, witamina C ochrania serce oraz układ nerwowy.

Zobacz także, jakie suplementy są polecane sportowcom

Witamina C, czyli właściwie cóż takiego?
Rola witaminy C w organizmie

Jaka jest rola witaminy C w organizmie? Na to pytanie niestety nie da się udzielić krótkiej odpowiedzi. Kwas askorbinowy to przede wszystkim jeden z podstawowych antyutleniaczy. To oznacza, że niszczy wolne rodniki odpowiedzialne za zapadanie na nowotwory. Przykładowo, wykazuje działanie prewencyjne przed nowotworem jelita grubego, nowotworem żołądka czy przełyku. Znajduje swoje zastosowanie również jako wspomagacz przyswajania żelaza i wapnia. Inną właściwością jest jej zastosowanie w przypadku trudno gojących się ran, krwotoków czy odleżyn. Witamina C to także strażnik przed uszkodzeniami układu nerwowego (przede wszystkim mózgu). Zmniejsza więc ryzyko rozwoju takich chorób jak m.in. schizofrenia, stwardnienie rozsiane czy Alzheimer.

Witamina C – gdzie ją znajdziemy?

Głównym źródłem kwasu askorbinowego są świeże warzywa i owoce. Największe dawki tej witaminy znajdziemy w:

- zielonych i żółtych warzywach (np. kalarepie, szpinaku, groszku)

- warzywach kapustnych (np. brukselce, brokułach)

- ziemniakach

- owocach (np. jeżynach, poziomkach, cytrusach, porzeczce).

Czym objawiają się niedobory kwasu askorbinowego?
Witamina C a odporność organizmu

Jedną z poważniejszych chorób, wynikających z niedoboru witaminy C w organizmie, jest szkorbut. Objawia się on niszczeniem się tkanki kostnej i tkanki łącznej. W dzisiejszych czasach jest on jednak bardzo rzadką chorobą. U dzieci może natomiast pojawić się choroba Moellera-Barlowa. Skutkuje ona deformacją układu kostnego oraz niedokrwistością.

Niedobory witaminy C to także większe ryzyko zaburzeń w procesie powstawania kolagenu. Tym samym organizm staje się bardziej podatny na złamania. Co więcej, istniejące rany czy urazy goją się znacznie wolniej. Ponadto, niewystarczająca ilość tego kwasu w organizmie ma wpływ na pojawienie się zaburzeń w przemianie kwasów tłuszczowych. Jest również odpowiedzialna za zmniejszenie wytrzymałości naczyń włosowatych. W wyniku niedoborów mogą pojawiać się także siniaki, wybroczyny, zapalenia i bolesność dziąseł, osłabienie organizmu, bóle stawów i mięśni czy osteoporoza. Notuje się także utratę apetytu, podatność na depresję czy zaburzenia neurologiczne.

 

Duże większe prawdopodobieństwo niedoborów witaminy C obserwuje się wśród osób palących, pijących alkohol oraz seniorów.

Dzienne spożycie witaminy C dla określonych grup wiekowych

Dzieci 1-3 lat: 40 mg/d

Dzieci 4-8 lat: 65 mg/d

Dzieci 9-13 lat: 120 mg/d

Dzieci 14-18 lat: 180 mg/d

Dorośli powyżej 18 roku życia: 200 mg/d

Kobiety w okresie ciąży i laktacji: 180 mg/d

 

Osoby cierpiące na nadciśnienie tętnicze, cukrzycę, chroniczny stres, osoby palące papierosy, oraz te narażone na działanie spalin i zanieczyszczeń powinny przyjmować większe dawki kwasu askorbinowego. Warto pamiętać, że prawidłowe dawki witaminy C różnią się w zależności od badaczy. Warto więc skorzystać z usług dietetyka, by ustalić odpowiednią jej ilość w naszej diecie.

Skutki nadmiernego spożycia witaminy C

Jako że nadwyżki kwasu askorbinowego są wydalane wraz z moczem – ryzyko „przedawkowania” jest niewielkie. Niemniej, mogą pojawić się m.in. uszkodzenia w szkliwie zębów, zgaga, bóle brzucha czy efekty przeczyszczające.

Chcesz przeczytać cały artykuł?

Dominika Górska 1 13 grudnia 2017  < 1000

Dodaj komentarz

  • Fifek
    23 marca 2018
    Witaminę C pamiętam od najmłodszych lat. Mama zawsze przed szkołą kazała łykać tableteczki. I dzięki temu teraz mam super odporność, a branie suplementów weszło mi w krew :)

Artykuły z kategorii: Zdrowie i odżywianie

ziolowa-apteczka-sportowca-jakie-sa-najlepsze-adaptogeny

Ziołowa apteczka sportowca: Jakie są najlepsze adaptogeny?

W obecnym świecie, kiedy każdy się gdzieś spieszy, zaburzona zostaje równowaga pomiędzy odpoczynkiem a aktywnością zawodową. Natłok obowiązków, goniące terminy i rosnące wymagania sprawiają, że odczuwamy ciągłe zmęczenie i stres. Nie jest to jednak typowe, dobrze nam znane zmęczenie fizyczne. Jak sobie z nim radzić? Odpowiedzią są adaptogeny!

candida-to-twoj-przyjaciel

Candida to Twój przyjaciel!

Candida to grzyb naturalnie występujący w organizmie. Co jednak, gdy notujemy jego przerost? Standardowo taki stan jest uznawany za chorobę wymagającą leczenia. A co jeśli candida jest naszym sprzymierzeńcem? O tym opowie trener Damian Laszuk.

co-powinienes-wiedziec-zanim-przejdziesz-na-wegetarianizm

Co powinieneś wiedzieć zanim przejdziesz na wegetarianizm?

Dieta wegetariańska występuje w wielu odmianach. Skomponowanie poszczególnych planów żywieniowych wymaga wiedzy. Oto, co powinieneś wiedzieć o diecie wegetariańskiej zanim zmienisz sposób odżywiania. Dzięki tym informacjom twoja dieta pozwoli na zachowanie zdrowia i dobrej kondycji organizmu!

dlaczego-warto-jesc-sniadanie

Dlaczego warto jeść śniadanie?

Śniadanie jest najważniejszym posiłkiem w ciągu dnia - to zdanie słyszał każdy. Dowiedzmy się więc, dlaczego warto to robić. O śniadaniu i jego zaletach opowiada zaprzyjaźniona blogerka.

odchudzanie-bez-weglowodanow-poznaj-diete-low-carb

Odchudzanie bez węglowodanów – poznaj dietę low carb!

Dieta niskowęglowodanowa jest zdrowym sposobem na szybką utratę zbędnych kilogramów. Sprawdza się również wśród zawodowych sportowców w okresie redukcji tkanki tłuszczowej. Na czym polega dieta low carb? Co powinno znaleźć się w jadłospisie? Czy naprawdę działa?

sniadanie-bialkowo-tluszczowe-zalety

Śniadanie białkowo-tłuszczowe - Zalety

Nie wiesz co zjeść na śniadanie? Oto pomysł na poranny posiłek białkowo-tłuszczowy wprost od fitfighterka.pl. Izabela Mioduszewska opowie nam, w jaki sposób jeść zdrowo, by poprawić sylwetkę!

neat-sposob-na-odchudzanie-chudnij-podczas-zwyklych-czynnosci-monitor-aktywnosci-fizycznej

NEAT - Sposób na odchudzanie. Chudnij podczas zwykłych czynności. Monitor aktywności fizycznej

Jak skutecznie tracić kalorie przez cały dzień, by chudnąć nawet o tym nie myśląc? NEAT to odpowiedź na na to pytanie! "Gdzie kupić ten NEAT i ile kosztuje??!! Biorę 3!" Czym zatem jest to magiczne NEAT?

sekrety-diety-czy-glodowka-moze-byc-lecznicza

Sekrety diety – czy głodówka może być lecznicza?

Głodówka zwykle kojarzy się z wyniszczaniem organizmu. Nie dostarczamy mu przecież składników odżywczych potrzebnych do prawidłowego funkcjonowania. Wiele osób wierzy jednak w prozdrowotne działanie głodówki leczniczej. Prześledźmy wady i zalety tej metody oczyszczania organizmu.

czym-jest-zespol-jelita-drazliwego

Czym jest zespół jelita drażliwego?

Zespół jelita drażliwego to przypadłość, która może spotkać każdego z nas. Jakie objawy jej towarzyszą? Po czym rozpoznać ten problem z jelitami? Jakie są metody leczenia? O tym opowiada Dominik Gronostajski - trener osobisty i specjalista ds. żywienia.

zaburzenia-cisnienia-krwi-przyczyny-objawy-leczenie

Zaburzenia ciśnienia krwi - przyczyny, objawy, leczenie

Jakie powinno być prawidłowe ciśnienie krwi? Co robić w przypadku nadciśnienia, niedociśnienia i wahań ciśnienia? O tym z opowie trener personalny i specjalista ds. żywienia - Dominik Gronostajski.

ziolowa-apteczka-sportowca-jakie-sa-najlepsze-adaptogeny

Ziołowa apteczka sportowca: Jakie są najlepsze adaptogeny?

candida-to-twoj-przyjaciel

Candida to Twój przyjaciel!

co-powinienes-wiedziec-zanim-przejdziesz-na-wegetarianizm

Co powinieneś wiedzieć zanim przejdziesz na wegetarianizm?

dlaczego-warto-jesc-sniadanie

Dlaczego warto jeść śniadanie?

odchudzanie-bez-weglowodanow-poznaj-diete-low-carb

Odchudzanie bez węglowodanów – poznaj dietę low carb!

sniadanie-bialkowo-tluszczowe-zalety

Śniadanie białkowo-tłuszczowe - Zalety

neat-sposob-na-odchudzanie-chudnij-podczas-zwyklych-czynnosci-monitor-aktywnosci-fizycznej

NEAT - Sposób na odchudzanie. Chudnij podczas zwykłych czynności. Monitor aktywności fizycznej

sekrety-diety-czy-glodowka-moze-byc-lecznicza

Sekrety diety – czy głodówka może być lecznicza?

czym-jest-zespol-jelita-drazliwego

Czym jest zespół jelita drażliwego?

zaburzenia-cisnienia-krwi-przyczyny-objawy-leczenie

Zaburzenia ciśnienia krwi - przyczyny, objawy, leczenie

Wszystkie artykuły z blogu

ziolowa-apteczka-sportowca-jakie-sa-najlepsze-adaptogeny

Ziołowa apteczka sportowca: Jakie są najlepsze adaptogeny?

ile-czasu-trwa-budowanie-masy-miesniowej

Ile czasu trwa budowanie masy mięśniowej?

bezpieczny-trening-na-barki

Bezpieczny trening na barki

najwieksze-zawody-fitness-i-kulturystyki-mr-olympia

Największe zawody Fitness i Kulturystyki – MR OLYMPIA!

jak-zostac-fit-praktyczne-porady-i-wskazowki

Jak zostać FIT? Praktyczne porady i wskazówki

artroza-czym-jest-i-jak-jej-zapobiegac

Artroza – czym jest i jak jej zapobiegać?

trening-silowy-dla-dzieci-i-mlodziezy

Trening siłowy dla dzieci i młodzieży?

pozbadz-sie-boczkow-trening-na-spalanie-tkanki-tluszczowej

Pozbądź się boczków – trening na spalanie tkanki tłuszczowej

damski-trening-sposob-na-smukle-i-zgrabne-lydki

Damski trening – sposób na smukłe i zgrabne łydki

spedz-aktywny-weekend-w-g2a-arena

Spędź aktywny weekend w G2A Arena!