Joga w leczeniu kręgosłupa

Joga w leczeniu kręgosłupa

Siedzisz w tramwaju, w pracy i po pracy. Pozycja siedząca towarzyszy Ci niemal przez cały dzień. Co na to Twój kręgosłup? Jeśli ból pleców jeszcze Ci nie dokucza, masz szczęście. Uchroń się przed nim zawczasu i zacznij ćwiczyć jogę. Jeżeli już masz dolegliwości bólowe ćwiczenie jogi pozwoli je wyleczyć i przywrócić zdrowy kręgosłup.

Korzyści płynące z jogi

Dlaczego to właśnie joga jest dobra dla kręgosłupa? Przede wszystkim wzmacnia mięśnie pleców i brzucha, a przy tym rozciąga kręgi i uelastycznia stawy. Masuje także narządy wewnętrzne, dzięki czemu regularna praktyka skutecznie poprawia ogólne samopoczucie. Wykonywanie asan połączone z odpowiednią techniką oddychania pozwala osiągnąć wewnętrzny spokój, zmniejsza odczuwanie stresu i ułatwia zasypianie.

Z czego wynikają problemy z kręgosłupem?

Kręgosłup działa na podobnej zasadzie jak stawy. Aby utrzynać poprawne działanie kręgosłupa należy poddawać kręgi i stawy pracy – czyli ruchowi. Kiedy następuje przemieszczanie kręgów „ćwiczy się” więzadła, pobudzone do pracy zostają chrząstki stawowe. Dzięki gimnastyce kręgosłupa trenuje się również mięśnie pleców, a szczególnie te bezpośrednio odpowiadające za podtrzymanie kręgosłupa. Ruch i utrzymanie elastyczności kręgosłupa jest konieczne dla zachowania prawidłowych krzywizn kręgosłupa i prawidłowej postawy ciała.

Ból pleców i kręgosłupa

Często osoby cierpiące na dolegliwości bólowe lub ograniczoną mobilność kręgosłupa nabyły to schorzenie na przestrzeni lat zaniedbań w gimnastyce pleców. Siedzący tryb życia i ograniczona ilość ruchu oraz ćwiczeń rozciągających sprawia, że kręgosłup słabnie, a mięśnie pleców tracą swoją kulturę pracy. Upośledzeniu ulega mobilność, pojawiają się bóle związane z napiętymi mięśniami, lub osłabionymi więzadłami. Mogą pojawiać się stany zapalne jeszcze bardziej osłabiające mięśnie i potęgujące dolegliwości bólowe. Z powodu braku zdrowego ruchu mięśnie więc wiotczeją, są spięte, tracą elastyczność.

Zdrowy kręgosłup

Stan kiedy dana osoba ma chory kręgosłup jest odwracalny w większości przypadków. Podjęcie odpowiedniej aktywności fizycznej połączonej z wykonywaniem ćwiczeń ukierunkowanych na wzmocnienie i przywrócenie sprawności kręgosłupowi skutecznie zmniejsza ból i przywraca sprawność. Jednym z zalecanych sposobów poza profesjonalną fizjoterapią są treningi jogi. Doświadczony instruktor jogi potrafi tak ukierunkować ćwiczenia aby, rozluźnić i rozciągnąć spięte i przykurczone mięśnie i więzadła. Po przywróceniu mobilności w wyniku dalszych ćwiczeń mięśnie zostają wzmocnione, poprawia się stabilizacja kręgów i postawa ciała. Na tym etapie zazwyczaj w znacznym stopniu ustępują bóle kręgosłupa.

Wzmacniające i kojące asany jogi kręgosłupa

Podstawowe pozycje lecznicze na kręgosłup możesz wypróbować samemu. Oto propozycja 3 pozycji jogi które możesz wykonać w domu. Pamiętaj że do wyleczenia kręgosłupa często niezbędna jest fachowa pomoc doświadczonego instruktora jogi. Samodzielne wykonywanie pozycji często może być nieprawidłowe pod kątem technicznym i nie przynosić oczekiwanych rezultatów.

- Balasana (pozycja dziecka)

pozycja jogi na kręgosłup Balasana

Uklęknij na macie do ćwiczeń, złącz paluchy i usiądź na piętach, następnie oddal od siebie kolana na szerokość bioder. Wyprostuj plecy i na wydechu pochyl się do przodu, dotykając klatką piersiową ud, a głową podłogi. Ramiona pozostaw wyciągnięte wzdłuż ciała, wnętrze dłoni zwróć w stronę sufitu. Rozluźnij kark i plecy. Pozostań w tej pozycji około 30 sekund. Pozycja ta wspaniale wycisza i uśmierza ból pleców.

- Janu Sirsasana (pozycja kolana)

Janu Sirsasana joga pozycja na plecy

Siedząc na podłodze, złącz podeszwy stóp. Następnie wyprostuj prawą nogę, pamiętając o zachowaniu aktywnej stopy (palce skierowane do sufitu). Wyciągnij ręce do góry i z wydechem chwyć dłonią za palce stóp. Zachowaj przy tym proste plecy. Powoli pochylaj się do wyprostowanej nogi, aż do momentu, w którym poczujesz, że Twoje plecy zaczynają się garbić. To samo powtórz z drugą nogą. Asana pomoże Ci rozciągnąć tyły nóg i załagodzi bóle kręgosłupa.

- Virasana (siad w pozycji bohatera)

Virasana joga pozycja bohatera

Klęcząc na kocu, złącz paluchy stóp. Usiądź na piętach. Rozstaw kolana i pochyl się do przodu, wyciągając ręce daleko przed siebie. Czoło oprzyj na podłodze. Rozciągaj się w tej pozycji – pozostaw pięty na pośladkach, jednocześnie wyciągając dłonie do przodu. W tej pozycji rozluźnisz szyję, rozciągniesz dół i boki pleców. Zrelaksujesz się.

 

Marta Sikora 3 1 czerwca 2016  2403

Dodaj komentarz

  • Misia
    20 lipca 2017
    Chętnie poznam więcej ćwiczeń jogi na kręgosłup
  • sarta
    29 czerwca 2016
    leczeie lepsze od jogi - np leczenie w Kręg - CLinic
  • jogamajster
    23 czerwca 2016
    nie ma co, joga ma moc i swietny wplyw na zdrowie. podobnie jak kompleksowe i profesjonalne leczenie,

Artykuły z kategorii: Joga i rozciąganie

yoga-challenge-dla-2-osob-sprobujcie-sami

Yoga challenge dla 2 osób | spróbujcie sami!

Od kiedy yoga challenge stała się popularna w internecie, internauci wciąż prześcigają się w coraz to lepszych pomysłach. Jedni skrupulatnie naśladują pozycje trenerów jogi, drudzy z dystansem fotografują się w przedziwnych pozach. Jednak nie można zapominać o tym, że ćwiczenie jogi wpływa rewelacyjnie na stan naszego zdrowia, ciała i samopoczucie.

skuteczne-cwiczenia-wzmacniajace-miesnie-grzbietu

Skuteczne ćwiczenia wzmacniające mięśnie grzbietu

Plecy – największa partia mięśniowa. Wyrzeźbienie ich i utrzymywanie prawidłowej postawy ciała wymaga odpowiedniego planu treningowego. Zobaczcie ćwiczenia na mięśnie grzbietu, które pozwolą wypracować smukłą sylwetkę!

sprawdzone-cwiczenia-na-rozciaganie-barkow

Sprawdzone ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie powinno stanowić nieodłączny element każdego treningu. Prawidłowy stretching barków i ramion to pozycja obowiązkowa. Dzięki temu stawy uzyskują prawidłową mobilność, a same ćwiczenia stają się bezpieczniejsze i wydajniejsze. Oto najlepsze ćwiczenia na rozciąganie barków.

przykladowe-cwiczenia-na-rozciaganie-plecow-jak-pokonac-bol

Przykładowe ćwiczenia na rozciąganie pleców – jak pokonać ból?

Bóle pleców są zmorą naszych czasów. Wszystko za sprawą siedzącego trybu życia i nie dbania o własne zdrowie. Jak wyleczyć się z bólu pleców i kręgosłupa? Okazuje się, że ulgę mogą przynieść ćwiczenia na rozciąganie pleców!

cwiczenia-rozciagajace-kregoslup-szyjny-piersiowy-i-ledzwiowy

Ćwiczenia rozciągające kręgosłup szyjny, piersiowy i lędźwiowy

Stretching kręgosłupa prawidłowo wzmacnia mięśnie i niweluje bóle pleców. Kręgosłup można trenować na wiele różnych sposobów. Są więc ćwiczenia rozluźniające, mobilizujące, siłowe i właśnie rozciągające. Po co wykonywać ćwiczenia rozciągające kręgosłup? I które z nich są najskuteczniejsze?

joga-dla-poczatkujacych-warszawa-jakie-zajecia-wybrac

Joga dla początkujących Warszawa – jakie zajęcia wybrać?

Szukasz jogi dla początkujących w Warszawie? Zobacz, jakie są rodzaje zajęć jogi. Może joga twarzy albo joga hormonalna? W Warszawie znajdziesz każde z takich zajęć. Oto, jak wybierać szkołę jogi w Warszawie. Poradnik dla początkujących.

joga-warszawa-jak-wybrac-zajecia-jogi-dla-poczatkujacych

Joga Warszawa – jak wybrać zajęcia jogi dla początkujących?

Joga twarzy, joga asztanga, akrojoga, air joga… Wybór jest naprawdę utrudniony ze względu na wiele rodzajów zajęć jogi. Jaka joga dla początkujących będzie najlepsza? Pomagamy w wyborze zajęć joga Warszawa!

joga-sprawdzone-cwiczenia-na-bol-glowy

Joga – sprawdzone ćwiczenia na ból głowy

Znane są prozdrowotne właściwości wykonywania asanów. Joga doskonale radzi sobie z rozładowywaniem stresu, bólami kręgosłupa czy bólami głowy. Jaki wpływ mają ćwiczenia jogi na te ostatnie? Poznaj pozycje jogi, które zwalczą bóle głowy!

czy-trening-jogi-zwieksza-sile-fizyczna

Czy trening jogi zwiększa siłę fizyczną?

Okazuje się, że joga nie jest jedynie sposobem na rozciągnięcie ciała i osiągnięcie wyrzeźbionej sylwetki. Regularne trenowanie tego sportu pozwala także zbudować większą siłę fizyczną. Ciekawe? Zobacz, dlaczego tak się dzieje!

joga-czym-sa-cwiczenia-energetyzujace

Joga – czym są ćwiczenia energetyzujące?

Joga jest złożoną praktyką. Obejmuje ćwiczenia relaksujące, wzmacniające, energetyzujące… Poszczególne asany mają wpływ na wiele aspektów zdrowotnych czy fizycznych. Zobacz jak dzięki ćwiczeniom jogi wyzwolić energię!

yoga-challenge-dla-2-osob-sprobujcie-sami

Yoga challenge dla 2 osób | spróbujcie sami!

Od kiedy yoga challenge stała się popularna w internecie, internauci wciąż prześcigają się w coraz to lepszych pomysłach. Jedni skrupulatnie naśladują pozycje trenerów jogi, drudzy z dystansem fotografują się w przedziwnych pozach. Jednak nie można zapominać o tym, że ćwiczenie jogi wpływa rewelacyjnie na stan naszego zdrowia, ciała i samopoczucie.

skuteczne-cwiczenia-wzmacniajace-miesnie-grzbietu

Skuteczne ćwiczenia wzmacniające mięśnie grzbietu

Plecy – największa partia mięśniowa. Wyrzeźbienie ich i utrzymywanie prawidłowej postawy ciała wymaga odpowiedniego planu treningowego. Zobaczcie ćwiczenia na mięśnie grzbietu, które pozwolą wypracować smukłą sylwetkę!

sprawdzone-cwiczenia-na-rozciaganie-barkow

Sprawdzone ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie powinno stanowić nieodłączny element każdego treningu. Prawidłowy stretching barków i ramion to pozycja obowiązkowa. Dzięki temu stawy uzyskują prawidłową mobilność, a same ćwiczenia stają się bezpieczniejsze i wydajniejsze. Oto najlepsze ćwiczenia na rozciąganie barków.

przykladowe-cwiczenia-na-rozciaganie-plecow-jak-pokonac-bol

Przykładowe ćwiczenia na rozciąganie pleców – jak pokonać ból?

Bóle pleców są zmorą naszych czasów. Wszystko za sprawą siedzącego trybu życia i nie dbania o własne zdrowie. Jak wyleczyć się z bólu pleców i kręgosłupa? Okazuje się, że ulgę mogą przynieść ćwiczenia na rozciąganie pleców!

cwiczenia-rozciagajace-kregoslup-szyjny-piersiowy-i-ledzwiowy

Ćwiczenia rozciągające kręgosłup szyjny, piersiowy i lędźwiowy

Stretching kręgosłupa prawidłowo wzmacnia mięśnie i niweluje bóle pleców. Kręgosłup można trenować na wiele różnych sposobów. Są więc ćwiczenia rozluźniające, mobilizujące, siłowe i właśnie rozciągające. Po co wykonywać ćwiczenia rozciągające kręgosłup? I które z nich są najskuteczniejsze?

joga-dla-poczatkujacych-warszawa-jakie-zajecia-wybrac

Joga dla początkujących Warszawa – jakie zajęcia wybrać?

Szukasz jogi dla początkujących w Warszawie? Zobacz, jakie są rodzaje zajęć jogi. Może joga twarzy albo joga hormonalna? W Warszawie znajdziesz każde z takich zajęć. Oto, jak wybierać szkołę jogi w Warszawie. Poradnik dla początkujących.

joga-warszawa-jak-wybrac-zajecia-jogi-dla-poczatkujacych

Joga Warszawa – jak wybrać zajęcia jogi dla początkujących?

Joga twarzy, joga asztanga, akrojoga, air joga… Wybór jest naprawdę utrudniony ze względu na wiele rodzajów zajęć jogi. Jaka joga dla początkujących będzie najlepsza? Pomagamy w wyborze zajęć joga Warszawa!

joga-sprawdzone-cwiczenia-na-bol-glowy

Joga – sprawdzone ćwiczenia na ból głowy

Znane są prozdrowotne właściwości wykonywania asanów. Joga doskonale radzi sobie z rozładowywaniem stresu, bólami kręgosłupa czy bólami głowy. Jaki wpływ mają ćwiczenia jogi na te ostatnie? Poznaj pozycje jogi, które zwalczą bóle głowy!

czy-trening-jogi-zwieksza-sile-fizyczna

Czy trening jogi zwiększa siłę fizyczną?

Okazuje się, że joga nie jest jedynie sposobem na rozciągnięcie ciała i osiągnięcie wyrzeźbionej sylwetki. Regularne trenowanie tego sportu pozwala także zbudować większą siłę fizyczną. Ciekawe? Zobacz, dlaczego tak się dzieje!

joga-czym-sa-cwiczenia-energetyzujace

Joga – czym są ćwiczenia energetyzujące?

Joga jest złożoną praktyką. Obejmuje ćwiczenia relaksujące, wzmacniające, energetyzujące… Poszczególne asany mają wpływ na wiele aspektów zdrowotnych czy fizycznych. Zobacz jak dzięki ćwiczeniom jogi wyzwolić energię!