Joga w ciąży - kiedy można ją ćwiczyć oraz jakie ma działanie na kobietę i dziecko?

Joga w ciąży - kiedy można ją ćwiczyć oraz jakie ma działanie na kobietę i dziecko?

Joga w ciąży to temat coraz popularniejszy wśród przyszłych mam. Istnieje wiele głosów popierających tę aktywność, jednak zdarzają się i takie, które wskazują na liczne przeciwwskazania. Kiedy można trenować jogę w ciąży i jak zrobić to w sposób bezpieczny?

Joga w ciąży nie jest dla każdego

Kobiety, które przed zajściem w ciążę miały do czynienia z regularną aktywnością fizyczną nie powinny nagle przestawać brać udziału w regularnych treningach. Podobna sytuacja ma miejsce również w przypadku osób preferujących siedzący tryb życia bez jakiegokolwiek sportu. Zbyt drastyczne zmiany podczas ciąży nie są bowiem zjawiskiem pożądanym, a w niektórych przypadkach są one w stanie doprowadzić do poważnych problemów zdrowotnych.

Joga w ciąży dla początkujących

Osoby, które wcześniej nie miały styczności z jogą lub inną, regularną aktywnością fizyczną powinny rozpocząć swoją przygodę z tym sportem w sposób przemyślany i nie za szybki. Ciąża jest bowiem szczególnym okresem, w trakcie którego zbyt duży wysiłek fizyczny nie tylko nie będzie w stanie poprawić Twojego samopoczucia, lecz także może wiązać się z różnymi komplikacjami dotykającymi Ciebie i Twoje dziecko. Jest to szczególnie istotne w pierwszym trymestrze, kiedy to ryzyko poronienia jest zdecydowanie największe.

Czytaj: Joga i pilates w ciąży

Joga w ciąży - przeciwwskazania

Aktywność fizyczna w ciąży nie jest dla każdego, dlatego przed rozpoczęciem treningów jogi lub jakiegokolwiek innego sportu warto skonsultować się z lekarzem i określić, czy w Twoim przypadku nie spowoduje to zagrożenia dla Ciebie i dziecka. Jeśli wszystko jest w porządku, stopniowa i spokojna aktywność fizyczna nie powinna powodować żadnych problemów, a wręcz przeciwnie - jest ona w stanie doprowadzić do bardzo pożądanych rezultatów, takich jak zmniejszenie odczuwalności bólu i łatwiejszy poród.

Joga w ciąży - 2 trymestr
joga w ciąży

Ogólnie przyjmuje się, że joga w ciąży powinna być praktykowana dopiero od drugiego trymestru aż do momentu porodu. Wówczas jest ona bowiem w pełni bezpieczna dla matki i dziecka, a okres niemal 6 miesięcy pozwala na wypracowanie doświadczenia pomagającego nie tylko podczas porodu, lecz także w trakcie ostatnich tygodni z ciężkim brzuchem i obciążonym kręgosłupem.

Joga w ciąży - 1 trymestr

Pierwszy trymestr to okres, w którym jogę powinny uprawiać tylko kobiety mające doświadczenie z tą aktywnością fizyczną. W większości przypadków nie ma bowiem przeciwwskazań do przerywania takiej praktyki. Pozostałe osoby powinny natomiast poczekać co najmniej do rozpoczęcia drugiego trymestru, kiedy to nagła aktywność fizyczna po długich miesiącach bezczynności nie będzie szkodliwa dla matki i dziecka.

Joga dla ciężarnych - gdzie ją ćwiczyć?

W wielu polskich miastach, nie tylko tych największych, znaleźć można liczne kluby fitness oferujące możliwość wzięcia udziału w zorganizowanych zajęciach jogi dla ciężarnych. Grupowe spotkania są zwykle bardziej motywujące niż samodzielne ćwiczenie w domu, dzięki czemu nie zniechęcisz się już po kilku treningach i dotrwasz w swoim postanowieniu aż do momentu porodu. Tego typu zajęcia są również dostosowane do możliwości przyszłych mam pod względem szybkości i intensywności poszczególnych asan, dlatego nie musisz martwić się tym, że trening okaże się dla Ciebie zbyt wymagający.

Zobacz: Mity o treningach w ciąży

Joga w ciąży - dlaczego warto ją ćwiczyć?

Joga jest doskonałą opcją nie tylko dla ciężarnych, lecz także dla wielu innych osób zastanawiających się nad rozpoczęciem swojej przygody z aktywnością fizyczną. Pozwala ona bowiem na wyciszenie, zrelaksowanie i uspokojenie wahań nastroju, co może być zbawieniem w trakcie oczekiwania na narodziny dziecka. Regularnie praktykowana joga jest również w stanie przygotować kobietę do porodu oraz wzmocnić mięśnie, również te okalające kręgosłup. Dzięki temu unikniesz nieprzyjemnych bólów w tym obrębie spowodowanych ciężarem rosnącego brzucha.

Chcesz przeczytać cały artykuł?

Nikola Łuszyńska 0 13 sierpnia 2020  < 1000

Dodaj komentarz

Artykuły z kategorii: Aktywnie w Ciąży

ciaza-a-jazda-na-rowerze-czy-stan-blogoslawiony-ogranicza-twoja-aktywnosc

Ciąża a jazda na rowerze - czy stan błogosławiony ogranicza twoją aktywność?

Kluby fitness i siłownie organizują serię zajęć dla przyszłych mam w różnym stadium ciąży. Czy to oznacza, że trening dozwolony jest w każdym trymestrze? Może się wydawać, że prawidłowo przebiegająca ciąża i jazda na rowerze to dwa światy i razem im nie po drodze. Sprawdziliśmy, jak to naprawdę jest - zobacz!

trening-w-ciazy-czy-warto-cwiczyc-w-tym-okresie

Trening w ciąży - czy warto ćwiczyć w tym okresie?

Wiele przyszłych mam zastanawia się, czy warto ćwiczyć w trakcie ciąży. Tego typu decyzja wymaga bowiem dopasowania odpowiedniej aktywności do możliwości i potrzeb danej kobiety i jej nienarodzonego dziecka. Jak zatem powinien wyglądać trening w ciąży?

jak-zgubic-zbedne-kilogramy-po-ciazy

Jak zgubić zbędne kilogramy po ciąży?

Ciąża to okres, podczas którego większość kobiet nabiera dodatkowych kilogramów stanowiących problem przez kolejne miesiące. Jak skutecznie pozbyć się tkanki tłuszczowej po porodzie w bezpieczny sposób?

twoje-9-miesiecy-na-sportowo-zobacz-najlepsze-cwiczenia-w-ciazy-na-silowni

Twoje 9 miesięcy na sportowo - zobacz najlepsze ćwiczenia w ciąży na siłowni

Mogłoby się wydawać, że dziewięć miesięcy w stanie błogosławionym to czas na regenerację. Nie musi to jednak oznaczać całkowitej rezygnacji z twojej ulubionej aktywności. Sprawdź, dlaczego ćwiczenia w ciąży na siłowni to dobry pomysł i przekonaj się, jak w prosty sposób zadbać o siebie i swoje maleństwo.

baby-joga-kontrowersyjny-trening-niemowlakow

Baby Joga - kontrowersyjny trening niemowlaków

Czy joga jest dobrą aktywnością fizyczną dla małych dzieci? Oczywiście. Wspólne treningi mają umocnić więzi i mają pozytywny wpływ na rozwój dziecka. A joga w dynamiczna w rosyjskim stylu? Jej zdrowotne cechy wychwala Poznajcie różne warianty treningu jogi z najmłodszymi i powiązane z nimi kontrowersje!

rozciaganie-statyczne-vs-rozciaganie-dynamiczne

Rozciąganie statyczne VS rozciąganie dynamiczne

Rozciąganie jest nieodłącznym partnerem treningu, niezależnie jaki rodzaj aktywności fizycznej praktykujesz. Umiejętność bezpiecznego rozciągania to podstawa zachowania właściwej postawy ciała, ruchliwości stawów i elastyczności mięśni. W tym artykule porównamy dwie podstawowe techniki rozciągania: dynamiczną i statyczną.

odmiany-jogi-1

Odmiany jogi

Joga jest jednym z najstarszych systemów treningowych. Wywodząca się z Indii i praktykowana na całym świecie metoda poprawia zdrowie, gibkość i świadomość ciała milionów ludzi. Nie bez przyczyny uznawana jest za jedną z najzdrowszych aktywności fizycznych. Joga ma wiele odmian i niektóre znacząco różnią się od siebie. Zobacz różne oblicza jogi i wybierz najlepszą dla siebie.

rozciaganie-podnosi-jakosc-zycia

Rozciąganie podnosi jakość życia

Rozciąganie mamy we krwi – to jeden z najbardziej naturalnych odruchów. Już jedno dobre przeciągnięcie się z rana to zastrzyk energii i endorfin. Nawet noworodki instynktownie przeciągają się tuż po przebudzeniu. Po co właściwie się rozciągamy i jak joga, stretching czy pilates mogą wpłynąć na poprawę naszego życia?

po-co-mi-rozciaganie

Po co mi rozciąganie

W jednym z postów od naszych użytkowników przeczytaliśmy: „Od kilku tygodni codziennie biegam. Trening rozpoczynam zwykle od rozciągania. Ostatnio dowiedziałam się, że robię błąd, bo to wcale nie poprawia mojej efektywności. Teraz już sama nie wiem, co robić. Powinnam od razu biec? Po co mi właściwie rozciąganie?”

ciaza-a-jazda-na-rowerze-czy-stan-blogoslawiony-ogranicza-twoja-aktywnosc

Ciąża a jazda na rowerze - czy stan błogosławiony ogranicza twoją aktywność?

Kluby fitness i siłownie organizują serię zajęć dla przyszłych mam w różnym stadium ciąży. Czy to oznacza, że trening dozwolony jest w każdym trymestrze? Może się wydawać, że prawidłowo przebiegająca ciąża i jazda na rowerze to dwa światy i razem im nie po drodze. Sprawdziliśmy, jak to naprawdę jest - zobacz!

trening-w-ciazy-czy-warto-cwiczyc-w-tym-okresie

Trening w ciąży - czy warto ćwiczyć w tym okresie?

Wiele przyszłych mam zastanawia się, czy warto ćwiczyć w trakcie ciąży. Tego typu decyzja wymaga bowiem dopasowania odpowiedniej aktywności do możliwości i potrzeb danej kobiety i jej nienarodzonego dziecka. Jak zatem powinien wyglądać trening w ciąży?

jak-zgubic-zbedne-kilogramy-po-ciazy

Jak zgubić zbędne kilogramy po ciąży?

Ciąża to okres, podczas którego większość kobiet nabiera dodatkowych kilogramów stanowiących problem przez kolejne miesiące. Jak skutecznie pozbyć się tkanki tłuszczowej po porodzie w bezpieczny sposób?

twoje-9-miesiecy-na-sportowo-zobacz-najlepsze-cwiczenia-w-ciazy-na-silowni

Twoje 9 miesięcy na sportowo - zobacz najlepsze ćwiczenia w ciąży na siłowni

Mogłoby się wydawać, że dziewięć miesięcy w stanie błogosławionym to czas na regenerację. Nie musi to jednak oznaczać całkowitej rezygnacji z twojej ulubionej aktywności. Sprawdź, dlaczego ćwiczenia w ciąży na siłowni to dobry pomysł i przekonaj się, jak w prosty sposób zadbać o siebie i swoje maleństwo.

baby-joga-kontrowersyjny-trening-niemowlakow

Baby Joga - kontrowersyjny trening niemowlaków

Czy joga jest dobrą aktywnością fizyczną dla małych dzieci? Oczywiście. Wspólne treningi mają umocnić więzi i mają pozytywny wpływ na rozwój dziecka. A joga w dynamiczna w rosyjskim stylu? Jej zdrowotne cechy wychwala Poznajcie różne warianty treningu jogi z najmłodszymi i powiązane z nimi kontrowersje!

rozciaganie-statyczne-vs-rozciaganie-dynamiczne

Rozciąganie statyczne VS rozciąganie dynamiczne

Rozciąganie jest nieodłącznym partnerem treningu, niezależnie jaki rodzaj aktywności fizycznej praktykujesz. Umiejętność bezpiecznego rozciągania to podstawa zachowania właściwej postawy ciała, ruchliwości stawów i elastyczności mięśni. W tym artykule porównamy dwie podstawowe techniki rozciągania: dynamiczną i statyczną.

odmiany-jogi-1

Odmiany jogi

Joga jest jednym z najstarszych systemów treningowych. Wywodząca się z Indii i praktykowana na całym świecie metoda poprawia zdrowie, gibkość i świadomość ciała milionów ludzi. Nie bez przyczyny uznawana jest za jedną z najzdrowszych aktywności fizycznych. Joga ma wiele odmian i niektóre znacząco różnią się od siebie. Zobacz różne oblicza jogi i wybierz najlepszą dla siebie.

rozciaganie-podnosi-jakosc-zycia

Rozciąganie podnosi jakość życia

Rozciąganie mamy we krwi – to jeden z najbardziej naturalnych odruchów. Już jedno dobre przeciągnięcie się z rana to zastrzyk energii i endorfin. Nawet noworodki instynktownie przeciągają się tuż po przebudzeniu. Po co właściwie się rozciągamy i jak joga, stretching czy pilates mogą wpłynąć na poprawę naszego życia?

po-co-mi-rozciaganie

Po co mi rozciąganie

W jednym z postów od naszych użytkowników przeczytaliśmy: „Od kilku tygodni codziennie biegam. Trening rozpoczynam zwykle od rozciągania. Ostatnio dowiedziałam się, że robię błąd, bo to wcale nie poprawia mojej efektywności. Teraz już sama nie wiem, co robić. Powinnam od razu biec? Po co mi właściwie rozciąganie?”