Joga – sprawdzone ćwiczenia na ból głowy

Joga – sprawdzone ćwiczenia na ból głowy

Znane są prozdrowotne właściwości wykonywania asanów. Joga doskonale radzi sobie z rozładowywaniem stresu, bólami kręgosłupa czy bólami głowy. Jaki wpływ mają ćwiczenia jogi na te ostatnie? Poznaj pozycje jogi, które zwalczą bóle głowy!

Trening jogi – ból głowy niejedno ma imię

Bóle głowy powstają z różnych powodów. Mogą pojawiać się w wyniku dolegliwości migrenowych, napięciowych czy wskutek wysiłku. Przyczyny bólów głowy tkwią również w niewłaściwej diecie, ograniczonej aktywności fizycznej, nadmiernym stresie czy utrzymywaniu nieprawidłowej postawy ciała. Walka z tymi dolegliwościami powinna więc rozpocząć się od odkrycia źródła problemu. Z pomocą przychodzi joga. Jej celem jest poznanie i kontrolowanie umysłu, świadomości czy emocji. Dążenie do tego celu niejednokrotnie wiąże się z utrudnieniami w postaci na przykład bólów głowy. Tym samym wykonywanie ćwiczeń jogi musi obejmować także niwelowanie tego typu problemów. Jedynie wyzbycie się bólu pozwala na osiągnięcie zamierzonego celu ćwiczeń.

Jak joga radzi sobie z bólami głowy?
Joga a ból głowy

Walka z bólami głowy przy pomocy asanów może przynieść korzyści w postaci wyzwolenia dodatkowej energii. Warto więc nauczyć się ją kontrolować. Dzięki temu jesteśmy w stanie wykorzystać ją w najbardziej skuteczny sposób. Ćwiczenia jednak powinna poprzedzić dogłębna analiza problemu (svadhyaya). Po jej wykonaniu można przystąpić do ćwiczeń (asany, pranayama, medytacja). Praktykowanie jogi w celu pozbycia się bólów głowy nie powinno stać się jednak automatyczne. Warto poszukiwać najdogodniejszych i najbardziej skutecznych technik. Zdarza się, że jest to proces długotrwały. Niemniej, prawidłowe stosowanie technik jogi spowoduje wycofywanie się dolegliwości.

Joga – jakie ćwiczenia na ból głowy?

Niestety nie da się wyznaczyć uniwersalnej sekwencji asanów na każdy rodzaj bólu głowy. Mówi się jednak o ćwiczeniach zapobiegających dolegliwościom, ćwiczeniach zmniejszających dolegliwości poprzedzających bóle oraz ćwiczenia niwelujące ból. To właśnie rodzaj przypadłości wyznacza moment ćwiczeń jogi, od którego mamy rozpocząć pracę. W pierwszej kolejności warto zorientować się, który z ruchów (w tył czy w przód) zmniejsza ból głowy. Służą temu asany Pawana muktasana (ruch w przód) oraz Savasana (ruch w tył). Określenie tego czynnika pozwala na wybranie skłonów lub wygięć w tył w dalszej praktyce jogi. Podczas dalszych ćwiczeń należy jednak pamiętać o zachowaniu ich niskiej intensywności.

Praktyka jogi – szukanie źródeł bólu głowy
Ćwiczenie jogi na ból głowy

Analiza przyczyn bólów głowy nie powinna zamykać się jedynie w fizyczności. Niekiedy dolegliwości biorą się z problemów o naturze psychicznej. Kompleksowe szukanie źródeł bólu powinno więc obejmować stan sprzed wystąpienia problemów, okres ich pojawienia się oraz ich przebieg. W ten sposób można wybrać najskuteczniejsze ćwiczenia pozwalające na walkę z bólami głowy.

Joga – asany na ból głowy

  1. Bóle głowy powodowane migreną

Siad skrzyżny z podpartą głową. Ćwiczący przyjmuje pozycję siadu podpartego (można usiąść na poduszce, a głowę oprzeć o krzesło). Zachowuje prosty kręgosłup. Rozluźnia barki, ramiona, brzuch i szyję. Należy pamiętać o podparciu czoła oraz punktu między oczami. W takiej pozycji niwelowane są napięcia z okolic szyi, barków, brzucha i dolnej części pleców. Co więcej, to ćwiczenie jogi ma właściwości wyciszające i uspokajające. W takiej pozycji można pozostać nawet przez dłuższy czas.

  1. Bóle głowy powodowane stresem

Ćwiczący klęka na podłodze przed 3 wałkami (może to być np. zwinięty koc). Następnie złącza duże palce u stóp, a kolana rozstawia na szerokość bioder. Wdech – rozciągnięcie kręgosłupa. Wydech – kładzie kolejno na wałku brzuch, klatkę piersiową i głowę. W tym momencie wyciąga ręce w przód i rozluźnia wszystkie partie mięśniowe. Tak opiera czoło na wałku, by skóra ściągnęła się nieco w stronę nosa. W takiej pozycji należy pozostać około 5 minut. Wdech – luźny powrót do pozycji wyjściowej. 

Joga – specjalistyczna walka z bólem głowy

Bóli głowy nie można lekceważyć. W niektórych przypadkach mogą bowiem być objawem poważniejszych dolegliwości. Przed przystąpieniem do ćwiczeń jogi należy więc skonsultować się z lekarzem lub fizjoterapeutą. Co więcej, bezpieczne wykonywanie asanów na bóle głowy powinno odbywać się pod okiem doświadczonego instruktora jogi.

Dominika Górska 2 29 maja 2018  < 1000

Dodaj komentarz

  • Anita
    29 maja 2018
    A mnie pomagają tylko tabletki
  • Iwona
    29 maja 2018
    Ja się kładę w ciemnym pomieszczeniu i przechodzi

Artykuły z kategorii: Joga i rozciąganie

rozciaganie-kregoslupa-w-pigulce-cwiczenia-do-wykonania-w-domu

Rozciąganie kręgosłupa w pigułce - ćwiczenia do wykonania w domu

Nasz kręgosłup narażony jest na spore przeciążenia w każdej godzinie. Siedząca praca czy spanie na niewygodnym materacu mogą doprowadzić nasze kręgi do zbicia i tym samym do skrócenia naszego trzonu ruchowego. Stąd już tylko krok do bolesności grzbietu. Ulgę przyniosą ćwiczenia na rozciąganie kręgosłupa.

dowiedz-sie-czym-jest-i-na-czym-polega-joga-dla-dzieci

Dowiedz się, czym jest i na czym polega joga dla dzieci

W dzisiejszych czasach nasze pociechy poruszają się coraz mniej. Aktywność fizyczna w ich życiu zeszła na dalszy plan, ustępując miejsca innym uciechom i zajęciom. W związku z tym ich mięśnie są bardzo często napięte i obolałe. Co więcej, dzieci borykają się także ze swoimi małymi lub większymi problemami, którym muszą dać upust. Jeżeli nie wiesz jak radzić sobie w takiej sytuacji, to warto zapisać dziecko na kurs jogi.

dowiedz-sie-czym-sa-pozycje-jogi-i-jak-poprawnie-je-wykonywac

Dowiedz się, czym są pozycje jogi i jak poprawnie je wykonywać?

Joga jest rodzajem aktywności fizycznej, która pomaga rozwijać ciało umysł oraz duszę. Ćwiczenie jogi daje bardzo wiele pozytywnych aspektów sprzyjających lepszemu samopoczuciu oraz poprawie sylwetki. Joga to także bardzo dobroczynny wpływ na utrzymywanie prawidłowej postawy ciała. W jodze istnieje bardzo wiele pozycji, które sprzyjają poprawie kondycji ciała, a także przygotowują nas do długiego przebywania z pozycji siedzącej.

czym-jest-pilates-i-jakie-efekty-daja-regularne-cwiczenia

Czym jest pilates i jakie efekty dają regularne ćwiczenia?

Piltes to jedne ze spokojniejszych zajęć sportowych. Są doskonałe dla osób, które dopiero rozpoczynają swoją przygodę ze sportem albo dla tych, które przez dłuższy czas nie mogły wykonywać aktywności fizycznej i małymi krokami wracają do sportu. Pilates, to także doskonałe rozwiązanie dla kobiet w ciąży oraz dla osób starszych. Dowiedz się wszystkiego, co najważniejsze na temat pilatesu i poznaj jego zalety.

materac-do-gimnastyki-jak-wybrac-najlepszy-z-nich

Materac do gimnastyki – jak wybrać najlepszy z nich?

Materace to ważny element treningów odbywających się głównie na podłodze i związanych z ryzykiem bolesnych upadków. Jak wybrać odpowiedni materac do konkretnej aktywności fizycznej?

na-trening-marsz-gimnastyka-dla-seniorow

Na trening marsz! Gimnastyka dla seniorów

Uprawiana przez całe życie aktywność fizyczna pozwala na doczekanie spokojnej, złotej starości. Również w starszym wieku warto zadbać o ciągły ruch i uprawiać sport możliwie jak najdłużej. Świetną formą ruchu dla seniora będzie gimnastyka w domowym zaciszu lub specjalnych ośrodkach. To co, na trening?

czy-trenujac-joge-mozna-sie-odchudzic

Czy trenując jogę, można się odchudzić?

Joga jest niezwykle pozytywnie sprzyjającym ciału sportem. Regularne treningi jogi bardzo rozciągają nasze ciało oraz wzmacniają mięśnie głębokie. Joga posiada także szereg innych bardzo istotnych zalet, a jedną z nich jest odchudzanie. Jeżeli chcesz dowiedzieć się nieco więcej na temat jogi, to zapraszamy do poniższego artykułu.

znajdz-dla-siebie-trening-grupowy-na-silowni

Znajdź dla siebie trening grupowy na siłowni!

Decydując się na trening grupowy w klubie fitness często stajemy przed szerokim wyborem. Wiele z nazw treningów znamy i kojarzymy (np. joga czy step), ale część z nich może brzmieć zupełnie obco jak ABT, TBC czy pilates. Jak znaleźć najbardziej odpowiednie zajęcia grupowe, skoro jest ich aż tak wiele? Oto lista najpopularniejszych treningów grupowych na siłowniach oraz ich krótka charakterystyka.

yoga-challenge-dla-2-osob-sprobujcie-sami

Yoga challenge dla 2 osób | spróbujcie sami!

Od kiedy yoga challenge stała się popularna w internecie, internauci wciąż prześcigają się w coraz to lepszych pomysłach. Jedni skrupulatnie naśladują pozycje trenerów jogi, drudzy z dystansem fotografują się w przedziwnych pozach. Jednak nie można zapominać o tym, że ćwiczenie jogi wpływa rewelacyjnie na stan naszego zdrowia, ciała i samopoczucie.

mata-treningowa-cwicz-w-kazdym-miejscu

Mata treningowa - ćwicz w każdym miejscu!

Do czego służy mata treningowa i jakie ćwiczenia na niej wykonywać? Jak wybrać odpowiedni model do konkretnego typu aktywności fizycznej? Sprawdź!

rozciaganie-kregoslupa-w-pigulce-cwiczenia-do-wykonania-w-domu

Rozciąganie kręgosłupa w pigułce - ćwiczenia do wykonania w domu

Nasz kręgosłup narażony jest na spore przeciążenia w każdej godzinie. Siedząca praca czy spanie na niewygodnym materacu mogą doprowadzić nasze kręgi do zbicia i tym samym do skrócenia naszego trzonu ruchowego. Stąd już tylko krok do bolesności grzbietu. Ulgę przyniosą ćwiczenia na rozciąganie kręgosłupa.

dowiedz-sie-czym-jest-i-na-czym-polega-joga-dla-dzieci

Dowiedz się, czym jest i na czym polega joga dla dzieci

W dzisiejszych czasach nasze pociechy poruszają się coraz mniej. Aktywność fizyczna w ich życiu zeszła na dalszy plan, ustępując miejsca innym uciechom i zajęciom. W związku z tym ich mięśnie są bardzo często napięte i obolałe. Co więcej, dzieci borykają się także ze swoimi małymi lub większymi problemami, którym muszą dać upust. Jeżeli nie wiesz jak radzić sobie w takiej sytuacji, to warto zapisać dziecko na kurs jogi.

dowiedz-sie-czym-sa-pozycje-jogi-i-jak-poprawnie-je-wykonywac

Dowiedz się, czym są pozycje jogi i jak poprawnie je wykonywać?

Joga jest rodzajem aktywności fizycznej, która pomaga rozwijać ciało umysł oraz duszę. Ćwiczenie jogi daje bardzo wiele pozytywnych aspektów sprzyjających lepszemu samopoczuciu oraz poprawie sylwetki. Joga to także bardzo dobroczynny wpływ na utrzymywanie prawidłowej postawy ciała. W jodze istnieje bardzo wiele pozycji, które sprzyjają poprawie kondycji ciała, a także przygotowują nas do długiego przebywania z pozycji siedzącej.

czym-jest-pilates-i-jakie-efekty-daja-regularne-cwiczenia

Czym jest pilates i jakie efekty dają regularne ćwiczenia?

Piltes to jedne ze spokojniejszych zajęć sportowych. Są doskonałe dla osób, które dopiero rozpoczynają swoją przygodę ze sportem albo dla tych, które przez dłuższy czas nie mogły wykonywać aktywności fizycznej i małymi krokami wracają do sportu. Pilates, to także doskonałe rozwiązanie dla kobiet w ciąży oraz dla osób starszych. Dowiedz się wszystkiego, co najważniejsze na temat pilatesu i poznaj jego zalety.

materac-do-gimnastyki-jak-wybrac-najlepszy-z-nich

Materac do gimnastyki – jak wybrać najlepszy z nich?

Materace to ważny element treningów odbywających się głównie na podłodze i związanych z ryzykiem bolesnych upadków. Jak wybrać odpowiedni materac do konkretnej aktywności fizycznej?

na-trening-marsz-gimnastyka-dla-seniorow

Na trening marsz! Gimnastyka dla seniorów

Uprawiana przez całe życie aktywność fizyczna pozwala na doczekanie spokojnej, złotej starości. Również w starszym wieku warto zadbać o ciągły ruch i uprawiać sport możliwie jak najdłużej. Świetną formą ruchu dla seniora będzie gimnastyka w domowym zaciszu lub specjalnych ośrodkach. To co, na trening?

czy-trenujac-joge-mozna-sie-odchudzic

Czy trenując jogę, można się odchudzić?

Joga jest niezwykle pozytywnie sprzyjającym ciału sportem. Regularne treningi jogi bardzo rozciągają nasze ciało oraz wzmacniają mięśnie głębokie. Joga posiada także szereg innych bardzo istotnych zalet, a jedną z nich jest odchudzanie. Jeżeli chcesz dowiedzieć się nieco więcej na temat jogi, to zapraszamy do poniższego artykułu.

znajdz-dla-siebie-trening-grupowy-na-silowni

Znajdź dla siebie trening grupowy na siłowni!

Decydując się na trening grupowy w klubie fitness często stajemy przed szerokim wyborem. Wiele z nazw treningów znamy i kojarzymy (np. joga czy step), ale część z nich może brzmieć zupełnie obco jak ABT, TBC czy pilates. Jak znaleźć najbardziej odpowiednie zajęcia grupowe, skoro jest ich aż tak wiele? Oto lista najpopularniejszych treningów grupowych na siłowniach oraz ich krótka charakterystyka.

yoga-challenge-dla-2-osob-sprobujcie-sami

Yoga challenge dla 2 osób | spróbujcie sami!

Od kiedy yoga challenge stała się popularna w internecie, internauci wciąż prześcigają się w coraz to lepszych pomysłach. Jedni skrupulatnie naśladują pozycje trenerów jogi, drudzy z dystansem fotografują się w przedziwnych pozach. Jednak nie można zapominać o tym, że ćwiczenie jogi wpływa rewelacyjnie na stan naszego zdrowia, ciała i samopoczucie.

mata-treningowa-cwicz-w-kazdym-miejscu

Mata treningowa - ćwicz w każdym miejscu!

Do czego służy mata treningowa i jakie ćwiczenia na niej wykonywać? Jak wybrać odpowiedni model do konkretnego typu aktywności fizycznej? Sprawdź!