Joga – sprawdzone ćwiczenia na ból głowy

Joga – sprawdzone ćwiczenia na ból głowy

Znane są prozdrowotne właściwości wykonywania asanów. Joga doskonale radzi sobie z rozładowywaniem stresu, bólami kręgosłupa czy bólami głowy. Jaki wpływ mają ćwiczenia jogi na te ostatnie? Poznaj pozycje jogi, które zwalczą bóle głowy!

Trening jogi – ból głowy niejedno ma imię

Bóle głowy powstają z różnych powodów. Mogą pojawiać się w wyniku dolegliwości migrenowych, napięciowych czy wskutek wysiłku. Przyczyny bólów głowy tkwią również w niewłaściwej diecie, ograniczonej aktywności fizycznej, nadmiernym stresie czy utrzymywaniu nieprawidłowej postawy ciała. Walka z tymi dolegliwościami powinna więc rozpocząć się od odkrycia źródła problemu. Z pomocą przychodzi joga. Jej celem jest poznanie i kontrolowanie umysłu, świadomości czy emocji. Dążenie do tego celu niejednokrotnie wiąże się z utrudnieniami w postaci na przykład bólów głowy. Tym samym wykonywanie ćwiczeń jogi musi obejmować także niwelowanie tego typu problemów. Jedynie wyzbycie się bólu pozwala na osiągnięcie zamierzonego celu ćwiczeń.

Jak joga radzi sobie z bólami głowy?
Joga a ból głowy

Walka z bólami głowy przy pomocy asanów może przynieść korzyści w postaci wyzwolenia dodatkowej energii. Warto więc nauczyć się ją kontrolować. Dzięki temu jesteśmy w stanie wykorzystać ją w najbardziej skuteczny sposób. Ćwiczenia jednak powinna poprzedzić dogłębna analiza problemu (svadhyaya). Po jej wykonaniu można przystąpić do ćwiczeń (asany, pranayama, medytacja). Praktykowanie jogi w celu pozbycia się bólów głowy nie powinno stać się jednak automatyczne. Warto poszukiwać najdogodniejszych i najbardziej skutecznych technik. Zdarza się, że jest to proces długotrwały. Niemniej, prawidłowe stosowanie technik jogi spowoduje wycofywanie się dolegliwości.

Joga – jakie ćwiczenia na ból głowy?

Niestety nie da się wyznaczyć uniwersalnej sekwencji asanów na każdy rodzaj bólu głowy. Mówi się jednak o ćwiczeniach zapobiegających dolegliwościom, ćwiczeniach zmniejszających dolegliwości poprzedzających bóle oraz ćwiczenia niwelujące ból. To właśnie rodzaj przypadłości wyznacza moment ćwiczeń jogi, od którego mamy rozpocząć pracę. W pierwszej kolejności warto zorientować się, który z ruchów (w tył czy w przód) zmniejsza ból głowy. Służą temu asany Pawana muktasana (ruch w przód) oraz Savasana (ruch w tył). Określenie tego czynnika pozwala na wybranie skłonów lub wygięć w tył w dalszej praktyce jogi. Podczas dalszych ćwiczeń należy jednak pamiętać o zachowaniu ich niskiej intensywności.

Praktyka jogi – szukanie źródeł bólu głowy
Ćwiczenie jogi na ból głowy

Analiza przyczyn bólów głowy nie powinna zamykać się jedynie w fizyczności. Niekiedy dolegliwości biorą się z problemów o naturze psychicznej. Kompleksowe szukanie źródeł bólu powinno więc obejmować stan sprzed wystąpienia problemów, okres ich pojawienia się oraz ich przebieg. W ten sposób można wybrać najskuteczniejsze ćwiczenia pozwalające na walkę z bólami głowy.

Joga – asany na ból głowy

  1. Bóle głowy powodowane migreną

Siad skrzyżny z podpartą głową. Ćwiczący przyjmuje pozycję siadu podpartego (można usiąść na poduszce, a głowę oprzeć o krzesło). Zachowuje prosty kręgosłup. Rozluźnia barki, ramiona, brzuch i szyję. Należy pamiętać o podparciu czoła oraz punktu między oczami. W takiej pozycji niwelowane są napięcia z okolic szyi, barków, brzucha i dolnej części pleców. Co więcej, to ćwiczenie jogi ma właściwości wyciszające i uspokajające. W takiej pozycji można pozostać nawet przez dłuższy czas.

  1. Bóle głowy powodowane stresem

Ćwiczący klęka na podłodze przed 3 wałkami (może to być np. zwinięty koc). Następnie złącza duże palce u stóp, a kolana rozstawia na szerokość bioder. Wdech – rozciągnięcie kręgosłupa. Wydech – kładzie kolejno na wałku brzuch, klatkę piersiową i głowę. W tym momencie wyciąga ręce w przód i rozluźnia wszystkie partie mięśniowe. Tak opiera czoło na wałku, by skóra ściągnęła się nieco w stronę nosa. W takiej pozycji należy pozostać około 5 minut. Wdech – luźny powrót do pozycji wyjściowej. 

Joga – specjalistyczna walka z bólem głowy

Bóli głowy nie można lekceważyć. W niektórych przypadkach mogą bowiem być objawem poważniejszych dolegliwości. Przed przystąpieniem do ćwiczeń jogi należy więc skonsultować się z lekarzem lub fizjoterapeutą. Co więcej, bezpieczne wykonywanie asanów na bóle głowy powinno odbywać się pod okiem doświadczonego instruktora jogi.

Dominika Górska 2 29 maja 2018  1153

Dodaj komentarz

  • Anita
    29 maja 2018
    A mnie pomagają tylko tabletki
  • Iwona
    29 maja 2018
    Ja się kładę w ciemnym pomieszczeniu i przechodzi

Artykuły z kategorii: Joga i Rozciąganie

rozciaganie-kregoslupa-ktore-da-ci-ulge-jak-sie-do-tego-zabrac

Rozciąganie kręgosłupa, które da ci ulgę. Jak się do tego zabrać?

Każdego dnia twój kręgosłup spotyka się z brutalną rzeczywistością, a praca za biurkiem to dla niego prawdziwa gehenna. Jeśli cierpisz na bóle pleców lub chcesz ich uniknąć, możesz łatwo zadbać o profilaktykę grzbietu. Sprawdź ćwiczenia na rozciąganie kręgosłupa i działaj choćby od zaraz!

cwiczenia-rozciagajace-do-szpagatu-aktualizacja-2020

Ćwiczenia rozciągające do szpagatu | Aktualizacja 2020

W wielu dyscyplinach sportowych rozciągnięte ciało jest ogromnym atutem. Szpagat należy do bardzo prostych figur gimnastycznych, jednak przygotowanie do jej wykonania wymaga sporo pracy i cierpliwości. Zobacz jak ćwiczyć by zrobić szpagat. Oto, jak zrobić szpagat krok po kroku. Rozciąganie do szpagatu ćwiczenia. Przewiń artykuł, żeby zobaczyć aktualizację.

podstawy-jogi-powitanie-slonca-aktualizacja-2020

Podstawy jogi – powitanie słońca | AKTUALIZACJA 2020

Powitaniem słońca określa się konkretną sekwencję asan. Mogą one stanowić wprowadzenie do praktyki jogi. Mogą także być sposobem na wyzwolenie energii o poranku. Na czym polega powitanie słońca w jodze i jak je wykonywać? Powitanie słońca opis. Przewiń artykuł, żeby zobaczyć aktualizację 2020.

przykladowe-cwiczenia-na-rozciaganie-plecow-jak-pokonac-bol-aktualizacja-2020

Przykładowe ćwiczenia na rozciąganie pleców – jak pokonać ból? | AKTUALIZACJA 2020

Bóle pleców są zmorą naszych czasów. Wszystko za sprawą siedzącego trybu życia i nie dbania o własne zdrowie. Jak wyleczyć się z bólu pleców i kręgosłupa? Okazuje się, że ulgę mogą przynieść ćwiczenia na rozciąganie pleców! Przewiń artykuł, żeby przejść do aktualizacji 2020.

czy-da-sie-schudnac-regularnie-cwiczac-joge

Czy da się schudnąć regularnie ćwicząc jogę?

Joga jest zdecydowanie mniej wymagającym sportem niż jazda na rowerze czy bieganie. Z tego powodu wiele osób zastanawia się, czy jest ona dobrym sposobem na skuteczne wypracowanie szczupłej sylwetki. Jak sprawić, żeby joga naprawdę odchudzała?

joga-dynamiczna-czym-tak-wlasciwie-jest-i-na-co-dziala

Joga dynamiczna - czym tak właściwie jest i na co działa?

Joga dynamiczna to mniej znana odmiana relaksującej, spokojnej jogi kojarzonej przez wiele osób. Jej działanie może mieć jednak zbawienny wpływ na sylwetkę ćwiczących, szczególnie tych borykających się z nadmiernymi kilogramami. Jak trenować jogę dynamiczną i gdzie można to robić?

mata-paski-klocki-sprawdz-akcesoria-do-jogi-i-cwicz-na-poziomie

Mata, paski, klocki - sprawdź akcesoria do jogi i ćwicz na poziomie!

Profesjonalne szkoły jogi i kluby fitness posiadają w swoim wyposażeniu wszelkie akcesoria niezbędne do praktykowania jogi na każdym poziomie. Jeśli jednak decydujemy się na ćwiczenie jogi w domowym zaciszu, może się okazać, że konieczny będzie zakup kilku akcesoriów. Sprawdź, które z nich są absolutnie niezbędne i które pomogą przejść na następny poziom.

taki-stretching-nie-tylko-w-balecie-abc-rozciagania-bioder

Taki stretching nie tylko w balecie. ABC rozciągania bioder

Wielu z nas stretching kojarzy się z lekkością baletu, innym z ćwiczeniami rozciągającymi, które w swej intensywności stają się niekiedy nazbyt bolesne. Unieruchomione na kilka godzin dziennie mięśnie tracą swoją gibkość, a tą można odzyskać np. poprzez rozciąganie. Skąd się jednak bierze bolesność podczas stretchingu i dlaczego tak ważne w dobie office reality jest rozciąganie bioder?

rozciaganie-do-szpagatu-w-4-krokach-sprawdzone-cwiczenia-dla-kazdego

Rozciąganie do szpagatu w 4 krokach - sprawdzone ćwiczenia dla każdego

Wbrew powszechnej opinii, osoby które nie ćwiczyły rozciągania do szpagatu w dzieciństwie wcale nie są skazane na porażkę i mogą swobodnie trenować, by osiągnąć sukces. Najważniejsza jest duża mobilność w stawach biodrowych, a systematyczna praca na pewno zbliży cię do szpagatu. Sprawdź, jakie ćwiczenia wykonywać, by rozciąganie do szpagatu przyniosło oczekiwane efekty.

yoga-challenge-dla-2-osob-sprobujcie-sami-aktualizacja-2020

Yoga challenge dla 2 osób | spróbujcie sami! Aktualizacja 2020

Od kiedy yoga challenge stała się popularna w internecie, internauci wciąż prześcigają się w coraz to lepszych pomysłach. Jedni skrupulatnie naśladują pozycje trenerów jogi, drudzy z dystansem fotografują się w przedziwnych pozach. Jednak nie można zapominać o tym, że ćwiczenie jogi wpływa rewelacyjnie na stan naszego zdrowia, ciała i samopoczucie.

rozciaganie-kregoslupa-ktore-da-ci-ulge-jak-sie-do-tego-zabrac

Rozciąganie kręgosłupa, które da ci ulgę. Jak się do tego zabrać?

Każdego dnia twój kręgosłup spotyka się z brutalną rzeczywistością, a praca za biurkiem to dla niego prawdziwa gehenna. Jeśli cierpisz na bóle pleców lub chcesz ich uniknąć, możesz łatwo zadbać o profilaktykę grzbietu. Sprawdź ćwiczenia na rozciąganie kręgosłupa i działaj choćby od zaraz!

cwiczenia-rozciagajace-do-szpagatu-aktualizacja-2020

Ćwiczenia rozciągające do szpagatu | Aktualizacja 2020

W wielu dyscyplinach sportowych rozciągnięte ciało jest ogromnym atutem. Szpagat należy do bardzo prostych figur gimnastycznych, jednak przygotowanie do jej wykonania wymaga sporo pracy i cierpliwości. Zobacz jak ćwiczyć by zrobić szpagat. Oto, jak zrobić szpagat krok po kroku. Rozciąganie do szpagatu ćwiczenia. Przewiń artykuł, żeby zobaczyć aktualizację.

podstawy-jogi-powitanie-slonca-aktualizacja-2020

Podstawy jogi – powitanie słońca | AKTUALIZACJA 2020

Powitaniem słońca określa się konkretną sekwencję asan. Mogą one stanowić wprowadzenie do praktyki jogi. Mogą także być sposobem na wyzwolenie energii o poranku. Na czym polega powitanie słońca w jodze i jak je wykonywać? Powitanie słońca opis. Przewiń artykuł, żeby zobaczyć aktualizację 2020.

przykladowe-cwiczenia-na-rozciaganie-plecow-jak-pokonac-bol-aktualizacja-2020

Przykładowe ćwiczenia na rozciąganie pleców – jak pokonać ból? | AKTUALIZACJA 2020

Bóle pleców są zmorą naszych czasów. Wszystko za sprawą siedzącego trybu życia i nie dbania o własne zdrowie. Jak wyleczyć się z bólu pleców i kręgosłupa? Okazuje się, że ulgę mogą przynieść ćwiczenia na rozciąganie pleców! Przewiń artykuł, żeby przejść do aktualizacji 2020.

czy-da-sie-schudnac-regularnie-cwiczac-joge

Czy da się schudnąć regularnie ćwicząc jogę?

Joga jest zdecydowanie mniej wymagającym sportem niż jazda na rowerze czy bieganie. Z tego powodu wiele osób zastanawia się, czy jest ona dobrym sposobem na skuteczne wypracowanie szczupłej sylwetki. Jak sprawić, żeby joga naprawdę odchudzała?

joga-dynamiczna-czym-tak-wlasciwie-jest-i-na-co-dziala

Joga dynamiczna - czym tak właściwie jest i na co działa?

Joga dynamiczna to mniej znana odmiana relaksującej, spokojnej jogi kojarzonej przez wiele osób. Jej działanie może mieć jednak zbawienny wpływ na sylwetkę ćwiczących, szczególnie tych borykających się z nadmiernymi kilogramami. Jak trenować jogę dynamiczną i gdzie można to robić?

mata-paski-klocki-sprawdz-akcesoria-do-jogi-i-cwicz-na-poziomie

Mata, paski, klocki - sprawdź akcesoria do jogi i ćwicz na poziomie!

Profesjonalne szkoły jogi i kluby fitness posiadają w swoim wyposażeniu wszelkie akcesoria niezbędne do praktykowania jogi na każdym poziomie. Jeśli jednak decydujemy się na ćwiczenie jogi w domowym zaciszu, może się okazać, że konieczny będzie zakup kilku akcesoriów. Sprawdź, które z nich są absolutnie niezbędne i które pomogą przejść na następny poziom.

taki-stretching-nie-tylko-w-balecie-abc-rozciagania-bioder

Taki stretching nie tylko w balecie. ABC rozciągania bioder

Wielu z nas stretching kojarzy się z lekkością baletu, innym z ćwiczeniami rozciągającymi, które w swej intensywności stają się niekiedy nazbyt bolesne. Unieruchomione na kilka godzin dziennie mięśnie tracą swoją gibkość, a tą można odzyskać np. poprzez rozciąganie. Skąd się jednak bierze bolesność podczas stretchingu i dlaczego tak ważne w dobie office reality jest rozciąganie bioder?

rozciaganie-do-szpagatu-w-4-krokach-sprawdzone-cwiczenia-dla-kazdego

Rozciąganie do szpagatu w 4 krokach - sprawdzone ćwiczenia dla każdego

Wbrew powszechnej opinii, osoby które nie ćwiczyły rozciągania do szpagatu w dzieciństwie wcale nie są skazane na porażkę i mogą swobodnie trenować, by osiągnąć sukces. Najważniejsza jest duża mobilność w stawach biodrowych, a systematyczna praca na pewno zbliży cię do szpagatu. Sprawdź, jakie ćwiczenia wykonywać, by rozciąganie do szpagatu przyniosło oczekiwane efekty.

yoga-challenge-dla-2-osob-sprobujcie-sami-aktualizacja-2020

Yoga challenge dla 2 osób | spróbujcie sami! Aktualizacja 2020

Od kiedy yoga challenge stała się popularna w internecie, internauci wciąż prześcigają się w coraz to lepszych pomysłach. Jedni skrupulatnie naśladują pozycje trenerów jogi, drudzy z dystansem fotografują się w przedziwnych pozach. Jednak nie można zapominać o tym, że ćwiczenie jogi wpływa rewelacyjnie na stan naszego zdrowia, ciała i samopoczucie.