Joga – sprawdzone ćwiczenia na ból głowy

Joga – sprawdzone ćwiczenia na ból głowy

Znane są prozdrowotne właściwości wykonywania asanów. Joga doskonale radzi sobie z rozładowywaniem stresu, bólami kręgosłupa czy bólami głowy. Jaki wpływ mają ćwiczenia jogi na te ostatnie? Poznaj pozycje jogi, które zwalczą bóle głowy!

Trening jogi – ból głowy niejedno ma imię

Bóle głowy powstają z różnych powodów. Mogą pojawiać się w wyniku dolegliwości migrenowych, napięciowych czy wskutek wysiłku. Przyczyny bólów głowy tkwią również w niewłaściwej diecie, ograniczonej aktywności fizycznej, nadmiernym stresie czy utrzymywaniu nieprawidłowej postawy ciała. Walka z tymi dolegliwościami powinna więc rozpocząć się od odkrycia źródła problemu. Z pomocą przychodzi joga. Jej celem jest poznanie i kontrolowanie umysłu, świadomości czy emocji. Dążenie do tego celu niejednokrotnie wiąże się z utrudnieniami w postaci na przykład bólów głowy. Tym samym wykonywanie ćwiczeń jogi musi obejmować także niwelowanie tego typu problemów. Jedynie wyzbycie się bólu pozwala na osiągnięcie zamierzonego celu ćwiczeń.

Jak joga radzi sobie z bólami głowy?
Joga a ból głowy

Walka z bólami głowy przy pomocy asanów może przynieść korzyści w postaci wyzwolenia dodatkowej energii. Warto więc nauczyć się ją kontrolować. Dzięki temu jesteśmy w stanie wykorzystać ją w najbardziej skuteczny sposób. Ćwiczenia jednak powinna poprzedzić dogłębna analiza problemu (svadhyaya). Po jej wykonaniu można przystąpić do ćwiczeń (asany, pranayama, medytacja). Praktykowanie jogi w celu pozbycia się bólów głowy nie powinno stać się jednak automatyczne. Warto poszukiwać najdogodniejszych i najbardziej skutecznych technik. Zdarza się, że jest to proces długotrwały. Niemniej, prawidłowe stosowanie technik jogi spowoduje wycofywanie się dolegliwości.

Joga – jakie ćwiczenia na ból głowy?

Niestety nie da się wyznaczyć uniwersalnej sekwencji asanów na każdy rodzaj bólu głowy. Mówi się jednak o ćwiczeniach zapobiegających dolegliwościom, ćwiczeniach zmniejszających dolegliwości poprzedzających bóle oraz ćwiczenia niwelujące ból. To właśnie rodzaj przypadłości wyznacza moment ćwiczeń jogi, od którego mamy rozpocząć pracę. W pierwszej kolejności warto zorientować się, który z ruchów (w tył czy w przód) zmniejsza ból głowy. Służą temu asany Pawana muktasana (ruch w przód) oraz Savasana (ruch w tył). Określenie tego czynnika pozwala na wybranie skłonów lub wygięć w tył w dalszej praktyce jogi. Podczas dalszych ćwiczeń należy jednak pamiętać o zachowaniu ich niskiej intensywności.

Praktyka jogi – szukanie źródeł bólu głowy
Ćwiczenie jogi na ból głowy

Analiza przyczyn bólów głowy nie powinna zamykać się jedynie w fizyczności. Niekiedy dolegliwości biorą się z problemów o naturze psychicznej. Kompleksowe szukanie źródeł bólu powinno więc obejmować stan sprzed wystąpienia problemów, okres ich pojawienia się oraz ich przebieg. W ten sposób można wybrać najskuteczniejsze ćwiczenia pozwalające na walkę z bólami głowy.

Joga – asany na ból głowy

  1. Bóle głowy powodowane migreną

Siad skrzyżny z podpartą głową. Ćwiczący przyjmuje pozycję siadu podpartego (można usiąść na poduszce, a głowę oprzeć o krzesło). Zachowuje prosty kręgosłup. Rozluźnia barki, ramiona, brzuch i szyję. Należy pamiętać o podparciu czoła oraz punktu między oczami. W takiej pozycji niwelowane są napięcia z okolic szyi, barków, brzucha i dolnej części pleców. Co więcej, to ćwiczenie jogi ma właściwości wyciszające i uspokajające. W takiej pozycji można pozostać nawet przez dłuższy czas.

  1. Bóle głowy powodowane stresem

Ćwiczący klęka na podłodze przed 3 wałkami (może to być np. zwinięty koc). Następnie złącza duże palce u stóp, a kolana rozstawia na szerokość bioder. Wdech – rozciągnięcie kręgosłupa. Wydech – kładzie kolejno na wałku brzuch, klatkę piersiową i głowę. W tym momencie wyciąga ręce w przód i rozluźnia wszystkie partie mięśniowe. Tak opiera czoło na wałku, by skóra ściągnęła się nieco w stronę nosa. W takiej pozycji należy pozostać około 5 minut. Wdech – luźny powrót do pozycji wyjściowej. 

Joga – specjalistyczna walka z bólem głowy

Bóli głowy nie można lekceważyć. W niektórych przypadkach mogą bowiem być objawem poważniejszych dolegliwości. Przed przystąpieniem do ćwiczeń jogi należy więc skonsultować się z lekarzem lub fizjoterapeutą. Co więcej, bezpieczne wykonywanie asanów na bóle głowy powinno odbywać się pod okiem doświadczonego instruktora jogi.

Dominika Górska 2 29 maja 2018  < 1000

Dodaj komentarz

  • Anita
    29 maja 2018
    A mnie pomagają tylko tabletki
  • Iwona
    29 maja 2018
    Ja się kładę w ciemnym pomieszczeniu i przechodzi

Artykuły z kategorii: Joga i rozciąganie

skuteczne-cwiczenia-wzmacniajace-miesnie-grzbietu

Skuteczne ćwiczenia wzmacniające mięśnie grzbietu

Plecy – największa partia mięśniowa. Wyrzeźbienie ich i utrzymywanie prawidłowej postawy ciała wymaga odpowiedniego planu treningowego. Zobaczcie ćwiczenia na mięśnie grzbietu, które pozwolą wypracować smukłą sylwetkę!

sprawdzone-cwiczenia-na-rozciaganie-barkow

Sprawdzone ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie powinno stanowić nieodłączny element każdego treningu. Prawidłowy stretching barków i ramion to pozycja obowiązkowa. Dzięki temu stawy uzyskują prawidłową mobilność, a same ćwiczenia stają się bezpieczniejsze i wydajniejsze. Oto najlepsze ćwiczenia na rozciąganie barków.

przykladowe-cwiczenia-na-rozciaganie-plecow-jak-pokonac-bol

Przykładowe ćwiczenia na rozciąganie pleców – jak pokonać ból?

Bóle pleców są zmorą naszych czasów. Wszystko za sprawą siedzącego trybu życia i nie dbania o własne zdrowie. Jak wyleczyć się z bólu pleców i kręgosłupa? Okazuje się, że ulgę mogą przynieść ćwiczenia na rozciąganie pleców!

cwiczenia-rozciagajace-kregoslup-szyjny-piersiowy-i-ledzwiowy

Ćwiczenia rozciągające kręgosłup szyjny, piersiowy i lędźwiowy

Stretching kręgosłupa prawidłowo wzmacnia mięśnie i niweluje bóle pleców. Kręgosłup można trenować na wiele różnych sposobów. Są więc ćwiczenia rozluźniające, mobilizujące, siłowe i właśnie rozciągające. Po co wykonywać ćwiczenia rozciągające kręgosłup? I które z nich są najskuteczniejsze?

joga-dla-poczatkujacych-warszawa-jakie-zajecia-wybrac

Joga dla początkujących Warszawa – jakie zajęcia wybrać?

Szukasz jogi dla początkujących w Warszawie? Zobacz, jakie są rodzaje zajęć jogi. Może joga twarzy albo joga hormonalna? W Warszawie znajdziesz każde z takich zajęć. Oto, jak wybierać szkołę jogi w Warszawie. Poradnik dla początkujących.

joga-warszawa-jak-wybrac-zajecia-jogi-dla-poczatkujacych

Joga Warszawa – jak wybrać zajęcia jogi dla początkujących?

Joga twarzy, joga asztanga, akrojoga, air joga… Wybór jest naprawdę utrudniony ze względu na wiele rodzajów zajęć jogi. Jaka joga dla początkujących będzie najlepsza? Pomagamy w wyborze zajęć joga Warszawa!

czy-trening-jogi-zwieksza-sile-fizyczna

Czy trening jogi zwiększa siłę fizyczną?

Okazuje się, że joga nie jest jedynie sposobem na rozciągnięcie ciała i osiągnięcie wyrzeźbionej sylwetki. Regularne trenowanie tego sportu pozwala także zbudować większą siłę fizyczną. Ciekawe? Zobacz, dlaczego tak się dzieje!

joga-czym-sa-cwiczenia-energetyzujace

Joga – czym są ćwiczenia energetyzujące?

Joga jest złożoną praktyką. Obejmuje ćwiczenia relaksujące, wzmacniające, energetyzujące… Poszczególne asany mają wpływ na wiele aspektów zdrowotnych czy fizycznych. Zobacz jak dzięki ćwiczeniom jogi wyzwolić energię!

czym-jest-power-joga

Czym jest power joga?

Zajęcia z power jogi znajdziemy w niemal każdym większym klubie fitness. To doskonałe rozwiązanie dla osób, które wolą bardziej dynamiczne treningi. Na czym jednak polega power joga? Jak wyglądają ćwiczenia? Dla kogo przeznaczony jest ten typ treningu?

skuteczne-cwiczenia-wzmacniajace-miesnie-grzbietu

Skuteczne ćwiczenia wzmacniające mięśnie grzbietu

Plecy – największa partia mięśniowa. Wyrzeźbienie ich i utrzymywanie prawidłowej postawy ciała wymaga odpowiedniego planu treningowego. Zobaczcie ćwiczenia na mięśnie grzbietu, które pozwolą wypracować smukłą sylwetkę!

sprawdzone-cwiczenia-na-rozciaganie-barkow

Sprawdzone ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie powinno stanowić nieodłączny element każdego treningu. Prawidłowy stretching barków i ramion to pozycja obowiązkowa. Dzięki temu stawy uzyskują prawidłową mobilność, a same ćwiczenia stają się bezpieczniejsze i wydajniejsze. Oto najlepsze ćwiczenia na rozciąganie barków.

przykladowe-cwiczenia-na-rozciaganie-plecow-jak-pokonac-bol

Przykładowe ćwiczenia na rozciąganie pleców – jak pokonać ból?

Bóle pleców są zmorą naszych czasów. Wszystko za sprawą siedzącego trybu życia i nie dbania o własne zdrowie. Jak wyleczyć się z bólu pleców i kręgosłupa? Okazuje się, że ulgę mogą przynieść ćwiczenia na rozciąganie pleców!

cwiczenia-rozciagajace-kregoslup-szyjny-piersiowy-i-ledzwiowy

Ćwiczenia rozciągające kręgosłup szyjny, piersiowy i lędźwiowy

Stretching kręgosłupa prawidłowo wzmacnia mięśnie i niweluje bóle pleców. Kręgosłup można trenować na wiele różnych sposobów. Są więc ćwiczenia rozluźniające, mobilizujące, siłowe i właśnie rozciągające. Po co wykonywać ćwiczenia rozciągające kręgosłup? I które z nich są najskuteczniejsze?

joga-dla-poczatkujacych-warszawa-jakie-zajecia-wybrac

Joga dla początkujących Warszawa – jakie zajęcia wybrać?

Szukasz jogi dla początkujących w Warszawie? Zobacz, jakie są rodzaje zajęć jogi. Może joga twarzy albo joga hormonalna? W Warszawie znajdziesz każde z takich zajęć. Oto, jak wybierać szkołę jogi w Warszawie. Poradnik dla początkujących.

joga-warszawa-jak-wybrac-zajecia-jogi-dla-poczatkujacych

Joga Warszawa – jak wybrać zajęcia jogi dla początkujących?

Joga twarzy, joga asztanga, akrojoga, air joga… Wybór jest naprawdę utrudniony ze względu na wiele rodzajów zajęć jogi. Jaka joga dla początkujących będzie najlepsza? Pomagamy w wyborze zajęć joga Warszawa!

czy-trening-jogi-zwieksza-sile-fizyczna

Czy trening jogi zwiększa siłę fizyczną?

Okazuje się, że joga nie jest jedynie sposobem na rozciągnięcie ciała i osiągnięcie wyrzeźbionej sylwetki. Regularne trenowanie tego sportu pozwala także zbudować większą siłę fizyczną. Ciekawe? Zobacz, dlaczego tak się dzieje!

joga-czym-sa-cwiczenia-energetyzujace

Joga – czym są ćwiczenia energetyzujące?

Joga jest złożoną praktyką. Obejmuje ćwiczenia relaksujące, wzmacniające, energetyzujące… Poszczególne asany mają wpływ na wiele aspektów zdrowotnych czy fizycznych. Zobacz jak dzięki ćwiczeniom jogi wyzwolić energię!

czym-jest-power-joga

Czym jest power joga?

Zajęcia z power jogi znajdziemy w niemal każdym większym klubie fitness. To doskonałe rozwiązanie dla osób, które wolą bardziej dynamiczne treningi. Na czym jednak polega power joga? Jak wyglądają ćwiczenia? Dla kogo przeznaczony jest ten typ treningu?

{