Joga i pilates w ciąży - czy warto?

Joga i pilates w ciąży - czy warto?

Joga i pilates w ciąży mogą mieć podobne zalety, co ćwiczenia siłowe. Zmniejszanie bólu kręgosłupa i skracanie porodu to tylko niektóre efekty regularnych treningów. Jak zacząć praktykować jogę lub pilates w ciąży?

Pilates w ciąży - czym jest?

Pilates to pojęcie obejmujące różne ćwiczenia, które przewijają się również w jodze czy balecie. Założeniem tego systemu jest wzmocnienie mięśni bez ich nadmiernego rozbudowywania i obciążania kręgosłupa, co w przypadku ciężarnych może mieć ogromne znaczenie. Pilates dla ciężarnych jest również znacznie mniej wymagający niż zaawansowane ćwiczenia siłowe, dzięki czemu udział w treningach mogą brać kobiety będące w różnych miesiącach ciąży.

Pilates w ciąży - dla kogo?

Ćwiczenia z zakresu pilatesu mogą być praktykowane przez kobiety niezależnie od miesiąca ciąży. Na treningi uczęszczają zatem przyszłe mamy z widocznym brzuchem oraz takie, które niedawno dowiedziały się o tym, że będą miały dziecko. Pilates nie jest tak wymagający, jak inne ćwiczenia na siłowni oferowane przez kluby fitness. Dzięki temu sprawdza się on zarówno w przypadku kobiet regularnie trenujących, jak i takich, które wcześniej nie miały styczności ze sportem. Jednak przed podjęciem aktywności w ciąży warto skonsultować się z lekarzem będącym w stanie określić, czy dana osoba może rozpocząć regularne treningi.

Pilates w ciąży - ćwiczenia
pilates w ciąży

Ćwiczenia z zakresu pilatesu mają na celu rozciągnięcie i wzmocnienie mięśni, co w przyszłości przekładać się będzie na zminimalizowanie bólów kręgosłupa i zwiększenie komfortu podczas porodu. Wszystkie czynności wykonywane w trakcie treningów są utrzymywane na niewymagającym poziomie, dzięki czemu nie stanowią one najmniejszej trudności dla kobiekt, które wcześniej nie miały do czynienia ze sportem. Takie rozwiązanie jest również znacznie bezpieczniejsze niż gwałtowne ćwiczenia siłowe lub aerobowe praktykowane w ciąży.

Joga czy pilates w ciąży?

Wybór odpowiedniego systemu ćwiczeń w ciąży zależy wyłącznie od preferencji i stanu zdrowia konkretnej kobiety. Dla osób niewytrenowanych lepszym rozwiązaniem jest nieco łagodniejszy pilates, jednak znacznie bardziej zaawansowane przyszłe mamy powinny zainteresować się jogą. Jej celem jest skuteczne rozciągnięcie wszystkich mięśni w celu zminimalizowania ryzyka wystąpienia bólu kręgosłupa, który zazwyczaj pojawia się w późniejszych miesiącach ciąży. Oba systemy ćwiczeń mają zatem podobne efekty, jednak różnią się dokładnym przebiegiem i stopniem zaawansowania.

Joga w ciąży - na czym dokładnie polega?

Joga i pilates mają wspólne elementy, jednak różnią się one pod względem wielu aspektów. Podczas treningów jogi pod okiem wykwalifikowanego instruktora kobiety w ciąży wykonują określone ćwiczenia (tzw. asany) mające na celu rozciągnięcie poszczególnych partii mięśni. Zazwyczaj dotyczą one okolic kręgosłupa, gdzie najczęściej występują bóle związane z nadmiernym obciążeniem. Mimo spokojnego tempa treningi jogi w ciąży mogą wiązać się jednak z wystąpieniem zakwasów, z czym muszą liczyć się mamy, które wcześniej nie praktykowały żadnej aktywności fizycznej.

Joga i pilates w ciąży - zalety

Niezależnie od wybranego systemu ćwiczeń przyszłe mamy mogą liczyć na szybkie pojawienie się efektów w znaczny sposób poprawiających komfort ciąży i porodu. Zmniejszenie ryzyka wystąpienia bólów kręgosłupa w odcinku lędźwiowym to tylko jedna zaleta tych delikatnych i spokojnych ćwiczeń. Joga lub pilates w ciąży są w stanie również przyspieszyć poród i sprawić, że przebiegnie on w sposób mniej inwazyjny i bolesny dla danej kobiety.

Jak ćwiczyć pilates w ciąży?

Warto pamiętać, że ćwiczenia z zakresu jogi i pilatesu powinny być praktykowane w sposób regularny. Wówczas możliwe jest uzyskanie pożądanych efektów i utrzymanie ich nawet do końca ciąży. Z tego powodu uczęszczanie na treningi powinno rozpoczynać się już w pierwszych miesiącach ciąży. W wielu miastach istnieją kluby fitness oferujące zajęcia z pilatesu lub jogi ukierunkowane wyłącznie na przyszłe mamy, dzięki czemu każda kobieta jest w stanie ćwiczyć zgodnie ze stopniem trudności dostosowanym do jej stanu.

Nikola Łuszyńska 0 9 października 2019  < 1000

Dodaj komentarz

Artykuły z kategorii: Aktywnie w Ciąży

abc-sportu-w-ciazy-jak-ma-sie-twoja-aktualna-kondycja-do-cwiczen-fizycznych

ABC sportu w ciąży - jak ma się twoja aktualna kondycja do ćwiczeń fizycznych?

Ciąża to szczególny czas w życiu każdej pary. Zmienia dosłownie wszystko. Kobieta w ciąży staje się bardziej wrażliwa i jednocześnie otwiera się na nowe. Sport w ciąży to idealny sposób na przygotowanie ciała do tego, co najczęściej jest jeszcze nieznane. Jeśli chcesz, aby poród był możliwie lekki, sprawdź, jaki sport w ciąży uprawiać i jak często decydować się na trening, by nie zaszkodzić sobie i maluszkowi.

cwiczenia-w-ciazy-na-uda-i-posladki-pozostan-w-dobrej-formie-przez-caly-czas

Ćwiczenia w ciąży na uda i pośladki - pozostań w dobrej formie przez cały czas!

Na pewno słyszysz od koleżanek, że ciąża diametralnie zmienia kobiece ciało. Pojawiają się rozstępy, skóra staje się mniej jędrna, a brzuch, nogi i pupa przestają być atrakcyjne. Są proste sposoby, by zapobiec tym zmianom w wyglądzie twojego ciała. Zobacz, po jakie ćwiczenia w ciąży na uda i pośladki sięgnąć, by utrzymać piękną figurę. Po porodzie szybko wrócisz do formy sprzed ciąży! Wchodzisz w to?

bieganie-podczas-ciazy-czy-warto-i-czy-w-ogole-mozna

Bieganie podczas ciąży - czy warto i czy w ogóle można?

Ciąża jest szczególnym okresem, podczas którego wszelka aktywność fizyczna powinna być dokładnie przemyślana i dostosowana do stanu zdrowia danej kobiety. Jak kwestia ta wygląda w przypadku biegania?

nie-aktywne-9-miesiecy-poznaj-10-mitow-na-temat-treningow-w-ciazy

(Nie)aktywne 9 miesięcy? Poznaj 10 mitów na temat treningów w ciąży

Nadmierna troska bliskich ci osób bywa niekiedy przytłaczająca. I choć w głębi serca wiesz, że twoja mama, babcia czy ciocia chcą dla ciebie dobrze, sama wiesz, co jest najlepsze dla ciebie i twojego ciała. Zobacz top 10 mitów na temat treningów w ciąży, by łatwo rozprawić się z podobnymi wskazówkami.

joga-w-ciazy-rozluznianie-i-rozciaganie-krok-po-kroku

Joga w ciąży - rozluźnianie i rozciąganie krok po kroku

Wszechstronne działanie jogi na nasz organizm sprawia, że trening w ciąży może wywierać zbawienny wpływ na rozwój wypadków. I choć niektóre asany klasycznej jogi są wyjątkowo trudne i nie poleca się ich m.in. kobietom ciężarnym, jest wiele pozycji, które świetnie wpłyną na ogólne rozluźnienie i pomogą ci lepiej pracować oddechem. Zobacz, od czego zacząć, by joga w ciąży przyniosła jak najklepsze efekty!

dieta-treningowa

Dieta treningowa

Co jeść, aby trening przyniósł jak najlepsze rezultaty? Dostosowanie diety nie tylko poprawia rezultaty treningów ale również poprawia samopoczucie i kondycję organizmu.

nawadnianie-co-pic-podczas-treningow

Nawadnianie: co pić podczas treningów?

Solidne nawadnianie to obok prawidłowego odżywiania jeden z najważniejszych punktów przygotowania do treningu.

choroby-xxi-wieku

Choroby XXI wieku

Rozwój cywilizacji ma swoje ciemne strony - jedną z nich są choroby cywilizacyjne. Z tego artykułu dowiesz się czym są i jak im zapobiegać.

7-sposobow-na-pobudzenie-organizmu-bez-kofeiny

7 Sposobów na pobudzenie organizmu bez kofeiny

Kawa przestała na Ciebie działać? Potrzebujesz naładować baterie energią, ale nie masz pomysłów na źródło pobudzenia? Oto 7 szybkich sposobów na pobudzenie organizmu!

zdrowie-i-kondycja-po-50

Zdrowie i kondycja po 50

Stajemy się coraz starsi, zarówno jako jednostka jak i społeczeństwo. Te fakty skłaniają nas do refleksji – co zrobić, by cieszyć się sprawnością na dłużej? Jak zachować kondycję fizyczną po przekroczeniu 50-go roku życia?

abc-sportu-w-ciazy-jak-ma-sie-twoja-aktualna-kondycja-do-cwiczen-fizycznych

ABC sportu w ciąży - jak ma się twoja aktualna kondycja do ćwiczeń fizycznych?

Ciąża to szczególny czas w życiu każdej pary. Zmienia dosłownie wszystko. Kobieta w ciąży staje się bardziej wrażliwa i jednocześnie otwiera się na nowe. Sport w ciąży to idealny sposób na przygotowanie ciała do tego, co najczęściej jest jeszcze nieznane. Jeśli chcesz, aby poród był możliwie lekki, sprawdź, jaki sport w ciąży uprawiać i jak często decydować się na trening, by nie zaszkodzić sobie i maluszkowi.

cwiczenia-w-ciazy-na-uda-i-posladki-pozostan-w-dobrej-formie-przez-caly-czas

Ćwiczenia w ciąży na uda i pośladki - pozostań w dobrej formie przez cały czas!

Na pewno słyszysz od koleżanek, że ciąża diametralnie zmienia kobiece ciało. Pojawiają się rozstępy, skóra staje się mniej jędrna, a brzuch, nogi i pupa przestają być atrakcyjne. Są proste sposoby, by zapobiec tym zmianom w wyglądzie twojego ciała. Zobacz, po jakie ćwiczenia w ciąży na uda i pośladki sięgnąć, by utrzymać piękną figurę. Po porodzie szybko wrócisz do formy sprzed ciąży! Wchodzisz w to?

bieganie-podczas-ciazy-czy-warto-i-czy-w-ogole-mozna

Bieganie podczas ciąży - czy warto i czy w ogóle można?

Ciąża jest szczególnym okresem, podczas którego wszelka aktywność fizyczna powinna być dokładnie przemyślana i dostosowana do stanu zdrowia danej kobiety. Jak kwestia ta wygląda w przypadku biegania?

nie-aktywne-9-miesiecy-poznaj-10-mitow-na-temat-treningow-w-ciazy

(Nie)aktywne 9 miesięcy? Poznaj 10 mitów na temat treningów w ciąży

Nadmierna troska bliskich ci osób bywa niekiedy przytłaczająca. I choć w głębi serca wiesz, że twoja mama, babcia czy ciocia chcą dla ciebie dobrze, sama wiesz, co jest najlepsze dla ciebie i twojego ciała. Zobacz top 10 mitów na temat treningów w ciąży, by łatwo rozprawić się z podobnymi wskazówkami.

joga-w-ciazy-rozluznianie-i-rozciaganie-krok-po-kroku

Joga w ciąży - rozluźnianie i rozciąganie krok po kroku

Wszechstronne działanie jogi na nasz organizm sprawia, że trening w ciąży może wywierać zbawienny wpływ na rozwój wypadków. I choć niektóre asany klasycznej jogi są wyjątkowo trudne i nie poleca się ich m.in. kobietom ciężarnym, jest wiele pozycji, które świetnie wpłyną na ogólne rozluźnienie i pomogą ci lepiej pracować oddechem. Zobacz, od czego zacząć, by joga w ciąży przyniosła jak najklepsze efekty!

dieta-treningowa

Dieta treningowa

Co jeść, aby trening przyniósł jak najlepsze rezultaty? Dostosowanie diety nie tylko poprawia rezultaty treningów ale również poprawia samopoczucie i kondycję organizmu.

nawadnianie-co-pic-podczas-treningow

Nawadnianie: co pić podczas treningów?

Solidne nawadnianie to obok prawidłowego odżywiania jeden z najważniejszych punktów przygotowania do treningu.

choroby-xxi-wieku

Choroby XXI wieku

Rozwój cywilizacji ma swoje ciemne strony - jedną z nich są choroby cywilizacyjne. Z tego artykułu dowiesz się czym są i jak im zapobiegać.

7-sposobow-na-pobudzenie-organizmu-bez-kofeiny

7 Sposobów na pobudzenie organizmu bez kofeiny

Kawa przestała na Ciebie działać? Potrzebujesz naładować baterie energią, ale nie masz pomysłów na źródło pobudzenia? Oto 7 szybkich sposobów na pobudzenie organizmu!

zdrowie-i-kondycja-po-50

Zdrowie i kondycja po 50

Stajemy się coraz starsi, zarówno jako jednostka jak i społeczeństwo. Te fakty skłaniają nas do refleksji – co zrobić, by cieszyć się sprawnością na dłużej? Jak zachować kondycję fizyczną po przekroczeniu 50-go roku życia?