Joga i pilates w ciąży - czy warto?

Joga i pilates w ciąży - czy warto?

Joga i pilates w ciąży mogą mieć podobne zalety, co ćwiczenia siłowe. Zmniejszanie bólu kręgosłupa i skracanie porodu to tylko niektóre efekty regularnych treningów. Jak zacząć praktykować jogę lub pilates w ciąży?

Pilates w ciąży - czym jest?

Pilates to pojęcie obejmujące różne ćwiczenia, które przewijają się również w jodze czy balecie. Założeniem tego systemu jest wzmocnienie mięśni bez ich nadmiernego rozbudowywania i obciążania kręgosłupa, co w przypadku ciężarnych może mieć ogromne znaczenie. Pilates dla ciężarnych jest również znacznie mniej wymagający niż zaawansowane ćwiczenia siłowe, dzięki czemu udział w treningach mogą brać kobiety będące w różnych miesiącach ciąży.

Pilates w ciąży - dla kogo?

Ćwiczenia z zakresu pilatesu mogą być praktykowane przez kobiety niezależnie od miesiąca ciąży. Na treningi uczęszczają zatem przyszłe mamy z widocznym brzuchem oraz takie, które niedawno dowiedziały się o tym, że będą miały dziecko. Pilates nie jest tak wymagający, jak inne ćwiczenia na siłowni oferowane przez kluby fitness. Dzięki temu sprawdza się on zarówno w przypadku kobiet regularnie trenujących, jak i takich, które wcześniej nie miały styczności ze sportem. Jednak przed podjęciem aktywności w ciąży warto skonsultować się z lekarzem będącym w stanie określić, czy dana osoba może rozpocząć regularne treningi.

Pilates w ciąży - ćwiczenia
pilates w ciąży

Ćwiczenia z zakresu pilatesu mają na celu rozciągnięcie i wzmocnienie mięśni, co w przyszłości przekładać się będzie na zminimalizowanie bólów kręgosłupa i zwiększenie komfortu podczas porodu. Wszystkie czynności wykonywane w trakcie treningów są utrzymywane na niewymagającym poziomie, dzięki czemu nie stanowią one najmniejszej trudności dla kobiekt, które wcześniej nie miały do czynienia ze sportem. Takie rozwiązanie jest również znacznie bezpieczniejsze niż gwałtowne ćwiczenia siłowe lub aerobowe praktykowane w ciąży.

Joga czy pilates w ciąży?

Wybór odpowiedniego systemu ćwiczeń w ciąży zależy wyłącznie od preferencji i stanu zdrowia konkretnej kobiety. Dla osób niewytrenowanych lepszym rozwiązaniem jest nieco łagodniejszy pilates, jednak znacznie bardziej zaawansowane przyszłe mamy powinny zainteresować się jogą. Jej celem jest skuteczne rozciągnięcie wszystkich mięśni w celu zminimalizowania ryzyka wystąpienia bólu kręgosłupa, który zazwyczaj pojawia się w późniejszych miesiącach ciąży. Oba systemy ćwiczeń mają zatem podobne efekty, jednak różnią się dokładnym przebiegiem i stopniem zaawansowania.

Joga w ciąży - na czym dokładnie polega?

Joga i pilates mają wspólne elementy, jednak różnią się one pod względem wielu aspektów. Podczas treningów jogi pod okiem wykwalifikowanego instruktora kobiety w ciąży wykonują określone ćwiczenia (tzw. asany) mające na celu rozciągnięcie poszczególnych partii mięśni. Zazwyczaj dotyczą one okolic kręgosłupa, gdzie najczęściej występują bóle związane z nadmiernym obciążeniem. Mimo spokojnego tempa treningi jogi w ciąży mogą wiązać się jednak z wystąpieniem zakwasów, z czym muszą liczyć się mamy, które wcześniej nie praktykowały żadnej aktywności fizycznej.

Joga i pilates w ciąży - zalety

Niezależnie od wybranego systemu ćwiczeń przyszłe mamy mogą liczyć na szybkie pojawienie się efektów w znaczny sposób poprawiających komfort ciąży i porodu. Zmniejszenie ryzyka wystąpienia bólów kręgosłupa w odcinku lędźwiowym to tylko jedna zaleta tych delikatnych i spokojnych ćwiczeń. Joga lub pilates w ciąży są w stanie również przyspieszyć poród i sprawić, że przebiegnie on w sposób mniej inwazyjny i bolesny dla danej kobiety.

Jak ćwiczyć pilates w ciąży?

Warto pamiętać, że ćwiczenia z zakresu jogi i pilatesu powinny być praktykowane w sposób regularny. Wówczas możliwe jest uzyskanie pożądanych efektów i utrzymanie ich nawet do końca ciąży. Z tego powodu uczęszczanie na treningi powinno rozpoczynać się już w pierwszych miesiącach ciąży. W wielu miastach istnieją kluby fitness oferujące zajęcia z pilatesu lub jogi ukierunkowane wyłącznie na przyszłe mamy, dzięki czemu każda kobieta jest w stanie ćwiczyć zgodnie ze stopniem trudności dostosowanym do jej stanu.

Nikola Łuszyńska 0 9 października 2019  < 1000

Dodaj komentarz

Artykuły z kategorii: Aktywnie w ciąży

cwiczenia-z-pilka-gimnastyczna-na-czym-polegaja

Ćwiczenia z piłką gimnastyczną - na czym polegają?

Ćwiczenia z piłką gimnastyczną zazwyczaj kojarzą się jedynie z kobietami w ciąży wzmacniającymi mięśnie przed porodem. Jednak przyrząd ten ma również inne zastosowania. Jak ćwiczyć z piłką gimnastyczną?

silownia-w-ciazy-czy-jest-to-bezpieczne

Siłownia w ciąży - czy jest to bezpieczne?

Siłownia w pierwszym trymestrze ciąży nie jest wcale tak szokującym rozwiązaniem, jak mogłoby się wydawać. Jakie zalety ma aktywność fizyczna podczas tego szczęśliwego okresu? Komu może zaszkodzić siłownia w ciąży?

pilates-dla-kobiet-w-ciazy-podstawowe-informacje

Pilates dla kobiet w ciąży – podstawowe informacje

Wiele klubów fitness organizuje zajęcia pilates. Kobiety w ciąży zastanawiają się, czy mogą ćwiczyć pilates w pierwszym trymestrze ciąży. Wykonywane ćwiczenia przy użyciu piłki na zajęciach pilates są całkowicie bezpieczne dla kobiet w ciąży. Poznaj podstawowe informacje o zajęciach pilates w ciąży.

schudniecie-po-porodzie-moze-byc-proste

Schudnięcie po porodzie może być proste!

Pierwsze miesiące po ciąży to idealny moment na powrót do smukłej sylwetki. Schudnięcie po ciąży z brzucha może być proste. Dowiedz się, jak schudnąć po porodzie karmiąc piersią.

dieta-treningowa

Dieta treningowa

Co jeść, aby trening przyniósł jak najlepsze rezultaty? Dostosowanie diety nie tylko poprawia rezultaty treningów ale również poprawia samopoczucie i kondycję organizmu.

nawadnianie-co-pic-podczas-treningow

Nawadnianie: co pić podczas treningów?

Solidne nawadnianie to obok prawidłowego odżywiania jeden z najważniejszych punktów przygotowania do treningu.

choroby-xxi-wieku

Choroby XXI wieku

Rozwój cywilizacji ma swoje ciemne strony - jedną z nich są choroby cywilizacyjne. Z tego artykułu dowiesz się czym są i jak im zapobiegać.

7-sposobow-na-pobudzenie-organizmu-bez-kofeiny

7 Sposobów na pobudzenie organizmu bez kofeiny

Kawa przestała na Ciebie działać? Potrzebujesz naładować baterie energią, ale nie masz pomysłów na źródło pobudzenia? Oto 7 szybkich sposobów na pobudzenie organizmu!

zdrowie-i-kondycja-po-50

Zdrowie i kondycja po 50

Stajemy się coraz starsi, zarówno jako jednostka jak i społeczeństwo. Te fakty skłaniają nas do refleksji – co zrobić, by cieszyć się sprawnością na dłużej? Jak zachować kondycję fizyczną po przekroczeniu 50-go roku życia?

cwiczenia-z-pilka-gimnastyczna-na-czym-polegaja

Ćwiczenia z piłką gimnastyczną - na czym polegają?

Ćwiczenia z piłką gimnastyczną zazwyczaj kojarzą się jedynie z kobietami w ciąży wzmacniającymi mięśnie przed porodem. Jednak przyrząd ten ma również inne zastosowania. Jak ćwiczyć z piłką gimnastyczną?

silownia-w-ciazy-czy-jest-to-bezpieczne

Siłownia w ciąży - czy jest to bezpieczne?

Siłownia w pierwszym trymestrze ciąży nie jest wcale tak szokującym rozwiązaniem, jak mogłoby się wydawać. Jakie zalety ma aktywność fizyczna podczas tego szczęśliwego okresu? Komu może zaszkodzić siłownia w ciąży?

pilates-dla-kobiet-w-ciazy-podstawowe-informacje

Pilates dla kobiet w ciąży – podstawowe informacje

Wiele klubów fitness organizuje zajęcia pilates. Kobiety w ciąży zastanawiają się, czy mogą ćwiczyć pilates w pierwszym trymestrze ciąży. Wykonywane ćwiczenia przy użyciu piłki na zajęciach pilates są całkowicie bezpieczne dla kobiet w ciąży. Poznaj podstawowe informacje o zajęciach pilates w ciąży.

schudniecie-po-porodzie-moze-byc-proste

Schudnięcie po porodzie może być proste!

Pierwsze miesiące po ciąży to idealny moment na powrót do smukłej sylwetki. Schudnięcie po ciąży z brzucha może być proste. Dowiedz się, jak schudnąć po porodzie karmiąc piersią.

dieta-treningowa

Dieta treningowa

Co jeść, aby trening przyniósł jak najlepsze rezultaty? Dostosowanie diety nie tylko poprawia rezultaty treningów ale również poprawia samopoczucie i kondycję organizmu.

nawadnianie-co-pic-podczas-treningow

Nawadnianie: co pić podczas treningów?

Solidne nawadnianie to obok prawidłowego odżywiania jeden z najważniejszych punktów przygotowania do treningu.

choroby-xxi-wieku

Choroby XXI wieku

Rozwój cywilizacji ma swoje ciemne strony - jedną z nich są choroby cywilizacyjne. Z tego artykułu dowiesz się czym są i jak im zapobiegać.

7-sposobow-na-pobudzenie-organizmu-bez-kofeiny

7 Sposobów na pobudzenie organizmu bez kofeiny

Kawa przestała na Ciebie działać? Potrzebujesz naładować baterie energią, ale nie masz pomysłów na źródło pobudzenia? Oto 7 szybkich sposobów na pobudzenie organizmu!

zdrowie-i-kondycja-po-50

Zdrowie i kondycja po 50

Stajemy się coraz starsi, zarówno jako jednostka jak i społeczeństwo. Te fakty skłaniają nas do refleksji – co zrobić, by cieszyć się sprawnością na dłużej? Jak zachować kondycję fizyczną po przekroczeniu 50-go roku życia?