Joga dla dzieci: czy to dobry pomysł na aktywność fizyczną?

Joga dla dzieci: czy to dobry pomysł na aktywność fizyczną?

Siedząca pozycja to dla rozwijającego się ciała naszego dziecka nie najlepszy stan. Gdy dziecko rośnie, jego kręgosłup rozwija się - właśnie dlatego ważna jest aktywność fizyczna i odpowiednia higiena kręgosłupa, dzięki której uda się zachować jego naturalne krzywizny. Coraz częściej w klubach fitness z ofertą junior oraz szkolnych grafikach zajęć polekcyjnych znajduje się joga dla dzieci. Czy to naprawdę dobre zajęcia?

Na czym polega joga dla dzieci?

Tak jak w wersji klasycznej dla osób dorosłych, joga dla dzieci ma bardzo wszechstronny wpływ na działanie całego organizmu. Jej głównym celem nie jest jednak sztuka głębszej medytacji, odnalezienie własnego “ja” czy osiągnięcie wewnętrznej harmonii pomiędzy ciałem i umysłem. Joga dla dzieci czerpie zarówno z asan znanych z klasycznej jogi, jak również z pozycji gimnastycznych, głównie z korektywy. Ponieważ młode ciało dynamicznie się rozwija, konieczne jest zapewnienie odpowiedniej ilości ruchu i gimnastyki całego ciała. Chodzi zresztą o kręgosłup, a im bardziej dynamiczny rozwój i wzrost organizmu, tym większe ryzyko wystąpienia ewentualnych asymetrii czy dysproporcji.

Gimnastyka czy zaawansowane asany? Joga dla dzieci w pigułce

Zajęcia z jogi dla dzieci nie przypominają tych dla osób dorosłych. Ćwiczenia są bardziej dynamiczne, co wynika z natury młodych organizmów - nastawione na aktywność i zabawę dzieci bardzo szybko się rozpraszają i medytacyjna forma jogi po prostu by się nie sprawdziła. Na samym początku joga dla dzieci przypomina zabawę, są to raczej zajęcia gimnastyczne zorientowane na rozciąganie mięśni i nadawanie im elastyczności. Z czasem osoby prowadzące jogę dla dzieci zmniejszają czas trwania zabawy, a poszczególne ćwiczenia gimnastyczne zastępują treningiem prawidłowego stania i chodzenia oraz ćwiczeniami na poprawne i higieniczne siedzenie. Całości przyświeca jeden cel: zdrowy i mocny kręgosłup od najmłodszych lat.

Joga dla dzieci: jakie asany sprawdzą się najlepiej?
joga dla dzieci

Gdy dzieci opanują już podstawy, instruktor wprowadza elementy klasycznej jogi, komponując zestaw asan specjalnie dla dzieci. Ponieważ tradycyjna joga czerpie ze świata roślin i zwierząt, poszczególne pozycje stanowią ciekawe dla dzieci ćwiczenia inspirowane naturą. Pozycja lwa, psa z głową w dół, wielbłąda, drzewa czy góry świetnie się sprawdzą nie tylko jako ćwiczenia same w sobie. Oprócz rozwoju fizycznego, joga dla dzieci rozwija także ich wyobraźnię i zwiększa zainteresowanie światem i jego tajemnicami. Jednak statyczne asany to nie wszystko - z upływem czasy w jodze mogą się pojawić pozycje dynamiczne, które będą aktywizować rzadziej używane mięśnie czy stawy.

Czytaj: Baby joga

Joga dla dzieci: jak często i jak długo należy ćwiczyć?

Takie przeplatanie statycznych i dynamicznych asan pozwoli na zwiększenie sprężystości mięśni naszego dziecka, zwiększy też mobilność stawów i podniesie ogólną kondycję jego ciała. Kluczowa jest tutaj systematyczność treningów i wykonywania poszczególnych ćwiczeń i sekwencji asan z jak największą starannością. Tak jak w przypadku dorosłych, joga dla dzieci może być uprawiana codziennie, choć warto urozmaicać aktywność naszych dzieci, wprowadzając inne formy ćwiczeń ruchowych. Z naszej strony rekomendujemy 2 sesje jogi tygodniowo na dobry początek - jeśli twoje dziecko złapie bakcyla, na pewno będzie można zwiększyć częstotliwość treningów.

Joga dla dzieci: dlaczego warto?

Od najmłodszych lat jesteśmy narażeni na stres i napięcie psychiczne różnego pochodzenia. Między innymi dlatego joga dla dzieci może okazać się świetnym pomysłem na aktywność fizyczną. To także dobry sposób na zwiększenia łatwości koncentracji naszych dzieci i wzmocnienie całego ciała. Gdy nasze dziecko się rozwija, ćwiczenia fizyczne to niezbędny element codziennej aktywności. Joga może skutecznie wzmocnić kręgosłup dziecka, zwiększyć jego siłę i elastyczność oraz wyciszyć umysł poprzez umiejętną pracę oddechową. Warto próbować nowych form aktywności z naszym dzieckiem - być może spodoba mu się taka forma treningu i samodzielnie będzie wykonywać kolejne asany?

Chcesz przeczytać cały artykuł?

Witold Milewski 0 24 listopada 2020  < 1000

Dodaj komentarz

Artykuły z kategorii: Dzieci i sport

zestaw-do-nurkowania-dla-dzieci-jak-go-wybrac-i-o-czym-pamietac

Zestaw do nurkowania dla dzieci: jak go wybrać i o czym pamiętać?

Nurkowanie cieszy się coraz większą popularnością. Nic więc dziwnego, że również dzieciaki chętnie schodzą pod powierzchnię toni wodnej. Co zrobić, aby nurkowanie było bezpieczne i dawało radość naszym dzieciakom? Dobrym pomysłem będzie zestaw do nurkowania. Pytanie tylko, jak go wybrać i na jaki kurs będzie najlepszy do nauki nurkowania od podstaw.

jaki-sport-dla-przedszkolakow-poznaj-nasze-typy-i-wybierz-jak-najlepiej

Jaki sport dla przedszkolaków? Poznaj nasze typy i wybierz jak najlepiej!

Organizacja czasu wolnego dla malucha to spore wyzwanie. Z jednej strony sporo ruchu zapewniają przedszkola oraz szkolne zajęcia z wychowania fizycznego, jednak dla niektórych to wciąż za mało. Sport dla przedszkolaków to świetny pomysł na organizację wolne czasu dziecka i rozwijanie jego własnych pasji i zainteresowań. Jaki wybrać spośród całej gamy dyscyplin i czym się kierować?

turbo-trening-dla-dzieci-wysoki-poziom-spalania-i-mnostwo-energii

Turbo trening dla dzieci - wysoki poziom spalania i mnóstwo energii

Rozwój elektroniki i gier z cudownymi bohaterami sprawia, że aktywność fizyczna u dzieci występuje coraz rzadziej. Jeśli twoje dziecko całymi dniami przesiaduje przed telewizorem lub ekranem komputera, a jedyną rozrywką są dla niego kolorowe gry w smartfonie, czas to zmienić! Zobacz turbo trening dla dzieci i zrób wszystko, by twoje dziecko zaczęło się ruszać.

przepis-na-aktywne-dziecinstwo-zobacz-na-jaki-sport-zapisac-dziecko

Przepis na aktywne dzieciństwo - zobacz, na jaki sport zapisać dziecko

Szkolny klub sportowy, indywidualne zajęcia na basenie, miejski klub juniorów, a może sekcja pływacka? Wybór może być trudny, ale rodzice mogą najlepiej zdecydować. Czym kierować się podczas wybierania aktywności dla naszej pociechy? Odkryj sprawdzone sposoby i dowiedz się, na jaki sport zapisać dziecko, by aktywny styl życia stał się jego prawdziwą pasją.

baby-joga-kontrowersyjny-trening-niemowlakow

Baby Joga - kontrowersyjny trening niemowlaków

Czy joga jest dobrą aktywnością fizyczną dla małych dzieci? Oczywiście. Wspólne treningi mają umocnić więzi i mają pozytywny wpływ na rozwój dziecka. A joga w dynamiczna w rosyjskim stylu? Jej zdrowotne cechy wychwala Poznajcie różne warianty treningu jogi z najmłodszymi i powiązane z nimi kontrowersje!

rozciaganie-statyczne-vs-rozciaganie-dynamiczne

Rozciąganie statyczne VS rozciąganie dynamiczne

Rozciąganie jest nieodłącznym partnerem treningu, niezależnie jaki rodzaj aktywności fizycznej praktykujesz. Umiejętność bezpiecznego rozciągania to podstawa zachowania właściwej postawy ciała, ruchliwości stawów i elastyczności mięśni. W tym artykule porównamy dwie podstawowe techniki rozciągania: dynamiczną i statyczną.

odmiany-jogi-1

Odmiany jogi

Joga jest jednym z najstarszych systemów treningowych. Wywodząca się z Indii i praktykowana na całym świecie metoda poprawia zdrowie, gibkość i świadomość ciała milionów ludzi. Nie bez przyczyny uznawana jest za jedną z najzdrowszych aktywności fizycznych. Joga ma wiele odmian i niektóre znacząco różnią się od siebie. Zobacz różne oblicza jogi i wybierz najlepszą dla siebie.

rozciaganie-podnosi-jakosc-zycia

Rozciąganie podnosi jakość życia

Rozciąganie mamy we krwi – to jeden z najbardziej naturalnych odruchów. Już jedno dobre przeciągnięcie się z rana to zastrzyk energii i endorfin. Nawet noworodki instynktownie przeciągają się tuż po przebudzeniu. Po co właściwie się rozciągamy i jak joga, stretching czy pilates mogą wpłynąć na poprawę naszego życia?

po-co-mi-rozciaganie

Po co mi rozciąganie

W jednym z postów od naszych użytkowników przeczytaliśmy: „Od kilku tygodni codziennie biegam. Trening rozpoczynam zwykle od rozciągania. Ostatnio dowiedziałam się, że robię błąd, bo to wcale nie poprawia mojej efektywności. Teraz już sama nie wiem, co robić. Powinnam od razu biec? Po co mi właściwie rozciąganie?”

zestaw-do-nurkowania-dla-dzieci-jak-go-wybrac-i-o-czym-pamietac

Zestaw do nurkowania dla dzieci: jak go wybrać i o czym pamiętać?

Nurkowanie cieszy się coraz większą popularnością. Nic więc dziwnego, że również dzieciaki chętnie schodzą pod powierzchnię toni wodnej. Co zrobić, aby nurkowanie było bezpieczne i dawało radość naszym dzieciakom? Dobrym pomysłem będzie zestaw do nurkowania. Pytanie tylko, jak go wybrać i na jaki kurs będzie najlepszy do nauki nurkowania od podstaw.

jaki-sport-dla-przedszkolakow-poznaj-nasze-typy-i-wybierz-jak-najlepiej

Jaki sport dla przedszkolaków? Poznaj nasze typy i wybierz jak najlepiej!

Organizacja czasu wolnego dla malucha to spore wyzwanie. Z jednej strony sporo ruchu zapewniają przedszkola oraz szkolne zajęcia z wychowania fizycznego, jednak dla niektórych to wciąż za mało. Sport dla przedszkolaków to świetny pomysł na organizację wolne czasu dziecka i rozwijanie jego własnych pasji i zainteresowań. Jaki wybrać spośród całej gamy dyscyplin i czym się kierować?

turbo-trening-dla-dzieci-wysoki-poziom-spalania-i-mnostwo-energii

Turbo trening dla dzieci - wysoki poziom spalania i mnóstwo energii

Rozwój elektroniki i gier z cudownymi bohaterami sprawia, że aktywność fizyczna u dzieci występuje coraz rzadziej. Jeśli twoje dziecko całymi dniami przesiaduje przed telewizorem lub ekranem komputera, a jedyną rozrywką są dla niego kolorowe gry w smartfonie, czas to zmienić! Zobacz turbo trening dla dzieci i zrób wszystko, by twoje dziecko zaczęło się ruszać.

przepis-na-aktywne-dziecinstwo-zobacz-na-jaki-sport-zapisac-dziecko

Przepis na aktywne dzieciństwo - zobacz, na jaki sport zapisać dziecko

Szkolny klub sportowy, indywidualne zajęcia na basenie, miejski klub juniorów, a może sekcja pływacka? Wybór może być trudny, ale rodzice mogą najlepiej zdecydować. Czym kierować się podczas wybierania aktywności dla naszej pociechy? Odkryj sprawdzone sposoby i dowiedz się, na jaki sport zapisać dziecko, by aktywny styl życia stał się jego prawdziwą pasją.

baby-joga-kontrowersyjny-trening-niemowlakow

Baby Joga - kontrowersyjny trening niemowlaków

Czy joga jest dobrą aktywnością fizyczną dla małych dzieci? Oczywiście. Wspólne treningi mają umocnić więzi i mają pozytywny wpływ na rozwój dziecka. A joga w dynamiczna w rosyjskim stylu? Jej zdrowotne cechy wychwala Poznajcie różne warianty treningu jogi z najmłodszymi i powiązane z nimi kontrowersje!

rozciaganie-statyczne-vs-rozciaganie-dynamiczne

Rozciąganie statyczne VS rozciąganie dynamiczne

Rozciąganie jest nieodłącznym partnerem treningu, niezależnie jaki rodzaj aktywności fizycznej praktykujesz. Umiejętność bezpiecznego rozciągania to podstawa zachowania właściwej postawy ciała, ruchliwości stawów i elastyczności mięśni. W tym artykule porównamy dwie podstawowe techniki rozciągania: dynamiczną i statyczną.

odmiany-jogi-1

Odmiany jogi

Joga jest jednym z najstarszych systemów treningowych. Wywodząca się z Indii i praktykowana na całym świecie metoda poprawia zdrowie, gibkość i świadomość ciała milionów ludzi. Nie bez przyczyny uznawana jest za jedną z najzdrowszych aktywności fizycznych. Joga ma wiele odmian i niektóre znacząco różnią się od siebie. Zobacz różne oblicza jogi i wybierz najlepszą dla siebie.

rozciaganie-podnosi-jakosc-zycia

Rozciąganie podnosi jakość życia

Rozciąganie mamy we krwi – to jeden z najbardziej naturalnych odruchów. Już jedno dobre przeciągnięcie się z rana to zastrzyk energii i endorfin. Nawet noworodki instynktownie przeciągają się tuż po przebudzeniu. Po co właściwie się rozciągamy i jak joga, stretching czy pilates mogą wpłynąć na poprawę naszego życia?

po-co-mi-rozciaganie

Po co mi rozciąganie

W jednym z postów od naszych użytkowników przeczytaliśmy: „Od kilku tygodni codziennie biegam. Trening rozpoczynam zwykle od rozciągania. Ostatnio dowiedziałam się, że robię błąd, bo to wcale nie poprawia mojej efektywności. Teraz już sama nie wiem, co robić. Powinnam od razu biec? Po co mi właściwie rozciąganie?”