Joga – czym są ćwiczenia energetyzujące?

Joga – czym są ćwiczenia energetyzujące?

Joga jest złożoną praktyką. Obejmuje ćwiczenia relaksujące, wzmacniające, energetyzujące… Poszczególne asany mają wpływ na wiele aspektów zdrowotnych czy fizycznych. Zobacz jak dzięki ćwiczeniom jogi wyzwolić energię!

Pranayama – energetyzująca funkcja oddychania

Pranayama obejmuje techniki oddechowe. Dzięki nim ćwiczący jest w stanie zachować równowagę duszy i ciała. Są one elementem towarzyszącym ćwiczeniom fizycznym. Można je również stosować w trakcie medytacji. Głównym celem pranayamy jest wyzwolenie życiodajnej energii przy pomocy kontrolowania wdechów i wydechów. Mamy więc trzy typy oddychania: piersiowy, brzuszny i gardłowo-nosowy. Opanowanie tych umiejętności pozwala na wypełnienie ciała energią oraz witalnością. Umysł zyskuje spokój, a całe ciało wyzbywa się stresu.

Joga – zdrowa energia na początek dnia

energetyzujące ćwiczenia jogi asana

Uprawianie jogi pozwala na obudzenie i „ożywienie” organizmu. Wykonywanie odpowiednich asanów wpływa na wyzwolenie energii zarówno fizycznej, jak i psychicznej. Co więcej, wykonanie tych ćwiczeń rano pomaga zachować energię przez cały dzień. Jednym z nich jest pozdrowienie słońca. To ćwiczenie wykonuje się w średnim tempie. Tym samym tętno podnosi się w stabilny sposób. Zwiększa się również sprawność umysłu. Warto więc zafundować sobie o poranku sesję ćwiczeń jogi. Doskonałym wyjściem jest poprzedzenie jej kilkoma ćwiczeniami oddechowymi. Asany powinny być dynamiczne. Dzięki nim ciało się rozrusza, a do pracy zostanie zaangażowane wiele partii mięśniowych. Można także włączyć ćwiczenia poprawiające koncentrację i równowagę.

Energetyzująca joga – pozycje odwrócone

Pozycje energetyzujące należą do podstawowych ćwiczeń w jodze. Zazwyczaj ćwiczący wykonują je na zakończenie treningu. Robienie tych ćwiczeń ma doskonały wpływ na wiele aspektów zdrowotnych. Ich efektem jest szeroko pojęte energetyzowanie ciała. Dzięki nim poprawia się utlenienie krwi w organizmie. Tym samym wydajniejsza staje się praca mózgu. Pozycje odwrócone niosą również korzyści dla układu sercowo-naczyniowego i immunologicznego. Są również sposobem na poprawę stanu skóry – mają właściwości odmładzające. Co więcej, doskonale odprężają. Włączenie tych ćwiczeń do treningu niweluje stres i daje energię życiową.

Czytaj więcej: Nauka pozycji odwróconej od podstaw

Joga – ćwiczenia energetyzujące

Ćwiczenia energetyzujące w jodze polegają na uwalnianiu energii zablokowanej w czakrach. Efekty po wykonaniu tych ruchów są natychmiastowe. Ćwiczący osiąga równowagę w całym ciele. Ćwiczenia można wykonywać w pozycji leżącej lub siedzącej (proste plecy, kwiat lotosu/siedzenie na piętach).

1. Regularny i spokojny oddech. Wydech – wciąganie przepony w górę. W takiej pozycji trzeba wytrzymać kilka sekund. Następnie rozluźniamy ciało i uwalniamy napięcie. Ćwiczenie należy powtórzyć 2 razy. Wyzwolona energia powinna wywoływać uczucie ciepła lub mrowienia. Energia w tym ćwiczeniu pochodzi z czakry serca.

2. Oddychanie przez nos. Ćwiczenie polega na próbie ciągnięcia brody i karku w kierunku ciała. Ramiona należy podciągać ku górze. W napięciu pozostajemy przez moment, a następnie rozluźniamy ciało. Ćwiczenie należy powtórzyć 3 razy. To ćwiczenie energetyzujące pozwala na uwolnienie energii nagromadzonej w czakrze gardła. Ćwiczący odczuwa przypływ siły witalnej i otwartości.

3. Pozycja siedząca z wyprostowanymi do przodu nogami (stopy w odległości około 30 cm od siebie). Dłonie oparte o podłoże po bokach ciała, broda przyciągnięta do klatki piersiowej. Wdech – koncentrowanie energii i jednoczesne oderwanie tułowia od podłoża. Powinien znajdować się w linii prostej z udami. W tym samym czasie odchylamy głowę w tył. Następnie napinamy wszystkie mięśnie ciała. Wydech – powrót do pozycji startowej. Należy powtórzyć to ćwiczenie kilkanaście razy. To ćwiczenie wzmacnia i zwiększa energię oraz rozciąga i rozluźnia ciało.

Joga – nauka odczuwania energii

Osoby początkujące w treningach jogi mogą mieć problem z odczuwaniem energii. Z pomogą przychodzi proste ćwiczenie. Wystarczy złączyć spody dłoni przed sobą (łokcie ugięte). Następnie powolnym ruchem oddalić je od siebie i złączyć ponownie. Ćwiczenie wymaga wyobrażenia sobie energii znajdującej się pomiędzy dłońmi. W trakcie ich łączenia – energia się zwiększa. Nauczenie się odczuwania energii wymaga cierpliwości. Zdarza się, że dopiero po wielu powtórzeniach da się odczuć energię między dłońmi.

Joga – zwiększ własną energię witalną

Praktykowanie jogi niesie ze sobą niesamowity spokój ducha i ciała, a jednocześnie wyraźną energię życiową. Dzięki asanom możliwe jest nie tylko uspokojenie organizmu, lecz także jego pobudzenie. Zarówno w sferze fizycznej, jak i psychicznej. Zajrzyj do naszej bazy trenerów i instruktorów jogi. Z ich pomocą dowiesz się, jak wyzwolić najgłębsze pokłady wewnętrznej energii. I świadomie ją wykorzystać.

Dominika Górska 3 16 maja 2017  1282

Dodaj komentarz

  • Daniela435
    27 czerwca 2017
    A ja wolę odprężające asany. Zawsze po właściwym treningu robię sobie 20 minut wyciszenia i czuję się znacznie lepiej
  • Oliwka
    23 maja 2017
    A czy podczas standardowych zajęć jogi w klubie poznaje się tez te ćwiczenia energetyzujące?
  • Wera
    16 maja 2017
    Mi trochę zajęła nauka odczuwania energii podczas praktykowania jogi. Ale było warto - teraz czuję niesamowitą witalność.

Artykuły z kategorii: Joga i rozciąganie

skuteczne-cwiczenia-wzmacniajace-miesnie-grzbietu

Skuteczne ćwiczenia wzmacniające mięśnie grzbietu

Plecy – największa partia mięśniowa. Wyrzeźbienie ich i utrzymywanie prawidłowej postawy ciała wymaga odpowiedniego planu treningowego. Zobaczcie ćwiczenia na mięśnie grzbietu, które pozwolą wypracować smukłą sylwetkę!

sprawdzone-cwiczenia-na-rozciaganie-barkow

Sprawdzone ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie powinno stanowić nieodłączny element każdego treningu. Prawidłowy stretching barków i ramion to pozycja obowiązkowa. Dzięki temu stawy uzyskują prawidłową mobilność, a same ćwiczenia stają się bezpieczniejsze i wydajniejsze. Oto najlepsze ćwiczenia na rozciąganie barków.

przykladowe-cwiczenia-na-rozciaganie-plecow-jak-pokonac-bol

Przykładowe ćwiczenia na rozciąganie pleców – jak pokonać ból?

Bóle pleców są zmorą naszych czasów. Wszystko za sprawą siedzącego trybu życia i nie dbania o własne zdrowie. Jak wyleczyć się z bólu pleców i kręgosłupa? Okazuje się, że ulgę mogą przynieść ćwiczenia na rozciąganie pleców!

cwiczenia-rozciagajace-kregoslup-szyjny-piersiowy-i-ledzwiowy

Ćwiczenia rozciągające kręgosłup szyjny, piersiowy i lędźwiowy

Stretching kręgosłupa prawidłowo wzmacnia mięśnie i niweluje bóle pleców. Kręgosłup można trenować na wiele różnych sposobów. Są więc ćwiczenia rozluźniające, mobilizujące, siłowe i właśnie rozciągające. Po co wykonywać ćwiczenia rozciągające kręgosłup? I które z nich są najskuteczniejsze?

joga-dla-poczatkujacych-warszawa-jakie-zajecia-wybrac

Joga dla początkujących Warszawa – jakie zajęcia wybrać?

Szukasz jogi dla początkujących w Warszawie? Zobacz, jakie są rodzaje zajęć jogi. Może joga twarzy albo joga hormonalna? W Warszawie znajdziesz każde z takich zajęć. Oto, jak wybierać szkołę jogi w Warszawie. Poradnik dla początkujących.

joga-warszawa-jak-wybrac-zajecia-jogi-dla-poczatkujacych

Joga Warszawa – jak wybrać zajęcia jogi dla początkujących?

Joga twarzy, joga asztanga, akrojoga, air joga… Wybór jest naprawdę utrudniony ze względu na wiele rodzajów zajęć jogi. Jaka joga dla początkujących będzie najlepsza? Pomagamy w wyborze zajęć joga Warszawa!

joga-sprawdzone-cwiczenia-na-bol-glowy

Joga – sprawdzone ćwiczenia na ból głowy

Znane są prozdrowotne właściwości wykonywania asanów. Joga doskonale radzi sobie z rozładowywaniem stresu, bólami kręgosłupa czy bólami głowy. Jaki wpływ mają ćwiczenia jogi na te ostatnie? Poznaj pozycje jogi, które zwalczą bóle głowy!

czy-trening-jogi-zwieksza-sile-fizyczna

Czy trening jogi zwiększa siłę fizyczną?

Okazuje się, że joga nie jest jedynie sposobem na rozciągnięcie ciała i osiągnięcie wyrzeźbionej sylwetki. Regularne trenowanie tego sportu pozwala także zbudować większą siłę fizyczną. Ciekawe? Zobacz, dlaczego tak się dzieje!

czym-jest-power-joga

Czym jest power joga?

Zajęcia z power jogi znajdziemy w niemal każdym większym klubie fitness. To doskonałe rozwiązanie dla osób, które wolą bardziej dynamiczne treningi. Na czym jednak polega power joga? Jak wyglądają ćwiczenia? Dla kogo przeznaczony jest ten typ treningu?

skuteczne-cwiczenia-wzmacniajace-miesnie-grzbietu

Skuteczne ćwiczenia wzmacniające mięśnie grzbietu

Plecy – największa partia mięśniowa. Wyrzeźbienie ich i utrzymywanie prawidłowej postawy ciała wymaga odpowiedniego planu treningowego. Zobaczcie ćwiczenia na mięśnie grzbietu, które pozwolą wypracować smukłą sylwetkę!

sprawdzone-cwiczenia-na-rozciaganie-barkow

Sprawdzone ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie powinno stanowić nieodłączny element każdego treningu. Prawidłowy stretching barków i ramion to pozycja obowiązkowa. Dzięki temu stawy uzyskują prawidłową mobilność, a same ćwiczenia stają się bezpieczniejsze i wydajniejsze. Oto najlepsze ćwiczenia na rozciąganie barków.

przykladowe-cwiczenia-na-rozciaganie-plecow-jak-pokonac-bol

Przykładowe ćwiczenia na rozciąganie pleców – jak pokonać ból?

Bóle pleców są zmorą naszych czasów. Wszystko za sprawą siedzącego trybu życia i nie dbania o własne zdrowie. Jak wyleczyć się z bólu pleców i kręgosłupa? Okazuje się, że ulgę mogą przynieść ćwiczenia na rozciąganie pleców!

cwiczenia-rozciagajace-kregoslup-szyjny-piersiowy-i-ledzwiowy

Ćwiczenia rozciągające kręgosłup szyjny, piersiowy i lędźwiowy

Stretching kręgosłupa prawidłowo wzmacnia mięśnie i niweluje bóle pleców. Kręgosłup można trenować na wiele różnych sposobów. Są więc ćwiczenia rozluźniające, mobilizujące, siłowe i właśnie rozciągające. Po co wykonywać ćwiczenia rozciągające kręgosłup? I które z nich są najskuteczniejsze?

joga-dla-poczatkujacych-warszawa-jakie-zajecia-wybrac

Joga dla początkujących Warszawa – jakie zajęcia wybrać?

Szukasz jogi dla początkujących w Warszawie? Zobacz, jakie są rodzaje zajęć jogi. Może joga twarzy albo joga hormonalna? W Warszawie znajdziesz każde z takich zajęć. Oto, jak wybierać szkołę jogi w Warszawie. Poradnik dla początkujących.

joga-warszawa-jak-wybrac-zajecia-jogi-dla-poczatkujacych

Joga Warszawa – jak wybrać zajęcia jogi dla początkujących?

Joga twarzy, joga asztanga, akrojoga, air joga… Wybór jest naprawdę utrudniony ze względu na wiele rodzajów zajęć jogi. Jaka joga dla początkujących będzie najlepsza? Pomagamy w wyborze zajęć joga Warszawa!

joga-sprawdzone-cwiczenia-na-bol-glowy

Joga – sprawdzone ćwiczenia na ból głowy

Znane są prozdrowotne właściwości wykonywania asanów. Joga doskonale radzi sobie z rozładowywaniem stresu, bólami kręgosłupa czy bólami głowy. Jaki wpływ mają ćwiczenia jogi na te ostatnie? Poznaj pozycje jogi, które zwalczą bóle głowy!

czy-trening-jogi-zwieksza-sile-fizyczna

Czy trening jogi zwiększa siłę fizyczną?

Okazuje się, że joga nie jest jedynie sposobem na rozciągnięcie ciała i osiągnięcie wyrzeźbionej sylwetki. Regularne trenowanie tego sportu pozwala także zbudować większą siłę fizyczną. Ciekawe? Zobacz, dlaczego tak się dzieje!

czym-jest-power-joga

Czym jest power joga?

Zajęcia z power jogi znajdziemy w niemal każdym większym klubie fitness. To doskonałe rozwiązanie dla osób, które wolą bardziej dynamiczne treningi. Na czym jednak polega power joga? Jak wyglądają ćwiczenia? Dla kogo przeznaczony jest ten typ treningu?

{