Joga – czym są ćwiczenia energetyzujące?

Joga – czym są ćwiczenia energetyzujące?

Joga jest złożoną praktyką. Obejmuje ćwiczenia relaksujące, wzmacniające, energetyzujące… Poszczególne asany mają wpływ na wiele aspektów zdrowotnych czy fizycznych. Zobacz jak dzięki ćwiczeniom jogi wyzwolić energię!

Pranayama – energetyzująca funkcja oddychania

Pranayama obejmuje techniki oddechowe. Dzięki nim ćwiczący jest w stanie zachować równowagę duszy i ciała. Są one elementem towarzyszącym ćwiczeniom fizycznym. Można je również stosować w trakcie medytacji. Głównym celem pranayamy jest wyzwolenie życiodajnej energii przy pomocy kontrolowania wdechów i wydechów. Mamy więc trzy typy oddychania: piersiowy, brzuszny i gardłowo-nosowy. Opanowanie tych umiejętności pozwala na wypełnienie ciała energią oraz witalnością. Umysł zyskuje spokój, a całe ciało wyzbywa się stresu.

Joga – zdrowa energia na początek dnia

energetyzujące ćwiczenia jogi asana

Uprawianie jogi pozwala na obudzenie i „ożywienie” organizmu. Wykonywanie odpowiednich asanów wpływa na wyzwolenie energii zarówno fizycznej, jak i psychicznej. Co więcej, wykonanie tych ćwiczeń rano pomaga zachować energię przez cały dzień. Jednym z nich jest pozdrowienie słońca. To ćwiczenie wykonuje się w średnim tempie. Tym samym tętno podnosi się w stabilny sposób. Zwiększa się również sprawność umysłu. Warto więc zafundować sobie o poranku sesję ćwiczeń jogi. Doskonałym wyjściem jest poprzedzenie jej kilkoma ćwiczeniami oddechowymi. Asany powinny być dynamiczne. Dzięki nim ciało się rozrusza, a do pracy zostanie zaangażowane wiele partii mięśniowych. Można także włączyć ćwiczenia poprawiające koncentrację i równowagę.

Energetyzująca joga – pozycje odwrócone

Pozycje energetyzujące należą do podstawowych ćwiczeń w jodze. Zazwyczaj ćwiczący wykonują je na zakończenie treningu. Robienie tych ćwiczeń ma doskonały wpływ na wiele aspektów zdrowotnych. Ich efektem jest szeroko pojęte energetyzowanie ciała. Dzięki nim poprawia się utlenienie krwi w organizmie. Tym samym wydajniejsza staje się praca mózgu. Pozycje odwrócone niosą również korzyści dla układu sercowo-naczyniowego i immunologicznego. Są również sposobem na poprawę stanu skóry – mają właściwości odmładzające. Co więcej, doskonale odprężają. Włączenie tych ćwiczeń do treningu niweluje stres i daje energię życiową.

Czytaj więcej: Nauka pozycji odwróconej od podstaw

Joga – ćwiczenia energetyzujące

Ćwiczenia energetyzujące w jodze polegają na uwalnianiu energii zablokowanej w czakrach. Efekty po wykonaniu tych ruchów są natychmiastowe. Ćwiczący osiąga równowagę w całym ciele. Ćwiczenia można wykonywać w pozycji leżącej lub siedzącej (proste plecy, kwiat lotosu/siedzenie na piętach).

1. Regularny i spokojny oddech. Wydech – wciąganie przepony w górę. W takiej pozycji trzeba wytrzymać kilka sekund. Następnie rozluźniamy ciało i uwalniamy napięcie. Ćwiczenie należy powtórzyć 2 razy. Wyzwolona energia powinna wywoływać uczucie ciepła lub mrowienia. Energia w tym ćwiczeniu pochodzi z czakry serca.

2. Oddychanie przez nos. Ćwiczenie polega na próbie ciągnięcia brody i karku w kierunku ciała. Ramiona należy podciągać ku górze. W napięciu pozostajemy przez moment, a następnie rozluźniamy ciało. Ćwiczenie należy powtórzyć 3 razy. To ćwiczenie energetyzujące pozwala na uwolnienie energii nagromadzonej w czakrze gardła. Ćwiczący odczuwa przypływ siły witalnej i otwartości.

3. Pozycja siedząca z wyprostowanymi do przodu nogami (stopy w odległości około 30 cm od siebie). Dłonie oparte o podłoże po bokach ciała, broda przyciągnięta do klatki piersiowej. Wdech – koncentrowanie energii i jednoczesne oderwanie tułowia od podłoża. Powinien znajdować się w linii prostej z udami. W tym samym czasie odchylamy głowę w tył. Następnie napinamy wszystkie mięśnie ciała. Wydech – powrót do pozycji startowej. Należy powtórzyć to ćwiczenie kilkanaście razy. To ćwiczenie wzmacnia i zwiększa energię oraz rozciąga i rozluźnia ciało.

Joga – nauka odczuwania energii

Osoby początkujące w treningach jogi mogą mieć problem z odczuwaniem energii. Z pomogą przychodzi proste ćwiczenie. Wystarczy złączyć spody dłoni przed sobą (łokcie ugięte). Następnie powolnym ruchem oddalić je od siebie i złączyć ponownie. Ćwiczenie wymaga wyobrażenia sobie energii znajdującej się pomiędzy dłońmi. W trakcie ich łączenia – energia się zwiększa. Nauczenie się odczuwania energii wymaga cierpliwości. Zdarza się, że dopiero po wielu powtórzeniach da się odczuć energię między dłońmi.

Joga – zwiększ własną energię witalną

Praktykowanie jogi niesie ze sobą niesamowity spokój ducha i ciała, a jednocześnie wyraźną energię życiową. Dzięki asanom możliwe jest nie tylko uspokojenie organizmu, lecz także jego pobudzenie. Zarówno w sferze fizycznej, jak i psychicznej. Zajrzyj do naszej bazy trenerów i instruktorów jogi. Z ich pomocą dowiesz się, jak wyzwolić najgłębsze pokłady wewnętrznej energii. I świadomie ją wykorzystać.

Dominika Górska 3 16 maja 2017  1488

Dodaj komentarz

  • Daniela435
    27 czerwca 2017
    A ja wolę odprężające asany. Zawsze po właściwym treningu robię sobie 20 minut wyciszenia i czuję się znacznie lepiej
  • Oliwka
    23 maja 2017
    A czy podczas standardowych zajęć jogi w klubie poznaje się tez te ćwiczenia energetyzujące?
  • Wera
    16 maja 2017
    Mi trochę zajęła nauka odczuwania energii podczas praktykowania jogi. Ale było warto - teraz czuję niesamowitą witalność.

Artykuły z kategorii: Joga i rozciąganie

aktywne-dorastanie-joga-dla-dzieci

Aktywne dorastanie | Joga dla dzieci

Każde dziecko posiada indywidualne zachowanie. Praktykowanie jogi w młodym wieku pozwala zachować wartości, które są najważniejsze w dzieciństwie – indywidualne spojrzenie na świat i pozytywną energię. Dzieci biorące udział w zajęciach jogi wykonując przeróżne asany. Dowiedz się ,jakie ćwiczenia wykonywane są na zajęciach jogi dla dzieci.

jaka-jest-najlepsza-mata-do-pilatesu-grubosc-opinie-wybor

Jaka jest najlepsza mata do pilatesu? Grubość, opinie, wybór

Mata do pilatesu to jeden z najbardziej funkcjonalnych sprzętów fitness. Może mieć różne grubości, które przekładają się na komfort wykonywanych ćwiczeń pilates. Jaka mata jest najlepsza? Swoje decyzje zakupu maty do pilatesu najlepiej oceniać na podstawie istniejących opinii.

joga-na-stres-znajdz-czas-na-chwile-oddechu

Joga na stres | Znajdź czas na chwilę oddechu!

Joga jest idealnym sposobem na poradzenie sobie ze stresem. Niektóre asany pozwalają na redukcję napięcia emocjonalnego i zmniejszenie uczucia zmęczenia. Poznaj ćwiczenia jogi na stres, które pozwolą Ci przywrócić równowagę psychiczną.

joga-zamosc-podstawowe-informacje-dla-poczatkujacych

Joga Zamość – Podstawowe informacje dla początkujących

Chciałbyś rozpocząć swoją przygodę z jogą? Wybór odpowiednich zajęć nie jest prosty. Istnieje bardzo dużo rodzajów jogi m.in.: air joga, joga twarzy, joga Asztanga, joga Iyengara. Przekonaj się o wspaniałych efektach jogi na własnej skórze. Postaramy się pomóc Ci w wyborze odpowiednich zajęć jogi w Zamościu!

cwiczenia-rozciagajace-miesnie-plecow-dla-poczatkujacych

Ćwiczenia rozciągające mięśnie pleców dla początkujących

Ćwiczenia rozciągające mięśnie pleców powinny stanowić element każdej rozgrzewki. Przynoszą ulgę osobom borykającymi się z bólami pleców. Należy wykonywać je systematycznie. W tym artykule poznasz kilka przykładów ćwiczeń rozciągających plecy, które zabezpieczą Cię przed występowaniem kontuzji.

kiedy-nalezy-rozciagac-barki-i-ramiona

Kiedy należy rozciągać barki i ramiona?

Nie ustają spory odnośnie odpowiedniej pory rozciągania mięśni. Jedni mówią, że przed treningiem, inni – że od razu po nim. Jak rzecz ma się z rozciąganiem barków i ramion? Zobacz, dlaczego warto i jak robić ćwiczenia na te partie mięśniowe.

yoga-challenge-dla-2-osob-sprobujcie-sami

Yoga challenge dla 2 osób | spróbujcie sami!

Od kiedy yoga challenge stała się popularna w internecie, internauci wciąż prześcigają się w coraz to lepszych pomysłach. Jedni skrupulatnie naśladują pozycje trenerów jogi, drudzy z dystansem fotografują się w przedziwnych pozach. Jednak nie można zapominać o tym, że ćwiczenie jogi wpływa rewelacyjnie na stan naszego zdrowia, ciała i samopoczucie.

skuteczne-cwiczenia-wzmacniajace-miesnie-grzbietu

Skuteczne ćwiczenia wzmacniające mięśnie grzbietu

Plecy – największa partia mięśniowa. Wyrzeźbienie ich i utrzymywanie prawidłowej postawy ciała wymaga odpowiedniego planu treningowego. Zobaczcie ćwiczenia na mięśnie grzbietu, które pozwolą wypracować smukłą sylwetkę!

sprawdzone-cwiczenia-na-rozciaganie-barkow

Sprawdzone ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie powinno stanowić nieodłączny element każdego treningu. Prawidłowy stretching barków i ramion to pozycja obowiązkowa. Dzięki temu stawy uzyskują prawidłową mobilność, a same ćwiczenia stają się bezpieczniejsze i wydajniejsze. Oto najlepsze ćwiczenia na rozciąganie barków.

przykladowe-cwiczenia-na-rozciaganie-plecow-jak-pokonac-bol

Przykładowe ćwiczenia na rozciąganie pleców – jak pokonać ból?

Bóle pleców są zmorą naszych czasów. Wszystko za sprawą siedzącego trybu życia i nie dbania o własne zdrowie. Jak wyleczyć się z bólu pleców i kręgosłupa? Okazuje się, że ulgę mogą przynieść ćwiczenia na rozciąganie pleców!

aktywne-dorastanie-joga-dla-dzieci

Aktywne dorastanie | Joga dla dzieci

Każde dziecko posiada indywidualne zachowanie. Praktykowanie jogi w młodym wieku pozwala zachować wartości, które są najważniejsze w dzieciństwie – indywidualne spojrzenie na świat i pozytywną energię. Dzieci biorące udział w zajęciach jogi wykonując przeróżne asany. Dowiedz się ,jakie ćwiczenia wykonywane są na zajęciach jogi dla dzieci.

jaka-jest-najlepsza-mata-do-pilatesu-grubosc-opinie-wybor

Jaka jest najlepsza mata do pilatesu? Grubość, opinie, wybór

Mata do pilatesu to jeden z najbardziej funkcjonalnych sprzętów fitness. Może mieć różne grubości, które przekładają się na komfort wykonywanych ćwiczeń pilates. Jaka mata jest najlepsza? Swoje decyzje zakupu maty do pilatesu najlepiej oceniać na podstawie istniejących opinii.

joga-na-stres-znajdz-czas-na-chwile-oddechu

Joga na stres | Znajdź czas na chwilę oddechu!

Joga jest idealnym sposobem na poradzenie sobie ze stresem. Niektóre asany pozwalają na redukcję napięcia emocjonalnego i zmniejszenie uczucia zmęczenia. Poznaj ćwiczenia jogi na stres, które pozwolą Ci przywrócić równowagę psychiczną.

joga-zamosc-podstawowe-informacje-dla-poczatkujacych

Joga Zamość – Podstawowe informacje dla początkujących

Chciałbyś rozpocząć swoją przygodę z jogą? Wybór odpowiednich zajęć nie jest prosty. Istnieje bardzo dużo rodzajów jogi m.in.: air joga, joga twarzy, joga Asztanga, joga Iyengara. Przekonaj się o wspaniałych efektach jogi na własnej skórze. Postaramy się pomóc Ci w wyborze odpowiednich zajęć jogi w Zamościu!

cwiczenia-rozciagajace-miesnie-plecow-dla-poczatkujacych

Ćwiczenia rozciągające mięśnie pleców dla początkujących

Ćwiczenia rozciągające mięśnie pleców powinny stanowić element każdej rozgrzewki. Przynoszą ulgę osobom borykającymi się z bólami pleców. Należy wykonywać je systematycznie. W tym artykule poznasz kilka przykładów ćwiczeń rozciągających plecy, które zabezpieczą Cię przed występowaniem kontuzji.

kiedy-nalezy-rozciagac-barki-i-ramiona

Kiedy należy rozciągać barki i ramiona?

Nie ustają spory odnośnie odpowiedniej pory rozciągania mięśni. Jedni mówią, że przed treningiem, inni – że od razu po nim. Jak rzecz ma się z rozciąganiem barków i ramion? Zobacz, dlaczego warto i jak robić ćwiczenia na te partie mięśniowe.

yoga-challenge-dla-2-osob-sprobujcie-sami

Yoga challenge dla 2 osób | spróbujcie sami!

Od kiedy yoga challenge stała się popularna w internecie, internauci wciąż prześcigają się w coraz to lepszych pomysłach. Jedni skrupulatnie naśladują pozycje trenerów jogi, drudzy z dystansem fotografują się w przedziwnych pozach. Jednak nie można zapominać o tym, że ćwiczenie jogi wpływa rewelacyjnie na stan naszego zdrowia, ciała i samopoczucie.

skuteczne-cwiczenia-wzmacniajace-miesnie-grzbietu

Skuteczne ćwiczenia wzmacniające mięśnie grzbietu

Plecy – największa partia mięśniowa. Wyrzeźbienie ich i utrzymywanie prawidłowej postawy ciała wymaga odpowiedniego planu treningowego. Zobaczcie ćwiczenia na mięśnie grzbietu, które pozwolą wypracować smukłą sylwetkę!

sprawdzone-cwiczenia-na-rozciaganie-barkow

Sprawdzone ćwiczenia na rozciąganie barków

Rozciąganie powinno stanowić nieodłączny element każdego treningu. Prawidłowy stretching barków i ramion to pozycja obowiązkowa. Dzięki temu stawy uzyskują prawidłową mobilność, a same ćwiczenia stają się bezpieczniejsze i wydajniejsze. Oto najlepsze ćwiczenia na rozciąganie barków.

przykladowe-cwiczenia-na-rozciaganie-plecow-jak-pokonac-bol

Przykładowe ćwiczenia na rozciąganie pleców – jak pokonać ból?

Bóle pleców są zmorą naszych czasów. Wszystko za sprawą siedzącego trybu życia i nie dbania o własne zdrowie. Jak wyleczyć się z bólu pleców i kręgosłupa? Okazuje się, że ulgę mogą przynieść ćwiczenia na rozciąganie pleców!