Joga – czym są ćwiczenia energetyzujące?

Joga – czym są ćwiczenia energetyzujące?

Joga jest złożoną praktyką. Obejmuje ćwiczenia relaksujące, wzmacniające, energetyzujące… Poszczególne asany mają wpływ na wiele aspektów zdrowotnych czy fizycznych. Zobacz jak dzięki ćwiczeniom jogi wyzwolić energię!

Pranayama – energetyzująca funkcja oddychania

Pranayama obejmuje techniki oddechowe. Dzięki nim ćwiczący jest w stanie zachować równowagę duszy i ciała. Są one elementem towarzyszącym ćwiczeniom fizycznym. Można je również stosować w trakcie medytacji. Głównym celem pranayamy jest wyzwolenie życiodajnej energii przy pomocy kontrolowania wdechów i wydechów. Mamy więc trzy typy oddychania: piersiowy, brzuszny i gardłowo-nosowy. Opanowanie tych umiejętności pozwala na wypełnienie ciała energią oraz witalnością. Umysł zyskuje spokój, a całe ciało wyzbywa się stresu.

Joga – zdrowa energia na początek dnia

energetyzujące ćwiczenia jogi asana

Uprawianie jogi pozwala na obudzenie i „ożywienie” organizmu. Wykonywanie odpowiednich asanów wpływa na wyzwolenie energii zarówno fizycznej, jak i psychicznej. Co więcej, wykonanie tych ćwiczeń rano pomaga zachować energię przez cały dzień. Jednym z nich jest pozdrowienie słońca. To ćwiczenie wykonuje się w średnim tempie. Tym samym tętno podnosi się w stabilny sposób. Zwiększa się również sprawność umysłu. Warto więc zafundować sobie o poranku sesję ćwiczeń jogi. Doskonałym wyjściem jest poprzedzenie jej kilkoma ćwiczeniami oddechowymi. Asany powinny być dynamiczne. Dzięki nim ciało się rozrusza, a do pracy zostanie zaangażowane wiele partii mięśniowych. Można także włączyć ćwiczenia poprawiające koncentrację i równowagę.

Energetyzująca joga – pozycje odwrócone

Pozycje energetyzujące należą do podstawowych ćwiczeń w jodze. Zazwyczaj ćwiczący wykonują je na zakończenie treningu. Robienie tych ćwiczeń ma doskonały wpływ na wiele aspektów zdrowotnych. Ich efektem jest szeroko pojęte energetyzowanie ciała. Dzięki nim poprawia się utlenienie krwi w organizmie. Tym samym wydajniejsza staje się praca mózgu. Pozycje odwrócone niosą również korzyści dla układu sercowo-naczyniowego i immunologicznego. Są również sposobem na poprawę stanu skóry – mają właściwości odmładzające. Co więcej, doskonale odprężają. Włączenie tych ćwiczeń do treningu niweluje stres i daje energię życiową.

Czytaj więcej: Nauka pozycji odwróconej od podstaw

Joga – ćwiczenia energetyzujące

Ćwiczenia energetyzujące w jodze polegają na uwalnianiu energii zablokowanej w czakrach. Efekty po wykonaniu tych ruchów są natychmiastowe. Ćwiczący osiąga równowagę w całym ciele. Ćwiczenia można wykonywać w pozycji leżącej lub siedzącej (proste plecy, kwiat lotosu/siedzenie na piętach).

1. Regularny i spokojny oddech. Wydech – wciąganie przepony w górę. W takiej pozycji trzeba wytrzymać kilka sekund. Następnie rozluźniamy ciało i uwalniamy napięcie. Ćwiczenie należy powtórzyć 2 razy. Wyzwolona energia powinna wywoływać uczucie ciepła lub mrowienia. Energia w tym ćwiczeniu pochodzi z czakry serca.

2. Oddychanie przez nos. Ćwiczenie polega na próbie ciągnięcia brody i karku w kierunku ciała. Ramiona należy podciągać ku górze. W napięciu pozostajemy przez moment, a następnie rozluźniamy ciało. Ćwiczenie należy powtórzyć 3 razy. To ćwiczenie energetyzujące pozwala na uwolnienie energii nagromadzonej w czakrze gardła. Ćwiczący odczuwa przypływ siły witalnej i otwartości.

3. Pozycja siedząca z wyprostowanymi do przodu nogami (stopy w odległości około 30 cm od siebie). Dłonie oparte o podłoże po bokach ciała, broda przyciągnięta do klatki piersiowej. Wdech – koncentrowanie energii i jednoczesne oderwanie tułowia od podłoża. Powinien znajdować się w linii prostej z udami. W tym samym czasie odchylamy głowę w tył. Następnie napinamy wszystkie mięśnie ciała. Wydech – powrót do pozycji startowej. Należy powtórzyć to ćwiczenie kilkanaście razy. To ćwiczenie wzmacnia i zwiększa energię oraz rozciąga i rozluźnia ciało.

Joga – nauka odczuwania energii

Osoby początkujące w treningach jogi mogą mieć problem z odczuwaniem energii. Z pomogą przychodzi proste ćwiczenie. Wystarczy złączyć spody dłoni przed sobą (łokcie ugięte). Następnie powolnym ruchem oddalić je od siebie i złączyć ponownie. Ćwiczenie wymaga wyobrażenia sobie energii znajdującej się pomiędzy dłońmi. W trakcie ich łączenia – energia się zwiększa. Nauczenie się odczuwania energii wymaga cierpliwości. Zdarza się, że dopiero po wielu powtórzeniach da się odczuć energię między dłońmi.

Joga – zwiększ własną energię witalną

Praktykowanie jogi niesie ze sobą niesamowity spokój ducha i ciała, a jednocześnie wyraźną energię życiową. Dzięki asanom możliwe jest nie tylko uspokojenie organizmu, lecz także jego pobudzenie. Zarówno w sferze fizycznej, jak i psychicznej. Zajrzyj do naszej bazy trenerów i instruktorów jogi. Z ich pomocą dowiesz się, jak wyzwolić najgłębsze pokłady wewnętrznej energii. I świadomie ją wykorzystać.

Dominika Górska 3 16 maja 2017  1836

Dodaj komentarz

  • Daniela435
    27 czerwca 2017
    A ja wolę odprężające asany. Zawsze po właściwym treningu robię sobie 20 minut wyciszenia i czuję się znacznie lepiej
  • Oliwka
    23 maja 2017
    A czy podczas standardowych zajęć jogi w klubie poznaje się tez te ćwiczenia energetyzujące?
  • Wera
    16 maja 2017
    Mi trochę zajęła nauka odczuwania energii podczas praktykowania jogi. Ale było warto - teraz czuję niesamowitą witalność.

Artykuły z kategorii: Joga i Rozciąganie

rozciaganie-kregoslupa-ktore-da-ci-ulge-jak-sie-do-tego-zabrac

Rozciąganie kręgosłupa, które da ci ulgę. Jak się do tego zabrać?

Każdego dnia twój kręgosłup spotyka się z brutalną rzeczywistością, a praca za biurkiem to dla niego prawdziwa gehenna. Jeśli cierpisz na bóle pleców lub chcesz ich uniknąć, możesz łatwo zadbać o profilaktykę grzbietu. Sprawdź ćwiczenia na rozciąganie kręgosłupa i działaj choćby od zaraz!

cwiczenia-rozciagajace-do-szpagatu-aktualizacja-2020

Ćwiczenia rozciągające do szpagatu | Aktualizacja 2020

W wielu dyscyplinach sportowych rozciągnięte ciało jest ogromnym atutem. Szpagat należy do bardzo prostych figur gimnastycznych, jednak przygotowanie do jej wykonania wymaga sporo pracy i cierpliwości. Zobacz jak ćwiczyć by zrobić szpagat. Oto, jak zrobić szpagat krok po kroku. Rozciąganie do szpagatu ćwiczenia. Przewiń artykuł, żeby zobaczyć aktualizację.

podstawy-jogi-powitanie-slonca-aktualizacja-2020

Podstawy jogi – powitanie słońca | AKTUALIZACJA 2020

Powitaniem słońca określa się konkretną sekwencję asan. Mogą one stanowić wprowadzenie do praktyki jogi. Mogą także być sposobem na wyzwolenie energii o poranku. Na czym polega powitanie słońca w jodze i jak je wykonywać? Powitanie słońca opis. Przewiń artykuł, żeby zobaczyć aktualizację 2020.

przykladowe-cwiczenia-na-rozciaganie-plecow-jak-pokonac-bol-aktualizacja-2020

Przykładowe ćwiczenia na rozciąganie pleców – jak pokonać ból? | AKTUALIZACJA 2020

Bóle pleców są zmorą naszych czasów. Wszystko za sprawą siedzącego trybu życia i nie dbania o własne zdrowie. Jak wyleczyć się z bólu pleców i kręgosłupa? Okazuje się, że ulgę mogą przynieść ćwiczenia na rozciąganie pleców! Przewiń artykuł, żeby przejść do aktualizacji 2020.

czy-da-sie-schudnac-regularnie-cwiczac-joge

Czy da się schudnąć regularnie ćwicząc jogę?

Joga jest zdecydowanie mniej wymagającym sportem niż jazda na rowerze czy bieganie. Z tego powodu wiele osób zastanawia się, czy jest ona dobrym sposobem na skuteczne wypracowanie szczupłej sylwetki. Jak sprawić, żeby joga naprawdę odchudzała?

joga-dynamiczna-czym-tak-wlasciwie-jest-i-na-co-dziala

Joga dynamiczna - czym tak właściwie jest i na co działa?

Joga dynamiczna to mniej znana odmiana relaksującej, spokojnej jogi kojarzonej przez wiele osób. Jej działanie może mieć jednak zbawienny wpływ na sylwetkę ćwiczących, szczególnie tych borykających się z nadmiernymi kilogramami. Jak trenować jogę dynamiczną i gdzie można to robić?

mata-paski-klocki-sprawdz-akcesoria-do-jogi-i-cwicz-na-poziomie

Mata, paski, klocki - sprawdź akcesoria do jogi i ćwicz na poziomie!

Profesjonalne szkoły jogi i kluby fitness posiadają w swoim wyposażeniu wszelkie akcesoria niezbędne do praktykowania jogi na każdym poziomie. Jeśli jednak decydujemy się na ćwiczenie jogi w domowym zaciszu, może się okazać, że konieczny będzie zakup kilku akcesoriów. Sprawdź, które z nich są absolutnie niezbędne i które pomogą przejść na następny poziom.

taki-stretching-nie-tylko-w-balecie-abc-rozciagania-bioder

Taki stretching nie tylko w balecie. ABC rozciągania bioder

Wielu z nas stretching kojarzy się z lekkością baletu, innym z ćwiczeniami rozciągającymi, które w swej intensywności stają się niekiedy nazbyt bolesne. Unieruchomione na kilka godzin dziennie mięśnie tracą swoją gibkość, a tą można odzyskać np. poprzez rozciąganie. Skąd się jednak bierze bolesność podczas stretchingu i dlaczego tak ważne w dobie office reality jest rozciąganie bioder?

rozciaganie-do-szpagatu-w-4-krokach-sprawdzone-cwiczenia-dla-kazdego

Rozciąganie do szpagatu w 4 krokach - sprawdzone ćwiczenia dla każdego

Wbrew powszechnej opinii, osoby które nie ćwiczyły rozciągania do szpagatu w dzieciństwie wcale nie są skazane na porażkę i mogą swobodnie trenować, by osiągnąć sukces. Najważniejsza jest duża mobilność w stawach biodrowych, a systematyczna praca na pewno zbliży cię do szpagatu. Sprawdź, jakie ćwiczenia wykonywać, by rozciąganie do szpagatu przyniosło oczekiwane efekty.

yoga-challenge-dla-2-osob-sprobujcie-sami-aktualizacja-2020

Yoga challenge dla 2 osób | spróbujcie sami! Aktualizacja 2020

Od kiedy yoga challenge stała się popularna w internecie, internauci wciąż prześcigają się w coraz to lepszych pomysłach. Jedni skrupulatnie naśladują pozycje trenerów jogi, drudzy z dystansem fotografują się w przedziwnych pozach. Jednak nie można zapominać o tym, że ćwiczenie jogi wpływa rewelacyjnie na stan naszego zdrowia, ciała i samopoczucie.

rozciaganie-kregoslupa-ktore-da-ci-ulge-jak-sie-do-tego-zabrac

Rozciąganie kręgosłupa, które da ci ulgę. Jak się do tego zabrać?

Każdego dnia twój kręgosłup spotyka się z brutalną rzeczywistością, a praca za biurkiem to dla niego prawdziwa gehenna. Jeśli cierpisz na bóle pleców lub chcesz ich uniknąć, możesz łatwo zadbać o profilaktykę grzbietu. Sprawdź ćwiczenia na rozciąganie kręgosłupa i działaj choćby od zaraz!

cwiczenia-rozciagajace-do-szpagatu-aktualizacja-2020

Ćwiczenia rozciągające do szpagatu | Aktualizacja 2020

W wielu dyscyplinach sportowych rozciągnięte ciało jest ogromnym atutem. Szpagat należy do bardzo prostych figur gimnastycznych, jednak przygotowanie do jej wykonania wymaga sporo pracy i cierpliwości. Zobacz jak ćwiczyć by zrobić szpagat. Oto, jak zrobić szpagat krok po kroku. Rozciąganie do szpagatu ćwiczenia. Przewiń artykuł, żeby zobaczyć aktualizację.

podstawy-jogi-powitanie-slonca-aktualizacja-2020

Podstawy jogi – powitanie słońca | AKTUALIZACJA 2020

Powitaniem słońca określa się konkretną sekwencję asan. Mogą one stanowić wprowadzenie do praktyki jogi. Mogą także być sposobem na wyzwolenie energii o poranku. Na czym polega powitanie słońca w jodze i jak je wykonywać? Powitanie słońca opis. Przewiń artykuł, żeby zobaczyć aktualizację 2020.

przykladowe-cwiczenia-na-rozciaganie-plecow-jak-pokonac-bol-aktualizacja-2020

Przykładowe ćwiczenia na rozciąganie pleców – jak pokonać ból? | AKTUALIZACJA 2020

Bóle pleców są zmorą naszych czasów. Wszystko za sprawą siedzącego trybu życia i nie dbania o własne zdrowie. Jak wyleczyć się z bólu pleców i kręgosłupa? Okazuje się, że ulgę mogą przynieść ćwiczenia na rozciąganie pleców! Przewiń artykuł, żeby przejść do aktualizacji 2020.

czy-da-sie-schudnac-regularnie-cwiczac-joge

Czy da się schudnąć regularnie ćwicząc jogę?

Joga jest zdecydowanie mniej wymagającym sportem niż jazda na rowerze czy bieganie. Z tego powodu wiele osób zastanawia się, czy jest ona dobrym sposobem na skuteczne wypracowanie szczupłej sylwetki. Jak sprawić, żeby joga naprawdę odchudzała?

joga-dynamiczna-czym-tak-wlasciwie-jest-i-na-co-dziala

Joga dynamiczna - czym tak właściwie jest i na co działa?

Joga dynamiczna to mniej znana odmiana relaksującej, spokojnej jogi kojarzonej przez wiele osób. Jej działanie może mieć jednak zbawienny wpływ na sylwetkę ćwiczących, szczególnie tych borykających się z nadmiernymi kilogramami. Jak trenować jogę dynamiczną i gdzie można to robić?

mata-paski-klocki-sprawdz-akcesoria-do-jogi-i-cwicz-na-poziomie

Mata, paski, klocki - sprawdź akcesoria do jogi i ćwicz na poziomie!

Profesjonalne szkoły jogi i kluby fitness posiadają w swoim wyposażeniu wszelkie akcesoria niezbędne do praktykowania jogi na każdym poziomie. Jeśli jednak decydujemy się na ćwiczenie jogi w domowym zaciszu, może się okazać, że konieczny będzie zakup kilku akcesoriów. Sprawdź, które z nich są absolutnie niezbędne i które pomogą przejść na następny poziom.

taki-stretching-nie-tylko-w-balecie-abc-rozciagania-bioder

Taki stretching nie tylko w balecie. ABC rozciągania bioder

Wielu z nas stretching kojarzy się z lekkością baletu, innym z ćwiczeniami rozciągającymi, które w swej intensywności stają się niekiedy nazbyt bolesne. Unieruchomione na kilka godzin dziennie mięśnie tracą swoją gibkość, a tą można odzyskać np. poprzez rozciąganie. Skąd się jednak bierze bolesność podczas stretchingu i dlaczego tak ważne w dobie office reality jest rozciąganie bioder?

rozciaganie-do-szpagatu-w-4-krokach-sprawdzone-cwiczenia-dla-kazdego

Rozciąganie do szpagatu w 4 krokach - sprawdzone ćwiczenia dla każdego

Wbrew powszechnej opinii, osoby które nie ćwiczyły rozciągania do szpagatu w dzieciństwie wcale nie są skazane na porażkę i mogą swobodnie trenować, by osiągnąć sukces. Najważniejsza jest duża mobilność w stawach biodrowych, a systematyczna praca na pewno zbliży cię do szpagatu. Sprawdź, jakie ćwiczenia wykonywać, by rozciąganie do szpagatu przyniosło oczekiwane efekty.

yoga-challenge-dla-2-osob-sprobujcie-sami-aktualizacja-2020

Yoga challenge dla 2 osób | spróbujcie sami! Aktualizacja 2020

Od kiedy yoga challenge stała się popularna w internecie, internauci wciąż prześcigają się w coraz to lepszych pomysłach. Jedni skrupulatnie naśladują pozycje trenerów jogi, drudzy z dystansem fotografują się w przedziwnych pozach. Jednak nie można zapominać o tym, że ćwiczenie jogi wpływa rewelacyjnie na stan naszego zdrowia, ciała i samopoczucie.