Jedzenie zero kalorii

Jedzenie zero kalorii

Każdego dnia jesteśmy bombardowani informacjami o zdrowym odżywianiu. Jedną z ostatnich „nowości” są doniesienia o jedzeniu zero kalorii, lub produktach z ujemnym balansem kalorycznym. Jak te informacje mają się do rzeczywistości, czy naprawdę istnieje jedzenie pozbawione kalorii ? Jakie wartości odżywcze mają produkty niskokaloryczne i czy można za ich pomocą wyleczyć otyłość brzuszną?

Kaloryczne „zero”

Slogany reklamowe obwieszczają kolejny produkt „zero kalorii” wspominając płaski brzuch bez wyrzeczeń i pomocy dietetyków... Ale czy faktycznie mówimy o realnym zerze kalorycznym? Według przeprowadzonych badań w Centrum Zdrowia Publicznego przy uniwersytecie Harvard, nie istnieje żaden produkt spożywczy, którego wartość wynosi dokładnie zero. Każdy napój i każdy składnik to jedynie niskokaloryczny zamiennik, nawet gdy mowa o częściach ułamkowych kalorii na daną gramaturę. Mało, bo mało – lecz wartość kaloryczna jest w każdym „jadalnym” produkcie poddanym procesie przemiany materii.

Geneza mitu zero kalorii

Mit o zerowej kaloryczności powstał prawdopodobnie z uwagi na fakt, że organizm w procesie trawienia również spala kalorie. Można więc wysunąć wniosek, że jedząc niskokaloryczny posiłek teoretycznie dostarczamy kalorii, są one jednak w procesie trawienia w całości zużyte na podstawowe funkcje organizmu. Bilans z takiego posiłku wychodzi więc na zero.

Mało kalorii to „wodnista” potrawa

Kolejny z mitów skupiających się na produktach „zero kalorii” wskazuje, że owe produkty są przepełnione chemią. Nic bardziej mylnego, niskokaloryczne produkty są oparte w głównej mierze na wodzie. Woda natomiast sama w sobie nie zawiera wartości energetycznych tylko związki mineralne. Dominacja sztucznie przetworzonych elementów i „ulepszaczy” tutaj nie wchodzi w grę. Lepiej zastanowić się, jak to możliwe, że nasze produkty „zero kalorii” mają smak i swoją konsystencją nie przypominają wodnistej cieczy.

Do potraw przygotowanych z produktów niskokalorycznych konieczne jest zastosowanie wartościowych preparatów, naturalnych aromatów. Dodatkowo z racji swojej budowy zawierającej duże ilości wody do przygotowania dietetycznego dania często stosuje się substancje zagęszczające pochodzenia roślinnego (jak np. Agar - substancja żelująca otrzymywana z czerwonych glonów, pozbawiona smaku i zapachu).

Jak duże mogą być różnice w kaloryczności?

Tradycyjny makaron to ok. 350 kcal na 100 g, zaś dietetyczny makaron Konjak Shirataki to raptem 3 kalorie! Jest to możliwe dzięki wysokiej obecności wody, która buduje makaron aż w 94%.

Ze względu na wysoką zawartość H20 produkt przyjmuje na siebie smak innych dodatków, z którymi jest spożywany, np. sosu.

To nie jest regułą. Zdecydowana większość produktów „zero kalorii” jest bogata w substancje aromatyczne (np. cytryna).

Produkty „zero kalorii” a dieta

Jak zrucić brzuch? Czy można odżywiać się samymi produktami niskokalorycznymi?

Zanim zdecydujemy się na zakup konkretnych produktów, musimy wiedzieć, że nie wskazane jest całkowite zastąpienie dotychczasowego jedzenia na menu z wyłącznie niskokalorycznym jadłospisem. Nawet jeżeli chcemy radykalnie się odchudzać i już widzimy siebie z idelanie płaskim brzuchem

Jest to natomiast kusząca alternatywa i impuls do zmiany nawyków żywieniowych, tym bardziej, jeżeli planujemy redukcję masy ciała. Jeden z winsoków badań przeprowadzonych na Harvardzie mówi, że stosowanie diety zawierającej duży odsetek produktów nisko kalorycznych przyczyniło się do szybkiej utraty wagi badanych osób, jednak z zastrzeżeniem że poza stosowaniem odpowiedniej diety duże znaczenie miały czynniki behawioralne, psychologiczne i społeczne. Czyli pewnie naukowcy mieli na myśli, że uczestnicy badania wykazywali się odpowiednim nastawieniem do diety i jej przestrzegali.

W końcu jeżeli Twoim celem jest redukcja i cały dzień jesz niskokaloryczne sałatki, ale wieczorem wypijesz sześciopak piwa i chipsy to ubytku wagi możesz nie zauważyć...

Niemniej jednak warto wprowadzić produkty „zero kalorii” jako pojedynczy element uzupełniający do posiłków wysokokalorycznych. Opcja jest szczególnie interesująca dla osób zainteresowanych odchudzaniem, które są odpowiedzialne za przygotowanie posiłków dla wielu domowników. Mając za bazę jeden sos, możemy dodać do niego składniki o różnorodnej wartości energetycznej.

 

Oczywiście w gamie produktów znajdziemy nie tylko wspomniany wyżej makaron, czy cytrynę, lecz także słodkie przekąski.

Poniżej lista 12 produktów o bardzo niskiej wartości kalorycznej:

 

1. Grejpfrut – owoc którego nie trzeba przedstawiać: 42 kcal na 100g i duża dawka wit. C

2. Szparagi – popularna sezonowa aromatyczna bylina: 20 kcal na 100g, źródło wit. C, K i E

3. Rukiew wodna - zioło: 11 kcal na 100g, prawdziwa bomba witaminowa: C, K, A, D, E, B1

4. Marchewka – odżywcza bulwa: 41kcal na 100g, źródło błonnika i witaminy A oraz Karotenu

5. Pomidory – owoc zawierający jedynie 17kcal na 100g.

6. Ogórek – 15 kcal na 100g. Zawiera dużo wit. C i K oraz potasu

7. Seler – jedynie 16 kcal/100g. zawiera wapń, magnez i kwas askorbinowy

8. Arbuz – 30 kcal na 100g. ceniony ze względu na beta-karoten (witamina A), kwas foliowy i wit. C

9. Brokuł – 33 kcal na 100g. Zawiera wit. A, magnez i kwas askorbinowy

10. Rzodkiewka - 16 kcal/100g. Bogata w witaminy A, C i z grupy B

11. Mrożona mieszanka warzyw – zależna od składników przeciętnie 25 cal na 100g.

12. Galaretka bez cukru - 44 kcal na 100g źródło żelatyny i wit. C

 

 

źródła:

http://hsph.harvard.edu/nutritionsource/best-diet-quality-counts/

http://healthbeckon.com/zero-calorie-foods/

http://webmd.com/diet/obesity/get-something-for-nothing-25-nearly-calorie-free-foods

Marcin Lemański 3 12 stycznia 2016  2273

Dodaj komentarz

  • Lena
    20 lipca 2017
    Kto by aż tak to wszystko wyliczał...
  • Ola
    20 lipca 2017
    Ciekawe czy jakby jeść tylko te wszystkie produkty to możnaby było schudnąć?
  • 20 lipca 2017
    E tam, mało w tym prawdy

Artykuły z kategorii: Zdrowie i odżywianie

dietetyczne-dania-z-cukinii-przepisy-na-fit-cukinie

Dietetyczne dania z cukinii – przepisy na fit cukinię

Cukinia jest jednym ze zdrowszych warzyw. Sprawdza się szczególnie u osób będących na diecie. Oto przepisy na proste i zdrowe dania z cukinii – idealne na zimowy obiad!

zycie-w-dobrej-formie-wyprobuj-trening-zdrowotny

Życie w dobrej formie: wypróbuj trening zdrowotny!

“Każdy może ćwiczyć. Wszyscy mogą ćwiczyć. Wiek nie odgrywa żadnej roli” - brzmi znajomo? Szeroko pojęty sport atakuje z każdej strony. Odpowiednia aktywność fizyczna, uprawiana przez całe życie, może mieć zbawienny wpływ na opóźnienie procesów starzenia się organizmu. Jednak trening zdrowotny to idealne rozwiązanie nie tylko dla osób starszych. W końcu wiek nie gra roli!

odchudzanie-bez-tajemnic-sprawdz-po-jakie-suplementy-siegnac

Odchudzanie bez tajemnic - sprawdź, po jakie suplementy sięgnąć!

Suplementy na odchudzanie wiodą prym popularności pośród wszystkich preparatów wspomagających dietę redukcyjną. Nie bez powodu sprzedawalność tej grupy odżywek jest na wysokim poziomie przez niemal cały rok. Jak zdrowo podejść do diety redukcyjnej? Po jakie suplementy sięgnąć w pierwszej kolejności? I czy naturalna suplementacja ma sens?

dieta-bez-weglowodanow-szybki-sposob-na-redukcje

Dieta bez węglowodanów - szybki sposób na redukcję?

Dla jednych nadmiar węglowodanów w diecie to przyczyna tycia, dla innych dobra pożywka dla rozrastających się mięśni. Jak jest naprawdę z tymi węglowodanami? Czy można ograniczyć ich podaż do minimum? Jak wygląda dieta bez węglowodanów i jaki ma wpływ na nasz organizm?

dieta-od-dietetyka-czyli-po-co-i-jak-siegnac-by-osiagnac-zamierzone-efekty

Dieta od dietetyka, czyli po co i jak sięgnąć, by osiągnąć zamierzone efekty?

Kult ciała stanowi chleb powszedni niemal każdego z nas. Warto zastanowić się, co będzie idealnym paliwem dla naszego ciała. Jakie są idealne proporcje dziennego jadłospisu? Czy dietetyk faktycznie wywróci Twoje żywieniowe nawyki do góry nogami? I czy dieta od specjalisty nie będzie nudna?

dieta-na-mase-miesniowa-dla-szczuplych-ile-kalorii-powinienem-jesc

Dieta na masę mięśniową dla szczupłych – ile kalorii powinienem jeść?

Wiele szczupłych osób marzy o zwiększeniu swojej masy mięśniowej. Nie wystarczy więcej jeść, aby zwiększyć swoją masę mięśniową. Ile kalorii potrzebujesz, aby zmienić swoją sylwetkę? Poznaj podstawowe informacje o diecie na masę!

fit-dania-z-cukinii-proste-i-smaczne

Fit dania z cukinii – proste i smaczne

Fit dania z cukinii stały się bardzo popularne w różnych dietach odchudzających. Cukinia to bardzo uniwersalne warzywo i można je dodawać do prawie wszystkiego. Wykonanie posiłków z cukinią i papryką jest bardzo proste. Poznaj przykładowe przepisy na różnego rodzaju fit dania z cukinii!

zdrowe-zycie-piramida-zdrowego-zywienia-i-aktywnosci-fizycznej

Zdrowe życie - piramida zdrowego żywienia i aktywności fizycznej

Wiedza o wpływie diety na zdrowie człowieka podlega stałej ewolucji. Wiele osób stara się odżywiać zgodnie z zasadami piramidy zdrowego żywienia sporządzanej przez Instytut Żywności i Żywienia. Dowiedz się, jakie zasady przyjmowania posiłków są zgodne z piramidą zdrowego żywienia i aktywności fizycznej.

produkty-zawierajace-duzo-bialka

Produkty zawierające dużo białka!

Dużo białka możemy znaleźć w różnych produktach do suplementacji. Często w ich skład wchodzą także duże ilości węglowodanów. Dowiedz się, jakie produkty do suplementacji są wysokobiałkowe. Dlaczego białko jest tak ważne dla naszego organizmu?

zdrowie-to-wartosc-zasady-zdrowego-stylu-zycia

Zdrowie to wartość! Zasady zdrowego stylu życia

Zdrowie to najważniejsza wartość w życiu człowieka. Każda osoba powinna dbać o swój styl życia niezależnie od wieku. Stosowanie zasad zdrowego stylu życia w 50% odpowiada za stan organizmu. Jeśli chcesz zmienić swoje nawyki, to postaraj się żyć zgodnie z zasadami zdrowego stylu życia. Dowiedz się, jakimi zasadami należy się kierować i czego należy unikać.

dietetyczne-dania-z-cukinii-przepisy-na-fit-cukinie

Dietetyczne dania z cukinii – przepisy na fit cukinię

Cukinia jest jednym ze zdrowszych warzyw. Sprawdza się szczególnie u osób będących na diecie. Oto przepisy na proste i zdrowe dania z cukinii – idealne na zimowy obiad!

zycie-w-dobrej-formie-wyprobuj-trening-zdrowotny

Życie w dobrej formie: wypróbuj trening zdrowotny!

“Każdy może ćwiczyć. Wszyscy mogą ćwiczyć. Wiek nie odgrywa żadnej roli” - brzmi znajomo? Szeroko pojęty sport atakuje z każdej strony. Odpowiednia aktywność fizyczna, uprawiana przez całe życie, może mieć zbawienny wpływ na opóźnienie procesów starzenia się organizmu. Jednak trening zdrowotny to idealne rozwiązanie nie tylko dla osób starszych. W końcu wiek nie gra roli!

odchudzanie-bez-tajemnic-sprawdz-po-jakie-suplementy-siegnac

Odchudzanie bez tajemnic - sprawdź, po jakie suplementy sięgnąć!

Suplementy na odchudzanie wiodą prym popularności pośród wszystkich preparatów wspomagających dietę redukcyjną. Nie bez powodu sprzedawalność tej grupy odżywek jest na wysokim poziomie przez niemal cały rok. Jak zdrowo podejść do diety redukcyjnej? Po jakie suplementy sięgnąć w pierwszej kolejności? I czy naturalna suplementacja ma sens?

dieta-bez-weglowodanow-szybki-sposob-na-redukcje

Dieta bez węglowodanów - szybki sposób na redukcję?

Dla jednych nadmiar węglowodanów w diecie to przyczyna tycia, dla innych dobra pożywka dla rozrastających się mięśni. Jak jest naprawdę z tymi węglowodanami? Czy można ograniczyć ich podaż do minimum? Jak wygląda dieta bez węglowodanów i jaki ma wpływ na nasz organizm?

dieta-od-dietetyka-czyli-po-co-i-jak-siegnac-by-osiagnac-zamierzone-efekty

Dieta od dietetyka, czyli po co i jak sięgnąć, by osiągnąć zamierzone efekty?

Kult ciała stanowi chleb powszedni niemal każdego z nas. Warto zastanowić się, co będzie idealnym paliwem dla naszego ciała. Jakie są idealne proporcje dziennego jadłospisu? Czy dietetyk faktycznie wywróci Twoje żywieniowe nawyki do góry nogami? I czy dieta od specjalisty nie będzie nudna?

dieta-na-mase-miesniowa-dla-szczuplych-ile-kalorii-powinienem-jesc

Dieta na masę mięśniową dla szczupłych – ile kalorii powinienem jeść?

Wiele szczupłych osób marzy o zwiększeniu swojej masy mięśniowej. Nie wystarczy więcej jeść, aby zwiększyć swoją masę mięśniową. Ile kalorii potrzebujesz, aby zmienić swoją sylwetkę? Poznaj podstawowe informacje o diecie na masę!

fit-dania-z-cukinii-proste-i-smaczne

Fit dania z cukinii – proste i smaczne

Fit dania z cukinii stały się bardzo popularne w różnych dietach odchudzających. Cukinia to bardzo uniwersalne warzywo i można je dodawać do prawie wszystkiego. Wykonanie posiłków z cukinią i papryką jest bardzo proste. Poznaj przykładowe przepisy na różnego rodzaju fit dania z cukinii!

zdrowe-zycie-piramida-zdrowego-zywienia-i-aktywnosci-fizycznej

Zdrowe życie - piramida zdrowego żywienia i aktywności fizycznej

Wiedza o wpływie diety na zdrowie człowieka podlega stałej ewolucji. Wiele osób stara się odżywiać zgodnie z zasadami piramidy zdrowego żywienia sporządzanej przez Instytut Żywności i Żywienia. Dowiedz się, jakie zasady przyjmowania posiłków są zgodne z piramidą zdrowego żywienia i aktywności fizycznej.

produkty-zawierajace-duzo-bialka

Produkty zawierające dużo białka!

Dużo białka możemy znaleźć w różnych produktach do suplementacji. Często w ich skład wchodzą także duże ilości węglowodanów. Dowiedz się, jakie produkty do suplementacji są wysokobiałkowe. Dlaczego białko jest tak ważne dla naszego organizmu?

zdrowie-to-wartosc-zasady-zdrowego-stylu-zycia

Zdrowie to wartość! Zasady zdrowego stylu życia

Zdrowie to najważniejsza wartość w życiu człowieka. Każda osoba powinna dbać o swój styl życia niezależnie od wieku. Stosowanie zasad zdrowego stylu życia w 50% odpowiada za stan organizmu. Jeśli chcesz zmienić swoje nawyki, to postaraj się żyć zgodnie z zasadami zdrowego stylu życia. Dowiedz się, jakimi zasadami należy się kierować i czego należy unikać.