Jedzenie zero kalorii

Jedzenie zero kalorii

Każdego dnia jesteśmy bombardowani informacjami o zdrowym odżywianiu. Jedną z ostatnich „nowości” są doniesienia o jedzeniu zero kalorii, lub produktach z ujemnym balansem kalorycznym. Jak te informacje mają się do rzeczywistości, czy naprawdę istnieje jedzenie pozbawione kalorii ? Jakie wartości odżywcze mają produkty niskokaloryczne i czy można za ich pomocą wyleczyć otyłość brzuszną?

Kaloryczne „zero”

Slogany reklamowe obwieszczają kolejny produkt „zero kalorii” wspominając płaski brzuch bez wyrzeczeń i pomocy dietetyków... Ale czy faktycznie mówimy o realnym zerze kalorycznym? Według przeprowadzonych badań w Centrum Zdrowia Publicznego przy uniwersytecie Harvard, nie istnieje żaden produkt spożywczy, którego wartość wynosi dokładnie zero. Każdy napój i każdy składnik to jedynie niskokaloryczny zamiennik, nawet gdy mowa o częściach ułamkowych kalorii na daną gramaturę. Mało, bo mało – lecz wartość kaloryczna jest w każdym „jadalnym” produkcie poddanym procesie przemiany materii.

Geneza mitu zero kalorii

Mit o zerowej kaloryczności powstał prawdopodobnie z uwagi na fakt, że organizm w procesie trawienia również spala kalorie. Można więc wysunąć wniosek, że jedząc niskokaloryczny posiłek teoretycznie dostarczamy kalorii, są one jednak w procesie trawienia w całości zużyte na podstawowe funkcje organizmu. Bilans z takiego posiłku wychodzi więc na zero.

Mało kalorii to „wodnista” potrawa

Kolejny z mitów skupiających się na produktach „zero kalorii” wskazuje, że owe produkty są przepełnione chemią. Nic bardziej mylnego, niskokaloryczne produkty są oparte w głównej mierze na wodzie. Woda natomiast sama w sobie nie zawiera wartości energetycznych tylko związki mineralne. Dominacja sztucznie przetworzonych elementów i „ulepszaczy” tutaj nie wchodzi w grę. Lepiej zastanowić się, jak to możliwe, że nasze produkty „zero kalorii” mają smak i swoją konsystencją nie przypominają wodnistej cieczy.

Do potraw przygotowanych z produktów niskokalorycznych konieczne jest zastosowanie wartościowych preparatów, naturalnych aromatów. Dodatkowo z racji swojej budowy zawierającej duże ilości wody do przygotowania dietetycznego dania często stosuje się substancje zagęszczające pochodzenia roślinnego (jak np. Agar - substancja żelująca otrzymywana z czerwonych glonów, pozbawiona smaku i zapachu).

Jak duże mogą być różnice w kaloryczności?

Tradycyjny makaron to ok. 350 kcal na 100 g, zaś dietetyczny makaron Konjak Shirataki to raptem 3 kalorie! Jest to możliwe dzięki wysokiej obecności wody, która buduje makaron aż w 94%.

Ze względu na wysoką zawartość H20 produkt przyjmuje na siebie smak innych dodatków, z którymi jest spożywany, np. sosu.

To nie jest regułą. Zdecydowana większość produktów „zero kalorii” jest bogata w substancje aromatyczne (np. cytryna).

Produkty „zero kalorii” a dieta

Jak zrucić brzuch? Czy można odżywiać się samymi produktami niskokalorycznymi?

Zanim zdecydujemy się na zakup konkretnych produktów, musimy wiedzieć, że nie wskazane jest całkowite zastąpienie dotychczasowego jedzenia na menu z wyłącznie niskokalorycznym jadłospisem. Nawet jeżeli chcemy radykalnie się odchudzać i już widzimy siebie z idelanie płaskim brzuchem

Jest to natomiast kusząca alternatywa i impuls do zmiany nawyków żywieniowych, tym bardziej, jeżeli planujemy redukcję masy ciała. Jeden z winsoków badań przeprowadzonych na Harvardzie mówi, że stosowanie diety zawierającej duży odsetek produktów nisko kalorycznych przyczyniło się do szybkiej utraty wagi badanych osób, jednak z zastrzeżeniem że poza stosowaniem odpowiedniej diety duże znaczenie miały czynniki behawioralne, psychologiczne i społeczne. Czyli pewnie naukowcy mieli na myśli, że uczestnicy badania wykazywali się odpowiednim nastawieniem do diety i jej przestrzegali.

W końcu jeżeli Twoim celem jest redukcja i cały dzień jesz niskokaloryczne sałatki, ale wieczorem wypijesz sześciopak piwa i chipsy to ubytku wagi możesz nie zauważyć...

Niemniej jednak warto wprowadzić produkty „zero kalorii” jako pojedynczy element uzupełniający do posiłków wysokokalorycznych. Opcja jest szczególnie interesująca dla osób zainteresowanych odchudzaniem, które są odpowiedzialne za przygotowanie posiłków dla wielu domowników. Mając za bazę jeden sos, możemy dodać do niego składniki o różnorodnej wartości energetycznej.

 

Oczywiście w gamie produktów znajdziemy nie tylko wspomniany wyżej makaron, czy cytrynę, lecz także słodkie przekąski.

Poniżej lista 12 produktów o bardzo niskiej wartości kalorycznej:

 

1. Grejpfrut – owoc którego nie trzeba przedstawiać: 42 kcal na 100g i duża dawka wit. C

2. Szparagi – popularna sezonowa aromatyczna bylina: 20 kcal na 100g, źródło wit. C, K i E

3. Rukiew wodna - zioło: 11 kcal na 100g, prawdziwa bomba witaminowa: C, K, A, D, E, B1

4. Marchewka – odżywcza bulwa: 41kcal na 100g, źródło błonnika i witaminy A oraz Karotenu

5. Pomidory – owoc zawierający jedynie 17kcal na 100g.

6. Ogórek – 15 kcal na 100g. Zawiera dużo wit. C i K oraz potasu

7. Seler – jedynie 16 kcal/100g. zawiera wapń, magnez i kwas askorbinowy

8. Arbuz – 30 kcal na 100g. ceniony ze względu na beta-karoten (witamina A), kwas foliowy i wit. C

9. Brokuł – 33 kcal na 100g. Zawiera wit. A, magnez i kwas askorbinowy

10. Rzodkiewka - 16 kcal/100g. Bogata w witaminy A, C i z grupy B

11. Mrożona mieszanka warzyw – zależna od składników przeciętnie 25 cal na 100g.

12. Galaretka bez cukru - 44 kcal na 100g źródło żelatyny i wit. C

 

 

źródła:

http://hsph.harvard.edu/nutritionsource/best-diet-quality-counts/

http://healthbeckon.com/zero-calorie-foods/

http://webmd.com/diet/obesity/get-something-for-nothing-25-nearly-calorie-free-foods

Marcin Lemański 3 12 stycznia 2016  2432

Dodaj komentarz

  • Lena
    20 lipca 2017
    Kto by aż tak to wszystko wyliczał...
  • Ola
    20 lipca 2017
    Ciekawe czy jakby jeść tylko te wszystkie produkty to możnaby było schudnąć?
  • 20 lipca 2017
    E tam, mało w tym prawdy

Artykuły z kategorii: Zdrowie i Odżywianie

dieta-1000-kalorii-dla-kogo-po-co-i-na-czym-polega

Dieta 1000 kalorii - dla kogo, po co i na czym polega

Dieta 1000 kalorii to dosyć rygorystyczny sposób żywienia mający na celu szybkie zrzucenie zbędnych kilogramów. Czym dokładnie cechuje się taka dieta i z myślą o kim została ona stworzona?

przyprawy-w-diecie-czym-przyprawiac-potrawy-w-konkretnych-dietach

Przyprawy w diecie - czym przyprawiać potrawy w konkretnych dietach?

Przyprawy to obowiązkowy element każdego dania, bez którego staje się ono mdłe i niesmaczne. Niektórych z nich nie powinno się jednak stosować w przypadku konkretnych problemów zdrowotnych. W jaki sposób przyprawiać potrawy zgodnie z zasadami danej diety?

buraki-rodzaje-wlasciwosci-zdrowotne-i-przepisy

Buraki - rodzaje, właściwości zdrowotne i przepisy

Buraki stanowią jedno z popularniejszych warzyw, które z powodzeniem możemy uprawiać w przydomowym ogródku. Są one bogatym źródłem wielu wartości odżywczych, dzięki czemu zaleca się je w różnych dietach. Sprawdź, czym skutkuje regularne spożywanie tych purpurowych warzyw i jak można je przyrządzić.

szparagi-wlasciwosci-odzywcze-i-zastosowanie

Szparagi - właściwości odżywcze i zastosowanie

Szparagi to mało popularne warzywo pełne wielu wartości odżywczych wpływających pozytywnie na ludzki organizm. Jakie potrawy można wykonać z jego udziałem i czym jeszcze charakteryzują się szparagi?

jedz-truskawki-wartosci-zdrowotne-i-wlasciwosci-odzywcze

Jedz truskawki! Wartości zdrowotne i właściwości odżywcze

Truskawki to element bardzo wielu słodkich potraw oraz wyjątkowo popularne owoce w sezonie letnim. Jakie wartości odżywcze mają truskawki i w jaki sposób wpływają na Twoje zdrowie?

redukcyjna-kolacja-kulturysty-przepisy-aktualizacja-2020

Redukcyjna kolacja kulturysty – przepisy | AKTUALIZACJA 2020

Redukcja w kulturystyce jest procesem, który prowadzi do pozbycia się tkanki tłuszczowej z organizmu, a dzięki temu – uwidoczniają się mięśnie. Poznaj przepisy na kolacje, które są doskonałym źródłem energii podczas diety redukcyjnej. Przewiń artykuł, żeby zobaczyć aktualizację.

piwo-po-treningu-wskazane-czy-nie-aktualizacja-2020

Piwo po treningu - wskazane czy nie? | AKTUALIZACJA 2020

Przyjrzyjmy się popularnemu ostatnimi czasy mitowi: Piwo jest dobre po treningu. Według tego mitu spożycie jednego piwa (500 ml) po treningu przyśpiesza regenerację, dostarcza wartości odżywczych i minerałów, przeciwdziała zakwasom, a nawet nawadnia organizm. Jak jest naprawdę?

jak-odzywiac-sie-w-sposob-zdrowy

Jak odżywiać się w sposób zdrowy?

Zdrowe odżywianie w ostatnim czasie cieszy się ogromna popularnością. Sprawdź, jak samodzielnie przygotowywać poszczególne posiłki w sposób zbilansowany.

olej-palmowy-czym-jest-do-czego-sluzy-i-czy-rzeczywiscie-nalezy-go-unikac

Olej palmowy - czym jest, do czego służy i czy rzeczywiście należy go unikać?

Olej palmowy to składnik wielu produktów, od żywności, aż po popularne kosmetyki. Wiąże się on jednak z wieloma kontrowersjami. W jaki sposób jest pozyskiwany olej palmowy i czy jest on zdrowy?

ostre-przyprawy-jakie-maja-zalety-i-czy-sa-dla-kazdego

Ostre przyprawy - jakie mają zalety i czy są dla każdego?

Regularne spożywanie potraw doprawionych ostrymi przyprawami może nieść za sobą bardzo ciekawe skutki. Jak tego typu składniki wpływają na organizm i czy rzeczywiście pozwalają schudnąć bez zbędnego wysiłku?

dieta-1000-kalorii-dla-kogo-po-co-i-na-czym-polega

Dieta 1000 kalorii - dla kogo, po co i na czym polega

Dieta 1000 kalorii to dosyć rygorystyczny sposób żywienia mający na celu szybkie zrzucenie zbędnych kilogramów. Czym dokładnie cechuje się taka dieta i z myślą o kim została ona stworzona?

przyprawy-w-diecie-czym-przyprawiac-potrawy-w-konkretnych-dietach

Przyprawy w diecie - czym przyprawiać potrawy w konkretnych dietach?

Przyprawy to obowiązkowy element każdego dania, bez którego staje się ono mdłe i niesmaczne. Niektórych z nich nie powinno się jednak stosować w przypadku konkretnych problemów zdrowotnych. W jaki sposób przyprawiać potrawy zgodnie z zasadami danej diety?

buraki-rodzaje-wlasciwosci-zdrowotne-i-przepisy

Buraki - rodzaje, właściwości zdrowotne i przepisy

Buraki stanowią jedno z popularniejszych warzyw, które z powodzeniem możemy uprawiać w przydomowym ogródku. Są one bogatym źródłem wielu wartości odżywczych, dzięki czemu zaleca się je w różnych dietach. Sprawdź, czym skutkuje regularne spożywanie tych purpurowych warzyw i jak można je przyrządzić.

szparagi-wlasciwosci-odzywcze-i-zastosowanie

Szparagi - właściwości odżywcze i zastosowanie

Szparagi to mało popularne warzywo pełne wielu wartości odżywczych wpływających pozytywnie na ludzki organizm. Jakie potrawy można wykonać z jego udziałem i czym jeszcze charakteryzują się szparagi?

jedz-truskawki-wartosci-zdrowotne-i-wlasciwosci-odzywcze

Jedz truskawki! Wartości zdrowotne i właściwości odżywcze

Truskawki to element bardzo wielu słodkich potraw oraz wyjątkowo popularne owoce w sezonie letnim. Jakie wartości odżywcze mają truskawki i w jaki sposób wpływają na Twoje zdrowie?

redukcyjna-kolacja-kulturysty-przepisy-aktualizacja-2020

Redukcyjna kolacja kulturysty – przepisy | AKTUALIZACJA 2020

Redukcja w kulturystyce jest procesem, który prowadzi do pozbycia się tkanki tłuszczowej z organizmu, a dzięki temu – uwidoczniają się mięśnie. Poznaj przepisy na kolacje, które są doskonałym źródłem energii podczas diety redukcyjnej. Przewiń artykuł, żeby zobaczyć aktualizację.

piwo-po-treningu-wskazane-czy-nie-aktualizacja-2020

Piwo po treningu - wskazane czy nie? | AKTUALIZACJA 2020

Przyjrzyjmy się popularnemu ostatnimi czasy mitowi: Piwo jest dobre po treningu. Według tego mitu spożycie jednego piwa (500 ml) po treningu przyśpiesza regenerację, dostarcza wartości odżywczych i minerałów, przeciwdziała zakwasom, a nawet nawadnia organizm. Jak jest naprawdę?

jak-odzywiac-sie-w-sposob-zdrowy

Jak odżywiać się w sposób zdrowy?

Zdrowe odżywianie w ostatnim czasie cieszy się ogromna popularnością. Sprawdź, jak samodzielnie przygotowywać poszczególne posiłki w sposób zbilansowany.

olej-palmowy-czym-jest-do-czego-sluzy-i-czy-rzeczywiscie-nalezy-go-unikac

Olej palmowy - czym jest, do czego służy i czy rzeczywiście należy go unikać?

Olej palmowy to składnik wielu produktów, od żywności, aż po popularne kosmetyki. Wiąże się on jednak z wieloma kontrowersjami. W jaki sposób jest pozyskiwany olej palmowy i czy jest on zdrowy?

ostre-przyprawy-jakie-maja-zalety-i-czy-sa-dla-kazdego

Ostre przyprawy - jakie mają zalety i czy są dla każdego?

Regularne spożywanie potraw doprawionych ostrymi przyprawami może nieść za sobą bardzo ciekawe skutki. Jak tego typu składniki wpływają na organizm i czy rzeczywiście pozwalają schudnąć bez zbędnego wysiłku?