Jedz truskawki! Wartości zdrowotne i właściwości odżywcze

Jedz truskawki! Wartości zdrowotne i właściwości odżywcze

Truskawki to element bardzo wielu słodkich potraw oraz wyjątkowo popularne owoce w sezonie letnim. Jakie wartości odżywcze mają truskawki i w jaki sposób wpływają na Twoje zdrowie?

Truskawki i ich zalety

Truskawki to dosyć popularny owoc, który na terenie Polski rośnie dosyć dobrze i nie wymaga sprowadzania z zagranicy. Każdy może stać się zatem posiadaczem krzaków truskawek rodzących owoce o wielu zaletach. Przede wszystkim, łagodzą one bóle gardła i chrypkę, ale poprawiają także apetyt i gaszą pragnienie. Pomagają również w zaburzeniach pracy układu moczowego oraz wpływają na polepszenie trawienia, jednak w takim przypadku należy spożywać je przed posiłkiem. Kwasy organiczne zawarte w truskawkach są w stanie przyspieszać przemianę materii, a pektyny - pobudzać pracę jelit.

Czytaj: Warzywno-owocowy detoks

Truskawki mrożone - właściwości

Truskawki mrożone nie różnią się zbytnio od swoich świeżych odpowiedników. Zazwyczaj po poddaniu owoców działaniu niskiej temperatury minimalnie zmniejsza się jedynie zawartość folianów i witaminy C. Pozostałe wartości odżywcze pozostają bez zmian, dlatego truskawki można z powodzeniem mrozić i korzystać z nich zimą. Z truskawek można również robić przetwory.

Sok z truskawek - właściwości

Sok z truskawek posiada dokładnie takie same wartości jak świeże owoce. Sytuacja wygląda jednak nieco inaczej w przypadku łączenia go z innymi owocami lub warzywami. Istnieją bowiem enzymy ,,zabijające” wartości odżywcze zawarte w innych składnikach, dlatego przed rozpoczęciem komponowania soków warto zorientować się w tym, w jaki sposób powinno się zestawiać poszczególne produkty. Wówczas będziesz w stanie uzyskać pełnowartościowy napój zamiast jego uboższej wersji.

Zobacz: Dieta koktajlowa

Truskawka - witaminy
truskawki zalety

Truskawki są źródłem wielu cennych witamin wpływających na różne aspekty naszego organizmu. Przede wszystkim, zawierają one znacznie więcej witaminy C niż cytrusy. Truskawki są również pełne witaminy B6, E i A, dlatego stanowią doskonały dodatek do soków owocowo-warzywnych.

Truskawki - wartości lecznicze

Oprócz wymienionych zalet truskawek istnieją również inne właściwości prozdrowotne zawarte w tych niewielkich, czerwonych owocach. Pozwalają one bowiem na odtruwanie i oczyszczanie organizmu dzięki zawartości bromeliny, chronią przed anemią dzięki wysokiej zawartości żelaza oraz cechują się działaniem bakteriobójczym. Truskawki można zarówno jeść, jak i stosować zewnętrznie. Maseczka z truskawek działa przeciw piegom, plamom i wągrom. Z truskawek, a w zasadzie ich liści, można robić również herbatę wskazaną przy przeziębieniach.

Czytaj: Dieta cukrzycowa

Truskawki - wartości odżywcze

Truskawki zawierają nie tylko witaminy, lecz także inne wartości odżywcze pozytywnie wpływające na ludzki organizm. Są to foliany, beta karoten, tiamina, jod, mangan, cynk, miedź, żelazo, magnez, fosfor, wapń, potas oraz sód. Większość wymienionych wartości znacznie przewyższa te zawarte, na przykład, w czarnych jagodach, które również uchodzą za owoce leśne.

Truskawki w kosmetyce

Truskawki stanowią doskonały dodatek do wielu potraw, jednak mogą być one stosowane również w kosmetyce. Najpopularniejszą postacią tego owocu jest maseczka przeciwzmarszczkowa składająca się z oleju i dojrzałych truskawek, ale istnieje również opcja stworzenia wersji rozświetlającej składającej się z truskawek, jogurtu naturalnego i soku z cytryny. Z owoców można przygotować także peeling zawierający brązowy cukier i dowolny olej. Może on posłużyć do złuszczania zarówno naskórka na ciele, jak i na ustach.

Zobacz: Dieta na młody i zdrowy wygląd

Liście truskawek - właściwości

Niewiele osób wie, że liście truskawek również posiadają ciekawe wartości odżywcze i mogą być one stosowane w różnych celach. Przede wszystkim, stanowią one cenny element naparu wykorzystywanego podczas przeziębień. Nagrzane, świeże liście można przykładać również do ran i wrzodów. Są to, co prawda, naturalne, tradycyjne metody leczenia, ale często mają one logiczne uzasadnienie w medycynie.

Nikola Łuszyńska 0 6 maja 2020  < 1000

Dodaj komentarz

Artykuły z kategorii: Zdrowie i Odżywianie

dieta-metaboliczna-czyli-zywienie-bazujace-na-przemianie-materii

Dieta metaboliczna, czyli żywienie bazujące na przemianie materii

Dieta metaboliczna cieszy się rosnącą popularnością głównie w zachodniej Europie, co ma związek ze spektakularnymi efektami, do jakich jest ona w stanie doprowadzić. Dlaczego jest ona aż takim fenomenem i na czym dokładnie polega?

dieta-od-dietetyka-od-kuchni-na-co-zwrocic-uwage-w-kontakcie-ze-specjalista

Dieta od dietetyka od kuchni. Na co zwrócić uwagę w kontakcie ze specjalistą?

Łatwy dostęp do wiedzy i certyfikaty wydawane od ręki to spore ryzyko. Coraz trudniej o dobrego specjalistę, a jeśli już go znajdziesz, nie wiesz tak naprawdę, czego się spodziewać. Jak powinna wyglądać współpraca ze specem od żywienia i czy dieta od dietetyka naprostować twoje złe nawyki żywieniowe?

dieta-1000-kalorii-dla-kogo-po-co-i-na-czym-polega

Dieta 1000 kalorii - dla kogo, po co i na czym polega

Dieta 1000 kalorii to dosyć rygorystyczny sposób żywienia mający na celu szybkie zrzucenie zbędnych kilogramów. Czym dokładnie cechuje się taka dieta i z myślą o kim została ona stworzona?

przyprawy-w-diecie-czym-przyprawiac-potrawy-w-konkretnych-dietach

Przyprawy w diecie - czym przyprawiać potrawy w konkretnych dietach?

Przyprawy to obowiązkowy element każdego dania, bez którego staje się ono mdłe i niesmaczne. Niektórych z nich nie powinno się jednak stosować w przypadku konkretnych problemów zdrowotnych. W jaki sposób przyprawiać potrawy zgodnie z zasadami danej diety?

buraki-rodzaje-wlasciwosci-zdrowotne-i-przepisy

Buraki - rodzaje, właściwości zdrowotne i przepisy

Buraki stanowią jedno z popularniejszych warzyw, które z powodzeniem możemy uprawiać w przydomowym ogródku. Są one bogatym źródłem wielu wartości odżywczych, dzięki czemu zaleca się je w różnych dietach. Sprawdź, czym skutkuje regularne spożywanie tych purpurowych warzyw i jak można je przyrządzić.

szparagi-wlasciwosci-odzywcze-i-zastosowanie

Szparagi - właściwości odżywcze i zastosowanie

Szparagi to mało popularne warzywo pełne wielu wartości odżywczych wpływających pozytywnie na ludzki organizm. Jakie potrawy można wykonać z jego udziałem i czym jeszcze charakteryzują się szparagi?

redukcyjna-kolacja-kulturysty-przepisy-aktualizacja-2020

Redukcyjna kolacja kulturysty – przepisy | AKTUALIZACJA 2020

Redukcja w kulturystyce jest procesem, który prowadzi do pozbycia się tkanki tłuszczowej z organizmu, a dzięki temu – uwidoczniają się mięśnie. Poznaj przepisy na kolacje, które są doskonałym źródłem energii podczas diety redukcyjnej. Przewiń artykuł, żeby zobaczyć aktualizację.

piwo-po-treningu-wskazane-czy-nie-aktualizacja-2020

Piwo po treningu - wskazane czy nie? | AKTUALIZACJA 2020

Przyjrzyjmy się popularnemu ostatnimi czasy mitowi: Piwo jest dobre po treningu. Według tego mitu spożycie jednego piwa (500 ml) po treningu przyśpiesza regenerację, dostarcza wartości odżywczych i minerałów, przeciwdziała zakwasom, a nawet nawadnia organizm. Jak jest naprawdę?

jak-odzywiac-sie-w-sposob-zdrowy

Jak odżywiać się w sposób zdrowy?

Zdrowe odżywianie w ostatnim czasie cieszy się ogromna popularnością. Sprawdź, jak samodzielnie przygotowywać poszczególne posiłki w sposób zbilansowany.

dieta-metaboliczna-czyli-zywienie-bazujace-na-przemianie-materii

Dieta metaboliczna, czyli żywienie bazujące na przemianie materii

Dieta metaboliczna cieszy się rosnącą popularnością głównie w zachodniej Europie, co ma związek ze spektakularnymi efektami, do jakich jest ona w stanie doprowadzić. Dlaczego jest ona aż takim fenomenem i na czym dokładnie polega?

dieta-od-dietetyka-od-kuchni-na-co-zwrocic-uwage-w-kontakcie-ze-specjalista

Dieta od dietetyka od kuchni. Na co zwrócić uwagę w kontakcie ze specjalistą?

Łatwy dostęp do wiedzy i certyfikaty wydawane od ręki to spore ryzyko. Coraz trudniej o dobrego specjalistę, a jeśli już go znajdziesz, nie wiesz tak naprawdę, czego się spodziewać. Jak powinna wyglądać współpraca ze specem od żywienia i czy dieta od dietetyka naprostować twoje złe nawyki żywieniowe?

dieta-1000-kalorii-dla-kogo-po-co-i-na-czym-polega

Dieta 1000 kalorii - dla kogo, po co i na czym polega

Dieta 1000 kalorii to dosyć rygorystyczny sposób żywienia mający na celu szybkie zrzucenie zbędnych kilogramów. Czym dokładnie cechuje się taka dieta i z myślą o kim została ona stworzona?

przyprawy-w-diecie-czym-przyprawiac-potrawy-w-konkretnych-dietach

Przyprawy w diecie - czym przyprawiać potrawy w konkretnych dietach?

Przyprawy to obowiązkowy element każdego dania, bez którego staje się ono mdłe i niesmaczne. Niektórych z nich nie powinno się jednak stosować w przypadku konkretnych problemów zdrowotnych. W jaki sposób przyprawiać potrawy zgodnie z zasadami danej diety?

buraki-rodzaje-wlasciwosci-zdrowotne-i-przepisy

Buraki - rodzaje, właściwości zdrowotne i przepisy

Buraki stanowią jedno z popularniejszych warzyw, które z powodzeniem możemy uprawiać w przydomowym ogródku. Są one bogatym źródłem wielu wartości odżywczych, dzięki czemu zaleca się je w różnych dietach. Sprawdź, czym skutkuje regularne spożywanie tych purpurowych warzyw i jak można je przyrządzić.

szparagi-wlasciwosci-odzywcze-i-zastosowanie

Szparagi - właściwości odżywcze i zastosowanie

Szparagi to mało popularne warzywo pełne wielu wartości odżywczych wpływających pozytywnie na ludzki organizm. Jakie potrawy można wykonać z jego udziałem i czym jeszcze charakteryzują się szparagi?

redukcyjna-kolacja-kulturysty-przepisy-aktualizacja-2020

Redukcyjna kolacja kulturysty – przepisy | AKTUALIZACJA 2020

Redukcja w kulturystyce jest procesem, który prowadzi do pozbycia się tkanki tłuszczowej z organizmu, a dzięki temu – uwidoczniają się mięśnie. Poznaj przepisy na kolacje, które są doskonałym źródłem energii podczas diety redukcyjnej. Przewiń artykuł, żeby zobaczyć aktualizację.

piwo-po-treningu-wskazane-czy-nie-aktualizacja-2020

Piwo po treningu - wskazane czy nie? | AKTUALIZACJA 2020

Przyjrzyjmy się popularnemu ostatnimi czasy mitowi: Piwo jest dobre po treningu. Według tego mitu spożycie jednego piwa (500 ml) po treningu przyśpiesza regenerację, dostarcza wartości odżywczych i minerałów, przeciwdziała zakwasom, a nawet nawadnia organizm. Jak jest naprawdę?

jak-odzywiac-sie-w-sposob-zdrowy

Jak odżywiać się w sposób zdrowy?

Zdrowe odżywianie w ostatnim czasie cieszy się ogromna popularnością. Sprawdź, jak samodzielnie przygotowywać poszczególne posiłki w sposób zbilansowany.