Jazda na rowerze – czy to bezpieczny sport dla kobiet w ciąży?

Jazda na rowerze – czy to bezpieczny sport dla kobiet w ciąży?

Większość kobiet we właściwym momencie swojego życia decyduje się na dziecko. Problem pojawia się wtedy, gdy kobieta przed ciążą uprawiała sport, a nie jest pewna czy może go kontynuować. Są również kobiety, dla których to właśnie ciąża jest najlepszym momentem na rozpoczęcie aktywności fizycznej. Rozwiewamy więc wątpliwości na temat jazdy na rowerze w trakcie ciąży.

Zamiast nudnych ćwiczeń – jazda na rowerze

Wysiłek fizyczny to dobry sposób na poprawienie kondycji swojego ciała, szczególnie w trakcie ciąży. Należy jednak dbać o to, by nie przemęczyć swojego organizmu, a tym samym nie wyrządzić szkody dziecku. Jazda na rowerze, to bezpieczna forma aktywności dla przyszłych mam, a dodatkowo niesie ze sobą bardzo dużo korzyści. Przede wszystkim uśmierza dolegliwości związane z ciążą m. in. bóle pleców, czy niestrawność. Ponadto zmniejsza stres, poprawia nastrój, a co najważniejsze – po porodzie pomaga w szybszej rekonwalescencji. Jeżdżenie rowerem to najbezpieczniejszy ze sportów dla przyszłej mamy, ponieważ nie wymaga gwałtownych ruchów, podnoszenia czy przeciążania organizmu. Wycieczki rowerowe przyszłej mamy są przez nią kontrolowane, każdy moment jest dobry, żeby przerwać ćwiczenie czy zmniejszyć tempo jazdy.

Najlepszy moment na rowerowe wycieczki

Pierwszy trymestr ciąży to najlepszy okres na praktykowanie jazdy na rowerze. Kobieta jest wtedy w pełni sił, choć musi zadbać o wygodne siodełko i strój. W kolejnych trymestrach jeżdżenie na rowerze staje się bardziej niebezpieczne. Dziecko w brzuchu matki rozwija się i rośnie, co powoduje przesunięcie środka ciężkości do przodu, a tym samym większe ryzyko przewrócenia się i kontuzji. Nie jest to jednak powód do rezygnacji z jazdy na rowerze – wystarczy wybierać spokojne i gładkie drogi, jeździć w towarzystwie albo mieć ze sobą telefon, by w razie wypadku kogoś powiadomić.

Bezpieczna jazda na rowerze w ciąży – kilka porad

Ciało kobiety w ciąży nieustannie się zmienia, należy więc wziąć to pod uwagę przy rozpoczynaniu treningów rowerowych. Przede wszystkim kobieta, która spodziewa się dziecka wszystkie aktywności fizyczne powinna konsultować z lekarzem. Lekarz prowadzący, który indywidualnie podchodzi do każdej pacjentki wie, co jest najlepsze dla niej i dla dziecka. Ciąża to również okres, w którym kobieta „je za dwoje”, dlatego należy pamiętać o zwiększonym zapotrzebowaniu na kalorie. Jazda na rowerze to dodatkowe kalorie, które kobieta powinna przyjąć, by nie osłabiać swojego organizmu. Nie można również zapomnieć o nawadnianiu organizmu w trakcie wysiłku fizycznego. Kobieta w ciąży wydziela więcej potu, zwiększa się tym samym zapotrzebowanie na wodę w organizmie.

By czuć się jeszcze bardziej bezpiecznie podczas jazdy na rowerze kobieta powinna monitorować swoje tętno, gdy przekracza ono 140 uderzeń na minutę należy przerwać ćwiczenia.

Przeciwwskazania do jazdy na rowerze w trakcie ciąży

Jak wspomniano wyżej każda kobieta powinna udać się do lekarza po opinię czy jej stan pozwala na uprawianie sportu, niemniej bez wizyty u lekarza sama może stwierdzić czy jazda na rowerze jest dla niej bezpieczna. Uprawianie sportów w trakcie ciąży nie jest wskazane dla kobiet, których ciąża jest zagrożona, gdy występują krwawienia, a także gdy ciąża jest mnoga. Ponadto nadciśnienie, anemia, choroby serca czy cukrzyca również mogą wykluczyć przyszłą mamę z uprawiania jazdy na rowerze.

Ciąża to nie choroba!

Każda kobieta w ciąży powinna pamiętać, że spodziewanie się dziecka to cudowny stan, a nie choroba, która wyklucza ją z prowadzonego do tej pory życia. Fakt bycia w ciąży nie jest równocześnie zakazem sportu czy innych aktywności. Przy stałej opiece lekarza prowadzącego kobieta w ciąży ma możliwość realizowania się, czy to przez jazdę na rowerze, treningi jogi czy pływanie. Aktywność fizyczna natomiast ma duży wpływ na rozwój dziecka, poród oraz powrót do dawnej sylwetki młodej mamy.

Dominika Górska 1 4 października 2016  1089

Dodaj komentarz

  • jolka
    6 października 2016
    mnie mama ciągle mówi, żebym pfrzestała być taka aktywna, bo coś może mi się stać. Ona jest starej daty, więc ją rozumiem... ale chętnie pokażę jej ten artykuł. Może pozwoli mi chociaż jeździć na rowerze :)

Artykuły z kategorii: Aktywnie w ciąży

cwiczenia-z-pilka-gimnastyczna-na-czym-polegaja

Ćwiczenia z piłką gimnastyczną - na czym polegają?

Ćwiczenia z piłką gimnastyczną zazwyczaj kojarzą się jedynie z kobietami w ciąży wzmacniającymi mięśnie przed porodem. Jednak przyrząd ten ma również inne zastosowania. Jak ćwiczyć z piłką gimnastyczną?

joga-i-pilates-w-ciazy-czy-warto

Joga i pilates w ciąży - czy warto?

Joga i pilates w ciąży mogą mieć podobne zalety, co ćwiczenia siłowe. Zmniejszanie bólu kręgosłupa i skracanie porodu to tylko niektóre efekty regularnych treningów. Jak zacząć praktykować jogę lub pilates w ciąży?

silownia-w-ciazy-czy-jest-to-bezpieczne

Siłownia w ciąży - czy jest to bezpieczne?

Siłownia w pierwszym trymestrze ciąży nie jest wcale tak szokującym rozwiązaniem, jak mogłoby się wydawać. Jakie zalety ma aktywność fizyczna podczas tego szczęśliwego okresu? Komu może zaszkodzić siłownia w ciąży?

pilates-dla-kobiet-w-ciazy-podstawowe-informacje

Pilates dla kobiet w ciąży – podstawowe informacje

Wiele klubów fitness organizuje zajęcia pilates. Kobiety w ciąży zastanawiają się, czy mogą ćwiczyć pilates w pierwszym trymestrze ciąży. Wykonywane ćwiczenia przy użyciu piłki na zajęciach pilates są całkowicie bezpieczne dla kobiet w ciąży. Poznaj podstawowe informacje o zajęciach pilates w ciąży.

schudniecie-po-porodzie-moze-byc-proste

Schudnięcie po porodzie może być proste!

Pierwsze miesiące po ciąży to idealny moment na powrót do smukłej sylwetki. Schudnięcie po ciąży z brzucha może być proste. Dowiedz się, jak schudnąć po porodzie karmiąc piersią.

cwiczenia-dla-kobiet-przygotowujacych-sie-do-ciazy

Ćwiczenia dla kobiet przygotowujących się do ciąży

Ciąża wiąże się z diametralną zmianą kobiecego ciała. Wszystkie panie wiedzą, że konieczne jest podjęcie pewnych ważnych kroków przed zajściem w ciążę. Wliczają się w to badania ginekologiczne, prawidłowe odżywianie oraz właśnie treningi. Jakie ćwiczenia będą bezpieczne i korzystne dla przyszłej mamy?

trening-dla-mam-rozstep-miesni-prostych-brzucha-w-ciazy-i-po-porodzie

Trening dla mam – rozstęp mięśni prostych brzucha w ciąży i po porodzie

Wszystkie młode mamy marzą o jak najszybszym powrocie do formy sprzed urodzenia dziecka. Zdarza się jednak, że na drodze staje im nie lada problem – rozstęp mięśni prostych brzucha. Na czym on polega? Gdzie tkwi przyczyna? Jakie ćwiczenia mogą pomóc mamom pozbyć się tego problemu? Zobacz, jak radzić sobie z rozstępem mięśni prostych brzucha w ciąży i po porodzie.

aktywnosc-fizyczna-po-porodzie-co-mozna-a-czego-nie-mozna

Aktywność fizyczna po porodzie – co można a czego nie można?

Urodzenie dziecka jest dużym obciążeniem dla kobiecego ciała. Powrót do aktywności fizycznej po porodzie rządzi się więc swoimi prawami. W jaki sposób ma on przebiegać? Jakie ćwiczenia można wykonywać? Kiedy można wrócić do intensywnych treningów?

bezpieczny-trening-na-silowni-dla-kobiet-w-ciazy

Bezpieczny trening na siłowni dla kobiet w ciąży

Wbrew pozorom aktywność fizyczna w trakcie ciąży jest zalecana. Regularne treningi w ciąży gwarantują prawidłowy rozwój dziecka i utrzymanie mamy w dobrym samopoczuciu. Jak powinien wyglądać bezpieczny trening kobiet w ciąży?

cwiczenia-z-pilka-gimnastyczna-na-czym-polegaja

Ćwiczenia z piłką gimnastyczną - na czym polegają?

Ćwiczenia z piłką gimnastyczną zazwyczaj kojarzą się jedynie z kobietami w ciąży wzmacniającymi mięśnie przed porodem. Jednak przyrząd ten ma również inne zastosowania. Jak ćwiczyć z piłką gimnastyczną?

joga-i-pilates-w-ciazy-czy-warto

Joga i pilates w ciąży - czy warto?

Joga i pilates w ciąży mogą mieć podobne zalety, co ćwiczenia siłowe. Zmniejszanie bólu kręgosłupa i skracanie porodu to tylko niektóre efekty regularnych treningów. Jak zacząć praktykować jogę lub pilates w ciąży?

silownia-w-ciazy-czy-jest-to-bezpieczne

Siłownia w ciąży - czy jest to bezpieczne?

Siłownia w pierwszym trymestrze ciąży nie jest wcale tak szokującym rozwiązaniem, jak mogłoby się wydawać. Jakie zalety ma aktywność fizyczna podczas tego szczęśliwego okresu? Komu może zaszkodzić siłownia w ciąży?

pilates-dla-kobiet-w-ciazy-podstawowe-informacje

Pilates dla kobiet w ciąży – podstawowe informacje

Wiele klubów fitness organizuje zajęcia pilates. Kobiety w ciąży zastanawiają się, czy mogą ćwiczyć pilates w pierwszym trymestrze ciąży. Wykonywane ćwiczenia przy użyciu piłki na zajęciach pilates są całkowicie bezpieczne dla kobiet w ciąży. Poznaj podstawowe informacje o zajęciach pilates w ciąży.

schudniecie-po-porodzie-moze-byc-proste

Schudnięcie po porodzie może być proste!

Pierwsze miesiące po ciąży to idealny moment na powrót do smukłej sylwetki. Schudnięcie po ciąży z brzucha może być proste. Dowiedz się, jak schudnąć po porodzie karmiąc piersią.

cwiczenia-dla-kobiet-przygotowujacych-sie-do-ciazy

Ćwiczenia dla kobiet przygotowujących się do ciąży

Ciąża wiąże się z diametralną zmianą kobiecego ciała. Wszystkie panie wiedzą, że konieczne jest podjęcie pewnych ważnych kroków przed zajściem w ciążę. Wliczają się w to badania ginekologiczne, prawidłowe odżywianie oraz właśnie treningi. Jakie ćwiczenia będą bezpieczne i korzystne dla przyszłej mamy?

trening-dla-mam-rozstep-miesni-prostych-brzucha-w-ciazy-i-po-porodzie

Trening dla mam – rozstęp mięśni prostych brzucha w ciąży i po porodzie

Wszystkie młode mamy marzą o jak najszybszym powrocie do formy sprzed urodzenia dziecka. Zdarza się jednak, że na drodze staje im nie lada problem – rozstęp mięśni prostych brzucha. Na czym on polega? Gdzie tkwi przyczyna? Jakie ćwiczenia mogą pomóc mamom pozbyć się tego problemu? Zobacz, jak radzić sobie z rozstępem mięśni prostych brzucha w ciąży i po porodzie.

aktywnosc-fizyczna-po-porodzie-co-mozna-a-czego-nie-mozna

Aktywność fizyczna po porodzie – co można a czego nie można?

Urodzenie dziecka jest dużym obciążeniem dla kobiecego ciała. Powrót do aktywności fizycznej po porodzie rządzi się więc swoimi prawami. W jaki sposób ma on przebiegać? Jakie ćwiczenia można wykonywać? Kiedy można wrócić do intensywnych treningów?

bezpieczny-trening-na-silowni-dla-kobiet-w-ciazy

Bezpieczny trening na siłowni dla kobiet w ciąży

Wbrew pozorom aktywność fizyczna w trakcie ciąży jest zalecana. Regularne treningi w ciąży gwarantują prawidłowy rozwój dziecka i utrzymanie mamy w dobrym samopoczuciu. Jak powinien wyglądać bezpieczny trening kobiet w ciąży?