Jakie urządzenia spotkasz na siłowni i do czego służą - krótki przewodnik

Jakie urządzenia spotkasz na siłowni i do czego służą - krótki przewodnik

Zastanawiasz się nad rozpoczęciem swojej przygody z siłownią, ale nie wiesz, czego się spodziewać? Zobacz, jakie urządzenia możesz spotkać na siłowni i sprawdź, które sprawdzą się najlepiej na pierwsze treningi. Z nami masz pewność łatwego startu - przed tobą pierwsze rozeznanie w sprzęcie treningowym!

Strefa maszyn aerobowych: wytrzymałościowy trening cardio

Wiele osób zaczyna i kończy swój trening właśnie w tej strefie. To tutaj wykonywany jest trening wytrzymałościowy nastawiony na zwiększenie wydolności tlenowej organizmu i redukcję tkanki tłuszczowej. Strefa maszyn cardio to także wzmocnienie układu sercowo-naczyniowego oraz dobry sposób na formowanie ciała poprzez zastosowanie treningu interwałowego. W strefie cardio spotkasz takie maszyny:

  • bieżnie (spacer, marszobieg i bieg)
  • rowerki poziome i pionowe (obciążają mm. nóg oraz mm. pośladkowe, łydki i prostownik grzbietu)
  • steppery (imitacja wchodzenia po schodach w różnym tempie)
  • ergometry wioślarskie (trening aerobowy dla dużych partii)
  • orbitreki (bieg narciarski, gwarantują kompleksowy trening dużych partii)

Zestaw maszyn na duże partie mięśniowe: trening siłowy od podstaw

Chcąc rozpocząć swoją przygodę z treningiem siłowym, na początek będziesz korzystać z maszyn na podstawowe grupy mięśniowe.  W strefie maszyn na duże partie można ćwiczyć m.in. mięśnie klatki piersiowej, pleców i nóg, ale także mm. brzucha i prostowniki grzbietu. Zakres ruchów, który dyktuje tor prowadzenia obciążeń na maszynach, pozwoli ci na równomierne wzmocnienie mięśni i regularny rozrost muskulatury. Maszyny, które tu znajdziesz, to m.in.:

  • butterfly i sitting press (maszyny na klatkę piersiową)
  • maszyna wioślarska, ławka do wyprostów tułowia (mięśnie grzbietu, prostownika i pośladków)
  • suwnica na nogi (kompleksowy trening nóg i pośladków)
  • maszyna ab crunch (trening mm. prostych brzucha)

Chcesz wyciągnąć więcej ze swojego treningu? Wejdź na kolejny poziom i skorzystaj z kolejnych urządzeń!

Dodatkowe maszyny izolowane: skuteczny trening mniejszych partii
maszyny na siłowni

Twój trening siłowy z czasem powinien być coraz bardziej urozmaicony - chcesz przecież, aby twoje ciało rozwijało się z każdym kolejnych ruchem. Dodatkowe maszyny izolowane skutecznie zwiększą efektywność twoich treningów i sprawią, że ciało nabierze jeszcze lepszych kształtów. Trening na takich maszynach pozwoli ci wyizolować takie mięśnie, jak tricepsy, bicepsy, mm. naramienne, dwugłowe i czworogłowe ud, łydki i pośladki. Skupisz się także na treningu mm. skośnych brzucha i dodatkowo zaangażujesz przywodziciele i odwodziciele nóg. Aby twój trening był jeszcze bardziej efektywny, skorzystaj z takich urządzeń:

  • maszyna pull over (mm. najszersze grzbietu, mm. klatki piersiowej i stożki rotatorów)
  • maszyny przeciwstawne na mm. nóg (wyprosty siedząc - czworogłowe ud, uginanie leżąc - dwugłowe ud)
  • maszyny przeciwstawne na mm. ramion (trening bicepsów i tricepsów oraz mm. barków)
  • maszyny do formowania mm. ud i pośladków (przywodzenie i odwodzenie nóg, odwodzenie nogi w tył)
  • maszyna na łydki (wspięcia na palce stojąc lub siedząc)

Trening na najwyższych obrotach: wyciągi i maszyny z ciężarem półwolnym

Z czasem trening na maszynach podstawowych i izolowanych będzie dla ciebie rutyną - wtedy warto sięgnąć po dodatkowy bodziec. W strefie wolnych ciężarów znajdziesz wyciągi i dodatkowe maszyny z tzw. ciężarem półwolnym. To podwójne maszyny, które obciążasz krążkami stosowanymi do sztang i hantli. Dodatkowy plus jest taki, że każda ze stron ćwiczonych mięśni jest obciążana osobno i łatwiej ci zapanować nad progresją ciężaru. W wielu siłowniach można znaleźć maszynę typu hammer na wyciskanie (klatka piersiowa), over head push (wyciskanie żołnierskie na barki), lats pull down (mm. najszersze grzbietu) oraz podwójną maszynę na nogi. Wiele osób korzysta także z maszyny typu Hack, która świetnie formuje muskulaturę nóg, łydek i pośladków. To zdecydowanie najwyższy poziom treningu na maszynach, na jaki możesz sobie pozwolić.

Chcesz przeczytać cały artykuł?

Aleks Dorosiński 0 19 sierpnia 2020  < 1000

Dodaj komentarz

Artykuły z kategorii: Trening Siłowy

pompa-miesniowa-zobacz-jak-ja-wykorzystac-w-codziennym-treningu

Pompa mięśniowa - zobacz, jak ją wykorzystać w codziennym treningu!

Widoczny efekt treningu i stymulacji mięśni to tzw. pompa mięśniowa. I choć nie utrzymuje się długo, ma sporo zalet i właśnie dzięki niej twój trening może wejść na wyższy poziom. Zobacz, jak pompa mięśniowa wpływa na rozwój poszczególnych partii mięśniowych i przekonaj się na własnym przykładzie, jak skuteczne mogą być sety łączone i gigant serie w codziennych ćwiczeniach.

krolewskie-cwiczenia-na-biceps-zobacz-jak-zwiekszyc-obwod-swoich-ramion

Królewskie ćwiczenia na biceps - zobacz, jak zwiększyć obwód swoich ramion!

Jeśli twój trening ramion nie przynosi pożądanych efektów, najpewniej robisz coś nie tak. Być może stosujesz niedostateczne obciążenia lub sięgasz po niewłaściwe ćwiczenia na biceps lub triceps. Podpowiadamy, jak zorganizować trening oraz jakie ćwiczenia na biceps dadzą najlepsze efekty. Sprawdź!

gainer-przed-treningiem-kiedy-warto-go-wypic-i-czy-to-dobry-pomysl

Gainer przed treningiem - kiedy warto go wypić i czy to dobry pomysł?

Produkty na masę mięśniową stosowane około treningowo to na pewno dobry patent w przypadku, gdy trudno zapewnić odpowiednią podaż kalorii. Gainer może stanowić zamiennik pełnowartościowego posiłku lub pewnej jego części, a przyjęty bezpośrednio po treningu może zahamować katabolizm. A gdyby tak wypić gainer przed treningiem? Zobacz, kiedy warto i czy to w ogóle ma sens!

squats-alternative-wyprobuj-przysiadow-z-hantlami-i-dopompuj-miesnie-nog

Squats alternative - wypróbuj przysiadów z hantlami i dopompuj mięśnie nóg!

Wydawać by się mogło, że na trening nóg składają się te same ćwiczenia i być może to jest powodem częstego pomijania tej partii mięśniowej w tygodniowym rozkładzie ćwiczeń. Okazuje się, że liczba ćwiczeń jest dosyć obszerna, a samych przysiadów jest ponad 10 kombinacji. Sprawdź przysiady z hantlami i zobacz, jak łatwo wycisnąć więcej z treningu!

nowe-dyscypliny-fitness

Nowe dyscypliny Fitness

Jak we wszystkich dziedzinach życia tak w fitnessie, aby nie zostać w tyle trzeba się rozwijać. Dlatego ciągle powstają nowe typy zajęć, metody treningowe i korzystające z nowego sprzętu treningowego. W tym artykule przyjrzymy się najpopularniejszym nowym treningom.

ciekawe-gadzety-fitness-dostepne-od-2016-roku

Ciekawe gadżety fitness dostępne od 2016 roku

Nowy rok przynosi kilka nowości na rynku akcesorii fitness. Zobaczcie listę 7 gadżetów dla aktywnych. Nowoczesny sprzęt dostarczy szczegółowych danych o treningu, zagra muzykę pod wodą lub oszczędzi miejsce w torbie na siłownię!

jak-wybrac-silownie-lub-klub-fitness-krok-po-kroku

Jak wybrać siłownię lub klub fitness, krok po kroku

Klamka zapadła! Postanawiamy chodzić na siłownię, aby zrzucić kilka kilogramów, wysmuklić sylwetkę bądź zbudować mięśnie. Mamy przed sobą cel, widzimy siebie po półrocznych regularnych treningach i już chcemy zmotywowani podjąć się wyzwania. Ale jak wybrać siłownię na nasz plac boju o lepsze ciało? Podpowiadamy krok po kroku.

abecadlo-fitnessu

Abecadło fitnessu

W tym materiale rozszyfrujemy skróty ABS, ABT, ATC, TRX, TBC oraz Tae Bo. Wszystkie te skróty odnoszą się do zajęć typu fitness czyli treningów kształtujących sylwetkę i poprawiających kondycję organizmu.

najsprawniejsza-babcia-na-swiecie-80-letnia-kulturystka-trenujaca-fitness-ernestine-shepherd

Najsprawniejsza babcia na świecie – 80 letnia kulturystka trenująca fitness Ernestine Shepherd

Najstarsza bodybuilderka, kulturystka i zawodniczka fitness. Kondycja i siła tej babki może zaskoczyć. Mimo 80 lat wygląda jak wysportowana 40 latka. Poznajcie Ernestine Shepherd.

pompa-miesniowa-zobacz-jak-ja-wykorzystac-w-codziennym-treningu

Pompa mięśniowa - zobacz, jak ją wykorzystać w codziennym treningu!

Widoczny efekt treningu i stymulacji mięśni to tzw. pompa mięśniowa. I choć nie utrzymuje się długo, ma sporo zalet i właśnie dzięki niej twój trening może wejść na wyższy poziom. Zobacz, jak pompa mięśniowa wpływa na rozwój poszczególnych partii mięśniowych i przekonaj się na własnym przykładzie, jak skuteczne mogą być sety łączone i gigant serie w codziennych ćwiczeniach.

krolewskie-cwiczenia-na-biceps-zobacz-jak-zwiekszyc-obwod-swoich-ramion

Królewskie ćwiczenia na biceps - zobacz, jak zwiększyć obwód swoich ramion!

Jeśli twój trening ramion nie przynosi pożądanych efektów, najpewniej robisz coś nie tak. Być może stosujesz niedostateczne obciążenia lub sięgasz po niewłaściwe ćwiczenia na biceps lub triceps. Podpowiadamy, jak zorganizować trening oraz jakie ćwiczenia na biceps dadzą najlepsze efekty. Sprawdź!

gainer-przed-treningiem-kiedy-warto-go-wypic-i-czy-to-dobry-pomysl

Gainer przed treningiem - kiedy warto go wypić i czy to dobry pomysł?

Produkty na masę mięśniową stosowane około treningowo to na pewno dobry patent w przypadku, gdy trudno zapewnić odpowiednią podaż kalorii. Gainer może stanowić zamiennik pełnowartościowego posiłku lub pewnej jego części, a przyjęty bezpośrednio po treningu może zahamować katabolizm. A gdyby tak wypić gainer przed treningiem? Zobacz, kiedy warto i czy to w ogóle ma sens!

squats-alternative-wyprobuj-przysiadow-z-hantlami-i-dopompuj-miesnie-nog

Squats alternative - wypróbuj przysiadów z hantlami i dopompuj mięśnie nóg!

Wydawać by się mogło, że na trening nóg składają się te same ćwiczenia i być może to jest powodem częstego pomijania tej partii mięśniowej w tygodniowym rozkładzie ćwiczeń. Okazuje się, że liczba ćwiczeń jest dosyć obszerna, a samych przysiadów jest ponad 10 kombinacji. Sprawdź przysiady z hantlami i zobacz, jak łatwo wycisnąć więcej z treningu!

nowe-dyscypliny-fitness

Nowe dyscypliny Fitness

Jak we wszystkich dziedzinach życia tak w fitnessie, aby nie zostać w tyle trzeba się rozwijać. Dlatego ciągle powstają nowe typy zajęć, metody treningowe i korzystające z nowego sprzętu treningowego. W tym artykule przyjrzymy się najpopularniejszym nowym treningom.

ciekawe-gadzety-fitness-dostepne-od-2016-roku

Ciekawe gadżety fitness dostępne od 2016 roku

Nowy rok przynosi kilka nowości na rynku akcesorii fitness. Zobaczcie listę 7 gadżetów dla aktywnych. Nowoczesny sprzęt dostarczy szczegółowych danych o treningu, zagra muzykę pod wodą lub oszczędzi miejsce w torbie na siłownię!

jak-wybrac-silownie-lub-klub-fitness-krok-po-kroku

Jak wybrać siłownię lub klub fitness, krok po kroku

Klamka zapadła! Postanawiamy chodzić na siłownię, aby zrzucić kilka kilogramów, wysmuklić sylwetkę bądź zbudować mięśnie. Mamy przed sobą cel, widzimy siebie po półrocznych regularnych treningach i już chcemy zmotywowani podjąć się wyzwania. Ale jak wybrać siłownię na nasz plac boju o lepsze ciało? Podpowiadamy krok po kroku.

abecadlo-fitnessu

Abecadło fitnessu

W tym materiale rozszyfrujemy skróty ABS, ABT, ATC, TRX, TBC oraz Tae Bo. Wszystkie te skróty odnoszą się do zajęć typu fitness czyli treningów kształtujących sylwetkę i poprawiających kondycję organizmu.

najsprawniejsza-babcia-na-swiecie-80-letnia-kulturystka-trenujaca-fitness-ernestine-shepherd

Najsprawniejsza babcia na świecie – 80 letnia kulturystka trenująca fitness Ernestine Shepherd

Najstarsza bodybuilderka, kulturystka i zawodniczka fitness. Kondycja i siła tej babki może zaskoczyć. Mimo 80 lat wygląda jak wysportowana 40 latka. Poznajcie Ernestine Shepherd.