Jakie urządzenia spotkasz na siłowni i do czego służą - krótki przewodnik

Jakie urządzenia spotkasz na siłowni i do czego służą - krótki przewodnik

Zastanawiasz się nad rozpoczęciem swojej przygody z siłownią, ale nie wiesz, czego się spodziewać? Zobacz, jakie urządzenia możesz spotkać na siłowni i sprawdź, które sprawdzą się najlepiej na pierwsze treningi. Z nami masz pewność łatwego startu - przed tobą pierwsze rozeznanie w sprzęcie treningowym!

Strefa maszyn aerobowych: wytrzymałościowy trening cardio

Wiele osób zaczyna i kończy swój trening właśnie w tej strefie. To tutaj wykonywany jest trening wytrzymałościowy nastawiony na zwiększenie wydolności tlenowej organizmu i redukcję tkanki tłuszczowej. Strefa maszyn cardio to także wzmocnienie układu sercowo-naczyniowego oraz dobry sposób na formowanie ciała poprzez zastosowanie treningu interwałowego. W strefie cardio spotkasz takie maszyny:

  • bieżnie (spacer, marszobieg i bieg)
  • rowerki poziome i pionowe (obciążają mm. nóg oraz mm. pośladkowe, łydki i prostownik grzbietu)
  • steppery (imitacja wchodzenia po schodach w różnym tempie)
  • ergometry wioślarskie (trening aerobowy dla dużych partii)
  • orbitreki (bieg narciarski, gwarantują kompleksowy trening dużych partii)

Zestaw maszyn na duże partie mięśniowe: trening siłowy od podstaw

Chcąc rozpocząć swoją przygodę z treningiem siłowym, na początek będziesz korzystać z maszyn na podstawowe grupy mięśniowe.  W strefie maszyn na duże partie można ćwiczyć m.in. mięśnie klatki piersiowej, pleców i nóg, ale także mm. brzucha i prostowniki grzbietu. Zakres ruchów, który dyktuje tor prowadzenia obciążeń na maszynach, pozwoli ci na równomierne wzmocnienie mięśni i regularny rozrost muskulatury. Maszyny, które tu znajdziesz, to m.in.:

  • butterfly i sitting press (maszyny na klatkę piersiową)
  • maszyna wioślarska, ławka do wyprostów tułowia (mięśnie grzbietu, prostownika i pośladków)
  • suwnica na nogi (kompleksowy trening nóg i pośladków)
  • maszyna ab crunch (trening mm. prostych brzucha)

Chcesz wyciągnąć więcej ze swojego treningu? Wejdź na kolejny poziom i skorzystaj z kolejnych urządzeń!

Dodatkowe maszyny izolowane: skuteczny trening mniejszych partii
maszyny na siłowni

Twój trening siłowy z czasem powinien być coraz bardziej urozmaicony - chcesz przecież, aby twoje ciało rozwijało się z każdym kolejnych ruchem. Dodatkowe maszyny izolowane skutecznie zwiększą efektywność twoich treningów i sprawią, że ciało nabierze jeszcze lepszych kształtów. Trening na takich maszynach pozwoli ci wyizolować takie mięśnie, jak tricepsy, bicepsy, mm. naramienne, dwugłowe i czworogłowe ud, łydki i pośladki. Skupisz się także na treningu mm. skośnych brzucha i dodatkowo zaangażujesz przywodziciele i odwodziciele nóg. Aby twój trening był jeszcze bardziej efektywny, skorzystaj z takich urządzeń:

  • maszyna pull over (mm. najszersze grzbietu, mm. klatki piersiowej i stożki rotatorów)
  • maszyny przeciwstawne na mm. nóg (wyprosty siedząc - czworogłowe ud, uginanie leżąc - dwugłowe ud)
  • maszyny przeciwstawne na mm. ramion (trening bicepsów i tricepsów oraz mm. barków)
  • maszyny do formowania mm. ud i pośladków (przywodzenie i odwodzenie nóg, odwodzenie nogi w tył)
  • maszyna na łydki (wspięcia na palce stojąc lub siedząc)

Trening na najwyższych obrotach: wyciągi i maszyny z ciężarem półwolnym

Z czasem trening na maszynach podstawowych i izolowanych będzie dla ciebie rutyną - wtedy warto sięgnąć po dodatkowy bodziec. W strefie wolnych ciężarów znajdziesz wyciągi i dodatkowe maszyny z tzw. ciężarem półwolnym. To podwójne maszyny, które obciążasz krążkami stosowanymi do sztang i hantli. Dodatkowy plus jest taki, że każda ze stron ćwiczonych mięśni jest obciążana osobno i łatwiej ci zapanować nad progresją ciężaru. W wielu siłowniach można znaleźć maszynę typu hammer na wyciskanie (klatka piersiowa), over head push (wyciskanie żołnierskie na barki), lats pull down (mm. najszersze grzbietu) oraz podwójną maszynę na nogi. Wiele osób korzysta także z maszyny typu Hack, która świetnie formuje muskulaturę nóg, łydek i pośladków. To zdecydowanie najwyższy poziom treningu na maszynach, na jaki możesz sobie pozwolić.

Chcesz przeczytać cały artykuł?

Witold Milewski 0 19 sierpnia 2020  < 1000

Dodaj komentarz

Artykuły z kategorii: Trening Siłowy

dowiedz-sie-czym-sa-rozpietki-i-wzbogac-o-nie-trening

Dowiedz się, czym są rozpiętki i wzbogać o nie trening!

Rozpiętki to jedno z bardziej popularnych ćwiczeń stosowanych na klatkę piersiową. Ćwiczenie działa kompleksowo na większe i mniejsze mięśnie klatki piersiowej. Na siłowniach czy w klubach fitness wykonują je osoby, które dopiero zaczynają swoją przygodę z siłownią, jak i bardziej doświadczeni. Co sprawia, że rozpiętki są tak powszechnie stosowane? Jak prawidłowo je wykonywać? I jakie warianty tego ćwiczenia można wykonywać?

malo-nie-znaczy-zle-ile-powtorzen-w-serii-w-treningu-silowym

Mało nie znaczy źle – ile powtórzeń w serii w treningu siłowym?

Charakter treningu siłowego zależy m.in. od anatomii mięśni czy celu treningowego. Często pojawiają się wątpliwości odnośnie obciążenia i liczby powtórzeń w serii. Czy mała liczba powtórzeń – lub nawet jedno powtórzenie – mogą przynieść korzyści w treningu siłowym?

prezentacja-kulturysty-pozowanie-na-scenie

Prezentacja kulturysty – pozowanie na scenie

Przygotowanie treningowe i dietetyczne to podstawa przed startem w zawodach sylwetkowych. To jednak nie wszystko. Ważne jest także jak najlepsze zaprezentowanie własnych osiągnięć. I temu służy m.in. pozowanie. Jak wygląda nauka pozowania w kulturystyce?

ustawienie-dloni-przy-wykonywaniu-pompek-a-praca-miesni

Ustawienie dłoni przy wykonywaniu pompek a praca mięśni

Nie bez powodu mówi się, że z różnych rodzajów pompek można stworzyć kompletny trening. To jaki rodzaj pompki wybierzemy – oddziałuje na to, jakie mięśnie pracują. Zmianie może ulegać m.in. pozycja ćwiczącego, rozstaw nóg czy właśnie ułożenie rąk. Zobaczmy, jakie mięśnie pracują podczas wykonywania pompek z różnym ustawieniem dłoni.

kulturystyka-dla-seniorow-dlaczego-warto

Kulturystyka dla seniorów – dlaczego warto?

Wraz z wiekiem zmieniają się możliwości sprawnościowe. Warto zatem zadbać o poprawienie cech motorycznych, wytrzymałości czy zwiększyć siłę i masę mięśni. Można to osiągnąć dzięki regularnym treningom kulturystycznym. Zobacz, jakie korzyści wynikają z treningów siłowych w podeszłym wieku.

nowe-dyscypliny-fitness

Nowe dyscypliny Fitness

Jak we wszystkich dziedzinach życia tak w fitnessie, aby nie zostać w tyle trzeba się rozwijać. Dlatego ciągle powstają nowe typy zajęć, metody treningowe i korzystające z nowego sprzętu treningowego. W tym artykule przyjrzymy się najpopularniejszym nowym treningom.

ciekawe-gadzety-fitness-dostepne-od-2016-roku

Ciekawe gadżety fitness dostępne od 2016 roku

Nowy rok przynosi kilka nowości na rynku akcesorii fitness. Zobaczcie listę 7 gadżetów dla aktywnych. Nowoczesny sprzęt dostarczy szczegółowych danych o treningu, zagra muzykę pod wodą lub oszczędzi miejsce w torbie na siłownię!

jak-wybrac-silownie-lub-klub-fitness-krok-po-kroku

Jak wybrać siłownię lub klub fitness, krok po kroku

Klamka zapadła! Postanawiamy chodzić na siłownię, aby zrzucić kilka kilogramów, wysmuklić sylwetkę bądź zbudować mięśnie. Mamy przed sobą cel, widzimy siebie po półrocznych regularnych treningach i już chcemy zmotywowani podjąć się wyzwania. Ale jak wybrać siłownię na nasz plac boju o lepsze ciało? Podpowiadamy krok po kroku.

abecadlo-fitnessu

Abecadło fitnessu

W tym materiale rozszyfrujemy skróty ABS, ABT, ATC, TRX, TBC oraz Tae Bo. Wszystkie te skróty odnoszą się do zajęć typu fitness czyli treningów kształtujących sylwetkę i poprawiających kondycję organizmu.

najsprawniejsza-babcia-na-swiecie-80-letnia-kulturystka-trenujaca-fitness-ernestine-shepherd

Najsprawniejsza babcia na świecie – 80 letnia kulturystka trenująca fitness Ernestine Shepherd

Najstarsza bodybuilderka, kulturystka i zawodniczka fitness. Kondycja i siła tej babki może zaskoczyć. Mimo 80 lat wygląda jak wysportowana 40 latka. Poznajcie Ernestine Shepherd.

dowiedz-sie-czym-sa-rozpietki-i-wzbogac-o-nie-trening

Dowiedz się, czym są rozpiętki i wzbogać o nie trening!

Rozpiętki to jedno z bardziej popularnych ćwiczeń stosowanych na klatkę piersiową. Ćwiczenie działa kompleksowo na większe i mniejsze mięśnie klatki piersiowej. Na siłowniach czy w klubach fitness wykonują je osoby, które dopiero zaczynają swoją przygodę z siłownią, jak i bardziej doświadczeni. Co sprawia, że rozpiętki są tak powszechnie stosowane? Jak prawidłowo je wykonywać? I jakie warianty tego ćwiczenia można wykonywać?

malo-nie-znaczy-zle-ile-powtorzen-w-serii-w-treningu-silowym

Mało nie znaczy źle – ile powtórzeń w serii w treningu siłowym?

Charakter treningu siłowego zależy m.in. od anatomii mięśni czy celu treningowego. Często pojawiają się wątpliwości odnośnie obciążenia i liczby powtórzeń w serii. Czy mała liczba powtórzeń – lub nawet jedno powtórzenie – mogą przynieść korzyści w treningu siłowym?

prezentacja-kulturysty-pozowanie-na-scenie

Prezentacja kulturysty – pozowanie na scenie

Przygotowanie treningowe i dietetyczne to podstawa przed startem w zawodach sylwetkowych. To jednak nie wszystko. Ważne jest także jak najlepsze zaprezentowanie własnych osiągnięć. I temu służy m.in. pozowanie. Jak wygląda nauka pozowania w kulturystyce?

ustawienie-dloni-przy-wykonywaniu-pompek-a-praca-miesni

Ustawienie dłoni przy wykonywaniu pompek a praca mięśni

Nie bez powodu mówi się, że z różnych rodzajów pompek można stworzyć kompletny trening. To jaki rodzaj pompki wybierzemy – oddziałuje na to, jakie mięśnie pracują. Zmianie może ulegać m.in. pozycja ćwiczącego, rozstaw nóg czy właśnie ułożenie rąk. Zobaczmy, jakie mięśnie pracują podczas wykonywania pompek z różnym ustawieniem dłoni.

kulturystyka-dla-seniorow-dlaczego-warto

Kulturystyka dla seniorów – dlaczego warto?

Wraz z wiekiem zmieniają się możliwości sprawnościowe. Warto zatem zadbać o poprawienie cech motorycznych, wytrzymałości czy zwiększyć siłę i masę mięśni. Można to osiągnąć dzięki regularnym treningom kulturystycznym. Zobacz, jakie korzyści wynikają z treningów siłowych w podeszłym wieku.

nowe-dyscypliny-fitness

Nowe dyscypliny Fitness

Jak we wszystkich dziedzinach życia tak w fitnessie, aby nie zostać w tyle trzeba się rozwijać. Dlatego ciągle powstają nowe typy zajęć, metody treningowe i korzystające z nowego sprzętu treningowego. W tym artykule przyjrzymy się najpopularniejszym nowym treningom.

ciekawe-gadzety-fitness-dostepne-od-2016-roku

Ciekawe gadżety fitness dostępne od 2016 roku

Nowy rok przynosi kilka nowości na rynku akcesorii fitness. Zobaczcie listę 7 gadżetów dla aktywnych. Nowoczesny sprzęt dostarczy szczegółowych danych o treningu, zagra muzykę pod wodą lub oszczędzi miejsce w torbie na siłownię!

jak-wybrac-silownie-lub-klub-fitness-krok-po-kroku

Jak wybrać siłownię lub klub fitness, krok po kroku

Klamka zapadła! Postanawiamy chodzić na siłownię, aby zrzucić kilka kilogramów, wysmuklić sylwetkę bądź zbudować mięśnie. Mamy przed sobą cel, widzimy siebie po półrocznych regularnych treningach i już chcemy zmotywowani podjąć się wyzwania. Ale jak wybrać siłownię na nasz plac boju o lepsze ciało? Podpowiadamy krok po kroku.

abecadlo-fitnessu

Abecadło fitnessu

W tym materiale rozszyfrujemy skróty ABS, ABT, ATC, TRX, TBC oraz Tae Bo. Wszystkie te skróty odnoszą się do zajęć typu fitness czyli treningów kształtujących sylwetkę i poprawiających kondycję organizmu.

najsprawniejsza-babcia-na-swiecie-80-letnia-kulturystka-trenujaca-fitness-ernestine-shepherd

Najsprawniejsza babcia na świecie – 80 letnia kulturystka trenująca fitness Ernestine Shepherd

Najstarsza bodybuilderka, kulturystka i zawodniczka fitness. Kondycja i siła tej babki może zaskoczyć. Mimo 80 lat wygląda jak wysportowana 40 latka. Poznajcie Ernestine Shepherd.