Jakie podłoże jest najlepsze do biegania?

Jakie podłoże jest najlepsze do biegania?

Podczas rozpoczynania przygody z bieganiem ważne jest wybranie odpowiedniej nawierzchni. Zobacz, jak duże znaczenie ma to po czym się biega dla kolan i stawów. Sprawdzamy które podłoże jest najlepsze do zdrowego biegania.

Podczas biegu stopy biegacza uderzają o grunt nawet kilka tysięcy razy. Dzisiaj sprawdzamy jak rodzaj podłoża wpływa na jakość i technikę biegu. 

Bieganie po trawie

bieganie po trawie najzdrowsze dla stawów

Bieganie po trawie pozwala na kształtowanie odpowiedniej techniki biegu. Trwa jest doskonałym amortyzatorem, wstrząsy są naturalnie tłumione a stawy biegacza mało obciążone. Bieganie po trawie np. na łące pomaga w stabilizowaniu sylwetki. Ponadto, warto biegać po niej boso (oczywiście, jeżeli mamy pewność, że jest czysta). Warto jednak pamiętać o tym, że częste bieganie po trawie może wywołać nawrót dawnych kontuzji. Ponadto, istnieje zagrożenie, że trawiaste podłoże może być nierówne lub śliskie. Dlatego podczas biegu należy zachować ostrożność.

Bieganie po betonie/skałach

bieganie po kamieniach skalach nierówno

Skaliste podłoże jest nierówne i twarde, przez co stwarza ryzyko skręcenia kostki lub stawu skokowego. Podobnie rzecz ma się do betonu, który pod wpływem wody często się kruszy, a tym samym powstają w nim ubytki. Bieganie po skałach zapewnia jednak dobrą dawkę adrenaliny. Warto jednak wyposażyć się w buty terenowe. Na twardym podłożu, jakim są zarówno skały, jak i beton biega się szybciej, jednak wzrasta obciążenie dla kości i stawów. Szczególną ostrożność należy zachować podczas biegu w czasie deszczu i po mokrych skałach. 

Bieganie po piasku

bieganie po piasku i plaży zdrowy jogging

Bieganie boso lub w lekkich butach po piasku jest odpoczynkiem i naturalnym peelingiem dla stóp. Wspomaga dodatkowo pracę łydek. Bieganie po plaży wzdłuż linii morza może być jednak zdradliwe – podczas biegu obciążenie na obu stronach ciała nie jest równe. Ponadto, bieganie po głębokim piasku może spowodować skręcenie stawu skokowego. Bezpieczny trening dla osób początkujących na piaskowym podłożu powinien trwać nie dłużej niż 20 minut.

Bieganie po ubitej ziemi

bieganie po ubitej ziemi drodze gruntowej

Bieganie po leśnych drogach czy polnych dróżkach jest bardzo korzystne dla organizmu. Poza korzyściami zdrowotnymi, poprawia samopoczucie i bardzo dobrze dotlenia organizm. Bieganie po naturalnych, gruntowych ścieżkach pozwala na intensywniejsze treningi, szczególnie po przebytych kontuzjach. Takie podłoże stwarza dobre warunki dla nóg, kolan oraz kręgosłupa. Zazwyczaj nie powoduje przeciążeń. To podloże jest zalecane do regularnych treningów.

Bieganie po asfalcie

bieganie po asfalcie ulicy drodze placu

Bieganie po asfalcie pozwala na osiąganie bardzo dużych prędkości. Mitem jest, że bieganie po takiej nawierzchni jest bardzo kontuzjogenne. Obecne technologie amortyzujące stosowane w butach do biegania zmniejszają ryzyko kontuzji do minimum. Jedynym warunkiem zdrowego biegania po asfalcie jest zachowanie prawidłowej techniki biegu i nie stawianie całego ciężaru na pięty. Bieganie po asfalcie jest jednak sporym obciążeniem dla organizmu, dlatego warto najpierw wzmocnić mięśnie.

Bieganie po bieżni mechanicznej

bieganie na bieżni mechanicznej

Elastyczna taśma pokryta gumą zapewnia bardzo dobrą amortyzację i zmniejsza ryzyko przeciążeń. Bieganie po bieżni mechanicznej dodatkowo poprawia sprężystość, dzięki czemu biegacz może osiągnąć większe prędkości. Mimo wszystko, wykorzystanie bieżni mechanicznej do biegu może niszczyć prawidłową technikę, potrzebną do biegania po naturalnych nawierzchniach. Jest jednak dobrym rozwiązaniem podczas niesprzyjającej pogody. Czytaj więcej:  Zalety treningu biegowego na bieżni

Bieganie po bieżni tartanowej

bieganie na bieżni tartanowej stadionie

Sprężysta i twarda nawierzchnia pozwala na dobrą dynamikę biegu i osiąganie dużych prędkości. Bieg na tartanie wymaga jednak odpowiednich butów – lekkich kolców, które zapewniają dobrą przyczepność. Bieganie szybkościowe na bieżni lekkoatletycznej sprawdza się przede wszystkim podczas zawodów. Regularne treningi mogą powodować urazy ścięgien Achillesa lub inne uszkodzenia mięśni.

Bieganie po śniegu

bieganie po śniegu zimą bezpieczne jogging

Bieganie po śniegu wymaga znacznie większej siły i powoduje większe zmęczenie. Ponadto, rozwijanie dużych prędkości również jest utrudnione. Warto zatem w sezonie zimowym pracować nad zwiększeniem siły biegowej. Do biegania po śniegu lub lodzie warto założyć specjalne buty o miękkiej podeszwie, lub buty wyposażone w kolce – zapewnią stabilność i zmniejszą ryzyko poślizgnięcia się.

Bieganie w deszczu

bieganie w deszczu podczas opadów mokro

Bieganie w czasie deszczu może być świetną zabawą. Deszcz jednak zmniejsza przyczepność, przez co zwiększa się ryzyko poślizgnięcia się. Podczas biegania w deszczu trzeba uważnie stawiać stopy. Ważne jest również odpowiednie ubranie oraz nakrycie głowy. Jeśli chcemy pobiegać podczas deszczu warto wybrać trasy, które są osłonięte drzewami. Dzięki temu ubrania będą mniej przemoczone.

Bieganie po schodach

bieganie po schodach stopniach betonowych

Bieganie po schodach można wykorzystać jako trening siły biegowej, formę rehabilitacji czy trening wydolnościowy. Pomaga ono również we wzmocnieniu mięśni istotnych dla biegaczy – stabilizatorów miednicy, kolan oraz stawów skokowych. Bieganie po schodach jest również sposobem na poprawienie kondycji. Może być również formą treningu cardio w procesie odchudzania. Warto jednak pamiętać o prawidłowej technice biegu, by nie narażać stawów na przeciążenia.

Technika biegu na różnych nawierzchniach

Na równej nawierzchni: bieżnia, asfalt, beton, droga gruntowa (droga pod warunkiem dobrego stanu nawierzchni).

Na równym podłożu technika jest łatwa. Stopa ląduje najpierw na pięcie, potem przetacza się przez śródstopie do palców. Stopa naturalnie odpycha ciało biegacza do przodu. Każdy kolejny krok jest taki sam jak poprzedni. Dzięki temu biegnąc można skoncentrować się na tempie biegu i rytmie. Dodatkową zaletą biegania po gładkiej nawierzchni jest to, że przy każdym kroku mięśnie pracują tak samo.

Bieganie w terenie, po nierównej nawierzchni: trawie, piasek, kamienie, ścieżki, śniegu.

Czasami spotkamy na trasie biegu ubytki w nawierzchni, lub inne nierówności jak korzenie, dziury, kamienie. Pokonanie takich przeszkód w biegu wymaga zmiany długości kroku lub nawet kierunku biegu. Biegacz jest zmuszony czasem do skoków co wymusza inną pracę kolan i stawu skokowego. W efekcie biegacz poruszający się Po nawierzchni naturalnej nie będzie mógł utrzymać stałego tempa. Trudno jest więc na dłuższych odcinkach biec przez czas tak samo.

Dominika Górska 4 14 października 2016  3219

Dodaj komentarz

  • izula
    21 października 2016
    Moim zdaniem nie. Biegam przede wszystkim po ubitej ziemi, ale zdarz mi się też po betonie. Do obu biegów mam inne buty. Jeszcze nic mi się nie stało :) Oczywiście, czuć różnicę podczas treningu, ale nie czuję obciążenia.
  • Michał
    21 października 2016
    A to nie jest też tak, że jeśli ciągle biegasz np. po ubitych ścieżkach, to potem na biegu ulicznym jest większa szansa kontuzji, bo organizm nie jest przyzwyczajony do obciążeń powodowanych przez bieganie po asfalcie?
  • Piotrek
    20 października 2016
    Właśnie, podłoże i buty to nierozłączne połączenie. Nie można biegać nieświadomie, może to grozić jedynie kontuzjami i urazami.
  • Fifek
    17 października 2016
    Uwielbiam biegać po piasku. Ale faktycznie, kiedyś skręciłam kostkę :( Trzeba uważać.

Artykuły z kategorii: Bieganie

jak-wyglada-trening-personalny-biegacza

Jak wygląda trening personalny biegacza?

Przed zawodami biegowymi lub maratonami sportowiec musi szczególnie zadbać o własne możliwości. Z pomocą przychodzą biegowe treningi personalne. Zobacz czym charakteryzują się osobiste zajęcia biegacza przed maratonem oraz biegami przełajowymi.

jak-zaplanowac-bieganie-w-swieta-bozego-narodzenia-bieganie-zima

Jak zaplanować bieganie w Święta Bożego Narodzenia? | Bieganie zimą

Okres świąteczny specjalnie nie sprzyja bieganiu. Mamy na głowie mnóstwo przygotowań. Sprzątanie, gotowanie, prezenty… Zobacz, jak w tym wszystkim odnaleźć czas na aktywność fizyczną. Jak zaplanować trening w Święta?

czym-sa-marszobiegi

Czym są marszobiegi?

Marszobiegi są doskonałym sposobem na rozpoczęcie swojej przygody z bieganiem. Można je traktować jako sposób na zrzucenie zbędnych kilogramów czy wysmuklenie sylwetki. Tę formę aktywności szczególnie upodobali sobie seniorzy. Czy jednak tylko oni na nich skorzystają? Na czym właściwie polegają marszobiegi?

poradnik-ultrasa-przygotowanie-do-biegow-gorskich

Poradnik ultrasa – przygotowanie do biegów górskich

Wymagające górskie trasy wymagają kompleksowych przygotowań. Należy zadbać nie tylko o odpowiednie ćwiczenia w planie treningowym. Liczy się również praktyczne podejście do biegu. Zobacz, co powinno się znaleźć w plecaku biegacza i jaki sprzęt przyda się podczas górskich biegów.

ekstremalne-przygotowania-do-biegow-z-przeszkodami

Ekstremalne przygotowania do biegów z przeszkodami!

Start w Runmageddonie czy Survival Race to prawdziwa szkoła przetrwania. O ile na najlżejszych dystansach nie trzeba mieć specjalnego przygotowania, o tyle w cięższych konkurencjach jest ono konieczne. I to nie lada przygotowanie. Jak wyglądają treningi przed startem w biegu z przeszkodami?

morderczy-wysilek-jakie-sa-rodzaje-biegow-z-przeszkodami-biegi-survivalowe-w-warszawie

Morderczy wysiłek – jakie są rodzaje biegów z przeszkodami? Biegi survivalowe w Warszawie

Biegi z przeszkodami i biegi survivalowe coraz bardziej zyskują na popularności. Także w naszym kraju. Właściwie nie ma granicy wieku – startują i dzieci, i seniorzy. Jak jednak wyglądają poszczególne konkurencje biegów z przeszkodami? Oto, w jakich zawodach biegów survivalowych możesz wziąć udział. Zobacz zestawienie zawodów na 2018 rok dla Warszawy!

jak-zyskac-motywacje-do-biegania

Jak zyskać motywację do biegania?

Nie wiesz, jak zmotywować się do rozpoczęcia treningów biegowych? Przeczytaj rady coacha sportowego Marii Lachowicz-Bogunii.

w-zgodzie-z-natura-czy-warto-biegac-boso

W zgodzie z naturą – czy warto biegać boso?

Bieganie bez butów jednych zachwyca, u innych wywołuje zdziwienie. Istnieje wiele przesłanek, dla których warto wpleść bose biegi we własny plan treningowy. Wcześniej trzeba jednak zapoznać się z zasadami bezpiecznego biegania w naturalnych warunkach. Zebraliśmy wszystko, co musisz wiedzieć o tym typie treningu!

podroz-do-zrodel-jak-powstal-bieg-maratonski

Podróż do źródeł – jak powstał bieg maratoński?

O maratonie słyszał każdy. Niewiele osób jednak zastanawia się nad tym, skąd właściwie pochodzi tradycja biegów maratońskich. Interesujące wydaje się również to, w którym momencie uznano je za dyscyplinę sportową. Poznaj historię maratonu i najsłynniejszych maratończyków!

europe-sport-power-krakow-2018

Europe Sport Power Kraków 2018

Już  Już 17 – 18 lutego 2018 roku odbędzie się ESP, czyli Europe Sport Power to jedno z największych spotkań branży fitness w Polsce. Zobacz wydarzenie które przyciąga setki profesjonalnych sportowców oraz amatorów z całej Polski. Występy kulturystyczne, nowości ze świata sportu, konferencje i wiele więcej

jak-wyglada-trening-personalny-biegacza

Jak wygląda trening personalny biegacza?

Przed zawodami biegowymi lub maratonami sportowiec musi szczególnie zadbać o własne możliwości. Z pomocą przychodzą biegowe treningi personalne. Zobacz czym charakteryzują się osobiste zajęcia biegacza przed maratonem oraz biegami przełajowymi.

jak-zaplanowac-bieganie-w-swieta-bozego-narodzenia-bieganie-zima

Jak zaplanować bieganie w Święta Bożego Narodzenia? | Bieganie zimą

Okres świąteczny specjalnie nie sprzyja bieganiu. Mamy na głowie mnóstwo przygotowań. Sprzątanie, gotowanie, prezenty… Zobacz, jak w tym wszystkim odnaleźć czas na aktywność fizyczną. Jak zaplanować trening w Święta?

czym-sa-marszobiegi

Czym są marszobiegi?

Marszobiegi są doskonałym sposobem na rozpoczęcie swojej przygody z bieganiem. Można je traktować jako sposób na zrzucenie zbędnych kilogramów czy wysmuklenie sylwetki. Tę formę aktywności szczególnie upodobali sobie seniorzy. Czy jednak tylko oni na nich skorzystają? Na czym właściwie polegają marszobiegi?

poradnik-ultrasa-przygotowanie-do-biegow-gorskich

Poradnik ultrasa – przygotowanie do biegów górskich

Wymagające górskie trasy wymagają kompleksowych przygotowań. Należy zadbać nie tylko o odpowiednie ćwiczenia w planie treningowym. Liczy się również praktyczne podejście do biegu. Zobacz, co powinno się znaleźć w plecaku biegacza i jaki sprzęt przyda się podczas górskich biegów.

ekstremalne-przygotowania-do-biegow-z-przeszkodami

Ekstremalne przygotowania do biegów z przeszkodami!

Start w Runmageddonie czy Survival Race to prawdziwa szkoła przetrwania. O ile na najlżejszych dystansach nie trzeba mieć specjalnego przygotowania, o tyle w cięższych konkurencjach jest ono konieczne. I to nie lada przygotowanie. Jak wyglądają treningi przed startem w biegu z przeszkodami?

morderczy-wysilek-jakie-sa-rodzaje-biegow-z-przeszkodami-biegi-survivalowe-w-warszawie

Morderczy wysiłek – jakie są rodzaje biegów z przeszkodami? Biegi survivalowe w Warszawie

Biegi z przeszkodami i biegi survivalowe coraz bardziej zyskują na popularności. Także w naszym kraju. Właściwie nie ma granicy wieku – startują i dzieci, i seniorzy. Jak jednak wyglądają poszczególne konkurencje biegów z przeszkodami? Oto, w jakich zawodach biegów survivalowych możesz wziąć udział. Zobacz zestawienie zawodów na 2018 rok dla Warszawy!

jak-zyskac-motywacje-do-biegania

Jak zyskać motywację do biegania?

Nie wiesz, jak zmotywować się do rozpoczęcia treningów biegowych? Przeczytaj rady coacha sportowego Marii Lachowicz-Bogunii.

w-zgodzie-z-natura-czy-warto-biegac-boso

W zgodzie z naturą – czy warto biegać boso?

Bieganie bez butów jednych zachwyca, u innych wywołuje zdziwienie. Istnieje wiele przesłanek, dla których warto wpleść bose biegi we własny plan treningowy. Wcześniej trzeba jednak zapoznać się z zasadami bezpiecznego biegania w naturalnych warunkach. Zebraliśmy wszystko, co musisz wiedzieć o tym typie treningu!

podroz-do-zrodel-jak-powstal-bieg-maratonski

Podróż do źródeł – jak powstał bieg maratoński?

O maratonie słyszał każdy. Niewiele osób jednak zastanawia się nad tym, skąd właściwie pochodzi tradycja biegów maratońskich. Interesujące wydaje się również to, w którym momencie uznano je za dyscyplinę sportową. Poznaj historię maratonu i najsłynniejszych maratończyków!

europe-sport-power-krakow-2018

Europe Sport Power Kraków 2018

Już  Już 17 – 18 lutego 2018 roku odbędzie się ESP, czyli Europe Sport Power to jedno z największych spotkań branży fitness w Polsce. Zobacz wydarzenie które przyciąga setki profesjonalnych sportowców oraz amatorów z całej Polski. Występy kulturystyczne, nowości ze świata sportu, konferencje i wiele więcej