Jakie mięśnie pracują podczas jazdy na rowerze?

Jakie mięśnie pracują podczas jazdy na rowerze?

Każdy umie jeździć rowerem. Jedni wybierają go zamiast samochodu - jako środek transportu do pracy. Inni - zaciekle trenują, by wystartować w zawodach. Kolarstwo jest jednym z najbardziej powszechnych sportów. Ale czy zdajemy sobie sprawę z tego, jak pracują mięśnie podczas treningów kolarskich? O tym poniżej!

Jazda na rowerze jest dobra dla zdrowia. Teoretycznie każdy się z tym zgodzi, ale jak zawsze – diabeł tkwi w szczegółach. Można uprawiać kolarstwo profesjonalnie (i jak każdy zawodowy sport) nie jest ono wtedy neutralne, a raczej negatywne w skutkach dla organizmu. Jednakże zawodowy peleton to mniej niż 1000 osób w całej Europie. Dla przeciętnego kolarza, nawet jeżdżącego bardzo dużo, sport to zdrowie. Tak samo korzystne dla organizmu jest rekreacyjne korzystanie z roweru, po kilkadziesiąt minut, parę razy w tygodniu. Również rower miejski używany do dojazdów do pracy i na zakupy, ma kojący wpływ na układ mięśniowy i krwionośny.

Praca mięśni i nie tylko

Rower trekkingowy znacząco różni się konstrukcyjnie od w pełni amortyzowanej maszyny do agresywnego MTB, a jednak oba mają wiele wspólnych cech. Tak samo technika jazdy MTB i stateczne toczenie się po szosie różnią się, ale są między nimi fundamentalne podobieństwa. Jazda rowerem zawsze opiera się na pedałowaniu, a więc angażuje prawie wszystkie partie mięśni nóg. Pracują także mięśnie pośladków i dolne partie mięśni brzucha. Gdy trasa wiedzie przez grząski piasek, po błocie, po kamieniach i jedziemy szybko, mocno pracują także mięśnie barku, ramion i rąk. Gdy do tego wstajemy z siodełka, pracują prawie wszystkie mięśnie w ciele. Bardzo intensywnie pracuje również układ krwionośny, serce musi dostarczyć tlen do nóg, a mięśnie ud i pośladków są jednymi z największych, zużywają zatem masę energii.

W jakich momentach najmocniej pracują poszczególne mięśnie

Pedałowanie na rowerze to powtarzane w setkach tysięcy cykli zataczania kręgów wykonywanych nogami. W różnych fazach położenia pedałów angażowane są poszczególne partie mięśni nóg i pośladków. Jeśli porównamy tarczę mechanizmu korbowego do tarczy zegara z jedną wskazówką, to w momencie gdy pedał jest pomiędzy godziną 12 a 6 wykonujemy ruch pchający, podobny do tego gdy wstajemy z przysiadu. Wtedy najbardziej aktywne są mięśnie czworogłowe uda i mięśnie pośladków. Gdy stopa jest wyprostowana w dolnym położeniu pedałów, następuje największe obciążenie łydek. Przypomina to trochę moment gdy, już poza rowerem, stajemy na palcach i unosimy się w górę. W tym miejscu należy zrobić małą dygresję. Mięśnie łydek jako takie nie są zbyt mocno obciążone podczas jazdy rowerem. Kolarstwo pozwala nadać im pożądany kształt, ale niekoniecznie sprawia, że stają się większe. Może trudno w to uwierzyć patrząc na zawodowców, ale warto mieć świadomość, że oni poświęcają masę czasu na dodatkowy trening siłowy nóg poza samą jazdą na rowerze. Tym bardziej nie należy się sugerować wyglądem nóg kolarzy torowych. To są sprinterzy, którzy potrzebują maksymalnej mocy przez stosunkowo krótki okres. Mają więc maksymalnie rozbudowane mięśnie, których nie dałoby się zasilić w energię na dłuższych dystansach. Zamykając dygresję przejdźmy do opisu dalszych faz ruchu nogi podczas jazdy rowerem. Gdy pedały znajdują się w położeniu pomiędzy godziną 6 a 12 zaczyna się faza ciągnięcia. Pracują wtedy tylne partie mięśni nóg, i przednie poniżej kolan.

jakie mięśnie pracują jazda na rowerze

Pozostałe partie mięśni, takie jak mięśnie brzucha i grzbietu pełnią funkcję stabilizacyjną przy spokojnej jeździe, ale są mocno aktywne gdy radzimy sobie w trudnym terenie, na ostrych podjazdach, czy przy gwałtownych manewrach. Kolarze MTB ćwiczą więc całe ciało. Jeśli nie chcemy zapuszczać się w góry, możemy pamiętać o tym, żeby podczas jazdy po szosie napinać mięśnie brzucha i prostować dolny odcinek pleców, co pewien czas. Efekt będzie podobny, choć na mniejszą skalę.

Odpowiednia pozycja na rowerze

Jest jeszcze jedna sprawa istotna w rozważaniach o pracy mięśni podczas jazdy rowerem. Bardzo ważne jest ustawienie prawidłowej wysokości siodełka i jego położenia względem pedałów. Gdy siodełko jest za nisko, lub jest przesunięte za bardzo w tył czy w przód, zaburzony jest anatomiczny wzorzec ruchu nóg. Gdy nie możemy w pełni wyprostować kolan i pedałujemy w pewnym przykurczu, po pierwsze tracimy dużo mocy, a po drugie możemy z czasem nabawić się nawet kontuzji. Nie bez powodu powstaje coraz więcej specjalistycznych gabinetów oferujących tzw. bike fitting czyli profesjonalne doradztwo przy doborze optymalnej pozycji na rowerze. Z usługi korzystają głównie sportowcy, ale jest ona przydatna także dla tych, którzy odczuwają podczas jazdy bóle nóg, nie mogą usiedzieć na siodełku, mają problemy z cierpnącymi nadgarstkami itp.

 

Generalnie jazda rowerem to jedna z najzdrowszych aktywności sportowych. Poprawia kondycję, pozwala bez większego wysiłku stracić zbędne kilogramy i utrzymuje serce w dobrym stanie. Gdy nie lubimy biegać, albo nie powinniśmy ze względu na dawne kontuzje lub np. nadwagę, rower to najlepsze co możemy zrobić dla własnego zdrowia. Przyjemnie spędzając czas staniemy się silniejsi, chudsi, a jak pokazują liczne badania, także szczęśliwsi.

dadelo.pl 1 21 sierpnia 2018  1971

Dodaj komentarz

  • Kacper
    21 sierpnia 2018
    Wiadomo, że pracują wszystkie, ale nogi najwięcej

Artykuły z kategorii: Kolarstwo

trening-kolarski-jak-zadbac-o-rowerowa-forme

Trening kolarski - jak zadbać o rowerową formę?

Mówi się, że im więcej kilometrów w nogach tym lepiej. Być może dlatego wielu początkujących kolarzy nie potrafi wejść na wyższy poziom swojej aktywności. W treningu kolarskim istotnych jest wiele elementów. Jak poprawnie zaplanować trening i jak zadbać o złotą kolarską formę?

naped-kolarza-jakie-pedaly-wybrac

Napęd kolarza – jakie pedały wybrać?

Nadawanie napędu rowerowi może odbywać się przy pomocy pedałów zatrzaskowych lub platformowych. Mamy także tzw. noski. Ich działanie nieco się od siebie różni. Zobacz wady i zalety tych rozwiązań w kolarstwie. Jakie jest przeznaczenie poszczególnych typów pedałów?

grubas-wsrod-rowerow-czy-warto-wybrac-fat-bike

Grubas wśród rowerów – czy warto wybrać fat bike?

Choć do końca nie wiadomo czemu, ciągle rośnie popularność bardzo dziwnego modelu roweru. Fat bike – bo o nich mowa – coraz częściej pojawiają się na ulicach. Jedni są zachwyceni, inni – mówią o ich nieprzydatności. Zobacz wady i zalety największego grubasa wśród rowerów.

jak-wymienic-uszkodzona-detke-w-rowerze

Jak wymienić uszkodzoną dętkę w rowerze?

Przebita dętka jest jednym z najczęstszych problemów pojawiających się podczas jazdy rowerem. Zwykle jej wymianę musimy przeprowadzić samodzielnie w warunkach terenowych. Jakie narzędzia będą nam do tego potrzebne? Co może uszkodzić dętkę? Zobacz, jak sprawdzić rodzaj uszkodzenia i czym się kierować przy wyborze odpowiedniej dętki.

poradnik-rowerzysty-obowiazkowe-wyposazenie-roweru

Poradnik rowerzysty – obowiązkowe wyposażenie roweru

Dopuszczenie roweru do jazdy na drodze obejmuje spełnienie konkretnych warunków prawnych. Określają one obowiązkowe elementy roweru, których brak najpewniej będzie skutkować mandatem. Jakie obowiązkowe wyposażenie powinien mieć rowerzysta, by bezpiecznie jeździć po drogach?

trasy-rowerowe-downhill-i-mtb-warszawa-i-okolice

Trasy rowerowe downhill i MTB – Warszawa i okolice

Chcesz wybrać się na trening downhill lub MTB, a nie wiesz, gdzie na Mazowszu są dobre warunki do ostrej jazdy? Zobacz nasze zestawienie tras rowerowych downhill mtb w Warszawie doskonałych do uprawiania tego sportu!

techniki-jazdy-downhill

Techniki jazdy downhill

Downhill należy do sportów ekstremalnych. Tym samym ogromne znaczenie ma opanowanie prawidłowej techniki jazdy. W innym przypadku – treningi mogą być naprawdę niebezpieczne. Zobacz, na czym polega pokonywanie przeszkód i zakrętów. Dowiedz się, jak zachowywać się na zjazdach i wykonywać skoki. Oto podstawy downhillowej techniki jazdy.

alzacja-na-szosie-po-gorach

Alzacja - na szosie po górach

Można jeździć na rowerze... i można pokonywać metry przewyższenia w pionie. Przeczytaj obszerną relację z szosowej wyprawy po Alzacji - ponad 11000 metrów w pionie w 5 dni.

jak-bezpiecznie-jezdzic-rowerem-w-grupie

Jak bezpiecznie jeździć rowerem w grupie?

Jazda na rowerze w gronie znajomych jest popularnym sposobem na aktywne spędzanie wolnego czasu, szczególnie w cieplejszych miesiącach. Ważna jest jednak znajomość zasad bezpiecznej jazdy na rowerze w grupie. Zobacz, jak się przygotować do takiej wyprawy rowerowej.

trening-kolarski-jak-zadbac-o-rowerowa-forme

Trening kolarski - jak zadbać o rowerową formę?

Mówi się, że im więcej kilometrów w nogach tym lepiej. Być może dlatego wielu początkujących kolarzy nie potrafi wejść na wyższy poziom swojej aktywności. W treningu kolarskim istotnych jest wiele elementów. Jak poprawnie zaplanować trening i jak zadbać o złotą kolarską formę?

naped-kolarza-jakie-pedaly-wybrac

Napęd kolarza – jakie pedały wybrać?

Nadawanie napędu rowerowi może odbywać się przy pomocy pedałów zatrzaskowych lub platformowych. Mamy także tzw. noski. Ich działanie nieco się od siebie różni. Zobacz wady i zalety tych rozwiązań w kolarstwie. Jakie jest przeznaczenie poszczególnych typów pedałów?

grubas-wsrod-rowerow-czy-warto-wybrac-fat-bike

Grubas wśród rowerów – czy warto wybrać fat bike?

Choć do końca nie wiadomo czemu, ciągle rośnie popularność bardzo dziwnego modelu roweru. Fat bike – bo o nich mowa – coraz częściej pojawiają się na ulicach. Jedni są zachwyceni, inni – mówią o ich nieprzydatności. Zobacz wady i zalety największego grubasa wśród rowerów.

jak-wymienic-uszkodzona-detke-w-rowerze

Jak wymienić uszkodzoną dętkę w rowerze?

Przebita dętka jest jednym z najczęstszych problemów pojawiających się podczas jazdy rowerem. Zwykle jej wymianę musimy przeprowadzić samodzielnie w warunkach terenowych. Jakie narzędzia będą nam do tego potrzebne? Co może uszkodzić dętkę? Zobacz, jak sprawdzić rodzaj uszkodzenia i czym się kierować przy wyborze odpowiedniej dętki.

poradnik-rowerzysty-obowiazkowe-wyposazenie-roweru

Poradnik rowerzysty – obowiązkowe wyposażenie roweru

Dopuszczenie roweru do jazdy na drodze obejmuje spełnienie konkretnych warunków prawnych. Określają one obowiązkowe elementy roweru, których brak najpewniej będzie skutkować mandatem. Jakie obowiązkowe wyposażenie powinien mieć rowerzysta, by bezpiecznie jeździć po drogach?

trasy-rowerowe-downhill-i-mtb-warszawa-i-okolice

Trasy rowerowe downhill i MTB – Warszawa i okolice

Chcesz wybrać się na trening downhill lub MTB, a nie wiesz, gdzie na Mazowszu są dobre warunki do ostrej jazdy? Zobacz nasze zestawienie tras rowerowych downhill mtb w Warszawie doskonałych do uprawiania tego sportu!

techniki-jazdy-downhill

Techniki jazdy downhill

Downhill należy do sportów ekstremalnych. Tym samym ogromne znaczenie ma opanowanie prawidłowej techniki jazdy. W innym przypadku – treningi mogą być naprawdę niebezpieczne. Zobacz, na czym polega pokonywanie przeszkód i zakrętów. Dowiedz się, jak zachowywać się na zjazdach i wykonywać skoki. Oto podstawy downhillowej techniki jazdy.

alzacja-na-szosie-po-gorach

Alzacja - na szosie po górach

Można jeździć na rowerze... i można pokonywać metry przewyższenia w pionie. Przeczytaj obszerną relację z szosowej wyprawy po Alzacji - ponad 11000 metrów w pionie w 5 dni.

jak-bezpiecznie-jezdzic-rowerem-w-grupie

Jak bezpiecznie jeździć rowerem w grupie?

Jazda na rowerze w gronie znajomych jest popularnym sposobem na aktywne spędzanie wolnego czasu, szczególnie w cieplejszych miesiącach. Ważna jest jednak znajomość zasad bezpiecznej jazdy na rowerze w grupie. Zobacz, jak się przygotować do takiej wyprawy rowerowej.