Jakich ćwiczeń nie łączyć ze sobą na jednym treningu?

Jakich ćwiczeń nie łączyć ze sobą na jednym treningu?

Niektóre ćwiczenia idą ze sobą w parze. Inne wręcz przeciwnie. A wszystko zależy od zaangażowanych partii mięśniowych. Jak więc powinna wyglądać przemyślana sesja treningowa? Zobacz, jakich ćwiczeń nie powinno się łączyć podczas jednego treningu.

Układanie treningu – partie mięśniowe

Trening siłowy rządzi się swoimi prawami. Jedną z ważniejszych zasad jest zapewnienie partiom mięśniowym odpowiedniego czasu na regenerację. Przyjmuje się, że minimalnie jest to jeden dzień (szczególnie jeśli chodzi o większe partie mięśni). Możliwe jest więc rozdzielenie pięciodniowego treningu na kolejno trenowane partie mięśniowe. Trzeba wziąć pod uwagę wielkość części ciała i ich zaangażowanie w trakcie wykonywania poszczególnych ćwiczeń. W treningu siłowym przecież występuje sporo ruchów wielostawowych. W nich natomiast poza główną większą partią, asystuje także mniejsza. Zatem które partie można ćwiczyć razem, a które lepiej osobno?

Jak prawidłowo łączyć partie mięśniowe na treningu?
jakich ćwiczeń nie łączyć

treningu split (dzielonym) ogromne znaczenie ma kolejność ćwiczeń, a co za tym idzie, również zaangażowanych partii mięśniowych. Ważna jest więc również świadomość tego, jakie poboczne partie mięśniowe mają udział podczas danego ćwiczenia. Przykładowo, podczas trenowania klatki piersiowej – pracują mięśnie barków i tricepsy. Podczas treningu pleców natomiast – bicepsy, a ćwiczenia na nogi angażują również prostowniki pleców. Przyjmuje się, że podczas jednej sesji treningowej powinny pracować mięśnie antagonistyczne bądź uzupełniające się. Co więc powinno się z czym łączyć? Ćwiczenia na klatkę piersiową z treningiem tricepsów, ruchy na mięśnie nóg z ćwiczeniami na barki oraz trening mięśni pleców z bicepsami i przedramionami. Można oczywiście modyfikować to ułożenie – zgodnie z wytycznymi.

Jakich partii mięśniowych nie łączyć ze sobą na treningu?

Jak już wspomnieliśmy – rola kolejności ćwiczeń. Nie powinno się np. trenować tricepsów przed ćwiczeniami na klatkę piersiową. Mają one bowiem swój udział w tym ostatnim ćwiczeniu. Podobnie rzecz ma się w przypadku ćwiczeń na plecy i bicepsy. Trening mniejszej partii mięśniowej przed większą zmniejsza efektywność kolejnego ćwiczenia. Zwiększa się także ryzyko kontuzji. Ponadto, zwykle nie trenuje się dwóch lub kilku dużych partii mięśniowych na jednej sesji lub dwa dni z rzędu. Jak więc może wyglądać przykładowe rozłożenie partii mięśniowych na dni treningowe? Pierwszego dnia klatka piersiowa i brzuch; drugiego – plecy i mięśnie kapturowe; trzeciego – nogi; czwartego – mięśnie barków i brzuch; piątego – bicepsy, tricepsy i przedramiona.

Jaka powinna być kolejność ćwiczeń na treningu?
jakich ćwiczeń nie można łączyć

- Ćwiczenia złożone (np. wyciskanie na ławce, przysiady) wykonuj przed ćwiczeniami izolowanymi (np. rozciąganie nóg, rozpiętki)

- Trenuj większe partie mięśniowe przed tymi mniejszymi. Jeśli masz trening na klatkę i tricepsy – najpierw trenuj klatkę, następnie tricepsy

- Postaraj się nie wykonywać wyciskania dwa dni z rzędu. Przykładowo, jeśli w poniedziałek trenujesz klatkę – trenuj ramiona w środę, a tricepsy w piątek. Pozwala to na odpoczynek stawów łokciowych.

- Jeśli dopiero startujesz z treningami, zacznij od standardowych złożonych ćwiczeń 3-4 razy w tygodniu. Sprawdzi się metoda Full Body Workout (FBW)

Jakich ćwiczeń nie można ze sobą łączyć na treningu?

- Podciągania na drążku/ściągania drążka wyciągu górnego z martwym ciągiem/przysiadami ze sztangą

- Ćwiczeń na drążku z ćwiczeniami na odcinek lędźwiowy kręgosłupa

- Superserii ćwiczeń na mięśnie brzucha z superseriami ćwiczeń na odcinek lędźwiowy kręgosłupa

- Kilku ciężkich ćwiczeń wielostawowych ze sobą, tj. wyciskania na klatkę piersiową na płaskiej ławce, martwego ciągu, przysiadu czy wyciskania żołnierskiego

Połączenie niewłaściwych ćwiczeń może skutkować przeciążeniami mięśni czy stawów, a nawet poważnymi kontuzjami.

admin 3 3 grudnia 2018  1572

Dodaj komentarz

  • Olek
    4 grudnia 2018
    A ja się z Wami zgadzam!
  • Adaś
    3 grudnia 2018
    To i tak tylko do poczytania, jak się kompletnie nie wie nic o anatomii, działaniu ćwiczeń i siłowni - to bez trenera się nie obędzie. No niestety
  • Paweł
    3 grudnia 2018
    Merytorycznie nie do końca tak to wygląda, ale dla początkujących może stanowić jakiś zarys tematu...

Artykuły z kategorii: Trening

bezpieczny-trening-na-barki-cwiczenia-na-barki-w-domu

Bezpieczny trening na barki | Ćwiczenia na barki w domu

Wiele trenujących osób zmaga się z bólem barków. Skąd się biorą problemy w tych okolicach? Zobacz, co należy robić by zwiększyć bezpieczeństwo podczas treningu tej partii mięśniowej. Ćwiczenia na barki w domu. Ćwiczenia na barki z hantlami.

top-9-ranking-najwiekszych-sieci-silowni-w-polsce

TOP 9 - ranking największych sieci siłowni w Polsce

Już blisko 10 lat drzwiami i oknami wali do nas kult ciała. Jędrne pośladki smukłych kobiecych sylwetek, szerokie męskie ramiona, płaskie brzuchy, szerokie plecy. Do tego koniecznie zdrowy styl życia i pożywienie z jak najlepszych składników. Tylko gdzie tak szlifować atletyczną formę i czy to na pewno na każdą kieszeń? Przedstawiamy ranking 9 największych sieci siłowni dostępnych na Polskim rynku.

trening-ems-wroclaw-zacznij-cwiczyc-juz-dzis

Trening EMS Wrocław - zacznij ćwiczyć już dziś!

Trening EMS Wrocław jest zupełnie nową formą aktywności fizycznej znacznie różniącą się od standardowych ćwiczeń na siłowni. Na czym polega EMS i czemu zyskuje rosnącą popularność?

trening-na-nogi-w-domu-hantle-i-gumy-plan-treningowy

Trening na nogi w domu – hantle i gumy | Plan treningowy

Dużo osób ćwiczących zapomina o wyrzeźbieniu dolnej partii ciała. Trening nóg można przeprowadzać nawet w domu. Najczęściej plan treningu nóg opiera się na ćwiczeniach z użyciem hantli i gum oporowych. Poznaj najpopularniejsze ćwiczenia na nogi, które możesz wykonać w swoim domu.

wybor-odpowiednich-butow-do-cwiczen-silownia-fitness

Wybór odpowiednich butów do ćwiczeń – siłownia, fitness

Buty do ćwiczeń to podstawa każdego stroju treningowego na siłowni. Wiele marek sportowych wypuściło na rynek buty przystosowane do wykonywania treningu siłowego. Wybór odpowiedniego obuwia powinien być oczywiście przemyślany. Dowiedz się, jakie wybrać buty, aby zapewnić sobie optymalny komfort podczas różnego rodzaju treningów.

trenuj-po-mistrzowsku

Trenuj po mistrzowsku

Ifografika przedstawiająca ćwiczenia na podstawowe grupy mięsni i ich działanie na poszczególne partie włókien. Przydatne w mistrzowskim treningu.

trenuj-po-mistrzowsku-cz-2

Trenuj po mistrzowsku cz. 2

Najlepsze ćwiczenia na nogi. Pełen trening siłowy na uda, łydki i pośladki. Infografika - ćwiczenia i odpowiadające im grupy mięśni nóg.

podciaganie-na-drazku-jedno-z-najlepszych-cwiczen-z-masa-wlasnego-ciala

Podciąganie na drążku – jedno z najlepszych ćwiczeń z masą własnego ciała

Poradnik: Podciąganie na drążku dla początkujących. Zalety podciągania można wymieniać długo, wzmocnienie mięśni ramion szczególnie bicepsów, pleców oraz brzucha. Poprawia siłę chwytu, wyczucie równowagi, a samo ćwiczenie jest mało kontuzyjne. Ale co jeśli nigdy się nie podciągałeś? Od czego zacząć?

trening-klatki-piersiowej-w-domu-pompki-8-tygodniowy-program

Trening klatki piersiowej w domu: pompki 8 tygodniowy program

Plan treningowy oparty na popularnych pompkach dla osób chcących rozpocząć przygodę z treningiem oraz tych, którzy wracają do formy po dłuższej przerwie. Zobacz jak skutecznie wzmocnić klatkę piersiową ćwicząc w domu.

kulturystyka-piekno-w-sile

Kulturystyka - piękno w sile

Rozbudowana klatka piersiowa, szerokie plecy, wyraźnie zarysowane bicepsy i tricepsy, kaloryfer na brzuchu, muskularne nogi. Widzisz mężczyznę? To stereotyp. Kulturystykę i bodybuilding uprawia się niezależnie od płci. To nie tylko sport, ale dbałość o harmonijny rozwój ciała i dążenie do piękna.

bezpieczny-trening-na-barki-cwiczenia-na-barki-w-domu

Bezpieczny trening na barki | Ćwiczenia na barki w domu

Wiele trenujących osób zmaga się z bólem barków. Skąd się biorą problemy w tych okolicach? Zobacz, co należy robić by zwiększyć bezpieczeństwo podczas treningu tej partii mięśniowej. Ćwiczenia na barki w domu. Ćwiczenia na barki z hantlami.

top-9-ranking-najwiekszych-sieci-silowni-w-polsce

TOP 9 - ranking największych sieci siłowni w Polsce

Już blisko 10 lat drzwiami i oknami wali do nas kult ciała. Jędrne pośladki smukłych kobiecych sylwetek, szerokie męskie ramiona, płaskie brzuchy, szerokie plecy. Do tego koniecznie zdrowy styl życia i pożywienie z jak najlepszych składników. Tylko gdzie tak szlifować atletyczną formę i czy to na pewno na każdą kieszeń? Przedstawiamy ranking 9 największych sieci siłowni dostępnych na Polskim rynku.

trening-ems-wroclaw-zacznij-cwiczyc-juz-dzis

Trening EMS Wrocław - zacznij ćwiczyć już dziś!

Trening EMS Wrocław jest zupełnie nową formą aktywności fizycznej znacznie różniącą się od standardowych ćwiczeń na siłowni. Na czym polega EMS i czemu zyskuje rosnącą popularność?

trening-na-nogi-w-domu-hantle-i-gumy-plan-treningowy

Trening na nogi w domu – hantle i gumy | Plan treningowy

Dużo osób ćwiczących zapomina o wyrzeźbieniu dolnej partii ciała. Trening nóg można przeprowadzać nawet w domu. Najczęściej plan treningu nóg opiera się na ćwiczeniach z użyciem hantli i gum oporowych. Poznaj najpopularniejsze ćwiczenia na nogi, które możesz wykonać w swoim domu.

wybor-odpowiednich-butow-do-cwiczen-silownia-fitness

Wybór odpowiednich butów do ćwiczeń – siłownia, fitness

Buty do ćwiczeń to podstawa każdego stroju treningowego na siłowni. Wiele marek sportowych wypuściło na rynek buty przystosowane do wykonywania treningu siłowego. Wybór odpowiedniego obuwia powinien być oczywiście przemyślany. Dowiedz się, jakie wybrać buty, aby zapewnić sobie optymalny komfort podczas różnego rodzaju treningów.

trenuj-po-mistrzowsku

Trenuj po mistrzowsku

Ifografika przedstawiająca ćwiczenia na podstawowe grupy mięsni i ich działanie na poszczególne partie włókien. Przydatne w mistrzowskim treningu.

trenuj-po-mistrzowsku-cz-2

Trenuj po mistrzowsku cz. 2

Najlepsze ćwiczenia na nogi. Pełen trening siłowy na uda, łydki i pośladki. Infografika - ćwiczenia i odpowiadające im grupy mięśni nóg.

podciaganie-na-drazku-jedno-z-najlepszych-cwiczen-z-masa-wlasnego-ciala

Podciąganie na drążku – jedno z najlepszych ćwiczeń z masą własnego ciała

Poradnik: Podciąganie na drążku dla początkujących. Zalety podciągania można wymieniać długo, wzmocnienie mięśni ramion szczególnie bicepsów, pleców oraz brzucha. Poprawia siłę chwytu, wyczucie równowagi, a samo ćwiczenie jest mało kontuzyjne. Ale co jeśli nigdy się nie podciągałeś? Od czego zacząć?

trening-klatki-piersiowej-w-domu-pompki-8-tygodniowy-program

Trening klatki piersiowej w domu: pompki 8 tygodniowy program

Plan treningowy oparty na popularnych pompkach dla osób chcących rozpocząć przygodę z treningiem oraz tych, którzy wracają do formy po dłuższej przerwie. Zobacz jak skutecznie wzmocnić klatkę piersiową ćwicząc w domu.

kulturystyka-piekno-w-sile

Kulturystyka - piękno w sile

Rozbudowana klatka piersiowa, szerokie plecy, wyraźnie zarysowane bicepsy i tricepsy, kaloryfer na brzuchu, muskularne nogi. Widzisz mężczyznę? To stereotyp. Kulturystykę i bodybuilding uprawia się niezależnie od płci. To nie tylko sport, ale dbałość o harmonijny rozwój ciała i dążenie do piękna.