Jaka dieta dla crossfitowców?

Jaka dieta dla crossfitowców?

Uprawianie każdej aktywności fizycznej wiąże się z odpowiednim sposobem odżywiania. Crossfit charakteryzuje się wysoką intensywnością. Z tego powodu dieta ma za zadanie dostarczyć do organizmu składniki odżywcze potrzebne do prawidłowej regeneracji. Zobacz, jak odżywiają się crossfitowcy. Jakie diety najczęściej wybierają?

Odżywianie w crossficie

Najważniejsza jest jakość spożywanych produktów. Szczególną uwagę zwraca się na stopień ich przetworzenia. W codziennej diecie crossfitowców powinny się więc znaleźć takie artykuły jak świeże mięso, jaja, owoce morza, świeże warzywa i owoce czy orzechy. Ilość spożywanych posiłków zależy natomiast od indywidualnego zapotrzebowania energetycznego. Crossfit jest sportem, który wymaga wyjątkowo dużej energii. Najlepszym wyjściem przy ustalaniu odpowiedniej wartości kalorii jest skorzystanie z usług dietetyka. Można także posłużyć się aplikacją lub popularnymi wzorami. Ważne jest jednak, by dostarczać do organizmu tyle kalorii, ile potrzebuje. Zbyt mała ilość może powodować m.in. utratę masy, zmniejszenie siły oraz utrudniać regenerację mięśniową. Zbyt duża natomiast – wzrost masy ciała, problemy trawienne czy zwiększenie się ilości tkanki tłuszczowej.

crossfit dieta paleo dla sportowców

W crossficie obserwuje się zainteresowanie dietami, które ograniczają spożycie węglowodanów na rzecz białka. Popularnym sposobem odżywiania jest złożenie diety z 40 % węglowodanów, 30 % protein oraz 30 % tłuszczu. Istnieją również wariacje na temat tego modelu. Przede wszystkim podczas intensywnej aktywności fizycznej powinno się zwracać uwagę na dostarczanie składników nieenergetycznych, takich jak witaminy i pierwiastki oraz błonnika, kwasów tłuszczowych oraz białka. Warto zatem skupić się na indywidualnych potrzebach własnego organizmu, ponieważ nie da się stworzyć uniwersalnego sposobu żywienia w crossficie.

Crossfitowcy opierają swoją dietę na niskoprzetworzonych produktach. Są one bogate w niezbędne składniki pokarmowe (m.in. tłuszcz, białko, węglowodany). Co więcej, taka dieta wyklucza spożywanie artykułów z zawartością cukrów rafinowanych, tłuszczów rafinowanych czy konserwantów.

Crossfit – Dieta Paleo

Znaczna część crossfitowców stosuje dietę paleo. Zwie się ją także dietą jaskiniowców lub dietą paleolityczną. Crossfit, także sięga do korzeni – stąd popularność tego sposobu odżywiania w tym sporcie. Paleo opiera się na naturalnych produktach, które były dostępne dla naszych dawnych przodków. Naczelną zasadą tej diety jest: „Jedz wszystko, co można upolować, zerwać albo zebrać”. Dieta paleo wyklucza zatem m.in. przetworzone produkty (także suplementy i odżywki), zboża, gluten, produkty mleczne, ziemniaki, rośliny strączkowe czy cukry. Można spożywać natomiast m.in. mięso, warzywa, owoce, nasiona, orzechy czy wodę. Większość spożywanych kalorii (a także białka) powinna pochodzić z mięsa. Zapotrzebowanie na węglowodany crossfitowcy uzupełniają warzywami i owocami. Tłuszcze natomiast czerpią z orzechów i nasion.

Dieta paleo nie zakłada liczenia kalorii – jaskiniowcy nie byli w stanie tego robić. Wykluczenie z diety m.in. cukru czy glutenu doskonale ogranicza spożywanie kalorii. Ten sposób odżywiania składa się z trzech poziomów. Dzięki nim łatwiej jest się przyzwyczaić do określonych wymagań dietetycznych. Są to:

- Poziom pierwszy: Trzy posiłki w tygodniu będące odstępstwem od diety;

- Poziom drugi: Dwa posiłki w tygodniu będące odstępstwem od diety;

- Poziom trzeci: Jedne posiłek w tygodniu będący odstępstwem od diety.

Wykorzystywanie tzw. cheat mealów w diecie jest charakterystyczne nie tylko dla crossfitu i diety paleo, lecz także dla wielu innych diet sportowców.

Crossfit – Dieta Zone

dieta Zone dla crossfit aktywnych trenujących

W crossficie dużą popularnością cieszy się także dieta zone (pol. dieta strefowa). Jej głównym założeniem jest uznawanie sposobu odżywiania jako formę leczenia. Ważne jest utrzymanie poziomu insuliny w strefie równowagi (stąd angielskie „zone” w nazwie diety). Przeznaczona jest szczególnie dla osób odchudzających się (nadmiar insuliny powoduje nadwagę). Ze względu na wiele podobieństw z dietą paleo, osoby uprawiające crossfit chętnie sięgają także po ten sposób odżywiania.

Proporcje w diecie zone wynoszą: 30 % białek, 40 % węglowodanów oraz 30 % tłuszczy. Zachowanie tych proporcji jest jedną z podstawowych zasad tego sposobu odżywiania. Co więcej, należy przestrzegać również odpowiedniego czasu spożywania posiłków. Śniadanie: maksymalnie godzinę po przebudzeniu, przerwy między posiłkami nie mogą przekroczyć 5 godzin. Ważna jest również wielkość każdego posiłku. Stosowanie tej diety wyklucza spożywanie alkoholu, cukru, skrobi czy płynów z zawartością kofeiny.

Crossfitowcy stosujący dietę zone mogą zatem jeść białko m.in. chude twarogi, ryby morskie, owoce morza czy wędliny sojowe. Rzadziej powinni sięgać po np. ser żółty, wieprzowinę, cielęcinę czy kefiry. Węglowodany w tym sposobie odżywiania pochodzą z m.in. zielonych warzyw, warzyw strączkowych czy owoców. W mniejszym stopniu powinno się spożywać jasne pieczywo, marchewkę czy banany. Źródłem tłuszczy mogą być natomiast m.in. oliwa, orzechy czy awokado. Rzadziej: śmietana czy serki np. topione.

Dominika Górska 3 17 stycznia 2017  3361

Dodaj komentarz

  • Maria87
    20 lutego 2017
    A mnie bardzo ciekawi dieta paleo. Chętnie bym jej spróbowała
  • Miłek
    19 stycznia 2017
    Prawdę mówiąc nie trzeba być crossfitowcem, żeby być na diecie paleo. Nie trzeba też stosować diety paleo jeśli się jest crossfitowcem. Wszystko po prostu zależy od decyzji dietetyka.
  • Szymon Harnicki
    17 stycznia 2017
    Nie wyobrażam sobie, żeby być szczęśliwym na diecie paleo. Zrezygnować z produktów zbożowych i mlecznych? W życiu

Artykuły z kategorii: Crossfit

crossfit-dla-poczatkujacych-twoj-trening-jeszcze-nigdy-nie-byl-tak-skuteczny

Crossfit dla początkujących - twój trening jeszcze nigdy nie był tak skuteczny!

Próbujesz coraz to nowszych planów treningowych z wolnym ciężarem? A może dopiero zaczynasz swoją przygodę z siłownią i nie wiesz, do czego się zabrać? Jeśli zależy ci na naprawdę dobrych efektach i wszechstronnym rozwoju sylwetki, crossfit dla początkujących to plan dla ciebie! Zobacz, o co chodzi!

crossfit-najpopularniejsze-wody-aktualizacja-2020

Crossfit – najpopularniejsze WODy | AKTUALIZACJA 2020

WOD, czyli Workout of The Day to nieodłączny element każdego treningu crossfit. WOD ma miejsce po rozgrzewce i nauce techniki. WOD to zadanie, które należy wykonać jak najszybciej. Uczestnicy treningów crossfit idąc na trening nie wiedzą jakie wyzwanie ich czeka. I to lubią w nim najbardziej! Przewiń artykuł, żeby zobaczyć aktualizację.

crossfit-dla-poczatkujacych-torun-jak-znalezc-najlepszy-crossfit-box-aktualizacja-2020

Crossfit dla początkujących Toruń | Jak znaleźć najlepszy crossfit box? | AKTUALIZACJA 2020

Crossfit to idealny system treningowy dla ludzi, którzy chcieliby zwiększyć swoją siłę i wytrzymałość. Jest to świetna alternatywa dla zwykłych ćwiczeń kulturystycznych. Wielu początkujących sportowców decyduje się na wybór crossfitu - także w Toruniu. Dowiedz się, jakie są ceny treningów i opinie o crossfit w Toruniu.

crossfit-box-katowice-gdzie-i-jak-szukac-opinie-cennik-aktualizacja-2020

Crossfit box Katowice – gdzie i jak szukać? | Opinie, cennik | Aktualizacja 2020

Jak wybrać crossfit box w Katowicach? A może lepszym rozwiązaniem jest trener crossfit? Zobaczcie opinie i cenniki najpopularniejszych miejsc do treningu crossfit w Katowicach. Gdzie wybrać się na trening?

burpees-czyli-jak-cwiczyc-crossfit-w-sposob-efektywny

Burpees, czyli jak ćwiczyć crossfit w sposób efektywny

Burpees to jeden z najbardziej męczących treningów, a co za tym idzie - również bardzo skutecznych. Czym dokładnie są burpees, jak prawidłowo je ćwiczyć i gdzie można to robić?

skakanka-crossfit-w-roli-glownej-czym-jest-i-jak-jej-uzywac

Skakanka crossfit w roli głównej - czym jest i jak jej używać?

Ćwiczenia z użyciem skakanki są nam znane od najmłodszych lat. Niegdyś wykonywane jako element zabawy, dziś przyjęły formę treningu na redukcję, wzmocnienie mięśnie i koordynacji ruchowej. Zobacz, jak wybrać dobrać skakankę crossfit, jak jej używać i ile kalorii możesz spalić z jej użyciem!

trening-mobility-wzmocnienie-stawow

Trening Mobility wzmocnienie stawów

Mobilność stawów i ich wytrzymałość można zwiększyć. Trening Crossfit metodą Mobility usprawni działanie stawów, w tym tych kluczowych jak kolana, biodra czy barki. Odpowiednio przeprowadzone ćwiczenia pomagają w leczeniu bólu stawów, zapobiegają kontuzjom i poprawiają wyniki sportowe. Do treningu można wykorzystać gumy oporowe, TRX, oraz wałki do masażu.

trening-plyometryczny-crossfit-sposoby-wykonywania-skokow-na-skrzynie

Trening plyometryczny/crossfit – sposoby wykonywania skoków na skrzynię

Skoki – w treningu plyometrycznym podstawowa metoda ćwiczeń. W crossficie – nieodłączny element większości WOD-ów. Najczęściej wykonuje się skoki na skrzynię lub pudło. Co jednak można zyskać na takich ćwiczeniach? Jakie są warianty techniczne skoków na skrzynię?

crossfit-sposoby-na-siniaki-po-treningu

Crossfit – sposoby na siniaki po treningu

Trening crossfit nie bierze jeńców. Po sesji ćwiczeniowej niekiedy wychodzimy z otarciami czy sinikami. Jak skutecznie pozbyć się fioletowych pamiątek? Oto sposoby na siniaki po treningu crossfit.

dieta-w-crossficie-czyli-najwazniejsze-wskazowki-dla-trenujacych

Dieta w CrossFicie, czyli najważniejsze wskazówki dla trenujących

Wykonujesz sumiennie powtórzenie po powtórzeniu w domu? Chodzisz do boxa na zajęcia grupowe? Świetnie! Crossfit jest treningiem skonstruowanym dla każdego i nie ma żadnych ograniczeń! Ta jeszcze młoda metodologia, składająca się ze znanych ćwiczeń gimnastycznych, ciężarowych i wydolnościowych, poukładanych w jeden sprawnie działający plan treningowy to prawdziwa rewolucja! Dlaczego?

crossfit-dla-poczatkujacych-twoj-trening-jeszcze-nigdy-nie-byl-tak-skuteczny

Crossfit dla początkujących - twój trening jeszcze nigdy nie był tak skuteczny!

Próbujesz coraz to nowszych planów treningowych z wolnym ciężarem? A może dopiero zaczynasz swoją przygodę z siłownią i nie wiesz, do czego się zabrać? Jeśli zależy ci na naprawdę dobrych efektach i wszechstronnym rozwoju sylwetki, crossfit dla początkujących to plan dla ciebie! Zobacz, o co chodzi!

crossfit-najpopularniejsze-wody-aktualizacja-2020

Crossfit – najpopularniejsze WODy | AKTUALIZACJA 2020

WOD, czyli Workout of The Day to nieodłączny element każdego treningu crossfit. WOD ma miejsce po rozgrzewce i nauce techniki. WOD to zadanie, które należy wykonać jak najszybciej. Uczestnicy treningów crossfit idąc na trening nie wiedzą jakie wyzwanie ich czeka. I to lubią w nim najbardziej! Przewiń artykuł, żeby zobaczyć aktualizację.

crossfit-dla-poczatkujacych-torun-jak-znalezc-najlepszy-crossfit-box-aktualizacja-2020

Crossfit dla początkujących Toruń | Jak znaleźć najlepszy crossfit box? | AKTUALIZACJA 2020

Crossfit to idealny system treningowy dla ludzi, którzy chcieliby zwiększyć swoją siłę i wytrzymałość. Jest to świetna alternatywa dla zwykłych ćwiczeń kulturystycznych. Wielu początkujących sportowców decyduje się na wybór crossfitu - także w Toruniu. Dowiedz się, jakie są ceny treningów i opinie o crossfit w Toruniu.

crossfit-box-katowice-gdzie-i-jak-szukac-opinie-cennik-aktualizacja-2020

Crossfit box Katowice – gdzie i jak szukać? | Opinie, cennik | Aktualizacja 2020

Jak wybrać crossfit box w Katowicach? A może lepszym rozwiązaniem jest trener crossfit? Zobaczcie opinie i cenniki najpopularniejszych miejsc do treningu crossfit w Katowicach. Gdzie wybrać się na trening?

burpees-czyli-jak-cwiczyc-crossfit-w-sposob-efektywny

Burpees, czyli jak ćwiczyć crossfit w sposób efektywny

Burpees to jeden z najbardziej męczących treningów, a co za tym idzie - również bardzo skutecznych. Czym dokładnie są burpees, jak prawidłowo je ćwiczyć i gdzie można to robić?

skakanka-crossfit-w-roli-glownej-czym-jest-i-jak-jej-uzywac

Skakanka crossfit w roli głównej - czym jest i jak jej używać?

Ćwiczenia z użyciem skakanki są nam znane od najmłodszych lat. Niegdyś wykonywane jako element zabawy, dziś przyjęły formę treningu na redukcję, wzmocnienie mięśnie i koordynacji ruchowej. Zobacz, jak wybrać dobrać skakankę crossfit, jak jej używać i ile kalorii możesz spalić z jej użyciem!

trening-mobility-wzmocnienie-stawow

Trening Mobility wzmocnienie stawów

Mobilność stawów i ich wytrzymałość można zwiększyć. Trening Crossfit metodą Mobility usprawni działanie stawów, w tym tych kluczowych jak kolana, biodra czy barki. Odpowiednio przeprowadzone ćwiczenia pomagają w leczeniu bólu stawów, zapobiegają kontuzjom i poprawiają wyniki sportowe. Do treningu można wykorzystać gumy oporowe, TRX, oraz wałki do masażu.

trening-plyometryczny-crossfit-sposoby-wykonywania-skokow-na-skrzynie

Trening plyometryczny/crossfit – sposoby wykonywania skoków na skrzynię

Skoki – w treningu plyometrycznym podstawowa metoda ćwiczeń. W crossficie – nieodłączny element większości WOD-ów. Najczęściej wykonuje się skoki na skrzynię lub pudło. Co jednak można zyskać na takich ćwiczeniach? Jakie są warianty techniczne skoków na skrzynię?

crossfit-sposoby-na-siniaki-po-treningu

Crossfit – sposoby na siniaki po treningu

Trening crossfit nie bierze jeńców. Po sesji ćwiczeniowej niekiedy wychodzimy z otarciami czy sinikami. Jak skutecznie pozbyć się fioletowych pamiątek? Oto sposoby na siniaki po treningu crossfit.

dieta-w-crossficie-czyli-najwazniejsze-wskazowki-dla-trenujacych

Dieta w CrossFicie, czyli najważniejsze wskazówki dla trenujących

Wykonujesz sumiennie powtórzenie po powtórzeniu w domu? Chodzisz do boxa na zajęcia grupowe? Świetnie! Crossfit jest treningiem skonstruowanym dla każdego i nie ma żadnych ograniczeń! Ta jeszcze młoda metodologia, składająca się ze znanych ćwiczeń gimnastycznych, ciężarowych i wydolnościowych, poukładanych w jeden sprawnie działający plan treningowy to prawdziwa rewolucja! Dlaczego?