Jak zrealizować treningowe postanowienia noworoczne?

Jak zrealizować treningowe postanowienia noworoczne?

Postanowienia noworoczne są dla wielu osób sposobem na rozpoczęcie lub powrót do aktywności fizycznej. Często jednak zamiary treningowe kończą się fiaskiem. Główną rolę w realizacji postanowień odgrywa noworoczna motywacja. W jaki sposób ją utrzymać i regularnie trenować?

Wyznacz cel treningowy

noworoczne postanowienia sylwestrowe do treningów

Postanowienia noworoczne stały się już tradycją. Często jednak są zbyt mgliste i odległe, by móc je osiągnąć. Warto wyznaczyć konkretny cel treningowy. Może to być poprawienie wydajności treningu, start w zawodach, zrzucenie zbędnych kilogramów czy przebiegnięcie maratonu. Obranie konkretnego celu, jest dużo bardziej mobilizujące, niż powiedzenie sobie „od nowego roku zacznę ćwiczyć”. Dzięki znajomości tego, co chce się osiągnąć łatwiej o skuteczną realizację postanowienia. Ponadto, wyznaczanie mniejszych celów pozwala na szybszy rozwój i pobijanie własnych rekordów.

Cele można podzielić na wynikowe i mistrzowskie. W zakresie tych pierwszych znajdzie się na przykład wygranie maratonu. Wśród drugiego typu celów zawiera się rozwój oraz poprawa elementów trenowanego sportu. Biegacze mogą na przykład skupić się na doskonaleniu techniki czy wytrzymałości. Jeśli chodzi o cele wynikowe to trudniej je kontrolować ze względu na udział innych zawodników. Cele mistrzowskie natomiast zależą wyłącznie od ćwiczącego.

Szlifuj swój charakter – zyskasz motywację

noworoczna motywacja do chodzenia na siłownię

Warto wyznaczyć sobie jeden konkretny cel. Dzięki temu twoja uwaga nie będzie rozproszona przez wiele czynników. Ponadto, warto mówić sobie, że postanowienie noworoczne jest już dziś, teraz. Bardziej motywujące jest powiedzenie sobie „trenuję do zawodów” niż „w tym roku wezmę udział w zawodach”. Używanie czasu teraźniejszego wpływa na psychikę w ten sposób, że przyszłe cele stają się bardziej osiągalne i bliższe. Rośnie również motywacja, ponieważ zmniejsza się ryzyko ciągłego przekładania treningów „na jutro”. Co więcej, ten sposób pozwala także na utrzymanie równowagi psychicznej – cel staje się bardzo bliski, staje się nasz. Podczas wyboru celu treningowego należy formułować go pozytywnie, bez zaprzeczeń. Ustanowienie celu „nie zmniejszę obciążenia podczas treningów” źle wpływa na pracę mózgu. Podczas kolejnych ćwiczeń wciąż się będzie o tym myśleć i pokusa zrobienia zakazanej rzeczy stanie się nie do przezwyciężenia.

Ważną kwestią jest również charakter sportowca. W przypadku introwertyków – sprawdza się sztywny rozkład ćwiczeń, natomiast ekstrawertycy wolą widzieć postępy w treningach. Warto wziąć pod uwagę ten aspekt podczas ustalania celu treningowego.

Zapisuj swoje postępy w dzienniku treningowym !

Doskonałym rozwiązaniem na ulepszenie motywacji jest prowadzenie dziennika treningowego. Pozwala on na notowanie własnych postępów oraz rodzajów ćwiczeń. Dzięki zapiskom z treningów łatwo o różnorodność podczas sesji, a także o poprawę samopoczucia i wiarę we własne cele. Dzienniki treningowe można prowadzić w internecie lub tradycyjnie – na papierze. Każdy może wybrać sobie najbardziej odpowiednią wersję. Co więcej, satysfakcję z treningów, a tym samym większą motywację do ich kontynuowania można zyskać dzięki prowadzeniu bloga. Czytelnicy mogą dodawać otuchy poprzez komentarze. Dzięki temu, gdy pojawi się wypalenie treningowe – możesz poszukać u nich wsparcia i rad.

Skorzystaj z usług specjalistów - trenerów i instruktorów sportowych 

Postanowienia noworoczne są dla ciebie jedynie zabawą? Każde wejście w Nowy Rok jest kolejnym rozczarowaniem po złamanych przyrzeczeniach? Nie musisz być w tym sam. Rozpoczynanie aktywności fizycznej dla niektórych może być trudne w pojedynkę. Wyjściem jest na przykład namówienie znajomych bądź przyjaciół do uczestnictwa w ćwiczeniach. Warto również po protu dzielić się własnymi doświadczeniami z bliskimi. Dzięki temu będziesz monitorowany i motywowany przez innych. Czasem jednak skuteczne jest skorzystanie z usług trenera personalnego lub instruktora. Jest to najskuteczniejsza forma treningu. Sprawdza się szczególnie wśród osób, które potrzebują konkretnego planu ćwiczeń i mentorowania. Podczas rozpoczynania nowego sportu – instruktor jest jak najbardziej wskazany.

Krótkie porady, jak wytrwać w treningowych postanowieniach noworocznych

- nie mnóż postanowień na siłę. Jedno, ale konkretne w zupełności wystarczy;

- zapisz własny cel. Zwiększy się twoja motywacja;

- ułóż plan działania/ćwiczeń;

- obieraj realne cele;

- wierz w siebie;

- nie wahaj się zwrócić o pomoc;

- dziel się swoimi wynikami.

Dominika Górska 2 29 grudnia 2016  1324

Dodaj komentarz

  • Romeo
    11 stycznia 2017
    "Nowy Rok - Nowy ja". W sumie tak się wydaje, że wraz z nowym rokiem zrobi się tyle rzeczy. A w praktyce nic z tego nie wychodzi :) Motywacja powinna być zawsze, a nie tylko od święta. Przede wszystkim w sporcie!
  • Karol
    9 stycznia 2017
    Przyda się, bo po nowym roku trochę spadła mi motywacja...

Artykuły z kategorii: Trening

przysiady-z-obciazeniem-czy-bez-jaki-trening-bedzie-dla-ciebie-najlepszy

Przysiady z obciążeniem czy bez - jaki trening będzie dla ciebie najlepszy?

Gdy w grę wchodzi trening nóg i pośladków, na myśl kobiet przychodzą przysiady z obciążeniem. Choć mężczyźni wolą trening z hantlami, również i w ich przypadku przysiady sprawdzą się świetnie. Kluczowa jest jednak technika, bo to od niej zależy dalszy rozwój.

cwiczenia-z-pilka-lekarska-twoj-patent-na-naprawde-swietna-forme

Ćwiczenia z piłką lekarską - twój patent na naprawdę świetną formę!

Spośród wszystkich ćwiczeń z akcesoriami, trening z piłkami ma nam najwięcej do zaoferowania. Piłka gimnastyczna dostępna w sali fitness to świetny patent na rozciąganie i angażowanie mm. głębokich, z kolei niewielka piłeczka tenisowa świetnie się sprawdzi podczas rozluźniania powięziowo-mięśniowego. Zobacz nasze proste ćwiczenia z piłką lekarską do wykonania wszędzie tam, gdzie chcesz!

scyzoryki-czyli-doskonale-cwiczenie-na-plaski-brzuch

Scyzoryki, czyli doskonałe ćwiczenie na płaski brzuch

Scyzoryki to jedno z najpopularniejszych ćwiczeń praktykowanych w celu zgubienia oponki i wzmocnienia mięśni brzucha, większości osób znane jeszcze z czasów szkolnych. Jak prawidłowo wykonywać scyzoryki?

jak-wykonywac-brzuszki-z-wykorzystaniem-poszczegolnych-przyrzadow

Jak wykonywać brzuszki z wykorzystaniem poszczególnych przyrządów?

Na siłowni znaleźć można wiele przyrządów o różnych zastosowaniach. Niektóre z nich sprawdzają się doskonale podczas robienia brzuszków. Jak wykonywać takie ćwiczenia z wykorzystaniem konkretnych urządzeń?

recepta-na-mocne-i-sprezyste-miesnie-sprawdz-cwiczenia-izometryczne-aktualizacja-2020

Recepta na mocne i sprężyste mięśnie? Sprawdź ćwiczenia izometryczne! | AKTUALIZACJA 2020

Twoje mięśnie są mało stabilne i sprężyste? Ten rodzaj treningu jest dla ciebie! Nie tylko wzmocnisz mięśnie, ale i zwiększysz siłę bez konieczności przerzucania ton żelastwa. Przedstawiamy ćwiczenia izometryczne - lekarstwo na wiele treningowych bolączek i skuteczne narzędzie fizjoterapeutyczne. Przewiń artykuł, żeby zobaczyć aktualizację!

trening-brzucha-abs-podstawowe-pojecia-aktualizacja-2020

Trening brzucha ABS – podstawowe pojęcia | AKTUALIZACJA 2020

Trening ABS to nic innego jak zestaw ćwiczeń na mięśnie brzucha. Ich głównym celem jest wyrzeźbienie górnej i dolnej partii mięśni brzucha. Niesamowite efekty widoczne są już po pierwszych tygodniach. Poznaj ciekawe przykłady treningu brzucha ABS. Przewiń artykuł, żeby zobaczyć aktualizację.

energia-z-kofeiny-czy-siegac-po-kawe-przed-treningiem-aktualizacja-2020

Energia z kofeiny – czy sięgać po kawę przed treningiem? | AKTUALIZACJA 2020

Sportowcy i osoby trenujące sięgają po różnego rodzaju wspomagacze energetyczne. Jednym z nich jest kofeina. A jej naturalnym źródłem – kawa. Jakie są efekty po wypiciu kawy przed treningiem? Czy jest to bezpieczne dla zdrowia? Czy w ogóle powinno się ją pić przed wysiłkiem fizycznym? Kawa przed treningiem siłowym i treningiem cardio – czy to dobry pomysł? Przewiń artykuł, żeby zobaczyć aktualizację.

czy-mozna-uzaleznic-sie-od-sportu-sprawdz-czy-jestes-uzalezniony

Czy można uzależnić się od sportu? Sprawdź, czy jesteś uzależniony!

Mówi się, że sport to zdrowie. Mówi się też, że co za dużo to nie zdrowo. Czy katorżnicze codzienne treningi, rezygnowanie z życia towarzyskiego i ciągłe kontrolowanie własnego wyglądu może doprowadzić do uzależnienia od wysiłku fizycznego? Jak sprawdzić czy jesteśmy uzależnieni od sportu? Jakie jest ryzyko takiego podejścia do treningów i cy zawsze jest dla nas niekorzystne? Odpowiedzi na te – i inne – pytania znajdziecie w poniższym artykule.

czym-rozni-sie-trening-na-boso-od-tego-w-butach

Czym różni się trening na boso od tego w butach?

Większość treningów przeprowadza się w butach, jednak istnieją zajęcia pozwalające na ćwiczenie na bosaka. Takie rozwiązanie niesie za sobą liczne korzyści, z których nie wszyscy zdają sobie sprawę.

gdy-trening-wejdzie-za-bardzo-co-na-zakwasy

Gdy trening wejdzie za bardzo. Co na zakwasy?

Na pewno niejednokrotnie masz taki moment w treningu, że chętnie wykonujesz więcej powtórzeń czy serii niż zakłada twój plan treningowy. Krew pięknie pompuje mięśnie, a tobie zależy na jeszcze lepszych efektach. Jak sobie radzić, gdy pojawi się ból mięśni po treningu? Co na zakwasy?

przysiady-z-obciazeniem-czy-bez-jaki-trening-bedzie-dla-ciebie-najlepszy

Przysiady z obciążeniem czy bez - jaki trening będzie dla ciebie najlepszy?

Gdy w grę wchodzi trening nóg i pośladków, na myśl kobiet przychodzą przysiady z obciążeniem. Choć mężczyźni wolą trening z hantlami, również i w ich przypadku przysiady sprawdzą się świetnie. Kluczowa jest jednak technika, bo to od niej zależy dalszy rozwój.

cwiczenia-z-pilka-lekarska-twoj-patent-na-naprawde-swietna-forme

Ćwiczenia z piłką lekarską - twój patent na naprawdę świetną formę!

Spośród wszystkich ćwiczeń z akcesoriami, trening z piłkami ma nam najwięcej do zaoferowania. Piłka gimnastyczna dostępna w sali fitness to świetny patent na rozciąganie i angażowanie mm. głębokich, z kolei niewielka piłeczka tenisowa świetnie się sprawdzi podczas rozluźniania powięziowo-mięśniowego. Zobacz nasze proste ćwiczenia z piłką lekarską do wykonania wszędzie tam, gdzie chcesz!

scyzoryki-czyli-doskonale-cwiczenie-na-plaski-brzuch

Scyzoryki, czyli doskonałe ćwiczenie na płaski brzuch

Scyzoryki to jedno z najpopularniejszych ćwiczeń praktykowanych w celu zgubienia oponki i wzmocnienia mięśni brzucha, większości osób znane jeszcze z czasów szkolnych. Jak prawidłowo wykonywać scyzoryki?

jak-wykonywac-brzuszki-z-wykorzystaniem-poszczegolnych-przyrzadow

Jak wykonywać brzuszki z wykorzystaniem poszczególnych przyrządów?

Na siłowni znaleźć można wiele przyrządów o różnych zastosowaniach. Niektóre z nich sprawdzają się doskonale podczas robienia brzuszków. Jak wykonywać takie ćwiczenia z wykorzystaniem konkretnych urządzeń?

recepta-na-mocne-i-sprezyste-miesnie-sprawdz-cwiczenia-izometryczne-aktualizacja-2020

Recepta na mocne i sprężyste mięśnie? Sprawdź ćwiczenia izometryczne! | AKTUALIZACJA 2020

Twoje mięśnie są mało stabilne i sprężyste? Ten rodzaj treningu jest dla ciebie! Nie tylko wzmocnisz mięśnie, ale i zwiększysz siłę bez konieczności przerzucania ton żelastwa. Przedstawiamy ćwiczenia izometryczne - lekarstwo na wiele treningowych bolączek i skuteczne narzędzie fizjoterapeutyczne. Przewiń artykuł, żeby zobaczyć aktualizację!

trening-brzucha-abs-podstawowe-pojecia-aktualizacja-2020

Trening brzucha ABS – podstawowe pojęcia | AKTUALIZACJA 2020

Trening ABS to nic innego jak zestaw ćwiczeń na mięśnie brzucha. Ich głównym celem jest wyrzeźbienie górnej i dolnej partii mięśni brzucha. Niesamowite efekty widoczne są już po pierwszych tygodniach. Poznaj ciekawe przykłady treningu brzucha ABS. Przewiń artykuł, żeby zobaczyć aktualizację.

energia-z-kofeiny-czy-siegac-po-kawe-przed-treningiem-aktualizacja-2020

Energia z kofeiny – czy sięgać po kawę przed treningiem? | AKTUALIZACJA 2020

Sportowcy i osoby trenujące sięgają po różnego rodzaju wspomagacze energetyczne. Jednym z nich jest kofeina. A jej naturalnym źródłem – kawa. Jakie są efekty po wypiciu kawy przed treningiem? Czy jest to bezpieczne dla zdrowia? Czy w ogóle powinno się ją pić przed wysiłkiem fizycznym? Kawa przed treningiem siłowym i treningiem cardio – czy to dobry pomysł? Przewiń artykuł, żeby zobaczyć aktualizację.

czy-mozna-uzaleznic-sie-od-sportu-sprawdz-czy-jestes-uzalezniony

Czy można uzależnić się od sportu? Sprawdź, czy jesteś uzależniony!

Mówi się, że sport to zdrowie. Mówi się też, że co za dużo to nie zdrowo. Czy katorżnicze codzienne treningi, rezygnowanie z życia towarzyskiego i ciągłe kontrolowanie własnego wyglądu może doprowadzić do uzależnienia od wysiłku fizycznego? Jak sprawdzić czy jesteśmy uzależnieni od sportu? Jakie jest ryzyko takiego podejścia do treningów i cy zawsze jest dla nas niekorzystne? Odpowiedzi na te – i inne – pytania znajdziecie w poniższym artykule.

czym-rozni-sie-trening-na-boso-od-tego-w-butach

Czym różni się trening na boso od tego w butach?

Większość treningów przeprowadza się w butach, jednak istnieją zajęcia pozwalające na ćwiczenie na bosaka. Takie rozwiązanie niesie za sobą liczne korzyści, z których nie wszyscy zdają sobie sprawę.

gdy-trening-wejdzie-za-bardzo-co-na-zakwasy

Gdy trening wejdzie za bardzo. Co na zakwasy?

Na pewno niejednokrotnie masz taki moment w treningu, że chętnie wykonujesz więcej powtórzeń czy serii niż zakłada twój plan treningowy. Krew pięknie pompuje mięśnie, a tobie zależy na jeszcze lepszych efektach. Jak sobie radzić, gdy pojawi się ból mięśni po treningu? Co na zakwasy?