Jak zrealizować treningowe postanowienia noworoczne?

Jak zrealizować treningowe postanowienia noworoczne?

Postanowienia noworoczne są dla wielu osób sposobem na rozpoczęcie lub powrót do aktywności fizycznej. Często jednak zamiary treningowe kończą się fiaskiem. Główną rolę w realizacji postanowień odgrywa noworoczna motywacja. W jaki sposób ją utrzymać i regularnie trenować?

Wyznacz cel treningowy

noworoczne postanowienia sylwestrowe do treningów

Postanowienia noworoczne stały się już tradycją. Często jednak są zbyt mgliste i odległe, by móc je osiągnąć. Warto wyznaczyć konkretny cel treningowy. Może to być poprawienie wydajności treningu, start w zawodach, zrzucenie zbędnych kilogramów czy przebiegnięcie maratonu. Obranie konkretnego celu, jest dużo bardziej mobilizujące, niż powiedzenie sobie „od nowego roku zacznę ćwiczyć”. Dzięki znajomości tego, co chce się osiągnąć łatwiej o skuteczną realizację postanowienia. Ponadto, wyznaczanie mniejszych celów pozwala na szybszy rozwój i pobijanie własnych rekordów.

Cele można podzielić na wynikowe i mistrzowskie. W zakresie tych pierwszych znajdzie się na przykład wygranie maratonu. Wśród drugiego typu celów zawiera się rozwój oraz poprawa elementów trenowanego sportu. Biegacze mogą na przykład skupić się na doskonaleniu techniki czy wytrzymałości. Jeśli chodzi o cele wynikowe to trudniej je kontrolować ze względu na udział innych zawodników. Cele mistrzowskie natomiast zależą wyłącznie od ćwiczącego.

Szlifuj swój charakter – zyskasz motywację

noworoczna motywacja do chodzenia na siłownię

Warto wyznaczyć sobie jeden konkretny cel. Dzięki temu twoja uwaga nie będzie rozproszona przez wiele czynników. Ponadto, warto mówić sobie, że postanowienie noworoczne jest już dziś, teraz. Bardziej motywujące jest powiedzenie sobie „trenuję do zawodów” niż „w tym roku wezmę udział w zawodach”. Używanie czasu teraźniejszego wpływa na psychikę w ten sposób, że przyszłe cele stają się bardziej osiągalne i bliższe. Rośnie również motywacja, ponieważ zmniejsza się ryzyko ciągłego przekładania treningów „na jutro”. Co więcej, ten sposób pozwala także na utrzymanie równowagi psychicznej – cel staje się bardzo bliski, staje się nasz. Podczas wyboru celu treningowego należy formułować go pozytywnie, bez zaprzeczeń. Ustanowienie celu „nie zmniejszę obciążenia podczas treningów” źle wpływa na pracę mózgu. Podczas kolejnych ćwiczeń wciąż się będzie o tym myśleć i pokusa zrobienia zakazanej rzeczy stanie się nie do przezwyciężenia.

Ważną kwestią jest również charakter sportowca. W przypadku introwertyków – sprawdza się sztywny rozkład ćwiczeń, natomiast ekstrawertycy wolą widzieć postępy w treningach. Warto wziąć pod uwagę ten aspekt podczas ustalania celu treningowego.

Zapisuj swoje postępy w dzienniku treningowym !

Doskonałym rozwiązaniem na ulepszenie motywacji jest prowadzenie dziennika treningowego. Pozwala on na notowanie własnych postępów oraz rodzajów ćwiczeń. Dzięki zapiskom z treningów łatwo o różnorodność podczas sesji, a także o poprawę samopoczucia i wiarę we własne cele. Dzienniki treningowe można prowadzić w internecie lub tradycyjnie – na papierze. Każdy może wybrać sobie najbardziej odpowiednią wersję. Co więcej, satysfakcję z treningów, a tym samym większą motywację do ich kontynuowania można zyskać dzięki prowadzeniu bloga. Czytelnicy mogą dodawać otuchy poprzez komentarze. Dzięki temu, gdy pojawi się wypalenie treningowe – możesz poszukać u nich wsparcia i rad.

Skorzystaj z usług specjalistów - trenerów i instruktorów sportowych 

Postanowienia noworoczne są dla ciebie jedynie zabawą? Każde wejście w Nowy Rok jest kolejnym rozczarowaniem po złamanych przyrzeczeniach? Nie musisz być w tym sam. Rozpoczynanie aktywności fizycznej dla niektórych może być trudne w pojedynkę. Wyjściem jest na przykład namówienie znajomych bądź przyjaciół do uczestnictwa w ćwiczeniach. Warto również po protu dzielić się własnymi doświadczeniami z bliskimi. Dzięki temu będziesz monitorowany i motywowany przez innych. Czasem jednak skuteczne jest skorzystanie z usług trenera personalnego lub instruktora. Jest to najskuteczniejsza forma treningu. Sprawdza się szczególnie wśród osób, które potrzebują konkretnego planu ćwiczeń i mentorowania. Podczas rozpoczynania nowego sportu – instruktor jest jak najbardziej wskazany.

Krótkie porady, jak wytrwać w treningowych postanowieniach noworocznych

- nie mnóż postanowień na siłę. Jedno, ale konkretne w zupełności wystarczy;

- zapisz własny cel. Zwiększy się twoja motywacja;

- ułóż plan działania/ćwiczeń;

- obieraj realne cele;

- wierz w siebie;

- nie wahaj się zwrócić o pomoc;

- dziel się swoimi wynikami.

Dominika Górska 2 29 grudnia 2016  < 1000

Dodaj komentarz

  • Romeo
    11 stycznia 2017
    "Nowy Rok - Nowy ja". W sumie tak się wydaje, że wraz z nowym rokiem zrobi się tyle rzeczy. A w praktyce nic z tego nie wychodzi :) Motywacja powinna być zawsze, a nie tylko od święta. Przede wszystkim w sporcie!
  • Karol
    9 stycznia 2017
    Przyda się, bo po nowym roku trochę spadła mi motywacja...

Artykuły z kategorii: Trening

trening-obwodowy-w-domu-najlepszy-sposob-na-idealna-sylwetke

Trening obwodowy w domu - najlepszy sposób na idealną sylwetkę

Trening obwodowy jest doskonałą formą aktywności fizycznej. Wykonywany w domu systematycznie daje rewelacyjne rezultaty. Efekty ćwiczeń zobaczysz już po miesiącu. Dlatego też trening obwodowy w domu dedykowany jest dla wszystkich, którzy chcą zadbać o swoje lepsze samopoczucie i wygląd.

wiosna-czyli-sezon-na-silownie-plenerowe-zostal-otwarty

Wiosna, czyli sezon na siłownie plenerowe został otwarty!

Z roku na rok w każdym mieście przybywa siłowni plenerowych. Miłośnicy aktywności fizycznej bardzo chętnie korzystają z maszyn na świeżym powietrzu. Jak ćwiczyć na siłowniach plenerowych, by uzyskać jak najlepsze efekty?

odchudzanie-najlepsze-cwiczenia-cardio-w-domu-i-na-silowni

Odchudzanie: najlepsze ćwiczenia cardio w domu i na siłowni

Trening cardio jest pomysłem na odchudzanie, rozpoczęcie jakiejkolwiek aktywności fizycznej czy też utrzymanie zdrowia i formy. Ćwiczenia cardio można wykonywać w domu, na siłowni, na zewnątrz… Są one doskonałe zarówno dla początkujących i zaawansowanych W dzisiejszym odcinku – trening cardio od podstaw.

inteligentna-opaska-sportowa-potrzebny-gadzet-fitness

Inteligentna opaska sportowa – potrzebny gadżet fitness?

Monitorowanie aktywności fizycznej i mierzenie postępu to jedno z ważniejszych zadań trenującego. Tym łatwiej, gdy zamiast ręcznie uzupełnianego dziennika ćwiczeń, mamy urządzenia, które zapisują dane automatycznie. Czy opaska sportowa stała się już koniecznym gadżetem fitness?

przepuklina-a-trening-jak-sie-jej-ustrzec

Przepuklina a trening – jak się jej ustrzec?

Przepuklina jest stosunkowo częstą dolegliwością wśród osób aktywnych fizycznie. Jej leczenie zwykle polega na wykonaniu zabiegu. Jak nie dopuścić do rozwoju tego schorzenia? Czy można trenować po przebytej przepuklinie?

trening-miesni-glebokich-tylko-dla-pan

Trening mięśni głębokich tylko dla pań!

Trening core pozwala na zwiększenie stabilności całego ciała. Dzięki mocnemu gorsetowi mięśniowemu znacznie zmniejsza się ryzyko kontuzji. Zobacz, dlaczego powinnaś ćwiczyć mięśnie głębokie. Poznaj ćwiczenia na mięśnie posturalne stworzone z myślą o kobietach!

najpopularniejsi-i-najpopularniejsze-poznaj-sportowe-gwiazdy-street-workout

Najpopularniejsi i najpopularniejsze – poznaj sportowe gwiazdy street workout!

Street workout dość niedawno zyskał popularność – szczególnie na polskiej sportowej scenie. Niemniej, ma już wielu zasłużonych zawodników i zawodniczek. Oto zestawienie najpopularniejszych z nich!

dieta-cukrzycowa-czy-raczej-dieta-w-cukrzycy

Dieta CUKRZYCOWA – czy raczej dieta w cukrzycy

Powyższe nazewnictwo przyjęło się do powszechnego stosowania, jednak w nomenklaturze opisu diet nie występuje. Prawidłowo brzmiący odpowiednik diety cukrzycowej to dieta z ograniczoną ilością węglowodanów łatwo-przyswajalnych. Nazwa długa i zawiła, dla wielu nie do końca zrozumiała.

podciaganie-na-drazku-nachwytem-czy-podchwytem

Podciąganie na drążku nachwytem czy podchwytem?

Wybranie odpowiedniego chwytu podczas podciągania na drążku wiąże się z inną pracą mięśni. Podciąganie nachwytem lub podchwytem to więc w dużej mierze wzmacnianie innych partii mięśniowych. Na czym jednak polega różnica między tymi chwytami? Czy któryś z nich jest lepszy?

martwy-ciag-mobilnosc-bioder-i-dolnego-odcinka-kregoslupa

Martwy ciąg | Mobilność bioder i dolnego odcinka kręgosłupa

Martwy ciąg jest ćwiczeniem funkcjonalnym. Niemal każdego dnia zdarza nam się wykonywać ten ruch (np. podczas schylania się). Żeby jednak nie nabawić się kontuzji czy bólu pleców – konieczne jest dbanie o prawidłową mobilność bioder i dolnego odcinka kręgosłupa. Prawidłowe funkcjonowanie tych dwóch partii mięśniowych jest bowiem podstawą dla wykonywania martwego ciągu. Jak zwiększyć ich mobilność? Jak rozgrzewać się przed treningiem, by zwiększyć zakres ruchu? O tym w poniższym materiale!

trening-obwodowy-w-domu-najlepszy-sposob-na-idealna-sylwetke

Trening obwodowy w domu - najlepszy sposób na idealną sylwetkę

Trening obwodowy jest doskonałą formą aktywności fizycznej. Wykonywany w domu systematycznie daje rewelacyjne rezultaty. Efekty ćwiczeń zobaczysz już po miesiącu. Dlatego też trening obwodowy w domu dedykowany jest dla wszystkich, którzy chcą zadbać o swoje lepsze samopoczucie i wygląd.

wiosna-czyli-sezon-na-silownie-plenerowe-zostal-otwarty

Wiosna, czyli sezon na siłownie plenerowe został otwarty!

Z roku na rok w każdym mieście przybywa siłowni plenerowych. Miłośnicy aktywności fizycznej bardzo chętnie korzystają z maszyn na świeżym powietrzu. Jak ćwiczyć na siłowniach plenerowych, by uzyskać jak najlepsze efekty?

odchudzanie-najlepsze-cwiczenia-cardio-w-domu-i-na-silowni

Odchudzanie: najlepsze ćwiczenia cardio w domu i na siłowni

Trening cardio jest pomysłem na odchudzanie, rozpoczęcie jakiejkolwiek aktywności fizycznej czy też utrzymanie zdrowia i formy. Ćwiczenia cardio można wykonywać w domu, na siłowni, na zewnątrz… Są one doskonałe zarówno dla początkujących i zaawansowanych W dzisiejszym odcinku – trening cardio od podstaw.

inteligentna-opaska-sportowa-potrzebny-gadzet-fitness

Inteligentna opaska sportowa – potrzebny gadżet fitness?

Monitorowanie aktywności fizycznej i mierzenie postępu to jedno z ważniejszych zadań trenującego. Tym łatwiej, gdy zamiast ręcznie uzupełnianego dziennika ćwiczeń, mamy urządzenia, które zapisują dane automatycznie. Czy opaska sportowa stała się już koniecznym gadżetem fitness?

przepuklina-a-trening-jak-sie-jej-ustrzec

Przepuklina a trening – jak się jej ustrzec?

Przepuklina jest stosunkowo częstą dolegliwością wśród osób aktywnych fizycznie. Jej leczenie zwykle polega na wykonaniu zabiegu. Jak nie dopuścić do rozwoju tego schorzenia? Czy można trenować po przebytej przepuklinie?

trening-miesni-glebokich-tylko-dla-pan

Trening mięśni głębokich tylko dla pań!

Trening core pozwala na zwiększenie stabilności całego ciała. Dzięki mocnemu gorsetowi mięśniowemu znacznie zmniejsza się ryzyko kontuzji. Zobacz, dlaczego powinnaś ćwiczyć mięśnie głębokie. Poznaj ćwiczenia na mięśnie posturalne stworzone z myślą o kobietach!

najpopularniejsi-i-najpopularniejsze-poznaj-sportowe-gwiazdy-street-workout

Najpopularniejsi i najpopularniejsze – poznaj sportowe gwiazdy street workout!

Street workout dość niedawno zyskał popularność – szczególnie na polskiej sportowej scenie. Niemniej, ma już wielu zasłużonych zawodników i zawodniczek. Oto zestawienie najpopularniejszych z nich!

dieta-cukrzycowa-czy-raczej-dieta-w-cukrzycy

Dieta CUKRZYCOWA – czy raczej dieta w cukrzycy

Powyższe nazewnictwo przyjęło się do powszechnego stosowania, jednak w nomenklaturze opisu diet nie występuje. Prawidłowo brzmiący odpowiednik diety cukrzycowej to dieta z ograniczoną ilością węglowodanów łatwo-przyswajalnych. Nazwa długa i zawiła, dla wielu nie do końca zrozumiała.

podciaganie-na-drazku-nachwytem-czy-podchwytem

Podciąganie na drążku nachwytem czy podchwytem?

Wybranie odpowiedniego chwytu podczas podciągania na drążku wiąże się z inną pracą mięśni. Podciąganie nachwytem lub podchwytem to więc w dużej mierze wzmacnianie innych partii mięśniowych. Na czym jednak polega różnica między tymi chwytami? Czy któryś z nich jest lepszy?

martwy-ciag-mobilnosc-bioder-i-dolnego-odcinka-kregoslupa

Martwy ciąg | Mobilność bioder i dolnego odcinka kręgosłupa

Martwy ciąg jest ćwiczeniem funkcjonalnym. Niemal każdego dnia zdarza nam się wykonywać ten ruch (np. podczas schylania się). Żeby jednak nie nabawić się kontuzji czy bólu pleców – konieczne jest dbanie o prawidłową mobilność bioder i dolnego odcinka kręgosłupa. Prawidłowe funkcjonowanie tych dwóch partii mięśniowych jest bowiem podstawą dla wykonywania martwego ciągu. Jak zwiększyć ich mobilność? Jak rozgrzewać się przed treningiem, by zwiększyć zakres ruchu? O tym w poniższym materiale!