>

Jak zostać FIT? Praktyczne porady i wskazówki

Jak zostać FIT? Praktyczne porady i wskazówki

Chcesz być FIT? Marzysz o zgrabnej sylwetce? Myślisz o tym, by zdrowo się odżywiać? Ale jak i kiedy to wszystko zacząć? Po co i dla kogo stać się FIT? O tym opowie nam Agnieszka Polarczyk-Białek – Executive Coach, trener rozwoju osobistego i zawodowego.

Pierwsze kroki w kierunku bycia FIT

Trudno zacząć, a jeszcze trudniej utrzymać efekt. Jako coach pracujący m.in. z ludźmi, którzy ogólnie mówiąc „Chcą zrzucić zbędne kilogramy” nieustannie słyszę: „Chcę schudnąć” albo „Chcę się zdrowo odżywiać” albo „Chcę być sexy i czuć się atrakcyjnie”. Moja praca polega, w dużym skrócie, na zadawaniu odpowiednich pytań. Zaczynam więc najczęściej od tego „A czego tak naprawdę chcesz? Co chcesz osiągnąć? Co w tym jest dla Ciebie ważne i po co to w ogóle robisz?”. Eksploruję moich klientów po to, aby przede wszystkim zrozumieli jakie chcą  wprowadzić zmiany w sowim życiu i przekształcili je w nawyk. Mam też świadomość, bazując na własnych doświadczeniach, że zacząć nie jest łatwo. Ale wiem też, jak cudownie jest wejść w rytm ćwiczeń, zdrowych nawyków żywieniowych i w nich pozostać. Wiem też, że to cudowne uczucie, które, jeśli się je pielęgnuje, już bez tego ogromnego wysiłku, może stać się wspaniałą rutyną, standardem,  nowym nawykiem. Patrząc neurobiologicznie nasz mózg nie wykasuje naszych dotychczasowych nawyków, długotrwałych p

rzyzwyczajeń, ale pozwoli wytworzyć nowe i wzmocnić na tyle, aby stare przestały być istotne. Brzmi dobrze? Ale jak tego wszystkiego dokonać?

Oczywiście, nie jest to ani łatwe, ani szybkie, ani nieświadome. Satysfakcja jest tym większa, im większych zmian dokonasz. I nigdy, przenigdy, gdy już je osiągniesz nie mów sobie: „Udało mi się!” To nieprawda!! Ty zrobisz to dzięki swojej ciężkiej pracy, a nie dzięki przypadkowi. Doceniaj siebie i zauważaj każdy krok, każdą malutką zmianę. Doceniaj siebie za to, co zrobiłeś. Ludzie tego często nie robią i tracą motywację. Dzięki zdobywaniu kolejnych celów w życiu rośniemy w siłę, pozbywamy się lęków, a wiec w efekcie stajemy się silniejszymi ludźmi.

Uczę moich klientów korzystania ze swojej świadomości, bo tylko dzięki temu efekt Twoich zmagań będzie trwały. Jeśli już mówimy o wadze – cel nr 1 to na przykład osiągnąć wagę X, a cel nr 2 (o wiele ważniejszy i trudniejszy) to utrzymać ją. Właśnie na tym przykładzie przekażę to, co mam na myśli.  

Ćwiczenie na dobry początek

Usiądź wygodnie w fotelu, na podłodze, tam, gdzie będzie ci komfortowo. Weź głęboki wdech, zamknij oczy i swobodnie oddychając wyobraź sobie siebie, taką, jaką/jakim chciałabyś/chciałbyś być. Stwórz ten obraz, tę wizję nowego JA, z najdrobniejszymi szczegółami. Wyobraź sobie, jaki masz wyraz twarzy, co masz na sobie, w jakich kolorach widzisz świat wokół, co trzymasz w ręku, co widzisz przed sobą, za sobą, obok siebie, jakie czujesz zapachy, jaka jest pogoda… Wyobraź sobie, kto jest obok Ciebie, co słyszysz… Poczuj każdym zmysłem nowego siebie. I nie spiesz się – jeśli poczujesz się dobrze, pozostań w tym stanie tak długo, jak tylko chcesz. Potem powoli otwórz oczy. Zadaj sobie kolejne pytanie: Co zyskasz, gdy już będziesz to mieć? Co Ci to da? Zastanów się nad tym, co ważnego jest w tym celu dla Ciebie? Daj sobie czas na refleksję i wyciągnij wnioski.

Budowanie nowej świadomości
Jak być fit?

Praca nad sobą jest trudna, ale dzięki temu poznajesz siebie lepiej. Możesz zobaczyć swoje słabości i mocne strony. Co działa na Ciebie motywująco? Na każdego coś innego, bo oczywiście wszyscy jesteśmy różni. Pewnie myślisz: „Dlaczego on chudnie, a ja nie?” – no właśnie. Dlaczego? Znajdź sobie kogoś, kogo podziwiasz, kogo cechy chciałbyś mieć i obserwuj co takiego robi. W jaki sposób osiąga swoje cele? Obserwuj też siebie, zapisuj wszystkie wymówki, analizuj je i wyciągaj wnioski. Gubi nas często wyłączanie świadomości. Zdarzył się Wam kiedyś dialog wewnętrzny? 2 osobowości w środku Waszej głowy? Jedna mówi „Bądź twardy, dasz radę!”, ale wtedy natychmiast pojawia się druga, która mówi jeszcze bardziej stanowczo, czasem nawet krzyczy i nie dopuszcza do głosu tej pierwszej „Jeden raz nie zaszkodzi… przecież”, „Co będziesz sobie żałować”, „Żyje się tylko raz, czy warto się tak katować?” Brzmi znajomo? Sztuka polega na tym, aby pierwsza osobowość zdominowała drugą. I jeszcze raz to podkreślę, unikaj słów „Udało mi się” – nic się nie udało! Jeśli coś się zmieniło, zrobiłeś pierwszy krok, to nie zadziało się to przypadkiem, a jako skutek Twojego świadomego wyboru, działania, decyzji i konsekwencji.

Kolejne kroki do bycia FIT – moc słów

Wyobraź sobie taką sytuację: schudłeś 35kg, a to jeszcze nie koniec Twojego celu. Spotykasz kolegę, a on widząc cię mówi: „Hej stary super wyglądasz! Udało Ci się!” – co czujesz? I druga wersja: „Hej stary super wyglądasz! Podziwiam Cię za wytrwałość, bo to nie było łatwe zadanie, ale dokonałeś tego. Brawo!” – jak czujesz się słysząc takie słowa?

Kolejna rzecz to zauważanie własnych postępów, zauważaj zmiany, naucz się z nich cieszyć i doceniać samego siebie. To bardzo ważne. I rzecz, która z mojej perspektywy ma znaczenie to moc afirmacji, która całej roboty nie zrobi, ale jest pomocna. Jeśli staniesz przed lustrem i powiesz: „Ale jestem gruba i nieatrakcyjna”, to taki komunikat otrzyma Twój mózg. Jeśli powtórzysz to kilka razy, to tak jakbyś programował mózg. Programuj, ale pozytywnymi stwierdzeniami, takimi jak „Lubię siebie”, „Ważę X (docelowa waga)”. Formułuj je w czasie teraźniejszym i w pierwszej osobie liczby pojedynczej. Akceptacja samego siebie to nie przyzwolenie na otyłość czy zaniedbanie. Staram się, pracuję nad sobą, bo chcę coś zmienić. Po co? Żeby czuć się lepiej ze sobą, żeby inni mnie podziwiali itd. Powodów może być wiele, każdy ma swój. I nie patrz na zdjęcia w gazetach tylko znajdź to coś w sobie, co konkretnie Ty chciałbyś zmienić i tylko Ty wiesz co w tym jest ważnego dla Ciebie. Znajdź wizualizację tego, co chcesz osiągnąć. Może to być Twój własny rysunek, mogą to być wycinki z gazet, Twoje zdjęcie…cokolwiek, co będzie na Ciebie działało motywująco i patrz na to, jeśli na Ciebie działa. Wiesz, ile % ludzi na świecie osiąga swoje cele?  3-5%. Niestety, to bardzo mało. A wiesz dlaczego tak jest? Bo cele i marzenia często wydają się zbyt duże do osiągnięcia, zbyt długie, zbyt skomplikowane etc. I dzieje się tak dlatego, że ten mały % ludzi oprócz tworzenia wizji swoich celów, mówienia o nich – zaczyna działać. Każdy duży cel należy podzielić na mniejsze etapy, umiejscowić je w czasie i krok po kroku osiągać.

Podsumowanie – jak zostać FIT?

Liczy się wytrwałość i cierpliwość. A jeśli już zaczniesz – nie odpuszczaj. A gdy już osiągniesz cel – nadaj temu rytm. Zrób z tego nawyk i ciesz się nowym sobą! Na koniec zadam ci kilka pytań i zostawię cię z nimi, niech pracują w twojej głowie i stymulują do działania:

W której grupie ludzi chciałbyś być?

Co powiesz sobie za 5 lat, jeśli dzisiaj nie zrobisz nic?

Co zyskasz, gdy osiągniesz swój cel?

Uwierz, że możesz. Ja wierzę, że nigdy nie jest za późno na zmiany, i że każdy człowiek jest w stanie tego dokonać. Ty także.


Autorka: 
Agnieszka Polarczyk-Białek
Executive Coach oraz Trener rozwoju osobistego i zawodowego
Manufaktura Osiągnięć

Chcesz przeczytać cały artykuł?

Agnieszka Polarczyk-Białek – Executive Coach 0 11 września 2018  < 1000

Dodaj komentarz

Artykuły z kategorii: Motywacja

zajecia-grupowe-czy-trening-personalny-co-da-lepsze-efekty

Zajęcia grupowe czy trening personalny – co da lepsze efekty?

Większość z nas kiedyś zadawała sobie to pytanie. Bierzemy się za siebie – dieta, trening na siłowni. Ale właśnie: Jak zacząć trening na siłowni? Wybrać zajęcia grupowe fitness czy raczej trening personalny na odchudzanie?

psychologia-sportow-walki-jak-pokonac-strach-przed-bolem

Psychologia sportów walki – jak pokonać strach przed bólem?

Sporty walki nie są zbyt łatwą dyscypliną. Szczególnie w kontekście podejścia. Wiążą się przecież z uderzeniami czy kopnięciami, a więc także z bólem. Jak przezwyciężyć słabości i wygrać ze strachem? Oto skuteczne wskazówki psychologiczne do treningu sportów walki.

zmysl-kibica-dlaczego-kibicowanie-sprawia-przyjemnosc

Zmysł kibica – dlaczego kibicowanie sprawia przyjemność?

Od zarania dziejów uprawianie sportu nieodłącznie wiąże się z kibicowaniem. Wiele osób czerpie ogromną przyjemność z dopingowania ulubionych sportowców. Na kibicowaniu zyskują również sami startujący w zawodach. Jak to się jednak dzieje, że dopingowanie przynosi tyle obustronnych korzyści?

trening-po-zlamaniu-jak-wrocic-do-cwiczen-po-kontuzji

Trening po złamaniu – jak wrócić do ćwiczeń po kontuzji?

Jedne z najmniej przyjemnych konsekwencji treningów – złamania. Zdarzają się jednak i u sportowców rekreacyjnych, i zawodowych. Kontuzje często blokują możliwość wykonywania ćwiczeń przez określony czas. Nie oznaczają jednak końca przygody ze sportem. Dowiedz się, jak ułatwić sobie powrót do treningów po złamaniu.

jak-skutecznie-okreslic-wlasne-cele-treningowe

Jak skutecznie określić własne cele treningowe?

Określenie celu ćwiczeń jest jednym z najważniejszych elementów skutecznych treningów. Każdy przecież trenuje w jakimś celu. Może to być spalanie tkanki tłuszczowej, budowanie masy mięśniowej, rzeźbienie ciała… Jak jednak określać cele treningowe tak, by były możliwe do zrealizowania i dodatkowo motywowały do działania?

jak-zrealizowac-marzenie-o-pieknej-sylwetce

Jak zrealizować marzenie o pięknej sylwetce

Pięknie wyrzeźbione i seksowne ciało, delikatna i jędrna skóra – to marzenia wielu kobiet. Jak jednak zamienić je w rzeczywistość? Oto kilka prostych porad, które pomogą ci osiągnąć wymarzony wygląd!

psychologia-motywacji-metoda-implementacyjna-w-sporcie

Psychologia motywacji – metoda implementacyjna w sporcie

Realizacja zamierzonych celów treningowych łączy się z utrzymaniem motywacji. Z pomocą przychodzi tutaj psychologia. Dzięki metodzie implementacyjnej osiągnięcie własnych zamierzeń może stać się znacznie łatwiejsze. Na czym polega metoda implementacyjna? Jak ją wykorzystać w sporcie?

zacznij-cwiczyc-juz-dzis-czyli-dlaczego-warto-trenowac

Zacznij ćwiczyć już dziś, czyli dlaczego warto trenować?

Aktywność fizyczna jest podstawą dobrego zdrowia i utrzymania sprawności. Udowodniono również, że może wydłużyć życie. Z trenerem czy bez – poznaj powody, dla których warto trenować. Nie czekaj – zacznij ćwiczenia już dziś!

sposoby-na-radzenie-sobie-z-porazka-na-zawodach-sportowych

Sposoby na radzenie sobie z porażką na zawodach sportowych

W świecie spotu zdarzają się wzloty i upadki. O ile zwycięstwo bardzo łatwo jest przyjąć, o tyle zaakceptowanie porażki może być trudnym zadaniem. Zobacz, jak poradzić sobie z przegraną na zawodach sportowych.

zajecia-grupowe-czy-trening-personalny-co-da-lepsze-efekty

Zajęcia grupowe czy trening personalny – co da lepsze efekty?

psychologia-sportow-walki-jak-pokonac-strach-przed-bolem

Psychologia sportów walki – jak pokonać strach przed bólem?

zmysl-kibica-dlaczego-kibicowanie-sprawia-przyjemnosc

Zmysł kibica – dlaczego kibicowanie sprawia przyjemność?

trening-po-zlamaniu-jak-wrocic-do-cwiczen-po-kontuzji

Trening po złamaniu – jak wrócić do ćwiczeń po kontuzji?

jak-skutecznie-okreslic-wlasne-cele-treningowe

Jak skutecznie określić własne cele treningowe?

jak-zrealizowac-marzenie-o-pieknej-sylwetce

Jak zrealizować marzenie o pięknej sylwetce

psychologia-motywacji-metoda-implementacyjna-w-sporcie

Psychologia motywacji – metoda implementacyjna w sporcie

zacznij-cwiczyc-juz-dzis-czyli-dlaczego-warto-trenowac

Zacznij ćwiczyć już dziś, czyli dlaczego warto trenować?

sposoby-na-radzenie-sobie-z-porazka-na-zawodach-sportowych

Sposoby na radzenie sobie z porażką na zawodach sportowych