Jak znaleźć czas na trening?

Jak znaleźć czas na trening?

Czas Cię goni, a Ty zamiast biec, spędzasz czas bezproduktywnie? Plan treningowy wbrew pozorom nie jest trudny do ułożenia i przestrzegania. Podpowiadamy, jak znaleźć czas na aktywność fizyczną i pogodzić ją z innymi obowiązkami.

Trening czas zacząć

Mówimy, że czas leczy rany i czas to pieniądz. Sami, chcąc iść z duchem czasu, pragniemy zapisać się na kolejne ćwiczenia i wprowadzić aktywność do swojego planu dnia. Jak to zrobić skoro jeden deadline goni kolejny, a domowe obowiązki rosną z każdym dniem? Wystarczy odpowiednie zarządzanie czasem, by móc zagospodarować każdą godzinę tak, by przyniosła nam maksimum korzyści.

Niektórzy mówią, że doba powinna mieć więcej niż 24 godziny, by człowiek spokojnie mógł znaleźć czas na wszystkie zajęcia, które dla siebie wyznaczył. Mimo faktu, że każdy dzień trwa dokładnie tyle samo, niektórzy wykorzystują go w pełni – jak oni to robią?

Zaplanowanie aktywności fizycznej

Zadania Ważne i Pilne

Kwestia ważności i pilności to indywidualna sprawa każdego człowieka, ale niektóre komponenty wręcz proszą się o to, by delegować je innym. Gdy zastanowimy się nad zadaniami, które mamy do wypełnienia, okazuje się, że niektórych nie musimy realizować od razu bądź wcale. Wybór tego, co jest istotne dla nas i naszego rozwoju przedstawia macierz Eisenhowera. Dzięki niej spojrzymy na nasze codziennie sprawy w inny sposób. Czy w ten sposób jesteśmy w stanie znaleźć czas na trening – zdecydowanie tak!

Priorytety i cele S.M.A.R.T.

Problem z wytrwaniem w postanowieniu o rozpoczęciu treningu polega na tym, że większość z nas nie wyznacza sobie konkretnych założeń ani nie widzi wizji spełnienia podjętych celów. Kłopot stanowi również formułowanie naszych postanowień. Zamiast obiecywać „zacznę ćwiczyć od jutra”, przedstawmy konkrety!

Przykładowy plan treningowy

„W okresie 6 miesięcy (od 1 grudnia do 31 maja) codziennie będę pracować nad swoją szczupłą sylwetką i kondycją. Oznacza to, że każdego dnia wykonam jedną z kilku podstawowych rzeczy – potrenuję technikę nordic walking / wyjdę na basen / pojeżdżę na rowerze / pójdę na siłownię / nauczę się nowych kroków salsy / rozpocznę trening w domu / nauczę się gotować zdrowe posiłki / napiszę wpis na blogu o zdrowym trybie życia.

Jest to przykład celu powstałego zgodnie z zasadami S.M.A.R.T. Oznacza to, że nasze postanowienie powinno być:

  • proste i zrozumiałe
  • mierzalne i pozwalające określić stopień realizacji
  • ambitne, lecz osiągalne
  • zbieżne z własnymi aspiracjami
  • oznaczone w ramach czasowych

Swoje zapisane postanowienie powinniśmy zamieścić w widocznym miejscu tak, by kilka razy dziennie móc przeczytać swój cel. Te działania pobudzają naszą wytrwałość i jednocześnie pozwalają ułożyć harmonogram dnia w ten sposób, by znaleźć czas na każde zajęcie, również na trening.

Pareto 20/80

Znalezienie czasu na trening może się okazać nie lada wyzwaniem. Zanim wymyślimy kolejne wymówki, z powodu których nie jesteśmy w stanie znaleźć wolnej godziny na wyjście na siłownię – czas przyjrzeć się swojemu rozkładowi dnia. Spisz na kartce, godzina po godzinie, jak wygląda Twój dzień, jakie realizujesz czynności i ile czasu poświęcasz każdej z nich. Czy widzisz te luki? To właśnie te momenty, które trawisz na czynności, które nie wnoszą żadnej wartości. O tym właśnie mówi zasada Pareto. Jedynie 20% realizowanych przez nas działań przynosi aż 80% wszystkich efektów. Gdy skupimy się tylko na efektywnych działaniach, na pewno znajdziemy czas na trening.

Martyna Paprocka 2 28 kwietnia 2015  1346

Dodaj komentarz

  • Bożena
    24 lipca 2017
    Bardzo ciekawy materiał. Sprawdzę metodę Pareto, może się okazać, że mam jeszcze bardzo dużo czasu!
  • 24 lipca 2017
    Czas na trening się zawsze znajdzie - trzeba tylko chcieć.

Artykuły z kategorii: Motywacja

cwiczenia-dla-par-aktualizacja-2020

Ćwiczenia dla par | Aktualizacja 2020

Jeśli brakuje ci motywacji do treningu, zastanów się nad ćwiczeniami z partnerem. Aktywność fizyczna we dwoje to wzajemna motywacja oraz zacieśnianie relacji. Ćwiczenia dla par mogą być dobrą zabawą! Oto kilka przykładów.

odpornosc-psychiczna-w-sporcie

Odporność psychiczna w sporcie

Na podstawie wieloletnich badań i obserwacji Peter Clough oraz Keitha Earle, stworzyli Model 4C, mówiący o najważniejszych czterech filarach charakteryzujących cztery cechy odporności psychicznej – potrzebnej do osiągnięcia sukcesu w sporcie. Odporność psychiczną w tym kontekście należy rozumieć jako bufor, obronną tarczę, nasze osobiste wewnętrzne narzędzia psychiczne, dzięki którym po niekorzystnym zdarzeniu sportowym (przegranej, kontuzji itp.) jesteśmy w stanie wstać, szybo się otrząsnąć i dalej podążać w kierunku realizacji naszych celów sportowych.

jak-zaczac-cwiczyc-czyli-jak-polubic-sport-i-aktywnosc-fizyczna

Jak zacząć ćwiczyć? Czyli jak polubić sport i aktywność fizyczną?

Regularna aktywność fizyczna to nie tylko szereg korzyści dla zdrowia. Dzięki niej możliwa jest również poprawa samopoczucia czy osiągnięcie wymarzonej sylwetki. Jak jednak „zmusić się” do ćwiczeń? Poznaj sposoby bezbolesnego przekonania się do sportu i aktywności fizycznej! Dzisiaj o tym, jak zacząć ćwiczyć od zera!

zajecia-grupowe-czy-trening-personalny-co-da-lepsze-efekty

Zajęcia grupowe czy trening personalny – co da lepsze efekty?

Większość z nas kiedyś zadawała sobie to pytanie. Bierzemy się za siebie – dieta, trening na siłowni. Ale właśnie: Jak zacząć trening na siłowni? Wybrać zajęcia grupowe fitness czy raczej trening personalny na odchudzanie?

jak-zostac-fit-praktyczne-porady-i-wskazowki

Jak zostać FIT? Praktyczne porady i wskazówki

Chcesz być FIT? Marzysz o zgrabnej sylwetce? Myślisz o tym, by zdrowo się odżywiać? Ale jak i kiedy to wszystko zacząć? Po co i dla kogo stać się FIT? O tym opowie nam Agnieszka Polarczyk-Białek – Executive Coach, trener rozwoju osobistego i zawodowego.

psychologia-sportow-walki-jak-pokonac-strach-przed-bolem

Psychologia sportów walki – jak pokonać strach przed bólem?

Sporty walki nie są zbyt łatwą dyscypliną. Szczególnie w kontekście podejścia. Wiążą się przecież z uderzeniami czy kopnięciami, a więc także z bólem. Jak przezwyciężyć słabości i wygrać ze strachem? Oto skuteczne wskazówki psychologiczne do treningu sportów walki.

zmysl-kibica-dlaczego-kibicowanie-sprawia-przyjemnosc

Zmysł kibica – dlaczego kibicowanie sprawia przyjemność?

Od zarania dziejów uprawianie sportu nieodłącznie wiąże się z kibicowaniem. Wiele osób czerpie ogromną przyjemność z dopingowania ulubionych sportowców. Na kibicowaniu zyskują również sami startujący w zawodach. Jak to się jednak dzieje, że dopingowanie przynosi tyle obustronnych korzyści?

trening-po-zlamaniu-jak-wrocic-do-cwiczen-po-kontuzji

Trening po złamaniu – jak wrócić do ćwiczeń po kontuzji?

Jedne z najmniej przyjemnych konsekwencji treningów – złamania. Zdarzają się jednak i u sportowców rekreacyjnych, i zawodowych. Kontuzje często blokują możliwość wykonywania ćwiczeń przez określony czas. Nie oznaczają jednak końca przygody ze sportem. Dowiedz się, jak ułatwić sobie powrót do treningów po złamaniu.

jak-skutecznie-okreslic-wlasne-cele-treningowe

Jak skutecznie określić własne cele treningowe?

Określenie celu ćwiczeń jest jednym z najważniejszych elementów skutecznych treningów. Każdy przecież trenuje w jakimś celu. Może to być spalanie tkanki tłuszczowej, budowanie masy mięśniowej, rzeźbienie ciała… Jak jednak określać cele treningowe tak, by były możliwe do zrealizowania i dodatkowo motywowały do działania?

jak-zrealizowac-marzenie-o-pieknej-sylwetce

Jak zrealizować marzenie o pięknej sylwetce

Pięknie wyrzeźbione i seksowne ciało, delikatna i jędrna skóra – to marzenia wielu kobiet. Jak jednak zamienić je w rzeczywistość? Oto kilka prostych porad, które pomogą ci osiągnąć wymarzony wygląd!

cwiczenia-dla-par-aktualizacja-2020

Ćwiczenia dla par | Aktualizacja 2020

Jeśli brakuje ci motywacji do treningu, zastanów się nad ćwiczeniami z partnerem. Aktywność fizyczna we dwoje to wzajemna motywacja oraz zacieśnianie relacji. Ćwiczenia dla par mogą być dobrą zabawą! Oto kilka przykładów.

odpornosc-psychiczna-w-sporcie

Odporność psychiczna w sporcie

Na podstawie wieloletnich badań i obserwacji Peter Clough oraz Keitha Earle, stworzyli Model 4C, mówiący o najważniejszych czterech filarach charakteryzujących cztery cechy odporności psychicznej – potrzebnej do osiągnięcia sukcesu w sporcie. Odporność psychiczną w tym kontekście należy rozumieć jako bufor, obronną tarczę, nasze osobiste wewnętrzne narzędzia psychiczne, dzięki którym po niekorzystnym zdarzeniu sportowym (przegranej, kontuzji itp.) jesteśmy w stanie wstać, szybo się otrząsnąć i dalej podążać w kierunku realizacji naszych celów sportowych.

jak-zaczac-cwiczyc-czyli-jak-polubic-sport-i-aktywnosc-fizyczna

Jak zacząć ćwiczyć? Czyli jak polubić sport i aktywność fizyczną?

Regularna aktywność fizyczna to nie tylko szereg korzyści dla zdrowia. Dzięki niej możliwa jest również poprawa samopoczucia czy osiągnięcie wymarzonej sylwetki. Jak jednak „zmusić się” do ćwiczeń? Poznaj sposoby bezbolesnego przekonania się do sportu i aktywności fizycznej! Dzisiaj o tym, jak zacząć ćwiczyć od zera!

zajecia-grupowe-czy-trening-personalny-co-da-lepsze-efekty

Zajęcia grupowe czy trening personalny – co da lepsze efekty?

Większość z nas kiedyś zadawała sobie to pytanie. Bierzemy się za siebie – dieta, trening na siłowni. Ale właśnie: Jak zacząć trening na siłowni? Wybrać zajęcia grupowe fitness czy raczej trening personalny na odchudzanie?

jak-zostac-fit-praktyczne-porady-i-wskazowki

Jak zostać FIT? Praktyczne porady i wskazówki

Chcesz być FIT? Marzysz o zgrabnej sylwetce? Myślisz o tym, by zdrowo się odżywiać? Ale jak i kiedy to wszystko zacząć? Po co i dla kogo stać się FIT? O tym opowie nam Agnieszka Polarczyk-Białek – Executive Coach, trener rozwoju osobistego i zawodowego.

psychologia-sportow-walki-jak-pokonac-strach-przed-bolem

Psychologia sportów walki – jak pokonać strach przed bólem?

Sporty walki nie są zbyt łatwą dyscypliną. Szczególnie w kontekście podejścia. Wiążą się przecież z uderzeniami czy kopnięciami, a więc także z bólem. Jak przezwyciężyć słabości i wygrać ze strachem? Oto skuteczne wskazówki psychologiczne do treningu sportów walki.

zmysl-kibica-dlaczego-kibicowanie-sprawia-przyjemnosc

Zmysł kibica – dlaczego kibicowanie sprawia przyjemność?

Od zarania dziejów uprawianie sportu nieodłącznie wiąże się z kibicowaniem. Wiele osób czerpie ogromną przyjemność z dopingowania ulubionych sportowców. Na kibicowaniu zyskują również sami startujący w zawodach. Jak to się jednak dzieje, że dopingowanie przynosi tyle obustronnych korzyści?

trening-po-zlamaniu-jak-wrocic-do-cwiczen-po-kontuzji

Trening po złamaniu – jak wrócić do ćwiczeń po kontuzji?

Jedne z najmniej przyjemnych konsekwencji treningów – złamania. Zdarzają się jednak i u sportowców rekreacyjnych, i zawodowych. Kontuzje często blokują możliwość wykonywania ćwiczeń przez określony czas. Nie oznaczają jednak końca przygody ze sportem. Dowiedz się, jak ułatwić sobie powrót do treningów po złamaniu.

jak-skutecznie-okreslic-wlasne-cele-treningowe

Jak skutecznie określić własne cele treningowe?

Określenie celu ćwiczeń jest jednym z najważniejszych elementów skutecznych treningów. Każdy przecież trenuje w jakimś celu. Może to być spalanie tkanki tłuszczowej, budowanie masy mięśniowej, rzeźbienie ciała… Jak jednak określać cele treningowe tak, by były możliwe do zrealizowania i dodatkowo motywowały do działania?

jak-zrealizowac-marzenie-o-pieknej-sylwetce

Jak zrealizować marzenie o pięknej sylwetce

Pięknie wyrzeźbione i seksowne ciało, delikatna i jędrna skóra – to marzenia wielu kobiet. Jak jednak zamienić je w rzeczywistość? Oto kilka prostych porad, które pomogą ci osiągnąć wymarzony wygląd!