Jak zaplanować bieganie w Święta Bożego Narodzenia? | Bieganie zimą

Jak zaplanować bieganie w Święta Bożego Narodzenia? | Bieganie zimą

Okres świąteczny specjalnie nie sprzyja bieganiu. Mamy na głowie mnóstwo przygotowań. Sprzątanie, gotowanie, prezenty… Zobacz, jak w tym wszystkim odnaleźć czas na aktywność fizyczną. Jak zaplanować trening w Święta?

Bieganie przed kolacją wigilijną

Mimo natłoku obowiązków warto znaleźć czas na bieganie. Zaprzestanie aktywności fizycznej w okresie świątecznym nie sprzyja dobremu samopoczuciu. Szczególnie gdy stoły aż uginają się od przepysznych potraw. Dobrym wyjściem jest konkretny podział obowiązków wśród domowników. Po ich wykonaniu możesz spokojnie wygospodarować godzinę na trening biegowy. Nie udaje się? Wykorzystaj czas na dojazd do pracy lub z pracy jako formę treningu. Zaoszczędzisz trochę czasu, a trening zostanie wykonany jak należy.

Aktualnie, pogoda ciągle sprzyja. Święta 2018 jak na razie mają być ciepłe i bez śniegu. Oczywiście – wszystko się jeszcze może zmienić. Wracając, jeszcze nie ma śniegu na ulicach, co pozwala na intensywniejsze treningi. W ten sposób zwiększy się zużycie tlenu, a organizm będzie pracował jeszcze po zakończeniu biegania. Można wybrać krótki i intensywny bieg lub podbiegi. Takie bieganie to dobry pomysł na odchudzanie np. przed Sylwestrem.

Wstań trochę wcześniej w pierwszy dzień świąt
bieganie w święta

Świąteczne śniadanie nie jest przeszkodą dla treningu biegowego. Wystarczy wstać trochę wcześniej. Poranne treningi mają dużo korzyści zdrowotnych. Przede wszystkim są przyjemne i zapewniają energię na cały dzień. Najlepszym sposobem jest bieganie przed śniadaniem. W zależności od preferencji – trening może odbywać się w wolnym tempie i trwać trochę dłużej lub może być intensywny i krótki. To od Ciebie zależy jaką formę biegania wybierzesz.

Bieganie zimową wieczorową porą

Zwykle wieczorem pierwszego dnia świąt jesteśmy już w domu. Odpoczywamy po wizytach rodzinnych. Warto zniwelować ociężałość powstałą w wyniku nadmiaru świątecznego jedzenia. Wieczorny trening można odbyć z bliskimi. Każdemu przyda się trochę ruchu po całym dniu siedzenia za stołem. Oczywiście trzeba mieć sporą siłę perswazji, żeby tych bliskich na bieganie wyciągnąć ;)

Gdy rodzina się zmęczy – podkręć tempo (choć nie przesadzaj – bieganie powinno być spokoje). Po takim biegu oglądanie świątecznych filmów będzie dużo przyjemniejsze. A kalorie zjedzone podczas świątecznego obiadu nie pójdą w boczki...

Drugi dzień świąt to już prawie po świętach

W Szczepana zazwyczaj mamy już trochę luźniejszy czas. W poprzednie dni mogło nie być czasu na bieganie. Charakter drugiego dnia świąt natomiast powinien już pozwolić na wykonanie treningu. Mimo wszystko, okres świąteczny jest głównie czasem dla rodziny. Postaw ją na pierwszym miejscu. Jeśli nie pobiegasz w święta – nadrobisz po świętach. Nic się nie stanie, gdy przez 2-3 dni nie wykonasz treningu. Pamiętaj jednak – nie odbijaj zbyt mocno od diety!

Czytaj także: Jak szybko zgubić kilogramy przed Świętami?

Praktyczne porady dla świątecznych biegaczy

1. Część osób zachowuje post aż do kolacji wigilijnej. Nie jest to zbyt dobre rozwiązanie dla organizmu. Przez cały dzień nie spożywamy właściwie żadnych kalorii. Wieczorem więc zjemy dużo więcej. Ponadto, treningi na pusty żołądek mogą źle wpłynąć na samopoczucie biegacza. Po porannym biegu – zjedz jogurt naturalny, trochę orzechów i jakiś owoc. Przyspieszysz regenerację i metabolizm. To dobre śniadanie dla odchudzających się.

2. Rozsądnie podchodź do alkoholu. Wypicie dużej ilości alkoholu w wigilię wyklucza intensywny trening pierwszego dnia świąt. W takim przypadku glikogen w mięśniach potrzebuje więcej czasu na regenerację powysiłkową. Warto więc postawić na lżejsze biegi lub powstrzymać się od picia alkoholu w święta :)

3. Wykorzystaj kolację wigilijną jako regenerację po treningu. Dla biegacza potrawy, takie jak barszcz z uszkami, pierogi (z małą ilością tłuszczu) czy kutia są doskonałym posiłkiem. Przykładowo kutia jest źródłem łatwo przyswajalnych węglowodanów oraz białka. Co więcej, jest bardzo zdrowa!

4. Zjedz zdrowy posiłek zanim usiądziesz do świątecznego stołu. W ten sposób zmniejszysz ryzyko przejedzenia się. Co więcej, liczby na wadze nie ulegną zmianie.

5. Pij szklankę lub dwie szklanki wody zanim usiądziesz do stołu. Nie tylko pozwoli to na ograniczenie podjadania, lecz także przyspieszy trawienie.

Jeśli nie masz czasu na bieganie w święta

Przeładowany obowiązkami okres świąteczny może wstrzymać wykonanie planu treningowego. Można więc sięgnąć po mniej angażujące formy aktywności fizycznej. Postaw na krótkie i intensywne treningi. Dobrym wyjściem jest tabata (5 minut) lub HIIT – nie muszą przekraczać 30 minut. Tyle czasu na trening w święta znajdzie każdy.

 

Wesołych i spokojnych Świąt Bożego Narodzenia życzy

Baza Trenerów

admin 3 14 grudnia 2018  < 1000

Dodaj komentarz

  • Miki
    20 grudnia 2018
    Biegać czy ćwiczyć w święta można w każdym momencie. Przecież wystarczy odbębnić obowiązki i gotowe!
  • arkansa
    19 grudnia 2018
    A mnie się podoba ten artykuł, w koncu pomaga w organizacji czasu :)
  • Iwona
    19 grudnia 2018
    Oj, w święta czy nie w święta czas na bieganie się zawsze znajdzie

Artykuły z kategorii: Bieganie

spacer-i-spalanie-kalorii-czy-to-jest-mozliwe

Spacer i spalanie kalorii – czy to jest możliwe?

Mówi się, że spalanie kalorii następuje wyłącznie przy intensywnym treningu. Wiele osób uważa, że zwykły ruch nie wpływa na zmniejszenie tkanki tłuszczowej. Czy aby pewno? Codzienny spacer może być świetnym sposobem na spalenie wielu kalorii! Dowiedz się, ile kalorii możesz spalić podczas zwykłego spaceru!

biegasz-wyprobuj-trening-funkcjonalny

Biegasz? Wypróbuj trening funkcjonalny!

Bieganie to nie tylko praca nóg. Podczas treningu bowiem zaangażowane są niemal wszystkie partie mięśniowe. Ważna jest więc praca nad wieloma aspektami sprawności. Z tego powodu wielu biegaczy sięga po treningi uzupełniające. Jednym z nich jest właśnie trening funkcjonalny. Zobacz, dlaczego warto włączyć tę metodę ćwiczeń do własnego planu treningu biegowego.

jak-trenowac-tempo-do-maratonu

Jak trenować tempo do maratonu?

Przygotowanie do maratonu jest dość dużym przedsięwzięciem. Biegacz musi udoskonalić własne umiejętności na wielu płaszczyznach. Jedną z ważniejszych jest tempo. Jak skutecznie trenować ten aspekt biegowy, by ukończyć maraton?

jak-wyglada-trening-personalny-biegacza

Jak wygląda trening personalny biegacza?

Przed zawodami biegowymi lub maratonami sportowiec musi szczególnie zadbać o własne możliwości. Z pomocą przychodzą biegowe treningi personalne. Zobacz czym charakteryzują się osobiste zajęcia biegacza przed maratonem oraz biegami przełajowymi.

trening-na-silowni-od-czego-zaczac

Trening na siłowni – od czego zacząć?

Liczy się nie tylko lokalizacja siłowni, ale również towarzystwo i dobry trener. Sprawdź, co jeszcze!

intensywnosc-treningu

Intensywność treningu

Podczas treningów dobrze jest się zmęczyć. Sprawdź, jak dobrać intensywność ćwiczeń, by przyniosły one jak najlepsze rezultaty.

trening-w-biurze

Trening w biurze

Oto kilka prostych ruchów które możesz wykonać w pracy aby poczuć energię i ożywić umysł zmęczony biurową rutyną. Ćwiczenia które można wykonać nie wstając od biurka w pracy.

trening-funkcjonalny-co-to-za-zwierze

Trening Funkcjonalny co to za zwierzę?

Słowo trening funkcjonalny stało się ostatnio bardzo znane, modne, powszechnie używane lecz często błędnie rozumiane.

pilates-forma-ruchu-dla-osob-rozpoczynajacych-treningi

PILATES - forma ruchu dla osób rozpoczynających treningi

"Teraz już wiem - nie mogę się mylić. Cały kraj, cały świat powinien wykonywać moje ćwiczenia. Wtedy ludzie będą szczęśliwsi". Joseph H. Pilates.

spacer-i-spalanie-kalorii-czy-to-jest-mozliwe

Spacer i spalanie kalorii – czy to jest możliwe?

Mówi się, że spalanie kalorii następuje wyłącznie przy intensywnym treningu. Wiele osób uważa, że zwykły ruch nie wpływa na zmniejszenie tkanki tłuszczowej. Czy aby pewno? Codzienny spacer może być świetnym sposobem na spalenie wielu kalorii! Dowiedz się, ile kalorii możesz spalić podczas zwykłego spaceru!

biegasz-wyprobuj-trening-funkcjonalny

Biegasz? Wypróbuj trening funkcjonalny!

Bieganie to nie tylko praca nóg. Podczas treningu bowiem zaangażowane są niemal wszystkie partie mięśniowe. Ważna jest więc praca nad wieloma aspektami sprawności. Z tego powodu wielu biegaczy sięga po treningi uzupełniające. Jednym z nich jest właśnie trening funkcjonalny. Zobacz, dlaczego warto włączyć tę metodę ćwiczeń do własnego planu treningu biegowego.

jak-trenowac-tempo-do-maratonu

Jak trenować tempo do maratonu?

Przygotowanie do maratonu jest dość dużym przedsięwzięciem. Biegacz musi udoskonalić własne umiejętności na wielu płaszczyznach. Jedną z ważniejszych jest tempo. Jak skutecznie trenować ten aspekt biegowy, by ukończyć maraton?

jak-wyglada-trening-personalny-biegacza

Jak wygląda trening personalny biegacza?

Przed zawodami biegowymi lub maratonami sportowiec musi szczególnie zadbać o własne możliwości. Z pomocą przychodzą biegowe treningi personalne. Zobacz czym charakteryzują się osobiste zajęcia biegacza przed maratonem oraz biegami przełajowymi.

trening-na-silowni-od-czego-zaczac

Trening na siłowni – od czego zacząć?

Liczy się nie tylko lokalizacja siłowni, ale również towarzystwo i dobry trener. Sprawdź, co jeszcze!

intensywnosc-treningu

Intensywność treningu

Podczas treningów dobrze jest się zmęczyć. Sprawdź, jak dobrać intensywność ćwiczeń, by przyniosły one jak najlepsze rezultaty.

trening-w-biurze

Trening w biurze

Oto kilka prostych ruchów które możesz wykonać w pracy aby poczuć energię i ożywić umysł zmęczony biurową rutyną. Ćwiczenia które można wykonać nie wstając od biurka w pracy.

trening-funkcjonalny-co-to-za-zwierze

Trening Funkcjonalny co to za zwierzę?

Słowo trening funkcjonalny stało się ostatnio bardzo znane, modne, powszechnie używane lecz często błędnie rozumiane.

pilates-forma-ruchu-dla-osob-rozpoczynajacych-treningi

PILATES - forma ruchu dla osób rozpoczynających treningi

"Teraz już wiem - nie mogę się mylić. Cały kraj, cały świat powinien wykonywać moje ćwiczenia. Wtedy ludzie będą szczęśliwsi". Joseph H. Pilates.