Jak wykonać stojak na sztangę do ćwiczeń i do czego jest potrzebny?

Jak wykonać stojak na sztangę do ćwiczeń i do czego jest potrzebny?

Stojak na sztangę do ćwiczeń to urządzenie, które służy sportowcom uprawiającym sporty siłowe. Jest doskonałym pomocnikiem również w domowej siłowni, jak i profesjonalnym klubie fitness. Jest wiele rodzajów stojaków i tylko od Ciebie zależy, który będzie spełniał oczekiwania. Zapoznaj się z charakterystyką stojaków na sztangi i wybierz najlepszy model.

Czym jest stojak na sztangę?

Ćwiczenia siłowe odbywają się przy pomocy sztag i ciężarków, które wymagają miejsca do przechowywania. Sztangi używa się po to, aby podczas ćwiczeń móc się czymś asekurować. Stojak na sztangi jest urządzeniem do odkładania ciężarów oraz do brania ich podczas treningu, do wykonywania ćwiczeń z obciążeniem. Stojak na sztangę do ćwiczeń musi być wykonany z bardzo solidnej konstrukcji, aby uniósł spore obciążenie. Zdając sobie sprawę, do czego służą sztangi do ćwiczeń należy podczas wyboru kierować się materiałem, z którego są wykonane.

Sam stojak na sztangę to często część, gdyż zazwyczaj dołączona jest też ławeczka. To ona umożliwia wykonywanie większej ilości ćwiczeń, angażujących pozostałe mięśnie.

Czym kierować się wybierając stojak na sztangę

Wybierając stojak na sztangę należy kierować się przede wszystkim materiałem, z którego został zrobiony. Jeżeli chodzi o typ konstrukcji to także ma to spore znaczenie, ponieważ lepiej sprawdzają się sztangi spawane, niż te rozkręcane. Są bardziej stabilniejsze, gdyż z rozkręcanymi częściami bywa różnie. Nie musisz martwić się w czasie treningu, że coś się chwieje. Dbaj o zdrowie i bezpieczeństwo, to najważniejsze.

Kolejnym aspektem nad którym warto pomyśleć, jest regulacja wysokości. Kup taką sztangę, aby można ją było dostosować do Twoich potrzeb. Za nisko lub za wysoko - zniżaj sztangę kiedy tylko chcesz.

Jeżeli trenujesz amatorsko, to sprawdzi się zwykły stojak nie za drogi. Jednak jeżeli jesteś zawodowcem to koniecznie przemyśl zakup cięższego sprzętu, z solidnego materiału, który jest regulowany na kilku płaszczyznach.

Ważna jest także stabilizacja w postaci nóg podpierających. Najlepiej, aby były wykonane z gumy i żeby się nie ślizgały.

Rodzaje stojaków na sztangę
stojak na sztangę

W sklepach sportowych znajdziesz takie rodzaje stojaków, jak:

  • stojak na gryf

  • stojak na sztangę

  • stojak z asekuracją

  • stojak z obciążeniem

Przydadzą się zarówno stojaki na gryf, jak i na sztangi. Dobrze jest też zadbać o miejsce na talerze oraz wolne hantle.

Jak zrobić stojak na sztangę?

Zastanawiasz się, czy można wykonać stojak na sztangę samodzielnie? Oczywiście, że można. Jeżeli wyciskanie ciężarów jest Twoja pasją, a dotychczasowe stojaki nie spełniały swojej roli to może warto stworzyć wymarzony stojak na sztangę?

Pamiętaj, że wykonując stojak najpierw trzeba stworzyć podwaliny, czyli rzetelny projekt. Zadbaj o to by znalazły się na nim takie kwestie, jak materiał z którego będzie wykonana cała konstrukcja, zabezpieczenia, asekuracja oraz wymiary. Przemyśl czy chcesz mieć miejsce na ciężary i talerze i jaka powinna być szerokość całej podpory na ciężary.

Stojak na sztangę skonstruujesz tak naprawdę za grosze. Podstawę można wykonać z jakieś kawałka mocnego drewna albo starej, metalowej części.

Efekty ćwiczenia ze sztangą

Jeżeli zastanawiasz się nad kupnem sztangi i stojaka, to może warto wiedzieć, jakie korzyści dają te ćwiczenia? Tak naprawdę to ćwiczenia siłowe opierają się na treningach ze sztangą. Ten typ treningu jest bardzo rozwijający, ponieważ podczas niego pracuje wiele mięśni i wiele stawów.

Nie dość, że budujesz i wzmacniasz mięśnie, to dodatkowo skupiasz się na kształtowaniu poprawnych nawyków postawy. Myślisz, że trening ze sztangą nie pozwoli Ci schudnąć? Nic bardziej mylnego. Sztanga nada Twoim mięśniom delikatny zarys, ale także pomoże zgubić kilka kilogramów.

Nie zapominaj, że aby osiągnąć efekty połącz ćwiczenia z odpowiednią dietą. Co więcej, ze sztangą możesz ćwiczyć w zaciszu własnego mieszkania. Masz miejsce i chęci? Stwórz własny model i ciesz się podstawą skrojoną na miarę.

Chcesz przeczytać cały artykuł?

Daria Wejman 0 21 października 2021  < 1000

Dodaj komentarz

Artykuły z kategorii: Trening

bezpieczne-treningi-przysiady-i-bolace-plecy

Bezpieczne treningi – przysiady i bolące plecy

Podczas wykonywania ćwiczeń fizycznych nierzadko pojawiają się bóle poszczególnych partii mięśniowych. Tak dzieje się między innymi w przypadku przysiadów – najczęstsze są jednak bóle pleców. Gdzie tkwią przyczyny tych dolegliwości?

poznaj-liczne-zalety-treningu-oporowego-z-gumami

Poznaj liczne zalety treningu oporowego z gumami

Trening w domu, czy na siłowni? Na siłowni jest sprzęt do ćwiczeń, a w domu niekoniecznie. Czy trening na siłowni można zastąpić treningiem domowym i czy w domu można osiągnąć to samo co w klubie fitness? Oczywiście tak! Alternatywą do sprzętu na siłowni są hantle, bieżnia czy nawet gumy oporowe, na które decyduje się coraz więcej osób.

wypic-kawe-przed-treningiem-czy-nie

Wypić kawę przed treningiem czy nie?

Zastanawiasz się, czy kawa przed treningiem to dobry pomysł? Przecież kawa to naturalny energetyk, który powinien szybko dodać energii, ale czy warto pić ją przed ćwiczeniami? Dowiedz się wszystkiego na temat kawy przed treningiem i zobacz czy Tobie służy.

poznaj-zasady-treningu-beztlenowego

Poznaj zasady treningu beztlenowego!

Sport i aktywny tryb życia na dobre wpisał się w codzienne życie wielu osób. Rosnąca popularność tej dziedziny pobudza fantazję i wyobraźnie trenerów personalnych i osób odpowiedzialnych za treningi. Nowe podejście i metody treningowe to szansa na jeszcze bardziej efektywny trening, angażujący to, na czym w danym momencie najbardziej zależy osobie trenującej.

jak-skutecznie-wyrzezbic-kaloryfer-na-brzuchu

Jak skutecznie wyrzeźbić kaloryfer na brzuchu?

Zastanawiasz się, co robisz źle, że upragniony kaloryfer na brzuchu się nie odsłania? Latami próbujesz zdrowo się odżywiać i ćwiczyć, ale coś robisz nieprawidłowo? Zastanawiasz się, w ile kobiety są w stanie wyrzeźbić brzuch? Dowiedz się, gdzie popełniasz błędy i wyeliminuj je raz na zawsze!

odpoczynek-od-treningow-tez-trzeba-zaplanowac

Odpoczynek od treningów też trzeba zaplanować!

Błędne jest przekonanie, że zwiększenie częstotliwości treningów zapewni lepsze wyniki sportowe. To regeneracja mięśniowa jest kluczem do osiągnięcia zamierzonych efektów treningowych. Zobacz, jak powinno się planować przerwy od treningów. Poznaj sposoby na skuteczne wykorzystanie dni odpoczynku!

street-workout-w-damskiej-wersji

Street workout w damskiej wersji

Nikt nie powiedział, że miejski trening jest zarezerwowany tylko dla mężczyzn. Panie także chętnie trenują street workout. Oto, dlaczego ten typ treningu sprawdza się w damskim wydaniu!

jak-powinno-sie-trenowac-przy-podcisnieniu

Jak powinno się trenować przy podciśnieniu?

Podciśnienie, zwane też niedociśnieniem zwykle nie jest przeciwwskazaniem do uprawiania sportu. Wręcz przeciwnie – wysiłek fizyczny może wzmocnić serce oraz usprawnić pracę układu krążenia. Ważne jest jednak umiejętne i bezpieczne dobranie ćwiczeń dla osób cierpiących na tę chorobę serca. Jak wygląda trening osób z podciśnieniem?

czy-wada-wzroku-moze-przeszkodzic-w-treningach-silowych-i-biegowych

Czy wada wzroku może przeszkodzić w treningach siłowych i biegowych?

Panuje przekonanie, że wada wzroku może w pewien sposób ograniczać możliwość uprawiania niektórych rodzajów sportów. Jak ta sytuacja przedstawia się w przypadku treningu siłowego i biegania? Czy te metody treningowe mogą być niebezpieczne dla osób z wadą wzroku? A może ćwiczenia dodatkowo pogłębiają wadę lub narażają wzrok na poważniejsze następstwa? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdziecie w poniższym artykule.

bezpieczne-treningi-przysiady-i-bolace-plecy

Bezpieczne treningi – przysiady i bolące plecy

Podczas wykonywania ćwiczeń fizycznych nierzadko pojawiają się bóle poszczególnych partii mięśniowych. Tak dzieje się między innymi w przypadku przysiadów – najczęstsze są jednak bóle pleców. Gdzie tkwią przyczyny tych dolegliwości?

poznaj-liczne-zalety-treningu-oporowego-z-gumami

Poznaj liczne zalety treningu oporowego z gumami

Trening w domu, czy na siłowni? Na siłowni jest sprzęt do ćwiczeń, a w domu niekoniecznie. Czy trening na siłowni można zastąpić treningiem domowym i czy w domu można osiągnąć to samo co w klubie fitness? Oczywiście tak! Alternatywą do sprzętu na siłowni są hantle, bieżnia czy nawet gumy oporowe, na które decyduje się coraz więcej osób.

wypic-kawe-przed-treningiem-czy-nie

Wypić kawę przed treningiem czy nie?

Zastanawiasz się, czy kawa przed treningiem to dobry pomysł? Przecież kawa to naturalny energetyk, który powinien szybko dodać energii, ale czy warto pić ją przed ćwiczeniami? Dowiedz się wszystkiego na temat kawy przed treningiem i zobacz czy Tobie służy.

poznaj-zasady-treningu-beztlenowego

Poznaj zasady treningu beztlenowego!

Sport i aktywny tryb życia na dobre wpisał się w codzienne życie wielu osób. Rosnąca popularność tej dziedziny pobudza fantazję i wyobraźnie trenerów personalnych i osób odpowiedzialnych za treningi. Nowe podejście i metody treningowe to szansa na jeszcze bardziej efektywny trening, angażujący to, na czym w danym momencie najbardziej zależy osobie trenującej.

jak-skutecznie-wyrzezbic-kaloryfer-na-brzuchu

Jak skutecznie wyrzeźbić kaloryfer na brzuchu?

Zastanawiasz się, co robisz źle, że upragniony kaloryfer na brzuchu się nie odsłania? Latami próbujesz zdrowo się odżywiać i ćwiczyć, ale coś robisz nieprawidłowo? Zastanawiasz się, w ile kobiety są w stanie wyrzeźbić brzuch? Dowiedz się, gdzie popełniasz błędy i wyeliminuj je raz na zawsze!

odpoczynek-od-treningow-tez-trzeba-zaplanowac

Odpoczynek od treningów też trzeba zaplanować!

Błędne jest przekonanie, że zwiększenie częstotliwości treningów zapewni lepsze wyniki sportowe. To regeneracja mięśniowa jest kluczem do osiągnięcia zamierzonych efektów treningowych. Zobacz, jak powinno się planować przerwy od treningów. Poznaj sposoby na skuteczne wykorzystanie dni odpoczynku!

street-workout-w-damskiej-wersji

Street workout w damskiej wersji

Nikt nie powiedział, że miejski trening jest zarezerwowany tylko dla mężczyzn. Panie także chętnie trenują street workout. Oto, dlaczego ten typ treningu sprawdza się w damskim wydaniu!

jak-powinno-sie-trenowac-przy-podcisnieniu

Jak powinno się trenować przy podciśnieniu?

Podciśnienie, zwane też niedociśnieniem zwykle nie jest przeciwwskazaniem do uprawiania sportu. Wręcz przeciwnie – wysiłek fizyczny może wzmocnić serce oraz usprawnić pracę układu krążenia. Ważne jest jednak umiejętne i bezpieczne dobranie ćwiczeń dla osób cierpiących na tę chorobę serca. Jak wygląda trening osób z podciśnieniem?

czy-wada-wzroku-moze-przeszkodzic-w-treningach-silowych-i-biegowych

Czy wada wzroku może przeszkodzić w treningach siłowych i biegowych?

Panuje przekonanie, że wada wzroku może w pewien sposób ograniczać możliwość uprawiania niektórych rodzajów sportów. Jak ta sytuacja przedstawia się w przypadku treningu siłowego i biegania? Czy te metody treningowe mogą być niebezpieczne dla osób z wadą wzroku? A może ćwiczenia dodatkowo pogłębiają wadę lub narażają wzrok na poważniejsze następstwa? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdziecie w poniższym artykule.