Jak solarium wpływa na trening?

Jak solarium wpływa na trening?

Ładna opalenizna skutecznie podkreśla mięśnie. Jednak czy chodzenie na solarium ma jakiś wpływ na trening na siłowni? Dowiedz się jakie korzyści i zagrożenia niesie ze sobą opalanie na solarium.

Jak solarium wpływa na trening: zagrożenia

Wielu sportowców na pewnym etapie regularnych treningów rozważa skorzystanie z solarium w celu wzmocnienia efektów osiąganych na siłowni. W końcu ładna opalenizna optycznie podkreśla mięśnie. Jednak wokół tematu solarium krąży wiele kontrowersji. Dermatolodzy nie bez powodu zniechęcają do częstego i intensywnego korzystania z solarium. Badania naukowe potwierdzają, że zbyt długa ekspozycja na promienie UV ma niekorzystny wpływ na organizm człowieka. Przede wszystkim częste korzystanie z solarium przyspiesza proces starzenia. Skóra osób, które często się opalają jest w zdecydowanie gorszej kondycji niż w przypadku osób, które nie korzystają z solarium. Co więcej, nadmierna ekspozycja na promienie UV prowadzi do patologicznych zaburzeń w strukturze komórek skóry. Częste korzystanie z solarium może doprowadzić nawet do powstania nowotworu skóry.

Zasady korzystania z solarium

Zagrożenia wynikające z korzystania z solarium są poważne, jednak pamiętajmy, że mowa tu o nadmiernej ekspozycji na promienie UV. O ile nie będziemy opalać się zbyt często, żadna krzywda nam się nie stanie.

Rozsądne korzystanie z solarium nie powinno mieć żadnego wpływu na treningi. Krótka sesja przed treningiem doda Ci sił i poprawi samopoczucie, ale nie przesadzaj z czasem opalania. Zbyt długie naświetlanie spowoduje, że w trakcie treningu będzie Ci bardzo gorąco i szybciej się zmęczysz. Z drugiej strony opalanie zaraz po treningu również nie jest wskazane. Lepiej po ćwiczeniach wziąć prysznic i nieco ochłonąć, a dopiero wtedy zrobić krótką sesję na solarium.

Solarium po siłowni: korzyści

Z drugiej strony korzystanie z solarium może przynieść pewne korzyści. Zwłaszcza w okresie jesienno-zimowym kiedy mamy niedobór witaminy D, który powoduje wiele nieprzyjemnych konsekwencji. Niedobór witaminy D może prowadzić do znacznie obniżonego nastroju oraz depresji, zaburzeń hormonalnych i chorób układu krążenia. Aby zapobiec niedoborom, może pomóc skorzystanie z solarium. Regularna ekspozycja na działanie promieniowania ultrafioletowego zapewnia sporą dawkę witaminy D, dzięki czemu poczujesz się znacznie lepiej.

Warto zwrócić uwagę na to jakie lampy posiada solarium, z którego korzystamy. Zagrożenia płynące z niewłaściwej ekspozycji na promienie UV są na tyle poważne, że nie warto ryzykować wybierając pierwsze lepsze miejsce na opalanie. Lampy na solarium powinny być najnowszej generacji i emitować minimum 5% promieni UV. To minimum aby synteza witaminy D była jak najbardziej skuteczna. Warto o tym pamiętać, ponieważ w większości solariów są lampy emitujące jedynie 1,5-3% promieniowania.

Z powyższego wynika, że sporadyczne korzystanie z solarium nie jest niebezpieczne, a wręcz może przynieść pewne korzyści. Dzięki promieniom UV uzupełnisz braki witaminy D w organizmie i nabierzesz sił witalnych. W trakcie treningu będziesz mieć więcej energii, a Twoje samopoczucie znacznie się poprawi.

Zdrowie, a opalanie na solarium

Przed pójściem na solarium wskazana jest konsultacja z dermatologiem. Dotyczy to zwłaszcza osób, które mają na skórze znamiona, nieregularne pieprzyki lub choroby dermatologiczne, a także rozszerzone naczynka, żylaki oraz nadciśnienie. Konsultacja z lekarzem da odpowiedź na pytanie jak często i czy w ogóle możesz korzystać z solarium.

Czas naświetlania oraz przerwy między wizytami powinny być dopasowane do indywidualnych uwarunkowań klienta. Należy do nich fototyp skóry, stopień posiadanej opalenizny oraz ogólna kondycja skóry.

Zaczynając serię zabiegów należy zaczynać od bardzo krótkich naświetleń i stopniowo zwiększać ich długość, tak aby skóra przyzwyczaiła się do regularnego promieniowania UV. Na solarium nigdy nie chodzimy w makijażu, dlatego należy bardzo dokładnie umyć twarz, aby pozbyć się wszelkich jego resztek.

Nie należy się nastawiać, że po pierwszej sesji na solarium zobaczymy pożądane efekty. Aby uzyskać wymarzony kolor skóry potrzeba co najmniej kilku sesji opalania. Nie oznacza to jednak, że należy zwiększyć ich intensywność lub częstotliwość! Korzystanie z solarium powinno być przemyślane i rozsądne. Wystarczy odrobinę przesadzić, a efekty wcale nie będą nas cieszyć.

Karolina Szweda 3 3 marca 2017  4847

Dodaj komentarz

  • Wiola
    24 września 2019
    "Z powyższego wynika, że sporadyczne korzystanie z siłowni nie jest niebezpieczne, a wręcz może przynieść pewne korzyści." Ufff jak dobrze ;) ;) ;)
  • Wiesia
    27 marca 2017
    Dwa razy byłam na solarium. Jakoś uważam, że opalanie na słońcu w zupełności wystarczy. A w zimie wystarczy się jedynie przemęczyć, bo cóż innego zrobić. Prawdę mówiąc wciąż myślę, że solarium jest niezdrowe
  • Alicja97
    3 marca 2017
    Myślałam, że solarium przynosi jedynie korzyści w wyglądzie. A tutaj proszę! To pocieszające :)

Artykuły z kategorii: Zdrowie i Odżywianie

dlaczego-dbanie-o-zeby-jest-tak-wazne-dla-zdrowia

Dlaczego dbanie o zęby jest tak ważne dla zdrowia?

Większość ludzi dba o zęby przede wszystkim ze względów estetycznych. Nie to jednak powinno być głównym powodem zachowywania higieny jamy ustnej. Niewłaściwy stan zębów może przekładać się na pogorszenie się ogólnego stanu zdrowia. Dowiedz się, czym grozi zaniedbanie zębów i jak powinno się je pielęgnować.

cz-5-5-dbaj-o-swoje-zdrowie-zalecenia-who-i-ministerstwa-zdrowia-dot-koronawirusa

Cz. 5/5 Dbaj o swoje zdrowie! Zalecenia WHO i Ministerstwa Zdrowia dot. koronawirusa

Oficjalne stanowisko WHO ws. koronawirusa jest jednoznaczne: to epidemia na skalę światową. Aby skutecznie przeciwdziałać rozprzestrzenianiu się pandemicznego wirusa, warto zachować szczególne środki ostrożności. Poznaj oficjalne zalecenia WHO i Ministerstwa Zdrowia i zadbaj o swoje zdrowie w dobie koronawirusa.

cz-4-5-treningi-online-z-trenerem-w-dobie-koronawirusa-cwicz-mimo-wszystko

Cz. 4/5 Treningi online z trenerem w dobie koronawirusa? Ćwicz mimo wszystko!

Zasięg zakażeń koronawirusem jest coraz większy, a liczba ofiar cały czas rośnie. Nie bez powodu siłownie i kluby fitness zamknęły się dla klientów - tu chodzi o zdrowie i ludzkie życie, które jest wartością nieocenioną! Ale czy to oznacza, że musisz leżeć na kanapie i wegetować przez cały ten dziki czas? Zobacz, jak wykorzystać okres kwarantanny i spróbuj treningów online z trenerem bez wychodzenia z domu!

cz-3-5-trening-przede-wszystkim-jak-realizowac-plan-treningowy-w-dobie-koronawirusa

Cz. 3/5 Trening przede wszystkim - jak realizować plan treningowy w dobie koronawirusa?

Coraz większa liczba zachorowań na nowego koronawirusa sprawia, że siłownie, kluby fitness, galerie handlowe i placówki kultury zostały wyłączone z życia publicznego. Aby epidemia nie szerzyła się dalej, trzeba zgasić zarazę w zarodku lub powstrzymać jej dalsze rozprzestrzenianie się. Tylko jak realizować plan treningowy przy zamkniętych siłowniach i klubach fitness? Jest na to prosty sposób!

cz-2-5-koronawirus-w-starciu-z-domowa-spizarnia-jakie-zapasy-warto-miec-w-domu

Cz. 2/5 Koronawirus w starciu z domową spiżarnią. Jakie zapasy warto mieć w domu?

Jeśli wiadomość o szerzącej się epidemii koronawirusa wymiata produkty spożywcze z twoich sklepów, nie martw się - mamy tak samo! Tylko jak utrzymać dietę i jeść zdrowo, by możliwie jak najrzadziej wychodzić z domu? Zobacz, jakie zapasy żywności długoterminowej warto zrobić i jak w prosty sposób przedłużyć termin przydatności do spożycia innych produktów.

cz-1-5-odpornosc-vs-grozny-koronawirus-jak-zmniejszyc-ryzyko-zachorowania

Cz. 1/5 Odporność vs groźny koronawirus. Jak zmniejszyć ryzyko zachorowania?

To już oficjalne stanowisko WHO: mierzymy się z pandemią. Szalejący koronawirus rozprzestrzenia się coraz bardziej, zbierając żniwo kolejnych ofiar śmiertelnych. Najlepsze, co możesz zrobić dla siebie i dla innych to zostać w domu. Zobacz, w jaki sposób zwiększyć swoją odporność i zmniejszyć ryzyko zachorowania na zakaźną chorobę COVID-19.

zdrowie-bez-lekow-masz-je-na-wyciagniecie-reki

Zdrowie bez leków? Masz je na wyciągnięcie ręki!

Długie i zdrowe życie to marzenie każdego, zwłaszcza, jeśli w grę wchodzi idealny życiowy partner czy liczne potomstwo z własnymi rodzinami. Jak właściwie zadbać o swoje zdrowie bez leków i zapewnić sobie długowieczność? Podpowiadamy sprawdzone patenty - są na wyciągnięcie ręki i nic nie kosztują!

dietetyczne-dania-z-cukinii-przepisy-na-fit-cukinie-aktualizacja-2020

Dietetyczne dania z cukinii – przepisy na fit cukinię | AKTUALIZACJA 2020

Cukinia jest jednym ze zdrowszych warzyw. Sprawdza się szczególnie u osób będących na diecie. Oto przepisy na proste i zdrowe dania z cukinii – idealne na zimowy obiad!

dobry-dietetyk-online-jedz-zdrowo-bez-wychodzenia-z-domu

Dobry dietetyk online - jedz zdrowo bez wychodzenia z domu

Internet to medium coraz częściej wykorzystywane do załatwiania spraw, które jeszcze kilka lat temu wymagały wyjścia z domu. Jedną z nich jest konsultacja z dietetykiem i ustalenie planu żywienia na określony czas. Jak wyglądają takie wizyty online i ile one kosztują?

amerykanski-sen-na-talerzu-dieta-dubrow-w-roli-glownej

Amerykański sen na talerzu. Dieta Dubrow w roli głównej

Kult smukłej, wysportowanej sylwetki i wszechogarniające diety na redukcję tkanki tłuszczowej wciąż są na topie. Obok redukcyjnych diet paleo czy planu żywieniowego samuraja, równie słynna stała się dieta oczyszczająca dr Dąbrowskiej. Jedną z najnowszych form żywienia jest dieta Dubrow. Na czym polega?

dlaczego-dbanie-o-zeby-jest-tak-wazne-dla-zdrowia

Dlaczego dbanie o zęby jest tak ważne dla zdrowia?

Większość ludzi dba o zęby przede wszystkim ze względów estetycznych. Nie to jednak powinno być głównym powodem zachowywania higieny jamy ustnej. Niewłaściwy stan zębów może przekładać się na pogorszenie się ogólnego stanu zdrowia. Dowiedz się, czym grozi zaniedbanie zębów i jak powinno się je pielęgnować.

cz-5-5-dbaj-o-swoje-zdrowie-zalecenia-who-i-ministerstwa-zdrowia-dot-koronawirusa

Cz. 5/5 Dbaj o swoje zdrowie! Zalecenia WHO i Ministerstwa Zdrowia dot. koronawirusa

Oficjalne stanowisko WHO ws. koronawirusa jest jednoznaczne: to epidemia na skalę światową. Aby skutecznie przeciwdziałać rozprzestrzenianiu się pandemicznego wirusa, warto zachować szczególne środki ostrożności. Poznaj oficjalne zalecenia WHO i Ministerstwa Zdrowia i zadbaj o swoje zdrowie w dobie koronawirusa.

cz-4-5-treningi-online-z-trenerem-w-dobie-koronawirusa-cwicz-mimo-wszystko

Cz. 4/5 Treningi online z trenerem w dobie koronawirusa? Ćwicz mimo wszystko!

Zasięg zakażeń koronawirusem jest coraz większy, a liczba ofiar cały czas rośnie. Nie bez powodu siłownie i kluby fitness zamknęły się dla klientów - tu chodzi o zdrowie i ludzkie życie, które jest wartością nieocenioną! Ale czy to oznacza, że musisz leżeć na kanapie i wegetować przez cały ten dziki czas? Zobacz, jak wykorzystać okres kwarantanny i spróbuj treningów online z trenerem bez wychodzenia z domu!

cz-3-5-trening-przede-wszystkim-jak-realizowac-plan-treningowy-w-dobie-koronawirusa

Cz. 3/5 Trening przede wszystkim - jak realizować plan treningowy w dobie koronawirusa?

Coraz większa liczba zachorowań na nowego koronawirusa sprawia, że siłownie, kluby fitness, galerie handlowe i placówki kultury zostały wyłączone z życia publicznego. Aby epidemia nie szerzyła się dalej, trzeba zgasić zarazę w zarodku lub powstrzymać jej dalsze rozprzestrzenianie się. Tylko jak realizować plan treningowy przy zamkniętych siłowniach i klubach fitness? Jest na to prosty sposób!

cz-2-5-koronawirus-w-starciu-z-domowa-spizarnia-jakie-zapasy-warto-miec-w-domu

Cz. 2/5 Koronawirus w starciu z domową spiżarnią. Jakie zapasy warto mieć w domu?

Jeśli wiadomość o szerzącej się epidemii koronawirusa wymiata produkty spożywcze z twoich sklepów, nie martw się - mamy tak samo! Tylko jak utrzymać dietę i jeść zdrowo, by możliwie jak najrzadziej wychodzić z domu? Zobacz, jakie zapasy żywności długoterminowej warto zrobić i jak w prosty sposób przedłużyć termin przydatności do spożycia innych produktów.

cz-1-5-odpornosc-vs-grozny-koronawirus-jak-zmniejszyc-ryzyko-zachorowania

Cz. 1/5 Odporność vs groźny koronawirus. Jak zmniejszyć ryzyko zachorowania?

To już oficjalne stanowisko WHO: mierzymy się z pandemią. Szalejący koronawirus rozprzestrzenia się coraz bardziej, zbierając żniwo kolejnych ofiar śmiertelnych. Najlepsze, co możesz zrobić dla siebie i dla innych to zostać w domu. Zobacz, w jaki sposób zwiększyć swoją odporność i zmniejszyć ryzyko zachorowania na zakaźną chorobę COVID-19.

zdrowie-bez-lekow-masz-je-na-wyciagniecie-reki

Zdrowie bez leków? Masz je na wyciągnięcie ręki!

Długie i zdrowe życie to marzenie każdego, zwłaszcza, jeśli w grę wchodzi idealny życiowy partner czy liczne potomstwo z własnymi rodzinami. Jak właściwie zadbać o swoje zdrowie bez leków i zapewnić sobie długowieczność? Podpowiadamy sprawdzone patenty - są na wyciągnięcie ręki i nic nie kosztują!

dietetyczne-dania-z-cukinii-przepisy-na-fit-cukinie-aktualizacja-2020

Dietetyczne dania z cukinii – przepisy na fit cukinię | AKTUALIZACJA 2020

Cukinia jest jednym ze zdrowszych warzyw. Sprawdza się szczególnie u osób będących na diecie. Oto przepisy na proste i zdrowe dania z cukinii – idealne na zimowy obiad!

dobry-dietetyk-online-jedz-zdrowo-bez-wychodzenia-z-domu

Dobry dietetyk online - jedz zdrowo bez wychodzenia z domu

Internet to medium coraz częściej wykorzystywane do załatwiania spraw, które jeszcze kilka lat temu wymagały wyjścia z domu. Jedną z nich jest konsultacja z dietetykiem i ustalenie planu żywienia na określony czas. Jak wyglądają takie wizyty online i ile one kosztują?

amerykanski-sen-na-talerzu-dieta-dubrow-w-roli-glownej

Amerykański sen na talerzu. Dieta Dubrow w roli głównej

Kult smukłej, wysportowanej sylwetki i wszechogarniające diety na redukcję tkanki tłuszczowej wciąż są na topie. Obok redukcyjnych diet paleo czy planu żywieniowego samuraja, równie słynna stała się dieta oczyszczająca dr Dąbrowskiej. Jedną z najnowszych form żywienia jest dieta Dubrow. Na czym polega?