Jak solarium wpływa na trening?

Jak solarium wpływa na trening?

Ładna opalenizna skutecznie podkreśla mięśnie. Jednak czy chodzenie na solarium ma jakiś wpływ na trening na siłowni? Dowiedz się jakie korzyści i zagrożenia niesie ze sobą opalanie na solarium.

Jak solarium wpływa na trening: zagrożenia

Wielu sportowców na pewnym etapie regularnych treningów rozważa skorzystanie z solarium w celu wzmocnienia efektów osiąganych na siłowni. W końcu ładna opalenizna optycznie podkreśla mięśnie. Jednak wokół tematu solarium krąży wiele kontrowersji. Dermatolodzy nie bez powodu zniechęcają do częstego i intensywnego korzystania z solarium. Badania naukowe potwierdzają, że zbyt długa ekspozycja na promienie UV ma niekorzystny wpływ na organizm człowieka. Przede wszystkim częste korzystanie z solarium przyspiesza proces starzenia. Skóra osób, które często się opalają jest w zdecydowanie gorszej kondycji niż w przypadku osób, które nie korzystają z solarium. Co więcej, nadmierna ekspozycja na promienie UV prowadzi do patologicznych zaburzeń w strukturze komórek skóry. Częste korzystanie z solarium może doprowadzić nawet do powstania nowotworu skóry.

Zasady korzystania z solarium

Zagrożenia wynikające z korzystania z solarium są poważne, jednak pamiętajmy, że mowa tu o nadmiernej ekspozycji na promienie UV. O ile nie będziemy opalać się zbyt często, żadna krzywda nam się nie stanie.

Rozsądne korzystanie z solarium nie powinno mieć żadnego wpływu na treningi. Krótka sesja przed treningiem doda Ci sił i poprawi samopoczucie, ale nie przesadzaj z czasem opalania. Zbyt długie naświetlanie spowoduje, że w trakcie treningu będzie Ci bardzo gorąco i szybciej się zmęczysz. Z drugiej strony opalanie zaraz po treningu również nie jest wskazane. Lepiej po ćwiczeniach wziąć prysznic i nieco ochłonąć, a dopiero wtedy zrobić krótką sesję na solarium.

Solarium po siłowni: korzyści

Z drugiej strony korzystanie z solarium może przynieść pewne korzyści. Zwłaszcza w okresie jesienno-zimowym kiedy mamy niedobór witaminy D, który powoduje wiele nieprzyjemnych konsekwencji. Niedobór witaminy D może prowadzić do znacznie obniżonego nastroju oraz depresji, zaburzeń hormonalnych i chorób układu krążenia. Aby zapobiec niedoborom, może pomóc skorzystanie z solarium. Regularna ekspozycja na działanie promieniowania ultrafioletowego zapewnia sporą dawkę witaminy D, dzięki czemu poczujesz się znacznie lepiej.

Warto zwrócić uwagę na to jakie lampy posiada solarium, z którego korzystamy. Zagrożenia płynące z niewłaściwej ekspozycji na promienie UV są na tyle poważne, że nie warto ryzykować wybierając pierwsze lepsze miejsce na opalanie. Lampy na solarium powinny być najnowszej generacji i emitować minimum 5% promieni UV. To minimum aby synteza witaminy D była jak najbardziej skuteczna. Warto o tym pamiętać, ponieważ w większości solariów są lampy emitujące jedynie 1,5-3% promieniowania.

Z powyższego wynika, że sporadyczne korzystanie z solarium nie jest niebezpieczne, a wręcz może przynieść pewne korzyści. Dzięki promieniom UV uzupełnisz braki witaminy D w organizmie i nabierzesz sił witalnych. W trakcie treningu będziesz mieć więcej energii, a Twoje samopoczucie znacznie się poprawi.

Zdrowie, a opalanie na solarium

Przed pójściem na solarium wskazana jest konsultacja z dermatologiem. Dotyczy to zwłaszcza osób, które mają na skórze znamiona, nieregularne pieprzyki lub choroby dermatologiczne, a także rozszerzone naczynka, żylaki oraz nadciśnienie. Konsultacja z lekarzem da odpowiedź na pytanie jak często i czy w ogóle możesz korzystać z solarium.

Czas naświetlania oraz przerwy między wizytami powinny być dopasowane do indywidualnych uwarunkowań klienta. Należy do nich fototyp skóry, stopień posiadanej opalenizny oraz ogólna kondycja skóry.

Zaczynając serię zabiegów należy zaczynać od bardzo krótkich naświetleń i stopniowo zwiększać ich długość, tak aby skóra przyzwyczaiła się do regularnego promieniowania UV. Na solarium nigdy nie chodzimy w makijażu, dlatego należy bardzo dokładnie umyć twarz, aby pozbyć się wszelkich jego resztek.

Nie należy się nastawiać, że po pierwszej sesji na solarium zobaczymy pożądane efekty. Aby uzyskać wymarzony kolor skóry potrzeba co najmniej kilku sesji opalania. Nie oznacza to jednak, że należy zwiększyć ich intensywność lub częstotliwość! Korzystanie z solarium powinno być przemyślane i rozsądne. Wystarczy odrobinę przesadzić, a efekty wcale nie będą nas cieszyć.

Karolina Szweda 3 3 marca 2017  5257

Dodaj komentarz

  • Wiola
    24 września 2019
    "Z powyższego wynika, że sporadyczne korzystanie z siłowni nie jest niebezpieczne, a wręcz może przynieść pewne korzyści." Ufff jak dobrze ;) ;) ;)
  • Wiesia
    27 marca 2017
    Dwa razy byłam na solarium. Jakoś uważam, że opalanie na słońcu w zupełności wystarczy. A w zimie wystarczy się jedynie przemęczyć, bo cóż innego zrobić. Prawdę mówiąc wciąż myślę, że solarium jest niezdrowe
  • Alicja97
    3 marca 2017
    Myślałam, że solarium przynosi jedynie korzyści w wyglądzie. A tutaj proszę! To pocieszające :)

Artykuły z kategorii: Zdrowie i Odżywianie

dieta-metaboliczna-czyli-zywienie-bazujace-na-przemianie-materii

Dieta metaboliczna, czyli żywienie bazujące na przemianie materii

Dieta metaboliczna cieszy się rosnącą popularnością głównie w zachodniej Europie, co ma związek ze spektakularnymi efektami, do jakich jest ona w stanie doprowadzić. Dlaczego jest ona aż takim fenomenem i na czym dokładnie polega?

dieta-od-dietetyka-od-kuchni-na-co-zwrocic-uwage-w-kontakcie-ze-specjalista

Dieta od dietetyka od kuchni. Na co zwrócić uwagę w kontakcie ze specjalistą?

Łatwy dostęp do wiedzy i certyfikaty wydawane od ręki to spore ryzyko. Coraz trudniej o dobrego specjalistę, a jeśli już go znajdziesz, nie wiesz tak naprawdę, czego się spodziewać. Jak powinna wyglądać współpraca ze specem od żywienia i czy dieta od dietetyka naprostować twoje złe nawyki żywieniowe?

dieta-1000-kalorii-dla-kogo-po-co-i-na-czym-polega

Dieta 1000 kalorii - dla kogo, po co i na czym polega

Dieta 1000 kalorii to dosyć rygorystyczny sposób żywienia mający na celu szybkie zrzucenie zbędnych kilogramów. Czym dokładnie cechuje się taka dieta i z myślą o kim została ona stworzona?

przyprawy-w-diecie-czym-przyprawiac-potrawy-w-konkretnych-dietach

Przyprawy w diecie - czym przyprawiać potrawy w konkretnych dietach?

Przyprawy to obowiązkowy element każdego dania, bez którego staje się ono mdłe i niesmaczne. Niektórych z nich nie powinno się jednak stosować w przypadku konkretnych problemów zdrowotnych. W jaki sposób przyprawiać potrawy zgodnie z zasadami danej diety?

buraki-rodzaje-wlasciwosci-zdrowotne-i-przepisy

Buraki - rodzaje, właściwości zdrowotne i przepisy

Buraki stanowią jedno z popularniejszych warzyw, które z powodzeniem możemy uprawiać w przydomowym ogródku. Są one bogatym źródłem wielu wartości odżywczych, dzięki czemu zaleca się je w różnych dietach. Sprawdź, czym skutkuje regularne spożywanie tych purpurowych warzyw i jak można je przyrządzić.

szparagi-wlasciwosci-odzywcze-i-zastosowanie

Szparagi - właściwości odżywcze i zastosowanie

Szparagi to mało popularne warzywo pełne wielu wartości odżywczych wpływających pozytywnie na ludzki organizm. Jakie potrawy można wykonać z jego udziałem i czym jeszcze charakteryzują się szparagi?

jedz-truskawki-wartosci-zdrowotne-i-wlasciwosci-odzywcze

Jedz truskawki! Wartości zdrowotne i właściwości odżywcze

Truskawki to element bardzo wielu słodkich potraw oraz wyjątkowo popularne owoce w sezonie letnim. Jakie wartości odżywcze mają truskawki i w jaki sposób wpływają na Twoje zdrowie?

redukcyjna-kolacja-kulturysty-przepisy-aktualizacja-2020

Redukcyjna kolacja kulturysty – przepisy | AKTUALIZACJA 2020

Redukcja w kulturystyce jest procesem, który prowadzi do pozbycia się tkanki tłuszczowej z organizmu, a dzięki temu – uwidoczniają się mięśnie. Poznaj przepisy na kolacje, które są doskonałym źródłem energii podczas diety redukcyjnej. Przewiń artykuł, żeby zobaczyć aktualizację.

piwo-po-treningu-wskazane-czy-nie-aktualizacja-2020

Piwo po treningu - wskazane czy nie? | AKTUALIZACJA 2020

Przyjrzyjmy się popularnemu ostatnimi czasy mitowi: Piwo jest dobre po treningu. Według tego mitu spożycie jednego piwa (500 ml) po treningu przyśpiesza regenerację, dostarcza wartości odżywczych i minerałów, przeciwdziała zakwasom, a nawet nawadnia organizm. Jak jest naprawdę?

jak-odzywiac-sie-w-sposob-zdrowy

Jak odżywiać się w sposób zdrowy?

Zdrowe odżywianie w ostatnim czasie cieszy się ogromna popularnością. Sprawdź, jak samodzielnie przygotowywać poszczególne posiłki w sposób zbilansowany.

dieta-metaboliczna-czyli-zywienie-bazujace-na-przemianie-materii

Dieta metaboliczna, czyli żywienie bazujące na przemianie materii

Dieta metaboliczna cieszy się rosnącą popularnością głównie w zachodniej Europie, co ma związek ze spektakularnymi efektami, do jakich jest ona w stanie doprowadzić. Dlaczego jest ona aż takim fenomenem i na czym dokładnie polega?

dieta-od-dietetyka-od-kuchni-na-co-zwrocic-uwage-w-kontakcie-ze-specjalista

Dieta od dietetyka od kuchni. Na co zwrócić uwagę w kontakcie ze specjalistą?

Łatwy dostęp do wiedzy i certyfikaty wydawane od ręki to spore ryzyko. Coraz trudniej o dobrego specjalistę, a jeśli już go znajdziesz, nie wiesz tak naprawdę, czego się spodziewać. Jak powinna wyglądać współpraca ze specem od żywienia i czy dieta od dietetyka naprostować twoje złe nawyki żywieniowe?

dieta-1000-kalorii-dla-kogo-po-co-i-na-czym-polega

Dieta 1000 kalorii - dla kogo, po co i na czym polega

Dieta 1000 kalorii to dosyć rygorystyczny sposób żywienia mający na celu szybkie zrzucenie zbędnych kilogramów. Czym dokładnie cechuje się taka dieta i z myślą o kim została ona stworzona?

przyprawy-w-diecie-czym-przyprawiac-potrawy-w-konkretnych-dietach

Przyprawy w diecie - czym przyprawiać potrawy w konkretnych dietach?

Przyprawy to obowiązkowy element każdego dania, bez którego staje się ono mdłe i niesmaczne. Niektórych z nich nie powinno się jednak stosować w przypadku konkretnych problemów zdrowotnych. W jaki sposób przyprawiać potrawy zgodnie z zasadami danej diety?

buraki-rodzaje-wlasciwosci-zdrowotne-i-przepisy

Buraki - rodzaje, właściwości zdrowotne i przepisy

Buraki stanowią jedno z popularniejszych warzyw, które z powodzeniem możemy uprawiać w przydomowym ogródku. Są one bogatym źródłem wielu wartości odżywczych, dzięki czemu zaleca się je w różnych dietach. Sprawdź, czym skutkuje regularne spożywanie tych purpurowych warzyw i jak można je przyrządzić.

szparagi-wlasciwosci-odzywcze-i-zastosowanie

Szparagi - właściwości odżywcze i zastosowanie

Szparagi to mało popularne warzywo pełne wielu wartości odżywczych wpływających pozytywnie na ludzki organizm. Jakie potrawy można wykonać z jego udziałem i czym jeszcze charakteryzują się szparagi?

jedz-truskawki-wartosci-zdrowotne-i-wlasciwosci-odzywcze

Jedz truskawki! Wartości zdrowotne i właściwości odżywcze

Truskawki to element bardzo wielu słodkich potraw oraz wyjątkowo popularne owoce w sezonie letnim. Jakie wartości odżywcze mają truskawki i w jaki sposób wpływają na Twoje zdrowie?

redukcyjna-kolacja-kulturysty-przepisy-aktualizacja-2020

Redukcyjna kolacja kulturysty – przepisy | AKTUALIZACJA 2020

Redukcja w kulturystyce jest procesem, który prowadzi do pozbycia się tkanki tłuszczowej z organizmu, a dzięki temu – uwidoczniają się mięśnie. Poznaj przepisy na kolacje, które są doskonałym źródłem energii podczas diety redukcyjnej. Przewiń artykuł, żeby zobaczyć aktualizację.

piwo-po-treningu-wskazane-czy-nie-aktualizacja-2020

Piwo po treningu - wskazane czy nie? | AKTUALIZACJA 2020

Przyjrzyjmy się popularnemu ostatnimi czasy mitowi: Piwo jest dobre po treningu. Według tego mitu spożycie jednego piwa (500 ml) po treningu przyśpiesza regenerację, dostarcza wartości odżywczych i minerałów, przeciwdziała zakwasom, a nawet nawadnia organizm. Jak jest naprawdę?

jak-odzywiac-sie-w-sposob-zdrowy

Jak odżywiać się w sposób zdrowy?

Zdrowe odżywianie w ostatnim czasie cieszy się ogromna popularnością. Sprawdź, jak samodzielnie przygotowywać poszczególne posiłki w sposób zbilansowany.