Jak skutecznie rozciągnąć mięśnie nóg?

Jak skutecznie rozciągnąć mięśnie nóg?

Rozciąganie nóg powinno być często praktykowane, zwłaszcza przez osoby regularnie uprawiające sport. Przykurcze mięśni mogą powodować bóle, a nawet kontuzje, dlatego bardzo ważne jest wykonanie odpowiedniego strechingu. Nie wiesz w jaki sposób do niego podejść? Poniżej znajdziesz kilka praktycznych wskazówek!

Dlaczego rozciągnie nóg jest tak ważne?

Rozciąganie nóg bardzo dobrze jest wykonać przed treningiem oraz tuż po jego zakończeniu. Dlaczego? Rozciągając mięśnie przed treningiem delikatnie rozgrzewamy mięśnie, ale także nadajemy im gibkości i większej elastyczności. Wykonując tą samą czynność po treningu rozluźniamy często spięte mięśnie, zapobiegając tym samym powstawaniu urazów, kontuzji czy nawet zakwasów.

Rozciąganie nóg jest bardzo ważne u osób, które biegają oraz u tych, które ćwiczą siłowo. Rozciąganie po bieganiu jest istotne, ponieważ należy rozluźnić spięte mięśnie. Tak samo jest po ćwiczeniach siłowych. Ten rodzaj treningu powoduje, że mięśnie się skracają i są bardzo mocno zesztywniałe i obolałe. Odpowiedni streching potrafi zapobiec kontuzjom i bólom.

Rodzaje ćwiczeń rozciągających

Rozciągnie nóg do szpagatu

Rozciąganie do szpagatu jest trudne i wymagające czasu. Nie zrobimy szpagatu po kilku treningach rozciągających. Przed każdym rozciąganiem należy wykonać krótką rozgrzewkę, a następnie przejść do ćwiczeń właściwych. Ważne jest, aby podczas treningu rozciągającego nie spinać, ani nie napinać mięśni – muszą być rozluźnione.

Podczas tego rodzaju ćwiczeń niewskazane jest odczuwanie bólu, a jedynie naciągnie mięśni. Osoby początkujące powinny wykonywać każde ćwiczenie przez zaledwie kilka sekund, a następnie powolutku wydłużać każdą sesję.

Rozciąganie nóg po bieganiu

To kolejny ważny element treningu biegacza. Jak wiadomo w czasie bieganie mięśnie mocno się kurczą i niejednokrotnie są obolałe. Ból może towarzyszyć nie tylko mięśniom, ale stawom. Wystarczy krótkie rozciąganie po każdym bieganiu, aby szybko zregenerować obolałe miejsca.

Przykładowym ćwiczenie może być rozciągnie łydek. Wystarczy stanąć na podwyższeniu np.: schodek i dociągać piętę do podłoża, co kilka sekund zmieniając nogę.

Można także stanąć w szerokim rozkroku i schylać się coraz niżej, pogłębiając zakres ruchów.

Rozciąganie tyłu nóg

Rozciąganie nóg z tyłu może stanowić dla niektórych problem. Jednym z ćwiczeń na tego typu rozciąganie może być ustawienie jednej nogi z przodu na pięcie. Druga powinna być lekko ugięta. W takiej pozycji należy pochylać się delikatnie do wyprostowanej nogi. Nogi należy zmieniać co 30 sekund.

Kolejnym ćwiczeniem na rozciągniecie nóg z tyłu mogą być ćwiczenia w siadzie prostym. Należy usiąść na twardym podłożu. Nogi wyprostować. Jedną nogę trzeba zgiąć w kolanie i położyć za zewnętrznym udem drugiej nogi. Wytrzymujemy pół minuty i zmieniamy strony.

Jakie zalety wynikają z rozciągania nóg?
rozciąganie efekty

Zalety płynące z tego rodzaju aktywności fizycznej są bardzo szybko odczuwalne. Można je wymieniać niemalże bez końca. Do głównych zalet rozciągania nóg można zaliczyć:

- rozluźnienie wszystkich mięśni

- zmniejszenie napięcia w nogach

- mniejsze ryzyko wystąpienia zakwasów

- lepsze przepływ krwi

- większy zakres ruchów

- lepsze samopoczucie

- więcej „miejsce w ciele”

- uelastycznienie ścięgien

- zmniejszenie wystąpienia bolesnych skurczów mięśni

Można zauważyć, iż rozciąganie mięśni nóg jest bardzo ważne. Mało kto wie, że regularne rozciąganie wpływa korzystanie nie tylko na nogi. Jeżeli ktoś cierpi z powodu bólów w plecach, to rozciąganie będzie znakomitym rozwiązaniem. Nie dość, że można poprawić stan swoich nóg, to także pozbyć się uciążliwego bólu w plecach, który niestety towarzyszy coraz większej ilości osób.

Rozciąganie można zatem polecić nie tylko sportowcom, ale przede wszystkim osobom, które większość dnia spędzają w pozycji siedzącej. Rozciąganie nóg i innych mięśni, należy umieścić w codziennym planie dnia. Gwarancje lepszego zdrowia gwarantowana!

Chcesz przeczytać cały artykuł?

Daria Wejman 0 9 kwietnia 2021  < 1000

Dodaj komentarz

Artykuły z kategorii: Joga i Rozciąganie

czym-sa-asany-i-z-czym-one-sie-wiaza

Czym są asany i z czym one się wiążą?

Asany związane są z praktyką jogi. To pozycje, które wykonujemy podczas treningu. Mają na celu rozluźnić ciało, wzmocnić mięśnie i pozwolić odnaleźć w ciele więcej miejsca. Asanów jest wiele. Wszystko zależy od tego, nad czym chcemy popracować na treningu. Poznaj najbardziej popularne asany w jodze!

joga-wcale-nie-taka-straszna-dowiedz-sie-jak-rozpoczac-nauke

Joga wcale nie taka straszna – dowiedz się, jak rozpocząć naukę!

Joga w ostatnich latach zyskała na popularności. Naprawdę nic w tym dziwnego. Jest to sport, który daje ciału wiele dobrego. Dzięki zajęciom jogi można wypracować całe ciało, nawet nie zdając sobie sprawy jak bardzo. Ma też wiele innych zalet, które warto wziąć pod uwagę. Dowiedz się wszystkiego, na temat jogi! I zacznij trenować!

joga-efekty-ten-trening-to-prawdziwe-zrodlo-komfortu-zycia

Joga efekty: ten trening to prawdziwe źródło komfortu życia!

Coraz modniejsza w ostatnich latach joga znajduje swoich kolejnych zwolenników. Nic dziwnego, bo regularna praktyka jogiczna pozytywnie wpływa na nasze ciało i zwiększa wydolność mózgu. Zobacz, jakie efekty daje joga i w jaki sposób może przełożyć się na większy komfort życia każdego dnia!

naukowa-sztuka-boskiej-uwaznosci-na-czym-polega-kriya-yoga

Naukowa sztuka boskiej uważności: na czym polega kriya yoga?

Szczęście, miłość, oświecenie i szeroko rozumiany pokój - to cele życia wielu z nas. A gdyby tak codzienną praktyką jogiczną zbliżać się do osiągnięcia tych celów? Trening uważności kriya yoga skupia się właśnie na tych małych wielkich rzeczach, wynikających bezpośrednio z pragnienia doskonałości. Czym dokładnie jest kriya yoga, czym się wyróżnia na tle innych odmian jogi i jak ją praktykować?

rozciaganie-kregoslupa-ktore-da-ci-ulge-jak-sie-do-tego-zabrac

Rozciąganie kręgosłupa, które da ci ulgę. Jak się do tego zabrać?

Każdego dnia twój kręgosłup spotyka się z brutalną rzeczywistością, a praca za biurkiem to dla niego prawdziwa gehenna. Jeśli cierpisz na bóle pleców lub chcesz ich uniknąć, możesz łatwo zadbać o profilaktykę grzbietu. Sprawdź ćwiczenia na rozciąganie kręgosłupa i działaj choćby od zaraz!

cwiczenia-rozciagajace-do-szpagatu

Ćwiczenia rozciągające do szpagatu

W wielu dyscyplinach sportowych rozciągnięte ciało jest ogromnym atutem. Szpagat należy do bardzo prostych figur gimnastycznych, jednak przygotowanie do jej wykonania wymaga sporo pracy i cierpliwości. Zobacz jak ćwiczyć by zrobić szpagat. Oto, jak zrobić szpagat krok po kroku. Rozciąganie do szpagatu ćwiczenia. Przewiń artykuł, żeby zobaczyć aktualizację.

podstawy-jogi-powitanie-slonca

Podstawy jogi – powitanie słońca

Powitaniem słońca określa się konkretną sekwencję asan. Mogą one stanowić wprowadzenie do praktyki jogi. Mogą także być sposobem na wyzwolenie energii o poranku. Na czym polega powitanie słońca w jodze i jak je wykonywać? Powitanie słońca opis. Przewiń artykuł, żeby zobaczyć aktualizację 2020.

przykladowe-cwiczenia-na-rozciaganie-plecow-jak-pokonac-bol

Przykładowe ćwiczenia na rozciąganie pleców – jak pokonać ból?

Bóle pleców są zmorą naszych czasów. Wszystko za sprawą siedzącego trybu życia i nie dbania o własne zdrowie. Jak wyleczyć się z bólu pleców i kręgosłupa? Okazuje się, że ulgę mogą przynieść ćwiczenia na rozciąganie pleców! Przewiń artykuł, żeby przejść do aktualizacji 2020.

czy-da-sie-schudnac-regularnie-cwiczac-joge

Czy da się schudnąć regularnie ćwicząc jogę?

Joga jest zdecydowanie mniej wymagającym sportem niż jazda na rowerze czy bieganie. Z tego powodu wiele osób zastanawia się, czy jest ona dobrym sposobem na skuteczne wypracowanie szczupłej sylwetki. Jak sprawić, żeby joga naprawdę odchudzała?

czym-sa-asany-i-z-czym-one-sie-wiaza

Czym są asany i z czym one się wiążą?

Asany związane są z praktyką jogi. To pozycje, które wykonujemy podczas treningu. Mają na celu rozluźnić ciało, wzmocnić mięśnie i pozwolić odnaleźć w ciele więcej miejsca. Asanów jest wiele. Wszystko zależy od tego, nad czym chcemy popracować na treningu. Poznaj najbardziej popularne asany w jodze!

joga-wcale-nie-taka-straszna-dowiedz-sie-jak-rozpoczac-nauke

Joga wcale nie taka straszna – dowiedz się, jak rozpocząć naukę!

Joga w ostatnich latach zyskała na popularności. Naprawdę nic w tym dziwnego. Jest to sport, który daje ciału wiele dobrego. Dzięki zajęciom jogi można wypracować całe ciało, nawet nie zdając sobie sprawy jak bardzo. Ma też wiele innych zalet, które warto wziąć pod uwagę. Dowiedz się wszystkiego, na temat jogi! I zacznij trenować!

joga-efekty-ten-trening-to-prawdziwe-zrodlo-komfortu-zycia

Joga efekty: ten trening to prawdziwe źródło komfortu życia!

Coraz modniejsza w ostatnich latach joga znajduje swoich kolejnych zwolenników. Nic dziwnego, bo regularna praktyka jogiczna pozytywnie wpływa na nasze ciało i zwiększa wydolność mózgu. Zobacz, jakie efekty daje joga i w jaki sposób może przełożyć się na większy komfort życia każdego dnia!

naukowa-sztuka-boskiej-uwaznosci-na-czym-polega-kriya-yoga

Naukowa sztuka boskiej uważności: na czym polega kriya yoga?

Szczęście, miłość, oświecenie i szeroko rozumiany pokój - to cele życia wielu z nas. A gdyby tak codzienną praktyką jogiczną zbliżać się do osiągnięcia tych celów? Trening uważności kriya yoga skupia się właśnie na tych małych wielkich rzeczach, wynikających bezpośrednio z pragnienia doskonałości. Czym dokładnie jest kriya yoga, czym się wyróżnia na tle innych odmian jogi i jak ją praktykować?

rozciaganie-kregoslupa-ktore-da-ci-ulge-jak-sie-do-tego-zabrac

Rozciąganie kręgosłupa, które da ci ulgę. Jak się do tego zabrać?

Każdego dnia twój kręgosłup spotyka się z brutalną rzeczywistością, a praca za biurkiem to dla niego prawdziwa gehenna. Jeśli cierpisz na bóle pleców lub chcesz ich uniknąć, możesz łatwo zadbać o profilaktykę grzbietu. Sprawdź ćwiczenia na rozciąganie kręgosłupa i działaj choćby od zaraz!

cwiczenia-rozciagajace-do-szpagatu

Ćwiczenia rozciągające do szpagatu

W wielu dyscyplinach sportowych rozciągnięte ciało jest ogromnym atutem. Szpagat należy do bardzo prostych figur gimnastycznych, jednak przygotowanie do jej wykonania wymaga sporo pracy i cierpliwości. Zobacz jak ćwiczyć by zrobić szpagat. Oto, jak zrobić szpagat krok po kroku. Rozciąganie do szpagatu ćwiczenia. Przewiń artykuł, żeby zobaczyć aktualizację.

podstawy-jogi-powitanie-slonca

Podstawy jogi – powitanie słońca

Powitaniem słońca określa się konkretną sekwencję asan. Mogą one stanowić wprowadzenie do praktyki jogi. Mogą także być sposobem na wyzwolenie energii o poranku. Na czym polega powitanie słońca w jodze i jak je wykonywać? Powitanie słońca opis. Przewiń artykuł, żeby zobaczyć aktualizację 2020.

przykladowe-cwiczenia-na-rozciaganie-plecow-jak-pokonac-bol

Przykładowe ćwiczenia na rozciąganie pleców – jak pokonać ból?

Bóle pleców są zmorą naszych czasów. Wszystko za sprawą siedzącego trybu życia i nie dbania o własne zdrowie. Jak wyleczyć się z bólu pleców i kręgosłupa? Okazuje się, że ulgę mogą przynieść ćwiczenia na rozciąganie pleców! Przewiń artykuł, żeby przejść do aktualizacji 2020.

czy-da-sie-schudnac-regularnie-cwiczac-joge

Czy da się schudnąć regularnie ćwicząc jogę?

Joga jest zdecydowanie mniej wymagającym sportem niż jazda na rowerze czy bieganie. Z tego powodu wiele osób zastanawia się, czy jest ona dobrym sposobem na skuteczne wypracowanie szczupłej sylwetki. Jak sprawić, żeby joga naprawdę odchudzała?