Jak rozpocząć swoją przygodę z bieganiem?

Jak rozpocząć swoją przygodę z bieganiem?

Bieganie zyskuje na popularności od kilku lat, szczególnie w sezonie wiosenno-letnim. Tego typu aktywność fizyczna niesie bowiem za sobą wiele korzyści. Co daje bieganie i jak rozpocząć regularne treningi w sposób odpowiedzialny?

Jak rozpocząć bieganie?

Przed rozpoczęciem jakiejkolwiek aktywności fizycznej niezwykle ważne jest skonsultowanie się z lekarzem i dokładne zbadanie swojego stanu zdrowia. Istnieją bowiem sporty, które mogą negatywnie wpływać na osoby cierpiące na różne przypadłości związane z funkcjonowaniem serca lub całego układu krążenia. Z tego powodu, jeśli nigdy wcześniej nie miałeś do czynienia z regularną, wymagającą aktywnością fizyczną, udaj się do lekarza i sprawdź, czy bieganie jest dla Ciebie odpowiednim wyborem.

Jak rozpocząć bieganie aby schudnąć?

Zwykle biegać zaczynają osoby chcące poprawić swoją kondycję fizyczną lub zrzucić zbędne kilogramy. Bieganie jest bowiem doskonałym sposobem na uzyskanie obu tych celów, szczególnie w przypadku wolnego truchtu przy zachowaniu niskiego tętna. Wówczas możliwe jest spalenie dużej liczby kalorii, jednocześnie nie rozbudowując zbytnio mięśni ud, co często stanowi obawę przed rozpoczęciem regularnego biegania głównie wśród kobiet.

Jak zacząć bieganie - plan treningowy

Przed rozpoczęciem biegania warto zorientować się w tym, jak często należy uprawiać konkretne sporty i ile czasu organizm potrzebuje na zregenerowanie się po intensywnym wysiłku. Codzienne treningi nie są najlepszym pomysłem, dlatego często znacznie bardziej odpowiedzialnym rozwiązaniem jest skonsultowanie się z trenerem personalnym, który ułoży plan ćwiczeniowy dostosowany do Twoich potrzeb i możliwości.

Jak rozpocząć bieganie - plan

Przed rozpoczęciem treningu biegowego warto pamiętać również o rozgrzewce. Powinna ona składać się z truchtu oraz różnego rodzaju skipów i krążeń. Po treningu natomiast dobrym pomysłem jest rozciąganie będące w stanie zapobiegać przeciążeniu niektórych partii mięśni w wyniku intensywnego wysiłku. Wówczas unikniesz wielu nieprzyjemnych kontuzji.

Zobacz: Zdrowe i niezdrowe bieganie

Jak rozpocząć bieganie po 50?
jak rozpocząć bieganie

Wraz z wiekiem rozpoczęcie przygody z jakimkolwiek sportem staje się coraz trudniejsze. W przypadku osób po 50 roku życia niezwykle ważne jest przeprowadzenie odpowiednich badań ze względu na podwyższone ryzyko wystąpienia różnych chorób związanych z układem krążenia. Jeśli wszystko jest w porządku, kluczem do sukcesu staje się zdrowy rozsądek i odpowiedzialne podejście do nowo poznanego sportu.

Jak zacząć bieganie?

Wiedza na temat planu treningowego i wyznaczonego celu to nie jedyne wymagania towarzyszące początkowi przygody z bieganiem. Przed rozpoczęciem praktykowania tej aktywności fizycznej w sposób regularny należy bowiem zaopatrzyć się w odpowiedni sprzęt, taki jak na przykład buty. Wybór właściwego modelu często jest niezwykle trudny, ponieważ powinny one być nieco większe niż Twój standardowy rozmiar oraz dopasowane do dokładnej budowy stopy.

Jak rozpocząć bieganie - wymagany sprzęt

Jedynym elementem wymaganym podczas treningów biegowych są odpowiednio dopasowane buty, bez których aktywność fizyczna może być nie tylko niekomfortowa, lecz także wyjątkowo niebezpieczna. Nie zaleca się bowiem biegania w trampkach czy innym obuwiu niedostosowanych do tego sportu. Jeśli chcesz wyposażyć się również w inne sprzęty wykorzystywane podczas treningu, na rynku znajdziesz zarówno zegarki, jak i różnego rodzaju nerki czy słuchawki zaprojektowane z myślą o sportowcach.

Jak zacząć bieganie w sposób odpowiedzialny?

Jeśli posiadasz już wszystkie elementy niezbędne podczas treningu biegowego, musisz pamiętać również o zachowaniu zdrowego rozsądku. Zbyt częste treningi nie są dobrym pomysłem, ponieważ powinny być one dostosowane do możliwości i potrzeb Twojego organizmu. Równie ważne jest także pamiętanie o odpowiedniej diecie, bez której uzyskanie określonego celu może stać się niemal niewykonalne.

Chcesz przeczytać cały artykuł?

Nikola Łuszyńska 0 22 maja 2020  < 1000

Dodaj komentarz

Artykuły z kategorii: Bieganie

rozciaganie-po-bieganiu-jak-sie-do-niego-zabrac-by-przynioslo-pozadane-efekty

Rozciąganie po bieganiu - jak się do niego zabrać, by przyniosło pożądane efekty?

Odpowiednia rozgrzewka to ważny element treningu, również w przypadku treningu biegacza. Co zrobić, gdy już zakończymy ćwiczenia i nasze ciało będzie powoli stygnąć? Dobrym pomysłem będzie wykonanie kilku ćwiczeń na rozciąganie po bieganiu, dzięki którym nasze mięśnie nie stracą na elastyczności i będą gotowe na kolejne wyzwania. Jak się do tego zabrać?

oddychanie-podczas-biegania-czyli-jak-to-robic-z-glowa

Oddychanie podczas biegania, czyli jak to robić z głową?

Już od najmłodszych lat wiemy o tym, jak ważny jest udział tlenu w aktywności fizycznej. Oddychanie podczas biegania to trochę specyficzne zjawisko. Z jednej strony powinniśmy to robić przez nos, momentami jednak przez usta. Jak to rozróżnić i jak oddychać, żeby w ogóle miało to sens?

jak-wzmocnic-kolana-po-urazie-lub-bez-zadnej-kontuzji

Jak wzmocnić kolana po urazie lub bez żadnej kontuzji?

Wzmocnienie kolan może być konieczne nie tylko po urazie, lecz także w przypadku osób, które regularnie ćwiczą i narażają ten staw na kontuzje. Sprawdź, jak skutecznie wzmocnić kolana za pomocą kilku prostych ćwiczeń.

bieganie-czyli-jak-spalic-duzo-kalorii-w-krotkim-czasie

Bieganie, czyli jak spalić dużo kalorii w krótkim czasie

Bieganie to jeden z popularniejszych sposobów na gubienie zbędnych kilogramów. Ile tak naprawdę kalorii spala ten sport i jak długo trzeba biegać, aby uzyskać oczekiwane rezultaty?

spacer-i-spalanie-kalorii-czy-to-jest-mozliwe-aktualizacja-2020

Spacer i spalanie kalorii – czy to jest możliwe? | AKTUALIZACJA 2020

Mówi się, że spalanie kalorii następuje wyłącznie przy intensywnym treningu. Wiele osób uważa, że zwykły ruch nie wpływa na zmniejszenie tkanki tłuszczowej. Czy aby pewno? Codzienny spacer może być świetnym sposobem na spalenie wielu kalorii! Dowiedz się, ile kalorii możesz spalić podczas zwykłego spaceru! Przewiń artykuł, żeby zobaczyć aktualizację.

slow-jogging-czyli-doskonala-alternatywa-dla-klasycznego-biegania

Slow jogging, czyli doskonała alternatywa dla klasycznego biegania

Slow jogging to nieco mniej popularna alternatywa dla klasycznego biegania znanego wielu osobom dążącym do szczupłej i wysportowanej sylwetki. Czym tak właściwie jest ta aktywność fizyczna i na czym dokładnie polega?

biegaj-malo-zyskaj-duzo-metoda-treningowa-andyego-magnessa

Biegaj mało, zyskaj dużo – metoda treningowa Andy’ego Magnessa

Istnieją metody biegowe, które zakładają małą częstotliwość treningów i jednocześnie zachwycające wyniki sportowe. Istnieją też ludzie, którzy są w stanie to osiągnąć! Tak jest w przypadku Andy’ego Magnessa – ultramaratończyka, który trenując jedynie godzinę tygodniowo jest w stanie ukończyć stukilometrowe dystanse. Na czym polega skuteczność jego metody treningowej? I co proponują przeciwnicy?

jak-wyglada-trening-sprinterski-aktualizacja-2020

Jak wygląda trening sprinterski? | AKTUALIZACJA 2020

Każda dyscyplina wymaga odpowiedniego przygotowania, również w sprincie istotną rolę odgrywa przemyślany plan treningowy i niegasnąca motywacja zawodnika. Jak powinien wyglądać dobrze zorganizowany plan treningu sprinterskiego i czy już na etapie przygotowań można zaplanować poprawę wyników w zawodowym biegu? Sprinterzy potrzebują wszechstronnych treningów. Zobacz, jak wygląda trening sprinterski i wypróbuj konkretny plan treningowy dla sprintera.

czy-codzienne-bieganie-ma-sens-aktualizacja-2020

Czy codzienne bieganie ma sens? | AKTUALIZACJA 2020

Zapaleni biegacze nie są w stanie odpuścić sobie nawet dnia treningu. Co jednak z czasem na regenerację po treningową? Czy codzienne bieganie może być zdrowe?

rozciaganie-po-bieganiu-jak-sie-do-niego-zabrac-by-przynioslo-pozadane-efekty

Rozciąganie po bieganiu - jak się do niego zabrać, by przyniosło pożądane efekty?

Odpowiednia rozgrzewka to ważny element treningu, również w przypadku treningu biegacza. Co zrobić, gdy już zakończymy ćwiczenia i nasze ciało będzie powoli stygnąć? Dobrym pomysłem będzie wykonanie kilku ćwiczeń na rozciąganie po bieganiu, dzięki którym nasze mięśnie nie stracą na elastyczności i będą gotowe na kolejne wyzwania. Jak się do tego zabrać?

oddychanie-podczas-biegania-czyli-jak-to-robic-z-glowa

Oddychanie podczas biegania, czyli jak to robić z głową?

Już od najmłodszych lat wiemy o tym, jak ważny jest udział tlenu w aktywności fizycznej. Oddychanie podczas biegania to trochę specyficzne zjawisko. Z jednej strony powinniśmy to robić przez nos, momentami jednak przez usta. Jak to rozróżnić i jak oddychać, żeby w ogóle miało to sens?

jak-wzmocnic-kolana-po-urazie-lub-bez-zadnej-kontuzji

Jak wzmocnić kolana po urazie lub bez żadnej kontuzji?

Wzmocnienie kolan może być konieczne nie tylko po urazie, lecz także w przypadku osób, które regularnie ćwiczą i narażają ten staw na kontuzje. Sprawdź, jak skutecznie wzmocnić kolana za pomocą kilku prostych ćwiczeń.

bieganie-czyli-jak-spalic-duzo-kalorii-w-krotkim-czasie

Bieganie, czyli jak spalić dużo kalorii w krótkim czasie

Bieganie to jeden z popularniejszych sposobów na gubienie zbędnych kilogramów. Ile tak naprawdę kalorii spala ten sport i jak długo trzeba biegać, aby uzyskać oczekiwane rezultaty?

spacer-i-spalanie-kalorii-czy-to-jest-mozliwe-aktualizacja-2020

Spacer i spalanie kalorii – czy to jest możliwe? | AKTUALIZACJA 2020

Mówi się, że spalanie kalorii następuje wyłącznie przy intensywnym treningu. Wiele osób uważa, że zwykły ruch nie wpływa na zmniejszenie tkanki tłuszczowej. Czy aby pewno? Codzienny spacer może być świetnym sposobem na spalenie wielu kalorii! Dowiedz się, ile kalorii możesz spalić podczas zwykłego spaceru! Przewiń artykuł, żeby zobaczyć aktualizację.

slow-jogging-czyli-doskonala-alternatywa-dla-klasycznego-biegania

Slow jogging, czyli doskonała alternatywa dla klasycznego biegania

Slow jogging to nieco mniej popularna alternatywa dla klasycznego biegania znanego wielu osobom dążącym do szczupłej i wysportowanej sylwetki. Czym tak właściwie jest ta aktywność fizyczna i na czym dokładnie polega?

biegaj-malo-zyskaj-duzo-metoda-treningowa-andyego-magnessa

Biegaj mało, zyskaj dużo – metoda treningowa Andy’ego Magnessa

Istnieją metody biegowe, które zakładają małą częstotliwość treningów i jednocześnie zachwycające wyniki sportowe. Istnieją też ludzie, którzy są w stanie to osiągnąć! Tak jest w przypadku Andy’ego Magnessa – ultramaratończyka, który trenując jedynie godzinę tygodniowo jest w stanie ukończyć stukilometrowe dystanse. Na czym polega skuteczność jego metody treningowej? I co proponują przeciwnicy?

jak-wyglada-trening-sprinterski-aktualizacja-2020

Jak wygląda trening sprinterski? | AKTUALIZACJA 2020

Każda dyscyplina wymaga odpowiedniego przygotowania, również w sprincie istotną rolę odgrywa przemyślany plan treningowy i niegasnąca motywacja zawodnika. Jak powinien wyglądać dobrze zorganizowany plan treningu sprinterskiego i czy już na etapie przygotowań można zaplanować poprawę wyników w zawodowym biegu? Sprinterzy potrzebują wszechstronnych treningów. Zobacz, jak wygląda trening sprinterski i wypróbuj konkretny plan treningowy dla sprintera.

czy-codzienne-bieganie-ma-sens-aktualizacja-2020

Czy codzienne bieganie ma sens? | AKTUALIZACJA 2020

Zapaleni biegacze nie są w stanie odpuścić sobie nawet dnia treningu. Co jednak z czasem na regenerację po treningową? Czy codzienne bieganie może być zdrowe?