Jak radzić sobie z wiosenną alergią podczas treningów na dworze?

Jak radzić sobie z wiosenną alergią podczas treningów na dworze?

Piękna słoneczna pogoda za oknem aż kusi do rozpoczęcia treningów na zewnątrz. Wraz z wiosną jednak rozpoczyna się pylenie roślin, a w konsekwencji – wiosenna alergia. Sportowcy uczuleni na pyłki powinni szczególnie na siebie uważać w trakcie treningów na dworze. Zobacz, jak nie dać się skutkom alergii wziewnej i trenować w komfortowych warunkach!

Wiosenna alergia – co może uczulać podczas treningów na dworze?

Alergia występuje w momencie, w którym układ odpornościowy broni się przed substancjami z zewnątrz. Skąd się biorą uczulenia? Przyczyny tkwią między innymi w zbyt sterylnym trybie życia. Ważne jest bowiem uodpornienie się na działanie patogenów. Gdy organizm nie ma kontaktu z roztoczami czy pyłkami (krótkie przebywanie na świeżym powietrzu) – broni się przed nimi.

Uczulenia mogą występować sezonowo. Dotyczą wtedy pyłków traw i drzew. Często spotyka się osoby uczulone m.in. na pyłki brzozy, pyłki leszczyny czy roztocza. Popularne są również alergie na grzyby pleśniowe i sierść zwierząt.

Wiosenna alergia – wbrew nazwie – może utrzymywać się nawet do października. Ważne jest podjęcie odpowiednich kroków. Objawy wiosennej alergii mogą bowiem nasilać się podczas treningów na dworze, a także znacznie je utrudniać. Co więcej, nieleczone uczulenia mogą wywołać astmę oskrzelową.

Wiosenna alergia objawy – po czym ją rozpoznać?
wiosenna alergia jak leczyć

Jak już wspomnieliśmy, wiosenne alergie wiążą się z uczuleniem na pyłki roślin. Skutkiem takiej reakcji systemu immunologicznego są m.in. katar, łzawienie oczu, duszności, wysypka czy biegunka. Te objawy mogą występować zarówno samodzielnie, jak i współwystępować. To, w jaki sposób reagujemy na pyłki zależy przede wszystkim od tego, na którą z roślin mamy uczulenie. Ważne jest zatem skonsultowanie się z lekarzem. Dzięki temu możliwe będzie podjęcie odpowiednich kroków.

Zobacz też: Aktywność fizyczna a choroby układu oddechowego

Pomoc dla alergików – jak planować wiosenne treningi na dworze?

Alergicy nie mają lekko. Zwykle odradza się im niektóre z aktywności fizycznych. Tak jest m.in. ze sportami, które zakładają naprzemienny odpoczynek i wysiłek. Dlaczego? Bardzo często wraz z alergią współwystępuje astma oskrzelowa. Taki charakter treningu natomiast może powodować nasilenie jej objawów. Alergicy powinni więc unikać np. gry w tenisa ziemnego, a raczej wybrać jednostajny wysiłek, jakim może być bieganie, pływanie czy jazda na rowerze.

Wbrew pozorom samo wybranie formy aktywności nie uchroni sportowców-alergików przed skutkami wiosennych treningów na dworze. Warto przestrzegać dodatkowe zasady – dzięki nim zwiększy się komfort ćwiczącego podczas sesji treningowej.

Co robić, żeby wiosenne treningi na dworze były bardziej komfortowe?
wiosenna alergia przyczyny

1. Stężenie pyłków w powietrzu osiąga najwyższą wartość w godzinach porannych i południowych. Najbardziej komfortowe warunki do treningu na zewnątrz są zatem po południu i wieczorem. Co więcej, należy również zwracać uwagę na inne aspekty pogody. Podczas chłodnych deszczowych dni skutki pylenia są znacznie mniej odczuwalne. Dobrym wyjściem są również treningi na dworze po deszczu. Unikać należy jednak treningów, gdy na dworze jest wiatr, a wilgotność powietrza jest niska.

2. Najlepszym miejscem do treningu dla sportowców-alergików będą tereny z dala od miasta. Skutki alergii są bowiem silniej odczuwalne w warunkach zanieczyszczenia powietrza czy smogu.

3. Podczas ćwiczeń na świeżym powietrzu (szczególnie, gdy jest zimniej) warto zasłaniać usta chustą. Spowoduje ona ogrzanie wdychanego powietrza. Tym samym zmniejszy się podrażnienie dróg oddechowych.

4. Alergicy mają również problem z łzawiącymi oczami. Tu z pomocą przychodzą specjalne okulary dla sportowców. Dzięki nim pyłki są izolowane od oczu. Na rynku są dostępne również inne pomoce dla sportowców-alergików, takie jak m.in. maski przeciwpyłkowe.

Czytaj też: Trening w trakcie przeziębienia i grypy

5. Po skończonym wiosennym treningu na dworze ważne jest jak najszybsze wzięcie prysznica. Pozwoli on na zmycie pyłków, które osiadły na skórze czy włosach. Dobrym wyjściem jest również natychmiastowe upranie ubrań. W ten sposób odcina się kontakt uczulanego z alergenem.

6. Ważne jest, by wiedzieć, która z roślin powoduje uczulenie. Ta informacja pozwala na unikanie bardziej intensywnych ćwiczeń w okresie maksymalnego pylenia. Można na przykład zamienić biegi na stretching na świeżym powietrzu. Wyjściem jest również trenowanie w pomieszczeniach.

7. Uważaj na zmęczenie. W przypadku sportowców-alergików duże znaczenie ma dbanie o układ odpornościowy. Przemęczenie natomiast ma wpływ na dalsze osłabianie tego układu. Skutkiem może być zwiększenie podatności na infekcje i silniejsze odczuwanie objawów alergii.

Wyjdź naprzeciw uczuleniom – zadbaj o dietę
dieta dla alergika

Cukier, sól i tłuszcz mają wpływ na zaburzenie funkcjonowania pracy jelit. Tym samym pogarsza się również praca układu odpornościowego. Stąd już prosta droga do silniejszego odczuwania objawów wiosennego uczulenia. Sportowcy-alergicy powinni również ograniczyć spożycie mleka. Ono również ma wpływ na nasilenie objawów. Plan żywieniowy powinien zawierać natomiast większe ilości jabłek czy czosnku. Dzięki nim wzmocni się układ odpornościowy.

Dieta ma duże znaczenie wśród aktywnych fizycznie alergików. Może również znacznie zwiększyć komfort wiosennych treningów na dworze. Zgłoś się więc do dietetyka i trenuj w przyjemnych warunkach!

Wiosenne treningi na dworze – alergia i sport idą w parze!

Uczulenia nie są niczym przyjemnym i mogą skutecznie demotywować do treningów. Mimo to, zwykle nie są przeciwwskazaniem do ćwiczeń fizycznych. Najlepszym wyjściem jest jednak skonsultowanie się z lekarzem i zrobienie testów alergicznych. Następnym krokiem jest wzięcie pod uwagę wyników badań podczas układania planu treningowego na dworze. Przyda się również opieka trenerska. Nie czekaj – wiosna nie musi być pierwszym wrogiem treningowym!

admin 1 2 kwietnia 2019  < 1000

Dodaj komentarz

  • Morgan
    18 czerwca 2019
    Cieszy mnie, że w końcu w jakimś artykule mówią o maskach przeciwpyłkowych. Wszędzie tylko leki itd. Od siebie dodam, że najlepiej jest wybrać maski w których można swobodnie oddychać [moderowane]

Artykuły z kategorii: Zdrowie i odżywianie

bio-i-eko-zywnosc-opanowala-polki-sklepowe

Bio i eko żywność opanowała półki sklepowe!

W Polsce coraz głośniej mówi się o zdrowym podejściu do życia. Wiedzą o tym także nieuczciwi producenci. Większość sklepowych półek oblegana jest produktami oznaczonymi hasłami „Zdrowa Żywność”. Po czym można rozpoznać prawdziwą zdrową żywność?

kakao-dobre-na-wszystko

Kakao - dobre na wszystko

Kakao ma liczne właściwości zdrowotne, które mają niesamowity wpływ na nasz organizm. Moc tych magicznych ziaren była już znana w starożytności. Sporządzony napój na bazie zmielonych nasion nosił nazwę napoju bogów.

sniadanie-z-innej-bajki

Śniadanie z innej bajki

Żyjemy w czasach, w których człowiek jest w ciągłym biegu. Niczym maratończycy w ekspresowym tempie wykonujemy wszystkie obowiązki. Wstajemy z samego rana i śpieszymy się do pracy. Zapominamy o zjedzeniu śniadania, przecież nie ma co się martwić: kupimy je na mieście – brzmi znajomo?

oczyszczanie-organizmu-lepsze-samopoczucie

Oczyszczanie organizmu = lepsze samopoczucie

Mało osób zdaje sobie sprawę, że nasze samopoczucie jest zależne od diety. Podobno jesteśmy tym, co jemy. Warto zadbać o swoje zdrowie i oczyścić swój organizm z toksyn. Poprawi to nie tylko pracę twojego organizmu, ale także samopoczucie.

zielona-yerba-mate-wlasciwosci-zdrowotne

Zielona yerba mate – właściwości zdrowotne

Cenne właściwości yerba mate odkryliśmy już jakiś czas temu. Yerba mate to bogactwo składników poprawiających koncentrację, skupienie czy detoksykujących organizm. Mniej popularna jest jednak yerba mate zielona. O jej właściwościach przeczytacie w dzisiejszym artykule!

trening-na-silowni-od-czego-zaczac

Trening na siłowni – od czego zacząć?

Liczy się nie tylko lokalizacja siłowni, ale również towarzystwo i dobry trener. Sprawdź, co jeszcze!

intensywnosc-treningu

Intensywność treningu

Podczas treningów dobrze jest się zmęczyć. Sprawdź, jak dobrać intensywność ćwiczeń, by przyniosły one jak najlepsze rezultaty.

trening-w-biurze

Trening w biurze

Oto kilka prostych ruchów które możesz wykonać w pracy aby poczuć energię i ożywić umysł zmęczony biurową rutyną. Ćwiczenia które można wykonać nie wstając od biurka w pracy.

trening-funkcjonalny-co-to-za-zwierze

Trening Funkcjonalny co to za zwierzę?

Słowo trening funkcjonalny stało się ostatnio bardzo znane, modne, powszechnie używane lecz często błędnie rozumiane.

pilates-forma-ruchu-dla-osob-rozpoczynajacych-treningi

PILATES - forma ruchu dla osób rozpoczynających treningi

"Teraz już wiem - nie mogę się mylić. Cały kraj, cały świat powinien wykonywać moje ćwiczenia. Wtedy ludzie będą szczęśliwsi". Joseph H. Pilates.

bio-i-eko-zywnosc-opanowala-polki-sklepowe

Bio i eko żywność opanowała półki sklepowe!

W Polsce coraz głośniej mówi się o zdrowym podejściu do życia. Wiedzą o tym także nieuczciwi producenci. Większość sklepowych półek oblegana jest produktami oznaczonymi hasłami „Zdrowa Żywność”. Po czym można rozpoznać prawdziwą zdrową żywność?

kakao-dobre-na-wszystko

Kakao - dobre na wszystko

Kakao ma liczne właściwości zdrowotne, które mają niesamowity wpływ na nasz organizm. Moc tych magicznych ziaren była już znana w starożytności. Sporządzony napój na bazie zmielonych nasion nosił nazwę napoju bogów.

sniadanie-z-innej-bajki

Śniadanie z innej bajki

Żyjemy w czasach, w których człowiek jest w ciągłym biegu. Niczym maratończycy w ekspresowym tempie wykonujemy wszystkie obowiązki. Wstajemy z samego rana i śpieszymy się do pracy. Zapominamy o zjedzeniu śniadania, przecież nie ma co się martwić: kupimy je na mieście – brzmi znajomo?

oczyszczanie-organizmu-lepsze-samopoczucie

Oczyszczanie organizmu = lepsze samopoczucie

Mało osób zdaje sobie sprawę, że nasze samopoczucie jest zależne od diety. Podobno jesteśmy tym, co jemy. Warto zadbać o swoje zdrowie i oczyścić swój organizm z toksyn. Poprawi to nie tylko pracę twojego organizmu, ale także samopoczucie.

zielona-yerba-mate-wlasciwosci-zdrowotne

Zielona yerba mate – właściwości zdrowotne

Cenne właściwości yerba mate odkryliśmy już jakiś czas temu. Yerba mate to bogactwo składników poprawiających koncentrację, skupienie czy detoksykujących organizm. Mniej popularna jest jednak yerba mate zielona. O jej właściwościach przeczytacie w dzisiejszym artykule!

trening-na-silowni-od-czego-zaczac

Trening na siłowni – od czego zacząć?

Liczy się nie tylko lokalizacja siłowni, ale również towarzystwo i dobry trener. Sprawdź, co jeszcze!

intensywnosc-treningu

Intensywność treningu

Podczas treningów dobrze jest się zmęczyć. Sprawdź, jak dobrać intensywność ćwiczeń, by przyniosły one jak najlepsze rezultaty.

trening-w-biurze

Trening w biurze

Oto kilka prostych ruchów które możesz wykonać w pracy aby poczuć energię i ożywić umysł zmęczony biurową rutyną. Ćwiczenia które można wykonać nie wstając od biurka w pracy.

trening-funkcjonalny-co-to-za-zwierze

Trening Funkcjonalny co to za zwierzę?

Słowo trening funkcjonalny stało się ostatnio bardzo znane, modne, powszechnie używane lecz często błędnie rozumiane.

pilates-forma-ruchu-dla-osob-rozpoczynajacych-treningi

PILATES - forma ruchu dla osób rozpoczynających treningi

"Teraz już wiem - nie mogę się mylić. Cały kraj, cały świat powinien wykonywać moje ćwiczenia. Wtedy ludzie będą szczęśliwsi". Joseph H. Pilates.