Jak radzić sobie z kontuzjami w crossfit

Jak radzić sobie z kontuzjami w crossfit

Kontuzja dla fana treningów crossfit jest katastrofą. Jednak jeśli kontuzja się pojawi, to nie koniec świata. Oto wskazówki dla każdej kontuzjowanej osoby, która kocha crossfit, ale czasowo nie może trenować.

Kontuzje w crossfit

Osoby trenujące crossfit głęboko wierzą w słowa wypowiedziane przez Helen Keller. „Charakteru nie da się kształtować w ciszy i spokoju. Jedynie wystawianie się na próby i odnoszenie porażek jest w stanie wzmocnić duszę, zainspirować ambicję i pomóc osiągnąć sukces.” Determinacja i wola walki przemawiające przez osoby trenujące crossfit są dla ludzi spoza siłowni niepojęte. Gdy przychodzi kontuzja, nie poddają się. Oto wskazówki dla osób trenujących crossfit jak radzić sobie z kontuzjami.

 

Kontuzja - bądź realistą

Znajdź złoty środek między zwracaniem uwagi na kontuzję, a nie pozwoleniu jej zdominować twojego życia. Jeśli zignorujesz kontuzję, twój stan się pogorszy. Kilka tygodni rehabilitacji zmieni się w półroczną lub roczną rehabilitację. A nawet konieczność operacji. Z drugiej strony, nie pozwól kontuzji wpłynąć na twoje życie codzienne. W twojej głowie dziennie pojawia się ponad 60 000 myśli. Jeśli dominuje w nich negatywny wydźwięk, przenosi się to na komórki całego ciała. Myśl pozytywnie i nie martw się przesadnie dolegliwościami bólowymi.

 

Nie bądź bohaterem

Fani crossfit lubią być uważani za bohaterów. Podziwia się tych, którzy dążą do celu pomimo bólu. Jeśli jesteś kontuzjowany, nie zgrywaj twardziela. Nie ukrywaj przed trenerem i kolegami, że źle się czujesz. Trener crossfit może i ma wiele kwalifikacji, ale nie jest lekarzem, który w razie pogorszenia twojego stanu mógłby ci natychmiast pomóc. W przypadku kiedy poczujesz mocny ból w stawie lub jego najbliższej okolicy koniecznie przerwij ćwiczenie. Sprawdź dany ruch bez obciążenia, jeżeli uraz dotyczy pleców wykonaj ruch podpierając się. Sprawdź czy ból dotyczy mięśnia czy stawu. W przypadku gdy podejrzewasz staw - koniecznie odpuść sobie trening. 

kontuzja crossfit

Spożywaj jedzenie zapobiegające stanom zapalnym

Doceń siłę zdrowych tłuszczów, nawadniania i snu. Istnieje wiele sposobów na walkę z kontuzją. Niemniej jednak żadne leczenie nie pomoże, jeśli nie będziesz odpowiednio się odżywiał i dbał o regenerację organizmu. Pamiętaj o regularnym nawadnianiu organizmu i wysypianiu się.

Czytaj więcej: przyśpieszenie regeneracji dietą

Różnica między dobrym a złym bólem

Trenujący crossfit lubią, gdy trening przynosi im wyzwalający ból mięśni. Wszystko ma swoje granice, dlatego zwracaj uwagę na przekroczenie cienkiej granicy, w której dobry ból zmienia się w zły ból. Jeśli trener zobaczy, że ledwo oddychasz i masz na twarzy grymas, każe ci przestać. Nawet jeśli nie będziesz chciał, zrobi to siłą. Będziesz na niego zły, że przerwał ci trening, ale koniec końców mu podziękujesz.

 

Wiedza jest twoją siłą

Postaraj się zrozumieć anatomię i fizjologię swojej kontuzji. Wiedza dotycząca urazu pomoże zredukować poczucie bezsilności i głębokiej frustracji. Jest to pomocne zwłaszcza na krótko po nabyciu urazu lub w momencie, gdy nie widzimy poprawy mimo odpoczynku i rehabilitacji.

Regeneracja w crossfit nie jest prostą drogą

W trakcie rehabilitacji po kontuzji napotkasz lepsze i gorsze momenty. Bądź gotów, że po wzlotach przyjdzie czas na upadki. Organizm ludzki jest złożonym systemem. Jego reakcje na leczenie jeszcze cię zaskoczą. Czasem ból po przeciążeniu pleców mija następnego dnia, innym razem potrafi trzymać miesiąc.

 

Zrób rozeznanie wśród innych kontuzjowanych 

Porozmawiaj z osobami, które również przebyły podobną kontuzję. Zorientujesz się, że i tobie uda się z tego wyjść. Osoby o podobnej kontuzji znajdziesz na forach internetowych, ale również na własnej siłowni! Podpytaj trenerów czy nie znają kogoś kto pokonał podobną przypadłość.

uraz dłoni crossfit

Wyluzuj

Zwolnij i naucz się doceniać drobne rzeczy. Zamiast użalać się w domu nad swoją niedolą, wyjdź I zobacz ile przed tobą możliwości! Kontuzja to nie koniec świata. Zawsze możesz popracować nad innymi partiami ciała lub wypróbować inne aktywnośći jak np pływanie.

 

Wizualizuj sobie swoją przyszłość

Każdy z nas ma inne ambicje. Aby pomóc sobie w ich realizacji, wizualizuj sobie swoją przyszłość. Wyobrażaj sobie, że jesteś w miejscu, w którym chciałbyś być. Najlepiej robić to rano, zaraz po przebudzeniu. Zapewni to dobry humor na wiele godzin. Dbaj o to by twoje myśli były pełne pozytywnej energii.

 

Poproś znajomych o motywację

Osoby trenujące crossfit nie potrafią żyć bez motywacji. Zaangażuj znajomych by udzielili ci wsparcia. Wrzuć na Facebooka post z prośbą o ciepłe słowo, a z pewnością posypie się wiele motywujących komentarzy zagrzewających do walki w chwili słabości.

 

Mogło być gorzej

Gdy słyszymy od zdrowej osoby komentarz „mogło być gorzej” mamy ochotę uderzyć ją w twarz. Ale taka jest prawda. Denerwujesz się, bo przez kontuzję nie możesz kontynuować treningów crossfit? Prawdopodobnie będziesz mógł do nich wrócić. To tylko kwestia czasu. Innym się tak nie poszczęściło i do końca życia muszą sobie radzić z paraliżem kończyn, skutkami wylewu lub złośliwym nowotworem. Jeżeli jesteś na tyle zdrowy by trenować crossfit to masz olbrzymie szczęście - doceń to.

 

Nie zajadaj smutków w przerwie od treningów

Nie rekompensuj kontuzji tabliczką czekolady. Nie pocieszaj się batonikiem lub pączkiem. Ograniczając treningi z powodu urazu prawdopodobnie nieznacznie nabierzesz krągłości. Nie pozwól by tego powodem było opychanie się słodyczami i przetworzoną żywnością „na pocieszenie”. Myśl o tym, że już nie długo wrócisz na siłownię i rozpoczniesz trening. Musisz być w formie!

 

Skup się na tym co możesz

Jeśli twój kontuzja dotyczy górnych partii ciała, zastanów się nad treningiem nóg lub inną bezpieczną formą treningu. Bardzo możliwe, że możesz uprawiać medytację, techniki relaksacyjne lub rozciąganie i spędzać czas na świeżym powietrzu.

 

Nie pytaj jak długo potrwa wychodzenie z kontuzji

To pierwsze pytanie, które pojawia się w głowie kontuzjowanego fana crossfit. Organizm ludzki nie działa jak grafik a dokładna data powrotu nie jest znana. Skup się na tym co możesz zrobić dziś, aby jak najszybciej wrócić do zdrowia.

Znajdź hobby niezwiązane z treningiem crossfit

Jeśli całe twoje życie kręci się dookoła treningów crossfit, kontuzja musi być końcem świata. Aby przyspieszyć regenerację organizmu, musisz znaleźć równowagę. Nie pozwól by twoje myśli krążyły wokół tego czego nie możesz robić. Znajdź hobby, które da ci przyjemność niezależnie od urazu.

 

Pozwól sobie na narzekanie od czasu do czasu

Jeśli czujesz zazdrość widząc treningi zdrowych osób, nie poddawaj się. Zamień smutek na motywującą złość. Spraw aby wola powrotu do zdrowia w tobie narastała. Nie zapomnij również o wizualizacji!

 

Przejmij dowodzenie nad kontuzją

To czy kontuzję spowodowałeś sam czy był to przypadek nie ma znaczenia. Jednak radzenie sobie z kontuzją jest w twoich rękach. Stosuj się do powyższych wskazówek, a wszystko pójdzie po twojej myśli!

Chcesz przeczytać cały artykuł?

Marcin Lemański 0 5 sierpnia 2016  1960

Dodaj komentarz

Artykuły z kategorii: Crossfit

ile-zajmuje-nauczenie-sie-podstaw-crossfitu

Ile zajmuje nauczenie się podstaw crossfitu?

O popularności treningu crossfit nie trzeba chyba nikogo zapewniać. Jak wyglądają początki z tym sportem? Ile czasu potrzeba, by nauczyć się podstaw crossfitu?

crossfit-cwiczenia-bez-tajemnic-poznaj-mocny-trening-dla-kazdego

Crossfit ćwiczenia bez tajemnic: poznaj mocny trening dla każdego!

Mówi się, że crossfit to morderczy trening dla prawdziwych zapaleńców i tylko najlepsi mogą wykonać wszystkie ćwiczenia. Każdy kiedyś zaczynał i występujące w treningu crossfit ćwiczenia można wykonywać na różnym poziomie zaawansowania. Poznaj najskuteczniejsze WOD-y i działaj, gdzie tylko chcesz!

crossfit-dla-poczatkujacych-twoj-trening-jeszcze-nigdy-nie-byl-tak-skuteczny

Crossfit dla początkujących - twój trening jeszcze nigdy nie był tak skuteczny!

Próbujesz coraz to nowszych planów treningowych z wolnym ciężarem? A może dopiero zaczynasz swoją przygodę z siłownią i nie wiesz, do czego się zabrać? Jeśli zależy ci na naprawdę dobrych efektach i wszechstronnym rozwoju sylwetki, crossfit dla początkujących to plan dla ciebie! Zobacz, o co chodzi!

crossfit-najpopularniejsze-wody-aktualizacja-2020

Crossfit – najpopularniejsze WODy | AKTUALIZACJA 2020

WOD, czyli Workout of The Day to nieodłączny element każdego treningu crossfit. WOD ma miejsce po rozgrzewce i nauce techniki. WOD to zadanie, które należy wykonać jak najszybciej. Uczestnicy treningów crossfit idąc na trening nie wiedzą jakie wyzwanie ich czeka. I to lubią w nim najbardziej! Przewiń artykuł, żeby zobaczyć aktualizację.

crossfit-dla-poczatkujacych-torun-jak-znalezc-najlepszy-crossfit-box-aktualizacja-2020

Crossfit dla początkujących Toruń | Jak znaleźć najlepszy crossfit box? | AKTUALIZACJA 2020

Crossfit to idealny system treningowy dla ludzi, którzy chcieliby zwiększyć swoją siłę i wytrzymałość. Jest to świetna alternatywa dla zwykłych ćwiczeń kulturystycznych. Wielu początkujących sportowców decyduje się na wybór crossfitu - także w Toruniu. Dowiedz się, jakie są ceny treningów i opinie o crossfit w Toruniu.

crossfit-box-katowice-gdzie-i-jak-szukac-opinie-cennik-aktualizacja-2020

Crossfit box Katowice – gdzie i jak szukać? | Opinie, cennik | Aktualizacja 2020

Jak wybrać crossfit box w Katowicach? A może lepszym rozwiązaniem jest trener crossfit? Zobaczcie opinie i cenniki najpopularniejszych miejsc do treningu crossfit w Katowicach. Gdzie wybrać się na trening?

burpees-czyli-jak-cwiczyc-crossfit-w-sposob-efektywny

Burpees, czyli jak ćwiczyć crossfit w sposób efektywny

Burpees to jeden z najbardziej męczących treningów, a co za tym idzie - również bardzo skutecznych. Czym dokładnie są burpees, jak prawidłowo je ćwiczyć i gdzie można to robić?

skakanka-crossfit-w-roli-glownej-czym-jest-i-jak-jej-uzywac

Skakanka crossfit w roli głównej - czym jest i jak jej używać?

Ćwiczenia z użyciem skakanki są nam znane od najmłodszych lat. Niegdyś wykonywane jako element zabawy, dziś przyjęły formę treningu na redukcję, wzmocnienie mięśnie i koordynacji ruchowej. Zobacz, jak wybrać dobrać skakankę crossfit, jak jej używać i ile kalorii możesz spalić z jej użyciem!

trening-mobility-wzmocnienie-stawow

Trening Mobility wzmocnienie stawów

Mobilność stawów i ich wytrzymałość można zwiększyć. Trening Crossfit metodą Mobility usprawni działanie stawów, w tym tych kluczowych jak kolana, biodra czy barki. Odpowiednio przeprowadzone ćwiczenia pomagają w leczeniu bólu stawów, zapobiegają kontuzjom i poprawiają wyniki sportowe. Do treningu można wykorzystać gumy oporowe, TRX, oraz wałki do masażu.

trening-plyometryczny-crossfit-sposoby-wykonywania-skokow-na-skrzynie

Trening plyometryczny/crossfit – sposoby wykonywania skoków na skrzynię

Skoki – w treningu plyometrycznym podstawowa metoda ćwiczeń. W crossficie – nieodłączny element większości WOD-ów. Najczęściej wykonuje się skoki na skrzynię lub pudło. Co jednak można zyskać na takich ćwiczeniach? Jakie są warianty techniczne skoków na skrzynię?

ile-zajmuje-nauczenie-sie-podstaw-crossfitu

Ile zajmuje nauczenie się podstaw crossfitu?

O popularności treningu crossfit nie trzeba chyba nikogo zapewniać. Jak wyglądają początki z tym sportem? Ile czasu potrzeba, by nauczyć się podstaw crossfitu?

crossfit-cwiczenia-bez-tajemnic-poznaj-mocny-trening-dla-kazdego

Crossfit ćwiczenia bez tajemnic: poznaj mocny trening dla każdego!

Mówi się, że crossfit to morderczy trening dla prawdziwych zapaleńców i tylko najlepsi mogą wykonać wszystkie ćwiczenia. Każdy kiedyś zaczynał i występujące w treningu crossfit ćwiczenia można wykonywać na różnym poziomie zaawansowania. Poznaj najskuteczniejsze WOD-y i działaj, gdzie tylko chcesz!

crossfit-dla-poczatkujacych-twoj-trening-jeszcze-nigdy-nie-byl-tak-skuteczny

Crossfit dla początkujących - twój trening jeszcze nigdy nie był tak skuteczny!

Próbujesz coraz to nowszych planów treningowych z wolnym ciężarem? A może dopiero zaczynasz swoją przygodę z siłownią i nie wiesz, do czego się zabrać? Jeśli zależy ci na naprawdę dobrych efektach i wszechstronnym rozwoju sylwetki, crossfit dla początkujących to plan dla ciebie! Zobacz, o co chodzi!

crossfit-najpopularniejsze-wody-aktualizacja-2020

Crossfit – najpopularniejsze WODy | AKTUALIZACJA 2020

WOD, czyli Workout of The Day to nieodłączny element każdego treningu crossfit. WOD ma miejsce po rozgrzewce i nauce techniki. WOD to zadanie, które należy wykonać jak najszybciej. Uczestnicy treningów crossfit idąc na trening nie wiedzą jakie wyzwanie ich czeka. I to lubią w nim najbardziej! Przewiń artykuł, żeby zobaczyć aktualizację.

crossfit-dla-poczatkujacych-torun-jak-znalezc-najlepszy-crossfit-box-aktualizacja-2020

Crossfit dla początkujących Toruń | Jak znaleźć najlepszy crossfit box? | AKTUALIZACJA 2020

Crossfit to idealny system treningowy dla ludzi, którzy chcieliby zwiększyć swoją siłę i wytrzymałość. Jest to świetna alternatywa dla zwykłych ćwiczeń kulturystycznych. Wielu początkujących sportowców decyduje się na wybór crossfitu - także w Toruniu. Dowiedz się, jakie są ceny treningów i opinie o crossfit w Toruniu.

crossfit-box-katowice-gdzie-i-jak-szukac-opinie-cennik-aktualizacja-2020

Crossfit box Katowice – gdzie i jak szukać? | Opinie, cennik | Aktualizacja 2020

Jak wybrać crossfit box w Katowicach? A może lepszym rozwiązaniem jest trener crossfit? Zobaczcie opinie i cenniki najpopularniejszych miejsc do treningu crossfit w Katowicach. Gdzie wybrać się na trening?

burpees-czyli-jak-cwiczyc-crossfit-w-sposob-efektywny

Burpees, czyli jak ćwiczyć crossfit w sposób efektywny

Burpees to jeden z najbardziej męczących treningów, a co za tym idzie - również bardzo skutecznych. Czym dokładnie są burpees, jak prawidłowo je ćwiczyć i gdzie można to robić?

skakanka-crossfit-w-roli-glownej-czym-jest-i-jak-jej-uzywac

Skakanka crossfit w roli głównej - czym jest i jak jej używać?

Ćwiczenia z użyciem skakanki są nam znane od najmłodszych lat. Niegdyś wykonywane jako element zabawy, dziś przyjęły formę treningu na redukcję, wzmocnienie mięśnie i koordynacji ruchowej. Zobacz, jak wybrać dobrać skakankę crossfit, jak jej używać i ile kalorii możesz spalić z jej użyciem!

trening-mobility-wzmocnienie-stawow

Trening Mobility wzmocnienie stawów

Mobilność stawów i ich wytrzymałość można zwiększyć. Trening Crossfit metodą Mobility usprawni działanie stawów, w tym tych kluczowych jak kolana, biodra czy barki. Odpowiednio przeprowadzone ćwiczenia pomagają w leczeniu bólu stawów, zapobiegają kontuzjom i poprawiają wyniki sportowe. Do treningu można wykorzystać gumy oporowe, TRX, oraz wałki do masażu.

trening-plyometryczny-crossfit-sposoby-wykonywania-skokow-na-skrzynie

Trening plyometryczny/crossfit – sposoby wykonywania skoków na skrzynię

Skoki – w treningu plyometrycznym podstawowa metoda ćwiczeń. W crossficie – nieodłączny element większości WOD-ów. Najczęściej wykonuje się skoki na skrzynię lub pudło. Co jednak można zyskać na takich ćwiczeniach? Jakie są warianty techniczne skoków na skrzynię?