Jak przejechałem rowerem szosowym pół miasta bez powietrza w oponie

Jak przejechałem rowerem szosowym pół miasta bez powietrza w oponie

Na co dzień jeżdżę rowerem szosowym po mieście. Używam go do dojeżdżania do pracy, rekreacyjnej jazdy w weekendy i czasem do treningów wytrzymałościowych. Dzisiaj opowiem jak uszkodziłem dętkę i przejechałem bez powietrza w oponie przez miasto.

Jazda z przebitą dętką 

Historia którą dzisiaj opowiem wydarzyła się w ostatnią sobotę 7 maja 2016. Zaczęło się od tego, że do Warszawy przyjechał mój brat i postanowiliśmy w sobotę wieczór przejechać się na rowerach do miasta i trochę pozwiedzać. Był ładny wieczór, bezwietrznie, ciepło (ok 15 stopni) idealna pogoda na wypad rowerowy.

Wypad typowo turystyczno-rekreacyjny, nie spieszyliśmy się. Mieszkam na Pradze południe i to stamtąd rozpoczęliśmy podróż.

Celem wyjazdu była objazdówka: pojechać nad Wisłę, do centrum na Krakowskie, na Stare Miasto, pod Pałac Kultury i może jeszcze pod Cytadelę na Żoliborzu. Na pierwszy ogień poszła al. Stanów Zjednoczonych.

Wzdłuż alei niedawno zrobiono fajną ścieżkę rowerową – z gładkim asfaltem idealna na rowery szosowe. Idzie się na niej rozpędzić – prędkość mieliśmy ok 30-35 km/h bez specjalnego wysiłku. Dalej w lewo na wał miedzeszyński i stamtąd już tylko przez jezdnię samochodową na bulwary nadwiślańskie.

Droga nad rzeką jest bardzo przyzwoita, utwardzona nawierzchnia żwirowa jest równa i biegnie malowniczo wzdłuż rzeki. Pokonanie dystansu między mostami łazienkowskim a poniatowskim zajęło ok 2 minut. Wieczorem jest duży ruch w tej okolicy, młodzież i dorośli przychodzą posiedzieć nad rzeką, zapalić ogniska i wypić piwo. Na ścieżce robi się tłoczno dlatego wracamy na jezdnię przy Poniatowskim, i szybkim podjazdem wjeżdżamy na most. Na moście również ruch, wielu pieszych i rowerzystów, jedni idą chodnikiem inni przecinają jezdnię, minęliśmy nawet imprezowiczów idących środkiem mostu po torach tramwajowych, młodzież się bawi :)

Przejazd mostem jest szybki, poruszamy się jezdnią, bo na chodniku jest tłoczno i sprawny przejazd byłby niemożliwy. Zatrzymujemy się tylko na szybką fotę po "europejskiej" stronie Stolicy przy byłej stacji powiśle.

Po chwili jesteśmy już przy rodzie ze słynną sztuczną palmą. Tutaj skręcamy w prawo w Krakowskie Przedmieście, coś nas dzisiaj ciągnie w imprezowe rejony. Krakowskie jak to krakowskie zatłoczone. Jest decyzja jedziemy na stare miasto pod kolumnę Zygmunta.

Brat rzadko wpada do stolicy to niech się chłopak nacieszy największymi atrakcjami. Na krakowskim obowiązuje zakaz wjazdu poza taksówkami, autobusami i mieszkańcami więc ruch na ulicy jest spokojny i umiarkowany. Przyjemnie przejeżdżamy przy Uniwersytecie Warszawskim i lądujemy pod kolumną. Tutaj również mnóstwo ludzi o tej porze. Chwilka na szybkie zdjęcia i jedziemy dalej pod grób nieznanego żołnierza. Wyjeżdżamy na otwartą przestrzeń placu. I akurat załapujemy się na zmianę warty :)

Dalej w stronę Marszałkowskiej kierujemy się w stronę Pałacu Kultury.

Uszkodzona dętka w szosówce

 

Plac przy grobie nieznanego żołnierza jest bardzo elegancki, wszystko pięknie, przejeżdżamy nie zatrzymując się i jedziemy w górę w kierunku ulicy Elektoralnej chodnikiem. Nigdy nie lubiłem jeździć chodnikiem ale okej ten jest jak okiem sięgnąć pusty to jedziemy. Coś rozmawiamy z bratem gdzie by tu dalej pojechać po PKiN, chwila dekoncentracji i nagle jak nie pie#$%lnię w dziurę na drodze przednim kołem... aż obręcz zadzwoniła! Tył jakoś uratowałem bo jechaliśmy dość wolno jakieś 15-20 km/h i zdążyłem podnieść tyłek z siodełka. To zamortyzowało uderzenie. Dziurą okazały się brakujące kostki w chodniku.

Tutaj sprawca uszkodzenia opony:

Tym gorzej bo ta rozpadlina miała ostrą krawędz. Słabo. Zatrzymujemy się. Ja już się powoli godzę faktem, że zaraz zejdzie powietrze z przedniej opony. Tak też się dzieje jakieś 20 sekund później.

Decyzja: jedziemy dalej na flaku

Staję więc przed wyborem do domu jest jakieś 7 kilometrów… długi spacer, lub jazda tramwajem z przesiadką. Obie opcje mało atrakcyjnie.

Stwierdzam więc: to jest przednia opona, bierze jakieś 30-40% wagi, jak pojadę ostrożnie to powinno być okej…

Jazda z przebitą dętką przez Warszawę

Dobra jedziemy wzdłuż Marszałkowskiej do ronda centrum, pusta opona skrzypi cicho, ale rower jest stabilny. Jedziemy powoli chodnikiem poniżej 20 km/h, kiedy zbliżamy się do pasów przed krawężnikami i innymi przeszkodami lekko podrzucam kierownicę aby nie uderzać o nierówności na drodze. Chyba idzie nieźle. Dla dodatkowego odciążenia przedniego koła kiedy tylko droga na to pozwala i jest więcej miejsca jadę bez trzymanki lekko odchylając się do tyłu. Staram się też nie hamować gwałtownie podczas jazdy. Uruchamiam tryb: płynna jazda.

Tak sobie myślę o tym obrazku który kiedyś widziałem w internecie, był na nim facet który jechał na rowerze na tylnym kole, bez przedniego i tak pokonał kilka kilometrów. Taka umiejętność teraz by mi się przydała. Jednak jazdę na tylnym kole na kolarzówce mogę utrzymać co najwyżej przez 3-4 sekundy więc nawet nie próbuję.

Docieramy z powrotem na most poniatowski stąd już tylko prosta droga do domu na Gocławiu. Jedziemy chodnikiem bo na moście jest spory ruch, a nie lubię wlec się jednią kiedy nie mogę się rozpędzić.

Z kołem chyba nic niepokojącego się nie dzieje, więc delikatnie i częściowo bez trzymanki udaje się pokonać most i dojechać do ronda przy Stadionie Narodowym.

Tutaj przechodzimy pod rondem na drugą stronę i chodnikiem wzdłuż Parku Skaryszewskiego. Mam wrażenie że pusta opona coraz bardziej skrzypi, trochę mnie martwi kostka chodnikowa po której jedziemy. Łączenia kostek są dość grube i kierownica nieprzyjemnie drży. Szczególnie kiedy wyjadę w „zygzak” pomiędzy kostkami idący wzdłuż.

Wszystkie nierówności stają się bardziej odczuwalne, nawet te niewielkie wywołują mocne drgania i szarpnięcia kierownicą. Jednak jeżeli uda mi się zawczasu zobaczyć przeszkodę i poderwę kierownicę to nawet większe dziury jakoś udaje się przejechać. Plusem jest to, że ruch na chodniku jest mały to mogę jechać odchylony do tyłu.

Zastanawiam się czy opona która teraz bezpowietrzna jest tarta obręczą o asfalt i kostkę chodnikową przeżyje tą jazdę. Martwię się również o felgę, pewnie będzie trochę wykrzywiona i konieczne będzie centrowanie koła. I czy krawędzie obręczy nie będą wyszczerbione…

Zatrzymuję się na chwilę. Chociaż opona mimo że jest typowo szosowa i wąska, to zasłania felgę/obręcz tak, że guma wystaje na 1-2 mm poza krawędź obręczy.

Cóż ta opona nowa nie jest, miała już widoczne mikro-pęknięcia, pewnie i tak niedługo musiał bym ją wymienić. A teraz po tej przejażdżce to będzie zniszczona… No nic, będę się tym martwił jak już dojadę i jutro zabiorę się za wymianę dętki i ocenę innych uszkodzeń.

Ocena zniszczeń po jeździe przez miasto bez powietrza w oponie

Tego dnia już nie chciałem po nocy się denerwować więc starym sprawdzonym sposobem odłożyłem to na jutro. Wprowadzamy tylko rowery na balkon i na dzisiaj koniec.

Kolejnego dnia wychodzę i oglądam koło. Sprawdzanie zaczynam od opony, spodziewam się zobaczyć przetarcia gumy od obręczy, jakieś wystające nitki wzmacniające oponę, może nawet rozdarcie. Oglądam oponę i zaskoczenie… opona wygląda na niezniszczoną.

Może coś przeoczyłem?

Obracam kołem jeszcze raz powoli i dokładnie oglądam boczny i górny profil opony. I nadal nie znajduję żadnego przetarcia. Dobra może jak zdejmę oponę zobaczę uszkodzenia po wewnętrznej stronie.

Zdjęcie opony z szosówki

Biorę łyżki do opon i działam.

Opona z drugiej strony również nie jest poprzecierana. Dziwne, wczoraj jak na niej jechałem cała piszczała i trzeszczała, byłem pewien że nic z niej nie zostanie, tym bardziej, że nie należę do najlżejszych kolarzy: ważę 85 kg. 

Po podwójnym sprawdzeniu tej cienkiej opony szosowej, z wewnątrz i z zewnątrz nie znalazłem żadnych zniszczeń. Dziwne, ale okej. Teraz co z felgą?

Sprawdzenie stanu obręczy

Oglądam felgę i tutaj zaznaczę, że nie jest nowa, rower kupiłem jako używany i ma przynajmniej 12 lat, felga była niedawno centrowana więc jestem pewien, że wczoraj była prosta, wiem też że były na niej małe odpryski i zarysowania, jednak nic wielkiego. Nie przeszkadzało to w użytkowaniu koła.

Oglądam felgę i wygląda tak samo! Sprawdzam dwa razy, przejeżdżam po niej palcem, czuć małe miejscowe wyszczerbienia, jednak te ubytki są mniejsze niż 0,7-0,5 mm więc nie biorę ich pod uwagę. Oba szczyty felgi są równe i gładkie bez żadnych głębszych zarysowań. Nie rozjeżdżają się nie ma wygięć ani innych zniszczeń.

Wygląda na to że wszystko w porządku. Teraz czas na dętkę, Przed zdjęciem zauważyłem, że podwinęła się przy wentylu, musiało się to stać od jazdy bez powietrza, może od hamowania?

Na feldze widać dwa szare ślady, to chyba ślad po tarciu aluminium, więc fega musiała trzeć o dętkę a dopiero później o oponę. To by znaczyło że felgę chroniły dwie warstwy gumy co by tłumaczyło brak widocznych uszkodzeń na aluminium.


Brak zniszczeń od jazdy bez powietrza

Ciesze się jak dziecko, żadnych strat! Szybko zakładam nową dętkę, nie muszę jej nawet kupować, bo zawsze mam w domu 2 sztuki. (dlatego jeśli jeździcie rowerem szosowym to polecam kupić zapas dętek i wozić ze sobą w razie czego) Zbyt wiele razy jeżdżąc rowerem szosowym po mieście miałem sytuację, że tak jak dzisiaj zeszło mi powietrze od wjechania w dziurę lub najechania na krawężnik przy zbyt dużej prędkości.

Okej zakładam oponę jednym profilem, wkładam lekko napompowaną dętkę i dopasowuję do felgi układam równo, aby opona nie biła w czasie jazdy. Po 5 minutach roboty koło jest gotowe. Teraz zostało tylko sprawdzić czy wymaga centrowania. Zakładam koło na rower stawiam rower do góry nogami, kręcę kołem i obserwuję ściankę felgi przy klockach hamulcowych. Koło kreci się w miarę równo, bicie boczne nie przekracza 1 mm! Niewiarygodne podziewałem się przynajmniej 1,5 może nawet 2,5 mm bicia, a tutaj wynik prawie idealny. Lekko podkręcam kilka szprych i bicie spada do ledwo zauważalnego. Koło naprawione, rower sprawny, pełen sukces. Cieszę się, że nie zdecydowałem się na powrót pieszo, albo jazdę środkami publicznymi.

Dystans pokonany rowerem szosowym na flaku, bez powietrza w przedniej oponie: 7,2 km (zgodnie z Googlemaps)

Całkowity dystans wycieczki ok 22 km

 

Ja vs dziury w Warszawie 1-0

Mój rower szosowy:

Kuwahara – rama stalowa 21'

Osprzęt Shimanao RSX

Opona przód Continental Ultra Sport

Opona tył Dębica

Marcin Lemański 4 10 maja 2016  7860

Dodaj komentarz

  • czarli szin
    2 czerwca 2016
    miałem to samo nad wisła przy porcie praskim tylko ze tylnia dętka nie dało się jechać rzucało po drodze tramwaj był grany
  • rowerem przez życie
    18 maja 2016
    Teraz zrób test dla tylnej opony, ciekawe czy po 7 kilometrach była by do wymiany...
  • 4LIFE Bike Blog
    11 maja 2016
    Ile to ja się najeździłem na flaku. czy to za dzieciaka czy już z poważnym rowerem :D Kilometrów nigdy nie liczyłem, zawsze była to dla mnie prawie norma że jak się ostro jeździ to kilka kilometrów w tygodniu trzeba pojechać bez wiatru w kole :)
  • niko
    11 maja 2016
    Mi zdarzyło się jechać na góralu bez powietrza w przedniej oponie, dystans krótszy bo jakieś 2 km. Opona przeżyła :) ale miałem wrażenie że lekko się prze-koślawiła od tego..

Artykuły z kategorii: Kolarstwo

rodzaje-rowerow-jakie-dwa-kolka-wybrac-dla-siebie-aktualizacja-2020

Rodzaje rowerów - jakie dwa kółka wybrać dla siebie | Aktualizacja 2020

Jaki rodzaj roweru wybrać: górski czy trekkingowy, rower fitness czy miejski? W jaki sposób działa rower elektryczny? Czym jest BMX, dirt i street? Czy można jeszcze gdzieś kupić składaka? Co to jest tandem i rower poziomy? Na te pytania znajdziesz odpowiedzi w poniższym artykule. Poznaj najważniejsze rodzaje rowerów.

na-dwoch-kolach-przez-pieniny-trasy-rowerowe-w-szczawnicy-zdroju-i-okolicach

Na dwóch kołach przez Pieniny! Trasy rowerowe w Szczawnicy Zdroju i okolicach

Rowerowe przeprawy przez górskie szlaki to jedna z wielu atrakcji, jakie czekają na nas w Pieninach. W tej części Karpat nie trudno o zapierające dech w piersiach widoki i malownicze pejzaże górskich polanek. Przedstawiamy 5 malowniczych tras rowerowych przebiegających w Szczawnicy i okolicach.

malowniczy-slask-czyli-najpiekniejsze-szlaki-rowerowe-na-poludniu-polski

Malowniczy Śląsk, czyli najpiękniejsze szlaki rowerowe na południu Polski

Zaczarowane miejskie starówki, przepiękne lasy i wyjątkowe zabytki ziemi południowej Polski. Zapierające dech w piersiach widoki to za mało, aby opisać geniusz tych przestrzeni. Przybliżamy 5 najpiękniejszych szlaków rowerowych na Śląsku, choć poza nimi jest wiele innych wartych uwagi!

trening-kolarski-jak-zadbac-o-rowerowa-forme

Trening kolarski - jak zadbać o rowerową formę?

Mówi się, że im więcej kilometrów w nogach tym lepiej. Być może dlatego wielu początkujących kolarzy nie potrafi wejść na wyższy poziom swojej aktywności. W treningu kolarskim istotnych jest wiele elementów. Jak poprawnie zaplanować trening i jak zadbać o złotą kolarską formę?

naped-kolarza-jakie-pedaly-wybrac

Napęd kolarza – jakie pedały wybrać?

Nadawanie napędu rowerowi może odbywać się przy pomocy pedałów zatrzaskowych lub platformowych. Mamy także tzw. noski. Ich działanie nieco się od siebie różni. Zobacz wady i zalety tych rozwiązań w kolarstwie. Jakie jest przeznaczenie poszczególnych typów pedałów?

grubas-wsrod-rowerow-czy-warto-wybrac-fat-bike

Grubas wśród rowerów – czy warto wybrać fat bike?

Choć do końca nie wiadomo czemu, ciągle rośnie popularność bardzo dziwnego modelu roweru. Fat bike – bo o nich mowa – coraz częściej pojawiają się na ulicach. Jedni są zachwyceni, inni – mówią o ich nieprzydatności. Zobacz wady i zalety największego grubasa wśród rowerów.

jakie-miesnie-pracuja-podczas-jazdy-na-rowerze

Jakie mięśnie pracują podczas jazdy na rowerze?

Każdy umie jeździć rowerem. Jedni wybierają go zamiast samochodu - jako środek transportu do pracy. Inni - zaciekle trenują, by wystartować w zawodach. Kolarstwo jest jednym z najbardziej powszechnych sportów. Ale czy zdajemy sobie sprawę z tego, jak pracują mięśnie podczas treningów kolarskich? O tym poniżej!

jak-wymienic-uszkodzona-detke-w-rowerze

Jak wymienić uszkodzoną dętkę w rowerze?

Przebita dętka jest jednym z najczęstszych problemów pojawiających się podczas jazdy rowerem. Zwykle jej wymianę musimy przeprowadzić samodzielnie w warunkach terenowych. Jakie narzędzia będą nam do tego potrzebne? Co może uszkodzić dętkę? Zobacz, jak sprawdzić rodzaj uszkodzenia i czym się kierować przy wyborze odpowiedniej dętki.

poradnik-rowerzysty-obowiazkowe-wyposazenie-roweru

Poradnik rowerzysty – obowiązkowe wyposażenie roweru

Dopuszczenie roweru do jazdy na drodze obejmuje spełnienie konkretnych warunków prawnych. Określają one obowiązkowe elementy roweru, których brak najpewniej będzie skutkować mandatem. Jakie obowiązkowe wyposażenie powinien mieć rowerzysta, by bezpiecznie jeździć po drogach?

trasy-rowerowe-downhill-i-mtb-warszawa-i-okolice

Trasy rowerowe downhill i MTB – Warszawa i okolice

Chcesz wybrać się na trening downhill lub MTB, a nie wiesz, gdzie na Mazowszu są dobre warunki do ostrej jazdy? Zobacz nasze zestawienie tras rowerowych downhill mtb w Warszawie doskonałych do uprawiania tego sportu!

rodzaje-rowerow-jakie-dwa-kolka-wybrac-dla-siebie-aktualizacja-2020

Rodzaje rowerów - jakie dwa kółka wybrać dla siebie | Aktualizacja 2020

Jaki rodzaj roweru wybrać: górski czy trekkingowy, rower fitness czy miejski? W jaki sposób działa rower elektryczny? Czym jest BMX, dirt i street? Czy można jeszcze gdzieś kupić składaka? Co to jest tandem i rower poziomy? Na te pytania znajdziesz odpowiedzi w poniższym artykule. Poznaj najważniejsze rodzaje rowerów.

na-dwoch-kolach-przez-pieniny-trasy-rowerowe-w-szczawnicy-zdroju-i-okolicach

Na dwóch kołach przez Pieniny! Trasy rowerowe w Szczawnicy Zdroju i okolicach

Rowerowe przeprawy przez górskie szlaki to jedna z wielu atrakcji, jakie czekają na nas w Pieninach. W tej części Karpat nie trudno o zapierające dech w piersiach widoki i malownicze pejzaże górskich polanek. Przedstawiamy 5 malowniczych tras rowerowych przebiegających w Szczawnicy i okolicach.

malowniczy-slask-czyli-najpiekniejsze-szlaki-rowerowe-na-poludniu-polski

Malowniczy Śląsk, czyli najpiękniejsze szlaki rowerowe na południu Polski

Zaczarowane miejskie starówki, przepiękne lasy i wyjątkowe zabytki ziemi południowej Polski. Zapierające dech w piersiach widoki to za mało, aby opisać geniusz tych przestrzeni. Przybliżamy 5 najpiękniejszych szlaków rowerowych na Śląsku, choć poza nimi jest wiele innych wartych uwagi!

trening-kolarski-jak-zadbac-o-rowerowa-forme

Trening kolarski - jak zadbać o rowerową formę?

Mówi się, że im więcej kilometrów w nogach tym lepiej. Być może dlatego wielu początkujących kolarzy nie potrafi wejść na wyższy poziom swojej aktywności. W treningu kolarskim istotnych jest wiele elementów. Jak poprawnie zaplanować trening i jak zadbać o złotą kolarską formę?

naped-kolarza-jakie-pedaly-wybrac

Napęd kolarza – jakie pedały wybrać?

Nadawanie napędu rowerowi może odbywać się przy pomocy pedałów zatrzaskowych lub platformowych. Mamy także tzw. noski. Ich działanie nieco się od siebie różni. Zobacz wady i zalety tych rozwiązań w kolarstwie. Jakie jest przeznaczenie poszczególnych typów pedałów?

grubas-wsrod-rowerow-czy-warto-wybrac-fat-bike

Grubas wśród rowerów – czy warto wybrać fat bike?

Choć do końca nie wiadomo czemu, ciągle rośnie popularność bardzo dziwnego modelu roweru. Fat bike – bo o nich mowa – coraz częściej pojawiają się na ulicach. Jedni są zachwyceni, inni – mówią o ich nieprzydatności. Zobacz wady i zalety największego grubasa wśród rowerów.

jakie-miesnie-pracuja-podczas-jazdy-na-rowerze

Jakie mięśnie pracują podczas jazdy na rowerze?

Każdy umie jeździć rowerem. Jedni wybierają go zamiast samochodu - jako środek transportu do pracy. Inni - zaciekle trenują, by wystartować w zawodach. Kolarstwo jest jednym z najbardziej powszechnych sportów. Ale czy zdajemy sobie sprawę z tego, jak pracują mięśnie podczas treningów kolarskich? O tym poniżej!

jak-wymienic-uszkodzona-detke-w-rowerze

Jak wymienić uszkodzoną dętkę w rowerze?

Przebita dętka jest jednym z najczęstszych problemów pojawiających się podczas jazdy rowerem. Zwykle jej wymianę musimy przeprowadzić samodzielnie w warunkach terenowych. Jakie narzędzia będą nam do tego potrzebne? Co może uszkodzić dętkę? Zobacz, jak sprawdzić rodzaj uszkodzenia i czym się kierować przy wyborze odpowiedniej dętki.

poradnik-rowerzysty-obowiazkowe-wyposazenie-roweru

Poradnik rowerzysty – obowiązkowe wyposażenie roweru

Dopuszczenie roweru do jazdy na drodze obejmuje spełnienie konkretnych warunków prawnych. Określają one obowiązkowe elementy roweru, których brak najpewniej będzie skutkować mandatem. Jakie obowiązkowe wyposażenie powinien mieć rowerzysta, by bezpiecznie jeździć po drogach?

trasy-rowerowe-downhill-i-mtb-warszawa-i-okolice

Trasy rowerowe downhill i MTB – Warszawa i okolice

Chcesz wybrać się na trening downhill lub MTB, a nie wiesz, gdzie na Mazowszu są dobre warunki do ostrej jazdy? Zobacz nasze zestawienie tras rowerowych downhill mtb w Warszawie doskonałych do uprawiania tego sportu!