Jak powinno się trenować przy podciśnieniu?

Jak powinno się trenować przy podciśnieniu?

Podciśnienie, zwane też niedociśnieniem zwykle nie jest przeciwwskazaniem do uprawiania sportu. Wręcz przeciwnie – wysiłek fizyczny może wzmocnić serce oraz usprawnić pracę układu krążenia. Ważne jest jednak umiejętne i bezpieczne dobranie ćwiczeń dla osób cierpiących na tę chorobę serca. Jak wygląda trening osób z podciśnieniem?

Poznaj wroga – na czym polega podciśnienie?

Hipotonia, bo taki termin został wprowadzony na określenie niedociśnienia tętniczego krwi, oznacza sytuację, gdy wartość ciśnienia nie przekracza 90/60 mm Hg. W większości przypadków ta dolegliwość nie wymaga specjalistycznego leczenia. Niskie ciśnienie nie jest bowiem aż tak groźne dla zdrowia, jak nadciśnienie.

Walka o zdrowe serce – jakie są przyczyny podciśnienia?

W obrębie niedociśnienia wyróżnia się niedociśnienie pierwotne, wtórne i ortostatyczne. Z pierwszym z nich spotkamy się najczęściej (zwykle ta dolegliwość dotyka młode kobiety). Za główną przyczynę uznaje się wrodzoną wiotkość ścian naczyń krwionośnych w organizmie. Tym samym przepływająca krew nie odczuwa oporu. Niedociśnienie wtórne występuje zwykle w następstwie takich chorób jak m.in. choroby układu krążenia, cukrzyca, niedoczynność tarczycy czy choroba Parkinsona. Niedociśnienie ortostatyczne natomiast określa sytuację, gdy notuje się spadki ciśnienia na skutek szybkiej zmiany pozycji ciała lub długiego stania. Może dotyczyć zarówno osób cierpiących na nadciśnienie, jak i tych, które nie mają problemów z ciśnieniem. Przyczyny tej dolegliwości tkwią w zaburzeniu pracy układu krążenia.

Serce nie sługa – objawy podciśnienia

- przewlekłe uczucie osłabienia organizmu

- uczucie zmęczenia

- senność

- bóle i zawroty głowy

- mała energia życiowa

- trudności w wykonywaniu długotrwałego wysiłku

- kołatanie serca

- zaburzenia widzenia

- uczucie ziębnięcia (zimne dłonie i stopy)

- zaburzenia koncentracji i pamięci

Aktywność fizyczna lekiem na podciśnienie
trening podciśnienie

Regularna aktywność fizyczna może skutecznie ułatwić życie niskociśnieniowcom. W przypadku osób cierpiących na tę chorobę serca powinno się jednak wybierać sporty o niskiej intensywności. Ich celem jest bowiem delikatne dodanie energii ćwiczącemu. Sprawdzą się więc takie dyscypliny jak np. pilates, spacery czy jogging. Osobom z niedociśnieniem odradza się natomiast treningi o charakterze aerobowym m.in. sporty walki czy aerobik. Te metody treningowe wymagają bowiem szybkiej zmiany pozycji ciała, co może powodować zawroty głowy u niskociśnieniowców.

Głównym zadaniem treningów przy tej chorobie układu krążenia jest podniesienie ciśnienia tętniczego krwi. Poleca się zatem aktywności fizyczne, które w większym stopniu obciążają nogi. Dlaczego? Serce pompuje krew, ta natomiast wykorzystuje mechanizm tzw. pompy mięśniowej, żeby wrócić do serca. To właśnie skurcze mięśniowe powodują przepływanie krwi w żyłach. Wzmocnienie mięśni wpłynie także na unormowanie ciśnienia tętniczego.

Aktywność fizyczna w trosce o zdrowe serce

Osoby mające niskie ciśnienie krwi mają do wyboru wiele dyscyplin sportowych. Uprawianie joggingu poprawia wydajność serca. Tym samym ma wpływ na unormowanie ciśnienia krwi. W trakcie ćwiczeń warto jednak robić krótkie przerwy na spokojne ćwiczenia gimnastyczne. Sprawdzą się również marszobiegi. Dobrym wyjściem jest również pływanie. Podczas treningu na basenie pracują bowiem niemal wszystkie partie mięśniowe. Ciśnienie wody poprawia również elastyczność i wypełnienie naczyń krwionośnych. Niskociśnieniowcom poleca się też gimnastykę. Takie ćwiczenia stymulują naczynia obwodowe oraz wykształcają umiejętność prawidłowego reagowania na szybką zmianę pozycji ciała. Treningiem usprawniającym pracę układu krążenia jest również jazda na rowerze. Sesje kolarskie bowiem aktywują tzw. pompę mięśniową.

Niedociśnienia nie warto ignorować – nawet jeśli jest ono bagatelizowane przez lekarzy. Uprawianie aktywności fizycznej może skutecznie poprawić jakość życia i ogólne zdrowie. Sprawdź naszą bazę trenerów i instruktorów i znajdź sport dla siebie!

Sport to nie wszystko – dieta przy podciśnieniu

Osoby zmagające się z niedociśnieniem powinny również skupić się na wprowadzeniu odpowiedniej diety. Poleca się spożywanie artykułów pełnoziarnistych z zawartością węglowodanów złożonych. Dzięki nim spowalnia proces trawienia. Tym samym stopniowo dawkowana jest energia – zmniejsza się ryzyko skoków poziomu cukru we krwi. Dobrym wyjściem jest również sięgnięcie po takie przyprawy jak imbir czy chilli. Są one źródłem kapsaicyny, która dodaje energii i pobudza produkcję endorfin. Duże znaczenie w diecie niskociśnieniowca ma także prawidłowe nawodnienie organizmu. Najbezpieczniejszym wyjściem jest skonsultowanie się z dietetykiem.

Chcesz przeczytać cały artykuł?

Anna Jarosz 0 21 kwietnia 2021  < 1000

Dodaj komentarz

Artykuły z kategorii: Trening

odpoczynek-od-treningow-tez-trzeba-zaplanowac

Odpoczynek od treningów też trzeba zaplanować!

Błędne jest przekonanie, że zwiększenie częstotliwości treningów zapewni lepsze wyniki sportowe. To regeneracja mięśniowa jest kluczem do osiągnięcia zamierzonych efektów treningowych. Zobacz, jak powinno się planować przerwy od treningów. Poznaj sposoby na skuteczne wykorzystanie dni odpoczynku!

street-workout-w-damskiej-wersji

Street workout w damskiej wersji

Nikt nie powiedział, że miejski trening jest zarezerwowany tylko dla mężczyzn. Panie także chętnie trenują street workout. Oto, dlaczego ten typ treningu sprawdza się w damskim wydaniu!

czy-wada-wzroku-moze-przeszkodzic-w-treningach-silowych-i-biegowych

Czy wada wzroku może przeszkodzić w treningach siłowych i biegowych?

Panuje przekonanie, że wada wzroku może w pewien sposób ograniczać możliwość uprawiania niektórych rodzajów sportów. Jak ta sytuacja przedstawia się w przypadku treningu siłowego i biegania? Czy te metody treningowe mogą być niebezpieczne dla osób z wadą wzroku? A może ćwiczenia dodatkowo pogłębiają wadę lub narażają wzrok na poważniejsze następstwa? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdziecie w poniższym artykule.

silownia-w-domu-chwilowa-zmiana-czy-nowy-nawyk

Siłownia w domu - chwilowa zmiana czy nowy nawyk?

Definicja aktywności fizycznej zdecydowanie zmieniła swój wymiar w ostatnim roku. Definicją, autentycznego zaangażowania w trening stała się codzienna indywidualna determinacja. Wypad na siłownię przestał być zwykłym elementem dnia, a zajęcia fitness w grupie są wręcz dobrem luksusowym.

trening-silowo-wytrzymalosciowy-jak-go-dobrze-zaplanowac

Trening siłowo-wytrzymałościowy - jak go dobrze zaplanować?

Siłowy trening w klubie fitness albo jego bliźniacza wersja do wykonania w domu z czasem przestanie przynosić wymierne efekty. Coś będzie się dziać, ale nie do końca będzie wiadomo, czy to nadal droga do przodu. Z pomocą przyjdzie trening siłowo-wytrzymałościowy. Co to takiego?

bezpieczenstwo-i-higiena-w-pigulce-jak-zadbac-o-swoje-stawy-podczas-treningow

Bezpieczeństwo i higiena w pigułce: jak zadbać o swoje stawy podczas treningów?

Choć w istocie stawy to ruchome połączenia kości, należy pamiętać, że nadmierny wysiłek może szybko doprowadzić do stanów zapalnych czy kontuzji. Ważne jest odpowiednie podejście do wysiłku i diety, aby cały proces treningowy był jak najbardziej optymalny. Zobacz, jak zadbać o swoje stawy podczas treningów i nie martw się o swoją kondycję za kilka lat.

jak-powinno-sie-trenowac-przy-nadcisnieniu

Jak powinno się trenować przy nadciśnieniu?

Choroby układu krążenia i serca są nam nieobce w dzisiejszej rzeczywistości. To, że regularna aktywność fizyczna może im zapobiec jest jasne. Jak jednak powinno się trenować, jeśli już cierpi się na nadciśnienie? Zobacz, jakie sporty są bezpieczne przy tej chorobie serca.

odwodnienie-czyli-najwiekszy-wrog-sportowca-jak-go-pokonac

Odwodnienie, czyli największy wróg sportowca. Jak go pokonać?

Podczas intensywnego treningu metabolizm przyspiesza nawet dwudziestokrotnie. Zwiększa się temperatura ciała, a tym samym wypacanie wody i soli mineralnych z organizmu. Odwodnienie może prowadzić do znacznego osłabienia organizmu, a nawet zagrożenia życia. Zobacz, jak skutecznie nawadniać organizm, by ustrzec się skutków odwodnienia.

trening-tlenowy-czy-beztlenowy-ktory-rodzaj-wysilku-lepiej-sie-sprawdzi

Trening tlenowy czy beztlenowy: który rodzaj wysiłku lepiej się sprawdzi?

Wiele osób podchodzi do form organizacji treningu zero-jedynkowo. Przyjmuje się, że skoro dana forma treningowa działa, inna mogłaby nie dać takiego efektu. Tymczasem sprawa jest bardziej złożona i trudno jednoznacznie stwierdzić, która forma wysiłku będzie lepsza. To jak: trening tlenowy czy beztlenowy?

odpoczynek-od-treningow-tez-trzeba-zaplanowac

Odpoczynek od treningów też trzeba zaplanować!

Błędne jest przekonanie, że zwiększenie częstotliwości treningów zapewni lepsze wyniki sportowe. To regeneracja mięśniowa jest kluczem do osiągnięcia zamierzonych efektów treningowych. Zobacz, jak powinno się planować przerwy od treningów. Poznaj sposoby na skuteczne wykorzystanie dni odpoczynku!

street-workout-w-damskiej-wersji

Street workout w damskiej wersji

Nikt nie powiedział, że miejski trening jest zarezerwowany tylko dla mężczyzn. Panie także chętnie trenują street workout. Oto, dlaczego ten typ treningu sprawdza się w damskim wydaniu!

czy-wada-wzroku-moze-przeszkodzic-w-treningach-silowych-i-biegowych

Czy wada wzroku może przeszkodzić w treningach siłowych i biegowych?

Panuje przekonanie, że wada wzroku może w pewien sposób ograniczać możliwość uprawiania niektórych rodzajów sportów. Jak ta sytuacja przedstawia się w przypadku treningu siłowego i biegania? Czy te metody treningowe mogą być niebezpieczne dla osób z wadą wzroku? A może ćwiczenia dodatkowo pogłębiają wadę lub narażają wzrok na poważniejsze następstwa? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdziecie w poniższym artykule.

silownia-w-domu-chwilowa-zmiana-czy-nowy-nawyk

Siłownia w domu - chwilowa zmiana czy nowy nawyk?

Definicja aktywności fizycznej zdecydowanie zmieniła swój wymiar w ostatnim roku. Definicją, autentycznego zaangażowania w trening stała się codzienna indywidualna determinacja. Wypad na siłownię przestał być zwykłym elementem dnia, a zajęcia fitness w grupie są wręcz dobrem luksusowym.

trening-silowo-wytrzymalosciowy-jak-go-dobrze-zaplanowac

Trening siłowo-wytrzymałościowy - jak go dobrze zaplanować?

Siłowy trening w klubie fitness albo jego bliźniacza wersja do wykonania w domu z czasem przestanie przynosić wymierne efekty. Coś będzie się dziać, ale nie do końca będzie wiadomo, czy to nadal droga do przodu. Z pomocą przyjdzie trening siłowo-wytrzymałościowy. Co to takiego?

bezpieczenstwo-i-higiena-w-pigulce-jak-zadbac-o-swoje-stawy-podczas-treningow

Bezpieczeństwo i higiena w pigułce: jak zadbać o swoje stawy podczas treningów?

Choć w istocie stawy to ruchome połączenia kości, należy pamiętać, że nadmierny wysiłek może szybko doprowadzić do stanów zapalnych czy kontuzji. Ważne jest odpowiednie podejście do wysiłku i diety, aby cały proces treningowy był jak najbardziej optymalny. Zobacz, jak zadbać o swoje stawy podczas treningów i nie martw się o swoją kondycję za kilka lat.

jak-powinno-sie-trenowac-przy-nadcisnieniu

Jak powinno się trenować przy nadciśnieniu?

Choroby układu krążenia i serca są nam nieobce w dzisiejszej rzeczywistości. To, że regularna aktywność fizyczna może im zapobiec jest jasne. Jak jednak powinno się trenować, jeśli już cierpi się na nadciśnienie? Zobacz, jakie sporty są bezpieczne przy tej chorobie serca.

odwodnienie-czyli-najwiekszy-wrog-sportowca-jak-go-pokonac

Odwodnienie, czyli największy wróg sportowca. Jak go pokonać?

Podczas intensywnego treningu metabolizm przyspiesza nawet dwudziestokrotnie. Zwiększa się temperatura ciała, a tym samym wypacanie wody i soli mineralnych z organizmu. Odwodnienie może prowadzić do znacznego osłabienia organizmu, a nawet zagrożenia życia. Zobacz, jak skutecznie nawadniać organizm, by ustrzec się skutków odwodnienia.

trening-tlenowy-czy-beztlenowy-ktory-rodzaj-wysilku-lepiej-sie-sprawdzi

Trening tlenowy czy beztlenowy: który rodzaj wysiłku lepiej się sprawdzi?

Wiele osób podchodzi do form organizacji treningu zero-jedynkowo. Przyjmuje się, że skoro dana forma treningowa działa, inna mogłaby nie dać takiego efektu. Tymczasem sprawa jest bardziej złożona i trudno jednoznacznie stwierdzić, która forma wysiłku będzie lepsza. To jak: trening tlenowy czy beztlenowy?