Jak nie przytyć w święta, czyli festiwal kalorii z głową

Jak nie przytyć w święta, czyli festiwal kalorii z głową

Święta za pasem, ze świętami przysmaki, z przysmakami rodzina biesiadująca przy wspólnym stole. Brzmi pięknie i bardzo znajomo, w końcu to czas najbardziej wyczekiwany przez każdego z nas! Ponieważ Boże Narodzenie to dla większości z nas istny festiwal kalorii, podpowiemy, jak jeść, by nie przytyć w te święta.

Daruj sobie post: jedz jak na co dzień, by nie przytyć w święta

Problem nadliczbowych kilogramów po festiwalu świątecznego obżarstwa fundujemy sobie tak naprawdę na własne życzenie. Nieprzemyślane podejście do kwestii wigilijnego postu i chęć nadrobienia zgubionych przez cały dzień kalorii to główna przyczyna poświątecznego brzuszka. Dietetycy są w tej kwestii jednogłośni - ścisły post od samego rana sprawi, że wieczorem nasz organizm będzie wycieńczony i podświadomie będziemy jedli więcej niż tak naprawdę potrzebujemy. Specjaliści podpowiadają, aby tego dnia post był raczej symboliczny, a regularność spożywania posiłków była zachowana. Warto też dużo pić - przede wszystkim wody i niezbyt mocnej herbaty, dobrze sprawdzi się również mięta, która uchroni nas przed późniejszym uczuciem wzdęcia. Dzięki temu prostemu trikowi, uda się nam nie przytyć w święta, unikniemy jednocześnie zbyt dużego uczucia głodu przy wigilijnym stole.

Czytaj też: Jaka pogoda na zimę 2019/2020?

Jak nie przytyć w święta: zaplanuj wcześniej cały dzień jedzenia

Wigilijna siesta i późniejsze biesiadowanie 25 i 26 grudnia warto wcześniej zaplanować - dokładnie w taki sam sposób, jak planujemy codzienne posiłki w oparciu o określone wskaźniki kaloryczności. Zdecyduj, na które z potraw dostępnych na stole czekałeś cały rok, a które możesz pominąć. Stawiaj też na małe porcje - dzięki temu spróbujesz większość jedzenia ze świątecznego menu i nie będziesz musiał dojadać po krótkiej chwili na zaczerpnięcie oddechu. Zbawienne będzie samo robienie przerw - to w zasadzie kompletna odpowiedź na pytanie, jak nie przytyć w święta. Nieustanne ładowanie kalorii do organizmu sprawi, że nie tylko rozboli cię brzuch - możesz też doczekać się zawrotów głowy, nudności, a w najgorszych przypadkach nawet całkowitego spadku apetytu na kolejne dni. Dlatego tak ważne jest, aby nie siedzieć przy stole non stop - 5 minut na rozprostowanie nóg nie powinno nikogo urazić, a tobie pomoże w utrzymaniu dobrego samopoczucia. Są jeszcze inne triki na uniknięcie świątecznego tycia.

Zobacz: Jak znaleźć czas na trening w święta?

Jedz asertywnie: zostaw część na talerzu, by nie przytyć w święta
Jak nie przytyć w święta?

Asertywność to nie tylko sztuka mówienia “nie”. To przede wszystkim umiejętność obrony własnych przekonań przed ostrzałem innych opinii. Dlatego ważne jest, by w porę odmówić kolejnej porcji kalorycznych dań, zwłaszcza gdy ukochana babcia przypomina, że to twoja ulubiona wigilijna potrawa z czasów dzieciństwa. Samo jedzenie warto sobie odpowiednio dozować, korzystając z mniejszych porcji. Na talerzu powinien zostać ostatni kęs - dzięki temu będziesz mieć pewność, że to wystarczająca ilość do zapewnienia sobie uczucia sytości, a dla gospodarzy będzie to dobra informacja, że wystarczy ci już świątecznej biesiady. Jeśli będzie to możliwe, możesz zawsze dojeść pozostawiony kawałek jedzenia po krótkiej chwili. W kolejne dni świętowania warto stosować się do wszystkich tych porad, tym bardziej, że 25 i 26 grudnia to nie tylko “lekkie” jedzenie wigilijne, ale i kolejne dania mięsne okraszone dodatkowo tłuszczem oraz sałatki na bazie majonezu. Co jeszcze zrobić, by nie przytyć w święta?

Zobacz także: Jak schudnąć w 2 miesiące? Porady okołoświąteczne

Rozbrój kaloryczną bombę, by nie przytyć: ciasta i alkohol w święta

Kaloryczny festiwal świąt Bożego Narodzenia nie trwa w zasadzie długo, jednak te 3 dni wystarczą, by nabawić się niestrawności czy dodatkowych centymetrów w pasie. W świątecznej krucjacie warto odmówić sobie alkoholu i ograniczyć lub nawet całkowicie zrezygnować z jedzenia ciast. To dodatkowe kalorie pochodzące z prostych łańcuchów węglowodanowych. By nie przytyć w święta, warto również przemyśleć kwestię zabierania do domu resztek ze świątecznego stołu - choć gospodarze są zawsze bardzo hojni i trudno odmówić, trzeba być asertywnym i bronić swojego zdania. Chodzi przecież o formę na nowy rok!

Oczywiście warto również znaleźć czas na trening lub bieganie!

Aleks Dorosiński 0 16 grudnia 2019  < 1000

Dodaj komentarz

Artykuły z kategorii: Zdrowie i Odżywianie

dieta-1000-kalorii-dla-kogo-po-co-i-na-czym-polega

Dieta 1000 kalorii - dla kogo, po co i na czym polega

Dieta 1000 kalorii to dosyć rygorystyczny sposób żywienia mający na celu szybkie zrzucenie zbędnych kilogramów. Czym dokładnie cechuje się taka dieta i z myślą o kim została ona stworzona?

przyprawy-w-diecie-czym-przyprawiac-potrawy-w-konkretnych-dietach

Przyprawy w diecie - czym przyprawiać potrawy w konkretnych dietach?

Przyprawy to obowiązkowy element każdego dania, bez którego staje się ono mdłe i niesmaczne. Niektórych z nich nie powinno się jednak stosować w przypadku konkretnych problemów zdrowotnych. W jaki sposób przyprawiać potrawy zgodnie z zasadami danej diety?

buraki-rodzaje-wlasciwosci-zdrowotne-i-przepisy

Buraki - rodzaje, właściwości zdrowotne i przepisy

Buraki stanowią jedno z popularniejszych warzyw, które z powodzeniem możemy uprawiać w przydomowym ogródku. Są one bogatym źródłem wielu wartości odżywczych, dzięki czemu zaleca się je w różnych dietach. Sprawdź, czym skutkuje regularne spożywanie tych purpurowych warzyw i jak można je przyrządzić.

szparagi-wlasciwosci-odzywcze-i-zastosowanie

Szparagi - właściwości odżywcze i zastosowanie

Szparagi to mało popularne warzywo pełne wielu wartości odżywczych wpływających pozytywnie na ludzki organizm. Jakie potrawy można wykonać z jego udziałem i czym jeszcze charakteryzują się szparagi?

jedz-truskawki-wartosci-zdrowotne-i-wlasciwosci-odzywcze

Jedz truskawki! Wartości zdrowotne i właściwości odżywcze

Truskawki to element bardzo wielu słodkich potraw oraz wyjątkowo popularne owoce w sezonie letnim. Jakie wartości odżywcze mają truskawki i w jaki sposób wpływają na Twoje zdrowie?

jak-zaczac-cwiczyc-i-wytrwac-w-postanowieniu

Jak zacząć ćwiczyć i wytrwać w postanowieniu?

Brakuje Ci motywacji, by zacząć się ruszać? Nigdy nie będzie lepszego momentu niż teraz.

5-korzysci-z-regularnego-treningu

5 korzyści z regularnego treningu

Chronią zdrowie, dodają energii, a nawet wyciągają z depresji - sprawdź, co jeszcze zawdzięczasz regularnym treningom sportowym!

jak-znalezc-czas-na-trening

Jak znaleźć czas na trening?

Czas Cię goni, a Ty zamiast biec, spędzasz czas bezproduktywnie? Plan treningowy wbrew pozorom nie jest trudny do ułożenia i przestrzegania. Podpowiadamy, jak znaleźć czas na aktywność fizyczną i pogodzić ją z innymi obowiązkami.

ja-2-0-lepszy-od-siebie

Ja 2.0 - lepszy od siebie

Co mają wspólnego ludzie sukcesu? Biznesmeni, sportowcy, politycy, naukowcy i inni? Odpowiedź jest prosta - motywację. Skąd ją wziąć, jak nie stracić. Są na to sposoby działające uniwersalnie na wszystkich którzy będą ją stosować. Auto-motywacja, wyznaczanie celów i ich realizacja, wykorzystaj to wg. metod stosowanych w drużynach sportowych, firmach. To łatwe do zastosowania, trzeba się tylko trzymać kilku zasad:

jak-przestac-byc-swiezakiem-na-silowni-i-zyskac-pewnosc-siebie

Jak przestać być Świeżakiem na siłowni i zyskać pewność siebie?

Wchodzisz na siłownię, a sprzęty przypominają Ci średniowieczne narzędzia tortur? Przechadzasz się pomiędzy nimi i znajomo jedynie wygląda bieżnia? Zastanawiasz się, do czego służy ta wajcha i myślisz, że te wielkie hantle przecież mogłyby przygnieść człowieka! Jesteś pewny, że podnieść niektóre z nich może jedynie facet o muskulaturze Schwarzeneggera.

dieta-1000-kalorii-dla-kogo-po-co-i-na-czym-polega

Dieta 1000 kalorii - dla kogo, po co i na czym polega

Dieta 1000 kalorii to dosyć rygorystyczny sposób żywienia mający na celu szybkie zrzucenie zbędnych kilogramów. Czym dokładnie cechuje się taka dieta i z myślą o kim została ona stworzona?

przyprawy-w-diecie-czym-przyprawiac-potrawy-w-konkretnych-dietach

Przyprawy w diecie - czym przyprawiać potrawy w konkretnych dietach?

Przyprawy to obowiązkowy element każdego dania, bez którego staje się ono mdłe i niesmaczne. Niektórych z nich nie powinno się jednak stosować w przypadku konkretnych problemów zdrowotnych. W jaki sposób przyprawiać potrawy zgodnie z zasadami danej diety?

buraki-rodzaje-wlasciwosci-zdrowotne-i-przepisy

Buraki - rodzaje, właściwości zdrowotne i przepisy

Buraki stanowią jedno z popularniejszych warzyw, które z powodzeniem możemy uprawiać w przydomowym ogródku. Są one bogatym źródłem wielu wartości odżywczych, dzięki czemu zaleca się je w różnych dietach. Sprawdź, czym skutkuje regularne spożywanie tych purpurowych warzyw i jak można je przyrządzić.

szparagi-wlasciwosci-odzywcze-i-zastosowanie

Szparagi - właściwości odżywcze i zastosowanie

Szparagi to mało popularne warzywo pełne wielu wartości odżywczych wpływających pozytywnie na ludzki organizm. Jakie potrawy można wykonać z jego udziałem i czym jeszcze charakteryzują się szparagi?

jedz-truskawki-wartosci-zdrowotne-i-wlasciwosci-odzywcze

Jedz truskawki! Wartości zdrowotne i właściwości odżywcze

Truskawki to element bardzo wielu słodkich potraw oraz wyjątkowo popularne owoce w sezonie letnim. Jakie wartości odżywcze mają truskawki i w jaki sposób wpływają na Twoje zdrowie?

jak-zaczac-cwiczyc-i-wytrwac-w-postanowieniu

Jak zacząć ćwiczyć i wytrwać w postanowieniu?

Brakuje Ci motywacji, by zacząć się ruszać? Nigdy nie będzie lepszego momentu niż teraz.

5-korzysci-z-regularnego-treningu

5 korzyści z regularnego treningu

Chronią zdrowie, dodają energii, a nawet wyciągają z depresji - sprawdź, co jeszcze zawdzięczasz regularnym treningom sportowym!

jak-znalezc-czas-na-trening

Jak znaleźć czas na trening?

Czas Cię goni, a Ty zamiast biec, spędzasz czas bezproduktywnie? Plan treningowy wbrew pozorom nie jest trudny do ułożenia i przestrzegania. Podpowiadamy, jak znaleźć czas na aktywność fizyczną i pogodzić ją z innymi obowiązkami.

ja-2-0-lepszy-od-siebie

Ja 2.0 - lepszy od siebie

Co mają wspólnego ludzie sukcesu? Biznesmeni, sportowcy, politycy, naukowcy i inni? Odpowiedź jest prosta - motywację. Skąd ją wziąć, jak nie stracić. Są na to sposoby działające uniwersalnie na wszystkich którzy będą ją stosować. Auto-motywacja, wyznaczanie celów i ich realizacja, wykorzystaj to wg. metod stosowanych w drużynach sportowych, firmach. To łatwe do zastosowania, trzeba się tylko trzymać kilku zasad:

jak-przestac-byc-swiezakiem-na-silowni-i-zyskac-pewnosc-siebie

Jak przestać być Świeżakiem na siłowni i zyskać pewność siebie?

Wchodzisz na siłownię, a sprzęty przypominają Ci średniowieczne narzędzia tortur? Przechadzasz się pomiędzy nimi i znajomo jedynie wygląda bieżnia? Zastanawiasz się, do czego służy ta wajcha i myślisz, że te wielkie hantle przecież mogłyby przygnieść człowieka! Jesteś pewny, że podnieść niektóre z nich może jedynie facet o muskulaturze Schwarzeneggera.