Jak korzystać z basenu zimą?

Jak korzystać z basenu zimą?

Zima nie jest czasem na próżnowanie. Triathloniści i pływacy ostro pracują, by podtrzymać formę do kolejnego sezonu. Mimo, że w zawodach przerw nie ma – zimą warto skupić się na odpoczynku. Zobacz, jak ułożyć zimowy plan treningowy na pływalni!

Czy w zimie na basenie trenuje się inaczej?

Charakter treningów w dużej mierze zależy od indywidualnych założeń pływaka lub triathlonisty. Mniejsze znaczenie od planu treningowego ma pora roku. Prawdą jest jednak, że korzystanie z basenu zimą może przynieść wiele korzyści zdrowotnych. Przede wszystkim zimowe treningi pływackie mają zbawienny wpływ na poprawę samopoczucia podczas mrozów. Podnoszą również odporność ćwiczącego. Ponadto, pływanie poprawia pracę układu oddechowego i krwionośnego. Warto więc wskoczyć w strój pływacki i zimą także korzystać z dobrodziejstw basenu!

Triathloniści w okresie zimowym zazwyczaj muszą zrezygnować z treningów w piance pływackiej. Nie zaszkodzi jednak zapytać na basenie czy taki trening jest możliwy. Pozwoli on na sprawdzenie, czy stary strój wciąż się sprawdza. Co więcej, pianka zbliża treningi na basenie do standardowych treningów triathlonowych.

Zimowy pływacki cel treningowy

Nawet w przypadku rekreacyjnych pływaków czy triathlonistów duże znaczenie mają zajęcia z trenerem personalnym. W ten sposób jest możliwe kompleksowe rozwijanie własnych umiejętności. Dzięki niemu zyska się również dodatkową motywację. Jest ona szczególnie istotna, gdy na dworze ujemne temperatury, a na pływalnię daleko…

W okresie zimowym warto skupić się na szlifowaniu chwytu wody, wzmacnianiu korpusu mięśniowego oraz zginaczy bioder, a także na poprawie prędkości startowej. Szczególnie triathloniści powinni skupić się na doskonaleniu pracy nóg. Dobrym sposobem są m.in. ćwiczenia polegające na pływaniu na nogach z deską z przodu czy kopanie w pozycji pionowej.

Triatlonowe i pływackie starty w zawodach

Poza treningami na basenie warto brać udział także w zawodach. Konkurencja nie śpi – nawet w zimie. Krótkodystansowe starty mogą pełnić funkcję treningu szybkościowego. Długodystansowe natomiast – wytrzymałościowego i optymalizującego siły pływaka. Nie każdy jednak czuje się na siłach, by wystartować w zawodach. Podobną funkcję może pełnić wykonywanie testów na treningach. Warto raz w miesiącu sprawdzić własne możliwości na kilometrowym dystansie.

Zimowe treningi – sucha zaprawa

Same treningi na basenie nie wystarczą. Dobrym wyjściem jest połączenie pływania z ćwiczeniami na lądzie. W obu przypadkach zarówno pływak, jak i triathlonista powinni skupić się na wzmacnianiu mięśni pozwalających na osiąganie dużych prędkości. Mianowicie należy pracować nad mięśniami grzbietu, klatki piersiowej oraz tricepsami. Co więcej, doskonałe efekty dają również sesje treningowe z wykorzystaniem gum oporowych oraz małych ciężarów. W ten sposób znacznie zmniejsza się ryzyko kontuzji. Przede wszystkim jednak – trening pływacki należy uzupełnić ćwiczeniami angażującymi mięśnie głębokie.

Przykładowy zimowy trening pływacki

Z poniższych ćwiczeń z powodzeniem mogą korzystać zarówno pływacy, jak i triathloniści. Warto wprowadzić do planu treningowego 20 minut pływania bez przerw. Taka forma treningu jest spokojna i stabilna. Organizm odpoczywa od dynamicznych i intensywnych sesji treningowych z okresu letniego. Co więcej, powtarzanie co jakiś czas tego ćwiczenia pozwala na obserwowanie postępów.

1. Ćwiczenia na poprawę pracy nóg

Przepłyń 150 metrów (50 m – nogi, 50 m – cały styl, 50 m – nogi). Powtórz serię 6-10 razy. Przed każdym powtórzeniem zrób dwudziestosekundową przerwę. Więcej pracy poświęć podczas odcinków na nogi. Te ćwiczenia pozwolą na zwiększenie prędkości sprintu oraz poprawę pozycji ciała podczas pływania.

2. Ćwiczenie na poprawę wytrzymałości i siły

To ćwiczenie powinno się wykonywać 1-2 razy w miesiącu. Doskonale sprawdza się również jako miernik progresu w treningach. Przepłyń 20 razy po 100 metrów. Staraj się utrzymywać tempo jak na półtorakilometrowym dystansie. Między kolejnymi powtórzeniami zrób 20 sekund przerwy.

3. Ćwiczenie na zakończenie sesji treningowej

Ustaw się na pierwszym torze na basenie. Przepłyń całą długość, wyjdź z basenu i przepłyń po kolejnym torze. Powtarzaj tę czynność aż do końca torów. W ten sposób zaangażujesz również do pracy tricepsy i ramiona (wychodzenie z basenu).

Dominika Górska 5 15 lutego 2017  < 1000

Dodaj komentarz

  • Mariusz56
    21 lutego 2017
    Ja się nigdy nie spotkałem z nikim na basenie, kto by pływał w piance
  • Danusia
    20 lutego 2017
    Naprawdę da się trenować w piance na basenie? Znaczy komuś na to pozwolili?
  • Jar
    20 lutego 2017
    Ciekawe to ćwiczenie z tymi wszystkimi torami. Problem jest taki, że zwykle na basenie jest jeszcze więcej ćwiczących. Logistycznie trudne do wykonania.
  • Piotr Tymiński
    17 lutego 2017
    Właściwie tak. Każdy trening układa się głównie właśnie pod cel treningowy. Tylko, że w zimie może on wyglądać zupełnie inaczej.
  • Alicja
    16 lutego 2017
    Czyli nie ma większej różnicy podczas treningów na basenie w zimie i w lecie? Właściwie wszystko zależy od celu treningowego?

Artykuły z kategorii: Pływanie i triathlon

jak-nauczyc-sie-plywac-kraulem-metoda-total-immersion

Jak nauczyć się pływać kraulem? Metoda Total Immersion

Nowe wydanie książki Terry’ego Laughlina „Kraul metodą Total Immersion” już w sprzedaży! Autor odkrywa sposób na to, jak pływać kraulem lepiej – wkładając w to dużo mniej wysiłku. W naszej redakcji zagościł egzemplarz tej pozycji dzięki uprzejmości wydawnictwa Bukrower. A oto nasze wnioski po lekturze tej książki!

trening-na-papierze-podrecznik-dla-triathlonisty

Trening na papierze – podręcznik dla triathlonisty

Dzięki uprzejmości wydawnictwa Buk Rower w nasze redakcyjne ręce wpadła nowa pozycja uwielbiana przez miłośników triathlonu. „Trening siłowy do triathlonu” Patricka Hagermana znika z półek szybciej niż byśmy przypuszczali. Co znajduje się w książce i czy warto po nią sięgnąć?

kalendarz-triathlonowy-2018-najpopularniejsze-zawody

Kalendarz triathlonowy 2018 – najpopularniejsze zawody

Przygotowania do startu w przyszłorocznych zawodach triathlonowych już niemal w toku. Co nas czeka jeśli chodzi o tę dyscyplinę sportową? Oto kalendarz wydarzeń triathlonowych w Polsce i na świecie na rok 2018. Zobacz, które zawody cieszą się największą popularnością!

plywanie-cwiczenia-na-czucie-wody

Pływanie – ćwiczenia na „czucie wody”

Czuciem wody określa się zdolność do zmaksymalizowania wytwarzanego napędu w wodzie. Składa się na nie m.in. odpowiednie ułożenie ciała w wodzie, właściwe chwyty czy pracy poszczególnych mięśni. Czym w praktyce jest jednak czucie wody? Oto ćwiczenia na zwiększenie wydajności pływaka!

triathlon-2017-kalendarz-zawodow

Triathlon 2017 – kalendarz zawodów

Sezon w pełni, a więc przed nami wiele ważnych i wymagających zawodów triathlonowych. Zobacz, gdzie możesz sprawdzić swoje siły. Oto kalendarz nadchodzących zmagań triathlonowych w Polsce!

poczatkujacy-triathlonista-ile-trwaja-przygotowania-do-zawodow

Początkujący triathlonista – ile trwają przygotowania do zawodów?

Wiele osób zastanawia się nad startem w triathlonie. Opanowanie trzech dyscyplin sportowych może wydawać się czasochłonne. Oto kompletny poradnik odnośnie przygotowań do startu w zawodach dla osób początkujących w tym sporcie. Ile czasu potrzeba na przygotowanie się do triathlonu?

ile-czasu-potrzeba-aby-nauczyc-sie-plywac

Ile czasu potrzeba aby nauczyć się pływać?

Chcesz nauczyć się pływać, ale zastanawiasz się ile czasu potrzeba, aby opanować podstawy? Oto kilka porad na to jak nauczyć się pływać kraulem czy żabką.

basen-triathlon-nurkowanie-rodzaje-pletw-plywackich

Basen, triathlon, nurkowanie – rodzaje płetw pływackich

Płetwy pływackie dzieli się pod względem ich zastosowania. Przydają się zatem do treningów pływackich na basenie, treningów triathlonowych, pływania rekreacyjnego czy nurkowania. Czym charakteryzują się poszczególne typy płetw? Czy różnią się one między sobą?

plywanie-z-pletwami-czy-warto-to-robic

Pływanie z płetwami – czy warto to robić?

Płetwy są jednym z niezbędnych sprzętów pływackich np. w triathlonie. Dlaczego warto trenować pływanie z użyciem tych akcesoriów? Co może być powodem do zrezygnowania z używania płetw?

jak-nauczyc-sie-plywac-kraulem-metoda-total-immersion

Jak nauczyć się pływać kraulem? Metoda Total Immersion

trening-na-papierze-podrecznik-dla-triathlonisty

Trening na papierze – podręcznik dla triathlonisty

kalendarz-triathlonowy-2018-najpopularniejsze-zawody

Kalendarz triathlonowy 2018 – najpopularniejsze zawody

plywanie-cwiczenia-na-czucie-wody

Pływanie – ćwiczenia na „czucie wody”

triathlon-2017-kalendarz-zawodow

Triathlon 2017 – kalendarz zawodów

poczatkujacy-triathlonista-ile-trwaja-przygotowania-do-zawodow

Początkujący triathlonista – ile trwają przygotowania do zawodów?

ile-czasu-potrzeba-aby-nauczyc-sie-plywac

Ile czasu potrzeba aby nauczyć się pływać?

basen-triathlon-nurkowanie-rodzaje-pletw-plywackich

Basen, triathlon, nurkowanie – rodzaje płetw pływackich

plywanie-z-pletwami-czy-warto-to-robic

Pływanie z płetwami – czy warto to robić?

{