Jak dobrać odpowiednie ciśnienie powietrza w oponie do typu roweru

Jak dobrać odpowiednie ciśnienie powietrza w oponie do typu roweru

Wszystkie rowery wymagają prawidłowego ciśnienia w oponach. To, jaką wartość ma ono wynosić zależy od typu roweru. Zobacz, jakie jest prawidłowe ciśnienie w oponach do roweru szosowego, miejskiego, MTB, crossowego… Dowiedz się, jakie czynniki mają wpływ na wartość ciśnienia w oponach rowerowych.

Kolarstwo – dlaczego ciśnienie w oponach rowerowych jest tak ważne?

Zachowanie prawidłowej wartości ciśnienia w oponach do roweru odpowiada za wiele aspektów jazdy. Przede wszystkim zapewnia komfort i bezpieczeństwo treningu. Prawidłowo napompowane opony umożliwiają również lepsze wybieranie nierówności na trasie. Zwiększa się jednocześnie przyczepność roweru do podłoża. Ta funkcja przyda się szczególnie na trasach terenowych. Co więcej, odpowiednie ciśnienie w oponach do roweru zwiększa bezpieczeństwo podczas wjechania na korzeń lub krawężnik. Podnosi się także wartość oporu toczenia. Ten natomiast ma ogromne znaczenie podczas jazdy na trasach asfaltowych – sportowiec osiąga po prostu mniejszą prędkość. Ponadto, to dzięki prawidłowemu ciśnieniu w oponach rowerowych nie zużywają się one zbyt szybko.

Powyższe korzyści osiąga się poprzez pompowanie opon rowerowych do minimalnego zalecanego ciśnienia. Tę wartość można natomiast znaleźć na boku opony. Co się dzieje jednak, gdy napompujemy opony do maksymalnego zalecanego ciśnienia? Otóż, pogarsza się zdolność opon do wybierania nierówności na trasie (zdarza się, że rower podskakuje), zmniejsza się opór toczenia (co zapewnia szybszą jazdę na rowerze, szczególnie na asfalcie) oraz amortyzacja opon (da się to odczuć szczególnie na wyboistych trasach).

Podpowiedzi dla kolarza

- Dobre ciśnienie w oponie zapewnia prawidłową amortyzację na nierównych trasach oraz odpowiednią przyczepność

- im węższa opona, tym wyższe ciśnienie

- opona z dętką/wyższym TPI oznacza wyższe ciśnienie

- im jesteś cięższy, tym większe ciśnienie w oponie

- płaski teren oznacza wyższe ciśnienie

- opona bez dętki to niższe ciśnienie

- im szersza obręcz, tym niższe ciśnienie

- grubsza opona oznacza niższe ciśnienie

- więcej nierówności na trasie to niższe ciśnienie

Zakresy ciśnienia w oponach do roweru – jak mocno pompować?
Prawidłowe ciśnienie w oponie roweru

Jak już wspomnieliśmy, zakresy zalecanego ciśnienia w oponach rowerowych zapisane są na jej boku. Zwykle podawane są w dwóch jednostkach – barach oraz PSI (funtach na cal kwadratowy). Osiągnięcie prawidłowego ciśnienia w oponie wymaga użycia manometru. Dzięki niemu możliwe jest sprawdzenie aktualnego ciśnienia w oponie. Na rynku są dostępne pompki do roweru wyposażone właśnie w takie urządzenia. Ciśnienie można sprawdzić także przy pomocy kompresorów zlokalizowanych na stacjach benzynowych.

Dobranie właściwego ciśnienia zależy również od wagi roweru, kolarza i bagażu. Im większa suma tych mas, tym wyższe ciśnienie powinno być w oponie. Nieuwzględnienie tego czynnika może spowodować uginanie się opon.

Nieprawidłowe ciśnienie w oponach do roweru – zagrożenia
Ciśnienie w oponie roweru

Zbyt wysoka lub zbyt niska wartość ciśnienia w oponach niesie ze sobą kilka zagrożeń. Przede wszystkim niskie ciśnienie w oponach zwiększa ryzyko dobijania opony do obręczy. Skutkiem takiej sytuacji może być zniszczenie opon czy też przebicie dętki. Opona może również wypaść z obręczy. Niskie ciśnienie w oponie ma też wpływ na wydłużenie drogi hamowania. Zbyt duże ciśnienie w oponie do roweru także skutkuje przyspieszeniem ich zużywania się. Dodatkowo, zmniejsza się przyczepność roweru. Tym samym podnosi się ryzyko uszkodzenia opony lub koła na wyboistych trasach. Zbyt mocno napompowana opona to także większe prawdopodobieństwo wyskoczenia jej z obręczy.

Czynniki mające wpływ na wartość ciśnienia w oponie do roweru

Wspomnieliśmy już o tym, że duże znaczenie w doborze właściwego ciśnienia w oponie do roweru ma jego rodzaj. Rowery o różnym przeznaczeniu bowiem są wyposażone w inne typy opon. Wartość ciśnienia zależy od szerokości opony czy też składu gumy, z której została wykonana. Ogromne znaczenie ma również charakter trasy czy czynniki atmosferyczne. Przykładowo, trening kolarski w deszczu wymaga zmniejszenia ciśnienia w oponie. Dzięki temu zwiększa się przyczepność roweru. Podobną praktykę należy zastosować, gdy temperatura otoczenia przekracza 25 stopni Celsjusza. Większe ciśnienie może bowiem wywołać wybuch dętki. W zimie natomiast warto napompować oponę rowerową do 50 % wartości zalecanego maksymalnego ciśnienia.

Jak często należy pompować oponę w rowerze?

Wystarczające jest pompowanie roweru raz w miesiącu. W przypadku roweru szosowego jednak warto sprawdzać wartość ciśnienia w oponie raz na dwa tygodnie. Ważne jest również ocenienie stanu ciśnienia w oponie przed każdą dalszą trasą.

Rodzaj trasy a idealne ciśnienie w oponach rowerowych

Nie da się określić idealnego ciśnienia w oponach dla każdego przypadku. Przyjmuje się jednak, że podczas treningów kolarskich na gładkich i utwardzonych trasach znacznie lepiej sprawdzają się opony o wyższym ciśnieniu. Na trasach terenowych natomiast lepiej używać opon o niższym ciśnieniu. Wartość ciśnienia w oponie powinna maleć wraz ze zwiększaniem się trudności na trasie np. podłoże do jazdy staje się bardziej wyboiste, występują dziury czy korzenie. Dzięki niższemu ciśnieniu w oponach koła nie wytracają prędkości na nierównościach terenu. Co więcej, na zjazdach zapewni nam ono lepszą przyczepność. Na takich trasach zwykle jeździ się na rowerach MTB. Zmniejszanie ciśnienia w oponie może nieść ze sobą zagrożenie złapania snake’a (przebicia dętki) w wyniku najechania np. na kamień. Ważne jest więc wzięcie pod uwagę charakteru najdłuższego odcinka trasy. Do niego właśnie warto dostosować ciśnienie w oponach.

Wysokość ciśnienia w oponie w telegraficznym skrócie

WYŻSZE CIŚNIENIE W OPONIE

- węższa opona;

- płaskie i równe trasy;

- większa waga roweru, rowerzysty i bagażu;

- opona z dętką;

- opona z większym TPI.

NIŻSZE CIŚNIENIE W OPONIE

- większe nierówności a trasie;

- grubsza opona;

- szersza obręcz;

- opona bezdętkowa.

Jaki rower – taka wartość ciśnienia w oponie

CIŚNIENIE OPON W ROWERZE GÓRSKIM/MTB
ciśnienie w oponie roweru MTB

Zalecany zakres ciśnienia w rowerach MTB nie jest duży. Dlaczego? Trasy takich treningów kolarskich są wymagające. Zwykle większość dystansu pokonuje się po kamieniach, uskokach czy korzeniach. Zbyt niskie ciśnienie w oponach jednak groziłoby uszkodzeniem opony lub/i obręczy. Zbyt wysokie natomiast – zmniejszy przyczepność kół. Zwykle zalecanym ciśnieniem dla rowerów górskich wynosi 2,00-4,50 Bar (30-65 PSI). Biorąc pod uwagę wagę ciała, wartości ciśnienia w oponach przedstawiają się następująco:

- waga kolarza do 50 kilogramów: 1,7 Bar;

- waga kolarza do 60 kilogramów: 1,8 Bar;

- waga kolarza do 70 kilogramów: 2,1 Bar;

- waga kolarza do 80 kilogramów: 2,4 Bar;

- waga kolarza do 90 kilogramów: 2,7 Bar;

- waga kolarza do 100 kilogramów: 3 Bar.

CIŚNIENIE OPON W ROWERZE SZOSOWYM
Ciśnienie w rowerze szosowym

Rowery szosowe są przeznaczone do osiągania większych prędkości. Zgodnie z nazwą, jeździ się nimi po dobrej nawierzchni pod względem jakości, czyli asfalcie. Ważne jest więc zapewnienie wysokiego ciśnienia opon w takim typie roweru. Zalecane wartości dla roweru szosowego mieszczą się w granicach 6,00-15,00 Bar (85-220 PSI). Jest to najwyższe ciśnienie opon, jakie wykorzystuje się w rowerach. Biorąc pod uwagę wagę ciała, wartości ciśnienia w oponach przedstawiają się następująco:

- waga rowerzysty do 50 kilogramów: 6 Bar;

- waga rowerzysty do 60 kilogramów: 6,7 Bar;

- waga rowerzysty do 70 kilogramów: 7,5 Bar;

- waga rowerzysty do 80 kilogramów: 8 Bar.

CIŚNIENIE OPON W ROWERZE CROSSOWYM/TREKKINGOWYM
Ciśnienie w rowerze crossowym

Jazda tymi typami roweru po trasie asfaltowej wiąże się z podniesieniem wartości ciśnienia w oponach. Jeśli jednak jedziemy po szutrze – warto nieco zmniejszyć ciśnienie. Zalecane wartości ciśnienia w oponach do rowerów crossowych i trekkingowych wynosi zwykle 2,00-7,5 Bar (30-110 PSI). Biorąc pod uwagę wagę ciała oraz rozmiar opony, wartości ciśnienia w oponach przedstawiają się następująco:

- waga kolarza między 40 a 60 kilogramów:

Rozmiar opony – 28-622: 4,5 Bar;

Rozmiar opony – 32-622, 630: 4 Bar;

Rozmiar opony – 35/37-559, 590, 622: 3,5 Bar;

Rozmiar opony – 40/42-622: 3 Bar;

Rozmiar opony – 47-559, 622: 3 Bar.

- waga kolarza między 60 a 80 kilogramów:

Rozmiar opony 28-622: 5 Bar;

Rozmiar opony – 32-622: 5 Bar;

Rozmiar opony – 35/37-559, 590, 622: 4,5 Bar;

Rozmiar opony – 40/42-622: 4 Bar;

Rozmiar opony – 47-559, 622: 3,5 Bar.

- waga kolarza 80 kilogramów i więcej:

Rozmiar opony 28-622: 6 Bar;

Rozmiar opony – 32-622: 6 Bar;

Rozmiar opony – 35/37-559, 590, 622: 5,5 Bar;

Rozmiar opony – 40/42-622: 5 Bar;

Rozmiar opony – 47-559, 622: 4,5 Bar.

CIŚNIENIE OPON W ROWERZE MIEJSKIM
Ciśnienie w rowerze miejskim

Rowery miejskie zwykle są przeznaczone do jazdy po betonowych i asfaltowych trasach. Zwykle jeździ się nim codziennie. Ważne jest więc maksymalne zmniejszenie oporów toczenia. Tym samym w takim rowerze powinno się stosować wyższe ciśnienie w oponach. Mniejsze ciśnienie w oponach powoduje szybsze zużywanie się roweru. Zwykle wartości ciśnienia w oponach do roweru miejskiego mieszczą się w granicach 2,00-7,5 Bar (30-110 PSI). Biorąc pod uwagę wagę ciała oraz rozmiar opony, wartości ciśnienia w oponach przedstawiają się następująco:

- waga rowerzysty między 40 a 60 kilogramów:

Rozmiar opony – 28-622: 4,5 Bar;

Rozmiar opony – 32-622, 630: 4 Bar;

Rozmiar opony – 35/37-599, 590, 622: 3,5 Bar;

Rozmiar opony – 40/42-622: 3 Bar;

Rozmiar opony – 47-599, 622: 3 Bar.

- waga rowerzysty między 60 a 80 kilogramów:

Rozmiar opony – 28-622: 5 Bar;

Rozmiar opony – 32-622, 630: 5 Bar;

Rozmiar opony – 35/37-599, 590, 622: 4,5 Bar;

Rozmiar opony – 40/42-622: 4 Bar;

Rozmiar opony – 47-599, 622: 3,5 Bar.

- waga rowerzysty 80 kilogramów i więcej:

Rozmiar opony – 28-622: 6 Bar;

Rozmiar opony – 32-622, 630: 6 Bar;

Rozmiar opony – 35/37-599, 590, 622: 5,5 Bar;

Rozmiar opony – 40/42-622: 5 Bar;

Rozmiar opony – 47-599, 622: 4,5 Bar.

CIŚNIENIE OPON W ROWERZE FATBIKE
Ciśnienie w rowerze typu fatbike

Stosunkowo niedawno powstały typ roweru. Charakteryzuje się najgrubszymi oponami (około 3-5 cali). Tym samym wykorzystywane jest w nich najniższe ciśnienie. Jazda rowerem typu fatbike jest bardzo komfortowa. Nawet większe nierówności czy przeszkody na trasie są „pochłaniane” przez oponę. Zalecane ciśnienie w tego typu rowerach wynosi zwykle 0,4-2,00 Bar (5-30 PSI).

Zobacz także: Jaki rower wybrać dla siebie?

Dominika Górska 1 19 września 2017  3096

Dodaj komentarz

  • Fifek
    23 marca 2018
    Bardzo fajne i szczegółowe opracowanie. Mało takich rzetelnych źródeł w internecie

Artykuły z kategorii: Kolarstwo

jakie-miesnie-pracuja-podczas-jazdy-na-rowerze-aktualizacja-2020

Jakie mięśnie pracują podczas jazdy na rowerze? | AKTUALIZACJA 2020

Każdy umie jeździć rowerem. Jedni wybierają go zamiast samochodu - jako środek transportu do pracy. Inni - zaciekle trenują, by wystartować w zawodach. Kolarstwo jest jednym z najbardziej powszechnych sportów. Ale czy zdajemy sobie sprawę z tego, jak pracują mięśnie podczas treningów kolarskich? O tym poniżej!

rodzaje-rowerow-jakie-dwa-kolka-wybrac-dla-siebie-aktualizacja-2020

Rodzaje rowerów - jakie dwa kółka wybrać dla siebie | Aktualizacja 2020

Jaki rodzaj roweru wybrać: górski czy trekkingowy, rower fitness czy miejski? W jaki sposób działa rower elektryczny? Czym jest BMX, dirt i street? Czy można jeszcze gdzieś kupić składaka? Co to jest tandem i rower poziomy? Na te pytania znajdziesz odpowiedzi w poniższym artykule. Poznaj najważniejsze rodzaje rowerów.

na-dwoch-kolach-przez-pieniny-trasy-rowerowe-w-szczawnicy-zdroju-i-okolicach

Na dwóch kołach przez Pieniny! Trasy rowerowe w Szczawnicy Zdroju i okolicach

Rowerowe przeprawy przez górskie szlaki to jedna z wielu atrakcji, jakie czekają na nas w Pieninach. W tej części Karpat nie trudno o zapierające dech w piersiach widoki i malownicze pejzaże górskich polanek. Przedstawiamy 5 malowniczych tras rowerowych przebiegających w Szczawnicy i okolicach.

malowniczy-slask-czyli-najpiekniejsze-szlaki-rowerowe-na-poludniu-polski

Malowniczy Śląsk, czyli najpiękniejsze szlaki rowerowe na południu Polski

Zaczarowane miejskie starówki, przepiękne lasy i wyjątkowe zabytki ziemi południowej Polski. Zapierające dech w piersiach widoki to za mało, aby opisać geniusz tych przestrzeni. Przybliżamy 5 najpiękniejszych szlaków rowerowych na Śląsku, choć poza nimi jest wiele innych wartych uwagi!

trening-kolarski-jak-zadbac-o-rowerowa-forme

Trening kolarski - jak zadbać o rowerową formę?

Mówi się, że im więcej kilometrów w nogach tym lepiej. Być może dlatego wielu początkujących kolarzy nie potrafi wejść na wyższy poziom swojej aktywności. W treningu kolarskim istotnych jest wiele elementów. Jak poprawnie zaplanować trening i jak zadbać o złotą kolarską formę?

naped-kolarza-jakie-pedaly-wybrac

Napęd kolarza – jakie pedały wybrać?

Nadawanie napędu rowerowi może odbywać się przy pomocy pedałów zatrzaskowych lub platformowych. Mamy także tzw. noski. Ich działanie nieco się od siebie różni. Zobacz wady i zalety tych rozwiązań w kolarstwie. Jakie jest przeznaczenie poszczególnych typów pedałów?

grubas-wsrod-rowerow-czy-warto-wybrac-fat-bike

Grubas wśród rowerów – czy warto wybrać fat bike?

Choć do końca nie wiadomo czemu, ciągle rośnie popularność bardzo dziwnego modelu roweru. Fat bike – bo o nich mowa – coraz częściej pojawiają się na ulicach. Jedni są zachwyceni, inni – mówią o ich nieprzydatności. Zobacz wady i zalety największego grubasa wśród rowerów.

jak-wymienic-uszkodzona-detke-w-rowerze

Jak wymienić uszkodzoną dętkę w rowerze?

Przebita dętka jest jednym z najczęstszych problemów pojawiających się podczas jazdy rowerem. Zwykle jej wymianę musimy przeprowadzić samodzielnie w warunkach terenowych. Jakie narzędzia będą nam do tego potrzebne? Co może uszkodzić dętkę? Zobacz, jak sprawdzić rodzaj uszkodzenia i czym się kierować przy wyborze odpowiedniej dętki.

poradnik-rowerzysty-obowiazkowe-wyposazenie-roweru

Poradnik rowerzysty – obowiązkowe wyposażenie roweru

Dopuszczenie roweru do jazdy na drodze obejmuje spełnienie konkretnych warunków prawnych. Określają one obowiązkowe elementy roweru, których brak najpewniej będzie skutkować mandatem. Jakie obowiązkowe wyposażenie powinien mieć rowerzysta, by bezpiecznie jeździć po drogach?

trasy-rowerowe-downhill-i-mtb-warszawa-i-okolice

Trasy rowerowe downhill i MTB – Warszawa i okolice

Chcesz wybrać się na trening downhill lub MTB, a nie wiesz, gdzie na Mazowszu są dobre warunki do ostrej jazdy? Zobacz nasze zestawienie tras rowerowych downhill mtb w Warszawie doskonałych do uprawiania tego sportu!

jakie-miesnie-pracuja-podczas-jazdy-na-rowerze-aktualizacja-2020

Jakie mięśnie pracują podczas jazdy na rowerze? | AKTUALIZACJA 2020

Każdy umie jeździć rowerem. Jedni wybierają go zamiast samochodu - jako środek transportu do pracy. Inni - zaciekle trenują, by wystartować w zawodach. Kolarstwo jest jednym z najbardziej powszechnych sportów. Ale czy zdajemy sobie sprawę z tego, jak pracują mięśnie podczas treningów kolarskich? O tym poniżej!

rodzaje-rowerow-jakie-dwa-kolka-wybrac-dla-siebie-aktualizacja-2020

Rodzaje rowerów - jakie dwa kółka wybrać dla siebie | Aktualizacja 2020

Jaki rodzaj roweru wybrać: górski czy trekkingowy, rower fitness czy miejski? W jaki sposób działa rower elektryczny? Czym jest BMX, dirt i street? Czy można jeszcze gdzieś kupić składaka? Co to jest tandem i rower poziomy? Na te pytania znajdziesz odpowiedzi w poniższym artykule. Poznaj najważniejsze rodzaje rowerów.

na-dwoch-kolach-przez-pieniny-trasy-rowerowe-w-szczawnicy-zdroju-i-okolicach

Na dwóch kołach przez Pieniny! Trasy rowerowe w Szczawnicy Zdroju i okolicach

Rowerowe przeprawy przez górskie szlaki to jedna z wielu atrakcji, jakie czekają na nas w Pieninach. W tej części Karpat nie trudno o zapierające dech w piersiach widoki i malownicze pejzaże górskich polanek. Przedstawiamy 5 malowniczych tras rowerowych przebiegających w Szczawnicy i okolicach.

malowniczy-slask-czyli-najpiekniejsze-szlaki-rowerowe-na-poludniu-polski

Malowniczy Śląsk, czyli najpiękniejsze szlaki rowerowe na południu Polski

Zaczarowane miejskie starówki, przepiękne lasy i wyjątkowe zabytki ziemi południowej Polski. Zapierające dech w piersiach widoki to za mało, aby opisać geniusz tych przestrzeni. Przybliżamy 5 najpiękniejszych szlaków rowerowych na Śląsku, choć poza nimi jest wiele innych wartych uwagi!

trening-kolarski-jak-zadbac-o-rowerowa-forme

Trening kolarski - jak zadbać o rowerową formę?

Mówi się, że im więcej kilometrów w nogach tym lepiej. Być może dlatego wielu początkujących kolarzy nie potrafi wejść na wyższy poziom swojej aktywności. W treningu kolarskim istotnych jest wiele elementów. Jak poprawnie zaplanować trening i jak zadbać o złotą kolarską formę?

naped-kolarza-jakie-pedaly-wybrac

Napęd kolarza – jakie pedały wybrać?

Nadawanie napędu rowerowi może odbywać się przy pomocy pedałów zatrzaskowych lub platformowych. Mamy także tzw. noski. Ich działanie nieco się od siebie różni. Zobacz wady i zalety tych rozwiązań w kolarstwie. Jakie jest przeznaczenie poszczególnych typów pedałów?

grubas-wsrod-rowerow-czy-warto-wybrac-fat-bike

Grubas wśród rowerów – czy warto wybrać fat bike?

Choć do końca nie wiadomo czemu, ciągle rośnie popularność bardzo dziwnego modelu roweru. Fat bike – bo o nich mowa – coraz częściej pojawiają się na ulicach. Jedni są zachwyceni, inni – mówią o ich nieprzydatności. Zobacz wady i zalety największego grubasa wśród rowerów.

jak-wymienic-uszkodzona-detke-w-rowerze

Jak wymienić uszkodzoną dętkę w rowerze?

Przebita dętka jest jednym z najczęstszych problemów pojawiających się podczas jazdy rowerem. Zwykle jej wymianę musimy przeprowadzić samodzielnie w warunkach terenowych. Jakie narzędzia będą nam do tego potrzebne? Co może uszkodzić dętkę? Zobacz, jak sprawdzić rodzaj uszkodzenia i czym się kierować przy wyborze odpowiedniej dętki.

poradnik-rowerzysty-obowiazkowe-wyposazenie-roweru

Poradnik rowerzysty – obowiązkowe wyposażenie roweru

Dopuszczenie roweru do jazdy na drodze obejmuje spełnienie konkretnych warunków prawnych. Określają one obowiązkowe elementy roweru, których brak najpewniej będzie skutkować mandatem. Jakie obowiązkowe wyposażenie powinien mieć rowerzysta, by bezpiecznie jeździć po drogach?

trasy-rowerowe-downhill-i-mtb-warszawa-i-okolice

Trasy rowerowe downhill i MTB – Warszawa i okolice

Chcesz wybrać się na trening downhill lub MTB, a nie wiesz, gdzie na Mazowszu są dobre warunki do ostrej jazdy? Zobacz nasze zestawienie tras rowerowych downhill mtb w Warszawie doskonałych do uprawiania tego sportu!