Jak dobrać odpowiednie ciśnienie powietrza w oponie do typu roweru

Jak dobrać odpowiednie ciśnienie powietrza w oponie do typu roweru

Wszystkie rowery wymagają prawidłowego ciśnienia w oponach. To, jaką wartość ma ono wynosić zależy od typu roweru. Zobacz, jakie jest prawidłowe ciśnienie w oponach do roweru szosowego, miejskiego, MTB, crossowego… Dowiedz się, jakie czynniki mają wpływ na wartość ciśnienia w oponach.

Kolarstwo – dlaczego ciśnienie w oponach jest tak ważne?

Zachowanie prawidłowej wartości ciśnienia w oponach do roweru odpowiada za wiele aspektów jazdy. Przede wszystkim zapewnia komfort i bezpieczeństwo treningu. Prawidłowo napompowane opony umożliwiają również lepsze wybieranie nierówności na trasie. Zwiększa się jednocześnie przyczepność roweru do podłoża. Ta funkcja przyda się szczególnie na trasach terenowych. Co więcej, odpowiednie ciśnienie w oponach do roweru zwiększa bezpieczeństwo podczas wjechania na korzeń lub krawężnik. Podnosi się także wartość oporu toczenia. Ten natomiast ma ogromne znaczenie podczas jazdy na trasach asfaltowych – sportowiec osiąga po prostu mniejszą prędkość. Ponadto, to dzięki prawidłowemu ciśnieniu w oponach nie zużywają się one zbyt szybko.

Powyższe korzyści osiąga się poprzez pompowanie opon do minimalnego zalecanego ciśnienia. Tę wartość można natomiast znaleźć na boku opony. Co się dzieje jednak, gdy napompujemy opony do maksymalnego zalecanego ciśnienia? Otóż, pogarsza się zdolność opon do wybierania nierówności na trasie (zdarza się, że rower podskakuje), zmniejsza się opór toczenia (co zapewnia szybszą jazdę na rowerze, szczególnie na asfalcie) oraz amortyzacja opon (da się to odczuć szczególnie na wyboistych trasach).

Zakresy ciśnienia w oponach do roweru – jak mocno pompować?
Prawidłowe ciśnienie w oponie roweru

Jak już wspomnieliśmy, zakresy zalecanego ciśnienia w oponach zapisane są na jej boku. Zwykle podawane są w dwóch jednostkach – barach oraz PSI (funtach na cal kwadratowy). Osiągnięcie prawidłowego ciśnienia w oponie wymaga użycia manometru. Dzięki niemu możliwe jest sprawdzenie aktualnego ciśnienia w oponie. Na rynku są dostępne pompki do roweru wyposażone właśnie w takie urządzenia. Ciśnienie można sprawdzić także przy pomocy kompresorów zlokalizowanych na stacjach benzynowych.
Dobranie właściwego ciśnienia zależy również od wagi roweru, kolarza i bagażu. Im większa suma tych mas, tym wyższe ciśnienie powinno być w oponie. Nieuwzględnienie tego czynnika może spowodować uginanie się opon.

Nieprawidłowe ciśnienie w oponach do roweru – zagrożenia
Ciśnienie w oponie roweru

Zbyt wysoka lub zbyt niska wartość ciśnienia w oponach niesie ze sobą kilka zagrożeń. Przede wszystkim niskie ciśnienie w oponach zwiększa ryzyko dobijania opony do obręczy. Skutkiem takiej sytuacji może być zniszczenie opon czy też przebicie dętki. Opona może również wypaść z obręczy. Niskie ciśnienie w oponie ma też wpływ na wydłużenie drogi hamowania. Zbyt duże ciśnienie w oponie do roweru także skutkuje przyspieszeniem ich zużywania się. Dodatkowo, zmniejsza się przyczepność roweru. Tym samym podnosi się ryzyko uszkodzenia opony lub koła na wyboistych trasach. Zbyt mocno napompowana opona to także większe prawdopodobieństwo wyskoczenia jej z obręczy.

Czynniki mające wpływ na wartość ciśnienia w oponie do roweru

Wspomnieliśmy już o tym, że duże znaczenie w doborze właściwego ciśnienia w oponie do roweru ma jego rodzaj. Rowery o różnym przeznaczeniu bowiem są wyposażone w inne typy opon. Wartość ciśnienia zależy od szerokości opony czy też składu gumy, z której została wykonana. Ogromne znaczenie ma również charakter trasy czy czynniki atmosferyczne. Przykładowo, trening kolarski w deszczu wymaga zmniejszenia ciśnienia w oponie. Dzięki temu zwiększa się przyczepność roweru. Podobną praktykę należy zastosować, gdy temperatura otoczenia przekracza 25 stopni Celsjusza. Większe ciśnienie może bowiem wywołać wybuch dętki. W zimie natomiast warto napompować oponę do 50 % wartości zalecanego maksymalnego ciśnienia.

Jak często należy pompować oponę w rowerze?

Wystarczające jest pompowanie roweru raz w miesiącu. W przypadku roweru szosowego jednak warto sprawdzać wartość ciśnienia w oponie raz na dwa tygodnie. Ważne jest również ocenienie stanu ciśnienia w oponie przed każdą dalszą trasą.

Rodzaj trasy a idealne ciśnienie w oponach do roweru

Nie da się określić idealnego ciśnienia w oponach dla każdego przypadku. Przyjmuje się jednak, że podczas treningów kolarskich na gładkich i utwardzonych trasach znacznie lepiej sprawdzają się opony o wyższym ciśnieniu. Na trasach terenowych natomiast lepiej używać opon o niższym ciśnieniu. Wartość ciśnienia w oponie powinna maleć wraz ze zwiększaniem się trudności na trasie np. podłoże do jazdy staje się bardziej wyboiste, występują dziury czy korzenie. Dzięki niższemu ciśnieniu w oponach koła nie wytracają prędkości na nierównościach terenu. Co więcej, na zjazdach zapewni nam ono lepszą przyczepność. Na takich trasach zwykle jeździ się na rowerach MTB. Zmniejszanie ciśnienia w oponie może nieść ze sobą zagrożenie złapania snake’a (przebicia dętki) w wyniku najechania np. na kamień. Ważne jest więc wzięcie pod uwagę charakteru najdłuższego odcinka trasy. Do niego właśnie warto dostosować ciśnienie w oponach.

Wysokość ciśnienia w oponie w telegraficznym skrócie

WYŻSZE CIŚNIENIE W OPONIE

- węższa opona;
- płaskie i równe trasy;
- większa waga roweru, rowerzysty i bagażu;
- opona z dętką;
- opona z większym TPI.

NIŻSZE CIŚNIENIE W OPONIE

- większe nierówności a trasie;
- grubsza opona;
- szersza obręcz;
- opona bezdętkowa.

Jaki rower – taka wartość ciśnienia w oponie

CIŚNIENIE OPON W ROWERZE GÓRSKIM/MTB
ciśnienie w oponie roweru MTB

Zalecany zakres ciśnienia w rowerach MTB nie jest duży. Dlaczego? Trasy takich treningów kolarskich są wymagające. Zwykle większość dystansu pokonuje się po kamieniach, uskokach czy korzeniach. Zbyt niskie ciśnienie w oponach jednak groziłoby uszkodzeniem opony lub/i obręczy. Zbyt wysokie natomiast – zmniejszy przyczepność kół. Zwykle zalecanym ciśnieniem dla rowerów górskich wynosi 2,00-4,50 Bar (30-65 PSI). Biorąc pod uwagę wagę ciała, wartości ciśnienia w oponach przedstawiają się następująco:
- waga kolarza do 50 kilogramów: 1,7 Bar;
- waga kolarza do 60 kilogramów: 1,8 Bar;
- waga kolarza do 70 kilogramów: 2,1 Bar;
- waga kolarza do 80 kilogramów: 2,4 Bar;
- waga kolarza do 90 kilogramów: 2,7 Bar;
- waga kolarza do 100 kilogramów: 3 Bar.

CIŚNIENIE OPON W ROWERZE SZOSOWYM
Ciśnienie w rowerze szosowym

Rowery szosowe są przeznaczone do osiągania większych prędkości. Zgodnie z nazwą, jeździ się nimi po dobrej nawierzchni pod względem jakości, czyli asfalcie. Ważne jest więc zapewnienie wysokiego ciśnienia opon w takim typie roweru. Zalecane wartości dla roweru szosowego mieszczą się w granicach 6,00-15,00 Bar (85-220 PSI). Jest to najwyższe ciśnienie opon, jakie wykorzystuje się w rowerach. Biorąc pod uwagę wagę ciała, wartości ciśnienia w oponach przedstawiają się następująco:
- waga rowerzysty do 50 kilogramów: 6 Bar;
- waga rowerzysty do 60 kilogramów: 6,7 Bar;
- waga rowerzysty do 70 kilogramów: 7,5 Bar;
- waga rowerzysty do 80 kilogramów: 8 Bar.

CIŚNIENIE OPON W ROWERZE CROSSOWYM/TREKKINGOWYM
Ciśnienie w rowerze crossowym

Jazda tymi typami roweru po trasie asfaltowej wiąże się z podniesieniem wartości ciśnienia w oponach. Jeśli jednak jedziemy po szutrze – warto nieco zmniejszyć ciśnienie. Zalecane wartości ciśnienia w oponach do rowerów crossowych i trekkingowych wynosi zwykle 2,00-7,5 Bar (30-110 PSI). Biorąc pod uwagę wagę ciała oraz rozmiar opony, wartości ciśnienia w oponach przedstawiają się następująco:
- waga kolarza między 40 a 60 kilogramów:
Rozmiar opony – 28-622: 4,5 Bar;
Rozmiar opony – 32-622, 630: 4 Bar;
Rozmiar opony – 35/37-559, 590, 622: 3,5 Bar;
Rozmiar opony – 40/42-622: 3 Bar;
Rozmiar opony – 47-559, 622: 3 Bar.
- waga kolarza między 60 a 80 kilogramów:
Rozmiar opony 28-622: 5 Bar;
Rozmiar opony – 32-622: 5 Bar;
Rozmiar opony – 35/37-559, 590, 622: 4,5 Bar;
Rozmiar opony – 40/42-622: 4 Bar;
Rozmiar opony – 47-559, 622: 3,5 Bar.
- waga kolarza 80 kilogramów i więcej:
Rozmiar opony 28-622: 6 Bar;
Rozmiar opony – 32-622: 6 Bar;
Rozmiar opony – 35/37-559, 590, 622: 5,5 Bar;
Rozmiar opony – 40/42-622: 5 Bar;
Rozmiar opony – 47-559, 622: 4,5 Bar.

CIŚNIENIE OPON W ROWERZE MIEJSKIM
Ciśnienie w rowerze miejskim

Rowery miejskie zwykle są przeznaczone do jazdy po betonowych i asfaltowych trasach. Ważne jest więc maksymalne zmniejszenie oporów toczenia. Tym samym w takim rowerze powinno się stosować wyższe ciśnienie w oponach. Mniejsze ciśnienie w oponach powoduje szybsze zużywanie się roweru. Zwykle wartości ciśnienia w oponach do roweru miejskiego mieszczą się w granicach 2,00-7,5 Bar (30-110 PSI). Biorąc pod uwagę wagę ciała oraz rozmiar opony, wartości ciśnienia w oponach przedstawiają się następująco:
- waga rowerzysty między 40 a 60 kilogramów:
Rozmiar opony – 28-622: 4,5 Bar;
Rozmiar opony – 32-622, 630: 4 Bar;
Rozmiar opony – 35/37-599, 590, 622: 3,5 Bar;
Rozmiar opony – 40/42-622: 3 Bar;
Rozmiar opony – 47-599, 622: 3 Bar.
- waga rowerzysty między 60 a 80 kilogramów:
Rozmiar opony – 28-622: 5 Bar;
Rozmiar opony – 32-622, 630: 5 Bar;
Rozmiar opony – 35/37-599, 590, 622: 4,5 Bar;
Rozmiar opony – 40/42-622: 4 Bar;
Rozmiar opony – 47-599, 622: 3,5 Bar.
- waga rowerzysty 80 kilogramów i więcej:
Rozmiar opony – 28-622: 6 Bar;
Rozmiar opony – 32-622, 630: 6 Bar;
Rozmiar opony – 35/37-599, 590, 622: 5,5 Bar;
Rozmiar opony – 40/42-622: 5 Bar;
Rozmiar opony – 47-599, 622: 4,5 Bar.

CIŚNIENIE OPON W ROWERZE FATBIKE
Ciśnienie w rowerze typu fatbike

Stosunkowo niedawno powstały typ roweru. Charakteryzuje się najgrubszymi oponami (około 3-5 cali). Tym samym wykorzystywane jest w nich najniższe ciśnienie. Jazda rowerem typu fatbike jest bardzo komfortowa. Nawet większe nierówności czy przeszkody na trasie są „pochłaniane” przez oponę. Zalecane ciśnienie w tego typu rowerach wynosi zwykle 0,4-2,00 Bar (5-30 PSI).
Dominika Górska 0 19 września 2017  < 1000

Dodaj komentarz

Artykuły z kategorii: Kolarstwo

kolarstwo-2017-kalendarz-zawodow

Kolarstwo 2017 – kalendarz zawodów

Nadszedł czas, by wyciągnąć rowery – o ile nie były używane także w zimie – i zacząć przygotowania do sezonu. Na terenie całego kraju organizowane są zawody rowerowe. Zarówno dla zaawansowanych, jak i dla amatorów. Oto nasze propozycje nadchodzących zawodów kolarskich!

charakterystyka-stref-treningowych

Charakterystyka stref treningowych

Czym są strefy treningowe w kolarstwie. O progu aerobowym, tempie i subprogu mleczanowym opowiada trener kolarstwa szosowego. Czyli jak poprawić skuteczność swoich treningów kolarskich.

jaki-rower-wybrac-gravel-vs-fitness

Jaki rower wybrać – gravel vs fitness

Wybór roweru zależy od preferencji kolarza czy rodzaju treningów. Jeśli chcemy wybrać się na dłuższą wycieczkę czy po prostu jeździć po mieście – możemy zainteresować się rowerem fitness lub rowerem gravel. Czym charakteryzują się te dwa modele, i który z nich sprawdzi się lepiej?

co-warto-wiedziec-o-treningu-kolarskim

Co warto wiedzieć o treningu kolarskim

Nieważne czy trenujemy z grupą czy indywidualnie - zawsze należy pamiętać o elementach, z których każdy trening powinien się składać. W poniższym artykule opisuję rolę, jaką pełni rozgrzewka w treningu kolarskim, czym jest schłodzenie (cool down), jakie mamy typy treningów i jak mogą one wyglądać.

jak-szybciej-jezdzic-na-rowerze

Jak szybciej jeździć na rowerze?

Osiąganie dużych prędkości na rowerze zależy od wielu czynników. Znaczenie ma m.in. stan roweru (i dbanie o niego), charakter treningu, pokonywana trasa czy technika jazdy. Zobacz sposoby na to, by jeździć rowerem znacznie efektywniej i z większą prędkością!

najwazniejsze-zawody-kolarstwa-gorskiego-w-polsce-2017

Najważniejsze zawody kolarstwa górskiego w Polsce 2017

Kolarstwo górskie zyskuje coraz większą popularność. Daje duże możliwości rozwoju fizycznego, stąd aktualnie jest wyjątkowo dużo imprez sportowych i zawodów dla kolarzy górskich. Oto kalendarz najważniejszych zawodów MTB w naszym kraju.

jazda-rowerem-zima

Jazda rowerem zimą

Nadeszła zima, pojawiają się pierwsze płatki śniegu. To jednak nie powód by rezygnować z jazdy na rowerze! Wystarczy odpowiednio się ubrać, wiedzieć gdzie jeździć oraz pamiętać o tym co najważniejsze – bezpieczeństwie.

kolarz-i-amator-zima-na-rowerze

Kolarz i amator zimą – na rowerze!

Zima jest okresem, kiedy spada motywacja do treningów ze względu na niską temperaturę panującą na zewnątrz. Jazda na rowerze w zimie nie musi być jednak katorgą. Zobacz, co zrobić, żeby ułatwić sobie zimowe treningi i o czym należy pamiętać.

trening-silowy-w-kolarstwie

Trening siłowy w kolarstwie

Trening siłowy jest ważnym elementem treningu kolarskiego. Zobacz jak ćwiczyć siłowo by wzmocnić nogi i inne partie ciała przydatne podczas jazdy rowerem.

kolarstwo-2017-kalendarz-zawodow

Kolarstwo 2017 – kalendarz zawodów

charakterystyka-stref-treningowych

Charakterystyka stref treningowych

jaki-rower-wybrac-gravel-vs-fitness

Jaki rower wybrać – gravel vs fitness

co-warto-wiedziec-o-treningu-kolarskim

Co warto wiedzieć o treningu kolarskim

jak-szybciej-jezdzic-na-rowerze

Jak szybciej jeździć na rowerze?

najwazniejsze-zawody-kolarstwa-gorskiego-w-polsce-2017

Najważniejsze zawody kolarstwa górskiego w Polsce 2017

jazda-rowerem-zima

Jazda rowerem zimą

kolarz-i-amator-zima-na-rowerze

Kolarz i amator zimą – na rowerze!

trening-silowy-w-kolarstwie

Trening siłowy w kolarstwie