Jak ćwiczą piloci odrzutowców?

Jak ćwiczą piloci odrzutowców?

Piloci wojskowi muszą charakteryzować się doskonałą sprawnością fizyczną na wielu płaszczyznach. Podczas lotów są narażeni na ogromne przeciążenia. Z tego powodu plan treningowy pilotów wojskowych musi zawierać całą gamę różnych aktywności fizycznych. Zobacz, jakie metody stosuje się w takim treningu i… trenuj jak pilot!

Trening pilotów wojskowych w Polsce

W naszym kraju powszechnie stosowaną praktyką jest cykliczne wysyłanie pilotów na obozy treningowe. Podczas nich piloci wykonują zróżnicowane ćwiczenia nastawione głównie na udoskonalenie kondycji, sprawności oraz wydolności organizmu. Dużą rolę odgrywa również regeneracja. By osiągnąć te wszystkie cele, obozy treningowe są złożone z wielu aktywności fizycznych m.in. sportów wodnych, sportów zimowych, pływania, treningów na siłowni, wspinaczki czy gier zespołowych. Dzięki temu piloci wojskowi mają szansę na kompleksowe przygotowanie własnych organizmów do kontynuowania zawodu.

Piloci wojskowi muszą także być przygotowani do walki wręcz, zarówno na ziemi, jak i w powietrzu. Zwykle więc łączy się trening militarny z innymi aktywnościami fizycznymi. Dzięki takim symulacjom walki bez użycia broni piloci wojskowi wiedzą jak się zachować w przypadku realnego zagrożenia.

Trening pilota wojskowego – jeden za wszystkich, wszyscy za jednego

trening pilotów odrzutowca wojskowego

Treningi pilotów wojskowych są w dużej mierze zindywidualizowane. Instruktor lub trener prowadzący zajęcia mają za zadanie dobrać odpowiednie ćwiczenia dla każdego pilota. W tym celu muszą wziąć pod uwagę m.in. wiek, kondycję, ogólny stan zdrowia czy organizmu pilota. Co więcej, indywidualne są również cele treningowe pilotów wojskowych. Podczas treningu zdarza się, że pracują oni nad rozwijaniem odmiennych cech motorycznych np. wytrzymałości, gibkości czy szybkości.

Zasady treningu pilotów wojskowych

Osiągnięcie zamierzonych efektów treningowych wymaga określonego charakteru sesji treningowych oraz ich częstotliwości. Treningi pilotów wojskowych powinny trwać minimum 30-45 minut. Nie można jednak odnieść tej zasady do wszystkich metod treningowych. W przypadku maratonu, czas ten może zdecydowanie ulec zmianie. Co więcej, piloci odrzutowców czy myśliwców mają szansę „przetestować” całą gamę metod treningowych. Są więc ćwiczenia krótkotrwałe i bardzo intensywne czy wręcz przeciwnie – długotrwałe, lecz o niskiej intensywności.

Częstotliwość treningów dla pilotów wojskowych powinna zamykać się w 3-5 sesjach w tygodniu. W ten sposób możliwe jest osiągnięcie najlepszych wyników treningowych.

Nieprawdopodobny wysiłek fizyczny w czasie pilotowania odrzutowca

Zapanowanie nad odrzutowcem czy myśliwcem w powietrzu jest nie lada wyzwaniem. Praca pilota wymaga wyjątkowo dużej siły fizycznej. W tym celu stosuje się treningi siłowe. Sprawdzają się również sztuki walki. Te drugie pozwalają na opanowanie szybkiej pracy rękami oraz zręczności. Te dwie cechy są szczególnie ważne w pracy pilota wojskowego. Co więcej, piloci nie mogą przesadzać z bieganiem. Efektem treningu biegowego jest rozrzedzenie krwi. Podczas lotu natomiast przeciążenia powodują przepływ krwi góra-dół w organizmie pilota, co może prowadzić do niebezpieczeństw. Ze względu na przeciążenia istotne jest również trenowanie korpusu mięśniowego. To on właśnie odpowiada za stabilizację całego ciała i stanowi centrum wszystkich ruchów.

Sprzęt treningowy pilotów wojskowych

Zawód pilota wojskowego wymaga specjalistycznego przygotowania z wykorzystaniem specjalistycznego sprzętu treningowego. Pilot odrzutowca czy myśliwca podczas swojej pracy spotyka się z różnorodnymi – często chwilowymi – przyspieszeniami czy przeciążeniami. Przygotowanie musi się więc opierać na symulowaniu warunków bycia w powietrzu. Lotnicze przyrządy gimnastyczne (LPG) pozwalają na kompleksowy trening. Dzięki nim pilot wojskowy zwiększa swoją tolerancję na niecodzienne warunki pracy, wykształca koordynację wzrokowo-ruchową oraz orientację przestrzenną czy zmysł równowagi.

Sprzęt treningowy pilota – Koło Reńskie

koło reńskie sprzęt treningowy pilota

Ćwiczenia na tym przyrządzie polegają na robieniu przez pilota wojskowego obrotów wokół osi dzielącej ciało ćwiczącego na połowy. Wykonywanie ćwiczeń jest możliwe w pionie (w prawo lub w lewo) oraz równolegle do osi obrotu (do przodu i do tyłu).

Sprzęt treningowy pilota – Żyroskop

Na tym przyrządzie możliwe są ćwiczenia oparte na trzech osiach. Żyroskop pomaga w kształtowaniu równowagi pilota wojskowego. Co ciekawe, oba przyrządy do ćwiczeń występują w różnych rozmiarach. Tym samym możliwe jest dostosowanie sprzętu do wzrostu pilota.

Sprzęt treningowy pilota – Looping

Ćwiczenia na tym urządzeniu opierają się na ruchach obrotowych oraz pionowych (także jednocześnie). Oś obrotu znajduje się nad głową pilota. Dzięki loopingowi piloci budują swoją tolerancję na przeciążenia. Podczas ćwiczeń sięgają one nawet do 6g.

Testy wydolnościowe dla pilotów wojskowych

Zarówno podczas kwalifikacji na pilota wojskowego, jak i cyklicznie w trakcie jego służby jest on poddawany testom wydolności organizmu. Takie testy obejmują diagnozę struktury ciała (wzrost, waga, skład ciała), mierzenie ciśnienia krwi w spoczynku i po wysiłku fizycznym, częstotliwości skurczów serca w spoczynku i w trakcie wysiłku fizycznego czy badanie stanu układu krążenia. Co więcej, sprawdzana jest również gibkość pilota (np. skłony w przód w siadzie z założeniem dotknięcia określonego przedmiotu) oraz wytrzymałość mięśni brzucha (np. uniesienia tułowia z leżenia tyłem do siadu).

Trening pilota wojskowego

Wielu ćwiczeń dedykowanych pilotom myśliwców czy odrzutowców nie jesteśmy w stanie odtworzyć w warunkach domowych czy w klubie fitness. Zaliczają się do nich m.in. te ćwiczenia, które wymagają specjalistycznego sprzętu. Z powodzeniem jednak można włączyć do własnego planu treningowego pozostałe aktywności towarzyszące szkoleniom sprawności fizycznej pilotów wojskowych. Są to m.in. sztuki walki, samoobrona, strzelectwo (do rzutków, poruszających się sylwetek), golf czy sporty zimowe.

Trenuj jak pilot – ćwiczenia

Piloci odrzutowców i myśliwców nie pomijają również podstawowych treningów. Przykładowo wytrzymałość budują podczas marszobiegów (3 km) lub ciągłego pływania przez 12 minut. Kształtowanie siły mięśni brzucha może odbywać się podczas wykonywania skłonów tułowia w przód przez 2 minuty. Ważna jest także siła ramion. Tę trenuje się poprzez podciąganie na wysokim drążku lub uginanie i prostowanie ramion w podporze leżąc przodem na ławce treningowej. Piloci wojskowi muszą mieć również doskonale wykształconą szybkość i zwinność. Te cechy motoryczne ćwiczy się podczas biegów wahadłowych 10x10 lub tzw. koperty.

Chcesz przeczytać cały artykuł?

Dominika Górska 4 28 lutego 2017  3690

Dodaj komentarz

  • szach mat
    4 stycznia 2020
    przydatne informacje
  • Uluś
    3 marca 2017
    Bardzo fajny post. Nie wiedziałem, że tego jest aż tyle. A te spacjalne maszyny do ćwiczeń, ach, chciałoby się wypróbować!
  • Czarek
    2 marca 2017
    Nic dziwnego, że muszą mieć tak złożone treningi. Piloci - a już w ogóle piloci wojskowi - muszą być ciągle w formie. Nie ma co, przecież to bardzo odpowiedzialny zawód.
  • Małgo
    28 lutego 2017
    Dawniej chciałam zostać pilotem, ale obecnie - wiem, że nie mam już takich możliwości. Prawdę mówiąc, trzeba trenować bardzo długo, by osiągnąć taką sprawność

Artykuły z kategorii: Trening

poznaj-zasady-treningu-beztlenowego

Poznaj zasady treningu beztlenowego!

Sport i aktywny tryb życia na dobre wpisał się w codzienne życie wielu osób. Rosnąca popularność tej dziedziny pobudza fantazję i wyobraźnie trenerów personalnych i osób odpowiedzialnych za treningi. Nowe podejście i metody treningowe to szansa na jeszcze bardziej efektywny trening, angażujący to, na czym w danym momencie najbardziej zależy osobie trenującej.

jak-skutecznie-wyrzezbic-kaloryfer-na-brzuchu

Jak skutecznie wyrzeźbić kaloryfer na brzuchu?

Zastanawiasz się, co robisz źle, że upragniony kaloryfer na brzuchu się nie odsłania? Latami próbujesz zdrowo się odżywiać i ćwiczyć, ale coś robisz nieprawidłowo? Zastanawiasz się, w ile kobiety są w stanie wyrzeźbić brzuch? Dowiedz się, gdzie popełniasz błędy i wyeliminuj je raz na zawsze!

odpoczynek-od-treningow-tez-trzeba-zaplanowac

Odpoczynek od treningów też trzeba zaplanować!

Błędne jest przekonanie, że zwiększenie częstotliwości treningów zapewni lepsze wyniki sportowe. To regeneracja mięśniowa jest kluczem do osiągnięcia zamierzonych efektów treningowych. Zobacz, jak powinno się planować przerwy od treningów. Poznaj sposoby na skuteczne wykorzystanie dni odpoczynku!

street-workout-w-damskiej-wersji

Street workout w damskiej wersji

Nikt nie powiedział, że miejski trening jest zarezerwowany tylko dla mężczyzn. Panie także chętnie trenują street workout. Oto, dlaczego ten typ treningu sprawdza się w damskim wydaniu!

jak-powinno-sie-trenowac-przy-podcisnieniu

Jak powinno się trenować przy podciśnieniu?

Podciśnienie, zwane też niedociśnieniem zwykle nie jest przeciwwskazaniem do uprawiania sportu. Wręcz przeciwnie – wysiłek fizyczny może wzmocnić serce oraz usprawnić pracę układu krążenia. Ważne jest jednak umiejętne i bezpieczne dobranie ćwiczeń dla osób cierpiących na tę chorobę serca. Jak wygląda trening osób z podciśnieniem?

czy-wada-wzroku-moze-przeszkodzic-w-treningach-silowych-i-biegowych

Czy wada wzroku może przeszkodzić w treningach siłowych i biegowych?

Panuje przekonanie, że wada wzroku może w pewien sposób ograniczać możliwość uprawiania niektórych rodzajów sportów. Jak ta sytuacja przedstawia się w przypadku treningu siłowego i biegania? Czy te metody treningowe mogą być niebezpieczne dla osób z wadą wzroku? A może ćwiczenia dodatkowo pogłębiają wadę lub narażają wzrok na poważniejsze następstwa? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdziecie w poniższym artykule.

silownia-w-domu-chwilowa-zmiana-czy-nowy-nawyk

Siłownia w domu - chwilowa zmiana czy nowy nawyk?

Definicja aktywności fizycznej zdecydowanie zmieniła swój wymiar w ostatnim roku. Definicją, autentycznego zaangażowania w trening stała się codzienna indywidualna determinacja. Wypad na siłownię przestał być zwykłym elementem dnia, a zajęcia fitness w grupie są wręcz dobrem luksusowym.

trening-silowo-wytrzymalosciowy-jak-go-dobrze-zaplanowac

Trening siłowo-wytrzymałościowy - jak go dobrze zaplanować?

Siłowy trening w klubie fitness albo jego bliźniacza wersja do wykonania w domu z czasem przestanie przynosić wymierne efekty. Coś będzie się dziać, ale nie do końca będzie wiadomo, czy to nadal droga do przodu. Z pomocą przyjdzie trening siłowo-wytrzymałościowy. Co to takiego?

bezpieczenstwo-i-higiena-w-pigulce-jak-zadbac-o-swoje-stawy-podczas-treningow

Bezpieczeństwo i higiena w pigułce: jak zadbać o swoje stawy podczas treningów?

Choć w istocie stawy to ruchome połączenia kości, należy pamiętać, że nadmierny wysiłek może szybko doprowadzić do stanów zapalnych czy kontuzji. Ważne jest odpowiednie podejście do wysiłku i diety, aby cały proces treningowy był jak najbardziej optymalny. Zobacz, jak zadbać o swoje stawy podczas treningów i nie martw się o swoją kondycję za kilka lat.

jak-powinno-sie-trenowac-przy-nadcisnieniu

Jak powinno się trenować przy nadciśnieniu?

Choroby układu krążenia i serca są nam nieobce w dzisiejszej rzeczywistości. To, że regularna aktywność fizyczna może im zapobiec jest jasne. Jak jednak powinno się trenować, jeśli już cierpi się na nadciśnienie? Zobacz, jakie sporty są bezpieczne przy tej chorobie serca.

poznaj-zasady-treningu-beztlenowego

Poznaj zasady treningu beztlenowego!

Sport i aktywny tryb życia na dobre wpisał się w codzienne życie wielu osób. Rosnąca popularność tej dziedziny pobudza fantazję i wyobraźnie trenerów personalnych i osób odpowiedzialnych za treningi. Nowe podejście i metody treningowe to szansa na jeszcze bardziej efektywny trening, angażujący to, na czym w danym momencie najbardziej zależy osobie trenującej.

jak-skutecznie-wyrzezbic-kaloryfer-na-brzuchu

Jak skutecznie wyrzeźbić kaloryfer na brzuchu?

Zastanawiasz się, co robisz źle, że upragniony kaloryfer na brzuchu się nie odsłania? Latami próbujesz zdrowo się odżywiać i ćwiczyć, ale coś robisz nieprawidłowo? Zastanawiasz się, w ile kobiety są w stanie wyrzeźbić brzuch? Dowiedz się, gdzie popełniasz błędy i wyeliminuj je raz na zawsze!

odpoczynek-od-treningow-tez-trzeba-zaplanowac

Odpoczynek od treningów też trzeba zaplanować!

Błędne jest przekonanie, że zwiększenie częstotliwości treningów zapewni lepsze wyniki sportowe. To regeneracja mięśniowa jest kluczem do osiągnięcia zamierzonych efektów treningowych. Zobacz, jak powinno się planować przerwy od treningów. Poznaj sposoby na skuteczne wykorzystanie dni odpoczynku!

street-workout-w-damskiej-wersji

Street workout w damskiej wersji

Nikt nie powiedział, że miejski trening jest zarezerwowany tylko dla mężczyzn. Panie także chętnie trenują street workout. Oto, dlaczego ten typ treningu sprawdza się w damskim wydaniu!

jak-powinno-sie-trenowac-przy-podcisnieniu

Jak powinno się trenować przy podciśnieniu?

Podciśnienie, zwane też niedociśnieniem zwykle nie jest przeciwwskazaniem do uprawiania sportu. Wręcz przeciwnie – wysiłek fizyczny może wzmocnić serce oraz usprawnić pracę układu krążenia. Ważne jest jednak umiejętne i bezpieczne dobranie ćwiczeń dla osób cierpiących na tę chorobę serca. Jak wygląda trening osób z podciśnieniem?

czy-wada-wzroku-moze-przeszkodzic-w-treningach-silowych-i-biegowych

Czy wada wzroku może przeszkodzić w treningach siłowych i biegowych?

Panuje przekonanie, że wada wzroku może w pewien sposób ograniczać możliwość uprawiania niektórych rodzajów sportów. Jak ta sytuacja przedstawia się w przypadku treningu siłowego i biegania? Czy te metody treningowe mogą być niebezpieczne dla osób z wadą wzroku? A może ćwiczenia dodatkowo pogłębiają wadę lub narażają wzrok na poważniejsze następstwa? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdziecie w poniższym artykule.

silownia-w-domu-chwilowa-zmiana-czy-nowy-nawyk

Siłownia w domu - chwilowa zmiana czy nowy nawyk?

Definicja aktywności fizycznej zdecydowanie zmieniła swój wymiar w ostatnim roku. Definicją, autentycznego zaangażowania w trening stała się codzienna indywidualna determinacja. Wypad na siłownię przestał być zwykłym elementem dnia, a zajęcia fitness w grupie są wręcz dobrem luksusowym.

trening-silowo-wytrzymalosciowy-jak-go-dobrze-zaplanowac

Trening siłowo-wytrzymałościowy - jak go dobrze zaplanować?

Siłowy trening w klubie fitness albo jego bliźniacza wersja do wykonania w domu z czasem przestanie przynosić wymierne efekty. Coś będzie się dziać, ale nie do końca będzie wiadomo, czy to nadal droga do przodu. Z pomocą przyjdzie trening siłowo-wytrzymałościowy. Co to takiego?

bezpieczenstwo-i-higiena-w-pigulce-jak-zadbac-o-swoje-stawy-podczas-treningow

Bezpieczeństwo i higiena w pigułce: jak zadbać o swoje stawy podczas treningów?

Choć w istocie stawy to ruchome połączenia kości, należy pamiętać, że nadmierny wysiłek może szybko doprowadzić do stanów zapalnych czy kontuzji. Ważne jest odpowiednie podejście do wysiłku i diety, aby cały proces treningowy był jak najbardziej optymalny. Zobacz, jak zadbać o swoje stawy podczas treningów i nie martw się o swoją kondycję za kilka lat.

jak-powinno-sie-trenowac-przy-nadcisnieniu

Jak powinno się trenować przy nadciśnieniu?

Choroby układu krążenia i serca są nam nieobce w dzisiejszej rzeczywistości. To, że regularna aktywność fizyczna może im zapobiec jest jasne. Jak jednak powinno się trenować, jeśli już cierpi się na nadciśnienie? Zobacz, jakie sporty są bezpieczne przy tej chorobie serca.